SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee Review

Antonio di 24 oktober 2021, laatste update op 5 april 2022, 1.726 views Product gekocht

SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee

Heb deze SMaBiT_Zigbee_2,4Ghz_draadloze_schok_vibratie_sensor gekocht op Amazon.de in een set_met_2-andere_SMaBiT_sensoren_voor in_totaal 51,99 euro (okt-2021). Deze SMaBiT_Zigbee schoksensor werkt redelijk goed met/op mijn Lupus XT2-plus Alarm-smarthome. De Lupus “eigen”_schok-tril-sensor is een stuk duurder maar is betrouwbare door draadloze_eigen_868Mhz en biedt wat meer instellingen voor de gevoeligheid. Zie ook review XT2-plus: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Klein en wit
  • Standaard Zigbee 2.4Ghz
  • Werkt in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest)
  • Zou ook werken met Zigbee2MQTT (zie site), Homey(zie site). Alle niet getest!!
  • De knopcel batterij zou het dik 3 jaar moeten uithouden!
  • Makkelijk monteren met plaksticker (3M goede kwaliteit) op raam

Minpunten

• Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites) en via Amazon.
  • Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk (kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze sensor hierin.
  • SMaBiT support is wat je vindt op het internet, that’s it folks! (zie laatste foto-bijlagen van wat ik gevonden heb)
  • Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog) niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
  • Geen fijn afstelling voor de schok/tril gevoeligheid
  • Alleen met plaksticker te bevestigen. Op raam aan de zuid/zon zijde kan die loslaten na wat jaartje(s)/een-tijdje

Kwaliteit Score: 4

SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee
(review / how to use / technical-level: simple, Change log)
Geschatte leestijd 16-20 minuten (zonder de plaatjes met tekst).

CHANGE LOG (verandering per datum)

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
27-10-2021: Aparte "slot/conclusie" hoofdstukje afgesplitst en wat uitgebreid.
05-04-2022: Wat foto's ook tussen de tekst geplaatst

Introductie

Ik heb een Lupus XT2-plus Alarm-smarthome met voornamelijk Lupus componenten. De Lupus XT2-plus Hub support een eigen 868Mhz draadloze frequentie en ook Zigbee (2.4Ghz). Ik heb Osram/Ledvance Zigbee lampen en stekkerpluggen werkende op mijn XT2-plus Hub. Ik wou toch ook eens Zigbee sensoren- en bedienings-componenten uit proberen van een andere merk op mijn Lupus Hub. Zo ben ik terecht gekomen bij het merk SmaBiT (het voormalige “Home” Bitron Video) Zigbee (2.4Ghz) voor o.a. deze draadloze Zigbee Schok/vibratie sensor.
Zie ook de review van de Lupus XT2-plus Hub: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Foto hieronder : Wat Historie van mijn vorige Alarm in de 80er-jaren: Ouderwetse bedrade kwik schok-tril Sensor (lek). Nu chemisch afval en verboden.

Waarom toch schok-tril sensor

Voor specifieke doeleinden (bijv.: bij je scharnieren van je geldkluis, ter alarmering van opbreken) is een “huis” schok-tril sensor nog bruikbaar. Maar voor het beveiligen van ramen is het wat bewerkelijk (en volgens mijn vrouw lelijk :( :+ ;) ) om alle ramen van zo’n draadloze schok-tril sensor te voorzien. Ik heb daarom voor de benedenverdieping een akoestische sensor (een goede kost gauw 80 tot120 euro) midden in de kamer geplaatst die alle ramen (10 delen!) voor en achter (heb open keuken!) afdekt tegen breuk en hiervoor een alarm afgeeft. Blijft op mijn benedenverdieping 1 groot raam over van de bijkeuken die NIET door de akoestisch sensor wordt afgedekt. Voor dit raam zet ik een SMaBiT Zigbee schok-tril sensor in (kosten rond 20 euro). Lupus heeft geen Zigbee schok-sensor (alleen een schoksensor met hetzelfde uiterlijk maar “eigen” draadloze 868Mhz frequentie). Ik wil ook wel eens kijken of deze Zigbee op mijn Lupus XT2-plus werkt!
Alle schok-tril-sensoren (ook die hele oude , zie bijlage) bevestig je met een dubbelzijdige plakstrip ergens op. Op een raam aan de zon/zuidzijde laten deze altijd los naar een aantal jaren. SMaBiT levert met 3M een goede kwaliteit sticker mee. Akoestische sensor kun je bijna altijd ook schroeven, die hebben dus dat loslaten-plakstrip- probleem niet.
Heb je een ruimte met 1 te beveiligen raam dan is een schoksensor een mogelijke keuze ten faveure van een akoestische glasbreuk sensor, ook qua kosten. Anders is het tegenwoordig vooral voor specifieke toepassingen een uitkomst.
Foto hieronder: Leveromvang

Waarom SMaBiT

Zie ook argumenten voor SmaBiT bij de inleiding.
SMaBiT wordt volgens mij door dezelfde hardware fabrikant (Climax) gemaakt als de Lupus
componenten. Climax maakt voor vele bekende Duitse en ook een aantal Nederlandse merken Alarm/smarthome systemen en componenten (volgens mij: Ergardia/Woonveilig, Blaupunkt, Yale, Magenta/Qivicon, Telecom.de base 1 en 2, Vesta by Climax) de hardware en levert in ieder geval voor al die merken vaak dezelfde sensor-firmware. Hierdoor is de kans groot dat Zigbee SmaBiT ook werkt met Zigbee Lupus.
Daarnaast zou SmaBiT Zigbee ook werken met Homey, Deconz, Openhab en (Zigbee2)MMTQ, Amazon Echo(plus)/Alexia en een deel ook met Philips Hue.
Bij de “merk eigen” 868Mhz en 433Mhz draadloze frequenties van alle OEM Climax spullen zit er vaak toch een verschil in de software en de versleuteling op de Hub en/of Cloud. Bijna altijd werkt het daarom niet de uitwisseling met deze componenten tussen de verschillende merken Hub;s en Clouds..
Bij Zigbee 2,4Ghz speelt dit veel minder maar ook hier is nog niet alles gestandaardiseerd.
SMaBiT is verkrijgbaar bij Amazon (verkocht en geleverd door Amazon!). Voor mij is Amazon een dozen-schuiver, maar werkt iets niet dan stuur je het terug en krijg je je geld terug . Dat geldt ook voor de garantie periode.
De SMaBiT componenten zijn nogal eens in de aanbieding per setjes van 3 (dezelfde of verschillende), dus dan nog “voordeliger”.
Foto hieronder: Schok-sensor na opening met batterij

Waarom geen SMaBiT

SMaBiT heeft een deel van de producten lijn van Bitron-Video (Italiaans) overgenomen. Bitron bestaat dus niet meer en we moeten afwachten of SMaBiT het wel zal gaan redden.
Ik heb SMaBiT een vraag per e-mail gestuurd/gesteld en na nu dik 2 weken nog geen antwoord.
SMaBiT wordt verkocht door nogal wat louche (weder)verkopers op internet (eigen site) en via Amazon (naar mijn mening: e-joker, Grooves.land, veel negatieve review op trustpilot.de !). Je weet vaak ook niet vanaf welke locatie ze versturen en of je een track&trace krijgt. Ze wekken de indruk te versturen vanuit Duitsland, maar het kan net zo goed China zijn.
Foto hieronder: Schok-sensor na opening zonder batterij

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wat is het / doet het (en niet)

Volgens de Duitse handleiding is het een schok-sensor ( Erschütterung ) en volgens de Engelse
een Schok-tril-sensor (Shock and Vibration). Bij glasbreuk/tril/schok geeft deze sensor draadloos een alarmmelding af aan een Hub of Cloud.
Zie bijlage voor handleiding in NL (JBF vertaling) een betere versie in EN. Zie ook de Homey en (Zigbee2)MMTQ bijlagen met uitleg.
Het is:
– Een draadloze Zigbee 2,4Ghz sensor.
– Met een koppel/instel mode (aan Hub of Cloud) te activeren via druk-schakelaartje.
– Met een rood ledlichtje dat status weer geeft d.m.v. verschillende interval knipperingen
...(normaal is ledje UIT).
– Een schok/ trilling wordt gemeld aan je Hub of je Cloud, die daarop alarm kan slaan en melding versturen.
– Zwakke batterij word gemeld.
– Deze sensor lijkt het meest op de Climax SVGS-3ZBS (ook qua batterij!), maar dan naar zonder
...de mogelijk de schok of tril verfijnt in/af te stellen (Bij Lupus het attribuut: “Gevoeligheid”).
– De schok/tril gevoeligheid is niet in te stellen bij deze SMaBiT (wel bij Lupus of Climax model).
...Dit staat ook niet in de SMaBiT handleiding/instructie.

Installatie

Zie SMaBiT bijlagen voor handleiding in NL (JBF vertaling) en betere versie in de EN taal. Ga in eerste instantie uit van deze SMaBiT instructies. Er is ook foto-bijlage met instructie van de veronderstelde hardware fabrikant (is niet specifiek voor deze SMaBiT!) en ook de Homey en MMTQ foto-bijlagen geven wat informatie! Zie ook bijlagen met scherm-afdrukken van een koppel/paring actie van de schok-sensor op/aan een Lupus XT2-plus Hub.
De installatie:
– Trek de plastic strip (voorkomt contact van batterij) uit de schoksensor.
– Start “zoek sensor” op je Hub of Cloud.
– Druk met een (afgestompt) prikkertje het drukschakelaartje 10 sec. IN (zie bijlagen).
– Voeg schok-sensor toe als de Hub of Cloud, als die aangeeft dat die gevonden is.
– Stop het "zoek sensor” op je Hub of Cloud.
– Controleer of de schok-sensor attributen (ID en Versie) goed vermeldt staan in de Hub of Cloud.
.. Krijg je in de ID “ bbad01/…” en is de Versie niet ingevuld (er is dan ook geen signaal bereik!),
.. start de installatie dan opnieuw. De installatie is namelijk half mislukt/half gelukt en de
.. schok-sensor werkt hiermee niet!
– Controleer of de schok-sensor een goede signaal verbinding heeft met de Hub of Cloud.
– Vul de schok-sensor attributen (naam, acties, etc.) in op de Hub en Cloud.
– Controleer of de schok-sensor werkt (door bijv. schudden met je hand). Gaat het ingestelde alarm af,
...krijg je een melding (bijv. ingestelde Push op telefoon).
– Houdt de sensor op de plek waar je hem wilt gaan bevestigen. Controleer weer het signaal/bereik.
– Maak de bevestig-plek goed schoon en droog.
– Houd minimaal 10mm afstand (op glas) van iedere raam-zijkant en hou er rekening mee dat het
.. maximale bereik van de schok-sensor 120cm rond de sensor is!
– Bevestig de meegeleverde plaksticker op de achterkant van de schok-sensor (NIET gaatjes kant!).
.. Bevestig de schok-sensor op het raam op de gekozen (goede) plek.
– Het is met de SMaBiT schok-sensor niet mogelijk de schok/tril gevoeligheid (mogelijke attribuut op de
...Hub of in de Cloud) in te stellen!!.

Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Pro

-- Klein en wit
-- Standaard Zigbee 2.4Ghz
-- Werkt in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest)
-- Werkt ook met Zigbee2MQTT, Homey, Deconz en een deel met Philips Hue (alle niet getest!!)
-- De knopcel batterij zou het dik 3 jaar moeten uithouden!
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Cons

-- Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen site) en via Amazon.
-- Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk
... (kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze sensor hierin.
-- SMaBiT support is wat je vindt op het internet, that’s it folks!
-- Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog) niet in de Back-up
... van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).

Werking SMaBiT schok-sensor en vergelijk met Lupus

Als ik flink op het raam tik waar de SMaBiT schok-sensor op bevestigd is, dan krijg ik een melding op mijn Lupus XT2-plus Hub en gaat het alarm af als dat AAN staat. De schok-sensor werkt bij mij dus naar tevredenheid (nu 2 week).
Ik kan jammer genoeg deze SMaBiT schok-sensor niet vergelijken met een geïnstalleerde Lupus equivalent, omdat ik die niet heb.
Ik kan wel een aantal zaken noemen die bij Lupus anders zijn op grond van mijn ervaring met dit merk.
Lupus heeft de schok-sensor met alleen de ‘ eigen” 868Mhz draadloze verbinding. Deze verbinding is beter (verder bereik en stabieler) ) dan de Zigbee verbindingen. Bij Zigbee hangt wel e.e.a. af van de aanwezige van andere Zigbee sensoren in het Zigbee Mesh netwerk. Die kunnen natuurlijk ook voor een betere verbinding kunnen zorgen. Verder heeft de Lupus versie de mogelijkheid om de schok/tril gevoeligheid in 6 gradaties in te stellen (zie bijlage). Lupus geeft service, levert een betere handleiding en is in Duitsland bij vele betrouwbare winkels verkrijgbaar. Lupus is wel een stuk duurder.
Omdat de SMaBiT schoksensor maar komt met 1 gevoeligheid is hij voornamelijk bedoeld voor FLINKE schokken/trillingen en (glas)breuken. Wil je een fijner af te stellen sensor dan kom je toch eerder bij een merk met instelmogelijkheden voor de gevoeligheid (op de sensor zelf, via Hub of Cloud), deze SMaBiT schoksensor heeft dat niet!

Slot / Conclusie

De prijs voor deze schoksensor vind ik redelijk. Jammer dat het bereik van het Zigbee signaal minder is dan van de 868Mhz componenten die ik heb. Voor kritisch zaken geeft ik daarom liever de voorkeur aan een schoksensor met de 868Mhz freq. Dus voor mij betekent dat een Lupus schoksensor inzetten. Ook omdat daar de schokgevoeligheid ingesteld kan worden. Voor een ruimte met meer ramen, zou ik gewoon een akoestische sensor nemen die glasbreuk constateert bij alle ramen in die ruimte (is wel een beetje moeilijk testen :( :o :) ).

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di

Bijlagen/Foto’s (met tekst)

-01- Wat Historie van mijn vorige Alarm in de 80er-jaren: Ouderwetse bedrade kwik schok-tril Sensor (lek).
…… Nu chemisch afval en verboden.
-02- SMaBiT Schok-sensor: Omvang levering
-03- SMaBiT Schok-sensor na opening met batterij
-04- SMaBiT Schok-sensor na opening zonder batterij
-05- SMaBiT Schok-sensor uitgenomen batterijhouder
-06- SMaBiT Schok-sensor-Zigbee zonder batterijhouder
-07- SMaBiT Schok-sensor druk-schakelaartje en id-plaatje-binnen
-08- SMaBiT Schok-sensor-Zigbee tekst op de printplaat
-09- SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- het ledlichtje
-10- SMaBiT Schok-sensor Zigbee 2-delen streepjes voor samenvoegen-sluiten van de kappen
-11- SMaBiT Schok-sensor-Zigbee te verwijderen (trekken) plastic-strip batterij afsluiter
-12- MaBiT Schok-sensor-Zigbee -- Prikkertje om druk-schakelaartje aan binnenkant in te
….. drukken
-13- SMaBiT Schok-sensor-zigbee-- Prikkertje in kleinste gat om druk-schakelaartje
…… aan binnenkant in te drukken
-14- SMaBiT Schok-sensor-zigbee-- Brandend Led-lichtje na 10 seconden indrukken
…... druk-schakelaartje
-15- Panasonic CR2477 lithium batterij voor SMaBiT Schok-sensor
-16- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor toevoegen via Browser
-17- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor invullen attributen via Browser 01
-18- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor invullen attributen via Browser 02
-19- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor invullen attributen via Browser 03
-20- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor invullen gevoeligheid
....... via Browser 04
-21- Op Lupus XT2-plus: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Schoksensor toevoegen via Browser
…… HALF-GELUKT_HALF-MISLUKT
-22- Melding van Lupus Hub: SMaBiT Schok-sensor-zigbee -- Smart-telefoon Screenshot zelf ingestelde
....... push-message bij schok_vibratie
-23- SMaBiT Schok-vibratie-sensor-zigbee NL instructie
-24- SMaBiT Schok-vibratie sensor-zigbee EN instructie
-25- SMaBiT Schok-vibratie sensor-zigbee papier snelle handleiding (is alleen verwijzing naar Website)
-26- Homey support: SMaBiT Schok-vibratie-sensor-zigbee
-27- MQTT support: SMaBiT (Bitron Video) AV2010_33 control via MQTT
-28- Climax spec's shock-sensor: Zigbee 3 serie ---en--- 868/433Mhz 3 series
-29- Climax spec's shock-sensor: Zigbee 1 serie ---en--- 868/433Mhz 1 series
-30) manual user SVGS5F1919-4860405 (Climax??), een handleiding die ongeveer bedoeld moet zijn voor
....... de SMaBiT schok-sensor. De plaatjes en veel spec's van SMaBiT en Bitron-video zijn het zelfde !!!!!
....... Uitleg van schok/tril "gevoeligheid" lijkt op de Lupus handleiding voor de Lupus 868Mhz uitvoering van
....... de schok-sensor!!!
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee?