Door Sjef Weller

Redacteur

Om in je oren te knopen

Elf luxe in-ears Round-up - Update

08-11-2023 • 10:30

339

Singlepage-opmaak

Conclusie

Ik heb me de afgelopen weken helemaal suf geluisterd, gebeld, getikt en geknepen. Het resultaat is dat we nu een aantal zinnige aanbevelingen kunnen doen. Elk van de volgende setjes in-ears bezorgde mij een glimlach van oortje tot oortje.

De beste: Sony WF-1000XM5

Het zal geen verrassing heten dat ik diep onder de indruk ben van Sony’s WF-1000XM5. Met hun fantastische audiokwaliteit, uitstekende tikbediening, goede draagcomfort en uitstekende noisecancelling mogen deze oordopjes zich verdiend de winnaar noemen van deze test. Je mag er diep voor in de buidel tasten, maar krijgt er dan wel een stel in-ears voor terug die op geen enkel vlak echt tegenvallen.

Beste anc: Bose QuietComfort Ultra Earbuds

Ben je op zoek naar de in-ears met de beste noisecancelling, dan kom je uit bij Boses QuietComfort Ultra Earbuds. Ze slagen er het best in om je omgeving het zwijgen op te leggen, al zijn ook deze oortjes niet immuun voor windruis. De aanraakbediening werkt fijn genoeg en het draagcomfort is uitstekend. Ook de audiokwaliteit is fantastisch, met iets minder definitie in het hoge bereik, maar wel een warmer geluid dan de WF-1000XM5 van Sony. Dat de Boses niet als absolute winnaar uit deze round-up komen, is te wijten aan hun hogere prijs, de iets mindere gesprekskwaliteit en de tegenvallende tweakbaarheid van de app.

Sterke allrounder: JBL Tour Pro 2

Niet iedereen zal zo’n 300 euro overhebben voor wat draadloos luister- en belplezier. De JBL Tour Pro 2 is met pakweg 225 euro al een stuk betaalbaarder en zet allround uitstekende prestaties neer. Goed, het laaddoosje is aan de forse kant en de oortjes zijn zelf ook niet klein van stuk, waardoor het draagcomfort wat minder is. De audio- en gesprekskwaliteit zijn echter prima, evenals de noisecancelling en transparantiemodus. Bovendien blijven ze lang doorspelen voordat ze aan de lader moeten. En het is dat we geen originaliteitsprijs uitreiken, want anders was de Tour Pro 2 met zijn fraaie touchscreen op het laaddoosje een serieuze kanshebber geweest.

Meeste comfort: Jabra Elite 10

De Elite 10 ziet er zeer gelikt uit, heeft een uitstekende app en staat prima zijn mannetje in telefoongesprekken en voicechats. De audiokwaliteit, noisecancelling en transparantiemodus zijn niet de beste, maar wel in orde. Deze in-ears vallen echter vooral op door hun zijdezachte siliconen dopjes die superlicht aanvoelen in je oor.

Waar voor je geld: Nothing Ear (2)

De Ear (2) van Nothing blinkt nergens echt in uit, maar is als goedkoopste setje uit deze vergelijking ook niet echt te betrappen op grove missers. Deze oortjes hebben bovendien een erg fijne app, een prima transparantiemodus en ondersteuning voor alle codecs die je je kunt wensen. Het enige echte minpunt is hun karige uithoudingsvermogen: met anc ingeschakeld houden de dopjes het na 3,5 uur voor gezien.

Waar voor je geld: Sennheiser Momentum True Wireless 3

De oortjes van Sennheiser zijn niet heel fijn om mee te bellen, omdat je je eigen stem te dof terughoort. En ze mogen er dan fraai uitzien, ze zijn ook vrij fors, het laaddoosje al helemaal. Als het je echter vooral om de audiokwaliteit gaat en je de Sony’s te duur vindt, dan is de 170 euro kostende Momentum True Wireless 3 een interessante optie. De oortjes leveren een volle en stevige sound, met een dynamiek en stereobreedte die zeer dicht in de buurt komen van de WF-1000XM5.

Voor Apple-gebruikers: AirPods Pro 2nd Generation (2023)

De vernieuwde AirPods Pro hebben een USB-C-aansluiting in plaats van Lightning en zijn nu ook bestand tegen stof. Verder zien ze er nog steeds erg gelikt uit, zitten ze zeer comfortabel en is de geluidskwaliteit dik in orde. Bovendien is het een heel fijne set om telefoongesprekken mee te voeren. Toch zouden we deze dopjes niet snel aanraden als je enkel over een Android-toestel beschikt, omdat de bediening via een app van derden simpelweg niet fijn werkt. Loop je wel rond met een iPhone of iPad, dan zijn de AirPods Pro een no-brainer. Je kunt dan ook meteen profiteren van andere nieuwe functies die Apple in iOS 17 heeft geïntroduceerd voor deze dopjes, zoals automatisch schakelen tussen transparantiemodus en noisecancelling. We moeten wel zeggen: de audiokwaliteit is goed, maar niet zo krachtig als die van de Boses, Sony’s, JBL’s en Sennheisers.

Lees meer

Reacties (339)

339
339
123
9
0
196
Wijzig sortering
Ik mis een belangrijk onderdeel in deze review, het windgeluid/geruis tijdens wandelen en fietsen. Ik heb de galaxy buds pro 2 om die reden teruggestuurd. Allemaal leuk en aardig, deze zeer uitgebreide test, maar voor mij persoonlijk valt of staat een setje met hoe goed windgeluid/geruis wordt weggefilterd.
Nog een ding die ik mis, maar waar eigenlijk bijna nooit over wordt gepraten: de druk en seal op je oren. Ik hoor bij wandelen en hardlopen elke stap in mijn hoofd doordreunen met oordopjes in en als ik ga harldopen hoor ik mijn muziek bijna niet meer. Ook klinkt het raar als ik praat terwijl ik oordjopes in heb.

Met de Airpods Pro heb ik deze problemen niet omdat ze een gaasje hebben die de lucht doorlaat en die drukt opheft:
https://www.slashgear.com...-you-shouldnt-block-them/

Behalve Airpods Pro heb ik er nog 1 gevonden waar ik mijn stappen niet hoor dreunen en dat is de Soundcore Space A40. Ik heb er verder al meerdere getest maar ze geven allemaal dit zelfde probleem. DE enige andere oplossing is dan om oordopjes te nemen zonder eartips, zoals de Airpods (niet pro), maar dan heb je weer totaal geen noise cancelling.

Blijkbaar zijn er weinig mensen die er last van hebben want zoals gezegd wordt hier nooit over gesproken.

[Reactie gewijzigd door thefal op 22 juli 2024 13:39]

Moet eerlijk zeggen dat ik hier met zowel de WF-1000XM3 als de WF1000-XM4 inderdaad totaal geen last van heb en ik wandel gemiddeld ruim 2+ uur per dag.
Hardlopen met de WF-1000XM4 is voor mij ook geen enkel probleem en stevige wind op de fiets wordt ook aardig onderdrukt.

Tip voor de knutselaars, de accu van deze dopjes is te vervangen.
Ik had laatst het probleem dat de linkerkant het maar net een uur uithield (probleem hadden meer gebruikers), die accu heb ik zelf vervangen en nu werkt ie weer als vanouds.

(eerder stond in de tekst de XM3, maar ik heb de XM4)

[Reactie gewijzigd door Prozpect op 22 juli 2024 13:39]

Ik had dit probleem met mijn WF-1000XM4. Teruggestuurd naar Bol.com (binnen de fabrieksgarantie), maar diegene kon het niet repareren na een poging gedaan te hebben. Krijg gelukkig wel het aankoopbedrag terug.

Hoop niet dat voor elke generatie dit probleem speelt.
Oh, ik zie dat ik ook de WF-1000XM4 heb, ik heb van de grote koptelefoon de 3.
De handleiding om de batterij te vervangen.
https://nl.ifixit.com/Gui...attery+replacement/162365
Voor mij een must, en een gemis in de review, want de XM5 schijnt helemaal niet meer te repareren te zijn:
https://nl.ifixit.com/New...st-repairable-earbud-line
Ik kan dit bevestigen, zeker doordat ik door mijn combinatie van ADD en autisme ik niet "normaal" muziek kan luisteren. Wil ik genieten, moet ik liggen en met mijn hoofd heen en weer bewegen op de maat.

Ze vallen niet uit mijn oren (daarom vindt ik de "ze vallen uit mijn oren"-comments ook vreemd bij de WF's, gezien mijn "tic"), ik "hoor" ze niet tikken of wat. Let wel: oorsmeer kan een factor zijn in een slechte seal of mogelijk zelfs het doordreunen waar @thefal het over heeft, ook al maak je je oren goed schoon - je houdt niet alles tegen.
Interessant. Ik heb inmiddels al bijna 2 jaar de XM4's en dat was het eerste dat me opviel toen ik ze in deed en naar het werk liep. Elke stap is een doffe dreun. Heb nooit andere in-ear oortjes gehad dus kan ze ook niet vergelijken met andere. Bij koptelefoons heb ik dat euvel in elk geval niet. Bijzonder dat dit verschilt van persoon tot persoon.
Heb je ANC aan of uit trouwens, ik wandel / fiets e.d. altijd met deze zaken uit en gebruik dit alleen binnen relatief statische omgevingen (Thuis werken, Kantoor e.d.).Misschien dat dit nog een invloed heeft?
Maakt geen verschil. Het enige wat helpt is het volume flink omhoog schroeven.
Zviw heeft dat niet met ANC te maken, ik ervaar dit probleem al decennia met in-ears, dus al ver voordat ANC uberhaupt een ding was.

Het voelt alsof je een te goede afsluiting maakt, en daarna het dopje nog wat verder duwt en dus druk opbouwt, erg naar gevoel en je gaat je eigen bloed horen lopen.

De modellen waar dit dus niet of minder is, zijn stom genoeg de inears die niet zo goed afsluiten (en dus kwalitatief wat minder). Daardoor heb ik betere ervaringen met goedkope inears, puur omdat ze eigenlijk slecht afsluiten.

Er zou een soort gaatje of gootje in moeten zitten die de druk eruit kan laten terwijl je de oortjes aandrukt. Van wat ik begreep doen de Apple Pro's dat.
Ik heb hetzelfde probleem met hardlopen dat elke stap na dreunt.

Ik heb dit in mijn review wel beschreven van de jabra elite 10. Bij deze oordoppen blijft het geluid erg goed tegen hardlopen, mits je door de halfopen oordoppen niet de wind recht van voren krijgt.

Windgeruis is echt een negatief punt van de elite 10. Met mijn oude jabra elite actieve 75 heb ik tijdens hardlopen wel last van elke landing op de grond, dit zijn compleet gesloten oordoppen. Mogelijk ligt het daaraan
De Airpods Pro hebben een speciaal soort ANC modus die de geluiden bij het lopen wegfilteren, ook in transparantie-modus. Als je ANC helemaal uitzet dan hoor je dit goed.

De nieuwe adaptieve modus maakt het echt een geweldig product vind ik. Wat dit artikel niet eens noemt is dat hij bijvoorbeeld de transparantiemodus verandert bij een telefoongesprek. Je hoort als je gaat bellen heel langzaam de het achtergrondgeluid wegzakken. Echt heel goed gedaan!
Ik heb om die reden bone conducting gekocht voor het sporten. Audiokwaliteit is goed genoeg voor de usecase maar het draagcomfort bij het lopen is ongeëvenaard.
Je gaat toch niet hardlopen met noise cancellation aan?
Ik weet dat de Sony buds een speciale windruis ANC mode hebben. Die zwakt de ANC iets af, maar daadoor wordt windruis helemaal nooit meer per ongeluk versterkt.
Althans, op mijn WH1000XM4 en WF1000XM3 dan, maar ik acht de kans dat ze het hebben verwijderd vrijwel 0.
Sony heeft toch echt de speciale windruis ANC verwijderd bij de WF-1000XM5's. De gedachtegang lijkt te zijn dat de aanpassing van de ANC microfoon aan de buitenkant en de verbeterde ANC voldoende zou moeten zijn.

Ik heb WF-1000XM5's nu een week en ben wel teleurgesteld in de ANC/geluidskwaliteit op de fiets. In mijn oren is deze minder dan de WF-1000XM4's (met de special windruis ANC stand). Dit zie je ook terug in een video van AREGINA: https://youtu.be/GDoC4uQfTQo?t=5m2s (Engelse ondertiteling beschikbaar).

Persoonlijk hoop ik dat Sony toch nog windruis ANC terug brengt, maar ik betwijfel het..
Misschien ben ik een zure pruim om dit te noemen, maar.... ANC op de fiets is zo'n ontzettend slecht idee. Je bent een verkeersdeelnemers, het is uitermatend belangrijk dat je het verkeer om je heen ook kunt horen (vooral omdat je op de fiets geen achteruitkijkspiegel hebt). Als je zonodig oordoppen op wilt op de fiets, dan kan je het best een hearthrough modus gebruiken.
In het geval van de windruis stand worden de ANC microfoons aan de buitenkant uitgeschakeld. Dit zorgt voor een zwakker ANC effect, maar voorkomt dus wel interferentie van de wind.

Het resultaat is dat vooral het wind geluid wordt geblokkeerd en overige geluiden wel nog binnenkomen. Hierdoor kan de muziek en stuk zachter gezet worden dan zonder ANC (wat goed is vooral zowel je gehoor en omgevingsbewustzijn). Bij een transparante modus wordt juist de wind erg versterkt waardoor je zowel de muziek als de omgeving bijna niet meer kan horen.
Jammer genoeg is dat precies wat ze hebben gedaan. Ik stond echt gek te kijken toen ik deze functie niet meer kon vinden. En nee, hij is niet automatisch geactiveerd, want de xm3's doen dit beduidend beter.

[Reactie gewijzigd door Slaapje op 22 juli 2024 13:39]

Ik gebruik nu na nog een kort succes mrt mij. Soundcore q30 op de fiets mijn over de kop Hellberg Xstream MPbouw koptelefoon. Fiets windstil, kan er mee bellen. En het beste geluid is voorij een stille omgeving.
Beste tip: doe een zweetband om, of iets anders dat je oren direct afschermt van de wind. Zelfs goedkope oortjes zullen dan beter klinken dan de allerbeste noise canceling earbuds.
Een zweetband terwijl ik naar m'n werk ga in de winter. Hmm, nee. Een muts misschien?
Werkt ook als dat niet te warm is. Of oorwarmers. Je doet ongeveer hetzelfde als men doet met een microfoon: daar zit een kap omheen om de wind tegen te houden.
Oorwarmers ja zo noem ik mijn WH1000XM4 ook nog wel eens. Ik heb de WF1000XM4 en de WH1000XM4. Ik vind de WH niet fijn in bed. De WH1000XM4 hebben veel betere accuduur en noise cancelling (al zou de WF1000XM5 hier ook weer beter in zijn dan de WF1000XM4). De WF1000XM4 is daarentegen makkelijker mee te nemen. Op zich kun je op beide de active noise cancelling van de wind aanzetten maar in de bus vind ik die mode weer wat minder fijn. Al moet je wat mij betreft gewoon nooit op de achterbank zitten. Daar lijkt de herrie het ergst.
Sennheiser heeft een aparte setting tegen wind noise cancellation. Erg blij mee.
Tevens is er een btd600 dongle te krijgen waarmee het setje een verificatie voor online meetings support krijgt
Sennheiser anti-wind mode is in mijn ervaring bij lange na niet zo goed als de over-ears QC35. 2 jaar rond gefietst met die grote QC 35, uiteindelijk toch overgestapt op de Sennheiser in-ears, een flinke achteruitgang met tegenwind maar podcast zijn meestal nog net te verstaan.
Goed punt. Oordopjes heb je tenslotte vaak buiten in en in Nederland wil het nog wel eens waaien.

Je zou niet verwachten dat die Galaxy Buds2 Pro veel zou ruizen, want hij ziet er nogal rond uit: uitvoering: Samsung Galaxy Buds2 Pro (Grafiet, Zwart)
Meestal ruizen de oordopjes met scherpe randen.
Yes windgeruis, sommige NoiseCancelling maken het alleen maar beroerder. Heb daarom Sony Linkbuds gekocht met een ring ontwerp, deze staan helaas niet in de testbank. Muziek is niet echt tof, echter voor series / podcasts is dit ontwerp (persoonlijk) fijn!
Erg lastig om windgeruis testen te vinden voordat je tot aanschaf overgaat!
Ik heb de Galaxy Buds 2 Pro en ik gebruik standaard de noisecancelling. Ik hoor helemaal niks om mijn heen, zelfs niet tijdens het lopen
Ik vind het inderdaad ook erg vervelend. De Sennheisers hebben een aparte noise cancelling functie voor wind noise reduction die erg goed werkt. Echter wordt de noise cancelling beduidend minder goed en is de functie alleen in en uit te schakelen via de app. De Sony WF-1000XM4 (niet de XM5 van de review) heeft hier een mooie oplossing voor, die detecteert namelijk het windgeruis automatisch en schakelt dan over naar de wind noise reduction modus (ook met verminderde noise cancelling als gevolg). Het probleem hiervan is echter weer dat hij bij harde wind (wanneer je het het meest nodig hebt) het af en toe stopt te detecteren waardoor je van het ene op het andere moment keihard geluid in je oren hebt. Daarnaast biedt Sony weer niet de functie om het handmatig in te schakelen. Beide 'oplossingen' zijn dus net niet..
Ik zet juist tijdens het wandelen en fietsen de NC uit, is gelijk alle windgeruis weg (ik vond dat ook zeer storend) en kan ik heerlijk rustig wandelen of fietsen, de NC heb ik dan immers ook niet direct nodig (is zelfs veiliger zonder) en ik mis het ook totaal niet.

de NC gaat dan binnenshuis / kantoor wel weer aan.
Ik kan in ieder geval de Sennheiser Momentum Wireless 3 aanraden vanwege de uitstekende 'Anti-wind' ANC-modus.
Yep, ik merk dat grote reviewers, ook op YouTube, dit allemaal overslaan... net zoals de zeer irritante piepjes en andere UX eigenaardigheden die b.v Sony al ruim 10 jaar in hun BT buds heeft. Pas na een zoektocht op Reddit vind ik daar meer over de pijnpunten.

Ik ben na decennia Sony en Sennheiser overstag gegaan voor over-ears van Bose (QC 35 II vanwege de ANC én het comfort, ondanks de 300+ prijs in 2019). Die wind-block functie is toen gewoon niet in de Bose QC 45 terecht gekomen, maar weer wél in de flink duurdere NC-700... en nu in de 400 eu kostende nieuwe "Quiet Comfort" over-ears. Wat ik terugvind over b.v. de QC II in-ear buds is drama (software issues).

Sony blijkt hun zaken ook nog steeds niet in orde te hebben, dezelfde software en batterij-issues zie ik nu al 3 generaties bij zowel hun in-ears als ook de over-ears terug komen. Alleen de breekbare scharnieren lijken ze te hebben opgelost, maar het is te gek voor woorden dat je zulk gezeik kunt verwachten met flagship modellen, o.a. Louis Rossman heeft er recent een video aan besteed.

Ben om meerdere redenen naar een flink lagere prijsklasse gegaan met de Redmi 3 Buds (non-pro) voor destijds ~40, die kan ik tenminste vervangen mochten ze kwijtraken of anderzijds kapot gaan.... maar op de fiets zijn ze nutteloos. Lopend gaat het nog wel maar dan moet de capuchon op, maar een goed en betaalbaar alternatief lijkt er voorlopig niet in te zitten - of ik moet terug naar bedraad.

edit: Ik had goede hoop dat Sennheiser beter uit de bus zou komen, maar helaas heb ik te grote oren. Hun over-ears doen helaas zeer snel pijn aan m'n oren, wat extra snel irriteert door m'n bril. :X

[Reactie gewijzigd door Vyo op 22 juli 2024 13:39]

Precies om deze reden heb ik gisteren mijn xm5's retour gestuurd. Ze komen niet in de buurt van de wind noice reduction die mijn oude xm3's produceren. Echt zonde, want verder was het een mooie upgrade.
Mee eens ik heb de 1000MX4's om die rede weg gedaan de wind ging daar heel iritant langs en maakte heel veel lawaai. Cheap ass tronsmarts deden dat veel beter door hun vorm. ook de WF-C700N deden het veel beter. Ik heb nu net 100MX5's gezien de vorm denk ik dat ze het in ieder geval beter doen dan de 1000MX4's. Ik heb ze nog niet op de fiets getest.

Ben wel onder de indruk van het geluid bij het afspelen van muziek.
Niet alleen wind, ook regen. Gisteren tijdens een buitje gaan hardlopen en hoewel mijn Jabra Elite Active 7 IP57 zijn, was er toch weer één oortje dat om zeep is. Niet zoals de meeste van mijn andere setjes die ik al heb geprobeerd (ik waag me dus nooit meer aan IP4X setjes, want die volstaan gewoon niet), maar ik heb altijd wel een oortje dat daarna stiller klinkt omdat er water binnendringt. Het is telkens weer de vraag of het op te lossen valt met een paperclip (dit keer weer gelukt) maar zo heel erg handig is het niet.

Overigens tegen wind op de fiets heb je ook zoiets als “cat ears” die je op je helm riempjes kan zetten. Of zelfs gewoon de riempjes “gedraaid” (twisted) gebruiken, werkt soms al om de lucht anders te laten circuleren rond je oren/oortjes en het windgeruis te verminderen.

Met hardlopen werkt een zweetband of een muts, al moet ik zeggen dat ik zelf tijdens het wandelen of hardlopen weinig last heb met mijn Jabra’s, dus dat die wel ok zijn, vind ik.
Niet alleen wind, ook regen. Gisteren tijdens een buitje gaan hardlopen en hoewel mijn Jabra Elite Active 7 IP57 zijn, was er toch weer één oortje dat om zeep is.
Dat is wel gek, naar mijn ervaring zijn de 7 Actives absoluut bulletproof. Ik loop er nu sinds januari vorig jaar mee, dat zal een 3500km in weer en wind (letterlijk, tijdens marathontraining 15-20 kilometer in absoluut stormweer) en die geven echt geen krimp.
Zelf heb ik de Jabra elite 75t en heb ik toender tijd veel oortjes uit geprobeert voor op de fiets ivm windruis (ik fiets elke dag naar werk). Wat voor mij de oplossing is is foam oortjes in plaats van de siliconen. Dit haalt de windruist drastisch naar beneden. Ik maak deze zelf door de “3m ear classic” door de midden te snijden en er dan een gat in pons, de lengte moet je even uitzoeken wat het beste werkt bij jouw oortje en oor. Als je een doos van deze 3m oortjes koopt, dan kan je ze regelmatig wisselen (ivm oorsmeer wat op het foam blijft zitten) en kost het niet veel geld.
Ja ik mis dit ook enorm, en het verbaasd mij wel dat een Nederlandse tech site dit overslaat. dat een Amerikaans youtube kanaal oid dit niet aankaart, okay. Fietsen is daar niet zo gemeengoed als hier. Maar hier zal een groot deel van de mensen hun oortjes toch op de fiets of tijdens het wandelen gebruiken, en in beide situaties heb je in Nederland gewoon veel last van wind.
Een belangrijke functionaliteit waar ik naar kijk, en waarop ik in het verleden verschillende malen mijn keuze op gebaseerd heb, is de ondersteuning voor bluetooth multi-link. De dure Sony had dat altijd niet, de Jabra's bijvoorbeeld weer wel.

Multi-link stelt je in staat de oortjes tegelijk aan twee verschillende apparaten te verbinden. Bijvoorbeeld je mobiele telefoon en laptop als je aan het werk bent. Je kan dan telefoongesprekken opnemen, en video conference meetings volgen zonder opnieuw te verbinden met de devices. De airpods van Apple ondersteunen een eigen vergelijkbaar protocol dat alleen met Apple devices werkt, maar de anderen zouden Bluetooth Multi-link moeten ondersteunen voor deze functionaliteit.
De WH1000XM4 heeft dit en de WF1000XM4 heeft deze functie afgelopen winter gekregen. Het zou mij dan ook verbazen als de opvolger (v/d WF1000XM4) het niet heeft maar OK fair enough iets om uit te zoeken voor belangstellenden.

Het is op zich handig mja maar ik ben eigenlijk ook wel voorstander van data/signal hygiene. Gebruik je Bluetooth niet? Zet het dan uit. Ook heb ik een USB2BT (voor keyboards) en die heeft 3 fysieke knopjes voor 3 verschillende Bluetooth adressen. M'n HHKB heeft ook USB plus 3 verschillende Bluetooth keybinds.

Voor Android zet ik Bluetooth uit als het na 1 minuut niet in gebruik is. (Hetzelfde doe ik ook met NFC.) Op de Nvidia Shield staat het standaard uit.

Voor macOS heb ik een Alfred scriptje gemaakt dat blueutil -p toggle aanroept (die eerst even installeren, al kan het ook allemaal met AppleScript).

Voor Windows kan ik zonder enige twijfel ook met Powershell oid maar heb ik de Bluetooth USB adapter er fysiek niet in hangen.

Voor Linux gebruik ik altijd rfkill.
inderdaad een niet onbelangrijke feature.
Bij de reviews op rtings wordt het altijd vermeld.
Apple en Bose hebben dit niet bvb.

Interessante review want ik ben op zoek naar dit exacte product, en de Sony en Sennheiser komen voorlopig als beste kandidaten uit de bus.
Alleen kan ik de Sennheisers (met korting via men werk) voor 160€ kopen.
Dan wordt het moeilijk om de bijna 2x zo dure Sony's te verantwoorden...
Ik heb Multipoint op mijn WF-1000XM4 juist uitgezet, omdat het niet goed met Windows lijkt te werken. Als ik mijn oortjes met mijn (Android) telefoon verbonden heb terwijl mijn laptop aan staat zit mijn laptop iedere keer de verbinding te claimen.

Edit: ik durf sowieso geen draadloze oordopjes meer te kopen. De accu van een van de oordopjes gaat nog maar heel kort mee en ik ben mijn aankoopbewijs kwijt dus laten repareren zit er ook niet in (behalve als ik betaal, maar dat weiger ik). Oordopjes van meer dan €200 horen echt veel langer dan een jaar mee te gaan.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 22 juli 2024 13:39]

De Sony WF-1000XM5 heeft multi-link en dat werkt erg goed. Muziek luisteren via mijn Android telefoon en dan wordt er zo omgeschakeld naar de Teams call vanaf mijn Windows werklaptop.
Dit werkt zo goed dat ik mijn dopjes ook tijdens het thuiswerkdagje in doe ipv muziek luisteren via een speaker die ik steeds zacht moet zetten.
Ik overweeg al een tijdje om een setje earbuds aan te schaffen, maar ik lees veel slechte verhalen mbt de levensduur van de accu's.
De vervangbaarheid en beschikbaarheid van accu's verschilt uiteraard per model, en voor nieuwe modellen is het vooral nog gissen. De Sennheisers hebben hierin wel mijn voorlopige voorkeur, je kunt voor 50eu de buds terugsturen voor een battery replacement.
IFixit heeft in 2020 een aantal modellen beoordeeld, maar ik heb nog geen overzicht van de recente modellen gevonden:
https://nl.ifixit.com/New...arbuds-are-the-least-evil
Wat mij betreft zou duurzaamheid en repareerbaarheid een plekje in de vergelijkingsmatrix verdienen. Zijn er uberhaupt in ears waarbij je de oplaadbare batterij zelf kunt vervangen, zoals slechthorenden met hun hoorapparaat ook kunnen doen met een nieuw batterijtje van de HEMA?

[Reactie gewijzigd door RonnnL op 22 juli 2024 13:39]

Ik heb eergisteren zonder al te veel moeite de WF-1000XM3 batterijen vervangen. Je haalt de afdekkap (waar het touch gedeelte zit) los en dan zijn het nog twee schroefjes. Ik weet niet of dat even makkelijk gaat bij Sony's XM4 of XM5.

[Reactie gewijzigd door sigmundfreund op 22 juli 2024 13:39]

Xm4 accu's zijn ook relatief makkelijk te vervangen. Alleen ik zou überhaupt geen troep van Sony kopen... deze worden allemaal geplaagd dor accu problemen. En Sony doet zoals gewoonlijk alsof hun neus bloedt..arrogant rotbedrijf. Mijn xm3 waren met een jaar kapot. En mijn huidige xm4s lopen na 9 maanden al op hun einde. Ze laden vaak niet op, of niet volledig. Vaak is 1 oortje al na 1 uur leeg terwijl de andere dan nog op 80 procent zit. Case is helemaal gebarsten na 1 keer vallen... het is rotzooi.
En mijn huidige xm4s lopen na 9 maanden al op hun einde. Ze laden vaak niet op, of niet volledig. Vaak is 1 oortje al na 1 uur leeg terwijl de andere dan nog op 80 procent zit.
Wat je daar noemt is een bekend probleem met de XM4 veroorzaakt door een firmware bug. Mijn XM4's hebben dit ook gehad. Gewoon terugbrengen naar de verkoper en +- een week had ik de mijne gerepareerd weer terug. Er zijn ook cases bekend waarbij ze vervangen worden door nieuwe, en er zijn zelfs wat niet geverifieerde berichten dat sommige gebruikers zelfs XM5's gekregen hebben als vervanging.
Die van mij zijn 1 keer gevallen. Alle recht op garantie is daarmee de deur uit gegaan. En ik ga geen rechtzaak beginnen over oortjes van 300 euro.
Wat bedoel je? Je hele garantie is niet verdwenen als je case stuk is. Hoe kom je daar bij? Ze zullen de oordopjes moeten vervangen gezien het een probleem in de firmware is geweest. De case die stuk is blijf je dan behouden, al zouden ze als ze slim zijn je een aanbod kunnen doen om die ook te vervangen.

PS: er zijn ook hoesjes voor de hoesjes [...]
Zeg dat maar tegen sony:) ik kon ze niet laten repareren onder garantie vanwege gebruiksschade..

Sony weigert.
Ik zou ze dan dus wel aanklagen. Ze gaan het verliezen in een civielrechtelijke zaak, behalve dus het doosje. Dat is door je eigen toedoen ontstaan. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Evt via een consumentenorganisatie laten lopen. En zoals je nu al doet aan de grote klok hangen op T.net/GoT. Het is onacceptabel.

Ik heb zelf wel eens problemen gehad met Vodafone. We stapten over op Ziggo mobiel, maar een van onze twee abonnementen liepen nog. Of we even de rest van de abonnementskosten wilden ophoesten om vervolgens bij hetzelfde bedrijf een ander abonnement af te nemen. Gezien het hetzelfde bedrijf was (VodafoneZiggo) hadden ze dat moeten zien en ons moeten waarschuwen, vond ik. Ze hebben het ons toen kwijtgescholden met dank aan rechtsbijstandverzekering. Maar anders had ik nooit en te nimmer meer iets van ze afgenomen (behalve kabel, tja...).

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 13:39]

Dat klopt juridisch gezien niet. Als je case beschadigd is door een val, vervalt daarmee niet alle recht op garantie. Wel is het dan natuurlijk zo dat ze de gebarsten case niet hoeven te vervangen onder garantie. Maar een defect oortje, tenzij ontstaan door de val, moet nog steeds voldoen aan de verwachtingen die je daarvan mag hebben als consument.
Een bedrijf doet dit omdat ze weten dat ik toch geen zaak ga aanspannen. En dan nog, zij zijn machtiger en slimmer dan ik.
Kun je niet zelf de firmware updaten?
Dat kan wel, maar lost dit specifieke issue niet op. Voor zover het mij destijds is uitgelegd heeft die firmware update een probleem veroorzaakt waarbij van bepaalde batches de batterijen tijdens / na de firmware update permanent beschadigd zijn geraakt, een latere firmware update heeft dat wel in zoverre opgelost dat het probleem niet meer veroorzaakt kon worden. Maar dopjes binnen die specifieke batches die voor dit probleem gevoelig zijn en die de verkeerde firmware gehad hebben zijn alleen te repareren door de batterijen te vervangen.
Dank! Goed om te weten als mijn XM4's problemen gaan geven.
Klopt ik heb ook nieuwe gehad, was alleen jammer dat het probleem kwam toen ik in het vliegtuig zat voor een reis van 3 weken....
Bij die laatste zal het vermoedelijk lastiger zijn, de WF-1000MX3 hebben geen IP rating en zijn dus waarschijnlijk ook niet waterdicht gesealed af fabriek (anders hadden ze dat wel van de daken geschreeuwd), en je zag ook vrij veel berichten toen deze dopjes courant waren dat er klachten waren over waterschade bij gebruik in de regen, maar ook bij het sporten (zweet).

De WF1000XM4's en XM5 hebben wel een IP rating, en zullen dus wel factory sealed zijn vermoed ik. Waardoor ik er in ieder geval bang voor ben dat zelf even zo'n reparatie doen nu een stuk minder makkelijk is, althans met behoud van de IP rating.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 13:39]

Bedoel je de WF-1000XM3? Want de WH serie is geen in-ear...
Je hebt helemaal gelijk, mijn hoofd zat even elders. Bericht aangepast.
@sigmundfreund

Kan je mij vertellen waar ik die batterijen kan krijgen? Die van mij zijn na 2 jaar op aan het raken :)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 22 juli 2024 13:39]

Het is deze batterij, per stuk natuurlijk dus je moet er twee hebben.

[Reactie gewijzigd door sigmundfreund op 22 juli 2024 13:39]

Dat is gek dat het niet kan hè? Je zou je best voorstellen dat met die steeltjes van de AirPods wel wat te doen is, dat je die kan draaien, dat ze loskomen en dat je een nieuw steeltje met nieuwe batterij weer als een soort twist-lock mechanisme weer kan vastklikken.
Ik heb wel eens een teardown gezien van die dingen en naar de accutjes zit er ook nog allerlei electronica in. Het zou best mogelijk zijn maar ik vraag me af of dit realiseerbaar is in de formfactor.
Antenne zit in het stokje en ook een microfoon onderaan (en soms knijp-sensor in het stammetje). Dat allemaal over een schroefdraad naar boven brengen zal wel pittig zijn dus denk niet dat dat het wordt. Wel een leuk idee overigens.
Zoiets bestaat inderdaad al (alleen magnetisch in plaats van met een schroefmechanisme). Voor mij persoonlijk niet interessant, omdat ik geen voorstander ben van het Gillette model toegepast op batterijen. Het is wel een stap in de goede richting, maar ik wil een universele batterij die ik overal kan kopen.
Volgens mij kom je dan alleen uit op de Fairphone buds. Helaas niet zelf te repareren, maar wel duurzaam.
Kunt hier wel enkel een rechter of linker oordopje kopen, iets wat ik andere merken nog niet zie doen. Een kant kapot mag je gelijk een nieuwe set kopen.
nieuws: Fairphone begint met verkoop alleen linker- of rechteroordopje
Bij Apple kan je oortjes individueel vervangen, ook nadat de garantie verlopen is.
Ik heb bij Apple ooit een keer één kant kapot gehad en toen kon ik via Apple Support wel een losse AirPod krijgen: https://support.apple.com/airpods/repair
Onder garantie zal dat wel bij meer bedrijven kunnen, kostenbesparend ipv een volledig nieuwe set op te sturen. Wat als de garantie is verlopen?
Dan moet je gewoon betalen.
Wat is hier duurzaam aan? :|
Kun je lezen hè. Het is niet fantastisch, maar een stapje vooruit. Fairphone kennende gaat elke generatie een stap verder totdat het echt ok is.
Het is sterk afhankelijk van het model en wat je intern aantreft. iFixit heeft een aantal guides voor het vervangen van de batterijen, die van de WF-1000XM4 ziet er best 'goed te doen' uit. Het is echter verre van ideaal. YMMV maar helaas zul je vrijwel altijd in de weer moeten met een haardroger/heatgun om de lijm los te krijgen, en dat betekent dat je nooit zo'n goed sluitend geheel krijgt als voor de reparatie.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 22 juli 2024 13:39]

Beetje jammer dat een hoorapparaat meteen 'opa' is...

Overigens worden hoortoestellen tegenwoordig steeds vaker oplaadbaar verkocht. Het vervangen daarvan zit ook gewoon een flink prijskaartje aan. Lees: honderden euro's per stuk..

Reguliere batterijen voor hoortoestellen zijn niet oplaadbaar, en betaal je online iets van €20 voor 60, waar je dan afhankelijk van je gebruik ongeveer een half jaar tot een jaar mee vooruit kan.

Overigens zie ik niet in waarom oordopjes niet met bv een oranje (13), bruine (312) of gele (10) sticker batterij zou moeten kunnen werken. De blauwe 675 lijken me wat aan de grote kant..

Met een oranje batterij doe ik met mijn hoortoestellen gewoon een week bij ongeveer 18u/dag, incl Bluetooth en natuurlijk de continue geluidsversterking. De levensduur in reguliere oordopjes zou nog wel wat langer zijn. Groot nadeel is echter dat het zinklucht batterijen zijn. En het voltage van 1,45V is niet bepaald standaard voor apparatuur. Wat het wellicht prijziger zou kunnen maken.

Zodra de sticker eraf gaat, loopt de batterij leeg. En als je dan je oordopjes effe niet gebruikt kan het zomaar zijn dat de batterijen helemaal leeg zijn.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 22 juli 2024 13:39]

Terecht punt dat het wat flauw is om een hoorapparaat met 'opa' te associëren. Heb dat aangepast in mijn eerdere reactie
Als je niet per se noise cancelling prefereert dan denk ik aan Shure. Die gebruiken noise isolation en geen noise cancelling dus wel een wezelijk verschil in het tegenhouden van geluiden.

Of de accu's ook los te vervangen zijn weet ik niet, maar de onderdelen zijn wel los van elkaar te vervangen. Gaat je linker oortje stuk hoef je dus enkel een link oortje aan te schaffen. Ik gok wel dat als de bluetooth module stuk gaat of niet meer oplaad dat je de bluetooth module moet vervangen, maar wellicht bieden ze hier ook links en rechts apart aan.

Helemaal repareerbaar is het nu ook weer niet, want je bent toch aan het vervangen, maar je hebt zelden een complete nieuwe set nodig.
Ik overweeg al een tijdje om een setje earbuds aan te schaffen, maar ik lees veel slechte verhalen mbt de levensduur van de accu's.
Ik gebruik nu 2 jaar Airpod Pro's (1e generatie). Gemiddeld een uur of 2 a 3 per dag, met uitschieters van een hele werkdag. Soms ook met een paar uur telefoongesprekken per dag. En ik heb, tot mijn verbazing, eigenlijk nog helemaal geen last gehad van verminderde accuduur.

N=1 enzo, maar toch. Neem de horrorverhalen met een korrel zout ;) Ik had het niet verwacht, maar die Airpod Pro's zijn oprecht een van de beste dingen die ik ooit heb aangeschaft. De bewegingsvrijheid van wireless is prettiger dan ik had verwacht en de ANC is ons dichtbevolkte landje ook heerlijk.
Stop je ze tussendoor in de case (die ze dan weer oplaad)?

Zelf na een set dure B&Os hoeven deze pruts dingen niet meer. Ik heb graag muziek op in kantoor wanneer ik lang aan een stuk aan het werk ben. De B&Os gaven het na een jaar zo goed als op en de helpdesk gaf niet thuis.

Dit soort setjes zijn gewoon dure afval en zou nooit verkocht mogen worden. Ze verdwijnen hoe dan ook op korte termijn in de vuilnisbak. Dit is totaal onverantwoord. We verkopen toch ook geen ongelode benzine meer?

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 22 juli 2024 13:39]

Als sOid n=1 is, dan ben ik n=2.

Ik gebruik Airpods Pro sinds ze uitkwamen en heb niet echt last van de batterij. Het is me denk ik twee keer gebeurd dat ik ze zo lang in had dat ik ze moest bijladen, dat betekend wel dat je ze dus echt heel lang in hebt gehad, dat wil zeggen 5 minuten in het doosje en dan kan je er weer tegenaan.

Dat gebeurd vooral als ik thuis op de bank lang iets met me telefoon doe, vervolgens ga opruimen met mijn telefoon aan de lader terwijl ik naar een podcast luister en dan weer op de bank ga zitten.

Ik vlieg regelmatig en dan is dit een non-issue. Omdat ik binnen een uur of 3-4 toch main Airpods even terug in het doosje doe.
Mijn AirPods Pro 1e generatie heb ik deze zomer vervangen. De belangrijkste reden was dat de oortjes niet altijd meer wilden opladen. Doosje vervangen had misschien ook geholpen. Maar de batterij ging inmiddels wel enigszins merkbaar minder lang mee. Dus de combinatie was voor mij genoeg. Net als bij jullie was de batterij op zich zeker nog goed genoeg.

Ieder zijn eigen voorkeur. Vliegen is voor mij de reden dat ik ook nog een over ear koptelefoon heb. Ik wil de noice canceling gedurende de hele vlucht, en dat lukt mij niet met mijn AirPods Pro. De tijd dat ze in het doosje moeten is op een geven moment te lang ten opzichte van de tijd dat ik ze in kan hebben.
ik had ook gekozen voor de Senheisser.
Een paar maanden geleden de CX plus true wireless aangeschaft.
En ik ben teleurgesteld.
de oortjes doen pijn in de oren. Het vierkanten blokje drukt in mijn oor wat al snel pijnlijk wordt.
Het geluid op zich valt wel mee , ook al mocht het volume wat harder gemogen.
Bellen ermee is een ramp. Slecht geluid, slechte verbinding.

Die Sony's zien er ongeveer hetzelfde uit , dus ik weet niet of deze dan ook weer last gaan geven bij mij.
Ik zou liever hebben gezien dat ze bij deze soort oortjes een kit voorzien waar je op maat gemaakte oordoppen kunt bestellen en hier dan de speakers op in plugged.
Mede door de accu, het opladen en de duurzaamheid blijf ik nog een tijdje bij bedrade oortjes.
Hier een artikel over de XM5 buds van Sony, die hier op Tweakers het hoogst scoren, maar niet te repareren zijn. Nouja, als je heel veel geluk, skills en tools hebt, en veel geluk dus:
https://nl.ifixit.com/New...st-repairable-earbud-line

Helaas, ik wil best €300 neerleggen voor deze ultieme earbuds, maar als ze niet te repareren zijn... Dan gaat het feest wat mij betreft niet door.

Ik vind het een absurd idee dat dit is gedaan om ruimte te besparen en ze zo kleiner te kunnen maken. Horloges zijn al sinds jaar en dag micro en daar zit vaak ook gewoon een vervangbare batterij in, waarbij na het vervangen, het apparaat nog steeds waterdicht is.

Nu bevat een horloge natuurlijk andere hardware, maar toch, daar is het normaal dat je iets kunt vervangen.

Ik vind repareerbaarheid best wel een belangrijke factor en ik had verwacht dat op een site als Tweakers, hier ook aandacht aan zou worden besteed. Helemaal met het oog op het voorkomen van afval zou dit eigenlijk bij elke review van elk product een punt van aandacht mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door Ohmarinus op 22 juli 2024 13:39]

Jammer dat de Bose Quietcomfort Earbuds II niet zijn meegenomen. Hoort wat mij betreft wel thuis in deze roundup.
In de podcast hebben ze dat al aangegeven. Bose wou er geen opsturen of ze kregen geen contact volgens mij.
Wat is dat nou weer voor reden? Dan koop je ze toch...
Lekker onafhankelijke reviewmethode zo, alleen maar reviewen van fabrikanten die je vriend zijn.
Ik denk dat Bose Europa er nog geen heeft.
Dat lijkt me sterk, ze zijn her en der gewoon op voorraad. CoolBlue, MediaMarkt kan ze naar eigen zeggen morgen leveren.
Een review unit bij Bose zijn PR partner is er soms later mss.
Dat hoeft voor een serieuze reviewer natuurlijk geen belemmering te zijn, veel hardware reviewers kopen gewoon de hardware (of lenen het) wanneer een fabrikant niet wil of kan samplen.

Steve van Hardware Unboxed geeft bijvoorbeeld duizenden dollars per jaar uit aan moederborden (en sommige cpu's) omdat de moederbord fabrikanten vaak alleen high end willen samplen (en in het geval van Asrock helemaal niet, want daar staan ze op de blacklist) terwijl ook Intel en AMD vaak alleen bepaalde Sku's samplen en hij de andere Sku's dan maar gewoon koopt zodat hij ook deze kan reviewen (vooral ook om te kijken waarom de moederbord en cpu fabrikanten de goedkopere modellen niet willen samplen, terwijl dat wel de modellen zijn in de prijs ranges die juist veel verkocht worden vaak).
Eigenlijk ben ik het volledig met je eens.
Dit had tweakers niet mogen belemmeren om ze mee te nemen in de review.

Zo reageren Jabra, B&W en Sony ook niet meer bij mij xd.
Ik heb gisteren vernomen dat Bose gestopt is met zijn PR partner voor de Benelux en er momenteel geen nieuwe is voor zover ik weet. De vorige reageerde altijd vlot maar had ook vaak moeite met review units te krijgen van Bose zelf.
Dat kan ook wel zijn waarom het contact moeilijk is momenteel.
Dat was mijn eerste gedachte ook, wat ik online lees hebben die de beste noice canceling (en in mijn beperkte ervaring ook). Al heb ik bij die van mij wel regelmatig problemen dat hij de verbinding met één van de dopjes kwijt raakt wat ik pas kan oplossen door ze te resetten in de case met het knopje langer ingedrukt te houden. Maar qua geluidskwaliteit, noice canceling maar ook pasvorm ben ik er verder zeer tevreden mee!
Ik heb hetzelfde met de mijne. Vorige week een reset gedaan maar dat heeft niet geholpen. Ik mag ze nu terug sturen voor een omruil. Ben benieuwd of dit gaat helpen.
Ik ben er zelf achter gekomen dat wanneer ik de dopjes uit doe en gewoon neerleg in plaats van in het doosje te doen en dan weg loop zodat ze buiten bereik zijn het mis kan gaan. Wanneer ik ze elke keer netjes terug in het doosje stop, koppelen ze automatisch weer met elkaar in de meeste gevallen. Maar al met al mag het pairen en gepaired blijven wel een stukje robuuster ja.
Ik gebruik ze voornamelijk als ik een stukje ga lopen. In een tijdsbestek van 20 minuten kan wel 7 keer de verbinding verliezen bij een van, de oortjes. Soms is dat bij beide en is het even 2 minuten stil. Hierbij is mijn telefoon altijd ruim binnen bereik(jas-- of broekzak)
Ook ik heb de Bose QC II en de problemen stapelen zich op, de rechter earbud gaat vanzelf zachter naar zo'n 10% ineens terwijl de linker wel gewoon op niveau blijft, dopjes verliezen soms random de connectie, beide buds kraken, heb al vanalles geprobeerd maar krijg ze niet goed werkend. Het is voor mij zo erg dat ik zit te twijfelen om nieuwe te kopen dus deze round-up komt als geroepen!
Kortom: hier al even 3 man met soortgelijke problemen - idioot voor deze prijsklasse. Wellicht had de Bose ook niet echt goed gescoord als dat bij de set voor Tweakers ook zo was gegaan!
Kortom: hier al even 3 man met soortgelijke problemen - idioot voor deze prijsklasse.
Uiteraard noemen gebruikers het sneller als ze wel problemen hebben.

Ik heb een set Bose QC II's en ik heb deze problemen niet (geen verlies van verbinding of volume). Laatste firmware van de oortjes en van het doosje. De oortjes zijn op alle vlakken een verbetering t.o.v. de Bose QC I's.

Ik vraag mij af hoeveel van de klagers de laatste firmware draai(d)en.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:39]

Eens, mensen met problemen melden zich op het internet, de rest gebruikt die dingen gewoon en is er gelukkig mee. Niettemin vind ik het opvallend dat bij zo'n artikel spontaan 3 mensen met problemen zich melden. Normaal gesproken is een bijdrage als "bij mij doen ze het wel" niet zo interessant, dat verwacht je immers ook, in dit verband is het een waardevolle bijdrage aan de discussie. Het zou leuk zijn of de mensen met problemen de goede firmware draaien, als dat bij die 3 het probleem was, kan ook hardware zijn, maar ook bij de firmware is de verwachting dat Bose die dingen uitlevert met een firmware die de basisfuncties goed ondersteund - dat er later nog wat handigs toegevoegd wordt is leuk, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Maar helaas is dat in de praktijk anders ...
Ik was volgens mij een van die 3 die hier had gesproken over die problemen. Ik draaide de nieuwste firmware en zelfs een reset bracht geen verbetering. Na contact te hebben opgenomen met bose werd er snel een omruil aangeboden. Inmiddels heb ik deze nieuwe oortjes ook al binnen en ervaar ik geen problemen meer.
Echter gebruik ik ze nog maar kort en kwamen de problemen volgens mij pas na een tijdje.
In ieder geval werkt het nu weer probleemloos.
Klopt: goed (nou ja: informatief) te horen dat de firmware hier niet hielp, nu maar hopen dat je nieuwe set het probleem niet heeft.
Herkenbaar. Mijn QC II ging ook zachter spelen en kraken. Ik wilde ze al terug sturen, maar na een software update doen ze het weer perfect.
Ik heb deze al een paar maanden en ben er op zich heel tevreden mee, zeker wat betreft comfort en noise canceling. Wel stoor ik me ook aan de regelmatige verbindingsproblemen en het feit dat ze al van eind vorig jaar een update voor aptx en multipoint audio beloven. Ondertussen hebben ze de opvolger uitgebracht die eerder een rebadge lijkt (zelfde hardware en chipset) maar wel aptx ondersteunt. Heel goede oortjes dus, maar bedenkelijke software support.
Idem. Na een zoektocht van 5 jaar naar de perfecte oordoppen dacht ik eindelijk klaar te zijn.
Heb de helaas teruggestuurd vanwege de bizarre disconnects de hele tijd. Lees dat de nieuwe ultra's ook niet beter zijn.
Ik had ook graag de Fairphone TWS Earbuds en Edifier NeoBuds Pro getest gezien. Laatstgenoemde moet voor het geld (+/- 100 euro) erg goed klinken (2 drivers) en ik ben benieuwd wat iemand die ze niet gekocht heeft en dus een beetje bevooroordeeld kan zijn van het geluid vindt.
Edifier NeoBuds Pro heb ik gehad.

Had ze met Android: ze klinken inderdaad fenomenaal voor hun prijs. Met android kan je drie verschillende niveau's van audio kwaliteit (codec) kiezen (in de app, repairen dan wel).

Bij hoogste kwaliteit was ik de verbinding snel kwijt (1-3s) tijdens *fietsen*, aan bureau veel minder last van. Ik had een One Plus Nord - het kan daar eventueel ook aan liggen?

Nog een probleem: de earbuds zijn 'antibacterieel', maar die glijden dus redelijk snel uit je oren. Er komen wel 5 sizes mee.

Heb ze ingestuurd gehad voor garantie bij online winkel. Online winkel kreeg maar geen nieuw exemplaar: geld terug gekregen.
Wat was er mis: de ear-wax gards zijn er gewoon uitgevallen, al een geluk niet in mijn oor. Met deze oortjes werd niet gesport, dus ze kunnen maar een minimale hoeveelheid zweet verdragen...
Bij mijn vorige SoundCore's was de earwax gaurd van metaal.
Die wilde ik in eerste instantie aanschaffen. Maar ben afgehaakt op de multipoint ondersteuning. Dat is bij de pixel buds pro beter geregeld.
Ik dacht inderdaad meteen het zelfde, jammer.
Inderdaad jammer. Ik gok zomaar dat die met Sony om de 'beste' plek had kunnen strijden.
Absoluut. Concluderen dat de Sony's ongeëvenaarde noise cancelling hebben zonder de Bose QC II mee te nemen is niet helemaal eerlijk. Ik heb beide geprobeerd en de Bose is echt extreem indrukwekkend. In een drukke trein naar rustige pianomuziek luisteren op 30% volume; het kan gewoon. Als de Sony's 3 plusjes krijgen voor noise cancelling, dan heeft Bose er 5.

Geluidskwaliteit van de Bose QC II zit echter onder die van de Sennheiser TW3 en ook de hoge noise floor (constante achtergrondruis) is een nadeel van de Bose. Ohja en dan nog dingen als geen multipoint en draadloos laden. Maar ik kan slecht tegen lawaai om me heen dus ik heb ze vooral gekocht voor de noise cancelling en daarvoor zijn ze geweldig.

[Reactie gewijzigd door Wouter op 22 juli 2024 13:39]

Eens Bose maakt al NC headsets voor de meeste mensen überhaupt wisten dat dit bestond... Zelf 21 jaar geleden ooit eens een Bose NC headset gekocht op een KLM vlucht, moesten toen nog batterijen in.
Ik ben in de markt voor nieuwe wireless doppen en wil vooral het onderwerp duurzaamheid leidend laten zijn. Ik mis in deze review informatie over bijvoorbeeld productie, verpakking en repareerbaarheid (denk aan vervangen accu).
Ik denk als het zover is dat je de accu's moet vervangen, alweer nieuwe oortjes heb. Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat ik de accu's heb moeten vervangen sinds 2018 dat ik Bluetooth in-ears ingebruik heb.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 13:39]

Bij mij is juist de reden dat ze vervangen moeten worden, omdat de accu nagenoeg geen lading meer kan vast houden. Een van de oortjes van mijn WF-1000XM4 heeft nog maar iets van 30 minuten speeltijd over binnen 2 jaar gebruik.
Bij mij is juist de reden dat ze vervangen moeten worden, omdat de accu nagenoeg geen lading meer kan vast houden. Een van de oortjes van mijn WF-1000XM4 heeft nog maar iets van 30 minuten speeltijd over binnen 2 jaar gebruik.
Je hebt 24 maanden consumenten garantie. Vaak probeert men accu's uit te sluiten of de garantieduur in te korten. Maar je hebt recht op een product dat conform je verwachtingen werkt. Het lijkt mij dat een totaal verlies van het product binnen de 2 jaar door een defecte accu niet mag gebeuren.
ACM Software Architect @ucsdcom20 oktober 2023 09:10
In Nederlands recht is er geen harde deadline voor de garantie. Daar geldt dat je mag verwachten dat een product tijdens de normale levensduur goed blijft werken. En die levensduur is uiteraard daardoor per definitie afhankelijk van het (type) product, bij de wat goedkopere audioproducten hanteert Techniek Nederland blijkbaar wel 2 jaar. Maar of dat ook een correcte verwachting is, is dan uiteraard iets dat ter discussie gesteld kan worden (wat o.a. de Consumentenbond ook gedaan heeft).

Veel verkopers doen net alsof de Europese richtlijn ook hier exact van toepassing is door alleen die 2 jaar te noemen. Wat op zich handig is, want in NL-recht moet je na 1 jaar (tegenwoordig, tot april 2022 was het 6 maanden) al bewijzen dat het aan het product lag ipv de manier van gebruiken, dus dat wordt daarmee opgerekt tot 2 jaar.
Maar na die 2 jaar mogen ze je niet zomaar afwimpelen met 'geen garantie meer'.
Ze waren een kerstkado van mijn vriendin en komen uit het buitenland. Daar was de garantie maar een jaar. Het is overigens niet het enige minpunt die ik bij deze earbuds heb. De duurzaamheid voor de prijs vind ik gewoon slecht op heel veel vlakken als ik kijk naar hoe oud ze zijn.
Hetzelfde hier met een B&O setje, binnen 2 jaar nagenoeg geen batterijduur meer en B&O geeft geen thuis (zoals gewoonlijk, ze hebben een absurd slechte customer service).

Dus hoewel dit soort headsets leuk zijn, naar mijn inzien zijn ze eigenlijk niet geschikt voor veel meer dan een telefoongesprekje voeren. Je kunt hier dus niet langdurig mee werken zoals ik eigenlijk wilde doen. Op het kantoor heb ik dan ook weer een bedraad setje.

Ergens mag van mij de EU hier ook wel naar kijken, het is absurd dat dit uberhaubt geproduceert mag worden in de huidige vorm. Geen enkele headset (bij mijn weten) kun je de batterijen vervangen.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 22 juli 2024 13:39]

ACM Software Architect @n4m3l35520 oktober 2023 09:00
Heb je het direct bij B&O gekocht?

Zonee, dan hoor je je als consument ook helemaal niet tot hun te richten maar tot de winkel waar je het gekocht hebt.
Zoja, dan is het inderdaad een slechte zaak en voldoen ze ogenschijnlijk niet aan hun verplichting.

Overigens bestaan er wel wat headsets met los vervangbare accu's. Maar dat zijn vrij obscure merken, dus het is dan maar afwachten of je na 2 a 3 jaar als ze 'op' zijn dan daadwerkelijk nog nieuwe te koop zijn (bijv pq earbuds).
Ja direct, gewoon bij hun in de winkel. Overigens is het niet de enigste keer dat hun service erg tegenviel, zo ook met een andere headset die niet meer werkte na 2 jaar gaf de service nul op hun rekest. (Ik woon niet in de EU).

Maar zoals ik al aangaf zou het mooi zijn als de EU hier gewoon eisen aan stelt. Repareerbaarheid zoals we bij Apple zien is een aanfluiting en dat is gewoon moedwillig. Daar moet een einde aan komen zodat we dingen zelf kunnen repareren maar ook geen rotzooi meer maken zoals deze review van 10 luxe prullenbak headsets. Want daar belanden ze stuk voor stuk na een paar jaar.
ACM Software Architect @n4m3l35520 oktober 2023 09:24
Ah, dat is wel vervelend ja.

Dat tweede helemaal met je eens. Er bestaan dus wel wat oordopjes waarbij je zelfs vrij triviaal de accu's kan vervangen (die pq earbuds werken zelfs met een simpele magnetische connector).

Maar dat heeft vast allerlei nieuwe nadelen; gewicht kan hoger zijn of waterdichtheid moeilijker.

Gelukkig lijkt de EU wel steeds meer aandacht te krijgen voor repareerbaarheid. Maar of oordoppen in de eerste wetten daarover al meetellen?
Het verbaast me van B&O dat de service bij deze zo slecht is, normaal is dat erg goed.

Maar ik verbaas me er meer over dat je na 2 jaar de batterijen al moet vervangen, mijn Airpods Pro na bijna 4 jaar heb ik niet eens het idee dat het minder is.
Voor een telefoongesprek heb je al die codecs niet nodig. Noisecancelling misschien handig (lol callcenters als je gesprek van andere klant mee kunt luisteren).
Hetzelfde euvel hier. Setje net geen 2 jr oud en de linker ging zeer snel door zijn lading heen. Ter reparatie aangeboden en retour gekregen. Twee weken later heeft de rechter hetzelfde probleem. Opnieuw richting de verkoper 🙁.

Inmiddels de mail gehad dat reparatie niet mogelijk is en het aankoop bedrag staat nu als winkel te goed voor me klaar.

Deze test komt mij dus redelijk goed uit, maar ben wel in limbo mbt de keuze.
Precies, ik heb mijn vorige oortjes ook om die reden vervangen (JBL). Nu heb ik de sony wf-1000xm, ook bijna 2 jaar, en ben juist nog heel tevreden over de accu duur, van zowel het oplaaddoosje als de individuele oortjes. Klinkt dus als een faulty iets, waarbij repareerbaarheid nu heel fijn zou zijn!
Dit is voor mij ook de enige reden waarom ik nieuwe ga kopen.
Als het goed werkt, hoef ik geen nieuwe.
Same here helaas. Er is er één nog net binnen de garantie vervangen. Maar na 20 minuten bellen valt nu het andere oortje uit. Voor de rest eigenlijk erg over te spreken maar toch ongelofelijk dat een product wat toch niet goedkoop is er zo snel mee op houdt.
Dit klinkt voor mij als heel erg ongeluk. Ik heb de XM3'x ongeveer 2 jaar gehad, heel veel gebruikt en merkte nog steeds niet veel qua batterij degradatie. Uiteindelijk toch maar overgestapt op de Jabra Elite 85t's i.v.m de betere pasform voor mij. De XM3's bleven niet goed zitten helaas (ook niet met andere oordopjes erop).
Laat dit even goed controleren door de verkoper als ze nog in garantie zitten (en mogelijk zelfs daarbuiten). Er is namelijk een firmware update geweest die schade heeft veroorzaakt aan bepaalde batches van de XM4. De mijne hebben dit ook gehad, waarbij 1 kant veel sneller leeg was dan de andere kant, opladen ging niet meer tot vol e.d.

Wat ik begreep van de verkoper is dit een door Sony erkend probleem en wordt dit dus onder garantie gerepareerd of vervangen (afhankelijk van de doorlooptijd werd mij aangegeven). De mijne waren na +- een week weer in tip top conditie terug. Ik las zelfs op reddit dat een aantal mensen zelfs XM5's terug gekregen hebben, maar dit is niet geverifieerd.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 13:39]

Ik denk als het zover is dat je de accu's moet vervangen, alweer nieuwe oortjes heb. Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat ik de accu's heb moeten vervangen sinds 2018 dat ik Bluetooth in-ears ingebruik heb.
Helaas wel bij de Apple gen 1 airpods. Binnen de 2 jaar waren de accu's compleet versleten ondanks niet heel frequent gebruik. Deze werden dan ook gewoon zonder kosten vervangen door Apple ondanks allerlei uitsluitings clausules.

Ik kan slechts gissen naar de oorzaak, maar mogelijk stonden deze accu's continu onder laadspanning in de case waarin ze zaten. Het lijkt mij dat nieuwere dopjes dit inteligenter kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juli 2024 13:39]

Ik heb de non-pro maar volgens mij 2nd gen en die doen het al 2 jaar prima. Nu gebruik ik ze ook weer niet zeer intensief maar tot noch toe geen accuverlies. De oorzaak die je noemt zou best kunnen, meeste apple spullen met accu tegenwoordig, laden slechts door tot 80% tenzij je ze dwingt om door te laden. Dat zal een hoop schelen al.
Ik heb de non-pro maar volgens mij 2nd gen en die doen het al 2 jaar prima. Nu gebruik ik ze ook weer niet zeer intensief maar tot noch toe geen accuverlies. De oorzaak die je noemt zou best kunnen, meeste apple spullen met accu tegenwoordig, laden slechts door tot 80% tenzij je ze dwingt om door te laden. Dat zal een hoop schelen al.
De versies daarna inderdaad geen accu problemen meer tegengekomen, ook niet op de lange duur....maar als je ziet wat er voor een mini accutjes inzitten ben je verbaasd dat deze het uithouden.
Dat op zich is al een prestatie inderdaad. Het is ongelofelijk wat ze tegenwoordig in zo'n klein stukje plastic weten te krijgen, dat het ten koste gaat van de repareerbaarheid is logisch.
Anoniem: 1986520 @stimpyMGS20 oktober 2023 09:05
Als duurzaamheid voor je echt zo’n factor is koop je natuurlijk gewoon bedrade exemplaren zonder een vervuilende en slijtende accu. Nu is het meer greenwashing wat je aan het doen bent.
Als we dan toch met de vinger gaan zwaaien: neem dan ook gelijk duurzaamheid van de oren zelf mee :)

Als iemand die zijn oren flink verziekt heeft in zijn jeugd en te vaak de oren heeft moeten laten uitspuiten omdat ze permanent verstopt zaten zeg ik... moeder natuur had het niet bedoeld dat je dingen in je oren ging proppen. Het is allemaal lol en vertier totdat je tinnitus hebt, en dan is het te laat. Ik hou het persoonlijk bij normale headphones en een erg mild volume. Maar ik ben dan ook maar een oude lul, wat weet ik nou.
Mee eens. Soms in de bus, kan ik 3 rijen verder meegenieten van de boemboemboem van iemand met een koptelefoon op. Daar gaan mensen echt spijt van krijgen.

Ik heb sowieso al veel geneuzel gehad met m'n oren en ongeveer 7 keer geopereerd geweest aan alles in KNO gebied dus ik kijk wel uit.
Maar die draad gaat altijd binnen 6 maanden kapot…
True! Je hebt modellen (zoals die van Fairphone) waar je ook dit kunt vervangen. Maar zelfs m'n Logitech gaming headset die zo'n 8 jaar oud is (G933) heeft een modulaire 3.5mm kabel.
De transparantiemodus van de AirPods een -? Dat is juist de beste transparantiemodus van alle doppen die ik geprobeerd heb. En echt veruit het beste, verbluffend goed. Uit de review is mij ook niet duidelijk wat er volgens Tweakers mis mee is?
De uitleg is er wel
Zo horen we op de AirPods Pro een vervreemdend tunneleffect in versterkingen van hogere tonen. Ook klinkt het geratel van een scootermotor op zo’n 200m afstand hard door, alsof de tweewieler op 10m afstand staat.
Enkel heb ik met mijn set dit effect nooit waargenomen.
Het lijkt bijna wel alsof ze 'Adaptive Noise Control' hebben getest als 'Active Noise Cancellation'...

Hetzelfde met geen eigen EQs instellen, dat kan, maar niet zoals je gewend bent:
Settings > Accessibility > AirPods > Audio Accessibility Settings > Headphone Accommodations > Custom Audio Setup > Add audiogram

Wellicht alleen getest op Android?

Tweede artikel van Sjef Weller... Growing Pains? ;)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 13:39]

Het zou natuurlijk ook weer lekker Apple zijn als je software features die volledig onafhankelijk van je telefoon of OS hebt en die niet aanbiedt op het platform van je concurrent.
Ik kijk ook naar jou, Sonos.
[...]
Ik kijk ook naar jou, Sonos.
Doel je hiermee op Trueplay van Sonos wat wel op Apple devices werkt, maar niet op Android? De reden daarvoor is een vrij eenvoudige, technische: van Apple devices weten ze exact welke microfoon er in het apparaat zit, en dus welke aanpassingen er gedaan moeten worden aan de equalizer van het Sonos device dat je aan het tunen bent. Van Android apparaten weten ze dat niet en durven ze het dus niet aan om te tunen.
Ik neem aan dat ze dit gewoon gerest hebben door middel van je oortje, wie gaat er voor zulke acties helemaal ze telefoon openen?

Als dat de Apple methode is, lijkt me dat zeer slecht, nog niet gesproken over het feit dat je tig menuutjes door moet om bij de settings te komen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 13:39]

Dat het niet handig werkt, helemaal mee eens, maar dat is wat anders dan er geheel niet in hebben zitten, wat het artikel schrijft. Dat bepaalde zaken binnen niet werken zoals je zou willen en/of zou verwachten heb je wel met elk ecosysteem.

Ik weet niet hoe vaak jij je EQ settings aanpast, maar ik eigenlijk nooit. Als ik dat ooit 1x instel, blijf ik er vanaf zodra het klinkt zoals ik wil. Ik zit eigenlijk nooit aan de EQ settings, van welk device dan ook. En dat is eigenlijk hoe het gros van de gebruikers dit doet. Vandaar dat zeggen dat je EQ niet kan aanpassen een heel groot verschil is met lastig bij de instellingen komen.
Same, vreemde scoring hierop
Ja, ik heb verschillende oortjes uit deze test getest of soms voorgangers ervan in gebruik gehad. De transparency van de AirPods Pro 2 steekt boven alles uit, met kop én schouders. Deze begrijp ik ook niet.
Ik kom jubelverhalen over de Anker Liberty 4 NC tegen. Deze 90 euro oordoppen worden in reviews vergeleken met de concurrentie die 100+ euro meer kost

https://www.youtube.com/results?search_query=liberty+4+nc
product: Soundcore Liberty 4 NC
Ik heb ze, 69 euro bij introductie.
Ben er zeer over te spreken. zelfs op de fiets werkt de NC uitstekend.

Ze hebben regelmatig aanbiedingen, en kan ze iedereen aanraden.
Ik heb ze inmiddels enkele maanden en ben er ook heel blij mee. Vooral in mijn drukke kantooromgeving. Daarnaast is de geluidsbalans voor muziek en gesproken audio echt prima. Zeker na het afstellen in de bijbehorende app.

Op de fiets vind ik het helaas tegenvallen vanwege minder goed werkende wind noise reduction.
Ik kan het alleen maar beamen. Fijne dopjes, goede geluidskwaliteit, goede ANC en veel instellingen via de app. Ik heb echter geen ervaring met de earpods of de sony dopjes om goed te kunnen vergelijken.
Beetje jammer dat alleen bij de Apple dopjes het “minder goed werken”(andere app met betaalde functies) op een concurrent als minpunt genoemd wordt. Ik heb zelf een paar dagen de Samsung Buds 2 (non pro) gehad en hiervoor was helemaal geen app beschikbaar op iOS. Het zou wel zo eerlijk zijn om dit ook in de review te vermelden. :?

@Sjef Weller

[Reactie gewijzigd door Adiposed op 22 juli 2024 13:39]

De belangrijkste dingen kan je op gewoon op iOS, en als je bv instellingen wilt aanpassen kan je naar de winkel gaan en je oordopjes even verbinden met een Samsung, want de instellingen worden op je oordopjes zelf bewaard. Dat dat nodig is is natuurlijk al irritant, maar er is voor het grootste gedeelte makkelijk omheen te werken gelukkig.

Dat geldt overigens voor zowel de Airpods als de Galaxy Buds
Vreemd dat de Samsung Buds 2 Pro zo slecht scoren en dat terwijl Crinacle ze als de beste waardeerd en dat is toch iemand om rekening mee te houden. De bediening is inderdaad even wennen maar dan moet je vooral niet te ongeduldig zijn en te snel tikken.

Wat dan ook weer niet genoemd wordt is de kans op een oorinfectie als je allergisch bent voor een van de materialen in de Samsung Buds 2 Pro. Ik loop nu al een paar maanden met mijn oren die nog aan het genezen zijn dus kan voorlopig geen in-ears gebruiken of de Buds 2 Pro met andere ear tips gebruiken.

De review van Crinacle:
https://www.youtube.com/watch?v=45AHeEquI-s
Horen en luisteren zijn dan weer zowel subjectief als persoonlijk bij het reviewen van zulke apparaatjes. Ik zou nooit net als Tweakers aanbeveelt een oortje wat in niks voor de reviewer uitblinkt aanbevelen als 'waar voor je geld' t.o.v. de resterende producten ( zie conclusie artikel ). Voor mij is dat op dat moment emotionele tekst om een artikel jus te geven want je krijgt altijd iets voor je geld. Je hebt dus een terecht punt om meerdere reviews en oordelen over eenzelfde product te lezen om te komen tot je eigen conclusie, maar beter nog zelf te luisteren. In dit geval heeft de reviewer en co. het privilege dat ze al de producten tegelijkertijd tot hun beschikking hebben, dat hebben wij niet.
Persoonlijk denk ik dat er veel Bias ontstaat tijdens het luisteren omdat het reviewen niet alleen door die ene reviewer gebeurt en ook niet hetzelfde product meermaals op een gelijktijdig moment. Objectief luisteren naar tonen is al moeilijk genoeg zelfs als je meetapparatuur hebt want daarna moet het nog interpretatie krijgen.
Zintuigen zijn erg onderhevig aan de invloed van externe factoren die bewust onbewust kunnen beïnvloedend op enig moment. Dus nogmaals je hebt een terecht punt. Maar we vinden reviews gewoon leuk, althans ik wel
Een interessante site die goedkoopje oordopjes test is die van Aartjan: https://aartjan.nl/blog/beste-oordopjes-en-headsets/ Ook voor echte audiofielen ;)
Helaas is Aartjan erg subjectief en niet erg technisch onderlegd (tenzij jij dat juist bedoelt met 'ook voor echte audiofielen').
Als ik taart eet ik ook ,terwijl ik toch een echte taarteter ben 8)7 , psik neem geen meetapparatuur bij het taart eten :+
En als jij zegt "deze taart is lekker" omdat je bedoelt "ík vind deze taart (op dit moment) lekker", betekend dat dan ook dat iedereen die taart lekker vindt?

Als jij advies geeft over taart, terwijl uit blijkt wat je schrijft helemaal geen verstand hebt van taart, hoe betrouwbaar is je advies dan?

[Reactie gewijzigd door MerijnB op 22 juli 2024 13:39]

Net zo betrouwbaar als dat van de volgende adviseur op dat gebied afgaande op je eerste zin.

Niet voor niks is Adviseur een vrij beroep. Veel adviseurs hebben goede kunde, maar veel schermen dan ook met kunde buiten hun vakgebied en dan gaat het "fout". Daarom als je een inhuurt zorg voor goede referenties.

Mijn punt was dat wat subjectief is ,smaak, moeilijk valt te betwisten.
En dat wat objectief en meetbaar is en niet valt te betwisten en de beste is ( meetbaar de beste speakers (taart ( is technisch heel moeilijk meetbaar)), dat het toch niet door een ieder voor waar wordt aangenomen vooral als je er geen verstand van of de oren voor hebt, mbt dit artikel ( Stikstof is ook een leuk onderwerp) .
Keuzes worden dan toch vaak gerationaliseerd door de keuzemaker/ reviewer / influencer / adviseur/ tweaker met de nodige bias dus uiteindelijk blijkt die keuze toch subjectief vooral als ik sommige artikel conclusies lees. In de comments zijn soms zelfs meer zinnige argumenten te vinden.

Dus vooralsnog als taarteter zou mijn advies correct zijn, of het jouw smaak zal zijn dat is wat anders, zonder dat anderen hoeven te weten dat ik ervaringsdeskundig ben op dat gebied nemen anderen dat advies over en weerleggen of bevestigen het , lees de strijdigheden in de comments die over en weer gaan en elkaar ondersteunen of vb Tweaker artikel conclusies. Vaak onderwerpen waar ik geen verstand van heb maar ik wordt vaak ook niet wijzer van ze. Net als bij Aartjan. Ik heb zijn site niet doorgespit maar daar zijn er zelfs minder mopperaars/cynici dan hier, misschien wel fake comments. Zal wel aan zijn influencer gehalte liggen

My 2cts

ps Als je mij taart ziet eten en ik zeg deze taart is lekker dan is die dat ook
Zijn prima reviews.

Heb op zijn aanraden een aantal dopjes (oa KZ ZEX) aangeschaft, en daar ben ik erg tevreden over.
In dat geval mag Scarbir ook niet ontbreken ;)
https://www.scarbir.com/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.