Door Sjef Weller

Reviewredacteur audio en tv

Bowers & Wilkins Pi8 Review

De duurste in-ears die we ooit hebben getest

21-08-2024 • 12:00

126

Bowers & Wilkins Pi8

Samengevat

De Bowers & Wilkins Pi8 is een luxe set draadloze in-ears, gericht op veeleisende muziekliefhebbers. De oortjes combineren een ijzersterke sound met goede noisecancelling en prima prestaties tijdens handsfree bellen. Daar staat wel een erg hoge prijs tegenover, terwijl de accuduur helaas aan de krappe kant is.

Getest

Bowers & Wilkins Pi8 (Zwart)

Prijs bij publicatie: € 399,-

Vanaf € 360,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Update 29 augustus: accutestresultaten met anc toegevoegd.

Bowers & Wilkins introduceerde woensdag zijn nieuwe top of the line in-ears, de Bowers & Wilkins Pi8. Met een adviesprijs van 399 euro is het setje zeker niet goedkoop. Sterker nog, het is het duurste setje draadloze in-ears voor muziek dat we ooit hebben getest. Voor dat geld verwachten we een sublieme sound, vlekkeloze telefoongesprekken en groot draagcomfort. Hoewel de in-ears pas in de komende weken in de winkels komen te liggen, stuurde Bowers & Wilkins ons alvast een exemplaar op voor een review.

Looks en comfort

De Pi8 is de opvolger van de Bowers & Wilkins Pi7 S2 uit 2023, maar ziet er compleet anders uit. Bowers & Wilkins heeft de oortjes volledig opnieuw ontworpen en het resultaat mag er zijn. De in-ears ogen gestroomlijnder dan hun voorgangers, zonder de uitstekende delen die de Pi7 een wat lompe uitstraling gaven. De microfoons en sensors zijn verplaatst naar een richel onder de glanzend zwarte buitenrand met het Bowers & Wilkins-logo. Daarbij zijn de buds zo ontworpen dat je ze niet in je oor hoeft te draaien om ze op hun plek vast te zetten, wat bij de Pi7 nog wel moest. Bij dat draaien raakten de ingebouwde microfoons en sensors van die voorganger nog weleens geblokkeerd door het oor, maar dankzij het nieuwe design is daar bij de Pi8 geen sprake meer van. Wel heeft ook de Pi8 weer een IP54-rating, wat betekent dat de oortjes spatwaterdicht zijn.

Ook het oplaaddoosje is nu een stuk compacter vormgegeven, waardoor het makkelijker in je broek- of jaszak past. Het doosje ziet er eveneens luxe uit. Een grote knop om de koppelstand te activeren ontbreekt: om de oortjes te koppelen, houd je een vinger tegen het aanraakgevoelige vlak van beide oortjes. Daarbij maakt het niet uit of ze in het doosje zitten of in je oren.

Met 7 gram per oortje zijn de in-ears relatief zwaar, maar doordat het zwaartepunt dicht bij je oren zit, merk je daar niet veel van. We vonden ze erg lekker zitten en hadden geen last van een drukkend gevoel op de oren. Bowers & Wilkins levert vier maten oorkussens mee, zodat de kans groot is dat de juiste maat voor jouw oren erbij zit. Ook de aanraak- en tikbediening via de glanzend zwarte buitenkant werkt naar behoren. Met korte en langere tikjes kun je muziek pauzeren of vervolgen, het volume aanpassen, inkomende gesprekken accepteren of weigeren, en schakelen tussen noisecancelling en de transparantiemodus.

App en functies

Voor het bedienen van de Pi8 kun je ook de Music-app van Bowers & Wilkins gebruiken. Deze app ziet er eveneens fraai uit, maar vereist wel dat je inlogt met een Bowers & Wilkins-account. Je kunt binnen de app ook inloggen met het account van je muziekstreamingdienst om die in de Music-app op te nemen. Nuttiger vonden we de EQ-functie met vijf schuiven. Verder kun je hier de draagsensor uitschakelen, zodat de muziek niet meer automatisch stopt met spelen als je de in-ears uit je oren haalt.

BW Pi8 appprentenBW Pi8 appprentenBW Pi8 appprentenBW Pi8 appprenten

De Pi8 ondersteunt Bluetooth 5.4 en multipointverbindingen. De oortjes kunnen overweg met de gangbare SBC- en AAC-codecs, maar ook met AptX Adaptive en AptX Lossless voor 24bit-geluid op maximaal 96kHz. Daarnaast kun je afspeelapparaten zoals je smartphone ook via een 3,5mm-jack of USB-C aansluiten op de USB-C-poort van het laaddoosje. Op die manier is het ook mogelijk om lossless te luisteren via apparaten die geen AptX ondersteunen, zoals iPhones.

Geluidskwaliteit

We testen audioproducten in een geluiddichte kooi met behulp van een Kemar-torso met supergevoelige microfoons in de oren en een luidspreker in de mond. Voor ruisdempingstests gebruiken we een monitorluidspreker om ruis af te spelen. Deze staat een meter van de meettorso af, gemeten vanaf de tweeter tot het rechteroor, en is in een hoek neergezet, zodat het geluid uit de luidspreker zowel direct als indirect de oren van ons testhoofd bereikt. De exacte specificaties van onze meetapparatuur vind je in onderstaande tabel.

Meetapparatuur audio

Audiotesttorso GRAS 45BC Kemar Head and Torso with Mouth Simulator
Akoestisch analysesysteem Sinus Apollo Light
Analysesoftware Sinus Samurai en Room EQ Wizard (REW)
Monitorluidspreker M-Audio BX8
Bluetoothzender/-ontvanger Fiio BT30 Pro
Geluidskaart ASUS Xonar Essence STX
USB-dac Topping X ShenzhenAudio EX5

Met een adviesprijs van 399 euro is de Bowers & Wilkins Pi8 duurder dan alle op muziek gerichte in-ears die we tot dusver in ons testlab hebben mogen verwelkomen. Ten opzichte van de Sony WF-1000XM5 (of kortweg XM5) en Bose QuietComfort Ultra (QCU), die vorig jaar als beste modellen uit onze round-up van luxe in-ears kwamen, is het prijsverschil aanzienlijk. De Sony koop je inmiddels 'al' voor 227 euro en de Bose voor 249 euro. Eind vorig jaar betaalde je nog respectievelijk 299 en 349 euro voor die modellen. Ervan uitgaande dat de Pi8 in de maanden na de release nog wel wat in prijs zal dalen, ligt het het meest voor de hand om de geluidskwaliteit van deze Bowers & Wilkins te vergelijken met die van de genoemde setjes van Sony en Bose.

We hebben onze ruim twee uur durende Tidal-testplaylist afgeluisterd, terwijl we regelmatig wisselden tussen de drie in-ears om de verschillen duidelijk te krijgen. Het oordeel luidt dat de Pi8 inderdaad een heerlijke sound heeft. Het geluidskarakter van de in-ears valt precies tussen dat van de XM5 en QCU in, zoals je ook in onderstaande grafiek kunt zien. In deze grafiek staat de groene lijn voor de Pi8, de rode lijn voor de XM5 en de blauwe lijn voor de QCU.

Frequentierespons BW Pi8

De Bose klinkt zeer warm en heeft een stevig basgeluid, maar is minder sprankelend in het hoge en middenbereik dan de XM5, terwijl die laatste juist iets minder warm klinkt. De Pi8 klinkt op zijn beurt warmer dan de XM5, maar niet zo bassig als de QCU. In het hoge en middenbereik vinden we het nieuwe paradepaardje van Bowers & Wilkins gedetailleerder dan de Bose, met een zeer duidelijke plaatsing van individuele instrumenten. Wat dat laatste betreft doen de XM5 en Pi8 niet merkbaar voor elkaar onder, maar die Sony klinkt in het hoog en midden nog net wat gedetailleerder.

Welke sound het best is, hangt van je smaak af. Vorig jaar hadden we een lichte voorkeur voor de iets meer sprankelende klank van de XM5 ten opzichte van de QCU, maar na veel vergelijkend luisteren vinden we de gebalanceerde sound van de nieuwe Bowers & Wilkins Pi8 nog net een tikkeltje beter. Vooral de manier waarop hij een warmer geluid (dan de Sony) weet te combineren met vrijwel onverminderd detail in de hogere regionen, is voor een stel in-ears erg indrukwekkend. Bovendien zetten de oortjes een breed stereobeeld neer met veel dynamiek. Daar staat tegenover dat de Pi8 wel echt gefocust is op stereomuziek; extra's als 3d-audio of headtracking hoef je dus niet te verwachten.

Ook belangrijk is dat de uitstekende sound van deze oordopjes niet of nauwelijks verandert als je noisecancelling (anc) uitschakelt. Bij de meeste in-ears hoor je een voller basgeluid wanneer anc actief is. Zet je de ruisonderdrukking uit, dan klinkt het geluid uit die apparaatjes merkbaar scheller. Dat zagen we ook terug in onze testlabmetingen. Om die reden meten we de frequentierespons van in-ears standaard met anc ingeschakeld. Als we de frequentierespons van de Pi8 doormeten, is er echter geen enkel verschil te zien tussen wel of geen anc.

Noisecancelling en transparantie

Gelukkig hoor je wel duidelijk dat het een stuk stiller om je heen is zodra je de ruisonderdrukking inschakelt. De anc van de Bowers & Wilkins Pi8 is erg goed en weet veel omgevingslawaai te weren. Toch kan het nieuwe setje met zijn noisecancelling niet tippen aan de sublieme Bose en ijzersterke Sony. Als we de drie setjes doormeten, zien we dat de Bowers & Wilkins met zowel zijn passieve (het afsluiten van je oren door de oorkussentjes) als zijn actieve ruisonderdrukking iets achterblijft bij zijn belangrijkste concurrenten. Je vindt de meetresultaten hieronder, met links de Bowers & Wilkins, de Bose in het midden en de Sony rechts.

Noisecancelling BW Pi8Noisecancelling BW Pi8Noisecancelling BW Pi8

Moderne in-ears beschikken doorgaans over een zogeheten transparantie- of omgevingsbewustzijnsmodus, waarbij de anc-microfoons worden ingezet om het geluid uit je omgeving licht versterkt door te laten. Dit is handig in situaties waarbij je je niet helemaal wilt afsluiten van de wereld om je heen, zoals in het verkeer. Ook de Pi8 beschikt over zo'n transparantiemodus en die klinkt erg natuurlijk. Stemmen van mensen in je nabijheid klinken niet anders dan zonder in-ears en we bespeurden geen onnatuurlijk versterkte geluiden. Je kunt de mate van versterking van omgevingsgeluid echter niet zelf finetunen, zoals bij de XM5 van Sony. Dat geldt ook voor anc: je zet de noisecancelling aan of uit; je kunt de functie niet tweaken via de Music-app.

Gesprekskwaliteit

Uiteraard kun je ook handsfree bellen met de Bowers & Wilkins Pi8. De gesprekskwaliteit is daarbij uitstekend. Tijdens het bellen kwam onze stem helder en onverstoord door bij onze gesprekspartner. Daarbij wordt omgevingslawaai heel behoorlijk weggefilterd. Dat blijkt ook uit onze labtests, die de gesprekskwaliteit meten met een microfoontest en een microfoonruisdempingstest. De resultaten van beide tests vind je hieronder. De eerste geeft een idee van de opnamekwaliteit van de microfoons, terwijl de tweede test laat zien (of horen) hoe de microfoons je stem weten op te vangen als er ook voor 65dB aan ruis op af wordt gevuurd. Onder deze zware omstandigheden worden de ruisonderdrukkingsalgoritmen van de Pi8 tot het uiterste gepusht, maar blijft de boodschap verstaanbaar.

Microfoontest

Originele testsample
Bowers & Wilkins Pi8

Microfoonruistest

Bowers & Wilkins Pi8

Accuduur

De Bowers & Wilkins Pi8 klinkt en babbelt dus erg lekker, maar dat heeft een prijs. Het is niet alleen de duurste muzikale in-earset die we ooit hebben getest, maar ook die met de kortste accuduur. Zonder anc houden de accu's het in onze test, waarin we de in-ears kalibreren op 80dB, na ruim vijf en een half uur voor gezien. Dat is slechts ongeveer de helft van de accuduur van de XM5 en QCU. Gelukkig heeft het laaddoosje een grotere accu waarmee je de in-ears twee keer volledig kunt opladen. Stop je de dopjes een kwartier in het doosje, dan levert dat zo'n twee uur aan extra speelduur op. Zo kom je alsnog de dag wel door, zolang je het laaddoosje maar binnen handbereik houdt.

  • Accutest - geen anc
  • Accutest - anc
Accutest - geen anc
Oordopjes Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
JBL Tour Pro 2
13u21m
Bose QuietComfort Ultra
11u42m
Google Pixel Buds Pro
11u22m
Jabra Elite 10
10u29m
Sony WF-1000XM5
9u35m
OnePlus Buds Pro 2
8u42m
Apple AirPods Pro (2e gen.)
8u14m
Samsung Galaxy Buds2 Pro
7u52m
Philips Fidelio T2
7u49m
Nothing Ear (2)
5u54m
Bowers & Wilkins Pi8
5u34m
Sennheiser MOMENTUM True Wireless 3
5u24m
Accutest - anc
Oordopjes Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
JBL Tour Pro 2
8u45m
Sony WF-1000XM5
8u21m
Google Pixel Buds Pro
7u21m
Philips Fidelio T2
6u44m
Apple AirPods Pro (2e gen.)
6u43m
Bose QuietComfort Ultra
6u39m
OnePlus Buds Pro 2
5u55m
Jabra Elite 10
5u54m
Samsung Galaxy Buds2 Pro
5u40m
Sennheiser MOMENTUM True Wireless 3
5u12m
Bowers & Wilkins Pi8
5u12m
Nothing Ear (2)
3u31m

Conclusie

De Bowers & Wilkins Pi8 is met zijn fantastische sound een indrukwekkend stel in-ears voor veeleisende audiofielen. De draadloze oortjes leveren een warm, dynamisch geluid met veel detail, waarmee ze wat ons betreft de Sony WF-1000XM5 en Bose QuietComfort Ultra achter zich laten. Heel groot zijn de verschillen overigens niet. De noisecancelling en transparantiemodus zijn ook erg sterk, al kan de Pi8 met zijn anc niet helemaal tippen aan die van de Sony en Bose. De oortjes zitten zeer comfortabel en hebben een prima tik- en aanraakbediening, maar de accuduur is wel erg kort. Met name die accuduur weerhoudt ons ervan om deze prijzige oortjes een Ultimate-award toe te kennen, maar door de sublieme sound is een Excellent-award zeker op zijn plaats.

Reacties (126)

126
123
64
1
0
31
Wijzig sortering
Een keer gehoord, matig geluid net als alle consumer in ears.

Maar duur? In echte head-fi wordt dit bestempeld met zeer laag geprijst. Echt hi end zou ik t niet noemen

Dat soort earpods leuk voor op de sportschool en hardlopen maar meer ook niet.

Pak een gemiddelde 64 audio u18t, of een 64 audio fourte er naast. Een vision ears, hifiman… dan ga je dit soort prijzen vele malen voorbij, ook qua geluid laat je niets heel van de airpods/of b&w etc…

[Reactie gewijzigd door audiofieltje op 21 augustus 2024 13:32]

Pak een gemiddelde 64 audio u18t, of een 64 audio fourte er naast. Een vision ears, hifiman… dan ga je dit soort prijzen vele malen voorbij, ook qua geluid laat je niets heel van de airpods/of b&w etc…
2300 Euro? wtf? Hoe krijgen ze 12 drivers in ze een ding gepropt? Ben wel benieuwd hoe die dingen klinken. :o
Ze klinken bizar heb zelf de u18t en u12t

Maar zo past dit in de behuizing
https://images.app.goo.gl/pK9Do74Nr9U7pGNX8
Daarbij is meer drivers helemaal niet perse beter (als je 'beter' al objectief kunt maken), hoe meer drivers, hoe lastiger het is de overlap van de verschillende drivers goed te krijgen.

Veel drivers klinkt natuurlijk wel interessant, helaas gaan veel mensen in de hifi wereld daarvan aan.
Dat soort earpods leuk voor op de sportschool en hardlopen maar meer ook niet.
Hele voksstammen vinden dit meer dan goed voor allerhande zaken die ver buiten "sportschool en hardlopen" gaan. Dat jij het tot dat gebruik wil beperken voor jezelf, fine. Dat je daarmee bijval hebt bij de "echte" audiofielen, zal best.

Maar er is een hele wereld voorbij de grenzen van die relatief beperkte groep, en in de echte wereld vinden veel mensen allerhande oortjes van 100 euro (of minder) al top om dagelijks mee rond te lopen en naar hun favoriete muziek te luisteren. Velen hebben niet eens budget om er 300 euro tegenaan te kletsen.
Je hebt ook hele goede in ears voor een paar honderd euro. Ik heb midden segment en highend segment in ears.

Vrijwel al die bluetooth dingen klinken voor geen meter en anc maakt het nog erger. Kan zijn dat je er prima kunt leven er mee. Ik niet.

Ik vind het plat, vlak en ondynamisch klinken, geen enkele diepte, stage, scheiding in geluid. Groot gedeelte is oorzaak bluetooth codec, zelfs ldac helpt
hierin maar gedeeltelijk.

Bluetooth vind ze perfect voor teams meetings of als ik wat geluid wil op de sportschool, maar het verschil tussen mijn echte in ears is zo gigantisch dat ik die bluetooth dingen voor het echte werk niet om aan te horen vind.

Ik ken ook merken die ik zelfs niet kan betalen, maar zal dan niet ineens gaan beweren dat ze niet beter klinken dan die ik zelf heb.
Zélfs jij niet!? Welke merken heb je het dan precies over? Ben wel benieuwd welke oortjes er bestaan van meer dan 2500 euro?
64 audio fourte, fir audio m5, fir audio xenon, empire ears X novus, vision ears X aura, Campfire Audio Trifecta, empire ears riven.

Die zijn zelfs allemaal vanaf €3500/€4000

Maar je hebt ook prima in ears rond de 1000/1200 euro.

Maar dan moet je er wel een fatsoenlijke dac bij hebben zoals een chord hugo2, of een goede dap zoals astell & kern sp3000 of sp2000, steek je dit in je telefoon of laptop dan hoor je niet hoeveel beter dit klinkt nee.

[Reactie gewijzigd door audiofieltje op 26 augustus 2024 18:35]

Ik heb met dit soort dingen altijd heel sterk te neiging te denken dat er een groep is waarbij gek niet gek genoeg is... het is extreem duur dus dan moet het ook wel extreem goed zijn.

Ik vind zogenaamd audiofiel zijn altijd een beetje "kinderachtig".

Ik ben zelf muziekliefhebber, luister veel, heb professioneel gedjt, heb een dure koptelefoon, serieuze versterkers en dito boxen (allemaal uit de tijd dat ik dacht dat duur echt beter was).

Maar kom op zeg... objectief gezien is het echt totale onzin (warmer, voller, ruimtelijker...).

Even wat gezocht op de oortjes die je noemt.... een professionele producer vindt ze waardeloos: https://www.audiosciencer...4-audio-u12t.43408/page-2

[Reactie gewijzigd door okzbow op 29 augustus 2024 13:33]

Audioscience review moet je ook echt met een korrel zout nemen, en zelf gaan luisteren.

En alles wat duur is hoef je niet altijd goed te vinden kwestie van smaak, maar ik kan je wel verzekeren dat een chord tt2, beter klinkt dan een yamaha van 1200 euro. Of dat een streamer van lumin u2 of hifirose rs130 echt wel beter klinkt dan een blusound.

Daarnaast moet je hele keten op orde zijn, hoe vaak ik al niet gehoord heb dat er gezegd wordt, ik hoor geen verschil en dan staan ze een amp te beluisteren van 5000 euro met een koptelefoon van 150 euro… even serieus, dat is roepen dat een porche kut rijdt als je er suzuki bandjes onder gooit.

Maar ja je hebt ook extremen, 80000 euro voor en speaker versterker, je kan overdrijven natuurlijk.
Maar tot een aantal duizend (zeg max 15000 voor speakers of 10000 voor dacs versterkers zit er wel degelijk een groot verschil, het is maar net of je het hebt of er voor over hebt, maar zeggen dat het niet hoger van kwaliteit is, is natuurlijk compleet onzin.

Ik kan ook geen aangeklede mercedes s klasse electric betalen, maar heb er zelf een aantal keren in gereden, dat is echt niet t zelfde plezier als een audi rijden.
het is allemaal subjectief... natuurlijk zit er een verschil in kwaliteit tussen een goedkoop aldi setje en een dure Cyrus. Maar wat jij allemaal opnoemt is het qua geluid gewoon puur beleving, en totaal niet rationeel.

Maar koop nog lekker een duur kabeltje, en laat die inspelen.. klinkt na 1000u alles ineens veel ruimtelijker en geeft het betere timings.

[Reactie gewijzigd door okzbow op 30 augustus 2024 13:47]

Wie heeft het gehad over kabeltjes van 1000 euro? Die koop ik ook niet. De meeste kabels maak ik zelf met goede connectors en goed koper kabel.
Duur alsin kost veel voor wat het is. Maar het is inderdaad hoogstens een middenklasser.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21 augustus 2024 14:52]

Wat jij nu doet is een F1 auto vergelijken met een productie auto. Een F1 team geeft in principe 135 miljoen euro uit voor 2 auto's, dus flauw gezegd kun je zeggen dat zo'n wagen 67,5 miljoen kost (met een knipoog). Een top-Ferrari kost je zo'n 500.000€ en zou je dan als laaggeprijsd kunnen wegzetten. We zijn het allebei waarschijnlijk wel eens dat het totaal andere auto's zijn. Zo ook met AirPods / Bowers & Wilkins / JBL, binnen het consumer segment zijn ze aan de bovenkant qua prijs en wellicht ook qua geluidskwaliteit.

De F1 auto laat ook niets heel van de Ferrari op Spa, maar toch rijd ik liever die Ferrari door de winkelstraat :). Potje, dekseltje, use case.
Bowers & Wilkins is kwa schaalgrootte natuurlijk wel een stuk serieuzer dan 64 Audio. Daar kunnen ze 2500 euro vragen voor een set, ik kan me niet voorstellen dat 64 Audio meer dan 100 audio engineers in dienst heeft. Bowers & Wilkins heeft dat wel.

Plus is je bewering nogal een boude als je deze in ears zelf nog niet gehoord hebt.
Hoezo nooit gehoord? Ik heb de bowers gehoord op een headfi conventie en ik heb zelf de 64 audio u18t en de u12t in bezit
Wie begon er direct met opmerkingen? Ik of jij… kijk even in de spiegel. Ik kan ook beginnen met opmerkingen, ben je doof? Hoor je echt het verschil niet.. tja toch doof dus. Maar dat doe ik niet.

Daarnaast maak je opmerkingen over een merk, waarvan je totaal geen kaas hebt gegeten, dat merk ik al aan je opmerkingen.

Bowers is niet serieuzer, alleen commerciëler met commerciëler geluid.
En hun ears klinken als commerciele troep.

Behalve hun diamond speaker series die uitmuntend zijn, maar daar gaat de prijs ook voorbij de €50000 per paar. Of heeft u daar ook opmerkingen over? Die prijs stelling gaat mij ook te ver, maar daar hoor je me niets slechts over zeggen, zelfs als ik die zelf niet kan betalen. Kan ik wel zeggen die klinken goed. Ook de lagere series.

En ik sta prima open voor andere modellen, maar dat zal zeker niet dit soort bluetooth in ears zijn. Ik vind het altijd bizar hoe dit soort in ears de hemel in geprezen worden… het klinkt compressed, vlak en ondynamisch zonder diepte of goede scheiding. En zo klinken ze ook echt allemaal.

Ken genoeg in ears modellen van fiio, kinera, fir audio, empire ears, vision ears, campfire die ik fantastisch vind, alleen 10 sets bezitten is een beetje teveel van t goede.

[Reactie gewijzigd door audiofieltje op 22 augustus 2024 01:48]

"Ik eet enkel Almas kaviaar en ik vind het persoonlijk bizar hoe mensen een frikandelbroodje lekker kunnen vinden... het smaakt ongeraffineerd, eenvoudig en heeft geen diepgang, en eigenlijk smaken alle broodjes zo."

Ik illustreer even hoe je overkomt. Dit is geen sneer over jouw mening, want zoals ze wel eens zeggen valt er over smaak niet te twisten. Jij hebt duidelijk een heel specifieke smaak als het gaat over geluid, dat is geen onzin, dat is gewoon hoe jij dat ervaart. Maar je kunt misschien wel begrijpen hoe je mening ongezout overkomt, en overkomt als het stampen op het "frikandelbroodje" wanneer dat voor de meeste een heerlijk broodje is ;)
@audiofieltje trek je niets aan van de zuurpruim die het niet hebben kan dat je meer verstand hebt van zaken dan hij/zij. Ik vond je bijdrage zeer nuttig.
Ik had nog nooit gehoord van de merken die je noemt en ben oprecht benieuwd ernaar geworden.
Ik had me al neergelegd bij de aanname dat ik met een koptelefoon nooit het niveau van geluidsbeleving kan krijgen wat ik thuis met mijn magnepans heb of daarbij in de buurt kan komen.
Heb een over-ear sony wmx1005 voor onderweg, en de anc is wel erg goed, en ja, je hoort muziek, maar echt mooi is het niet. Het feit dat het draadloos is en anc heeft geeft wel een enorm voordeel t.o.v. de beyerdynamic die ik ook heb maar echt wel een heel stuk beter klinkt.
Blijkbaar is er dus toch een hele markt voor in-ears met echt goed geluid. Eye-opener voor mij. Dank je voor je input.
Wil je een keer ongedwongen ervaren wat er allemaal voor moois te krijgen is, ga eens langs bij earsunlimited in delft, zo begon het bij mij ook. Hij komt ook niet direct met allerlei onbetaalbare dingen, daar proberen ze echt te kijken wat voor geluidsbeeld zoek je nu. Hij heeft dus lager en hoog segment.

Je hebt ook nog headphone auditions in amsterdam (wel vrij hoog segment).

Wifimedia arnhem, wat kleiner segment voor inears, met over ears wel goed op orde

soundkitchen in Rotterdam, klein winkeltje. Zit beetje tussen die van amsterdam en delft in qua assortiment.

Delft vind ik tot dusver de fijnste van het rijtje.

Ik heb zelf een hele gave thuis installatie maar had onderweg nooit eens mooi geluid. Ik heb daar dingen gehoord totaal buiten mijn budget 😂, maar heb nu zelf ook een mooi onderweg set. Je hebt in ears die je echt het gevoel geven van een grote over ear. En voor portable dacjes, een chord mojo2 klinkt echt heel erg goed. Zeer compact.

Voor over ears ben ik zelf fan van Hifiman en Focal. Maar die zijn vaak open ear dus niet handig voor onderweg. En ook voor draadloos zijn er veel betere merken dan die commerciele dingen, en echt niet altijd duurder.

Ps magnepans mooi klinkende speakers👍🏼, ik heb er een variant op martin logans. (Hifiman headphones zijn ook magnetostaten)

[Reactie gewijzigd door audiofieltje op 22 augustus 2024 10:04]

Dank je wel man voor deze super-waardevolle info. Ik zal het eens gaan onderzoeken allemaal. Echt heel fijn dat je zo je kennis deelt en dat er zo een wat breder en completer beeld ontstaat van wat er allemaal te verkrijgen is op de markt. Waardeer ik enorm.
Hoe goed het geluid ook is, ik vind ze net te groot, zeker als je de foto's even opzoekt van de mensen die ze dragen (https://www.bowerswilkins...earbuds/pi8/FP44962P.html). Nog een paar iteraties wachten dus.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 21 augustus 2024 12:19]

Hoe goed het geluid ook is, ik vind ze net te groot, zeker als je de foto's even opzoekt van de mensen die ze dragen (https://www.bowerswilkins...earbuds/pi8/FP44962P.html). Nog een paar iteraties wachten dus.
Het is juist de bedoeling dat je er mee GEZIEN wordt. Duur en statusverhogend. Zoals een Rolex.
Ja, dan kunnen de "verkeerde" mensen goed zien wat je in je oren hebt en kwijt bent als ze dan ff langs je rennen.
Moet eigenlijk een ketting aan zitten om dit te voorkomen.
Ik vermoed dat deze earbuds binnenkort voor minder dan de halve prijs en zgan aangeboden worden op marktplaats!
Want dat gebeurd zovaak met airpods e.d.?
Bij de dure wel ja. En €399,- is erg duur vind ik.

[Reactie gewijzigd door Dick Ravestein op 25 augustus 2024 18:11]

Zgan zonder een manier om ze op te laden..
Ik heb daarom Sony's WI-c200 gekocht. Zijn niet duur en op veel vlakken superieur plus je verliest ze niet ze snel.
*knip*

[Reactie gewijzigd door HellboyFromHell op 21 augustus 2024 15:33]

Zeker van belang. Voor mensen met kleinere oorschelpen zijn die afmetingen vlot een no go. Daarmee bevinden deze Earbuds zich trouwens in goed gezelschap van bekende merken als Apple.

Slechts een kleine groep merken die specifiek in hun ontwerp rekening houden met kleinere oorschelpen en/of gehoorgangen hebben ear-bud modellen voor deze groep gebruikers. Door beperking in afmetingen moet dan ANC soms wel opgeofferd worden. Vanuit deze optiek zijn bedrade oortjes wat toleranter voor mensen met kleiner bemeten oren. Er hoeven dan wat minder functies in die kleine behuizingen gepropt te worden.
Ik denk dat je die grootte wel nodig hebt om een goede bass te krijgen. Mijn Boose oordopjes zijn bv ook iets groter dan andere.
Een paar? dat is bijna een decenium, ik wacht geen 10j op een bepaald type oortjes... de trein hebben ze voor jou part gemist, dus je kiest er van een ander merk.
Ik vroeg meerdere merken om high-end en er is duidelijk een reactie.
Ik had uit hoek van Harman submerken een reactie verwacht.
Hoewel uiteraard dit merk ook prima zou bevallen en zoals verwacht komt ie Al's je niet op prijs hoeft te letten goed uit de doeken.

Ik ben wel van mening dat een korte accuduur niet acceptabel is!
Ze kunnen zoeken in de hoek van SuperCapacitors voor oplossingen.
Een micro Super capacitor aan iedere zijde samen met super capacitor die meer het type van accu hebben bieden oplossingen en behoud geluidskwaliteit.


Dit had ik vroeger ook met Sennheiser headset ...accuduur en die heb ik conceptueel helemaal mogen her-ontwikkelen voor Sennheiser....en Ja! hoor (alles) ...die draag ik nu elke dag en is met alle apparaten verenigbaar/bruikbaar...
Met tot 10 apparaten gelijktijdig te verbinden(8 via bluetooth, 1 USB, 1 analoge audio jack)
De headset schakelt automatisch tussen apparaten.
touch en (schuif) knop bediening.
De PXC 550 die ik mee ontwikkelde werdt wereldwijd bekroond en ik draag hem nog dagelijks.

[Reactie gewijzigd door JimDijkstra86NL op 21 augustus 2024 19:29]

Ze klinken vast heel mooi, maar over een paar jaar liggen je €400 IEM's in de prullenbak omdat de batterij dood is en loop ik nog steeds rond met mijn bekabelde kbear ks2 van €30. :+
Nou, ik zal nooit zulke dure oortelefoontjes kopen zoals deze bowers (of zelfs maar 100+ euro), maar bekabeld ging bij mij sowieso niet heel lang mee, want ik bleef altijd wel ergens achterhaken of de jack werd brak. Voor mij echt geen bekabelde koptelefoon meer, dan liever elke paar jaar een nieuw setje aanschaffen (heb nu zelfs al 2 jaar de el cheapo Battletron earplugs van de Action, geluid is heel erg goed en ze gaan een volledige werkdag mee, en dat voor 15 euro, tegenover de 99 euro kostende Samsung buds die ik daarvoor had en maar kort meegingen (zowel batterijduur als dat ze kapot gingen) en het geluid, voor mij, echt niet beter was).
Ik heb er expliciet op gelet dat mijn koptelefoon gewoon beiden doet. Bluetooth voor het gemak, bekabeld voor aan het bureau.

Je hebt wel gelijk dat een kabelbreuk vaak de reden voor vervanging was. Maar met een verwijderbare kabel moet je wel heel ongelukkig de poort beschadigen voor je echt een probleem hebt.
Nou, had vroeger een koptelefoon van philips met verwijderbare kabel, en toen ging de kabel kapot, maar philips verkocht geen losse kabel 8)7
Nee, ook aan bureau wil ik geen kabel meer.
Ik gebruik de kabels van m’n tot de draad versleten Sennheiser nu met m’n Shure koptelefoon, die dus gewoon zo een standaard aansluiting heeft.

Fijn, want de Shure kwam enkel met een kabel voor (oude) telefoons, maar dus niet met een dikke plug voor versterkers. :)

Merkspecifieke kabels zouden je inderdaad iemand doen willen wurgen. Ironisch genoeg was het juist mijn “draadloze” Sennheiser set die onbruikbaar was omdat de usb laadkabel verloren was gegaan. En je raadt het al…. Eigen “standaard”
Grappig dat Hifi.nl geen minpunten heeft gevonden bij het testen van deze in-ears. ;)
Nog bijzonderder is dat een van de plus punten 'goede anc' ook bij de minpunten staat 'anc niet te tweaken'. Als het zo goed is dan is het niet kunnen aanpassen toch geen minpunt. Het werkt toch immers goed.
Die begrijp ik wel. De ANC is misschien ontzettend goed, maar in sommige scenarios wil je een mindere mate van NC of wil je een specifiek deel van het spectrum (bijvoorbeeld stemmen) zo min mogelijk dempen. Dat is een beetje als een auto die zeer comfortabel is bij 100km/h, maar verschrikkelijk trilt bij 60 en 130km/h. De demping is dan goed voor een standaard rit op de Nederlandse snelweg, maar daarbuiten niet geschikt.
Vind ik ook. Dingen zelf moeten aanpassen vind ik eerder een zwaktebod bij dit soort functies. Je wil er geen omkijken naar hebben.
Dingen zelf moeten aanpassen vind ik eerder een zwaktebod bij dit soort functies. Je wil er geen omkijken naar hebben.
Het moet niet dus je hoeft er niet naar om te kijken (als het wel kon)...
[...]
Het moet niet dus je hoeft er niet naar om te kijken (als het wel kon)...
Ik hoop dat je intelligent genoeg bent om de strekking te begrijpen. Als er instellingen zijn dan zijn er dus verschillende manieren waarp het werkt, en dan gebeurt dus alles niet automatisch.
Ik hoop dat je intelligent genoeg bent
Ik hoop het ook O+

En ja ik snap de strekking, dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, vandaar dat ik ook reageer...
Als er instellingen zijn dan zijn er dus verschillende manieren waarp het werkt, en dan gebeurt dus alles niet automatisch.
Als de huidige setting (die goed beoordeeld wordt) als default staat en je kan nog kiezen om dat aan te passen.

Dus automatisch staat het precies zoals het nu staat, maar je kan het dan handmatig aanpassen. Of is dat alleen voor intelligente mensen?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 augustus 2024 15:02]

Als het automatisch op de beste manier werkt dan is er dus geen voordeel van verdere instellingen. Ander voorbeeldje: ik hoef mijn spijsvertering niet te fine-tunen voor ‘veel eten’ of ‘weinig eten’, nee dat gaat gewoon vanzelf en zo wil je dat hebben.
Goed is niet perfect toch? Daarnaast wat jij goed vindt hoef ik niet goed te vinden, dus beide zijn 2 losse voor en/of nadelen...

Die voor en nadelen kan je gewoon niet meenemen in je eigen oordeel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 augustus 2024 13:31]

Ik kan ook helemaal niks vinden over accuduur in die review. Maar misschien is het wel sponsored content (staat er overigens niet bij).
Waarom is dat grappig? Als je enig verstand in je hoofd hebt, neem je hifi.nl sowieso niet serieus.

[Reactie gewijzigd door Klauwhamer op 21 augustus 2024 19:37]

Beetje lastig om te bekijken zonder de leeftijdsvraag te beantwoorden.

Wat een domme leugen om te doen alsof de AVG het verplicht stelt je leeftijd te vragen en dat je dan verplicht bent naar waarheid te antwoorden. En dan ook nog voor 24 jaar.
(als er 18+ materiaal op de site staat zou ik het nog begrijpen)

Hilarisch dat er in deze tijd nog steeds mensen zijn die in onzin als CD-demagnetiseurs trappen.
Uiteraard is het tegenwoordig een "Quantum" demagnetiseur.

Ik ben stiekum wel benieuwd hoeveel van deze onzin zulke oplichters nou kunnen verkopen.
De markt word er niet mee overspoeld, dus wellicht is het toch een relatief klein aantal?
Wellicht de duurste die Tweakers ooit heeft getest, maar het kan altijd nog gekker:
https://the-soundkitchen.com/product/fir-audio-xenon-6/

Wanneer worden deze getest?
Is een mooie maar de 64 audio fourte klinkt iets beter. Maar dit is zeker geen slechte heb deze twee weekjes thuis gehad
Nou ja, ik heb gisteren de site van Audiokitchen gevonden. Ik ga er zeker een keer langs, maar dan voor over ears ipv in ears.
Earsunlimited in delft heeft een groter assortiment, ook makkelijker met parkeren (gratis, winkel heeft vergunning)

[Reactie gewijzigd door audiofieltje op 22 augustus 2024 00:52]

Bedankt voor de tip, Delft is voor mij niet ver weg.
Heb zelf zulke oortjes van Sennheiser, die waren €299, zou ik er nooit zelf voor betalen. Kreeg ze gelukkig gratis bij de overstap van Sim Only :P Voor dat geld heb je een geweldige koptelefoon waar beter geluid uit komt.
Bluetooth oortjes zijn ook overpriced. Vaak heb je onder de 200 euro niet eens support voor de betere codecs.
En dat verschil merk je. Sommige koptelefoons hebben nog de mogelijkheid om ook met kabel aangesloten te worden en dan merk je echt wel verschil. Zelfs mijn sony van 40 euro klinkt met kabel al beter, dat verschil is waarschijnlijk nog duidelijker bij duurdere koptelefoons.
Ik vind ze niet bepaald mooi.... En die accuduur is wel echt dramatisch in vergelijking met de concurrenten...
Ik denk dat ze zo lomp zijn zodat er een fatsoenlijke driver in past. B&W is een tent die duidelijk geluidskwaliteit op 1 zet en daarvoor moeten andere zaken wijken. Accuduur is slecht in vergelijking met de concurrent maar het is zeker niet onwerkbaar slecht. Dus het is een afweging die ieder voor zich kan maken. Zelf heb ik het niet zo op draadloze dopjes. Die zijn altijd leeg wanneer ik ze nodig heb om te bellen. Voor muziek heb ik wel een draadloze koptelefoon (oude sehnheiser 310 bt) en die accu is nog steeds zo goed dat ik die af en toe voor alle zekerheid maar eens oplaad (voordeel van een wat grotere koptelefoon, meer ruimte voor een degelijke accu). Die accu is ook nog te vervangen en voor een paar 10tjes verkrijgbaar.
Daar zal een kern van waarheid in zitten qua geluid vs vorm, maar dan nog zijn er veel concurrenten die er toch beter uitzien die ook simpelweg erg goed klinken.
Bijzonder lomp uiterlijk had ook wel bij de minpunten gemogen.
Niet alleen lomp maar ook gewoon extreem lelijk, de design afdeling heeft niet meegedaan aan de productontwikkeling lijkt... :)
Zonder dat je ziet hoe de oortjes in een oor zitten kan je eigenlijk nauwelijks over het uiterlijk oordelen. Jammer dat daar geen foto van is bijgevoegd.
Het grootste deel van het oortje verdwijnt in de gehoorgang en oorschelp. Tijdens het gebruik zie je dus maar weinig uit je oor steken. Dat is mooi vlak, maar met een duidelijke vermelding van het merk. Wat mij betreft staat dat netter dan al die oortjes die zo'n staafje uit het oor laten steken.
Ik zat ook al te zoeken naar een foto waarbij de oortjes werden gedragen. Beetje jammer dat die er niet is. De oortjes zien er lomp groot uit dus het lijkt me een zeer nuttige toevoeging als iemand ze even indoet en op de foto gaat.
Extreem lelijk is een persoonlijke mening. Daarnaast ken ik vrij weinig mensen die ze in hun oren kunnen zien zitten.
Ja een reclamebord in m'n oor is niet echt waar ik naar op zoek ben...
mocht je youtube luisteren in je oor krijg je meer reclame dan je lief...lenor..ariel. noem maar op
Ik heb family premium :)
Gelukkig nog nooit gehad op YT :Y)
Dat is bij mij nu eerder al meermaals geweest: "verdien geld door je hersengolven bij het slapengaan af te stemmen op rijk worden".. Met zulke advertenties krijgt Google geen cent van mij en ga ik eerder andere platformen beginnen te verkennen.
Staat die wel bij de Bose en Sony dan? Anders is het ook niet eerlijk.

Irrelevant blijkbaar 😅 maar ik zocht voordat ik reageerde die Bose oortjes even op en ik zie echt niet in hoe die minder lomp zijn...

[Reactie gewijzigd door Jerra op 21 augustus 2024 16:22]

"Met name die accuduur weerhoudt ons ervan om deze prijzige oortjes een Ultimate-award toe te kennen, maar door de sublieme sound is een Excellent-award zeker op zijn plaats."

De accuduur in combinatie met de absurde prijs, zou wat mij betreft Excellent ook onmogelijk moeten maken. Accuduur zou toch een van de belangrijkste kenmerken moeten zijn voor draadloos?
En wat de prijs betreft: zou je deze dopjes gebruiken als alternatief voor een hoge kwaliteit hifi koptelefoon?
Accuduur is een van de belangrijkste kenmerken van een elektrische auto. Geluidskwaliteit vind ik toch echt de belangrijkste eigenschap van oordopjes en die eigenschap wordt hier zwaar gewogen. Bovendien is de accuduur niet goed, maar ook weer niet dramatisch. Nog steeds verliezen ze hiermee de ultimate award.
En wat de prijs betreft: zou je deze dopjes gebruiken als alternatief voor een hoge kwaliteit hifi koptelefoon?
Dat vind ik een rare vraag. Als je eigenlijk een koptelefoon wilde ga je toch geen (dure) oordopjes kopen? Als het om geluidskwaliteit gaat is een koptelefoon doorgaans beter, als het compact moet zijn oordopjes beter. Het zijn dus geen alternatieven, maar verschillende producten.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 21 augustus 2024 15:23]

Het is vanwege die prijs geen rare vraag. Daarvoor zou alles top moeten zijn. Niet twee uit vier. Voor die prijs kun je twee goede koptelefoons kopen die beter klinken. Of een betere die ook nog eens draadloos is. Daarbij zijn die dopjes ook belachelijk groot. Maar goed, misschien is dat vanwege hun merknaam :P
Wat ik schreef geldt ook andersom. Als je oordopjes zoekt ga je geen koptelefoon kopen, dat is namelijk geen alternatief, maar gewoon iets anders.
Als ik een snelle auto wil, maar het geld niet heb, kan ik een motor kopen. Dan ben ik wel snel, maar heb ik nog steeds geen snelle auto.

Als alles top was had dit product een Ultimate award gekregen, maar dat is niet zo, dus die award krijgt het niet. Hij is ook te duur voor een Great Value award. Hij wordt wel erg goed gevonden, met name vanwege de geluidskwaliteit, rekening houdend dat het oordopjes zijn en geen koptelefoon. Als je oordopjes wilt en dan hele goeie, zijn deze een 'excellent' keuze. Als je oordopjes wilt, maar eigenlijk geen oordopjes omdat je eigenlijk een koptelefoon wil, dan wil je dus geen oordopjes.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 21 augustus 2024 20:00]

Als je naar het grafiekje kijkt is de accuduur wel laag ja, maar als je kijkt naar de absolute getallen en vertaalt naar de praktijk: ruim 5 uur aaneengesloten luisteren. Na een kwartiertje in het doosje opnieuw 2 uur. In de praktijk is dat toch wel echt meer dan voldoende voor 99,9% van de gevallen?

Voelt als een auto die begrenst is op 150 km/u terwijl de rest van het testveld 200 km/u kan: ja het is de langzaamste maar voor Nederland altijd nog genoeg. Als de rest van de auto vervolgens baadt in de weelde dan zou het zeker een 'excellent' kunnen krijgen.
Maar waarom dan die prijs? Dan verwacht je toch zeker top in alle kenmerken?
Geluidskwaliteit is het allerbelangrijkste. Die vijf uur is voor mij van minder belang. Ik kan sowieso niet langer dan twee uur een koptelefoon verdragen.
Waarom verwacht je dan niet ook andere arbitraire kenmerken zoals kleukeuze, of de geluidjes bij het aan/uit zetten? Of de vorm van het kartonnen doosje waar het in komt? Bij deze hoofdtelefoons is geluidskwaliteit een prioriteit.

In de praktijk luister je eigenlijk nooit zo lang onafgebroken. Ik merk zelf dat ik dat alleen op intercontinentale vluchten haal. Big whoop! Dan wissel ik even (ook wel zo goed voor je oren) en na een half uurtje kan ik weer verder.

Ik zou zelf veel liever hebben dat er gekeken zou worden naar vervangbaarheid van de accus. Want ookal heeft je hoofdtelefoon 300u accuduur als hij nieuw is, na 5 jaar is daar niks meer van over.
Ik snap dit eerlijk gezegd ook niet zo, anc niet zo goed als de concurrentie, geluid blijkbaar vergelijkbaar of misschien een haar beter, accuduur veel minder. Prijs bijna het dubbele van de Sony.
Ik denk dat er een relatie is tussen goed geluid en minder accuduur.
Dit komt omdat de versterkers in de oortjes waarschijnlijk meer verbruiken.
Daarnaast kun je afspeelapparaten zoals je smartphone ook via een 3,5mm-jack of USB-C aansluiten op de USB-C-poort van het laaddoosje. Op die manier is het ook mogelijk om lossless te luisteren via apparaten die geen AptX ondersteunen, zoals iPhones.
dit is wel een grappige toevoeging

het enige wat nu nog onduidelijk is is wat de accuduur met anc is die wordt niet vermeldt en de grafiek is afwezig, als die de helft is dan wordt het wel krap ja
Ook handig om ze op het infotainment in vliegtuigen aan te sluiten. Daar komen allicht wat adaptertjes bij kijken, zou handig zijn als ze een direct stekkertje meeleveren.

Ik weet dat er speciale adapters zijn voor dit doel maar die zijn irritant om te pairen.
Ik moet eerlijk zijn het is al wen tijd geleden dat ik een vliegtuig met infotainment heb gehad, heb ook altijd een laptop of tablet met eigen voorraad bij me, heb geen idee wat de moderne toestellen voor een connectie gebruiken
Die systemen hebben ze alleen op de WB toestellen die bedoeld zijn voor intercontinentale vluchten.

Nog altijd lijkt de 2 pins connector de meest gebruikelijke. De luchtdruk hoofdtelefoontjes die de KLM jaren geleden had heb ik al een tijd niet gezien :+
ja die ken ik nog wel, moet ook nog ergens een stapel 2 naar 1 pin verloopstukjes hebben.

maar ik heb recent eigenlijk alleen in europa gevlogen dus dan is het bose op en vergeten maar

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.