De eerste stappen in The Elder Scrolls Online

Feedback

Bij het gebruiken van die skills dook nog wel een probleem op. De krachtigste skills hebben uiteraard een timer, zodat je ze niet al te vaak in kunt zetten. Je ziet nu echter niet wanneer de timer verstreken is. Daar wordt nog aan gewerkt, vertelde Maria Aliprando, Creature Combat Designer van ZeniMax Online Studios. Het team zoekt nog naar de juiste manier om aan de speler duidelijk te maken dat een skill weer inzetbaar is, maar wil proberen daarvoor iets anders te verzinnen dan een cirkel die ronddraait binnen het hotbar-icoon, de manier die in World of Warcraft en de meeste andere mmog's wordt gebruikt. In de versie die we mochten spelen was er enige feedback doordat de stamina-bar flikkerde zodra we een skill probeerden te gebruiken waar we niet genoeg stamina voor hadden. Dat systeem bevalt niet, stelde Aliprando. Het vertelt je wanneer je iets niet kunt, terwijl Aliprando duidelijk wil maken wanneer je iets wel kunt.

Er is meer dat nog niet af is, of simpelweg niet gepland staat. Zo kun je geen vanity pets houden in de game. Althans, niet bij de start van de game. Wellicht dat ZOS ze later in de game nog toe zal voegen. Toch is er wel iets dat er op lijkt. Bepaalde classes kunnen tijdelijk een pet oproepen die ze ondersteunt tijdens gevechten. Ook andere classes kunnen tijdelijk een vechtende pet meekrijgen. Zo kwamen we op Betnikh enorme wespen tegen. Als je een Wasp Queen doodt, komt er een standaardwesp tevoorschijn die je gedurende vijf minuten zal volgen en beschermen. In de huidige versie van de game is het bovendien nog niet mogelijk om onder water te zwemmen. Het is niet duidelijk of dat zo blijft. Tot slot heeft ZOS nog niet alle guilds toegevoegd. Eigenlijk kunnen spelers nu enkel lid worden van de al genoemde Fighters en Mages Guild en voor beide kun je uiteraard de nodige quests uitvoeren. Er zit echter nog geen Thiefs Guild in de game. Die komt wel, al is niet duidelijk of hij al bij de release beschikbaar is.

Iets vergelijkbaars geldt voor de Dark Anchors die we in het begin al noemden. Die dalen af en toe op willekeurige plekken in Tamriel neer. Het is dan aan de spelers die in de buurt van het anker rondlopen om de invloed van Molag Bal af te wenden door het Anchor te vernietigen. Het is een soort public quest, zoals Guild Wars 2 en Rift die bijvoorbeeld ook kennen. Je hoeft er niet aan mee te doen als je in de buurt bent, maar het kan wel. De makers van de game noemen het neerdalen van de Dark Anchors overigens nadrukkelijk geen public quests. Ze zijn er nog niet uit of ze zoiets als public quests in de game zullen opnemen, stellen ze.

Als een shooter

Er is nog een verrassend onderdeel waar de studio druk aan sleutelt. De ontwikkelaars willen de game speelbaar maken vanuit first person-perspectief. Dat kan al wel een beetje, door de camera helemaal in te zoomen, maar dat is slechts een benadering. In een korte demo lieten de makers de huidige stand van zaken zien. We zagen, een beetje zoals bij de gemiddelde shooter, de handen van het character in beeld, inclusief het gekozen wapen. Waar je in derde persoon-perspectief al weinig interface hebt, is dat in first person nog veel minder. Het is - geven de makers toe - niet de meest eenvoudige manier van spelen, omdat je niet kunt zien wat er achter je gebeurt. Daarom is het zeker in PvP niet aan te raden. De studio wil de optie echter wel degelijk inbouwen, al weet men nog niet welke informatie er bij die speelwijze op het scherm wordt weergeven.

The Elder Scrolls Online Video van 3 mei 2014
Bethesda staakt ontwikkeling Skyrim Nieuws van 16 april 2013
The Elder Scrolls Online Video van 20 maart 2013