Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Krijn Soeteman

Freelancer

Virtual reality in de wetenschap

Vragen stellen met virtuele werelden

Door , 63 reacties

Fobieën verhelpen

Willem-Paul Brinkman van de TU Delft werkt veel samen met andere universiteiten in Nederland om onderzoek te doen naar toepassingen die vooral handig zijn voor de psychische-gezondheidszorg. Dat onderzoek bestaat uit het bouwen van virtuele omgevingen om angststoornissen te behandelen. Denk aan mensen met vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie; in de virtuele wereld komen de muren haast letterlijk op je af. Onderzoekers in Spanje gebruiken ook augmented reality, zoals voor mensen met angst voor insecten, waardoor het lijkt alsof er kakkerlakken of andere beesten over je hand lopen.

Uit 2011, maar biedt in korte tijd een overzicht van de verschillende onderzoeksrichtingen

De onderzoekers zijn vooral blij met de komst van goedkope consumentenbrillen, omdat die het onderzoek veel makkelijker maken. "Collega's die meer geld hadden, hadden caves, maar voor onze behandeling hadden die niet zoveel toegevoegde waarde. Wij willen mensen bang maken en dat werkt met een bril al net zo goed."

Om angststoornissen te behandelen is een fotorealistische omgeving vaak niet nodig, als er maar de prikkels inzitten die bij mensen angst oproepen. Denk aan diepte voor mensen met hoogtevrees. "Aan de andere kant is detail wel belangrijk voor onderzoek naar angst", zegt Brinkman. "Het heeft voor ons wel nut om toeters en bellen te gebruiken, zoals beweegbare vloeren, en dat is voor onderzoekers nu het maximaal mogelijke. Over een tijd krijgen we dat soort interactie ook met bijvoorbeeld fantasy-verhalen: dat je een prinses of dwerg in het echt tegenkomt, maar zover is het nog niet."

Onderzoek naar posttraumatisch stresssyndroom waarbij patiënten hun eigen omgeving moeten invullen

Onderzoek naar posttraumatische stressstoornissen heeft dat soort extra's niet nodig. "Met de Erasmus Universiteit zijn we bezig met het opnieuw laten beleven van traumatische ervaringen door mensen hun eigen vr-wereld te laten ontwerpen met hun eigen trauma's, zoals seksueel misbruik of oorlogstrauma's. Dit zelf laten ontwerpen heeft te maken met beperkte financiële middelen en ook omdat wij denken dat het beter is. In de VS is een hoogleraar, Albert 'skip' Rizzo, bijvoorbeeld al jaren bezig om werelden te bouwen en die te presenteren aan een patiënt. Wij denken echter dat het geen zin heeft Afghanistan voor de patiënt na te bouwen, omdat die wereld niet lijkt op waar die patiënt ooit geweest is. Kort gezegd proberen we met niet al te veel geld zoveel mogelijk effect te bereiken. Eigenlijk een soort Ikea: maak je eigen huis en stop daar de relevante elementen in."

"Inhoud is dan heel belangrijk", aldus Brinkman, maar dat geldt ook voor de details. Voor Nederlandse soldaten is het vreemd als ze niet rondlopen in Nederlandse uniformen. Hij geeft als voorbeeld een omgeving waarin een soldaat moest rondrijden. De militair had aanvankelijk geen last van angsten, maar zodra de omgeving werd omgezet in een nachtelijke omgeving, bleek dat zijn negatieve ervaringen specifiek te maken hadden met het rijden in de nacht.

Eigenlijk is het te veel om op te noemen wat allemaal zou kunnen. Zo experimenteert Brinkman samen met de Universiteit van Amsterdam met het op afstand helpen van mensen met sociale angsten, zoals het aanspreken van vreemden, het spreken voor grote groepen of juist een kapotte broek terugbrengen naar de winkel. In al die gevallen hoeft de therapeut niet fysiek bij de patiënt thuis te zijn, maar kan hij behandelen op afstand. Door ook nog extra apparatuur zoals hartslagmeters te koppelen, kan een therapie nog veel preciezer worden ingezet.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*