Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Krijn Soeteman

Freelancer

Virtual reality in de wetenschap

Vragen stellen met virtuele werelden

Door , 63 reacties

Caves en cubes

De eerste grote vr-omgeving aan de Rijksuniversiteit Groningen was de Cube of Cave, een ruimte van 2,5 bij 2,5 meter, waarin gebruikers 3d-brillen dragen. De vaak interactieve simulaties worden van achteren op transparante muren geprojecteerd. Het eerste systeem stamt uit 2003, maar is in de tussentijd sterk verbeterd. Een andere ruimte die de universiteit bezit, is het Reality Theatre van 8,5 meter doorsnede, waar maximaal negentien mensen in kunnen en waar ook gebruik wordt gemaakt van 3d-brillen.

Eerste vr-headset van de RuG, een Virtual Research VR4-hmd, die draaide op een Silicon Graphics Onyx-werkstation met Reality Engine 2, met 4 R4400-processors op 150MHz. Op de linker- en middelste foto staat een hmd met een SGI Crimson. De foto rechts toont een SGI Onyx (bron: Wikipedia).

Frans van Hoesel, hoofd van de afdeling voor high performance computing en visualisatie van de Groningse universiteit, roemt het inmiddels twaalf jaar oude Virtual Reality Centre. "We begonnen destijds met een Silicon Graphics-machine en nu zijn het nog slechts een paar pc's, maar nog steeds is het grappig om mensen beelden van twaalf jaar oud te laten zien. Ze zien er niet meer uit, maar zijn wel heel functioneel. Vaak hoeft beeld niet eens zo overtuigend te zijn om toch te werken."

"De belangrijkste functie van de centra voor de universiteit is het verkrijgen van nieuwe inzichten met bestaande data", zegt Van Hoesel. "Denk aan astronomen. Achter hun monitor zagen ze niets, maar met de interactieve simulatie ontdekten ze nieuwe eigenschappen. Dat is de kracht van goede visualisatie."

Het gebruik van een vr-bril is volgens hem ook een uitkomst, handig voor psychologisch onderzoek, want een stuk betaalbaarder en mobieler. "Toch is onze Cave nog veel beter, vooral omdat je jezelf en je collega's om je heen goed kunt zien en met hen kunt communiceren. Je krijgt er ook geen motion sickness in. Verder biedt het vooral unieke onderzoeksmogelijkheden, maar voor psychotherapie kun je niet iedereen naar ons toehalen natuurlijk."

Er is veel onderzoek gedaan naar de kwaliteit van onderzoek in een vr-omgeving zegt Van Hoesel. Zo is er een experiment met mensen in een virtuele vlindertuin gedaan, waarbij dat experiment is vergeleken met mensen in een echte vlindertuin in Dierenpark Emmen. "Het bleek dat de uitkomsten van de metingen erg op elkaar leken en dat de Cave goed bruikbaar is." Mensen bleken zelfs in een virtuele vlindertuin meer tot rust te komen dan in een virtuele stad. Dit nadat ze eerst vijftig minuten lang sudoku's hadden moeten oplossen om mentaal vermoeid te raken. Het effect werd niet alleen gerapporteerd door de mensen zelf, maar ook door metingen van de hartslag en manier van ademen.

Virtuele vlindertuin

1. Psychologisch onderzoek in virtuele vlindertuin. 2. Analyse van moleculaire structuur in Reality Cube. 3. Kosmisch web in Reality Cube. 4. Kunst: visualisatie menselijk lichaam in lift Zernikeborg. 5. Visualisatie van het ontstaan van haarscheurtjes in metaal. 6. Botsende sterrenstelsels. 7. Visualisatie van moleculaire dynamica 'MolDRIVE' 8. Virtuele opgraving Crustumerium nabij Rome: grafkamer mbv laserscanner. 9. Wiskundige golfslagvisualisatie (bron: Twitter). 10. Landschapsvisualisatie. 11. Vlindertuin Dierenpark Emmen. 12. Hoogtevreesbehandeling in ruim bij scheepsmotor, oud, maar nog steeds in gebruik. 13. Dataonderzoek door het KNMI.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*