Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Krijn Soeteman

Freelancer

Virtual reality in de wetenschap

Vragen stellen met virtuele werelden

Door , 63 reacties

Vr-labs bouwen

Dat opzetten van een vr-lab kan op veel verschillende manieren, met hmd's, maar ook met 'caves', waarin een 3d-wereld met een 3d-bril wordt gevormd. De Radboud Universiteit Nijmegen begon in 2006 met vr-onderzoek. De twee zogenoemde River Labs, ofwel Radboud Immersive Virtual Environment Research-labs, zijn opgezet voor het Behavioural Science Institute van de universiteit om onderzoek te doen naar menselijk gedrag.

Labmanager Erik van den Berge van de Radboud Universiteit Nijmegen zegt dat de eerste experimenten met vr-brillen in het eerste lab begonnen met een Nvis Nvisor SX60. Hij vermoedt dat dit binnen het psychologisch onderzoek een van de meestgebruikte vr-brillen in het pre-Oculustijdperk was. Het apparaat kostte toen zo'n 25.000 euro en maakte gebruik van twee lcd's met beide een resolutie van 1280x1024 pixels. De Nvisor SX60 is sinds 2013 niet meer in gebruik.

Aan Van den Berges universiteit zijn nu twee vr-labs ingericht, waarin voornamelijk de Oculus Rift wordt gebruikt. Met de komst van de eerste ontwikkelaarskit van de Rift in 2013 veranderde er veel, zegt Van den Berge. De Rift biedt een beduidend groter blikveld, van 110 graden tegenover de 60 graden van de SX60, wat een groot voordeel is. De resolutie van de Rift uit 2013 is wel iets lager, maar dat is in veel situaties minder belangrijk voor de ervaring dan het blikveld. Ook is de Rift een stuk lichter dan de SX60: 379 in plaats van 1050 gram.

Een ander voordeel van de eerste development kit van Oculus is dat de headset via draadloze hdmi verbonden kan worden met de computer die het beeld serveert. "Dat kan doordat we een eigen tracking-systeem gebruiken, waardoor de usb-verbinding niet nodig is", zegt Van den Berge. "Omdat het sinds de tweede developmentkit niet meer mogelijk is om beeld draadloos door te sturen met een hdmi-streamer, zijn we op dit moment bezig om osvr als alternatief in te zetten. Anders zullen we inderdaad een krachtige laptop in een rugzak moeten gebruiken voor eenzelfde unthethered experience."

RIVERLab, Radboud Universiteit Nijmegen

Er zit een groot voordeel aan het betaalbaar worden van vr-headsets voor onderzoek, zegt Van den Berge. "Het allergrootste voordeel voor ons is dat we met de Oculus en de HTC Vive niet meer vastzitten aan het VR Lab. We kunnen dus op veel grotere schaal vr-onderzoek doen in simpele labs of zelfs op locatie bij scholen of mensen thuis, doordat de opstelling compact en eenvoudig op te zetten is."

"Dit betekent dat therapeuten behandelmethoden met vr voor mensen met bijvoorbeeld fobieën en dergelijke, makkelijker kunnen inzetten. Ook is er binnen onze faculteit veel interesse in het inzetten van vr voor onderwijs. Zo kun je bijvoorbeeld de werking van natuurkundige fenomenen op een interactieve wijze uitleggen aan jonge kinderen." Daarnaast doet de Radboud Universiteit veel onderzoek naar vr zelf en naar de achterliggende techniek.

In de toekomst verwacht Van den Berge een 'vloeiende staat' van 'mixed reality' te zien. Dat is een combinatie van augmented en virtual reality. Misschien kan dat ooit zelfs met contactlenzen. "Maar dat gaat vooral om het visuele aspect. Het krijgen van goede tactiele feedback is even belangrijk. We moeten die virtuele objecten ook fysiek voelen en dat is met de huidige motion controls nog niet mogelijk."

Een ander voordeel van de veel grotere aandacht voor vr is dat het voor onderzoekers met een beperkt budget makkelijker wordt om virtuele werelden te ontwikkelen of te laten ontwikkelen. Soms hebben universiteiten eigen ontwikkelteams, maar lang niet altijd. Populaire ontwikkelgereedschappen, zoals Unity en Unreal, zijn belangrijk, want zo hebben universiteiten de beschikking over een grote database met code en al dan niet betaalde assets. De meeste vr-projecten in Nijmegen hebben doorlooptijden van slechts vier weken en één ontwikkelaar. Dan is bestaande inhoud zeer welkom.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*