SMaBiT Scenario start schakelaar (4-voudig) Zigbee Review

Antonio di 6 november 2021, laatste update op 5 april 2022, 176 views Product gekocht

SMaBiT Scenario start schakelaar (4-voudig) Zigbee

Heb deze SmaBiT_AV2010/34 Scenario_start_schakelaar_(4-voudig)_Zigbee gekocht op "Amazon.de" in een set met 2 andere SMaBiT producten voor in totaal 51,99 euro (okt-2021). Deze SmaBiT Schakelaar werkt goed met/op mijn Lupus XT2-plus Alarm-smarthome Hub. Zie ook review XT2-plus: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• redelijk plat/dun voor een opbouwschakelaar. Mooi wit.
  • Standaard Zigbee 2,4Ghz.
  • Werkt in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest).
  • Toevoegen van deze schakelaar kan met Lupus Browser-sessie of Lupus App.
  • Zou ook werken met Zigbee2MQTT en Homey (niet getest!!).
  • De 2 alkaline penlight AA batterijen zouden het 3 jaar moeten uithouden!
  • Makkelijk monteren met plaksticker of schroeven/pluggen.
  • Erg handige Schakelaar om Rules , Scenario’s en Alarmeringen (inbraak, brand, paniek) “met de hand” uit te voeren.

Minpunten

• Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites) en via Amazon.
  • Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk (kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze schakelaar hierin.
  • SMaBiT support is wat je vindt op het internet (zie foto-bijlagen van wat ik gevonden heb)
  • Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog) niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
  • Voor Lupus Electronics: Koppelen van de touch-knoppen aan een uit te voeren Rule, Scenario of alarmering, lukt alleen met de Lupus App., NIET met een Lupus Browser-sessie.

Kwaliteit Score: 4

SMaBiT Scenario start schakelaar (4-voudig) Zigbee
(normal lenght read / review / how to use / technical-level: simple, Change log)

Geschatte leestijd is 14-20 minuten (zonder plaatjes met tekst!)..

CHANGE LOG (verandering per datum)

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.

27-11-2021: Op verzoek: Foto 8 t/m 14 tussengevoegd (Hardware onderdelen & Info).
05-12-2021: De bediening Rule/scene/alarmering met de browser of App blijkt toch mogelijk
.....................maar technisch.
....................Daarom de beschrijving bij hoofdstuk "Waarom toch deze schakelaar" hiervan aangepast.
....................Vergelijk met Lupus soortgelijk product aangepast (heb die nu wel!).
....................van "Zigbee bereik" een apart hoofdstukje gemaakt.

Introductie

Ik heb een Lupus XT2-plus Alarm-smarthome met voornamelijk Lupus componenten. De Lupus XT2-plus Hub support een eigen 868Mhz draadloze frequentie en ook Zigbee 2,4Ghz. Ik heb Osram/Ledvance Zigbee lampen en stekker-pluggen werkende op mijn XT2-plus Hub. Ik wou toch ook eens een ander Zigbee bedienings-component uit proberen van een andere merk op mijn Lupus Hub. Zo ben ik terecht gekomen bij het merk SMaBiT (het voormalige “Home” Bitron Video) en deze “AV2010/34 Scenario start schakelaar (4-voudig) Zigbee”. Lupus en ook Blaupunkt hebben ook "schakelaars" die er precies hetzelfde uitzien en die ook met Zigbee werken. Of ze precies hetzelfde zijn, kan ik niet zeggen. Ik heb alleen deze SMaBiT versie en deze werkt goed met/op mijn Lupus XT2-plus Hub. Ik noem hem vanaf nu in dit schrijven een schakelaar. Het is niet een 220V schakelaar, maar je stuurt via het draadloze Zigbee een "commando" van de 'schakelaar" naar je Hub die daar iets mee gaat doen, afhankelijk van wat je hebt ingesteld op die Hub (zie uitleg verderop).
Zie ook de review van de Lupus XT2-plus Hub: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Waarom toch deze schakelaar

De SMaBiT "schakelaar" heeft 4 "touch" knoppen. Het is eigenlijk geen schakelaar in de zin van iets AAN en UIT-zetten met dezelfde knop (het zou met 2 "touch" knoppen/scenario's wel kunnen!). Per knop wordt er "iets uitgevoerd/geactiveerd/toegepast (In het Engels: "Apply”, “Execute”). Dat kan zijn een (home automation) Rule (regel), Scenario of een Alarmering (Inbraak, Paniek, Water, Brand etc.). Dit is dus eigenlijk een ECHTE "Slimme Schakelaar": “programmeerbaar” via een Scenario, Rule, Alarmering .
Met de App of Browser bedien je bij de Lupus XT2-plus Hub gemakkelijk en gebruikersvriendelijk een enkel component (Lamp aan/uit/dimmen, de temperatuur/vochtigheid waarden bekijken etc.).
Het uitvoeren van een een Rule/Regel of scenario/scene kan wel bij Lupus Hub via een Browser-sessie of via de App (getest met Admin. account!). Dit is echter meer bedoeld als testoptie dan het zo gemakkelijk of gebruikersvriendelijk te doen. Deze browser/App bediening is dus niet/minder geschikt voor de “normale” gebruiker. Voor je het weet worden al je rules/scenes “per ongeluk” aangepast door het pogen uit te voeren van deze zaken door zo’n “normale gebruiker”. Bij de Lupus Hub worden de rules/scenes veelal automatisch getriggerd door “Events” die het systeem zelf constateert met alle sensoren en koppelingen (bijv.: Alarmering/lichten-AAN bij sensor gaat OPEN en Alarm-ingeschakeld OF: Temperatuur daalt onder 21 graden, zet de verwarming aan, OF: ZON gaat onder, open luifel, ECT.). In die gevallen heb je dus geen “handmatige” bediening nodig. Maar toch blijft het zeer handig om met deze “slimme schakelaar” gemakkelijk en gebruikersvriendelijk een Rule/Scenario/Alarmering van je Lupus XT2-plus Hub "met de hand" uit te voeren! Dus in ieder geval bij de Lupus Hub een handig dingetje, zo’n “slim schakelaartje”.
Je kunt met deze “touch” knoppen “slimme schakelaar” NIET het Alarm inschakelen of uitschakelen op de Lupus Hub. Wel kan je aan een knop “sla Alarm” koppelen als uit te voeren alarmeer opdracht! Je kunt van Lupus Electronics een aparte fysieke draadloze draagbare schakelaar voor het inschakelen/uitschakelen van het Alarm krijgen. Er is hiervoor ook een toetsenbordje/ schakelpaneeltje leverbaar bij Lupus Elec.. Deze in/uit schakel acties kun je natuurlijk ook met de browser of de App op je smartphone uitvoeren!

Waarom SMaBiT

Zie ook argumenten voor SmaBiT bij de inleiding.
SMaBiT wordt volgens mij door dezelfde hardware fabrikant (Climax) gemaakt als de Lupus componenten. Climax maakt voor veel bekende merken van Duitse, Nederlandse en andere landen, de hardware/systeemsoftware van de alarm/smarthome systemen (inclusief de componenten). Volgens mij o.a.: Ergardia, Woonveilig, Blaupunkt, Yale en Vesta by Climax. Ze leveren in ieder geval voor al die merken vaak dezelfde “sensor”-firmware. Hierdoor is de kans groot dat Zigbee SmaBiT ook werkt met Zigbee van Lupus.
Daarnaast zou SmaBiT Zigbee ook werken met Homey, Deconz, Openhab en (Zigbee2)MMTQ, Amazon Echo(plus)/Alexia en een deel ook met Philips Hue.
Bij de “merk eigen” 868Mhz en 433Mhz draadloze frequenties van alle OEM Climax spullen zit er vaak toch een verschil in de software en de versleuteling op de Hub en/of Cloud. Bijna altijd werkt het daarom niet de uitwisseling met deze componenten tussen de verschillende merken Hub;s en Clouds. Bij Zigbee en Z-wave speelt dit veel minder maar ook hier is nog niet alles gestandaardiseerd (zeker niet bij Zigbee!).
SMaBiT is verkrijgbaar bij Amazon (verkocht en geleverd door Amazon!). Voor mij is Amazon een dozen-schuiver, maar werkt iets niet dan stuur je het terug en krijg je je geld terug. Dat geldt ook voor de garantie periode.
De SMaBiT componenten zijn nogal eens in de aanbieding per setjes van 3 (dezelfde of verschillende), dus dan nog “voordeliger”. Maar ook een enkel stuk is veel goedkoper dan de Lupus en Blaupunkt versie, waarbij ik niet weet of die van binnen anders zijn (inclusief de firmware van de microprocessor in de schakelaar zelf???!!).
Omdat de schakelaar GEEN kritisch onderdeel is van mijn alarm, kan ik ook leven met een eventuele mindere kwaliteit of betrouwbaarheid van deze SmaBiT schakelaar.

Waarom geen SMaBiT

SMaBiT heeft een deel van de producten lijn van Bitron-Video (Italiaans) overgenomen. Bitron bestaat dus niet meer en we moeten afwachten of SMaBiT het wel zal gaan redden.
Ik heb SMaBiT een vraag per e-mail gestuurd/gesteld en na nu dik 4 weken nog geen antwoord.
SMaBiT wordt verkocht door nogal wat louche (weder)verkopers op internet (eigen site) en via Amazon (naar mijn mening o.a.: e-joker, Grooves.land, veel negatieve review op trustpilot.de !). Je weet vaak ook niet vanaf welke locatie ze versturen en of je een track&trace krijgt. Ze wekken de indruk te versturen vanuit Duitsland, maar het kan net zo goed China zijn.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wat is het / doet het (en niet)

Er circuleren verschillende namen voor deze schakelaar. Bij een vorig hoofdstuk is al uitgelegd wat het eigenlijk is en dat het geen echte schakelaar is. Dat is dan ook meteen de oorzaak van die verschillende namen, waarmee men poogt (of juist niet) de functionaliteit weer te geven met een redelijk makkelijk klinkende/lopende naam.
Zie bijlage voor handleiding in NL (JBF vertaling) en een niet veel betere versie in EN. Zie ook de Homey en (Zigbee2)MMTQ bijlagen met uitleg.
Het is:
– Een draadloze Zigbee 2,4Ghz schakelaar.
– Met een koppel/instel mode (aan Hub) te activeren via druk-schakelaartje op de achterkant.
– Met een rood ledlichtje op de achterkant dat status weer geeft d.m.v. verschillende interval knipperingen
...(normaal is ledje UIT) van het toevoegen/koppelen aan de Hub.
– Met een wit lichtje voor (niet de lichtjes van de touch knoppen!) dat bij problemen knippert.
– 4 touch-knoppen op de voorkant met wit licht dat 1x knippert/piept als je succesvol de knop indrukt
...(signaal is verzonden naar de Hub) en 2x knippert/piept als dit mislukt!
– Zwakke batterij word gemeld aan de Hub.
– De signaal verbinding tussen de Hub en de schakelaar wordt gemonitord.
– Deze schakelaar lijkt het meest op de Climax WSS-4E-ZBS.

Installatie op Lupus XT2 plus Hub

Zie de SMaBiT bijlagen voor handleiding in NL (JBF vertaling) en niet veel betere versie in de EN taal. Ga in eerste instantie uit van deze SMaBiT instructies. Er is ook foto-bijlage met instructie van de veronderstelde hardware fabrikant (is niet specifiek voor deze SMaBiT!) en ook de Homey en MMTQ foto-bijlagen geven wat informatie! Zie ook bijlagen met scherm-afdrukken van een koppel/paring actie van de Schakelaar op/aan een Lupus XT2-plus Hub.
De installatie:
– Maak de schakelaar open (klik met haakjes dicht), en plaats de 2 meegeleverde AA batterijen in de
...schakelaar met de PLUS en MIN polen aan de juiste kant.
– Start “zoek schakelaar” op je Hub (bij Lupus “zoek sensor”).
– Druk maximaal 10 sec. op het rode drukschakelaartje, tot het rode ledlichtje brand (gaat weer uit/ aan).
...Lukt het niet probeer het weer.
– Voeg de “schakelaar toe” aan de Hub, als de Hub aangeeft dat die gevonden is.
– Stop het "zoek schakelaar” op je Hub.
– Controleer of de attributen ID en Versie goed vermeld staan in de Hub (je ze ziet op het scherm).
...Krijg je in de ID “ bbad01/…” en is de Versie niet ingevuld (er is dan ook geen signaal bereik!),
...Start de installatie dan opnieuw. De installatie is namelijk half mislukt/half gelukt en de Schakelaar
....werkt hiermee niet!
– Controleer of de schakelaar een goede signaal verbinding heeft met de Hub.
– Vul de schakelaar Naam in en verander eventueel het Zone nummer, via de App of Browser.
– Koppel aan iedere touch-knop een Scenario, Rule(regel) of Alarming via je applicatie.
...Bij Lupus lukt dit ALLEEN via de Lupus App, NIET via een Lupus browser sessie!!!
– Test of de Touch-knop werkt. Activeert die de gewilde/gekoppelde Rule, Scenario of Alarmering?
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Pro

- Klein en wit.
- Standaard Zigbee 2,4Ghz.
- Werkt in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest).
– Toevoegen van deze schakelaar kan met Lupus Browser-sessie of Lupus App.
- Werkt ook met Zigbee2MQTT, Homey, Deconz en een deel met Philips Hue (alle niet getest!!).
- De 2 alkaline penlight AA batterijen zouden het 3 jaar moeten uithouden!
- Makkelijk monteren met plaksticker of schroeven/pluggen.
– Erg handig om Rules , Scenario’s en Alarmeringen (inbraak, brand, paniek) “met de hand” uit te
…voeren.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Cons

– Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites) en via Amazon.
-- Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk
...(kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze schakelaar hierin.
– SMaBiT support is wat je vindt op het internet (zie foto-bijlagen van wat ik gevonden heb)
– Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog) niet in de Back-up
...van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
– Voor Lupus Electronics: Koppel de touch-knoppen aan een uit te voeren Rule, Scenario of alarmering.
...Dit lukt bij Lupus ALLEEN met de Lupus App, NIET met een Lupus Browser-sessie.

Werking SMaBiT schakelaar en vergelijk met Lupus

Ik heb zowel deze SMaBiT schakelaar als de Lupus equivalent die Scenario Switch V2 heet.
Beide hebben een CC2592 TI Zigbee range extender component en deze komt normaliter met een CC2538 TI component (beide afgeplakt met stickertje met andere tekst, weet dus niet zeker of het een CC2538 is!)). De SMaBiT heeft ook nog een WINBOND (flash memory??) component en bij de Lupus zit op die plek niets en ik kan hem ook nergens anders vinden. Ze werken voor de rest identiek.
Behalve het koppelen van de knoppen aan Rules/scenes/alarmeringen op mijn Lupus XT2-plus Hub via de browser.
Bij de SMaBiT schakelaar kun je onder de browser sessie naar de Lupus-Hub alleen knop 1 koppelen aan een rule/scene/alarmering. Bij Lupus schakelaar werkt dit wel in de browser voor alle 4 de knoppen. In de App op je smartphone werkt het voor zowel de SMaBiT als de Lupus schakelaar prima. Je kunt daar alle 4 de knoppen koppelen aan een rule/scene/alarmering.

Werking met Zigbee

De SMaBit schakelaar werkt nu 6 weken goed i.s.m. mijn Lupus XT2-plus Hub. Vooral op de beneden verdieping is de signaalsterkte prima (tot 10 meter). Verplaats ik de Schakelaar verder in afstand van de Hub dan werkt die bij mij nog steeds (-- Hub in de meterkast op de begane grond en de schakelaar 20 meter verderop in de schuur achter in de tuin-- Schakelaar 3 hoog door betonnen casco woningen lagen). Wel wordt er (veel) minder bereik aangegeven op de Hub van het Zigbee signaal van de schakelaar. Bij Zigbee hangt wel e.e.a. af van de aanwezige van andere Zigbee componenten en het type (route/versterkt die het signaal) in het Zigbee Mesh netwerk. Die kunnen voor een betere verbinding zorgen.

Slot / Conclusie

De prijs voor deze schakelaar vind ik alleszins redelijk. Jammer dat het bereik en de stabiliteit van het Zigbee signaal minder is voor al mijn Zigbee componenten (Lupus en SmaBiT, Ledvance, Osram).
De bediening via het Zigbee signaal lukt echter tot nu toe altijd. De Lupus “eigen” 868Mhz draadloze frequentie componenten hebben GEEN last van minder bereik en minder stabiliteit.
Deze Zigbee schakelaar is voor mij een niet kritische component van mijn Alarm-systeem en dus kan ik goed leven met een wat minder signaal.
Of deze Schakelaar ook op/met jouw Zigbee Hub gaat werken zul je zelf moeten uitproberen/testen.
Laat s.v.p. het resultaat van zulke testen weten in de vorm van een reactie op deze review!!

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

Bijlagen/Foto’s (met tekst)

-- 01 - SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: Omvang Levering.
-- 02 – SMaBiT AV2010/34 Schakelaar: Voorkant met 4 touch knoppen met witte inbouwlicht.
-- 03 - SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: Achterkant met knopje en led licht rood.
– 04 - SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: geopend met bevestigingsplaat.
– 05 - SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: geopend electronica en batterijen.
– 06 – SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: detail activatie knopje met rood ledlicht.
– 07 - SMABiT AV2010_34 Schakelaar: alle wit lichtjes VOOR knipperend AAN -- waarom is onbekend.
- 08 - SMaBiT AV2010/34 Scenario Schakelaar: Achterkant printplaatje open geklapt.
- 09-13 Ander onderdelen en stickers.
- 14 - SMaBiT AV2010/34 Scenario Schakelaar: Winbond 25Q16JVSIQ -- Ik denk Flashmemory
...........voor Firmware.
– 15 – SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: Manual/instructie Nederlands.
– 16 – SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: Manual/instructie Engels.
– 17 – SMaBiT AV2010_34 Schakelaar: papieren verwijzing & wet. Voldaan aan voorwaarden.
– 18 – Homey met SMaBiT AV2010_34 Schakelaar.
– 19 – MQTT SMaBiT (Bitron Video) AV2010_34 control via MQTT.
– 20 – Climax Vesta WSS4E-ZBS_Product News.
– 21 – Manual: Vergelijkbaar voor SMaBiT Schakelaar.
– 22 – Lupus App: SMaBiT AV2010_34 -- Instellen via App alle te activeren mogelijkheden.
– 23 – Lupus XT2 plus Browser: SMaBiT AV2010_34 -- Toevoegen Schakelaar aan Hub.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een SMaBiT Scenario start schakelaar (4-voudig) Zigbee?