Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) Review

Antonio di 9 januari 2022, laatste update op 20 september 2022, 1.575 views Product gekocht

Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit)

Prima warm witte lamp.Te bedienen via Zigbee. Is te dimmen. Osram is overgenomen door Ledvance (MLS). Zie uitgebreide review met veel foto’s hieronder. Gebruik de lampen in combinatie met met mijn Lupus XT2-plus Alarm/Smarthome/cameratoezicht Hub. Zie ook review van XT2-plus: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• "Handmatige" (harde) Reset mogelijk zonder HUB of zonder Zigbee Touch Link (ZTL) afstandbediening (OOK handig als HUB/ZTL defect is/niet-werkt OF als je 2de hands lamp koopt). Lamp AAN voor 3-5 seconde dan lamp UIT. Dit 5x te herhalen!!.
  • Vaak goedkope aanbieding (zowel Osram als "oude" Ledvance uitvoering bij IBOOD per 4 stuks).
  • Zigbee 2,4Ghz. Zigbee Light Link (ZLL). ZLL zou normaal moeten werken met/onder Zigbee 3.00 (De Osram extra Lightify zaken NIET, Gewoon Aan/Uit/Dimmen WEL). Zoals o.a. Philips HUE en Smart Things.
  • Werkt op mijn Lupus XT2-plus Hub (getest).
  • Werkt op Home Assistant onder ZHA met CC2531 en Sonoff Zigbee 3.0 USB plus dongle (getest, Model: AC03641, Manufacturer:OSRAM).
  • Werkt op Home Assistant onder Mosquitto/Zigbee2MQQTT met CC2531 en Sonoff Zigbee 3.0 USB plus dongle (getest Model: AC03641, Manufacturer.:OSRAM, ook OTA upgrade firmware naar versie V1.05.10).

Minpunten

• Osram Cloud support vervallen door overname van Ledvance. Nog wel goed te gebruiken in combi met andere Zigbee Hubs, ook door harde reset mogelijkheid (zie Pluspunt).
  • Een “slimme” lamp (o.a. Zigbee) kan ook een DOMME lamp zijn (zie uitgebreide review).
  • Deze Osram ZLL lamp is niet te resetten via de HUB's met/van Lupus/ZHA/Zigbee2MQTT. Ik denk ook niet via andere Hubs/Apps, zoals de meeste ZLL lampen. De meeste Zigbee 3.00 lampen zijn WEL via Hubs/Apps te resetten.Bij een nieuwe nog niet gebruikte ZLL of Zigbee 3.00 lamp is normaliter GEEN RESET nodig! Zie ook de "Reacties" onderaan.

Kwaliteit Score: 4

Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit)
(review / how to use / technical-level: simple, Change log)

Geschatte leestijd is 32-42 minuten (zonder de plaatjes en de evt. tekst).

Gebruik de "Inhoudsopgave" en de "Terug naar Inhoudsopgave bovenaan" als dat te lang is :) :( !
.Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Change log

09-01-2022: Nieuwe uitgebreide versie van de review, vervangt de oude korte review.
12-01-2022: Nieuwe "Ledvance" met zelfde spec's werkt iets anders, Zie hfst: Zelfde als Ledvance of NIET
17-01-2022: ZLL versus Zigbee 3.0 in relatie tot RESET lamp verduidelijkt bij min-/plus- punten.
....................toegevoegd hfst/foto: "Batterij/Kinetische draadloze schakelaar:........".
03-02-2022: Foto: gewicht lamp Osram Zigbee ZLL vs nieuwste Ledvance Zigbee 3.00
08-02-2022: toegevoegd hfst: Trillen/zoemen, piepen of flikkeren die slimme lampen of de alternatieven
19-05-2022: toegevoegd: Kleur/wit-temperatuur niet met slimme schakelaar met URL verwijzing naar forum
....................(sub-hfds:Zigbee (dimbare) ledlamp: Goedkoop/snel/niet-technisch/regelbaarheid).
19-09-2022: hfst 10.5 uitgebreid met "linken" van ZLL batterij (afstand)bedieningen aan ZLL lampen met of .....................zonder "koppelen" (pairen) aan Hub van deze bediening.

Introductie

Ik was gestart met een simpele review met vooral “unbox” foto’s en wat plus- en min-punten.
Nu ik deze lamp niet meer alleen op mijn Lupus XT2-plus Hub heb getest maar ook op het smarthome systeem Home Assistant (ZHA en Mosquitto/Zigbee2MQTT) heb ik meer test gegevens en afbeeldingen. Daarom het besluit de review opnieuw te maken in dia stijl.

Aangezien er niet zoveel te vertellen valt over het Zigbee lampje zelf, heb ik ook een hoofdstukje toegevoegd over de vraag of het misschien wel DOM is zo’n slimme Zigbee lamp te kopen. Ik zie dat deze lampjes regelmatig 2de hands worden aangeboden. O.a. op dit platform met het eerlijke verhaal dat ze overstappen op “slimme” (Zigbee) schakelaars. Ook wat opmerkingen en Links(URL) over de lichtkwaliteit (met name flikkeren) lijkt mij wel zinvol. Hoofdstukjes die dus voor alle (Zigbee/Z-wave/Wifi) ledlampjes gelden.

De plus- en min-punten staan hierboven en herhaal ik niet in dit deel.
Is een "tekst foto" niet te lezen dan moet je hem alsnog "lezen" achteraan deze review. Daar kun je hem vergroten en is de tekst wel leesbaar .
Zie ook de zeer uitgebreide review van de Lupus XT2-plus Hub waarop o.a. deze Zigbee lamp is aangesloten en getest is: productreview: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Zelfde als Ledvance of NIET

OSRAM is overgenomen door het Chinese bedrijf MLS. De meeste OSRAM consumenten producten gaat verder onder de naam LEDVANCE een merknaam van MLS. Deze dimbare Osram Zigbee lamp ”classic” (type aanduiding op lamp: AC03641) is nog steeds goed verkrijgbaar, zelf vaak beter en goedkoper dan de Ledvance uitvoering. Wel opletten want van de Edison 27 schroefdraad lampen (E27) zijn zowel van Osram als Ledvance ook de “tunable” (van daglicht-wit naar warm-wit) en een RGBW (kleuren) verkrijgbaar met Zigbee (ZLL) als draadloze protocol. Ik heb alleen deze OSRAM warm-witte classic E27 dimbare Zigbee lamp getest!
12-1-2022: LEDVANCE lever nu nieuwe lamp en een half nieuwe doos
Ledvance levert nu een nieuwe bijna "look alike" van de Osram en de "oude" Ledvance. Deze nieuwe Ledvance heeft dezelfde spec's: 60 Watt Classic, Dimbaar, Zigbee, E27, 9W verbruik. Maar andere firmware. Er is nu een QR-code op de lamp geplakt en er staan andere gegevens op de lamp afgedrukt. Deze nieuwe lamp werkt toch (iets) anders. Wordt nu herkend als LEDVANCE, koppelt zonder problemen aan Lupus-XT2-plus, niet zomaar herkent door Home Assistant/Zigbee2MQTT, etc..
Volgens de Ledvance site zijn producten MET een QR-code Zigbee versie 3.00 ("backwards compatible with ZLL" !?) en ZONDER QR-code (Zigbee) versie ZLL.
Hieronder al vast een foto van de verschillen tussen de Osram, de oude Ledvance en de nieuwe Ledvance. Het vervelende is dat op de vele verkoop web-sites afbeeldingen staan van de oude Ledvance maar je niet weet welke (oude of nieuwe) Ledvance je geleverd krijgt. Ledvance zelf zegt alleen nog de nieuwe te leveren, ondanks de oude afbeeldingen op de site!
Ik ga hierover in een aparte nieuwe "Ledvance" review e.e.a. a.s.a.p. over berichten.

Foto 01 en 02, hieronder: De Osram en Ledvance dozen en lampen, die hetzelfde werken.

Foto 27, hieronder: Links de oude doos van Ledvance met "oude" Ledvance lamp afbeelding die hetzelfde werkt als Osram. Rechts de nieuwe doos van Ledvance met de foto van de "oude" Ledvance. In de doos zit echter een andere lamp dat afgebeeld, zie de 3 foto's van deze nieuwe Ledvance lamp. Deze "nieuwe" Ledvance lamp WERKT ook anders als de Osram en de "oude" Ledvance lamp.

Foto 28: hieronder: Verklaring op Ledvance site van Zigbee versie (wel/niet QR-code op lamp).

Foto 30: hieronder; Gewicht links...66,9 gram de Osram E27 Zigbee ZLL "60W" lamp versus
...............................Gewicht rechts 42,7 gram de nieuwste Ledvance E27 Zigbee 3.0 "60W" lamp
De lampjes worden steeds lichter en daarmee bedoel ik niet de lichtsterke :) :+ .

Aanschaf / Leverings-omvang

Ik heb 1x een set van 4 lampen van deze Osram Zigbee lampen gekocht bij IBOOD voor 20 euro (exclusief verzendkosten).
De Zigbee versie komt de laatste tijd jammer genoeg niet meer in de aanbieding bij IBOOD.
De prijs voor de Osram versie is nu (09-1-2022) zo’n 14 euro per stuk (Amazon & BOL).
Je ontvangt een doos met de Zigbee lamp en een korte papieren instructie.

Foto 03, hieronder; Levering doos, lamp en papieren informatie.

Foto 04, hieronder: Detail van de lamp met wat informatie op de lamp zelf.

Osram LIGHTIFY cloud service gestopt

Na de overname van Osram door Ledvance werd al vrij snel aangekondigd dat men zou gaan stoppen met de “Osram LIGHTIFY cloud service”. Dit is dan ook per 31-aug-2021 gebeurd.
Ledvance heeft nu alles “Smart+” gedoopt en de naam “Lightify” verbannen.
Ik denk dat daarom de “oude partijen Osram” van deze lampen tegen lage prijzen verkocht zijn o.a. via IBOOD. Lucky me again. De trend met smarthome- en alarm-systemen is alles in de Cloud te zetten en daarmee een aantal zaken te vereenvoudigen voor de gebruiker maar daarmee je ook te binden als klant. Als die Cloud service stopt en je ben een fervent gebruiker daarvan, dan zit je met de gebakken peren. Daarom ben ik er zelf geen voorstander van. Je moet zorgen voor een bepaalde autonomie thuis. Ook met smarthome spullen.
Gelukkig werken deze lampen goed via andere Hubs en geeft dit ook direct aan dat een smarthome met een goede/juiste Hub thuis, beter is als alles alleen via de Cloud!.

Foto 05, hieronder: De website stopt mededeling van de OSRAM LIGHTIFY Cloud service.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wat is het / doet het (niet)

Het is natuurlijk overduidelijk dat deze lamp warm-wit licht geeft en dat je via het draadloos Zigbee protocol deze lamp kunt aanzetten, uitzetten en dimmen. Ook dat je hiervoor een Zigbee Hub/Controller/Gateway OF “Bridge (naar cloud)” nodig hebt die deze lamp ondersteunt.
Het is een Lamp voor/met:
– Edison 27 Schroefdraad (E27).
– Binnenshuis, Buitenhuis met juiste armatuur.
– geschikt voor 220-240 volt stroom.
– Verbruikt maximaal 9 Watt verbruikt aan stroom,
…waar 8,5 watt voor het licht bij “voluit gedimd” (vergelijkbaar met 60 Watt gloeilamp) en
...0,5 watt voor Zigbee deel (continue, dus ook bij lamp/licht UIT!).
...Daadwerkelijke verbruik gemeten met Brennenstuhl PM231 E:
.......0,3 watt voor Zigbee deel (continue, dus ook bij lamp/licht UIT!)
.......9.1 watt totaal bij voluit dim stand licht (Zigbee en licht)
– De lamp werkt met Zigbee 2,4Ghz met het Zigbee Light Link (ZLL) protocol dat ook
...normaliter werkt onder/met ZLL 2.0 en/of Zigbee 3.00 Hubs. ZLL wordt onder Zigbee 3.00
...ondersteund. Werkt o.a. op Philips HUE en Smart Things Hubs. Zie Osram Hub hieronder.
...Zie ook: https://zigbee.blakadder.com/ en
... https://www.ledvance.com/...or-smart-zigbee-products/
- 15.000 uur tot 20.000u levensduur (hierover wordt tegenstrijdige informatie verspreid).
– De lamp heeft “eigen” tijds-instelling attribuut “over-x-tijd UIT” op mijn Lupus Xt2-plus Hub.
– Lamp kan onder Zigbee als “router” functioneren (signaal versterken, en andere componenten
...koppelen). Onder mijn Lupus XT2-plus Hub werkt deze lamp volgens mij als “end-device”
...(geen Router). Onder Home Assistant werkt deze lamp wel als router (getest).
– Werkt ook met TouchLink afstandbediening(en), zoals die van Osram/Ledvance zelf
...(Osram/Ledvance Smart+ Mini Switch).
– De Osram Gateway/Hub en App werken nog lokaal, mits voorzien van de laatste updates
...(v1.8.2.0 versie voor de Hub en v2.1.0 versie voor de App.). Niet getest!
– Firmware updates van Osram/Ledvance Zigbee componenten kan nog via de Osram
...Gateway/Hub (niet getest) en ook via een aantal ander merken Hubs (zie aparte hoofdstuk).
– De Smart+ zoals deze lamp, zou ook samenwerken met met de spraakondersteuning van
...Amazon Alexa en Google Assistant (niet getest). Dit is in ieder geval NIET via de Osram
...Gateway/Hub want daarvan wordt vermeld dat spraakondersteuning het niet meer doet
...sinds de “Lightify Cloud” uit de lucht is (zie hoofdstukje hierboven).

Foto 06-07, hieronder: De spec’s op de doos (van alle kanten).

Foto 08, hieronder: Werking van Osram/Ledvance Smart+ met Amazon Alexa en Google Assistent.

Installatie

Draai de lamp in een E27 fitting.
Als de lamp al gebruikt is moet je hem “resetten” voor het installeren. Dit kan door de lamp AAN te zetten voor 3 tot 5 seconden en dan direct UIT. Dit moet je dan 5 keer herhalen, achter elkaar.
Start “zoek component” via de browser of App. Zet de lamp aan met de schakelaar of stekker. Gaat de lamp knipperen dan koppelt/paired die met de Hub. Bij de Lupus-XT2: als de lamp gevonden is door de Hub (zichtbaar op de App of via de browser), voeg hem dan definitief toe aan de Hub via het vinkje.
Zet het zoeken naar een component(en) UIT.
Test het aan, uitzetten en dimmen van de lamp via de browser of via de App van je Hub.
E.e.a. staat ook op de Ledvance site.

Foto 09, hieronder: De meegeleverde instructie.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Kwaliteit: Hoe ervaar je het licht (rustig of flikkerend)

Voor mij geeft deze Osram Zigbee lamp prima licht, is die redelijk goed te dimmen en “redelijk rustig”. Die ervaring kan per persoon anders zijn!
De ervaring of een lamp als “storend” is, wordt o.a. bepaald door de flikkerwaarde (Pst_LM, shortterm flicker metric) en de stroboscopische effecten (SVM, Stroboscopic Visibility measure). De Pst_LM/SVM waarden zijn erg afhankelijk van de mogelijkheden van de elektronica en de “driver” van de LED-lamp. Met dimmen van LED wordt het er allemaal niet makkelijker op om naar “flikkervrij” te streven (bijvoorbeeld" hoe is de freq. van " Pulse With Modulation bij dimmen, hogere freq. is beter).
Deze Osram lamp scoort erg gemiddeld voor een dimbare LED met een Pst_LM van 1,0 en een SVM van 0,9 (hoe lager de waarden hoe beter, hoe minder “storend” / minder flikkering).
Dan zie je toch dat deze LED-lamp wat ouder en goedkoper is. De nieuwe goede dimbare lampen hebben bijvoorbeeld een SVM van <= 0,4.
Even met je Smartphone het licht van de ledlamp in beeld nemen wordt gezien als een makkelijke methode om dan wel "flikkering/beeldstreepjes" te meten die je zelf niet of wel waarneemt! Dit is echter ook sterk afhankelijk van de specificaties van je camera. Ik hou het maar op de Pst_LM/SVM waarden en mijn eigen oog waarneming en beleving (wat mijn hersenen er van "maken").
Maar goed ik ben geen specialist en het “storend” is dus ook een persoonlijk ervaring.
Ledvance/Osram maar ook Philips publiceren netjes dit soort specificaties op hun sites en dat kun je niet zeggen van een hoop andere in het Verre Oosten gemaakte LED-lampen.

Wil je hierover meer weten, zie dan bijvoorbeeld:
reviews: Slimme lampen uitgelicht - Vier instapsets onder de honderd euro
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Upgrade firmware van de lamp

Volgens Ledvance kan de firmware van de lamp “Over The Air (OTA)” bijgewerkt worden via de
Osram Gateway/Hub mits verbonden met internet (niet getest).
OTA zou ook mogelijk zijn (geautoriseerd!) met de Hubs van (Samsung) SmartThings, Schwaiger Home4You en de Qivicon/Telekom Magenta SmartHome systemen. Ik heb dit allemaal niet getest.

Op mijn Home Assistant Hub onder Zigbee2MQTT heb ik de firmware van de lamp OTA bijgewerkt naar de laatste firmware versie V1.05.10. Het duurt even (10 minuten) voordat de update klaar is. De lamp doet het daarna nog prima zowel op mijn lupus XT2-plus als op Home Assistant (ZHA en Mosquitto/Zigbee2MQTT).

Foto 10 -11, hieronder: schermen van Firmware update op Home Assistant / Zigbee2MQTT.

Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM

Of deze “slimme” (Zigbee) lamp eigenlijk DOM is, kan je met JA en NEE beantwoorden.
Het ligt eraan waarvoor en hoe je de lamp gebruikt, hoe handig je bent en de prijs. Dit natuurlijk allemaal t.o.v. de alternatieve “slimme” bediening. Voor dit hoofdstukje is het wel handig bekend te zijn met de termen Bypass, Zigbee Coördinator, Zigbee Router en Zigbee End-device (dus evt. hierop even googlen :( :) ) .
Zigbee (dimbare) ledlamp: Goedkoop/snel/niet-technisch/regelbaarheid
Deze Osram Zigbee lamp in een bestaande fitting draaien is simpel. Ook het aansluiten van de lamp op de Hub moet de meeste mensen ook nog wel lukken. Zeker via een App. Deze lamp is goedkoop (5-8 euro) en je hoeft dus niet technisch onderlegd te zijn en ook niet met 220V stroom aansluitingen aan de slag te gaan. Met slimme lampen kun je kleur/wit-temperatuur goed regelen wat niet met alle slimme schakelaars kan, Dus de regelbaarheid van zo'n uitgebreide slimme lamp kan beter zijn. Zie ook: Smart lampen: slimme lampen of slimme dimmer?
Een slimme oplossing zou je zo zeggen.
Het nadeel van deze oplossing:
Als je hem via de oude schakelaar of stekker UIT zet, krijgt de lamp geen stroom en is dus niet meer Zigbee draadloos te bedienen. Je zult eerst weer de lamp met de schakelaar onder stroom moeten zetten! De oplossing kan dus als DOM gezien worden.
Voor kritisch toepassingen is zo’n situatie echt ongewenst. Denk aan bijvoorbeeld het afschrikken van dieven door het automatisch aanzetten van deze lamp bij een sensor geconstateerde inbraakpoging. Maar goed, ook gemengd gebruik in 1 huishouden kan tot ergernis leiden (jij altijd Zigbee, je partner altijd de fysieke schakelaar). Ook valt bij de geschetst probleem situatie de “Zigbee router” functie van deze Osram ledlamp uit bij geen stroom. Zie dat maar eens uit te leggen aan je partner :) :( 8)7 .
Zigbee Dimmer / Gewone dimbare ledlamp: duur en aanleg technisch
Het is even werk maar met deze oplossing heb je een Ledlamp die je zowel fysiek met schakelaar als draadloos via Zigbee kan bedienen. De ene bediening zit de andere bediening niet dwars. Je zou dit dan als Slimme/Slimme oplossing kunnen zien. Het is wel een stuk duurder zo’n dimmer. Misschien moet je er een ontbrekende blauwe nul-draad bij trekken of een bypass module plaatsen bij de lamp. Dit allemaal zodat de dimmer altijd stroom heeft voor de Zigbee functie. Het is wel de beste oplossing. Kost wel altijd stroom die Zigbee functie (continue 0,3 t/m 0,5 watt). Dus die dure aanschaf en het continue stroom verbruik is misschien toch wel als DOM te bestempelen. Slim is het echter weer wel als je hiermee een armatuur met 6 gewone dimbare ledlampjes wilt aansturen. Dat gaat in 1 keer voor alle 6 de lampjes tegelijk met deze dimmer!
Foto 12, hieronder: SAMOTECH SM311 fase afsnijding Zigbee Dimmer met een NIET Zigbee Osram dimbare lamp.

Schakelaar met Zigbee / Gewone ledlamp: wat duurder en iets minder technisch
Wil je alleen een lamp AAN / UIT schakelen dan is dit ook een goede Slimme/Domme oplossing. Deze oplossing is niet zo duur als de “losse dimmer” en past altijd in je in/opbouw pot. Kan wel zo zijn dat je de ontbrekende blauwe draad er bij moet trekken!
Foto 13, hieronder: Zigbee Aquara 2-voudige schakelaar met blauw-draad (nul) met 2 NIET Zigbee Osram gewone Ledlampen.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Inbouw Zigbee schakelmodule /Gewone Ledlamp: wat duurder en iets technischer en kan veel werk zijn
Voordeel van deze Slimme/Domme oplossing is wel dat je “esthetisch verantwoord gekozen” schakelaars kan behouden. Je zou ook nog een DIM variant kunnen nemen van zo’n inbouw module met een gewone dimbare ledlamp. Nadeel is, dat die misschien niet past in de in/opbouw pot. Zou je die moeten vergroten of er 1 bij zetten, dan wordt het hakken en stucwerk bij werken. Veel werk, pffff :9 :+ .
zie ook het forum voor het aansluiten van een Sonoff variant:
Sonoff Mini aansluiten

Foto 14, hieronder: Lupus 1 kanaal Zigbee schakel-module (relais) met blauw-draad (nul) met gewone stopcontact met schakelaar (aarde en niet aarde model).

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Batterij/Kinetische draadloze schakelaar: Overige oplossing van beetje technisch en van heel duur tot redelijk betaalbaar
Er zijn Zigbee schakelaars, kinetisch of met batterij die netjes op de bestaande inbouwdoos passen. Je verbindt de 220Volt zwarte en bruine draad door in doos van de schakelaar met een lasklem. De Zigbee lamp krijgt hierdoor altijd 220V stroom (het beetje technische deel :( :) ). Deze Zigbee schakelaar wordt niet op de 220 volt aangesloten (dus geen blauwe/nul/neutraal draad nodig in de schakelaar pot) en kan altijd een draadloos Zigbee signaal versturen dankzij de stroom van de kinetiek of de batterij!
De grote schakelmateriaal fabrikanten leveren deze schakelaars ook in het design (in stijl) van hun bestaande series in batterij en/of kinetisch uitvoering. Met vaak een extra label “Friends of (Philips) HUE”. Het is allemaal pittig geprijsd.
De white/private labels leveren ze in hun “eigen” design voor wat minder geld (wat minder stijl).
De meeste Smarthome merken hebben zelf nog batterij uitvoeringen die wel of niet op een bestaande elektra potten passen met hun eigen “design”. Ook met een WEL (o.a. Philips) of NIET uit/af-neembaar draadloos bedieningsdeel.
Een ander eventueel voordeel is dat er ook ZLL (Zigbee Light Link) batterij bedieningen zijn die rechtstreeks aan de lampen "gelinked" kunnen worden. Je heb dan geen Hub nodig (mag wel). De lampen moeten dan ook wel ZLL zijn en niet alle batterij gedreven ZLL bedieningen werken op alle ZLL lampen. De ZZL Ikea Tradfri afstandsbediening werkt niet met Philips Hue lampen, terwijl je wel kans hebt dat die laatst genoemde lampen wel werken op een Ikea Tradfri Hub. "Dat "linken" geldt wel voor een beperkt aantal functies (aan/uit, dimmen en soms ook kleur instellen) en voor een beperkt aantal lampen per bedieningselement (meestal max. 10). Ook is dat "linken" niet hetzelfde als "koppelen" (pairen) aan een Hub. Een Zigbee component kan maar aan 1 Zigbee Hub (coördinator) gekoppeld worden, hetgeen een beveiligingskeuze is. ZLL Lampen kunnen dus zowel "gekoppeld" zijn aan een Hub als "gelinked" zijn aan een ZLL bediening.
Nadeel van de batterij (afstand)bedieningen NIET koppelen (pairen) aan een Hub en wel "linken" aan lampen is dat je geen berichten krijgt (e-mail, push binnen je App) van de strekking "batterij bijna leeg", "geen draadloze verbinding" en "component werkt niet'. Dus het werkt net als de afstandsbediening van je TV. Hij doet het niet als je hem wilt gebruiken. Maar goed dit soort batterij bedieningen zijn niet voor primaire taken maar puur voor het gemak, zowel qua installatie, als voor gebruik.
Best slim die "oude" ZLL standaard, dat nu onderdeel is van Zigbee 3.0.

Foto 29, hieronder: Uitneembare Zigbee Philips batterij schakelaar/wandhouder en Zigbee Senic Gira kinetische schakelaar (alleen de binnenkant)

Een lamp als Zigbee router: SLIM of DOM
Deze Osram dimbare ledlamp is voorzien van een "Zigbee router" functie. Of deze "Zigbee router lamp" Slim of Dom is poog ik hieronder uit te leggen.

Een Zigbee lamp moet je ook "met de hand" via een schakelaar kunnen bedienen. Als om een of andere reden de lamp niet via het draadloze Zigbee bedienbaar is, heb je in ieder geval dit als back-up. Een afdekplaat i.p.v. de schakelaar en de stroom doorverbinden in de in/opbouw pot is dus voor mij GEEN goed idee om je "Zigbee router lamp" altijd van stroom te voorzien voor de bediening en de Zigbee router functie. Blijft dus de vervelende situatie dat de stroom uit kan staan voor de "Zigbee router lamp". Bij Zigbee kan het dan ook wel even duren (vele minuten) voordat apparaten gekoppeld aan deze "Zigbee router lamp" automatisch koppelen aan een andere draadloze Zigbee router/coördinator die WEL stroom heeft. In de tussentijd zijn deze apparaten even niet bedienbaar via Zigbee. Nog erger als dan blijkt dat de afstand voor een apparaat te groot is voor het vinden van een nieuwe betrouwbare draadloze verbinding naar de dichtstbijzijnde router. In zo'n geval werken apparaten gekoppeld aan de "Zigbee router lamp zonder stroom" NIET. Ook zijn ervan bepaalde merken, componenten die NIET AUTOMATISCH een nieuwe router zoeken als er router componenten (dat is dus ook de coördinator!) in het Zigbee netwerk zijn van een andere merk! Bij bijvoorbeeld Xiaomi/Aquara wordt hier nogal eens over geklaagd.
Dus dit alles spreekt toch erg voor het gebruik van: "Zigbee router"-schakelaars/dimmer en "Zigbee router"-inbouwmodules met altijd een bruine en blauwe draad (of bypass) aansluiting (dus stroom) OF doorverbinding van bruine en zwarte draad in de pot (altijd stroom voor Zigbee lamp) i.c.m. een draadloze niet 220V schakelaar (batterij of kinetisch). Een oplossing met een bypass module zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een "Zigbee router"-schakelaar zonder blauwe draad toch stroom krijgt via de "zwarte draad" maar dat de "Zigbee router lamp" UIT staat. Dus daar heb je ook niets aan bij een "Zigbee router lamp", die blijft zo dus DOM.

Bij Zigbee2MQTT kun je NIET een "Zigbee router-lamp" of welk Zigbee apparaat dan ook, instellen als Zigbee End-device (ga werken zonder router functie!). Je moet dan "custom-firmware" hebben van de "Zigbee router-lamp" waarbij de router-functie is uitgeschakeld. Van deze Osram lamp kan ik deze niet vinden en bestaat die volgens mij ook niet.
Bij Zigbee van Home Assistant (ZHA) kan ik deze "Zigbee router"-uitschakel functie ook NIET vinden.

Bij de handleiding van mijn Lupus XT2-plus Hub wordt expliciet aangeven dat alleen bepaalde inbouw schakelmodules van Lupus Electronics ZELF als Zigbee router kunnen dienen. Lupus noemt ze "Repeater" en een blauwe draad is dan verplicht bij deze modules. Dus de Lupus XT2-Hub met ingebouwde Zigbee coördinator, volgens mij een: TI CC530 SoC (dus een CC2530 of CC2538) met CC2592 range extender en hoogst waarschijnlijk aangepaste "custom firmware", werkt alleen met "Zigbee router" apparaten van Lupus zelf. De Osram lamp van deze review wordt dus niet als Zigbee router ingezet bij koppelen aan mijn Lupus XT2-plus. Ik ben blij met mijn Lupus XT2-plus die de Zigbee router functie van de Osram ledlamp NIET gebruikt. Lekker DOM :) vind ik beter.
Ik heb recent (17-1-2021) de "sniffer firmware" voor mijn (losse) Zigbee CC2531 USB-dongle eindelijk kunnen downloaden van de Texas Instrument site. Ik hoop e.e.a. beter te kunnen analyseren (sniffen) met deze stick en de Shark netwerk software. Hoe werkt nu precies het Zigbee netwerk van mijn Lupus XT2-plus Hub.

Foto 26, hieronder: De Zigbee module (gesoldeerd op de hoofd printplaat) van de Lupus XT2 plus Hub

Er zijn ook fabrikanten van lampen die expres de lampen niet van de Zigbee router functie voorzien (bijv: Sengled). Ook schakelmodules waarbij geen blauwe draad (neutral, nul) nodig is hebben vaak geen Zigbee router functie.
Het is volgens mij GEEN Zigbee standaard dat een apparaat met 110/220volt aansluiting een Zigbee router functie moet hebben. In praktijk is het vaak wel zo, zeker bij (Zigbee) ZLL waar origineel geen "coördinator" nodig was vanwege de decentrale bedieningsmogelijkheid (Touch Link) en dus iedere lamp daarom een router-functie heeft. Deze Osram is een (Zigbee) ZLL lamp!.
Het is dus aan te raden altijd goed na te gaan of een apparaat (niet alleen lampen) wel of niet een Zigbee router functie vervullen en of jouw Zigbee netwerk hiervan gebruik maakt!

Ik kan in de Zigbee standaards niets vinden over een mogelijkheid om de Zigbee router functie uit te schakelen van een apparaat. Is het een gebrek aan de Algemene Zigbee standaard, gewoon een implementatie van Zigbee2MQTT, Mosquitto, iets van ZLL/Zigbee-Pro of een limiet van de gebruikte chip voor de coördinator/router functie die dit onmogelijk maakt???. Misschien weet Koenkk het antwoord!
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Trillen/zoemen, piepen of flikkeren die slimme lampen of de alternatieven
Een lamp met ingebouwde Zigbee bevat eigenlijk alle elektronica die nodig is om de stroom van 220V naar 5 tot 40v voor de Leds te transformeren, te dimmen en aan te sturen via het Zigbee signaal. Als de fabrikant het goed doet is al deze elektronica goed op elkaar afgestemd en heeft de fabrikant het dus helemaal in de hand om te zorgen voor een piep- en tril/zoem- en flikker-vrij lampje. Desnoods gooit de fabrikant in het slimme lampje er nog wat demping materiaal in, in de vorm van lijm/pasta/rubber.
De Osram lamp van deze review en zijn “look/do alike” Ledvance variant maken geen hoorbaar geluid, ook niet als ik hem dicht bij mij oor hou en de lamp aan zet en dim.
Ook mijn dochter van 22 jaar hoort niets bij deze test met de 2 genoemde lampen.
Ook nemen wij geen flikkering van licht waar van deze lampen bij laagste/hoogste stil-stand of tijdens het dimmen. Zie ook het hoofdstukje “Kwaliteit: Hoe ervaar je het licht (rustig of flikkerend)” .
Je kunt deze lampen dus best SLIM noemen.
Dit wil niet zeggen dat alle "slimme lampen” echt slim zijn om te kopen.
Het internet staat bijvoorbeeld vol met piep/zoem klachten (Coil Wine) van de ACTION “LSC Smart Connect” Wifi slimme lampen. Zelfs als jij dat niet erg en niet storend vindt, verkort het toch echt de levensduur van deze lampjes aanzienlijk.

Ga je zelf aan de slag met een dimbare ledlamp (zonder Zigbee) en een Zigbee dimmer dan heb je wel kans dat de onderdelen niet goed op elkaar aansluiten en/of dat je een dimmer koopt die niet bij die dimbare ledlamp(en) past.
Je moet goed opletten dat de dimmer fase afsnijding (Trailing edge) is want bij een fase aansnijding dimmer knalt de sinus ineens omhoog en die "knal start" (50 keer per seconde!) vind een deel van de de elektronica niet fijn en kan leiden tot hoorbaar geluid of zichtbare flikkering.
Let er ook op dat je een dimmer neemt met een knopje om de minimum dim-waarde in te stellen zonder te gaan flikkeren. Ook moet het minimum en maximum wattage van de dimmer overeen komen met het wattage (opgeteld) van de lampen die er door worden aangestuurd!
Maar goed dan heb je toch noch een kleine kans dat het misgaat omdat bijvoorbeeld de driver (elektronica in de lamp) niet goed aansluiten bij de aansturing door de Zigbee dimmer.
Ook hier geldt dat bepaalde dimbare ledlampen en/of dimmers toch hoorbaar trillen/zoemen/piepen of de lampen zichtbaar flikkeren. Zie ook het hoofdstukje “Kwaliteit: Hoe ervaar je het licht (rustig of flikkerend)” .
Meestal zijn de geluid en flikker klachten het gevolg van goedkopere elektronica. Met name de spoeltjes, condensatoren en transformatoren of het ontbreken van dempingsmateriaal (lijm, pasta,rubber) zijn de oorzaak van geluid en flikkering.
De ledlampjes zitten op een metalen plaatje (meestal aluminium) om af te koelen en dat moet ook goed afgeschermd zijn van de genoemde elektronica om versterking van geluid via het metaal te voorkomen.
Voor details zie Wikipedia: “ Electromagnetically induced acoustic noise (and vibration), electromagnetically excited acoustic noise, or more commonly known as coil whine…..“ .
Dus ben je niet te handig of begrijp je al deze techniek niet, dan kan een dimmer met dimbare lamp misschien wel als een niet zo slimme oplossing worden gezien voor jouw :( .
Conclusie Slim/Dom
Een Zigbee dimbare lamp op een lokale Hub is zo gek nog niet en erg gemakkelijk te installeren ook als je niet zo handig bent. Een Zigbee lamp is ook altijd nog 100% beter als een Wifi lamp die aangestuurd wordt via de Cloud. Zeker als het uit zetten met de schakelaar geen probleem is voor jouw en je huisgenoten. Je ziet echter mensen met goede reden (zie verhaal hierboven) overstappen van Zigbee lampen naar Zigbee inbouw schakelmodules of inbouw schakelaar/dimmers met Zigbee. Hou er rekening mee dat de Zigbee router functie van deze Osram Zigbee ledlamp NIET werkt als de stroom uit staat via de schakelaar. Denk dus goed na over wat voor jouw het beste is voordat je zo’n ledlamp met of zonder Zigbee router functie koopt, ook rekening houdend met de geschetste alternatieven.

De lamp op de Lupus XT2-plus Hub

Ik heb 3 van deze Zigbee lampen aan mijn Lupus Electronics XT2-plus Alarm/smarthome Hub gekoppeld. Ze worden allen herkend als "OSRAM – Dimmer". Je kunt ze AAN en UIT schakelen en Dimmen via de Lupus App of via een Lupus browser sessie. De lamp heeft “eigen” tijds-instelling attribuut “over-x-tijd UIT” op mijn Lupus Xt2-plus Hub. Ook deze is via de App of browser in te stellen.
Zie ook de uitgebreide review van Lupus XT2-plus Hub, bij:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Foto 15 hieronder : De Osram lamp op de Lupus-XT2 plus onder slimme schakelingen

Foto 16 hieronder : De Osram lamp attributen op de Lupus-XT2 plus Hub.

Foto 17 hieronder : De Osram lamp op de Lupus-XT2 plus sensor-lijst.

De Home Assistent Server/Hub hardware

Ik heb Home Assistant smarthome draaien op Home Assistant Operating System. Dit op een oud UEFI boot mode mini-IXT (X86-64) moederbord. Ik heb hierop een Zigbee CC2531 Texas Instrument USB-dongle aangesloten met een ‘losse” antenne via een verlengkabeltje.
De USB-dongle is geflashed met behulp van het Texas Instrument programmetje voor Windows (de “niet V2 versie”) en met de firmware x64 versie d.d. 15-11-2021 van de Zigbee2MQTT-site.

Foto 18 hieronder: De server, scherm, USB-debugger met kabeltje, USB-dongle en Antenne.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

De lamp onder Zigbee Home Assistant (ZHA)

De Osram lamp werkt goed onder Home Assistant/ Zigbee. Zowel aan/uit als dimmen als koppelen van rules/scenes. Ook het toevoegen van de USB-dongle CC2531 werkt "out of the box".

Foto 19, hieronder: HA ZHA CC2531 TI coördinator Zigbee

Foto 20, hieronder: De Osram lamp koppelen(pair) onder Zigbee Home Assistant (ZHA) ‘out of the Box” (geen scripting en/of setting aanpassing).

Foto 21, hieronder: De lamp op de HA “Device info” (apparaat info).

De lamp onder Home Assistant met Mosquitto/Zigbee2MQTT

De Osram lamp werkt goed op Home Assistant onder Mosquitto/Zigbee2MQTT. De laatste 2 zijn addons die je moet toevoegen onder Home Assistant.
Aan/uit en dimmen als ook het koppelen van rules/scenes werkt prima.
Met een Sonoff Zigbee 3.00 USB plus (firmware 17-12-2021) werkt de Osram lamp ook prima onder Mosquitto/Zigbee2MQTT.

Foto 22, hieronder: Osram lamp gekoppeld aan Zigbee2MQTT. Overzichtslijst.
“out of the Box” gekoppeld/pair (geen scripting en/of setting aanpassing).

Foto 23, hieronder: De lamp status op het Zigbee2MQTT Dashboard.

Foto 24, hieronder: De attributen / status van de Osram lamp onder Zigbee2MQTT.

Foto 25, hieronder: De lamp op Zigbee netwerk Mosquitto/Zigbee2MQTT.

YAML waarden van de lamp op Home Assistant onder Mosquitto/Zigbee2MQTT

Voor de liefhebbers de YAML waarden:
entity: light.osram_lamp_01
effect_list: blink, breathe, okay, channel_change, finish_effect, stop_effect
supported_color_modes: brightness
linkquality: 26
update:
state: idle
update_available: false
friendly_name: OSRAM lamp-01
supported_features: 45

Slot

Ik ben blij met deze Osram dimbare Zigbee lampen. Ze doen het nu al 8 maanden prima op mijn Lupus XT2-plus Hub. Op Home Assistant (HA) onder Mosquitto/Zigbee2MQTT werkt nu 1 Osram lamp al 3 weken naar tevredenheid. Ook op HA/ZHA werkte de lamp goed.
Voor kritisch alarmering verlichting gebruik ik liever Zigbee schakel-modules of Zigbee schakelaars (of dim varianten) die altijd stroom hebben (dus met blauwe en bruine draad) i.c.m. “gewone” (dimbare)ledlampen.
De goede beoordeling is niet omdat dat dit een TOP dimbare ledlamp is maar een redelijk goede dimbare ledlamp voor weinig geld. Die ook nog eens prima ondersteunt wordt op de diverse merken Zigbee Hubs.
Ook Tweaker readacteur Jeroen Horlings heeft een mooi (overzichts) artikel geschreven over Slimme Lampen. Zie: reviews: Slimme lampen uitgelicht - Vier instapsets onder de honderd euro

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

Foto Bijlage LIJST

Foto 01-02: De Osram en Ledvance dozen en lampen, die hetzelfde werken.
Foto 03: Levering doos, lamp en papieren informatie.
Foto 04: Detail van de lamp met wat informatie op de lamp zelf.
Foto 05: De website stopt mededeling van de OSRAM LIGHTIFY Cloud service.
Foto 06-07: De spec’s op de doos (van alle kanten).
Foto 08: Werking van Osram/Ledvance Smart+ met Amazon Alexa en Google Assistent.
Foto 09: De meegeleverde instructie.
Foto 10 -11: schermen van Firmware update op Home Assistant / Zigbee2MQTT.
Foto 12: SAMOTECH SM311 fase afsnijding Zigbee Dimmer met een NIET Zigbee Osram dimbare lamp.
Foto 13: Zigbee Aquara 2-voudige schakelaar met blauw-draad (nul) met 2 NIET Zigbee Osram gewone
............. Ledlampen.
Foto 14: Lupus 1 kanaal Zigbee schakel-module (relais) met blauw-draad (nul) met gewone stopcontact
..............met schakelaar (aarde en niet aarde model).
Foto 15: De Osram lamp op de Lupus-XT2 plus onder slimme schakelingen
Foto 16 : De Osram lamp attributen op de Lupus-XT2 plus Hub.
Foto 17: De Osram lamp op de Lupus-XT2 plus sensor-lijst.
Foto 18: De server, scherm, USB-debugger met kabeltje, USB-dongle en Antenne.
Foto 19: HA ZHA CC2531 TI coordinator zigbee
Foto 20: De Osram lamp koppelen(pair) onder Zigbee Home Assistant (ZHA) ‘out of the Box”
..............(geen scripting en/of setting aanpassing).
Foto 21: De lamp op de HA “Device info” (apparaat info).
Foto 22: Osram lamp gekoppeld aan Zigbee2MQTT. Overzichtslijst.
............“out of the Box” gekoppeld/pair (geen scripting en/of setting aanpassing).
Foto 23: De lamp status op het Zigbee2MQTT Dashboard.
Foto 24: De attributen / status van de Osram lamp onder Zigbee2MQTT.
Foto 25: De lamp op Zigbee netwerk Mosquitto/Zigbee2MQTT.
Foto 26: De Zigbee module (gesoldeerd op de hoofd printplaat) van de Lupus XT2 plus Hub
Foto 27: Links de oude doos van Ledvance met "oude" Ledvance lamp afbeelding die hetzelfde werkt als
..............Osram. Rechts de nieuwe doos van Ledvance met de foto van de "oude" Ledvance. In de doos
..............zit echter een andere lamp dat afgebeeld, zie de 3 foto's van deze nieuwe Ledvance lamp. Deze
.............."nieuwe" Ledvance lamp WERKT ook anders als de Osram en de "oude" Ledvance lamp.
Foto 28: Verklaring op Ledvance site van Zigbee versie (wel/niet QR-code op lamp).
Foto 29: Uitneembare Zigbee Philips batterij schakelaar/wandhouder en Zigbee Senic Gira kinetische
..............schakelaar (alleen de binnenkant)
Foto 30: Gewicht links...66,9 gram de Osram E27 Zigbee ZLL "60W" lamp versus

Spring naar einde review ("Gebruikt in combinatie met", alle Afbeeldingen en Reacties)

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit)?

Zo ontzettend veel onderzocht. Voor een ZigBee lamp. Dat verdient gewoon 3+.
Domme vraag misschien: maar is een puls schakelaar geen oplossing voor dit soort lamp? Of 'snapt' de lamp dat niet?
Bedankt voor het compliment.
Een goede vraag: hoe een puls(e) schakelaar i.c.m. een Zigbee ledlamp werkt !?
Ik heb geen ervaring of veel kennis van puls(e) “schakelaars”.
Het begint erbij wat een puls(e) “schakelaar” eigenlijk precies is.
Is het een moment of een stand schakeling die wordt uitgevoerd:
-A- Moment: Geeft "stroom door" aan een apparaat tot dat je de drukknop los laat (zoals bij een deurbel en de motor van een rolluik/luifel bediening).
OF
-B- Stand: Zet een schakeling in een bepaalde stand (bijv. aan of uit) als je de knop indrukt. Met de uitgebreide versie dat de duur van indrukken meerdere schakelingen/standen mogelijk maakt (bijv. dimmen).

Zover ik begrijp gaat het hier over B en zit direct achter de drukknop mechanica of elektromechanica, wel of niet in combinatie met elektronica inclusief een eventuele draadloze verbinding (bijv.: Zigbee). Met de drukknop zet je m.b.v. de achterliggende spullen de zaak in een bepaalde stand.
Dus als de stand is “stroom richting de lamp UIT”: heeft de lamp geen stroom en werkt de Zigbee router functie van de lamp NIET.

Je zou natuurlijk ook alle spullen achter de drukknop kunnen verplaatsing richting bijvoorbeeld de inbouw/verdeel pot in het plafond waar de Zigbee lamp zich bevind.
Maar goed dan moet je daar zorgen voor altijd stroom (bruin en blauw).
OF
De drukknop triggered een “UIT commando” (bepaalde pulse/freq. over stroom) naar de de Zigbee lamp en de driver van de lamp kan dit uitvoeren als “ga UIT” en de stroom richting de Zigbee lamp (en dus ook in de pot van de drukknop) blijft AAN. Maar goed dan moet er toch weer ook wat “slims” direct achter de drukknop komen. Dan heb je een slimme draadloze lamp met een ook slimme bedrade aansturing.
Het lijkt mij theorie maar misschien is het er wel??!!. B) B)

Ik weet alleen dat puls(e) drukknoppen schakelaars geen fysieke stand aangeven (veren terug) en dat men deze daarom aanraad als je ze gebruikt i.c.m. draadloze bediening.
Ik zelf kijk nooit naar de stand van een aan/uit wip-schakelaar om te weten of de lamp AAN dan wel UIT staat (of defect is). Dus is dit voor mij geen reden voor een puls(e) schakelaar te nemen. Voor een dimmer heb ik liever een fysieke draai/drukknop (zoals die SMA311) met Zigbee.

Maar zoals gezegd heb ik geen ervaring hiermee. Niet met puls(e) drukknoppen B en ook niet m.b.t. de mogelijkheden hiervan in de domotica. Lijkt mij een mooie uitnodiging aan de Tweakers om hier op te reageren, alhier!

[Reactie gewijzigd door Antonio di op 10 januari 2022 22:55]

Ik heb nog even verder gekeken en volgens mij is dit wat mogelijk is:
Er zijn Zigbee schakelaars, kinetisch of met batterij die netje op de bestaande inbouwdoos passen. Je verbindt de 220Volt zwarte en bruine draad door in doos van de schakelaar met een lasklem. De Zigbee lamp krijgt hierdoor altijd 220V stroom. Deze Zigbee schakelaar wordt niet op de 220 volt aangesloten (dus geen blauwe/nul/neutraal draad nodig in de schakelaar pot) en kan altijd een draadloos Zigbee signaal versturen dankzij de stroom van de kinetiek of de batterij! Het zijn wel 2 Zigbee aansluitingen voor je Hub en het is een vrij dure oplossing. Iets anders kan ik niet vinden.
Dank voor de review! Ik lees over het installeren/resetten het volgende:
In vergelijking met de HUE-serie van Philips (die ik gebruik) is dit best omslachtig. Ik zou het als minpunt noemen.
Bedankt voor de toevoeging m.b.t. de Philips HUE. Ik heb de plus- en min-punten verder verduidelijkt naar aanleiding hiervan. O.a.: reset onderscheid tussen ZLL en Zigbee 3.00, gebruikte en nieuwe lampen.

Het is zeker waar (reset omslachtig) wat jij zegt voor de meeste Zigbee Light Link (ZLL) lampen.
Normaal hoef je bij een nieuwe nog niet gebruikte ZLL of Zigbee 3.00 lamp GEEN reset te doen. Gaat het koppelen/pairen mis of bij een "gebruikte" (bijv: andere HUB of ZTL) dan is een reset wel nodig.

Reset is dus iets meer werk bij de meeste ZLL lampen. Zeker als je Hub en/of Zigbee Touch Link (ZTL) apparaat (bijv. dimmer) nog werkt, is het jammer dat de reset NIET via de Hub of ZTL kan!.
De reset met "5x AAN 3-5 sec en UIT" is echter wel een uitkomst als je HUB/ZTL stuk is of als je een 2de hands koopt en je de lamp wilt hergebruiken.

Ik weet trouwens niet of de Reset via de Hub/ZTL OOK werkt bij Phillips HUE ZLL lampen (ik geloof de eerste generatie)????
Ook bij Philips HUE is het denk ik iets meer werk als de lamp aan een andere/vreemde HUB/ZTL is gekoppeld geweest. Vroeger: reset met het serie-nummer van de lamp opgeven, ik weet niet hoe het nu is???? Misschien kunnen Tweakers met Phillips HUE deze punten toelichten/verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door Antonio di op 17 januari 2022 21:21]