Battlefield 3

Wees realistisch

Deze review is gemaakt op basis van de pc-versie. De consoleversies wijken hier van af. Deze review en de score die we aan de game toekennen, gelden dus alleen voor de pc-versie van Battlefield 3.

In de wiskunde leveren de verschillende getallen in een som uiteindelijk een totaal op. Er is één juist antwoord, en dat is opgebouwd uit de losse delen van de som. Vaak geldt voor games ongeveer hetzelfde, maar net zo vaak blijkt dat het algemene beeld dat een reviewer bij een game heeft, niet één op één aansluit bij de verschillende plus- en minpunten die hij in zijn review aanstipt. Waar dit stukje slap geouwehoer naartoe gaat? Battlefield 3 is geen perfecte shooter en het heeft best een aantal kritiekwaardige puntjes. Maar het spel zal elke gamer desondanks wegblazen met alle onderdelen die wél goed zijn uitgewerkt.

De eerste tien minuten gameplay

Dat beeld leeft al maanden bij menig gamer, en een dergelijk verwachtingspatroon maakt het voor een game niet gemakkelijker om zichzelf te bewijzen. De perceptie van een game, zoals van ieder product, wordt bepaald door de verhouding tussen de verwachting en de uiteindelijke kwaliteit, en hoe hoger de verwachting, hoe lastiger het wordt om de perceptie van dat spel op hetzelfde niveau te krijgen. Een gamer zal een beter gevoel overhouden aan een game waar hij niets van had verwacht maar die toch nog best vermakelijk blijkt te zijn, dan aan een verwachte topgame die na release nét geen topgame blijkt te zijn.

*Niet fair

Wie nu donkere wolken voelt samenpakken boven Battlefield 3 zullen we geruststellen: Battlefield 3 is die topgame wel. Punt is alleen wel dat in de community het idee leeft dat Battlefield 3 de nieuwe heilige graal is in shooterland. Dat is niet fair, want op die manier zadel je DICE op met een missie die niet valt te volbrengen. Ook deze studio heeft te maken met beperkingen die worden opgelegd door hardware en ook in Zweden kost het maken van een game klauwen met geld, veel tijd en mankracht. Het plaatsen van een dergelijke disclaimer lijkt wellicht een zwaktebod, maar het kan geen kwaad om even uitgesproken realistisch te zijn.

We geven ruiterlijk toe dat wij die realiteitszin niet direct hadden toen Electronic Arts ons vorige week voorzag van de pc-versie van Battlefield 3. Wij zijn Battlefield 1942-veteranen en hebben alle tussenliggende versies van het spel met veel plezier gespeeld. Ja, zelfs het tegenvallende Battlefield: Vietnam viel bij ons best in goede aarde. Niet verwonderlijk dus, dat we eerst drie rondjes juichend om het VNU Media-kantoor hebben gerend met de gamedisc boven ons hoofd alsof het de Champions League-trofee was. Geen zorgen, verder zijn we wel gezond.

EA geeft Battlefield 1942 weg Nieuws van 6 november 2012
EA koopt Battlelog-ontwikkelaar ESN Nieuws van 27 september 2012
2011: bekende games en nieuwe speeltjes Review van 28 december 2011