Door Roel Videler

Redacteur

Bowers & Wilkins Px7 S2 Review

Een schot in de roos

28-09-2022 • 06:01

162

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De Bowers & Wilkins Px7 S2 is een bijzondere hoofdtelefoon met een mooie afwerking. Hij straalt meer identiteit uit dan concurrerende hoofdtelefoons. Ook is het een zeer comfortabele hoofdtelefoon die je makkelijk de hele dag kunt gebruiken. Het geluid is zeer degelijk. Het komt nog niet in de buurt van audiofiel, maar voor dit prijspunt krijg je een zeer capabele geluidsreproductie, die op zowel laag als hoog volume prettig luistert.

Getest

Bowers & Wilkins Px7 S2 (Zwart)

Prijs bij publicatie: € 429,-

Vanaf € 178,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Bowers Wilkins Speakers
Bowers & Wilkins-luidsprekers

Bowers & Wilkins heeft een naam hoog te houden. Het Britse merk bouwt al ruim een halve eeuw luidsprekers van hoge kwaliteit, waarbij het veel innovatieve en bijzondere ontwikkelingen in het veld van akoestiek heeft gerealiseerd. Deze ontwikkelingen waren echter beperkt tot luidsprekers, waarin B&W gespecialiseerd was.

Sinds 2009 brengt B&W ook hoofdtelefoons uit. Daarbij maakte het tot nu toe geslaagde en minder geslaagde modellen. Zo was ik gematigd enthousiast over de originele PX uit 2017 en de Px7-noisecancelling hoofdtelefoon uit 2019, waarvan de geluidskwaliteit en de onderdrukking van omgevingsgeluid tegenvielen. B&W komt nu met een opvolger in de vorm van de Px7 S2, met het bekende uiterlijk van de originele PX en niet dat van de Px7, maar met veel verbeteringen. De adviesprijs van de Px7 S2 is 429 euro en hij moet het opnemen tegen modellen als de Sony WH-1000XM5, de AirPods Max en zijn voorganger, de Px7.

Bowers & Wilkins PX7 S2 Productfoto's

Er is sinds de Px7 veel op de schop gegaan. De behuizing, de app, de draagsensor en de hoofdband zijn op essentiële manieren anders. De 3,5mm-mini-jackaansluiting is verdwenen en vervangen door een USB-C-naar-mini-jackkabel. Ook is er een equalizer bijgekomen in de app, waardoor je eindelijk je geluid naar smaak kunt aanpassen.

Wat ook veranderd is, is de case. Die is een stuk ruimer geworden en er zit, net zoals bij de Sony WH-1000XM5, een magnetisch bakje in voor de kabels. Wel is het design een stuk strakker dan dat van de Sony. Het is misschien geen spannend ontwerp, maar de stof ziet er netjes uit en er zitten geen vreemde, onnodige plooien in zoals bij de Sony.

Bowers & Wilkins PX7 S2 Productfoto's
Bowers & Wilkins PX7 S2 Productfoto'sBowers & Wilkins PX7 S2 Productfoto's

Uiterlijk en draagcomfort

Bowers & Wilkins PX7 S2Van buiten is er weinig over van de Px7, behalve de materiaalkeuze en het grote Bowers & Wilkins-logo aan de zijkant. Dat logo is nu wel vlak met de behuizing, waar het vorig jaar een klein beetje uitstak met een diagonaal patroon. Met dit teruggrijpen op het originele ontwerp van de PX uit 2017 zijn ook de drivers, die bij de Px7 nog een diameter van 43,6mm hadden, teruggegaan naar 40mm. Grotere drivers kunnen in principe meer geluidsdruk leveren, maar hebben ook meer moeite om kleine bewegingen te maken, dus het is goed mogelijk dat die keuze is gemaakt met het oog op een betere geluidsreproductie.

Wel zijn beide hoofdtelefoons over-ears die met hun kussens vrij strak om het oor heen zitten. De kussens van de Px7 S2 zijn comfortabel, hoewel de hoofdtelefoon een vrij hoge klemdruk heeft. Met beweging zoals wandelen, een sprintje trekken of fietsen blijft de hoofdtelefoon goed op zijn plek zitten. Wel heeft het gesloten overeardesign een nadeel: het ademt niet, dus ermee sporten is geen goed idee. Op een warme dag kan het weleens nodig zijn om je oren even te luchten. Daar staat tegenover dat de Px7 S2 bizar weinig geluid laat uitlekken en je op vol volume van je muziek kunt genieten zonder de mensen om je heen te storen.

Bowers & Wilkins PX7 S2 KleurenBowers & Wilkins PX7 S2 KleurenBowers & Wilkins PX7 S2 Kleuren

De Px7 S2 is beschikbaar in drie kleuren die elk een andere kwaliteit van het design naar voren halen. De zwarte variant ziet er chique uit. Het ontwerp is ingetogen en uitgesproken tegelijk door de vorm en het gebrek aan luide designelementen of juist grote, lege oppervlakken zoals bij de Sony WH-1000XM5. De materiaalkeuze en afwerking doen denken aan een luxeauto, met geweven textiel en comfortabel nepleer.

Er is ook een grijze variant, hoewel die zo licht van kleur is dat andere merken het gewoon wit zouden noemen. Bij deze uitvoering komt de vormgeving iets meer tot zijn recht, waar die bij de zwarte variant wat verborgen blijft. De uitstraling is wat vrolijker en hipper. Tegelijk is deze variant door de lichte afwerking een stuk opvallender dan de andere.

Dan is er nog een blauwe variant, met gouden accenten. Deze zal het meeste bekijks trekken, want het is een bijzondere kleurstelling en erg herkenbaar. Dat neemt niet weg dat deze uitvoering er nog steeds strak uitziet en een mooie uitstraling heeft, en daarmee laat zien dat het ontwerp van de Px7 S2 veelzijdig is.

Draagcomfort

Bowers & Wilkins PX7 S2 Productfoto's

De afwerking van de Px7 S2 draagt ook bij aan het draagcomfort. Het dikke, zachte materiaal ziet er niet alleen netjes uit, het voelt ook fijn aan. De kussens zijn vrij dik en breed, zowel op de hoofdband als op de oorkussens. Het is dan ook een fijne hoofdtelefoon om lang te dragen, waarbij alleen warmte nog weleens een rol kan spelen. Goed getimede pauzes of een koele omgeving lossen dat echter volledig op. Dat wordt makkelijk gemaakt door de draaibare schelpen, die je naar beide kanten 90 graden kunt draaien om hem even om je nek te hangen.

Die warmte is ook het gevolg van een redelijk hoge klemkracht, de kracht waarmee de schelpen tegen je oren worden gedrukt. Een hoge klemkracht staat vaak als negatief te boek, omdat het moeilijk is om die goed uit te voeren. Toch is het Bowers & Wilkins gelukt om zelfs op mijn grote schedel een comfortabele hoofdtelefoon te zetten, die goed blijft zitten bij abrupte bewegingen zonder te verschuiven of vallen. Ook dreunen eigen bewegingen niet door tijdens het wandelen of andere bewegingen.

Toch kun je niet helemaal vrij bewegen, want officieel is de Px7 S2 niet bestand tegen water, stof en vocht. Er is geen sprake van een IP-rating. Normaal gesproken zou zoiets een doodsteek zijn voor een hoofdtelefoon, maar de concurrenten, de Sony WH-1000XM5 en de AirPods Max, hebben óók geen IP-rating. Kennelijk draag je in deze klasse alleen je hoofdtelefoon binnen of koop je even snel een nieuwe als er een waterdruppel verkeerd landt. Waarschijnlijk gaat het niet zó snel mis, maar het geeft geen rustig gevoel in ons natte landje.

Aansluitingen en app

Op de Px7 S2 zit nog maar één aansluiting in de vorm van USB-C, waar het vorige model nog een mini-jackaansluiting had. Wel zit daarvoor een lange kabel van 1,2m bij de hoofdtelefoon, zodat het toch mogelijk is om hem direct aan een analoge bron aan te sluiten. De equalizer blijft dan nog werken, dus je luistert dan via de dsp. De digitale USB-C-kabel is overigens ook 1,2m en deze kabels zitten netjes in de case, achter het magnetische klepje. Dit is prima voor een laptop die voor je staat of een speler die in je zak zit, maar voor alle andere dingen zijn de kabels erg kort. Normaal zeg je dan: pak even een ander kabeltje, maar je hebt dat niet vanzelfsprekend in de buurt liggen.

Bowers & Wilkins PX7 S2 AansluitingenDe USB-C-aansluiting is dus in staat om analoge audio binnen te laten, wat volgens de USB-C-standaard ook gewoon kan. Natuurlijk is het ook mogelijk om de Px7 S2 ermee op te laden. Een laatste prettige functie is de ingebouwde dac, waarmee de hoofdtelefoon zichzelf aanmeldt als audioapparaat via USB-C. Het voordeel is duidelijk: directe, ongecomprimeerde audio en constante voeding. De equalizer, de volume- en de actieknoppen werken overigens ook via USB. De wear detector werkt eveneens, maar mute de hoofdtelefoon en stopt eventuele mediaplayers niet.

De Px7 S2 heeft een accu die volgens B&W goed is voor 30 uur naar muziek luisteren, met een opgegeven oplaadtijd van een kwartier voor 7 uur luisteren of 2 uur voor een volle lading. Die waarden lijken onderschat, want pas na 36 uur en 13 minuten vertelde een Britse stem ons dat de accu leeg was en schakelde de PX7 S2 zichzelf uit. En even opladen terwijl we een kopje koffie haalden, was vaak al genoeg om de rest van de werkdag zonder zorgen te kunnen blijven luisteren.

Dan is er natuurlijk nog bluetooth, in dit geval versie 5.2. Het belangrijkste verschil tussen 5.0 van de Px7 en 5.2 van de Px7 S2 is de verbindingskwaliteit, die met 5.2 merkbaar hoger ligt. De oude Px7 had het nog weleens moeilijk met multipointverbindingen, waarbij haperingen konden ontstaan, zelfs op korte afstand. Met de Px7 S2 is dat tijdens het testen niet voorgekomen, ondanks gekke combinaties, zoals een iPhone met een Windows-laptop.

De volgende codecs worden via bluetooth ondersteund: aptX, aptX Adaptive, aptX HD, AAC en SBC. Deze codecvoorzieningen zijn, hoewel ze niet lossless zijn, goed genoeg om op hoge kwaliteit draadloos te luisteren en nog veel details van de muziek overeind te houden. Wil je wel lossless luisteren, dan zijn er nog een USB-C-naar-mini-jackkabel en de mogelijkheid om een USB-C-kabel aan te sluiten, waarop de hoofdtelefoon zich als USB-dac gedraagt.

Bowers & Wilkins Music AppBowers & Wilkins Music App
Bowers & Wilkins Music AppBowers & Wilkins Music AppBowers & Wilkins Music App

In het verleden, onder andere voor de vorige Px7, gebruikte B&W de Bowers & Wilkins Headphones App. Daar struikelde ik meteen over mijn enthousiasme, want ik had uiteraard de handleiding niet gelezen. De oude app doet namelijk alsof de nieuwe hoofdtelefoon niet bestaat. Een kleine ergernis, maar de nieuwe app heet Music | Bowers & Wilkins, wat niet erg intuïtief is. De app is beschikbaar op zowel iOS als Android. Op Android met de juiste ondersteuning werkt ook de Google Fast Pair Service, waarbij je al kunt pairen als je de hoofdtelefoon dicht bij de telefoon of tablet legt terwijl die in de pairingmodus is. Op zowel iOS als Android krijg je een prompt om de bijpassende software te installeren.

Wat wel vervelend is, is dat je een login moet hebben om de app te gebruiken. Dit kan voor een aantal gebruikers een struikelblok zijn. Privacy ligt steeds meer onder een vergrootglas en je gegevens afstaan om je hoofdtelefoon ten volle te benutten, is best een beetje vreemd.

De knoppen van de Px7 S2 zijn gelukkig aangepakt sinds de Px7, die had namelijk een doorlopende golf met daarin knoppen. Dat zag er gelikt uit, maar was ergonomisch onhandig. Je kon niet blind bepalen waar je op ging drukken, dus was het toch weer de telefoon pakken om de muziek te stoppen of het volume aan te passen. Bij de Px7 S2 zit er op de middelste knop reliëf en is deze verhoogd, dus makkelijk te vinden. Dat is maar goed ook, want die knop gebruik je voor afspelen, pauzeren, nummers skippen, de telefoon opnemen en ophangen.

Klank

Aan het geluid is flink gewerkt. Bij het vorige model waren er nog wat op- en aanmerkingen op het geluid; het karakter leek wat zwak op laag volume en de hoofdtelefoon kwam pas tot leven als je hem wat harder zette. Ook was het totaal niet mogelijk om de klank van de hoofdtelefoon zelf aan te passen; er zat niet eens een equalizer op.

Bowers & Wilkins PX7 S2 Driver
Bowers & Wilkins Px7 S2 met los kussen. Staat daar nou PX8 in het FCC ID? Hmmm...

Dat is met de Px7 S2 gelukkig veranderd. Het geluid bij laag volume is nu rijker en gedefinieerd, en omdat smaken en oren verschillen, is de invoering van een equalizer een welkome toevoeging. De equalizer heeft slechts twee banden: bass en treble. Hoewel de schaal wel in decibels is aangegeven, is niet helemaal duidelijk wat de frequentie van deze banden is. Ondanks dat is de sound van de hoofdtelefoon al erg prettig, maar als je een audiofiel (lees: audiotweaker) bent, is dit een erg beperkte equalizer. Ook is het jammer dat er geen profielen zijn. Daardoor kan het zijn dat je voor bijvoorbeeld een actiefilm gewoon lekker veel laag wilt hebben en voor een concert juist een neutraler profiel. Dat kan jammer genoeg niet.

Over het algemeen is de geluidsreproductie van de Px7 S2 goed, van zichzelf zonder of met een milde equalizer klinkt het geluid schoon en helder. De lage tonen zijn wel wat dominant, maar dat is met de equalizer redelijk terug te draaien. Zelfs over bluetooth is de kwaliteit van het geluid hoog en maakt het pijnlijk duidelijk hoe slecht sommige streamingdiensten of opnamen zijn. Je hoort al snel de hihats stukgaan in de intro van Take My Breath van The Weeknd. Met andere woorden, je kunt dankzij de glasheldere reproductie van de Px7 S2 nog weleens tegen de beperkingen van je brongeluid aanlopen, en dat is een compliment voor de hoofdtelefoon.

ANC

Een draadloze hoofdtelefoon is tegenwoordig geen draadloze hoofdtelefoon als er geen active noise cancellation (ANC), of transparante modus in zit waarbij omgevingsgeluid juist wordt doorgelaten. Ook de PX7 S2 is uitgerust met ANC die in drie standen gezet kan worden: ruisonderdrukking, doorlating en uit. Wat onmiddellijk opvalt bij het schakelen tussen de standen is dat de klank vrijwel onaangetast blijft, waar je bij sommige hoofdtelefoons nog wel eens het gevoel hebt dat het karakter zo verandert dat het een compromis is om de ANC te gebruiken.

De ANC is niet heel agressief, maar wel effectief. De koptelefoon laat zeker wel geluiden door, iets meer dan we zouden willen, maar het is wel gebalanceerd en klinkt natuurlijk. Er is daardoor ook geen sprake van het vacuüm effect en in drukke of luide ruimtes lukt het gemakkelijk om het ruisniveau terug te dringen. Wil je de omgeving echt de das omdraaien ben je beter af met de Sony XM5.

De doorlating stand is vrij goed, net als bij andere koptelefoons is de richtingsgevoeligheid beperkt, je hoort hoogstens of iets van links of rechts komt, maar voor, achter boven en onder zijn niet meer te onderscheiden. Maar zit je, puur hypothetisch, op een rustige redactie van een willekeurige techwebsite met wat geluiden van collega's om je heen, dan klinkt dat heel natuurlijk en mengt de muziek zich er prettig mee.

Prijs en conclusie

Op het moment van schrijven is de Px7 S2 te koop vanaf 426 euro, de Sony WH-1000XM5 voor 381 euro en de AirPods Max voor 429 euro als je bereid bent om de minst populaire, roze variant te kopen. De AirPods Max blijven alleen interessant voor Apple-gebruikers en vallen daarmee voor veel mensen af. De Sony is zeker een goede hoofdtelefoon, maar weet toch niet aan de zuiverheid van de Px7 S2 te tippen en is aanzienlijk minder uitgesproken en chic.

Met dat prijsverschil is de keuze wat ons betreft niet moeilijk in dit prijssegment. Er zit een merkbaar verschil in kwaliteit tussen de Sony en de Bowers & Wilkins. Wel is de app van Sony een stuk uitgebreider, maar in het dagelijks gebruik hebben we geen functies van Sony gemist op de Bowers & Wilkins. Voor de prijs is de Px7 S2 absoluut de beste keus, zolang je niet alleen Apple-producten gebruikt, want dan raden we de AirPods Max aan vanwege de naadloze integratie met iOS, iPadOS en macOS.

Vijf jaar na de introductie van de PX-lijn slaat Bowers & Wilkins de juiste toon aan met een zeer mooie, functionele en zuivere hoofdtelefoon, met genoeg features om mee te kunnen doen in een sterk concurrerend landschap van high-end hoofdtelefoons. De klankkleur van de hoofdtelefoon is vrij warm en dat is nog te neutraliseren met de equalizer, maar persoonlijk vond ik dat niet nodig en was het geluid daarmee minder klinisch, maar nog wel gedetailleerd.

Ook met beperkte afspeelmogelijkheden zoals een iPhone die alles over AAC doet en geen gebruik maakt van aptX, klinkt de hoofdtelefoon nog erg mooi. Je loopt dan wel tegen de beperkingen van de codec aan en je zult af en toe toch het verschil horen met een Android-apparaat dat wel hogere bitrates aankan, zeker met hi-res audiostreamingdiensten.

Update 28-9 15:45: Bespreking van de noise cancellation toegevoegd.

Reacties (162)

162
159
95
7
0
35
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Ik mis wel enkele review onderdelen bijvoorbeeld: noise cancelling of kwaliteit van de microfoons/bellen.
Hoi @fhagen ,

Ik snap je punt helemaal, ik had liever zelf ook wat meer data en geluid erbij gedaan maar kon dat niet op een verantwoorde en reproduceerbare manier meten. Misschien is het wel fijn om te weten dat we hard op zoek zijn naar nieuwe testapparatuur en dat we in het lab kijken of we de wifi kooi kunnen gebruiken om bijvoorbeeld verbindingskwaliteit te testen. Stay tuned!
Zonder die data kun je eigenlijk dan ook niet als pakkende ondertitel 'schot in de roos' gebruiken, vind ik. Dat is jouw persoonlijke indruk, die mag er wel zijn als voetnoot maar niet als eerste gegeven van een review van een toonaangevende tech-site. Schrijf dan gewoon in je conclusie dat je geen objectieve conclusie kunt schrijven. Dat zou eerlijker zijn. Ook het aanraden van de apple producten omdat het beter integreert met apple is wel heel kort door de bocht, want in je eerdere paragraaf prijs je de geluidskwaliteit van de B&W tov de Sony, maar niet tov de Apple.
Het ontbreken van de juiste testtools maakt het natuurlijk lastig, maar gebruik dan op zn minst dezelfde reviewmethodiek over de diverse koptelefoons heen, zodat het toch nog een enigzins gewogen review wordt die je met andere productreviews kunt vergelijken.
Maar krijg je dan net zo veel clicks op het artikel ?

Ik vind dat dit is weer een typische tweakers is een commercieel platform geworden voorbeeld is waarbij de kwaliteit van een review afdoet aan de belangrijkheid van een post op de frontpage

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 22 juli 2024 15:41]

Clickbait is de titel zeker. Ik ben hier ook op die manier aangekomen :D

Maar €400+ voor een koptelefoon en dan niet bestand tegen wat vocht.. Geen schot in de roos imho.
Dat het ding geen IP-rating heeft wil vooral zeggen dat je 'm niet in water kunt onderdompelen, en een half uur in een wolkbreuk fietsen is waarschijnlijk ook niet zo'n strak plan. Nou bestaat er ook een IP-rating voor spatwaterdichtheid, maar ik kan me zo voorstellen dat dat bij producten als dit meer gezeur oplevert dan dat het extra verkopen genereert.

Los daarvan mag je even turven hoeveel koptelefoons van €400+ wél een IP-rating hebben. De Sony XM5, Bose QC45, Sennheiser Momentum 4, allemaal in vergelijkbare prijsklasse en doelgroep, bieden dat ook niet.

Een buitje kunnen deze dingen vast wel hebben, maar dat is voor risico van de gebruiker.
En sowieso is een ANC koptelefoon in het verkeer niet zo’n strak plan. ;) ;) :*)
Dat is een andere discussie. Maar ANC koptelefoons zijn redelijk populair bij OV-reizigers, en die worden ook weleens nat als ze niet aan het verkeer deelnemen.
ANC kan ook gewoon uit natuurlijk, maar dan nog mag je je afvragen of je überhaupt een hoofdtelefoon moet opdoen als je je in het verkeer begeeft.

Wat betreft de review: Het valt me op dat de reviewer niet positief was over de (geluidskwaliteit van de) PX en PX7. De PX heb ik zelf nooit gehad, maar de PX7 bevalt me goed: hij zit comfortabel en hij klinkt goed. Het grootste nadeel vind ik de matige ANC. Ja, het werkt om een deel van het omgevingsgeluid weg te filteren en vooral continue omgevingsgeluiden, zoals de brom in een vliegtuig, filtert hij goed weg, maar in een kantooromgeving kun je je niet echt heel goed afzonderen. Minder goed dan met de Sony's of Bose's van collega's.

Geluid blijft een subjectief iets :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 15:41]

Eigenlijk ia dat voor mij idd wel een belangrijk punt. Ik durf mn sony wel met lichte regen op de fiets te gebruiken O+ Is voor mij zeker een plus als mn volgende dat ook kan, daar ik 10.000km per jaar fiets
Welke Sony doet ANC zonder dat je de windvlagen op de fiets versterkt hoort als een soort campingpitje in de wind?
Sony app heeft zelfs speciale windonderdrukkingsstand: dat is voor mij een van de beste features met mijn WH-1000XM4. Bij omgevingsgeluid-schuif vanuit laagste stand 1 opzij zetten, beetje verborgen in de app maar werkt supergoed.
Mijn 1000xm3 hoor ik geen windgeruis als ik muziek oid op heb (met anc aan)
Zonder die data kun je eigenlijk dan ook niet als pakkende ondertitel 'schot in de roos' gebruiken, vind ik.
Als je mij vraagt, dan 'mag' dat hele artikel zo niet geplaatst worden.
Een ANC headphone heeft twee key features: die ANC en geluidskwaliteit.
Op basis van maar één feature wordt deze als beste keus uitgeroepen terwijl er naar de andere feature niet eens gekeken is, terwijl juist dat de signature key feature van de WH1000 serie is...
Boven een bepaalde prijs/kwaliteitsklasse krijg je bij BT hoofdtelefoons gewoon ANC erbij. Er is geen keuze voor een wat meer high end model zonder. Ik geef er zelf niet zoveel om, om eerlijk te zijn.
Ondanks dit vind ook ik dat het iets is wat zeker erbij hoort in de review.
er staat toch een kort stukje in over de anc in ? al staat het op een wat rare pagina onder klank. Of is dat later toegevoegd. ? al is er geen stukje over bellen met de koptelefoon. waar dat meestal wel wordt meegenomen.

[Reactie gewijzigd door trisje op 22 juli 2024 15:41]

Los van de (on)mogelijkheid om het product te testen zoals je wilt, mag je wel wat meer over de features vertellen. Je noemt helemaal niets over noise cancelling en dat zit er blijkbaar wel op. En aangezien je het apparaat vergelijkt met de king-noise-canceller WH-1000XM5, is het sowieso handig om het over noise cancelling te hebben - of het nu er op zit of niet.
Het is daarbij ook goed om je in de lezer te verplaatsen. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe noise cancelling koptelefoon. Ik heb een Sony (die aan het verslijten is). Hartstikke blij met de noise cancelling, maar minder met het (nogal bassige) geluid.

Maar met veel in de trein zitten en toch weer op kantoor werken, is die noise cancelling net zo belangrijk voor me als een iets beter geluid. Daar ben ik ongetwijfeld niet de enige in. Daar kun je dan toch rustig een empirische test op loslaten? Al is het maar een oppervlakkig vergelijk tussen de 3, 4 populairste modellen.
Citaat: "Hartstikke blij met de noise cancelling, maar minder met het (nogal bassige) geluid. "

U schrijft niet over welk model Sony u het heeft. Maar op de meeste modellen zit er een vrij uitgebreide equalizer bij, bass kan volledig ingesteld worden.
Bovendien heb je de instelling 'prioriteit op kwaliteit' en heb je de excellente DSEE instelling.

De standaardinstelling, uit-de-doos, is misschien wat popperig ingesteld, maar je kan het geluid evengoed instellen voor klassiek, etc...
Om het dan weer even on-topic te trekken: klopt, maar als het geluid beter is (zoals de schrijver stelt) ben ik dus benieuwd of de noise cancelling on par is (of beter, of veel minder). Want dat maakt voor mij de keuze gemakkelijker. Dan hoef ik niet met equalizers aan de gang om iets te repareren.

En dus is het jammer dat we dat onderdeel hier missen, terwijl het in de review van de Sony WH-1000XM5 en de AirPods Max wel terugkwam.
Ja, inderdaad. Bizar dat dit artikel dergelijke cruciale gegevens mist en gekker nog dat het door de redactionele check is gekomen.
Ik snap je punt helemaal, ik had liever zelf ook wat meer data en geluid erbij gedaan maar kon dat niet op een verantwoorde en reproduceerbare manier meten. Misschien is het wel fijn om te weten dat we hard op zoek zijn naar nieuwe testapparatuur en dat we in het lab kijken of we de wifi kooi kunnen gebruiken om bijvoorbeeld verbindingskwaliteit te testen. Stay tuned!
Nog niet zo lang geleden kon Tweakers dat wel allemaal, en al helemaal bij uitgebreide vergelijkingstests. Zowel geluidskwaliteit als werking van de ANC kon worden gemeten. Is die apparatuur niet meer beschikbaar?

Voor microfoon- en belkwaliteit heb je voorts geen uitgebreide testfaciliteiten nodig - bijvoorbeeld bij de review van de Sony XM5 een paar maanden geleden kregen we een paar geluidsfragmentjes waarmee de microfoonkwaliteit prima kon worden beluisterd, inclusief vergelijkingsmateriaal.

Overigens wel fijn dat er in ieder geval gezocht wordt naar een oplossing, ben heel benieuwd naar de volgende multitest van populaire en/of interessante koptelefoons!
oeps

[Reactie gewijzigd door trisje op 22 juli 2024 15:41]

Het voelt meer als een beknopte hands-on als een diepgaande review inderdaad. Van Tweakers had ik meer verwacht.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 22 juli 2024 15:41]

Je mag natuurlijk prima uiten dat je van een review meer verwacht en wat dan precies, maar het is niet oké om het te kwalificeren als advertorial. Dat is onwaar en bovendien mogelijk kwetsend voor de auteur.
Ik kwalificeer het niet als een advertorial, ik zeg dat het een beetje voelt als... Beetje is een sleutelwoord alsmede voelt. Het is mijn persoonlijke mening en geenszins bedoelt om de auteur te kwetsen, mocht dat wel zo zijn, excuses daarvoor. Heb het aangepast naar een betere bewoording, naar mijn idee.

Ik had zaken verwacht als Bluetooth bereik, vergelijking qua noise cancelling met andere hoofdtelefoons, hoe het switchen werkt met meerdere apparaten, hoe lang de accu in praktijk mee gaat, informatie over het wel of niet kunnen vervangen van de accu. Dat soort zaken.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 22 juli 2024 15:41]

Bedankt @arnoudwokke en @Phusebox,

Wat je aangeeft klopt in de basis wel, dit artikel begon als een hands-on en ik wilde er wat meer over kwijt. Ik snap je kritiek ook wel, maar het sprongetje naar advertorial is inderdaad niet zo fijn omdat niks in het artikel op wat voor manier dan ook is besproken of gesuggereerd door de fabrikant. Gezien die comment bij een hoop producten en reviewers populair is wilde ik daar wel even op reageren waarom dat dus niet zo fijn is om te horen.

Overigens zal een review dat ook niet zijn bij Tweakers, we krijgen liever mot met een fabrikant omdat we eerlijk zijn geweest dan dat we onterecht iets de hemel in prijzen. Er zit dan ook zeker kritiek in dit artikel.

Toch bedankt voor je reactie want dit zijn toch goede gesprekken om te voeren.
Blaat Moderator Harde Waren @SuaveKadaver28 september 2022 10:10
Misschien is het ook een idee om in ieder geval de frequentiekarakteristiek te meten van dergelijke koptelefoons. De testopstelling daarvoor is niet overdreven duur of ingewikkeld, maar kan je lezer wel een hoop informatie bieden.

Mocht ik kunnen helpen met informatie daarover en hoe je dat op kunt zetten, graag! :)
Ik stuur je een DM, bedankt!
Wat @blaat voorstelt is inderdaad een must, als ik de frequentie response bekijk van de voorganger PX7, ik kon namelijk nog geen vinden voor de PX7 s2 dan was die ronduit slecht.

Zie ook https://www.rtings.com/he...wers-wilkins/px7-wireless

Mijn verwachting voor de PX7 S2 is vergelijkbaar, namelijk dat het geluid helemaal niet zo goed is als je zou verwachten voor die prijs. Dat heeft ook al te maken met hoe de opbouw in elkaar zit, als jij een groot formaat van driver wilt gebruiken met een USB-C DAC van goede kwaliteit die voldoende power heeft om die grote drivers deftig aan te sturen dan komt die DAC meestal met zijn eigen batterij. En als die niet met zijn eigen batterij komt dan trekt die de batterij van je telefoon leeg.

Anderzijds richt een merk als Bowers & Wilkins zich niet op geluidskwaliteit wat geen verwijt is naar de fabrikant toe en waarmee ik ook niet zeg dat het slecht geluid is. Probleem is dat geluidskwaliteit heel subjectief en moeilijk verkoopbaar is (daarom dat een frequentie respons test ook een must is om daar objectief iets over te zeggen) dus veel fabrikanten die zich op consumenten richten gaan vol op features, merknaam, mooi design, alles wat goed verkoopt maar de geluidskwaliteit? Het moet wel iets beter geven dan 13 in een dozijn maar doorgaans moet je ook niet meer verwachten.
Bedankt voor je reactie. Denk dat Tweakers er wel goed aan doet een disclaimer te plaatsen bij reviews waarin staat hoe de producten verkregen zijn en of er een vergoeding van de fabrikant tegenover staat.

Ook als dit niet zo is, is het fijn om te weten als gebruiker.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Phusebox28 september 2022 11:43
Ik denk dat 1 algemene link naar 'hoe testen wij' meer dan voldoende is. Ik heb al veel vaker voorbij zien komen dat de redactie zich op geen enkele manier laat leiden door wat een fabrikant wil, ongeacht de manier van verkrijgen. En ik geloof dat. Het verschil met het adv.-stuk over T-Mobile multisim is ook enorm bijv. Een artikel voorafgaan door hands-on/1e indruk cq test/review lijkt me dan ook meer dan voldoende.
niks in het artikel op wat voor manier dan ook is besproken of gesuggereerd door de fabrikant.
Desalniettemin bestaat de kans op een (onbewuste) bias bij door de fabrikant aangeleverde review exemplaren. Als je te vaak negatief bent over een fabrikant loop je het risico in de toekomst geen review exemplaren meer te krijgen.

Daarnaast heb je het probleem dat de fabrikant de review-exemplaren cherry-picked, waardoor het niet noodzakelijk representatief is voor hetgene wat de consument in de winkel vind. Het zal niet de eerste keer zijn dat er de nodige variatie in de kwaliteit van een product zit maar dat de reviewers dit nooit opmerken. Een goed voorbeeld is LCD monitoren en TV's, daar is altijd variatie in b.v. de hoeveelheid backlight-bleed. Ongetwijfeld worden de review-exemplaren zorgvuldig uitgezocht.

Het is vrij gebruikelijk in reviews om duidelijk te vermelden dat het product door de fabrikant ter review is aangeboden, zodat je als lezer hiermee rekening kan houden. Het zou mooi zijn als Tweakers op z'n minst dit ook doet.

Nog beter zou zijn dat Tweakers gewoon zelf een exemplaar in de winkel aanschaft, dat is eigenlijk wat ik van een grote partij als t.net wel verwacht.
Dank voor de aanpassing :)
Beste Arnoud, hoewel de reviews er gelikt uitzien is het erg gevoelsmatig wat wordt uitgelegd. Van Tweakers mogen we eigenlijk toch wel meer verwachten qua enerzijds diepgang maar ook een review dat gericht is op data. En indien Tweakers geen equipment heeft dan review de prouducten gewoon niet?

Maar een review als deze "ziet er netjes uit" en eerlijk gezegd veel meer zit er niet in had ik van de verpakking kunnen zien. Laat mij het bereik zien op basis van eigen data, vergelijk dat met de Sony en Apple. Laat mij noise concellation data zien wederom dit trekt mij veel meer. Een goede opmerking dat deze headset erg strak zit, wederom hoe strak zit die dan? Hoeveel druk oefent deze uit? Ik heb een dikke kop dus als de druk hoog is, zou ik de headset gewoon laten voor wat het is.

Nu is het ook zo dat ik Tweakers eerder beticht heb van paid ads (met Huawei) en hoewel dat dus blijkbaar niet de norm is, komt dit toch wel voor. Het zou Tweakers dan ook beter staan als ze gewoon aangaven in de opening "we hebben in bruikleen een headset ontvangen" en daarnaast of daar nog meer aanzat van B&W. Dan voorkom je direct de vraagstelling hoe staat Tweakers in een review.
Nu is het ook zo dat ik Tweakers eerder beticht heb van paid ads (met Huawei)
Klopt, en daar heb ik destijds op geantwoord:
Wij testen als redactie en lab compleet onafhankelijk. Wij kiezen zelf welke apparatuur we testen, en ontwikkelen in eigen beheer tests om dit te testen. De producten die we willen testen vragen we ter bruikleen aan bij de fabrikant of we kopen het zelf.
Meer daarover ook hier
Nu zeg je:
en hoewel dat dus blijkbaar niet de norm is, komt dit toch wel voor.
Dus ik denk dat het niet duidelijk genoeg was. Waar heb jij dit voor zien komen zonder dat dit duidelijk is aangegeven?
Het is NIET aangegeven in dit artikel. Dus wederom is deze headset in bruikleen, gekocht, wanneer in bruikleen komt deze met instructies van B&W.

Specifiek voor deze review, zoals ik al aangaf, is deze gekocht, geleend, geleend van B&W direct, komt deze met de instructie bijvoorbeeld dat een vergelijk met Sony niet toegestaan is (en is dit de reden waarom deze review dus niks voorsteld?).

Als redactie blijven jullie totaal ongevoelig voor kritiek van de lezers, ook hier zien we wederom uitgebreid dat er meer vragen worden gesteld hoe deze review tot stand is gekomen dan over de review zelf. En dit zal een terugkomend fenomeen blijven. Nu kan Tweakers dan wel aangeven dat de community volhard, maar tegelijkertijd straalt de onprofessionalisme hier gewoon vanaf, zowel in de review zelf maar ook in jullie eigen reacties.
@n4m3l355
De PX7 S2 is zonder instructies of voorwaarden beschikbaar gesteld door Bowers & Wilkins, zoals wel meer apparatuur. De reden dat we het niet vermelden is dat het geen enkele invloed heeft op de reviews. Natuurlijk zijn we de fabrikanten dankbaar dat ze ons de moeite en investering om alles wat relevant is te kopen besparen, maar we zijn altijd duidelijk naar ze toe dat dat geen enkele invloed met zich meebrengt.

We hebben al eerder mot gehad met fabrikanten omdat we in hun ogen 'onterechte kritiek' hadden, waarna we zelf maar de producten hebben geregeld. Overigens weten de reviewers niet eens altijd waar iets vandaan komt, als ik een apparaat zie verschijnen omdat het niet via mijzelf is geregeld zoek ik dat ook niet uit, want het heeft inhoudelijk niks met de review te maken.

Je kritiek is altijd welkom en nodig om betere reviews te schrijven, maar bedenk je ook dat er aan de andere kant ook gewoon mensen zitten. Ons werk (en onze passie) beledigen omdat het niet is wat je zelf had verwacht lost niks op. Iedereen die op de redactie werkt was al Tweaker gebruiker en niemand is erbij gekomen om PR bedrijven te helpen.

Ik hoop je dus nog in de comments tegen te komen en verwacht niks minder dan eerlijkheid. Ik vraag alleen wel om ons minder op de persoon aan te vallen.

[Reactie gewijzigd door SuaveKadaver op 22 juli 2024 15:41]

We verwachten van user revieuwers wel dat ze aangeven of het product gesposord is of niet. Lijkt me geen rare keuze dat tweakers dat zelf ook doet.
Het is wel degelijk van belang. De hele wetenschappelijke wereld geeft niet voor niets vooraf mogelijke belangen op.
We gaan natuurlijk uit van integriteit en ik stel ook zeker niet dat ik me hier zorgen maak, desondanks is dit op zijn minst mogelijke belangenverstrengeling en je geeft zelf al een voorbeeld hiervan: een fabrikant kan een review onterecht vinden en geen producten meer sturen.

Het is wenselijk om altijd mogelijke belangen te vermelden en dus ook de herkomst van de apparatuur.
De PX7 S2 is zonder instructies of voorwaarden beschikbaar gesteld door Bowers & Wilkins, zoals wel meer apparatuur. De reden dat we het niet vermelden is dat het geen enkele invloed heeft op de reviews. Natuurlijk zijn we de fabrikanten dankbaar dat ze ons de moeite en investering om alles wat relevant is te kopen besparen, maar we zijn altijd duidelijk naar ze toe dat dat geen enkele invloed met zich meebrengt.
Dit klinkt een beetje naief en ik denk dat een dergelijke uitspraak in combinatie met het bijzonder lovende taalgebruik in de review sommige lezers tegen de haren in strijkt. De wereld hangt van impliciete verwachtingen aan elkaar en je begrijpt zelf ook dat als een fabrikant iets opstuurt om te beoordelen, dat ze dat een volgende keer niet doen als je het finaal afkraakt. Ik heb inhoudelijk geen commentaar op het stuk, maar als je zelf geen investering hebt gedaan -en misschien zelfs niet eens in de markt bent voor een nieuwe koptelefoon- dan beschouw ik je conclusie niet als heel waardevol.

Ben je een reviewer die een product heeft beoordeeld, of ben je een consument die een koptelefoon heeft gekocht? Feitelijk is de uitkomst dat je een gratis product een beetje aan de tand hebt gevoeld voordat het weer terug moet naar de fabrikant. Ik weet nog steeds niet welke koptelefoon je momenteel gebruikt, welke je allemaal hebt getest en wat de voors en tegens zijn van de verschillende opties.

Ditzelfde bezwaar heb ik tegen alle professionele reviews, dus vat het niet persoonlijk op. :)
Openheid over hoe producten verkregen zijn is tegenwoordig wel zo fijn, anders krijg je op een gegeven moment de perceptie dat alles betaald is. Zo neem ik bijvoorbeeld Bright niet meer serieus en kijk ik met een emmer strooizout naar de meeste reviews op YouTube.

Uiteraard, Tweakers is een commercieel bedrijf, maar vanuit het verleden is er een bepaald verwachtingspatroon bij gebruikers ontstaan dat Tweakers onafhankelijke, diepgaande reviews schrijft. Dat is volgens mij ook hoe ze graag gezien worden.

Geef ons openheid hierover, is het product zelf aangeschaft of gesponsord bijvoorbeeld. Dat helpt de geloofwaardigheid.
Als dat kwetsend is voor een auteur dan moet die auteur wellicht eens zijn keuzes overwegen. Als je als journalist er niet tegen kunt dat mensen commentaar hebben op je werk ga je het heel lastig krijgen.

Wat is dat toch dat alles ineens kwetsend kan zijn? Kunnen we dan helemaal nergens meer tegen? Kritiek kan juist een goed en mooi iets zijn.

En wat mij betreft heeft @Phusebox gelijk. Ik kan deze koptelefoon zo echt nog niet op waarde schatten, terwijl dat wel het doel moet zijn van een tech review. In de zoektocht naar een nieuwe koptelefoon wil je toch weten hoe deze verhoudt tot de Sony en Bose varianten. Daar is een diepgaandere review voor nodig.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 15:41]

@cmegens
Iets kan kwetsend zijn zonder dat de wereld meteen instort, advertorial is makkelijk op te vatten als een beschuldiging en zelfs dan valt er gewoon over te praten. Dus daarom bedank ik ook voor de kritiek, want het is nuttig en m'n werk wordt er echt niet minder leuk op.

En je hebt gelijk, dit is geen diepgaande technische review, misschien moeten we daar een duidelijker onderscheid in maken. Het begon als een hands-on en werd wat langer omdat ik het wel een leuk product vond om over te schrijven.
Ik lees meer een teleurstelling (in mijn ogen een terechte) en ik zie nergens in zijn 2 regels dat hij het wegwuift als advertorial....
Ik begrijp je gevoel van een reclame folder, want zo leest het ook. Voornamelijk subjectieve positieve kanten worden belicht, zonder meetgegevens. En de negatieve punten zijn eigenlijk niet echt negatief te noemen (zoals het niet kunnen sporten, terwijl iedereen wel ziet dat 'ie daar niet voor ontworpen is), of dat de auteur zelf gelijk een verklaring geeft. Neutraal kan je dit artikel dan ook niet noemen.
Van een roadrunner verwacht ik eigenlijk niets anders dan een "meep meep" maar toch is je reactie vanuit psychologisch perspectief interessant. Ondanks dat je er "inmiddels niet meer" iets van verwacht neemt je blijkbaar toch de moeite om een review en de reacties eronder te lezen en er ook nog op te reageren. Het impliceert dat je de kwaliteit "inmiddels wel prima" vindt of dat je jezelf graag kwelt met het lezen van reviews waarvan je van te voren weet dat ze niet aan jouw eisen voldoen. Ik ga maar uit van het eerste.
Had je het plan al gelezen?
Ik heb het hele artikel afgezocht hierna, als je niet de ANC vergelijkt waarom raad je dan de Sony aan?
Er is niet 1 woordt overgerept. En waarom kopen mensen veelal een koptelefoon als deze? Om de noise cancelling. Daarnaast net als fhagen zegt zijn de microfoons erg belangrijk. Ik kan uit deze review niet halen of ik dit product zou willen kopen.
Erg mooi! Ik vind zo’n (deze specifiek) over-ear telefoon er gelikt uit zien en het geluid zal fantastisch zijn, maar de praktische inzetbaarheid houdt mij tegen om er eentje te kopen.

Het ziet er niet uit op het werk, thuis of lopend op straat om met een grote telefoon op je hoofd te zitten. Het geeft ook een statement dat je niet gestoord wil worden en je je afsluit van alles en iedereen. Niet handig als manager en vader van 3 kinderen.

Daarnaast lijkt het mij in het vliegtuig ook erg vervelend als je koptelefoon steeds tegen het hoofdkussen aankomt als je je hoofd draait.

En om er eentje aan te schaffen voor die paar keer in het jaar dat ik inderdaad alleen ben, is het net te duur. Dus toch maar altijd weer in ear phones, hopelijk deze kerst de nieuwe Bose’s.
Ik deel je mening op zich maar er is dan weer weinig irritanter dan dat je tien minuten een verhaal tegen je puber/collega/anders staat te houden en ze oordopjes in blijken te hebben.

Mijn andere puber heeft deze, algemeen geaccepteerd overal ook, en dan zie je in ieder geval dat hij niet luistert.
Jep, dat exact. Over-ears zijn meteen duidelijk, hoe vaak ik niet in een Teams meeting zit met in-ears en mensen gewoon tegen me beginnen te praten omdat ze niet zien dat ik oortjes in heb.

Liefst had ik gewoon een rode lamp boven mijn scherm die aangeeft dat ik in een call zit :)
Klinkt alsof je teams-meetings houdt in een open kantoortuin, of in elk geval een plek waar veel mensen in-en-uit lopen. Als dat zou is, zou ik liever vragen om separate vergaderkamertjes, dan om een rode lamp. Of vraag om beide, als dat je ding is ;)

Overigens zie ik het toenemend gebruik van noise-canceling hoofdtelefoons in kantooromgevingen sowieso als een teken dat er een gebrek is aan werkplekken waar je ongestoord kunt overleggen.
I agree, maar helaas heb ik die optie vaak niet om in een besloten ruimte te zitten. Maar ook al zit je in een kantoor dan loopt nog iedereen gewoon naar binnen ;)
Liefst had ik gewoon een rode lamp boven mijn scherm die aangeeft dat ik in een call zit :)
wij krijgen hier Jabra 85 die heeft ook nog eens een rood lampje als je in een meeting/gesprek zit.
Zeer duidelijk en handig.
Heb je alternatieven om je goed te concentreren in open kantoortuinen zonder concentratie- en belcellen?
Managers werken niet in open kantoortuinen. :+
Wel managers die deze koptelefoon te duur vinden... :+
Ja niet beeldbellen in open kantoortuinen. daar zijn ze niet voor bedoeld.
Het ziet er niet uit? Who cares wat anderen daarvan denken. Gewoon doen. Bij mij op kantoor en in de sportschool zie ik er genoeg die hem dragen. Niks mis mee.
Persoonlijk, en ik ben dan een oude lul, vind ik het asociaal om met die dingen op te lopen. En helemaal gewoon op straat, kantoor, werk etc.

In-Ears geven dan gelukkig veel minder het idee dat je schijt hebt aan de rest van je omgeving.
Ik vind dat iedereen ze verplicht op kantoor moet hebben, het is super kut als je werkt aan een complex probleem en een of andere harry komt je storen.

Naar mijn ervaring zijn de mensen die het asociaal vinden zelf van mening dat ze recht hebben op iemand's aandacht, koste wat het kost. Vaak zijn die ook voorstander van kantoortuinen, dé omgeving waar je als programmeur geen werk voor elkaar krijgt tenzij je een NC hoofdtelefoon hebt.
Ik heb het over het lopen ermee.

Iedereen heeft natuurlijk een "complex probleem" en vinden zich enorm belangrijk t.o.v de gewone Harry's. Iedereen met de koptelefoon op... maar dan gaan klagen over de sfeer en de beleving.

Goh reuze gezellig.
Iedereen heeft natuurlijk een "complex probleem" en vinden zich enorm belangrijk t.o.v de gewone Harry's.
Dat je inherent wiskundige problemen (algoritmiek, discrete logica, etc) in complexiteit vergelijkt met de problemen van "iedereen" (sales, management, systeembeheerders) geeft wel een hoop inzicht in waarom je deze mening bent toegedaan. In de echte wereld hebben software engineers toch echt wel concentratie en ruimte nodig om hun werk goed te doen - en als de baas dat niet biedt dan komen inderdaad de ANC koptelefoons tevoorschijn.

Ik ken zelfs kantoren waar je ANC koptelefoons kan declareren, beide commercieel en overheid.
Iedereen met de koptelefoon op... maar dan gaan klagen over de sfeer en de beleving.
De ironie is dat jij degene bent die over sfeer en beleving klaagt omdat mensen zich willen kunnen concentreren. Mensen met koptelefoon op klagen niet over sfeer en beleving. Die zal je ook niet op VrijMiBo's zien, en de pingpong/voetbaltafel vinden ze ook niet interessant.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 22 juli 2024 15:41]

lmftfy
Ik ken zelfs kantoren waar je ANC koptelefoons krijgt als standaard materiaal.
Nou, nou. Het is eerder andersom. Programmeurs en engineers e.d. moeten zich juist vaak aanpassen aan het lollige cultuur van anderen. Open office, gezellig met elkaar babbelen, veel meetings, altijd de video camera aan tijdens een online meeting, allerlei social events, dat is meer de norm in mijn 25+ jaar werkervaring. Dat mag natuurlijk en is niets mis mee. Maar het is niet voor iedereen. Zonder passive agressive te willen zijn, ik persoonlijk, iemand die veel schrijft, programmeert, ontwerpt, researched e.d. heb mijn focus nodig. Ik werk dan ook nog gemiddeld aan 3+ projecten tegelijk. Die interrupties geven enorm veel stress en ik word er stront chago van. Helemaal omdat je b.v. aan de ene kant zit te dealen met een diep complexe issue en dan aan de andere kant word gestoord over iets onwijs miereneukerig.

Mensen in mijn team neigen sowieo naar autisme. En de zin "I hate people" valt wel eens. Maar dit zijn wel top lui. Eén zo'n persoon is 10000 project/sales/HR/marketing mensen waard. Ze zijn al bijna niet te vinden en te behouden.

[Reactie gewijzigd door Sebast1aan op 22 juli 2024 15:41]

Als jullie dan zo enorm belangrijk en kennelijk ook onmisbaar en moeilijk te krijgen zijn en jullie ook zo danig voelen, waarom krijgen jullie dan niet een appart kantoortje?

Ik geef toe ik vind het zelf ook wel is lastig als ik ergens mee bezig bent complex of niet.Dat er dan vragen vragen komen, en heb ik ook wel is een snauw gegeven hebt naar een collega van ja wat nu weer. Maar over het algemeen is het erg vervelend als je dat doet, en ook vervelend als een van je collega's eigenlijk altijd en de hele dag een koptelefoon op hebt als je soms ook iets tegen elkaar moet zeggen.
Als jullie dan zo enorm belangrijk en kennelijk ook onmisbaar en moeilijk te krijgen zijn en jullie ook zo danig voelen, waarom krijgen jullie dan niet een appart kantoortje?
Omdat er nog managers als F-I-X rondlopen die het irritant vinden dat ze geen hoi tegen onderdanen kunnen zeggen omdat ze met hun werk bezig zijn. En als ze een aparte werkplek hebben kunnen ze niet ouderwets krampachtig over hun schouders meekijken om zeker te weten dat ze niet stiekem iets anders doen. Veel programmeurs werken daarom ook thuis.
Ik geef toe ik vind het zelf ook wel is lastig als ik ergens mee bezig bent complex of niet.Dat er dan vragen vragen komen, en heb ik ook wel is een snauw gegeven hebt naar een collega van ja wat nu weer. Maar over het algemeen is het erg vervelend als je dat doet, en ook vervelend als een van je collega's eigenlijk altijd en de hele dag een koptelefoon op hebt als je soms ook iets tegen elkaar moet zeggen.
Alles wat een programmeur aangaat wordt gecommuniceerd via een vorm van versiebeheer. Gitlab, bitbucket, etc. Dat kan je op je eigen initiatief bekijken, heb je gelijk context, en als je serieus bent over je bedrijf dan had je sowieso daar al het bedrijfsproces van je ontwikkelaars op ingericht.
Alles wat een programmeur aangaat wordt gecommuniceerd via een vorm van versiebeheer. Gitlab, bitbucket, etc. Dat kan je op je eigen initiatief bekijken, heb je gelijk context, en als je serieus bent over je bedrijf dan had je sowieso daar al het bedrijfsproces van je ontwikkelaars op ingericht.
ja ik geloof best dat je een lieve begripvolle jongen bent, maar mensen communiseren ook op andere manieren dan een tekst veldje op je scherm.
Maar ik vond meer de opmerking van of andere harry komt je storen. dat is nu eenmaal de werled waar in we leven, maar kenelijk heb je de oplossng al gevonden, gewoon thuiswerken, heb je ook geen last van harry's.
Uhuh. Wil je dat een programmeur z'n werk doet, of wil je iemand om mee te praten? Want een paar onderbrekingen - en dan heb ik het niet eens over 'spoedjes' maar puur een gesprek - kunnen het werk voor een dag of meer stil leggen.

Het is net alsof je beide een stuk inlevingsvermogen mist én niet hebt opgelet in de branche. Zo had je kunnen zien dat audioblogs al een tijdje lijstjes maken met 'programmer headphones', dan had je kunnen opzoeken waarom ze zo belangrijk zijn, en waarom programmeurs niet functioneren bij afleiding. Het is echt geen nieuw of gek fenomeen namelijk.

Als je het vak inhoudelijk niet snapt maar wel iemand gaat vertellen hoe hij z'n werk moet doen, dan moet je je afvragen of je wel zo belerend over moet willen komen - want je staat er niet zo netjes bij nu.
Sorry ik zeg niet hoe je je werk moet doen, belerend over komen was ok niet mijn bedoeling, mijn punt is dat je bent vooral erg onbeleefd en voelt je zoveel beter als de rest op de werkvloer. Het gaat mij over de manier hoe jij neer kijkt op de rest, want je bent oooo zo belangrijker dan al die andere harry's, Gelukkig zijn er ook andere beroepen dan code klopper die net zo belangrijk zijn. Je bent in een bedrijf met elkaar aan het werk en ja de een kan soms een betere bijdragen leveren dan een ander, maar dat betekend niet dat je meer belangrijker bent dan een ander, Ook zeg ik niet dat je je niet even een dag mag afzonderen om even iets belangrijks op te lossen en ja dan kan zo koptelefoon helpen. inlevings vermogen ? niet opgelet in je branche ? In welke Branche zit ik dan ? verder een heel prettige werkdag en fijn weekend.
Nergens beweer ik beter te zijn dan anderen. Het feit dat ik storende mensen 'harry' noem is omdat ze daadwerkelijk niet stilstaan bij het feit dat niet alle functies hetzelfde zijn en hun onderbreking het werk stagneert en dus altijd ongelegen komt.

Een monteur die meermaal per dag z'n gereedschapskist moet uitlenen gaat daar net zo stellig in zijn, evenals een brandweerman die halverwege een reddingsactie uit een brandend huis moet klimmen omdat z'n manager het serienummer van zijn fles nu wilt overschrijven op een formulier.

Kwantificeren op basis van 'belangrijkheid' is dus iets wat je zelf doet, want die kaart heb ik nooit getrokken en zal ik ook niet doen. Weet je waarom? Ik pest systeembeheerders niet door mensen voor de grap uit hun account te locken, ik treiter office managers niet met mysterieuze poststukken, bezet de servicedesk niet onnodig met gefabriceerde storingen, etc. Op dezelfde manier stel ik het bijzonder op prijs als mensen mij met rust laten wanneer ik aan het werk ben - wat voor 80% uit bedenken van oplossingen bestaat. En dat is veelal niet in een dag gebeurd, anders had deze functie überhaupt niet bestaan. Dus met één dagje afzonderen zijn we er niet.
In mijn professionele leven draag ik thuis in mijn kantoor maar ook als ik me even moet 'afsluiten' bij een klant met NC. Dat is heerlijk en collega's weten dan ook dat ik liever niet gestoord wil worden en checken dan in mijn agenda of ik een meeting zit of niet. Overleggen doe ik apart.

Ik gebruik thuis AirPods Max (vanwege geluidskwaliteit en comfort), ik word dan wel eens Leia genoemd tijdens meetings maar verder maakt het niemand het uit of ik die op heb of mijn MX4 (die ik altijd meeneem naar klanten omdat die van kunststof zijn) óf mijn AirPods Pro draag die ik onderweg draag en als ik ga sporten. Ik heb dus wel meerdere koptelefoons voor meerdere doelen.

Wat ik niet snap is dat er hele volksstammen, en dan met name jongeren zijn die altijd met in-ears of zelfs met over-ears rondlopen. Ook als ze met anderen samen zijn (in winkelcentra of elders) maar ook jonge ouders met hun kinderen. Dan heb je toch geen aandacht voor de anderen of je eigen kind??
In ears geven dezelfde indruk dat je niet gestoord wil worden fwiw. Of loop je met die dingen wel in je oren als manager en vader van drie kinderen?
Zelf heb ik een Sony WH1000XM2. Die is behoorlijk groot. Mijn usercase is vooral thuis muziek luisteren (ook tijdens het thuis werken), bellen tijdens het thuiswerken en vooral het gebruik in een vliegtuig. De ANC is dan echt een verademing. Ik gebruik de koptelefoon eigenlijk heel weinig, maar alleen al de ANC tijdens het vliegen was mij de aanschaf meer dan waard.

Tijdens teamsmeetings gebruik ik de headset niet en dat vind ik puur de reden die jij hier beschrijft. Ik vind het er onprofessioneel uit zien, maar dat is wellicht ook afhankelijk van de branche waar in je werkt.
Ik heb zowel in-ears (Jabra 75t) als over-ears (Sony MX5). Ik ben ook leidinggevende en heb kinderen.

De over-ears gebruik ik op vluchten (zonder de kinderen) en geen last van het hoofdkussen. Als ik slaap gaat ie af. Het vliegtuig is echt de fijnste plek voor over-ear ANC. Je zet het geluid van de entertainment gelijk zachter, omdat het niet over het cabine-geluid heen hoeft.

Verder in het OV of gewoon thuis als ik afgezonderd iets wil kijken met goed geluid.

De in-ears gebruik ik bij sporten, of als ik onderweg ben en niet een over-ears wil meezeulen (bijv zonder tas).

In het bijzijn met kinderen of met team meetings gebruik ik noch in-ears noch over-ears.
Ik heb zelf de B&W Pi7, de in ears dus, en het geluid is fantastisch... maar daar houdt het ook wel bij op. Vooral de BT connectie is een grote ramp. Helaas lees ik daar buiten, een korte alinea, niet veel over in de review. Ik hoop dat ze dat dit keer beter hebben gedaan want ik kan niet wandelen of fietsen met de oortjes in, dan hapert de verbinding al (telefoon in mijn broekzak (S22 Ultra) en als ik dan met mijn arm door de directe lijn tussen de oortjes en telefoon beweeg hapert de verbinding al). Of als het kouder is dan 5 graden buiten raakt de koptelefoon van slag, gaat opeens pauzeren of andere dingen doen.

Dan denk je, ze zullen vast wat bugs oplossen maar sinds vorig jaar is er nog géén enkele FW update geweest.

Dus het geluid dat geloof ik meteen, maar de connectie en ondersteuning ben ik nogal skeptisch over. B&W lijkt alleszins niets te doen om problemen op te lossen met huidige koptelefoons, en dan is de keuze om 400 euro uit te geven weer ineens anders.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 22 juli 2024 15:41]

Aangezien jij ook bluetooth problemen hebt met je auto, kan het niet gewoon aan je GSM liggen? ;)
Idem met een Note 10 Plus en een S20 Plus. ;(
Hoi Phusebox,

Ik heb de in-ears nog niet kunnen testen, maar ik weet wel uit ervaring dat het verschil tussen de PX7 en de PX7 S2 erg groot is, dus de oudere bluetooth implementatie van B&W was niet super goed. Met de PX7 S2 is de verbinding veel beter, dus ik hoop dat die verbetering ook naar de in-ears komt. In de toekomst wil ik ook kijken of we die verbindingskwaliteit kunnen kwantificeren.
Ik heb de PX7 nu al een aantal jaar, en heb nog nooit bluetooth problemen gehad. Dit klinkt als iets wat alleen bij de in-ears speelt.
Ik had dus precies hetzelfde probleem. Ineens valt het geluid gewoon weg. Zie de review die ik erover heb geschreven. Uiteindelijk heb ik ze zelfs terug gestuurd.
Ik heb de Bowers & Wilkins Px7 S2 en deze hoofdtelefoon heeft 0 issues met bluetooth verbindingen. Ik gebruik de hoofdtelefoon icm met Pixel 5 (aptx), Samsung s10 (aptx) en Windows 11 (aac). Vergeleken met wat ik gewend was is dit een verademing. Verbinding maken met meerdere apparaten en switchen zodra er op 1 van de apparaten iets word afgespeeld, alles werkt zeer snel en zonder problemen. Daarnaast kun je de hoofdtelefoon bedraad gebruiken via usb c.

Al met al zeer tevreden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:41]

Een login voor de app. Why??!! :(

Gelijk al een reden om hem niet aan te schaffen.
Dat was ook het eerste wat bij me op kwam.
Daarnaast 426 euro
Snap het ook niet. Ik ben nog zoekende naar een nieuwe over-ear koptelefoon (kijken of er een black-friday dealtje ergens te scoren is straks), maar de hele review niet gelezen. Ik ga geen dure koptelefoon kopen als ik daar een account voor aan moet maken om hem volledig te kunnen gebruiken.
Zelfde reden om geen oculus vr set te kopen waarbij je een facebook account nodig hebt.
Je hebt geen Facebook account meer nodig voor een Meta VR bril, maar een Meta account.
meta == facebook (imo), dus nog steeds een no-go
Als het geen probleem is dat het een over ear met draad mag zijn, dan zou ik gaan kijken naar een Sennheiser HD600, is een pak goedkoper, en klinkt ook een stuk beter als ik de review van de B&W zo lees.
Draad-only koptelefoon is wel een bezwaar in mijn geval.
Hoe moet B&W anders verhandelbare data van je krijgen?
Kwalitatief zal dit een goed apparaat zijn, maar de 'randvoorwaarden' getuigen bijna van 'consumentenhaat'.

Een app waar je op in moet loggen :?. Dat biedt geen enkel voordeel voor de consument, enkel voor de fabrikant. Want je weet dat ze er mee aan de haal gaan, waarom anders al die moeite doen?

En dan die niet/moeilijk verwisselbare batterij. Voorzie zo'n apparaat gewoon van 2 oplaadbare penlights.
Je hebt de app niet nodig. Het ding werkt prima zonder.
Klopt zeker, maar een duidelijke meerwaarde over de PX7 is de equalizer en die zit dus achter een login, vandaar de naar mijn mening terechte kritiek.
Dan is de hamvraag: Is er equalizing nodig om een neutraal, natuurgetrouw geluid te krijgen?

Je gaf zelf aan dat de lage tonen dominant kunnen zijn. Als deze werkelijk een boost krijgen, dan kudos voor de terechte aanmerking en minpunten.
De hamvraag is waarom je je persoonlijke gegevens af moet staan om de volledige functionaliteit van een hoofdtelefoon van 426 euro te kunnen benutten.
Het lijkt er niet op dat de accu makkelijk te vervangen is? 't Is toch €429,- wat je uitgeeft.
Ook dit zou inderdaad door de EU verplicht moeten worden, was zoiets niet al eens voorgesteld?

Bij alle handzame apparaten waar een accu in zit, zou deze door de gebruiker zelf te vervangen moeten zijn.
Ik heb nu 6 jaar een momentum van SH en die doet nog altijd 20 uur playback zonder koord. Ik ga er toch vanuit dat de kwaliteit van een batterij op zo een dure hoofdtelefoon gewoon zeer goed is. Waardoor die extra lang meegaat. (Minstens 5 jaar).

Want dan kom je met van die heroplaadbare batterij toestanden en krijg je als hw leverancier andere problemen omdat mensen dan bvb zeer goedkope batterijen er insteken en de hoofdtelefoon niet goed werkt… dat hoeft ook niet
Ik heb er wel naar gevraagd en de reactie was dat ze vervangbaar zijn. Echter wel in een B&W reparatiecentrum door een reparateur. Dat vond ik dus niet het vermelden waard. Achter de schermen probeer ik altijd te porren hoe het zit met right to repair en dergelijke maar dat is nog niet lekker op gang bij de fabrikanten. Wat me zelf in mijn gehobby wel opvalt is dat veel apparaten redelijk makkelijk zijn om te demonteren zonder permanente schade. Dus of de gedachte is dat eindgebruikers het zelf doen of dat ze gewoon beter repareerbaar zijn en dus langer meekunnen weet ik niet, maar ik beschouw dat wel als positief. De PX7 en de PX7 S2 heb ik overigens niet gedemonteerd.
Over de px7 kwam ik dit tegen:
https://www.reddit.com/r/...s/ms7kiu/comment/gyjvdxs/

Mial van B&W
...
The Warranty on our Headphones is 2 years from the date of purchase when purchased from one of our authorized dealers. We do require a proof of purchase to confirm this though if you are beyond the 2 years or cannot provide a proof of purchase, we are able to offer non-warranty service at a cost of 229.99 for which we will replace them with a Factory Re-certified pair of PX5 headphones or the PX7 Factory Re-certified headphones for a cost of 299.99
...
Ik ben eigenlijk verbijsterd dat T.net het nog altijd vertikt om in reviews over bluetooth toestellen na te gaan of de batterij al dan niet te vervangen is en daar mee rekening te houden in hun oordeel.
Bij deze headset kan je dat ondervangen doordat hij ook bedraad is aan te sluiten, maar er zijn een hele boel headsets die deze mogelijkheid niet hebben en hoe goed ze voor de rest ook mogen zijn, na x aantal jaar zijn ze gewoon e-waste simpelweg door de batterij die het laat afweten.
Voor deze prijs mag je wel een "audiofiele" kwaliteit verwachten imho. En een equalizer zou niet nodig hoeven zijn. Misschien wel leuk, als je van meer bassen of treble houdt, maar zeker voor een zuivere audioweergave nergens voor nodig.
Ik miste ook een opmerking over de aanwezigheid van noise cancelling. Dat zit er niet op, vermoed ik.
Althans, er wordt nergens gewag van gemaakt.
Als je voor deze prijs audiofiele kwaliteit zou krijgen zouden ze een heel bijzonder product hebben ontwikkeld. Bij andere merken betaal je daar een stuk meer voor. Al kan je dan natuurlijk een discussie starten over hoeveel geld die laatste paar details extra waard zijn. Je hoort het verschil tussen deze en een koptelefoon van 1000+ euro maar dan is het verder een persoonlijke keuze hoe veer je wilt gaan qua geld. .
Wat is "audiofiele kwaliteit" eigenlijk? Die term zegt mij niks.
Het hangt er een beetje van af waar je de grens van audiofiel legt. Als scheldwoord wordt het vaak toegepast naar snobs voor wie het prijskaartje en de optiek belangrijker zijn dan de reproductie van geluid, maar in feite kan een product als geschikt voor audiofielen (liefhebbers van muziek) worden gekenmerkt als de weergave neutraal is en nergens grote boosts of dips vertoont in de frequentieband.

Dat mag met een prijs van 400€ toch wel te verwachten zijn, lijkt me?
Dat is een hardnekkig misverstand dat 'audiofiele" kwaliteit veel geld moet kosten waarbij ik zeker ben dat je in de prijs categorie van 200-300 euro al zeer goede kwaliteit kan krijgen waar de gereviewde koptelefoon zwaar voor moet onderdoen.

Echter ga je daar geen active noise cancelling krijgen, dat werkt immers door anti geluid te produceren om het omgevingsgeluid te neutraliseren. Dat is niet echt bevordelijk te noemen dat je 2 soundtracks door elkaar aan het spelen bent voor de kwaliteit.

Wat je daar ook niet gaat krijgen is bluetooth of ingebouwde dacs, bluetooth geeft delay en kwaliteits issues (daarom ook dat deze een reeks codecs ondersteund die dat wat proberen te fixen). Een deftige dac in combo met grote drivers vraagt veel stroom, bovendien heeft de audiofiel meestal wel een voorkeur wat amp betreft. In het daadwerkelijke audiofiele segment en pro-audio heb je 3.5mm koptelefoons die je niet kan gebruiken met een telefoon met een 3.5mm uitgang, gewoon omdat die telefoon niet in staat is voldoende power te geven.

Kort samengevat kijkt een audiofiel naar een totaal ander product waarbij die ook niet geneigd gaat zijn om dit soort product van 1000 euro te kopen. Dat is echt allemaal bedoeld voor de niet audiofiel die een mooi design wilt, handig in gebruik met alle gewenste features maar toch een beter geluid dan wat een instap niet audiofiel gericht toestel kan doen.
Wel noisecancelling, maar geen onderdeel van de (daardoor vrij onbruikbare) review.
Tenzij je een koptelefoon koopt om naar muziek te luisteren. Ik heb de voorganger en heb noise cancelling uit staan. Het is een leuk extraatje maar zeker een merk als B&W koop je voor de muziekkwaliteit.
Je betaalt gewoon voor ANC dus je zou voor hetzelfde geld een betere koptelefoon moeten kunnen kopen als je niet in de ANC geïnteresseerd bent.
Waarom heeft iedere koptelefoon nepleer plastic op de hoofdband en oren.
Bij mijn vorige paar koptelefoons is dat afgebladert en nu wil ik eigenlijk nooit meer een koptelefoon kopen met plastic rotzooi op de hoofdband.
Maar bijna alle koptelefoons hebben die afwerking.
Wat is het alternatief?
Heel herkenbaar. Ik heb een Bose NC700 en na 2,5 jaar zijn de oorschelpen helemaal afgebladderd en lelijk geworden. Heb regelmatig allemaal vieze stukjes zwart plastic op m'n hoofd zitten omdat er weer wat aan m'n hoofd blijft plakken. Ze gebruiken synthetisch leer met foam omdat het 1. goedkoop is en 2. de oren goed afsluit: dit komt de passieve- en actieve noise cancelling ten goede. Daarnaast nemen ze niet echt vocht op, wat bij velours en andere stoffen materialen wel weer een probleem kan vormen.

Ik zou graag wat duurzamer materiaal zien of bijvoorbeeld de optie om bij je koptelefoon een ander materiaal oorkussens te krijgen. Dan mogen ze die plastic dingen houden en kies ik voor stoffen oorcups. Gaming headset merk Arctis heeft bijvoorbeeld 'Airweave' oorkussens. Deze zitten naar mijn mening erg goed, ventileren en gaan véél langer mee. Met iets mindere noise cancelling kan ik dan wel leven, dat is een afweging die je moet maken.

Draadloze headsets geven veel gebruiksgemak, maar qua duurzaamheid is het nog erg slecht gesteld. Oorkussens overlijden na 2+ jaar, bouwkwaliteit is soms matig (Sony MX3 krakende scharnieren) en de accus zijn vrijwel niet te vervangen. Koptelefoons waren voorheen echt om lang van te genieten, maar nu zijn ze na 4 tot 5 jaar helemaal op en rijp voor de sloop.
Heel herkenbaar. Ik heb een Bose NC700 en na 2,5 jaar zijn de oorschelpen helemaal afgebladderd en lelijk geworden. Heb regelmatig allemaal vieze stukjes zwart plastic op m'n hoofd zitten omdat er weer wat aan m'n hoofd blijft plakken. Ze gebruiken synthetisch leer met foam omdat het 1. goedkoop is en 2. de oren goed afsluit: dit komt de passieve- en actieve noise cancelling ten goede. Daarnaast nemen ze niet echt vocht op, wat bij velours en andere stoffen materialen wel weer een probleem kan vormen.

Ik zou graag wat duurzamer materiaal zien of bijvoorbeeld de optie om bij je koptelefoon een ander materiaal oorkussens te krijgen. Dan mogen ze die plastic dingen houden en kies ik voor stoffen oorcups. Gaming headset merk Arctis heeft bijvoorbeeld 'Airweave' oorkussens. Deze zitten naar mijn mening erg goed, ventileren en gaan véél langer mee. Met iets mindere noise cancelling kan ik dan wel leven, dat is een afweging die je moet maken.

Draadloze headsets geven veel gebruiksgemak, maar qua duurzaamheid is het nog erg slecht gesteld. Oorkussens overlijden na 2+ jaar, bouwkwaliteit is soms matig (Sony MX3 krakende scharnieren) en de accus zijn vrijwel niet te vervangen. Koptelefoons waren voorheen echt om lang van te genieten, maar nu zijn ze na 4 tot 5 jaar helemaal op en rijp voor de sloop.
Ik ben het helemaal eens met je betoog maaaaaar, je kan wel echt zelf ervoor zorgen dat het nepleer veel langer "houdbaar" blijft door het nepleer gewoon regelmatig soepel en schoon te maken. Huidvet dat intrekt versneld dit fenomeen enorm. Ook te weinig gebruik zorgt voor een versnelde afbreuk van het materiaal. Je koptelefoon In een kast neerleggen, er een jaar niet naar omkijken resulteert in het zelfde broze materiaal. Af en toe het materiaal bewegen houdt het soepel en zorgt dat het niet verstijft. De boel met regelmaat licht vochtig schoonmaken en ook direct weer goed droogmaken doet enorm veel voor de levensduur. Misschien zou je er zelfs wel een soort (nep)leer crème voor kunnen gebruiken maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Ik heb m'n Sony koptelefoon nu al jaren vrijwel elke dag in gebruik en laat ik afkloppen, tot op heden houdt het materiaal zich keurig.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:41]

Precies dit! Ik heb mijn B&W PX nu 5 jaar in bezit en de headband is helemaal af aan het bladderen. In de warme maanden kreeg ik hierdoor regelmatig zwarte plekken in mijn nek. Ik heb de laag nepleer eraf gehaald, nu zit er enkel schuim. Ik moet nog even bedenken wat ik hiermee ga doen want een standaard oplossing is er niet voor zo lijkt het.
Wel waardeloos dat je na 4-5 jaar al zo'n afbraak hebt aan een product van "hoge" kwaliteit.
Dat de auteur een over-ear vergelijkt met airpods - dan gaat er iets heel erg fout. En de noicecancelling?
Stuk gelezen en ik weet nog niets.

was nog niet wakker

[Reactie gewijzigd door franssie op 22 juli 2024 15:41]

Want? De AirPods waarmee hij ze vergelijkt zijn toch ook over ears.
klopt, was nog niet helemaal wakker.
Geeft niks ik heb zelf ook nog geen koffie op. En de NC kan ik alleen maar over zeggen dat ik hem prettig vind, maar we zijn bezig met een nieuwe audio test procedure waar dit ook meetbaar gaat worden. Het artikel is al behoorlijk subjectief dus ik wilde daar niet nog een 'nou ik vinnem prima' stuk aan toevoegen.
Het komt nog niet in de buurt van audiofiel, maar voor dit prijspunt...
De waarde vaststellen van deze producten lijkt in de consumentenmarkt nogal arbitrair. Hoe kan de prijs van een 'audiofiel' consumentenproduct vaak vele malen hoger liggen dan die voor de professionele markt?

Ik lurk regelmatig rond in dit topic waarbij het soms op het vermakelijke af simpele producten voor astronomische prijzen worden aangeboden. Hier lijkt het erop dat een hoge prijs de garantie lijkt te geven dat het gaat om een 'kwaliteitsproduct', waar je soms niets anders koopt dan gebakken lucht.

Ik ben wel benieuwd hoe deze Bowers&Wilkins zich qua componenten en materialen verhoud tot bijvoorbeeld een Neumann van dezelfde prijs of een veel goedkopere Beyerdynamic. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een appje en draadloos zoveel meerprijs kan geven en twijfel ten zeerste of deze qua bouw- en geluidskwaliteit in de buurt komt van een Neumann.
Het komt nog niet in de buurt van audiofiel
Waarmee ik me dan afvraag, wat audiofiel dan wél moet wezen? Iets van €1000,- of hoger? Want dan mogen die echt wel met gouden randjes ingelegd zijn door elven bij maanlicht.

Ik vermoed vooral dat de reguliere consument gewoon niet prijsbewust is, terwijl professionele gebruiker beter de waarde kunnen inschatten waardoor er op die markt de prijzen beter de kwaliteit vertegenwoordigen dan in hifi/audiofiele markt.

Edit: overigens wil ik niet insinueren dat het bij B&W gaat om gebakken lucht, het zijn zeer goede producten. Het gaat me meer om de prijsstelling.

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 22 juli 2024 15:41]

De gemiddelde consument koopt eerder op hand van imago dan werkelijke kwaliteit. Mocht Renault morgen een betere auto op de markt zetten dan Mercedes, koopt men de Mercedes omdat men het gevoel heeft het beste te rijden.

Wanneer ik echter bij producers thuis AKG's en BeyerDynamics zie hangen voor het professionele werk, dan is dat een betere indicatie dan de artikelen van audiofiele kwakzalvers als whathifi of hifi.nl, die in de regel met heel andere merken weglopen. Net wie deze maand de rekening voor de lunch heeft betaald zeg maar.

Zoals hierboven al gesteld: Een goede luidspreker is er eentje die audio neutraal en gedetailleerd weergeeft. Niet meer, niet minder. Equalizing is netjes om de basshead tegemoet te komen, net zozeer als het afvlakken van bepaalde frequenties voor een "warm geluid", maar zulke zaken zou ik liever zien als optionele post processing (equalizing / profiles), dan dat je dergelijke ingebakken tekortkomingen zelf moet corrigeren. Als B&W hier een bass-heavy profiel heeft als standaard, is het terecht een minpunt dat de equalizing om dit te corrigeren achter een verplichte account gestopt is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.