Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Krijn Soeteman

Nieuwsredacteur

Virtual reality in de wetenschap

Vragen stellen met virtuele werelden

Door , 63 reacties

Goedkope hmd's en minder motion sickness

Universitair onderzoek draait niet alleen om het gebruiken van vr voor onderzoek zelf, maar ook om onderzoek naar het verbeteren van vr-hardware. Een van de wetenschappers die zich op dat terrein begeeft, is Elmar Eisemann van de afdeling Computer Graphics and Visualization van de TU Delft. Hij onderzoekt onder andere hoe de hele 'ondergedompelde ervaring' in een head mounted display betaalbaar kan worden verbeterd en zo een overtuigendere vr-ervaring kan opleveren.

Volgens Eisemann zijn er twee belangrijke redenen waarom vr soms niet overtuigend genoeg is. De belangrijkste is dat sommige mensen last krijgen van bewegingsziekte als gevolg van een niet goede kalibratie van het systeem met de stand van de ogen van de gebruiker. Een andere reden is dat de kijkrichting niet gevolgd wordt. Dit leidt tot vervreemding, zoals bij een avatar in een virtuele omgeving die je aankijkt, maar niet recht in de ogen.

Bron: TU Delft

Een HTC Vive of een Oculus Rift heeft wel mogelijkheden om de lens enigszins af te stellen op de gebruiker, maar dat gebeurt niet constant tijdens het gebruik. Ook is het handig voor de software waarmee gewerkt wordt, om precies te weten waar de gebruiker zich in de ruimte bevindt én om de oogbewegingen te kunnen volgen. Dit soort systemen bestaan al wel, maar kosten bijvoorbeeld voor een Oculus een kleine 15.000 dollar. De onderdelen die Eisemanns team gebruikt, kosten bij elkaar zo'n 450 dollar.

Voor de eindgebruiker zit het voordeel dan in aanpasbare scherptediepte door bijvoorbeeld het beeld waarnaar gekeken wordt scherper te maken. Naast het laten volgen van de ogen van avatars is het ook mogelijk om mensen met een goed gezichtsvermogen een gevoel te geven van hoe het is als je niet goed kunt zien of een andere oogafwijking hebt.

Het onderzoek hiernaar is een stap in de goede richting als het gaat om het spelen van games met een vr-headset. Toch zijn er nog heel veel meer zaken op te lossen voordat gaming en vr echt uit hun niche kunnen komen.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*