Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf Review

Antonio di 27 juli 2021, laatste update op 6 juni 2022, 348 views Product gekocht

Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf

De Optex VXS-RDAM-X5-Wit-voor-143-euro (15-juli-2021) nieuw-gekocht via Amazon.it. In NL erg duur. In IT-ES-DE stuk goedkoper. Nu 1-week-in-gebruik. GEEN valse alarmmelding bij wisseling temperatuur, kat buren en regen. Via Lupus Ingang-sensor verbonden met mij Lupus-XT2-plus Alarm-smarthome Hub. Ben tot nu toe tevreden. Wel Winter en Herfst afwachten. Zie ook: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html https://tweakers.net/productreview/270438/lupus-electronics-lupusec-draadloze-sensoringang.html

Pluspunten

• (semi)profesionele buiten intrusie dectectie sensor
  • Infra rood en microgolf (radar) dectectie (dual) en anti-masking (tegen afdekken sensor)
  • Ingebouwde SMDA software voor "geen alarm bij": dier, waaiende blad / takken, temperatuur schommeling, vaste objecten
  • Te gebruiken voor verschilende merken alarm-smarthome installaties (deze merken moeten wel een "losse" draadloze transmitter leveren)
  • Optex heeft documentatie (6-6-2022) online geplaatst.
  • Afstand in te stellen tot 12meter. waterpasje in muurplaat
  • Hoek evt. verkleinen van 90graden naar minder
  • standalone test modus

Minpunten

• groot / dik
  • Jammer dat "ruimte voor batterij en transmitter/ingang-sensor" niet losstaand te gebruiken is (bijvoorbeeld sensor op de buitenkant-schuur en batterij en transmitter in die box aan de binnen kant-schuur
  • geen afdak-scherm meegeleverd (=optioneel)
  • Schroeven zijn parkers in plastic. Je verwacht bij een (semi)profesioneel product toch boutje die in het plastic gegoten zijn. Vooral omdat je de kast open moet maken met die parkers bij problemen en batterij wisseling.

Kwaliteit Score: 4

Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf
Geschatte leestijd 6-8 minuten (zonder de plaatjes met evt. tekst).
Change Log
Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
06-06-2022 URL naar documentatie van Optex toegevoegd.
.................... De spec's en korte instructie foto toegevoegd.
.................... Minpunt documentatie alleen voor bedrijven naar plus-punt verhuisd (zie ook URL)

Introductie

Ik kan pas een goede review schrijven als ik de Optex een tijd in gebruik heb met mijn Lupus Alarm-smarthome installatie is. Hoe doet de Optex het bijvoorbeeld in de Herfst en Winter.
Ik heb de Optex geplaatst op de schuur achterin de achtertuin van mijn hoek eengezinswoning.
Dus daar hoop ik testresultaten van te verzamelen.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Het onderstaande kan ik nu al melden (plus de foto's).

Optex is een grote naam in de professionele "Intrusion Detection Market" (beveiliging tegen indringers).
Dat segment is te duur voor particulieren.
Dit Optex model wordt gezien als een (Semi)-professioneel sensor en wordt veel gebruikt door installatiebedrijven bij buiten beveiliging van huizen.
Ook omdat het ingezet kan worden voor verschillende Alarmsystemen met ieder hun eigen (digitale) protocollen.
Hiervoor wordt dan een "merk specifieke" draadloze transmitter (ingang-sensor) en batterij geplaatst in de Optex.

Buiten camera's voor de retailmarkt hebben tegenwoordig ook veel "bewegingsdetectie", Dat is leuk om een camera opname te starten of een notificatie te sturen naar je telefoon. Kun je met je telefoon via de camera kijken wat er aan de hand is. in 999 (of meer) gevallen van de 1000 is er niets aan de hand. Oftewel deze zijn niet geschikt om autonoom een licht/geluid Alarm te activeren. Dat zou met een Optex sensor wel moeten kunnen.

Een goede bewegings-buitensensor die dient om een ALARM (geluid/licht) af te laten gaan bij een ECHTE inbraakpoging is eigenlijk onontbeerlijk. Je wilt immers een inbraak in huis voorkomen en dat begint BUITEN.
Je wilt ook geen vals alarm. BUITEN is dat zeer veel moeilijker dan BINNEN door de wind, temperatuur wisseling, bladeren, dieren, licht van auto's en wisselende "vaste objecten" (auto geparkeerd, auto weg, tuin meubilair (ver/ge)plaatst).
PIR-sensoren van goedkopere merken voor buiten zijn bijna allemaal speelgoed. Geschikt om een lampje aan/uit te laten gaan, maar niet voor alarmering.

Ik gebruik deze Optex in combinatie met een Lupus draadloze ingang-sensor en de lupus XT2-plus Hub.
In Duitsland gebruiken bijna alle (serieuze) particulieren die een Lupus Alarm-smarthome systeem hebben de Optex buiten-bewegings-sensor. Het merk Ajax levert ook Optex sensoren met een Ajax transmitter.
Zie voor Nederlandse documentatie:

Zie ook:

productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
productreview: Lupus Electronics Lupusec draadloze sensoringang review door A...
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Kortom wordt hopelijk nog vervolgt.

PS . De prijs vermeld bij MAXICT van dik 22.000 euro (27-juli-2021) klopt niet :) :+

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf?