Lupus Electronics Lupusec draadloze sensoringang Review

Antonio di 26 juli 2021, laatste update op 5 april 2022, 1.253 views Product gekocht

Lupus Electronics Lupusec draadloze sensoringang

2de-hands-voor-20-euro gekocht-in-Duitsland. Handig om NIET Lupus componenten/sensoren/melders via deze ingang-sensor aan te sluiten op je Lupus Alarm- smarthome-installatie. De ingang-sensor is evt.-netjes uit-te-breiden/verbouwen met anti-sabotage-melding naar Hub voor het NIET-Lupus-component. Zie hiervoor/hieronder de uitgebreide review. Zie ook uitgebreide review van de Lupus XT2-plus Hub en Optex-bewegingsmelder op: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html EN https://tweakers.net/productreview/270442/optex-buiten-bewegingsensor-ir-anti-maskering-microgolf.html

Pluspunten

• Anti-sabotage (tamper) beveiligde sensor
  • Melding "batterij zwak"
  • Werkt met Lupus 868Mhz en heeft ver bereik
  • Goede bouw kwaliteit
  • Quick-install Guide in Engels en Duits
  • Krijg hiermee mijn Optex-VXS-RDAM-X5 buiten-bewegingsmelder aangesloten op mijn Lupus installatie/Hub
  • Eigenlijk een must voor iedere Alarm-installatie zo'n sensoringang die met die installatie werkt!

Minpunten

• Geen schroef-klem aansluiting voor CON3. Wordt solderen als je die wilt gebruiken

Kwaliteit Score: 4

Lupus draadloze sensoringang
(long-read / review / how to use / technical-level: simple, change log)
Geschatte leestijd 37-49 minuten (zonder de plaatjes met evt. tekst).
Gebruik de "Inhoudsopgave" en de "Terug naar Inhoudsopgave bovenaan" als dat te lang is :) :( !

Log

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
10-9-2021; "Inzoom" foto achterkant Lupus ingang-sensor verwijderd.
"detail foto verbouwde ingang-sensor met verklarende tekst blokken toegevoegd.
De verwijzing/beschrijving van deze toegevoegde foto in de review op genomen.
29-10-2021 : Foto 24 en 25 van Optex levering voorkant achterkant samengevoegd tot 1 foto 25.
.................... Foto 24 (vrij plek) nieuwe foto geplaatst met attributen afhankelijk van de dip-switches 1 tm 4
.................... instelling en hiervan de foto beschrijving toegevoegd.
12-2-2022: toegev. hfst: Gebruik van de draadloze sensoringang in combi met een schakelrelais (& foto).
14-02-2022.................... toegevoegd: tip : DIY "maak deurbel slim" van FRENCK.DEV URL

Intro

Vroeger werden deze draadloze ingang-sensoren vooral gebruikt bij mensen die hun bedrade Alarm-centrale (Hub) vervingen door een "draadloze" Hub en de bedrade componenten wilden hergebruiken.
Nu is het vooral handig voor het aansluiten van type componenten die Lupus niet heeft.
Ondanks het zeer uitgebreide assortiment van Lupus voor Alarm componenten, hebben zij niet alles.
Ik heb de draadloze ingang-sensor gekocht om hem in een Optex "Buiten Bewegingsmelder IR / anti-maskering / microgolf" te verwerken.
(model: VXS-RDAM-X5, model met radar/microgolf 10,525 freq. voor o.a. NL markt, via Amazon.it voor 143 euro gekocht).
De Optex heeft achter zijn sensor-deel een "loze" ruimte waar een Lupus ingang-sensor en "extra" batterijen geplaatst kunnen worden.
Veel (DIY) alarm-smarthome fabrikanten hebben geen of geen goede buiten-bewegingsmelder met anti-maskering in hun assortiment!
Terwijl een ECHT GOEDE buiten-bewegingsmelder eigenlijk het meest belangrijke component/sensor is
voor mensen die een begane grondverdieping hebben met tuin en een alarm!
Je voorkomt met zo'n buitensensor/melder dat de dief binnenkomt!. Tenminste als die schrikt van het alarm (geluid en/of Licht/lampen), getriggerd door deze buitensensor/melder :) :(
Zie hiervoor ook de uitgebreide review van "de Lupus XT2-plus Hub", URL:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Zie hiervoor ook de Paper op het forum van Tweakers: "Waar moet een alarm aan voldoen", URL:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Zie hiervoor ook de review van "Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf", URL:
productreview: Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf re...

Het is nogal een uitgebreide beschrijving geworden. Misschien hebben een hoop Tweakers genoeg aan de 1ste, 2de, 3de en 4de bijlage foto's.
Tweakers die al dit doe-het-zelf verbouw/integratie van de Lupus ingang-sensor met een Optex buiten-bewegingsmelder en de extra batterijhouder uit deze review NIET zelf willen/kunnen doen:
Er zijn diverse Duitse shops die dit "meerwerk" (Ingang-sensor IN de Optex geplaatst !) voor een prijs van rond de 30 euro voor jouw doen.
Je moet dan wel die 3 componenten bij hen kopen. Belangrijk is dat zo'n verkoper ook de anti-sabotage (trouble, tamper) van de Optex doorgeeft via de Ingang-sensor naar de Lupus Hub bij die verbouw/integratie die zij dan voor jouw doen!
Zie bijv: https://shop.lupus-direkt.de/ .Zij leveren meerdere modellen Optex buiten-bewegings-melders kant-en-klaar met een ingebouwde (in de Optex) Lupus ingang-sensor voor een redelijk scherpe prijs.

Wat is het / Werking

De Lupus ingang-sensor is een component wat je bedraad aansluit op een "bedrade sensor/melder" (kan ook iets "besturing" zijn!).
De ingang-sensor zorgt vervolgens voor de draadloze communicatie met je centrale Hub.
Dit is altijd een Lupus Hub omdat de ingang-sensor gebruik maakt van de 868Mhz freq. met Lupus zijn EIGEN protocol en versleuteling.
Het bereik met deze 868Mhz freq. van de sensor is prima (werkt overal in mijn 3 verdiepingen betonnen casco woning).
Via de dipswitches kun je instellen wat het type "bedrade sensor" is dat je aansluit.
Je kunt bij dit model maar 1 type (tegelijk) instellen, met andere woorden voor maar 1 kanaal.
Dus instellen met de dipswitch voor bijvoorbeeld type Open-dicht (Deur/raam) sensoren AAN (ON).
De andere dip-switches voor types moeten dan UIT (andere kant t.o.v. ON) staan (zie ook bijlage).
Zie "Quick ref/install manual" (foto bijlage) voor de types en voor verdere spec's.
Deze Lupus ingang-sensor is 1-kanaals. Op 1 kanaal kunnen wel meerdere "bedrade sensoren" aansluiten van hetzelfde type!
Het nadeel van meerdere "bedrade sensoren" op een 1 kanaal ingang-sensor, is dat je bij een melding niet weet van welke "bedrade sensor" de melding eigenlijk komt.
Lupus heeft ook een 9-kanaalsuitvoering, waar je iets meer mee kunt.
Dit 1-kanaals model is vooral ook geschikt voor inbouw in een andere component.
Let wel op dat als dat component geen schakelrelais (of reed-relais o.i.d.) bevat voor de aansturing de Lupus draadloze sensoringang, je het niet zomaar kan aansluiten op de Lupus draadloze sensoringang (zie hoofdstuk relaisschakeling). De CON4 aansluiting van de Lupus draadloze sensoringang zijn namelijk potentiaalvrije (droog) contacten. Je mag er dus geen "spanning/stroom/voltage" op zetten "van buitenaf". Zie het hoofdstukje van schakelrelais verderop.

Installeer draadloze deel; algemeen

Het aansluiten van de draadloze ingang-sensor op de Lupus Hub is eenvoudig.
Verwijder de batterij verzegeling (eerst kapje verwijderen via schroefje op achterkant).
Start een dialoog (browsersessie of via de App) met de Lupus Hub.
Geef aan "zoek sensor". Druk op het (externe) knopje van de ingang-sensor.
Als de dialoog meldt dat de sensor gevonden is, voeg hem dan toe aan de Hub.

Installeer bedrade deel; algemeen

Je sluit de Lupus ingang-sensor bedraad aan op een component dat alleen bedraad werkt en/of dat zelf geen draadloze transmissie naar de centrale Hub heeft (zoals de Optex).
In de "Quick ref/ install manual" (zie bijlage) staat aangegeven hoe de draden voor stroom (rood, zwart) en voor CON4 en CON5 aangesloten moeten worden. De relatie tussen CON4, CON5 en de dip-switch standen staat in de uitgebreide Duitse handleiding op o.a. de Lupus website (zie een aantal pagina's hiervan, hieronder als bijlage).
Het is OOK afhankelijk van de "bedrade sensor", hoe je e.e.a moet aansluiten. Dus het is erg belangrijk een aansluitschema te hebben van je "bedrade sensor".

installatie Batterij/stroom voorziening, algemeen

Als de "bedrade sensor-melder" weinig stroom verbruikt en je kunt makkelijk bij de ingang-sensor (om de batterij te wisselen!)
dat is de batterij van de ingang-sensor voldoende om beiden componenten te voorzien van stroom voor een wat langere tijd.
Als de "bedrade sensor" sensor niet op dezelfde spanning kan werken als de ingang-sensor/transmitter dan moet je beide componenten van hun eigen batterij voorzien. Met als groot nadeel dat je alleen een "zwak batterij" melding kunt krijgen van je ingang-sensor/transmitter en niet van het andere component.

Installatie Lupus ingang-sensor voor de Optex beweging-melder

Kijk voor de aansluiting van de batterij/stroomvoorziening naar het aparte hoofdstuk hieronder.
In dit hoofdstuk beschrijf ik, hoe je de Lupus ingang-sensor aansluit op de Optex-VXS-RDAM-X5 m.b.v. een alles omvattend plaatje met tekst (zie 1ste en 2de bijlagen foto).
De tekst heb ik wel in het Engels gedaan zodat hopelijk ook Duitse/Franse/Spaanse etc. Lupus gebruikers ervan kunnen genieten.
Met dank aan PeterF op het Duitse www.alarmforum.de voor een foto die ook deze aansluiting verduidelijkt (zie foto bijlage). Deze oplossing noem ik voortaan "DE-foto-oplossing". Voor de DE-foto-oplossing is een Lupus ingang-sensor, een Optex Bewegingsmelder en een batterijhouder(s) gekocht bij een winkel/webshop. De verkoper van deze webshop heeft voor een meerprijs (in juni 2021: 30 euro) de 3 componenten aan elkaar verbonden (inclusief het solderen) en juist ingesteld voor een correcte werking.
Zie https://shop.lupus-direkt.de/ voor de verkoper/webshop gegevens.
Bekijk de foto's op bijlage 1 en 2 en lees dan weer verder.
Het blijkt dat de Lupus ingang-sensor een niet gedocumenteerde ingang (UF, Undocumented Feature) heeft.
Naast de alarmeringsmelding bij "mens beweging" op de aansluiting CON4, kan ook specifiek de anti-sabotage (trouble/tamper) melding van de Optex-bewegingsmelder worden doorgegeven via de Lupus ingang-sensor aan de Hub.
De groene en blauwe draad moeten hiervoor worden aangesloten op CON3, die een beetje verstopt is!.
Het plaatje (zie bijlage 1) verduidelijkt waar en hoe dit precies moet, o.a. dit CON3 aansluiten.
Het via eindklemmen (Terminal-clamps) aansluiten van de groene en blauwe draden op de gaatjes tussen de 2 printplaatjes (zoals aangegeven op de foto bijlagen) zou ik toch maar niet doen.
Ik kan geen eindklemmen vinden die voldoende klein zijn en strak passen in deze gaatjes.
De door Optex geleverde verbindingsdraden zijn weer te dun voor die gaatjes.
Kortom nooit een zekere/betrouwbare verbinding via die gaatjes.
Ik zou dus maar gaan voor het solderen van de groene en blauwe draden, zoals ook op de DE-foto-oplossing (zie bijlage). De draden bij de DE-foto-oplossing worden via het bestaande gat van de "anti-sabotage veer dipswitch" van de Lupus ingang-sensor naar "buiten het kastje" geleid. Ik denk dat deze "anti-sabotage veer dipswitch" definitief/blijvend op "geen sabotage" gezet is. Hoe dat gedaan is kan ik niet zien op de foto. Normaal is er "geen sabotage" als de veer van de switch is ingedrukt doordat de achterkant van de Lupus ingang-sensor ergens op vastgezet/geschroefd is.
Daar de ingang-sensor en batterijhouder bij de DE-foto-oplossing, denk ik "los" in de achterruimte van de Optex geplaatst zijn (dus niet vast gezet, zie een voorbeeld bij foto 27), zou de "anti-sabotage dipswitch van de ingang-sensor altijd alarm geven.
Dit terwijl die eigenlijk geen functie meer heeft omdat de Optex zijn eigen anti-sabotage-switch heeft. Deze laatste moet natuurlijk wel aangesloten worden op de ingang-sensor.
Vanwege de bovenstaande uitleg is mijn veronderstelling dus dat deze "anti-sabotage veer dipswitch" van de ingang-sensor definitief/blijvend op "geen sabotage" gezet is. Dit zou bijvoorbeeld gedaan kunnen zijn door deze switch te verwijderen (dan is er ook ruimte voor al die kabels!) en aan de achterkant met een te solderen draadverbinding tussen de 2 "juiste switch contacten" deze altijd/vast op "geen sabotage" te zetten.
Het nadeel van de DE-foto-oplossing is misschien dat je de ingang-sensor daarna niet meer voor iets anders kan gebruiken.
Wat je in in feite doet: Je gebruikt de bestaande "anti-sabotage veer-dip-switch" aansluitingen (=CON3) op de ingang-sensor OOK voor anti-sabotage (=trouble/tamper) melding van de Optex-buiten-bewegingsmelder.

Om de Lupus sensor-ingang netjes te verbouwen voor de externe CON3 aansluiting, een externe batterijhouder aansluiting en de ingang-sensor eigen anti-sabotage-dip-switch "HEEL/werkende" te houden,
heb ik het volgende gedaan:
Foto -19- Samengestelde foto (A,B,C,D);
Bij het blauwe blokje met schroefklemmetjes heb ik de soldeerpootjes plat gebogen en ingekort en hieraan een groene en blauwe draad gesoldeerd. Ik heb draadmaat AWG 24 gebruikt omdat ik die nog had liggen, maar een wat dunner groene/blauwe draad is makkelijker in de weinige ruimte die je hebt in de sensor.
Van de bodemplaat van het kastje van de Lupus ingang-sensor heb ik het plastic weg gefreesd van o.a. het "buitensteuntje" van de batterijhouder aan de MIN-kant. Ook de bestaande kabel doorgang/uitsparing (origineel alleen voor de zwart draad) is ruimer gemaakt door daar plastic weg te frezen. Ik heb hiervoor eerst de "lijm"-druppels waarmee de zwarte draad op 2 punten verankerd was op de bodemplaat , voorzichtig weg gehaald met een schroevendraaiertje en de zwarte draad "opzij/uit-de-weg" gelegd.
Nu is er ruimte om het blauwe blokje met de schroefklemmetjes te plaatsen en de groene en blauw kabels naar de originele CON3 aansluiting te leiden, beide in het kastje van de ingang-sensor .
Foto -20- Samengestelde foto (A, B,C);
M.b.v. 2 derde handjes voorzien van krokodillenklemmetjes, de sensoringang en de blauwe draad (later ook de groene) vastgezet om deze vast te solderen aan de originele CON3 aansluiting.
VOOR het solderen is de mini stekker met de rode en zwarte draad uit de contra-stekker op de printplaat getrokken en "uit de buurt " van het solderen gebogen.
Nu alles gesoldeerd is, kan het blauwe blokje met schroefklemmetjes gebruikt gaan worden als nieuwe CON3 aansluiting "zonder solderen".
Foto -21- Samengestelde foto (A,B,C,D,E,F);
Een gat geboord aan de MIN-kant van de batterijhouder (in de bodemplaat van de ingang-sensor) voor de doorvoer van de rode, zwarte, blauwe en groene draad naar buiten het kastje van de ingang-sensor.
Bij het bevestigen van de ingang-sensor op een vaste ondergrond zal ik op die ondergrond een uitsparing maken voor al die draden. Dit zodat de ingang-sensor vlak en strak op die ondergrond bevestigd kan worden zonder dat die draden "er tussen zitten". Ook opdat de veer van de anti-sabotage switch van de ingang-sensor is ingedrukt en dus op "geen sabotage" staat zolang de ingang-sensor hierop vlak en strak vast zit.
Aan 2 afgezaagde/schoongemaakte uiteinden van een oude/lege AA-batterij is een rode en een zwarte draad gesoldeerd. Deze uiteinden zijn verlijmd aan/in een klein stukje pijp. In de pijp was al in het midden een 8mm gat geboord. De zwarte en rode draad zijn via dit gat naar buiten geleid. De pijp is vervolgens via dit gat volgespoten met een niet geleidende vuller (bijv: acryl vulstof). Nog een groen en blauwe draad op de schroefklemmen aangesloten en deze tezamen met de rode en zwarte draad via het gat bij de MIN-kant van de batterijhouder naar buiten gevoerd.

Op deze 'verbouw" manier blijft de ingang-sensor flexibel te gebruiken zoals die origineel was bedoeld , voor de Optex of een andere soort gelijke toepassing. Dit alles met het wel of niet gebruiken van de nieuwe CON3 aansluiting of het wel of niet gebruiken van de nepbatterij of er weer een 1/2 AA-batterij met stroom! Last but not least: ook de originele "anti-sabotage veer dipswitch" van de ingang-sensor blijft werkend behouden.

Op 22 t/m 26 zijn een aantal zaken van de Optex-bewegingsmelder te zien. Bij een aparte review van de Optex
ga ik (dat kan even duren) uitgebreid beschrijven hoe ik dit heb aangesloten. Ik denk dat met deze review en deze foto's van de Optex iedereen wel verder komt om een soortgelijke oplossing te realiseren.

Ik heb er dus voor gekozen de Lupus-sensor "heel :+ " te houden en hem met een externe batterijhouder niet in de loze ruimte van de Optex te plaatsen, maar IN de schuur.
Hiermee voldoe ik aan de Lupus opgave dat de ingang-sensor voor "binnen gebruik" is, is de werking ook te controleren met het lampje van de ingang-sensor (knipperen, branden of uit) en kan ik veel makkelijker de batterijen vervangen.
De Optex aan de buitenkant van de schuur is bij deze oplossing via een pijpje met de draden verbonden met de ingang-sensor en de batterijhouder in de schuur.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

installatie Batterij/stroom voorziening van de Lupus ingang-sensor en de Optex-bewegingsmelder

De Lithium 1/2AA 3,6 volt batterij van de Lupus ingang-sensor is niet voldoende om ook de Optex bewegingsmelder te voeden met stroom voor lange tijd. De beide componenten kunnen wel met dezelfde spanning van 3,6 volt werken (Optex werkt op 3v tot 9v DC). Ik zal dus een externe batterijhouder moeten gaan gebruiken voor deze combinatie die 3,6 volt DC afgeeft. Gebruik wel altijd lithium batterijen!!.

Optex levert zelf 2 types batterijhouders (zie ook bijlage/foto 23 en de beschrijving), zijnde:
- BH01 (18 euro) geleverd met stekkers die passen bij de stekkers van de Optex-bewegingsmelder met ..uitsplitsing van kabel voor voor deze en een ingang-sensor/transmitter
- RGB-01 (10 euro) voor diverse batterijen en spanningen (zie fotobijlage 23 beschrijving).
..Past precies in de breedte (57,1mm)van de "loze" ruimte van de Optex VXS sensoren/melders (maat ..63x57,1x21,2mm). Het is onbekend of hierbij passende kabels geleverd worden, aan de prijs te zien: NIET!?
Zo te zien passen beide batterijhouder (1 tegelijk!) tezamen met de Lupus ingang-sensor in de "loze" ruimte van de Optex-bewegingsmelder (VXS serie).
Ik kies voor een "eigen" AA-batterijhouder waarin 3 (of 2 of zelfs 1) stuks 3,6v Lithium (LS 14500) parallel in kunnen worden geplaatst. Nogmaals, gebruik nooit/geen AA 1,5 volt batterijen (lijkt erg goedkoop, maar zijn "niet lithium" en niet stabiel in de spannings-afgifte !!)
AA-batterijhouders zijn zeer goed verkrijgbaar en spotgoedkoop. Een parallel batterijhouder voor meer dan 1 batterij is wat moeilijker te kopen.
De wit crème (zie foto) parallel batterijhouder(s) voor 3 AA batterijen zijn bij Amazon in een bundeltje van 5 voor 4,50 euro in totaal te koop.
Je kunt natuurlijk ook meerdere enkelvoudige AA-batterijhouders nemen en die zelf parallel aan elkaar verbinden (zie de zwarte houders op de foto).
Deze enkelvoudig AA-batterijhouder met zwart en rood draad kosten 0,50 tot 1 euro per stuk.
Bij het enkelvoudige zwarte model (zie foto) kunnen de batterijen door de gedeeltelijke "omklemming" er ook niet uit vallen door schok of zoiets
(wel even opletten bij het plaatsen).
Voor het testen van de Optex in combi met de ingang-sensor heb ik de aansluitingen gedaan zoals op het "alles omvattende plaatje" (zie bijlage) en met de 1/2 AA batterij in de ingang-sensor. Dus nog geen "externe" batterij.
Voor de definitieve stroomaansluiting, sluit ik functioneel de externe batterijhouder (die wit crème), de ingang-sensor en de Optex-bewegingsmelder aan op de stroomcontacten van de batterijhouder IN de ingang-sensor, net zo als op de DE-foto-oplossing. Fysiek doet ik de bedrading anders dan de DE-foto-oplossing.
Bij de DE-foto-oplossing (bijlage) zie je ook dat de zwarte en rode stroom draden (van 2 batterijhouders) aan de PLUS en MIN kant van de interne batterijhouder van de Lupus ingang-sensor zijn gesoldeerd. Ik ga dit anders doen, namelijk via een zelfbouw nepbatterij en met stroomdraden die via een geboord gat onder de MIN-kant van de batterijhouder van de ingang-sensor naar buiten geleid worden! Ik doe dus dan ook GEEN batterij met stroom in de ingang-sensor zelf meer, maar wel een nepbatterij die o.a. stroom geeft aan de Lupus ingang-sensor!
Ik hoop zo dat de ingang-sensor "zwak batterij" meldt aan de centrale Hub als de batterijen uit het wit crème 3-pack leeg gaan raken. Dus melding dat zowel de ingang-sensor als de Optex "zwak batterij" hebben.
Dit laatste is niet getest daar ik moet wachten tot de batterij "zwak" worden. Ik heb de vraag wel uitstaan op een Duits forum.
De batterij er uithalen werkt niet als test want dan kan de ingang-sensor niets doorgeven aan de Hub omdat die geen stroom heeft. De Hub ziet een component "zonder stroom" als "vermist/signaal onderbroken/gesaboteerd' en geeft hiervoor wel een alarm af maar van een andere type dan "zwak batterij".
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Algemeen gebruik van de draadloze sensoringang (DSI) in combi met een schakelrelais (RS)

Afkortingen
Even wat gebruikte afkortingen:
DSI = Lupus Draadloze sensoringang
RS = Schakelrelais (Relay switch)
NO = Normal Open (Maak)
NC = Normal Close (Verbreek)
DC = Gelijkstroom
AC = Wisselstroom
Zie ook de VOORBEELD afbeelding/bijlage met een RS en DSI aansluiting en de werking van een RS.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Gebruik van een schakelrelais (RS)
Veel zaken voor een draadloos Alarm/Smarthome systeem worden geschakeld door een zendertje (wireless transmitter/receiver). die een signaal ontvangt van de Hub om iets te schakelen. Dat schakelen gebeurt dan vervolgens met een RS dat is aangesloten op dat zendertje. Het bekendste voorbeeld is de slimme plugstekker en lamp. Bij de elektromechanisch uitvoering van een RS hoor je dan een klikje van het relais. Bij een halfgeleider(solid-state) RS hoor je niets.
Het fijne is ook dat zo'n RS zelf kan werken op een lage spanning (3-24 volt, DC of AC) en ook een apparaat kan schakelen via het schakel-relais van een veel hoger voltage/vermogen (220 Volt AC of bijvoorbeeld 30 Volt DC).
Het kan ook andersom met een zendertje dat is aangesloten op een RS. Het RS krijgt van een op hem aangesloten apparaat een stuurspanning (trigger power input) om vervolgens via een zendertje een Alarm/smarthome Hub van iets op de hoogte te stellen. Een voorbeeld hiervan in deze review is de Optex bewegingsmelder die via de DSI (het zendertje) aan de Hub meldt dat die een beweging waarneemt. De Hub kan vervolgens actie ondernemen door bijvoorbeeld het Alarm in te schakelen (e-mail sturen, sirene aan, lichten in tuin aan etc.). In de Optex zal wel een RS zitten die bedraad is aangesloten op de DSI. Ook een”ouderwetse” bedraad deurcontact en een moderne draadloos deurcontact (open/dicht) werkt op die manier. Het reed-relais/contact in deze componenten werken als een RS met NC.
De DSI kan dus goed gebruikt worden om iets te signaleren van een apparaat aan het Alarm/smarthome systeem. Voor de complete werking van RS en uitleg van de begrippen NO, NC, DC, AC kun je WIKI (o.a. “Relais”) en de vele filmpjes op het internet over dit onderwerp raadplegen.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
De werking van schakelrelais(RS) & Lupus draadloze sensoringang(DSI CON4)
De DSI CON4 draad aansluitingen kunnen gebruikt worden om op een RS aan te sluiten.
De 2 CON4 aansluitingen zijn potentiaalvrije (droog) aansluitingen. Dat betekent dat je er GEEN spanning (Voltage) op mag zetten “vanaf buiten” gestuurd. Je mag er ALLEEN een schakeling op aansluiten. Dat is nu precies waarom er altijd een RS op de DSI aangesloten dient te worden. De RS bestaat namelijk uit 2 gescheiden circuits. “Circuit-1” dat de aansturing en bediening van het relais regelt en een “circuit-2” dat alleen geschakeld wordt door het relais. De 2 circuits zijn NIET via stroom met elkaar verbonden. De DSI zet zelf een beetje spanning op de CON4. Vervolgens lopen er 2 draden van de CON4 naar de RS NC/COM/NC (lus). Die spanning/stroom “loopt weer terug of NIET” via de RS COM aansluiting naar de CON4 (lus). Wat de DSI vervolgens doorgeeft aan de Hub is wel allemaal afhankelijk van:
- De stand waarin die RS schakeling staat (“circuit-2”).
– Op welke uitgang van de RS (NO of de NC) de CON4 is aangesloten.
– In welke stand de dip-switch met nummer 6 van de DSI staat (NO of NC).
Staat de DSI dip-switch nummer 6 op “ON” (= NO) dan moet je de DSI-CON4 aansluiten op de NO en COM van de RS.
Staat de DSI dip-switch nummer 6 op “OFF” (= NC) dan moet je de DSI-CON4 aansluiten op de NC en COM van de RS.
Zie voor Multimeter meetresultaten de afbeelding/bijlage met een RS en DSI aansluiting. in de spec’s van de DSI staat dat de CON4 max. 30 Ohm is.

Met dip-switch 1 t/m 4 kun je instellen met welk “type Apparaat” je de DSI verbind. Dit laatste heeft niet zozeer invloed op het daadwerkelijke apparaat dat je via de RS aansluit op de DSI, maar hoe de DSI zich meldt aan de Hub. De instellingsmogelijkheden op de Hub zijn afhankelijke van
hoe de DSI zich meldt aan de Hub voor CON4 aansluiting.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Dip-switch instellingen Lupus draadloze sensoringang(DSI)
CON4 afhandeling. Hoe meldt de DSI zich aan de Hub
(van Dip-switch 1 t/m 4 mag er maar 1 op “ON” staan!):
Dip-switch 1 op “ON”: als deurcontact.
Dip-switch 2 op “ON”; als bewegingsmelder.
Dip-switch 3 op “ON”; als rook-melder.
Dip-switch 4 op “ON”; als Paniek/nood.
Status signalering naar Hub of niet:
Dip-switch 5 op “ON”; stuur ieder 30-50 minuten een statussignaal naar de Hub
Dip-switch 5 op “OFF”; stuur geen statussignaal naar de Hub (is af te raden)
DSI wordt als NC of als NO ingesteld voor CON4:
Dip-switch 6 op “ON” ; DSI gedraagt zich als een NO
Dip-switch 6 op “OFF”; DSI gedraagt zich als een NC (is de standaard)
Rolluiken CON5 aansluitingen (potentiaalvrije/droog contacten)
Dip-switch 7 op “ON”; bij aansluiting van 2 draden van rolluiken, stuur 5 puls iedere 10 sec.
Dip-switch 7 op “OFF”; bij aansluiting van 2 draden van rolluiken, stuur 3 puls iedere 10 sec.
Soorten Schakelrelais (RS)
Naast de al gemelde RS types halfgeleider en elektromechanisch die wel of niet in een apparaat zijn ingebouwd, zijn er nog veel meer uitvoeringen van RS’en.
Je hebt ze voor “circuit-1” met:
- Permanent voeding/spanning of juist niet.
– AC of DC spanning en wel of niet verschillende voltages.
– Werkende met een instelbare, vaste of range aan stuurspanning(en) (trigger power).
– Met een tijdsinstelling voor het relais; inschakelvertraging, afvalvertraging, puls-pauze.
– met verschillende vaste “aanschakeltijd/Uitschakeltijd (=Aanschakelvertraging/Afvalvertraging).
– met Condensator (Elco) of niet.
– De goede RS moet of is beveiligd met een diode (beveiliging tegen hoge inductiespanning).
– Bistabiele relais (blijft in houding, ook bij stroom weg)
– Monostabiel (stroom weg, altijd terug naar 1 stand)
– Met aansturing van meerdere “circuit-2” schakelingen door 1 of meer relais(tjes).
– Met kastje en zonder. Met rail-bevestiging of zonder. Met ook handmatige bediening of niet.
– Wel of niet een (beveiligings-)zekering.
Je hebt ze voor “circuit 2” met:
– AC en/of DC schakeling aankunnen voor een bepaalde minimum of maximumbelasting
...(Voltage, Ohm, Ampère).
– Het gedrag (NC of NO maakt contact) is afhankelijk van de mogelijkheden waarmee het relais
...wordt aangestuurd in "Circuit-1".
– Alleen NO of NC aansluiting
- NO en NC (wissel) aansluiting
– Wel of niet een (beveiligings)zekering
Deurbel
Er staat een leuke instructie om zelf een "oude" deurbel "slim" te maken op:
Ook een Zigbee deurcontact (open-dicht) met een bedrage aansluiting type SMaBiT AV2010/21B is mogelijk als draadloos Zigbee zendertje in te zetten, Zie review:
productreview: SMaBiT Draadloze magneet sensor Zigbee review door Antonio di
Op Robbshop staat ook een voorbeeld van het "slim" maken van je bestaande deurbel met een Z-wave binary-sensor en een schakelrelais. De Binary-sensor is eigenlijk hetzelfde als de bedrade mogelijkheden van de Lupus draadloze sensoringang en de SMaBiT AV2010/21B. Het zijn maar 2 waarden (binair) die mogelijk zijn1/0 , deur-open/dicht, alarm/geen-alarm, iets/niets, schakeling-open/gesloten of hoe je het ook wilt noemen.

Slot Apparaat / schakelrelais(RS) / Lupus draadloze sensoringang(DSI) gebruik
Voor deze review is de DSI getest in combinatie met de Optex bewegingsmelder.
Alle andere hierboven beschreven mogelijkheden zijn niet getest voor deze review.
Het is belangrijk de juiste voeding te kiezen voor een RS. Het apparaat (een deurbel-drukknop is ook een apparaat!) moet de juiste stuurspanning afgeven aan de RS. De RS moet kunnen werken met de DSI specificaties en instellingen. Het is ook van belang dat je de juiste RS kiest (zie mogelijkheden hierboven) bij een apparaat. Kortom zeer veel smaken en mogelijkheden/ uitdagingen. Dus je moet wel wat begrijpen van al die elektronica of je hierin kunnen verdiepen.
Je kunt natuurlijk ook naar een goede elektronica onderdelen winkel gaan met je DSI en apparaat voor advies van de juiste RS en eventueel een voeding. Een werkende multimeter om zaken door te meten is ook wel handig bij al die smaken.
Er zijn naast het voorbeeld met de deurbel natuurlijk legio sturingsmogelijkheden voor zo'n combi van schakelrelais met DSI die aan het schakelingsdeel hangt (zoals deze DSI).

Waarschuwing
De auteur is zelf GEEN elektronicus, dus hopelijk is alles goed verwoord. Opmerkingen en verbeteringen op de tekst zijn welkom. De auteur is NIET aansprakelijk voor eventueel schade of voor het niet functioneren a.g.v. het gebruik van deze bovenstaande beschrijving.

Pluspunten

- Anti-sabotage verwijderen kap en gehele sensor.
- Melding "batterij zwak".
- Werkt met Lupus 868Mhz en heeft ver bereik.
- Goede bouw kwaliteit en klein
- Quick ref/install Guide in Engels en Duits.
- Krijg hiermee mijn Optex-VXS-RDAM-X5(W) draadloos aangesloten op mijn Lupus installatie/Hub.

Minpunten

- Uitgebreide handleiding (op Lupus site) alleen in Duits.
- Afwijkende batterij maat (1/2AA 3,6v , normaal bij Lupus is CR123).
- Geen schroef-klem aansluitingen voor CON3 (tamper/trouble). Wordt solderen als je die wilt gebruiken.
- Geen DC +/- stroomuitgang

Concurrenten

Ajax levert zelf verschillende Optex-buiten-bewegingsmelders met hun eigen AJAX ingang-sensor (Ajax term: transmitter).
Net als bij Lupus is deze transmitter voorzien van een "eigen Ajax protocol" dat dus alleen met een Ajax Hub werkt.
Deze transmitter heeft standaard plek voor 3 CR123 batterijen en de mogelijke aansluitingen zijn allemaal via het klemschroef-blokje (zowel de Alarm en Tamper/trouble ingangen als een DC +/- stroom voedingsuitgang) .
Je hoeft dus niet een "losse" batterijhouder te plaatsen of te solderen. Dat is bij Ajax dus iets beter geregeld dan bij Lupus, zeker voor een Optex. Je moet de transmitter wel zelf aansluiten op de Optex (kabeltjes aansluiten en plaksticker). Er staan filmpjes op Youtube hoe dit moet. Bijvoorbeeld:
De losse transmitter is een stukje goedkoper dan de Lupus ingang-sensor. De Ajax transmitter daar in tegen heeft geen eigen kastje en de Lupus weer wel. Dus bij "losstaande" plaatsing van de Ajax transmitter zul je zelf een kastje moeten vinden/kopen (bijv: transmitter in de schuur, verbonden met en Optex buiten-bewegingsmelder aan de buitenkant schuur). De Ajax combi-packs met Optex zijn zeer pittig geprijsd in Nederland.
De Ajax transmitter is dus geen echte concurrent omdat deze transmitter niet werkt op een Lupus Hub en v.v..
Je kiest voor Lupus i.p.v. Ajax om andere redenen. Zie hiervoor ook de conclusie.

Conclusie / Slot

De ingang-sensor werkt prima.
Jammer dat de CON3 aansluiting geen schroefklem is op de Lupus ingang-sensor en ook dat het niet gedocumenteerd is.
De Optex buiten-bewegingsmelders zijn erg duur in Nederland. In Italië en Spanje zijn ze een stuk goedkoper (de helft!).
Ook in Duitsland is Optex veel goedkoper (40% minder). Let wel op dat als je de Optex modellen met microgolven/radar koopt die de juiste radar-frequentie hebben.
Optex modellen die eindigen op "-X5" zijn modellen met de 10,525 radar-frequentie en die is officieel toegestaan in Nederland. Met alleen PIR Optex modellen hoef je hier niet op te letten.
Ondanks het uitzoekwerk om de Lupus ingang-sensor compleet werkende te krijgen, ben ik erg tevreden dat ik mij Lupus Alarm-smarthome installatie d.m.v. de ingang-sensor kan uitbreiden met zeer goede buiten-bewegingsmelders.
Lees ook de uitgebreide review van de Lupus XT2-plus Hub, Zie:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di.
Hier geef ik ook mijn redenen/overwegingen op/aan waarom ik voor Lupus heb gekozen en niet voor Ajax.
De CON4 ingang geeft je via een schakelrelais de mogelijkheid een veelheid aan "niet Lupus" apparaten aan te sluiten op je Lupus Hub, waarbij dan toch wel weer wat elektronica kennis/begrip nodig is.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

Beschrijving/omschrijvingen foto bijlagen:

-01- Alles omvattend plaatje met Engelse tekst: Verbind Lupus ingang-sensor met Optex VXS-RDAM-X5.
(zal ook ongeveer zo werken voor andere " batterij" - Optex modellen).
-02- Detail foto met Engelse tekstblokken van de verbouwde Ingang-sensor.
-03- DE-foto-oplossing: Foto aansluiting ingang-sensor van DE-foto-oplossing op www.alarmforum.de .
-04- Lupus sensoringang: meetgegevens CON4 en aansluiting op een schakelrelais
-05- Ingang-sensor voorkant met knop voor activatie / werking (met ledlampje). Gehele achterkant ingang-
........sensor met veertje gestuurde anti-sabotage-switch voor gehele ingang-sensor module. Sticker Lupus.
-06- Geopende ingang-sensor met kapje.
-07- Printplaatje voorkant met de elektronica van de ingang-sensor.
-08- Printplaatje achterkant met de elektronica van de ingang-sensor.
-09- Aansluiting stroom op printplaatje.
-10- stroomkabel stekker voor aansluiting op printplaatje.
-11- Printplaatje achterkant met de elektronica detail deel 1 van de ingang-sensor.
-12- Printplaatje achterkant met de elektronica detail deel 2 van de ingang-sensor.
-13- Dip switch blokje.
-14- Knopje met (rood) licht, knippert bij draadloze melding, In te drukken voor koppelen aan Hub.
-15- 2 Blokjes met schroefdraad-klemmetjes op ingang-sensor printplaat voor aansluitingen CON4 en CON5.
-16- Detail verbinding 2 printplaatjes met uitsparing/pinnen/gaatjes voor mogelijke blauwe en groen
----- aansluitdraden (CON3) deel 1.
-17- Detail verbinding 2 printplaatjes met uitsparing/pinnen/gaatjes voor mogelijke blauwe en groen
----- aansluitdraden (CON3) deel 2.
-18- Detail verbinding 2 printplaatjes met uitsparing/pinnen/gaatjes voor mogelijke blauwe en groen
----- aansluitdraden (CON3) deel 3.
-19- Samengestelde foto;
-------A) Schroefklemmetje; pootjes plat gebogen en hieraan de groene en blauwe draad gesoldeerd.
-------B) Onderkant kastje Lupus ingang-sensor; het plastic weg gefreesd, o.a.steuntje van de
--------- batterijhouder, bestaande kabel doorgang zwart.
--------- Dit alles om het ruimte te maken zodat het blauwe schroefklemmetje daar gaat passen.
-------C) Schroefklemmetje op zijn plaats.
-------D) Schroefklemmetje op zijn plaats detail (iets vervormde foto).
-20- Samengestelde foto;
-------A) Blauwe draad gefixeerd op het punt waar die gesoldeerd gaat worden.
-------B) De Sensoringang en te solderen draden opstelling.
-------C) De blauwe en groene draad zijn vast gesoldeerd o de juiste plek, aan de juiste pin-uiteinden.
-21- Samengestelde foto;
-------A) Lupus ingang-sensor zonder nepbatterij
-------B) Lupus ingang-sensor met nepbatterij
-------C) Lupus ingang-sensor met nepbatterij detail 1
-------D) Lupus ingang-sensor met nepbatterij detail 2 , draden groen/blauw,zwart,rood via bodem gat naar
-----------buiten.
-------E) Lupus ingang-sensor gesloten kastje met alle draden (ook de gele en witte draad!).
-------F) Detail bodem gat in Lupus ingang-sensor
-22- Kastje voor in de schuur met Lupus ingang-sensor, Batterijhouder , een printplaatje/schroefklem voor
----- later te realiseren draadaansluitingen. De Optex bewegingsmelder zal aan de buitenkant van de schuur
----- geplaatst worden en vandaar zal een pijpje lopen met de draden naar dit kastje.
-23- Samengestelde foto;
-------A) Nepbatterij voor de Lupus ingang-sensor (= alleen voor stroomdraadaansluiting van de sensor
---------- i.p.v. batterijvoeding).
-------B) Mogelijk batterijhouder voor de Lupus ingang-sensor en de Optex bewegingsmelder (NIET
-----------gekozen)
-------C) Parallel batterijhouder zonder draad voor de Lupus ingang-sensor en de Optex bewegingsmelder
---------- (gekozen).
-------D) Parallel batterijhouder met draad detail 1.
-------E) Parallel batterijhouder met draad detail 2.
-------F) Optex BH01 batterijhouder voor batterij Lithium type CR123
-------G) Optex RBB-01 batterijhouder voor meerdere batterij Lithium types en af te geven spanningen:
---------- CR123A x 3 stuks (3,0 Volt DC),
---------- CR2 x 3 stuks (3,0 Volt DC),
---------- 1/2AA x 3 stuks (3,6 Volt DC),
---------- 1/2AA x 6 stuks in 3 groepjes van 2 in serie (7,2 Volt DC),
---------- AA (14500) 3,6 volt x 3 stuks (3,6 volt DC), Meestal SAFT LS 14500 Lithium.
---------- NOOIT AA 1,5volt
-24- De ingang-sensor heeft 8 dipswitches. Van dipswitch 1 t/m 4 mag er maar 1 op ON staan en de rest
----- moet op OFF. De instelling van deze dipswitches bepaald als welk "soort component/sensor"
----- de ingang-sensor zich meldt aan de Lupus XT2-plus Hub en welke attributen de Hub aan deze
----- "sensor" koppelt. De foto geeft hiervan een overzicht met de mogelijke attributen per "sensor".
----- In de Duitse dipswitch beschrijving (zie laatste foto) staat bij "SW-1 ON" dat dit instellen als
----- "deursensor" is!. Op de Hub wordt dan echter de omschrijving "Draadloze sensor ingang" gegeven
----- boven de attributen (bij "naam" heb ik wel "deurcontact" ingevuld"). Het zijn ook dezelfde attributen als
----- bij een normale "deurcontact(turkontakt)"?. Standaard staat SW1- op ON en ook de Optex werkt
----- hiermee in combi met de sensor-ingang!. Terwijl SW-2 voor een bewegingsmelder als de OPTEX is??.

-25- Overzicht levering Optex Bewegingsmelder voorkant (open)
----- Overzicht levering Optex Bewegingsmelder achterkant (open)
-26- Samengestelde foto;
-------A) Doos Optex VXS-RDAM-X5 met product info.
-------B) Optex verklaring kabel kleuren en functies.
-------C) Optex kabel uiteinde; het deel dat verbonden is aan de Optex printplaat.
-------D) Optex 4-pin stekker en contra voor verlengingskabel, er is ook nog een 2 pins stekker met contra
---------- (blauw/groen/draad).
-------E) Optex verlengingskabel. Rood en zwart hebben standaard een metalen plaatje aan het uiteinden.
---------- Dit om deze eventueel aan te sluiten op bijvoorbeeld de
---------- " batterij-uiteinden-- ( en tussen)-- batterijhouder" van de Lupus ingang-sensor zonder solderen.
-27- Samengestelde foto;
--------A) Lupus ingang-sensor en batterijhouder(s) in de achterdoos van de Optex VXS-RDAM-X5, eerste
----------- mogelijkheid.
--------B) Lupus ingang-sensor en batterijhouder(s) in de achterdoos van de Optex VXS-RDAM-X5, tweede
----------- mogelijkheid.
-28- Lupus ingang-sensor Quick ref/install Guide.
-29- Pagina van Duitse handleiding met aansluitschema van de Lupus ingang-sensor.
-30- Pagina van Duitse handleiding met dipswitch verklaring van de Lupus ingang-sensor.

De foto bijlagen:

Zie Foto bijlagen (= "Bekijk alle afbeeldingen:") na/onder de links van "Gebruikt in combinatie met".

Heb jij ook een Lupus Electronics Lupusec draadloze sensoringang?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.