1 review

Lupus Electronics Xt1 Plus Starter Kit

€ 304,12
Specificaties Alarmsysteem met diverse accessoires - Bekijk alle specificaties

Lupus Electronics Xt1 Plus Starter Kit Review

Antonio di 27 mei 2021, laatste update op 5 april 2022, 361 views Product gekocht

Lupus Electronics Xt1 Plus Starter Kit

Ik heb de buurman geholpen met deze keuze van dit kleinere XT1-plus-broer(tje) van mijn XT2-plus. Hij is niet technisch en erg tevreden over de gebruikersvriendelijkheid van de set. Ik heb hem alleen geholpen met de DDNS/Port-forwarding. Zie uitgebreide review hieronder met verschillen tussen de 2-Hubs, Zie ook review XT2-plus: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Geen Cloud, Autonoom, Toch buitenshuis informatie/bediening
  • 1 kastje:Alarm+smarthome+camera-surveillance
  • Betrouwbaar alarm/smarthome systeem
  • Goede uitgebreide handleiding (EN,DE)
  • Kwaliteit is prima, Lupus geeft service
  • Bediening via App, Browser. Thuis en onderweg
  • Veel componenten, Zigbee en 868Mhz draadloos protocol
  • Push, SMS (via Internet!) ,e-mail en App notificaties

Minpunten

• Geen z-wave

Kwaliteit Score: 5

Lupus XT1 Plus Starter Kit
Leestijd 12-16 minuten (zonder de plaatjes met evt. tekst).

Change log

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
10-11-2021 toegevoegd: aantal Zigbee zaken verbetert (oude XT1 heeft een soort Zigbee) en een apart Zigbee hoofdstuk en bijlage toegevoegd

Introductie

De XT1-plus Hub is het kleinere broertje van de XT2-plus.
Voor vele huishoudens is dit dik voldoende.
De Hub wordt bijna altijd aangeboden als starters set met een deur/raam- en PIR-sensor.
Alles werkt dus hetzelfde als de XT2-plus. Je hebt alleen minder aansluit mogelijkheden en geen ingebouwde GSM(G2)-module!.
Wil je dus meer in detail weten hoe de XT1-plus werkt, LEES DAN de zeer uitgebreide review van de XT2-plus, zie: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

De verschillen XT1-plus en XT2-plus

De verschillen zijn:
....................................XT1-plus...................XT2-plus
componenten..................80............................. 240
*waarvan Zigbee.............40................................40
*uitbreiding Zigbee..........10................................40
GSM2/G2 module...........NEE............................JA (ook ontvangst SMS commando's)
SMS HUB versturen.......JA (internet).................JA (via internet en met GSM/G2 module)
Camera's aansluitingen...4....................................8
* = de 80 en 240 aantallen blijven altijd het MAXIMALE totale aantal componenten INCLUSIEF Zigbee!

De hele (gekochte) set

Naast de XT1-plus set (kwam met 1x deursensor V2 en 1x PIR V2), zijn aangeschaft:
Lupus IP-wifi camera LE203
Lupus IP-wifi camera LE202
Lupus deursensor V2 3 stuks
Voor dit alles hierboven is 650 euro inc. BTW en verzending betaald bij een Duitse aanbieder.
Overige producten die voor de XT1-plus hub zijn aangeschaft en werken:
Ledvance Zigbee plugstekker-EU 4x (IBOOD aanbieding voor in totaal 24,95 euro, zonder verzendkosten)
Opmerking: De Ledvance plug wordt bij het koppelen (pairen) herkent als Osram plug op de lupus XT1-plus Hub. Dit omdat Osram overgenomen is door de chinees Ledvance en die heeft alleen de buitenkant veranderd van het product. Lupus test/ondersteunt Osram, dus in feite ook de voormalige Osram Zigbee producten die nu Ledvance heten.
Osram Zigbee E27 classic dimbaar 4x (IBOOD aanbieding voor in totaal 20,00 euro, zonder verzendkosten). IBOOD biedt nu geen OSRAM E27 classic dimbaar meer aan, maar ze heten nu Ledvance (net als de plug stekkers!)

Werking XT1-plus

De XT1-plus set werkt precies hetzelfde als de XT2-plus set. Dus zie hiervoor de uitgebreide XT2-plus review:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
en ook
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
De buurman is erg tevreden. Vooral de gebruikersvriendelijkheid van de webbrowser en de App.
Nadat ik met hem een "Lupus DDNS" had gemaakt, heb ik de port-forwarding in zijn router gezet voor de Hub. Zelf heeft die toen de port-forwarding in zijn router gezet voor de LE202 en LE203 Lupus camera's.
Dus 1x het "technisch trucje" gezien, kon mijn niet technisch buurman het ook.
De XT1-plus is gekoppeld onder de App en de beide camera's zijn ook onder deze koppeling (profiel) te gebruiken (alleen live-stream en foto hiervan nemen!).
Voor de Lupus LE203 camera is ook een aparte koppeling gemaakt op de App. Je kunt dat meer zaken gebruiken, zoals PTZ (kantelen, draaien en zoom), microfoon, speaker en nog veel meer.
Je kunt dus ook alleen deze LE203 camera kopen en gebruiken als babyfoon (of iets anders) in combi met de App (werkt dus ook zonder de XT1-plus), dus als standalone systeempje! Dit geldt ook voor de LE202 camera.

Camera's

De LE202 bullet camera heeft die in de achtertuin geplaatst op de schuur gericht op het het huis, zonder de buren te filmen.
De LE 203 Lupus camera is in gebruik als " babyfoon" voor als de kleinkinderen er zijn.
Hij is vooral tevreden met de PTZ (kantel,draai en zoom) en geluid van deze camera. Dit om even op afstand te kijken of alles goed is met het "slapende" kleinkind/baby. Dat alles met de App!

SMS via internet

Voor het verzenden van SMS berichten vanaf de XT1-plus hub , moet je bij een "SMS-provider-internet" een SMS-bundeltje tegoed kopen. Dit kan alleen bij :
- anyysms.info
- CM.com Germany Gmbh.
Betalen kan dan alleen met : PayPal, creditcard, of SEPA-incasso (zou ik niet doen). Dus geen IDEAL!
De buurman heeft dus een PayPal genomen, stort met IDEAL een bedragje op de PayPal en koopt (betaald) dan met PayPal een prepaid bundel bij die Duitse SMS-internet-providers.
SMS blijft toch handig (bij XT1-plus alleen versturen!) als je internetbundel op je smartphone op is . Je ontvangt dan toch nog een SMS bij onraad!

Opgelet "Oude model XT1"

De oude XT1 (zonder "plus" toevoeging, andere uiterlijk: lijkt op XT2-plus!) wordt vaak ook als set aangeboden en soms ook erg goedkoop (99,00 euro) op Amazon.de.
Bij dit oude model werkt het verzenden van SMS via internet niet meer!.
Lupus gaat dit ook niet meer werkende maken. Het is een "ausslaufer" model. Ook werkt deze set met poort 80 en 8080 wat niet versleutelde poorten zijn. Dit is per definitie NIET veilig op het internet. Dus berichten naar buiten of aansluiten voor buitenshuis gebruik kan alleen niet versleuteld (zonder encryptie).
Op de oude XT1 zit een "soort Zigbee" (2,4Ghz frequentie), maar die is niet compatibel met andere merken componenten met Zigbee of met Lupus-Zigbee-S componenten (zie aparte hoofdstuk hieronder voor uitleg).
De Lupus XT1-plus gebruikt poort 443 (versleuteld en veilig op het internet), heeft WEL 'standaard" Zigbee en WEL een werkende SMS via internet.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Slot (door de gebruiker/eigenaar/buurman geschreven :) )

Het is een prima set. Betrouwbaar en makkelijk in bediening met de App.
Het geeft mij ook een veilig gevoel te weten dat niet al mijn gegevens ergens in de CLOUD staan.
Ook de technische eenmalig instelling viel erg mee en kan ik nu zelf.
Het is ook fijn dat Lupus Electronics service geeft. Dan ben ik niet afhankelijk van mijn "technische" buurman :) :+ . De LE203 camera is van mindere beeldkwaliteit als de LE202 maar voldoet prima als babyfoon.
Ik heb nog nul keer vals Alarm gehad (4 weken in de lucht!).
De push notificaties zijn erg handig. Als ik het Alarm instel bij verlaten krijg ik direct een melding over een openstaand raam.
Ik overweeg nog een Optex Buiten-bewegingsmelder/sensor met een Lupus sensor ingang aan te schaffen om een goede beveiliging van de achtertuin te realiseren:
zie :
productreview: Lupus Electronics Lupusec draadloze sensoringang review door A...
productreview: Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf re...

Ik heb hiervoor een ELRO HA68S alarm-set gehad, die hebben geen smarthome en camera mogelijkheden. Het is mij nooit gelukt bij deze ELRO set zelfs iets te installeren, te veranderen of te verhelpen. De Lupus XT1-plus set is dan ECHT een verademing voor een "niet techneut" . Handig in bediening en het lukt mij zelf spullen toe te voegen met de App of via de browser en het systeem verder in te richten.

Het loont zeer te kijken op Duitse sites voor de Lupus XT1-plus en bijbehorende componenten en camera's. Ze bieden het vaak veel goedkoper aan. Via idealo.de kun je een "prijs wekker" instellen voor de Duitse sites!

BIJLAGE: Zigbee en Lupus

Algemeen Zigbee en Lupus (in Jip en Janneke taal :) :+ )
Lupus heeft componenten die werken op Lupus "eigen" 868Mhz frequentie/protocol en op Zigbee versie 2.9.2.6.1.
Naast een Zigbee Versie (VZ, nu 10-11-2021, is in de markt 3.0 de standaard) is er ook een een applicatie profiel van Zigbee Home Automation (HA, nu 1.2) en een van Zigbee Light-Link (ZLL, nu/voorheen de meeste lamp-spullen, zoals Philips), waaronder de meeste zaken voor ons als consument van Alarm/smarthome vallen (licht/schakelaars, verwarming/koeling, gordijn-/luik-/deur-bediening, huisbeveiliging). Zowel van VZ, ZLL als van de HA wordt “backwards compatiblity” (BC) nagestreefd. Ook een fabrikant kan binnen Zigbee een eigen extensie toevoegen (HAE, op het zelfde niveau als HA). Bij Zigbee Alarm/Smarthome zaken wordt bijna alleen de frequentie 2,4GHz (FR ) gebruikt. Mits een fabrikant zich houdt aan de Zigbee standaards zijn er dus 6 hoofdpunten (VZ, HA, ZLL, HAE, BC, FR) die bepalen of een componenten van merk X (gedeeltelijk of geheel) werken op een Hub van merk Y, v.v., etc. .
Het fijne voor de consument is dat onder VZ 3.0, HA en ZLL met elkaar samenwerken en dus uitwisselbaar zouden moeten zijn!. Dus je zou kort kunnen zeggen: Met de de komst van Zigbee VZ 3.0 kunnen een hele hoop merken/fabrikanten voor de consument samenwerken.
Pfffffffff, ik hoop dat ik het goed heb opgeschreven, ook zonder technisch te worden :) :( :+ :9 .

Lupus hanteert 2 soorten draadloze Zigbee aanduidingen voor componenten, het oude “Zigbee” en nieuwe “ Zigbee-S”. Ik plak de naam “Lupus-” hieraan vast voor het onderscheid met het gewone Zigbee taalgebruik..
De Lupus-Zigbee componenten werken op/met de Lupus oude Hubs XT1 en XT2.
De XT2 Hub is via een speciale USB-Dongle geschikt te maken voor Lupus-Zigbee-S componenten.
De Lupus-Zigbee-S componenten werken met/op de oude Lupus Hub XT2-met-USB-Dongle-Zigbee-S-upgrade en de nieuwere Hubs XT1-plus, XT2-plus, XT3.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Lupus-Zigbee en de oude Hub’s XT1 en XT2 (zonder USB-Dongle-Zigbee-S-upgrade)
Over Lupus-Zigbee is de documentatie nogal karig. Van de XT1 en XT2 Hub wordt alleen op gegeven dat het een draadloos signaal is met de 2,4GHz frequentie, maar de Zigbee VZ en HA zijn totaal onduidelijk.
Van de Lupus Zigbee componenten die werken met de XT1 en XT2 wordt soms vermeld dat ze Lupus-Zigbee zijn en soms alleen dat ze werken op de 2,4GHz frequentie.
Ik heb een oude Zigbee ZLL lamp geprobeerd te koppelen aan de XT1 Hub, dit lukt niet.
Ook de in deze review geteste Zigbee componenten (alle van Lupus-Zigbee-S en van andere Merken!), krijg ik NIET gekoppeld aan de XT1 Hub, conform de specificaties van Lupus zelf.
Ik heb GEEN Lupus-Zigbee componenten en kan deze dus niet testen op de XT1 Hub.
De Lupus-Zigbee componenten zijn schaars verkrijgbaar/in-de-verkoop en de meeste zijn door Lupus als "End Of Life" (EOL) gemarkeerd. Lupus heeft er volgens mij echt afscheid van genomen. Ik krijg sterk de indruk dat het niet geheel aan de Zigbee standaards voldeed. Lupus geeft ook duidelijk aan dat deze componenten alleen werken met de oude Hub modellen XT1 en XT2 en dus NIET met de Lupus XT1-plus, XT2-plus en de XT3 modellen.
Check altijd de compatibiliteitslijst als je een (Zigbee) component koopt! (zie bijlage foto).
Mijn dringend advies: Koop geen Lupus-Zigbee componenten, Heb je nu een “oude” Lupus XT1 en XT2, koop dan liever Lupus “eigen” 868Mhz componenten. Deze zijn vaak wel compatibel met de nieuwere Hub modellen zoals de XT2-plus. Als je Lupus Zigbee wilt gebruiken: Koop Lupus-Zigbee-S componenten voor de XT2-plus, XT1-plus en de XT3.
Lupus-Zigbee-S en de Lupus XT2-plus, XT1-plus en de XT3
De Lupus XT2-met-USB-Dongle-Zigbee-S-upgrade”, XT1-plus, XT2-plus en XT3 zijn volgens de opgave van Lupus Zigbee VZ 2.9.2.6.1.
Of dit veel verschil uitmaakt met Zigbee VZ 3.0 weet ik niet en kan ik ook niet vinden. Uitleg/tips zijn welkom. De Aziatische hardware fabrikant van Lupus specificeert alleen bij deze meeste componenten Zigbee (Pro) HA 1.2 , 2,4Ghz en soms wordt van 110v/220v componenten het “officiële Zigbee embleem” of Zigbee VZ 3.0 gespecificeerd door deze fabrikant en/of Lupus.
Feit is dat mijn Osram en Ledvance lampen en plug-stekkers allemaal het officiële Zigbee embleem voeren. Ze zijn dus een Zigbee HA versie, een Zigbee ZLL versie en/of Zigbee VZ versie die onder Zigbee 3.00 gesupporterd wordt. Ze werken ook prima op de Lupus XT2-plus (Zigbee VZ 2.9.2.6.1 !!).
Kortom ik denk dat een ander merk/fabrikant (niet Lupus) component met het officiële Zigbee embleem, waarvan Lupus functioneel een gelijke heeft, kans maakt om te werken op/met de Lupus XT1-plus, XT2-plus en/of XT3. Het blijft toch uitproberen.
Van de niet Lupus merken die de auteur werkende heeft op zijn Lupus XT2-plus staan in de review van het grotere broertje de Lupus XT2-plus korte paragrafen, Zie:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Lupus Electronics Xt1 Plus Starter Kit?