SMaBiT Draadloze magneet sensor (open-dicht) Zigbee Review

Antonio di 31 oktober 2021, laatste update op 5 april 2022, 195 views Product gekocht

SMaBiT Draadloze magneet sensor (open-dicht) Zigbee

Ik heb deze "SmaBiT_Zigbee_2,4Ghz_draadloze_magneet-open-dicht_sensor" type:AV2010/21A gekocht op Amazon voor 18,50 euro (exc. verzenden). Deze SmaBiT_AV2010/21A werkt redelijk_goed met/op mijn Lupus XT2-plus Alarm-smarthome Hub. De SMaBiT_AV2010/21A lijkt qua_werking op de SMaBiT_AV2010/21B. De Lupus “eigen”_open-dicht-sensor (deurcontact-V2) is een stuk duurder maar is betrouwbaarder en stabieler door draadloze-eigen-868Mhz. Zie ook review XT2-plus: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Standaard Zigbee 2,4Ghz/Home Automation 1.2
  • Werkt in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest)
  • Zou ook werken met Zigbee2MQTT (zie site), Homey (zie site), Deconz/Zigate/IObroker (zie zigbee.blakadder). Alle niet getest!!
  • De CR2 batterij zou het volgens de spec's 2 jaar moeten uithouden (meegeleverd)
  • Makkelijk monteren met plakstickers op raam (meegeleverd, goede kwaliteit). Kan ook met schroeven bevestigd worden (meegeleverd).
  • Anti-sabotage (tamper) switch op de sensor.
  • Doet “zelfcontrole” iedere 30min. en geeft melding bij problemen aan Hub.
  • Werkt voor 'open/dicht '(bijv: raam/deur) onder Home Assistant (ZHA) met Zigbee CC2531 USB-Dongle "out of the box" (basis test!).

Minpunten

• Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk (kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze sensor hierin.
  • Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites) en via Amazon.
  • Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
  • SMaBiT support is wat je vindt op het internet. Zie laatste foto-bijlagen van wat ik gevonden heb.

Kwaliteit Score: 3

SMaBiT Draadloze magneet sensor (open-dicht) Zigbee Review
( review / how to use / technical-level: simple, change log)
Geschatte leestijd 1-14 minuten (zonder de plaatjes met tekst!).

Log change

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
23-12-2021: toegevoegd hfstd: Werking van AV2010/21A met Home Assistent / met CC2531 dongle
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Inleiding & “snel klaar alhier”

Deze "SMaBiT Draadloze magneet sensor (open-dicht) Zigbee" type AV2010/21A, lijkt veel qua werking op de "SMaBiT Draadloze magneet sensor Zigbee" type AV2010/21B.
Van de laatste (AV2010/21B) heb ik al een uitgebreide review geschreven en geplaatst.
Dus als je de review van de AV2010/21B leest, weet je ook wat de AV2010/21A is en wat ik er van vind.
Zie voor AV2010/21B:
productreview: SMaBiT Draadloze magneet sensor Zigbee review door Antonio di

Ik heb daar ook verwezen naar 2 andere reviews die hier mee te maken hebben.
Zie hiervoor de link naar de Hub waarop de sensor is aangesloten en getest, de Lupus XT2-plus:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Zie hiervoor de link naar de Lupus Open-dicht sensor V2, met ook uitleg hoe een magneet sensor werkt:
productreview: Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wat is er dan anders (verschil tussen de SMABiT AV2010/21A en de AV2010/21B)

- Deze sensor (AV2010/21A) heeft GEEN extra optionele bedrade ingang.
..De SMaBiT AV2010/21B sensor wel.
- Deze sensor gebruikt een CR2 batterij. De andere een CR123 batterij.
- De SMABiT AV2010/21A ziet er anders uit als/dan de SMaBiT AV2010/21B.
..De SMABiT AV2010/21A lijkt als 2 druppels water op de Lupus "raam-deurcontact XT (V1)"
..die echter werkt op de Lupus eigen draadloze frequentie 868Mhz (XT/V1is bij Lupus een
.."End of Life" product).
..Zie hierboven de review link naar het broertje, de Lupus V2, waar ook de XT/V1 in wordt behandeld.
..De SMABiT AV2010/21A is echter Zigbee 2,4Ghz.
- Deze sensor heeft andere printplaat en een aantal andere hardware componenten maar doet hetzelfde
.. (behalve dan die bedrade ingang!).
- De magneet bij de AV2010/21A dient LINKS geplaatst te worden t.o.v. de sensor , dit met
.. licht/drukschakelaartje boven.
.. Bij die andere sensor (AV2010/21B) dient de magneet RECHTS geplaatst te worden t.o.v. de sensor,
.. dit met licht/drukschakelaartje boven.
- De behuizing van deze sensor open je met een boutje (mijn voorkeur). Die andere met 2 druk-haakjes.
- In de instructie staat dat je deze sensor AV2010/21A in het Zibgee netwerk/hub gekoppeld moet laten
.. en een speciale ontkoppel procedure moet uitvoeren. Dit om hem vervolgens aan een andere Hub
.. te koppelen, een soort reset dus (niet getest).
.. In de instructie van de AV2010/21B staat dat je de sensor gewoon aan een "andere" hub kan koppelen,
.. ook als die al gekoppeld is geweest aan een andere hub. Dus geen ontkoppel procedure!
- Deze sensor lijkt het meest op de Climax DC-16SL-ZBS.
- De bijlagen/foto's zijn anders van deze sensor AV2010/21A.
- Bij deze sensor AV2010/21A staat bij het hierop lijkende Climax model bij de spec's alleen:
.. "ZigBee Pro Home Automation 1.2" .
.. Bij die andere sensor (AV2010/21B) staat bij het hierop lijkende Climax model bij de spec's:
.. "Zigbee Pro Home Automation 1.2 or Zigbee 3.0".
- Bij de SMaBiT AV2010/21A staat: "Zigbee Radio Standard HAS 1.2-2.4Ghz".
- Bij de SMaBiT AV2010/21B staat: "Zigbee Radio Standard HA 1.2-2.4Ghz".
.. Ik weet niet waarvoor die "HA 1.2" of HAS" voor staat bij SMabit of Climax???
.. (Climax versie van iets, of een "andere/oudere" Zigbee versie ???).
- Ik denk dat deze AV2010/21A sensor een ouder type is als/dan die andere sensor AV2-010/21B
.. (met die extra bedrade ingang).
.. Ik weet dit niet zeker: ik ben geen hardware specialist, maar de Zigbee info/versie wijst in die richting???.
.. Als iemand dit aan de hardware kan zien (de foto's) of de spec's van o.a. SMaBiT (zie ook bijlage foto's),
.. dan hoor ik dat graag!

Werking van AV2010/21A met Home Assistent (HA) / met CC2531 dongle

Ik heb een CC2531 USB stickje geflashed met de firmware van Texas Instrument (instructie en links via de zigbee2mqtt site).
Na het toevoegen van de Zigbee Home Assistant (ZHA) via/op het HA menu "instellingen" en "Apparaten & Diensten", vindt ZHA mijn CC2531 USB-dongle als "coördinator" .
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan
Basis test toevoegen component op ZHA/USB-dongle
Na het ingedrukt houden van het (koppel/pair)knopje op de AV2010/21A en de " + integratie toevoegen" binnen de HA browser (bij "Apparaten & Diensten"), vindt HA de AV2010/21A open-dicht sensor (deur/raam). Zie foto bijlage. Opgelet: je doet een toevoeging aan/onder de "(ZHA integration) CC2531 USB-dongle" !
Dit allemaal zonder aanpassingen in de configuratie e.d..
In YAML editor wordt gemeld:
device_class: door
friendly_name: Bitron Video 902010/21A 5948ea0e ias_zone

"Open" ,"Dicht" wordt direct gesignaleerd door HA. De "NIET beschikbaar" (batterij uit de AV2010/21A gehaald), anti-sabotage (tamper) en batterij-status worden niet weergegeven en werken niet "out of the box". Misschien moeten hiervoor "parameters" worden toegevoegd in de configuratie?
Zigbee2MQTT
Volgens de spec's van Zigbee2MQTT zou naast open/dicht (contact) , ook batterij-laag en Anti-sabotage (tamper) moeten werken. Ik heb dit niet getest.
Spec's Zigbee2MQTT: contact, battery_low, tamper.

Slot Conclusie

De prijs voor deze open-dicht sensor vind ik zeer redelijk. Zeker ook omdat die een "sterke" batterij heeft, een anti-sabotage-switch en een zelfcontrole met melding aan de Hub.
Jammer dat het bereik van het Zigbee signaal minder is dan van de 868Mhz componenten die ik heb. Voor kritisch zaken (bijvoorbeeld alarmering buiten-deuren en ramen) geeft ik daarom liever de voorkeur aan een open-dicht-sensor (= raam-deursensor) met de 868Mhz frequentie. Dus voor mij betekent dat een Lupus deurraam-sensor inzetten. Heeft je Hub alleen Zigbee dan is dit een betere sensor (zie pro’s hierboven) als vele andere “goedkopere” Zigbee open-dicht-sensoren en het proberen waard. De AV2010/21A moet dan wel werken op jouw Zigbee, inclusief die extra's zoals de anti-sabotage en zelf controle!
Het broertje de SMaBiT AV2010/21B heeft een meer gangbare batterij (CR123), een bedrade uitgang die je eventueel/optioneel kan gebruiken en komt daarnaast vaak per setje van 3 stuks tegen een extra voordelige prijs.
Ik heb ook het idee dat dit broertje AV2010/21B een modernere microcontroller heeft. Dus als het uiterlijk van de 2 sensoren je om het even is, is het broertje AV2010/21B denk ik een betere aankoop.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di

Bijlagen / foto's

-01- SMaBiT AV2010/21A: Omvang Levering (schroevendraaier is niet in de levering, staat er voor het
....... maatgevoel).
-02- SMaBiT AV2010/21A: De 2 streepjes op de sensor die aangeven waar tegenover
...... de magneethouder geplaatst dient te worden.
-03- SMaBiT AV2010/21A: Het boutje met schroefje-kop om de behuizing te openen.
-04- SMaBiT AV2010/21A: Sensor geopend met batterij op zijn plek en nog niet verwijderde
.......batterij-blokkeer-strip.
-05- SMaBiT AV2010/21A: Batterij voor de sensor. Led-licht drukschakelaartje.
-06- SMaBiT AV2010/21A: Detail sensor open voorkant.
-07- SMaBiT AV2010/21A: Magneet-Reed_contact in de sensor
-08- SMaBiT AV2010/21A: Voorkant, Anti-sabotage switch met het dopje eraf.
-09- SMaBiT AV2010/21A: Voorkant, type sticker en id op printplaatje daarboven.
-10- SMaBiT AV2010/21A: Achterkant, overzicht printplaatje.
-11- SMaBiT AV2010/21A: Achterkant, de microprocessor met Bitron sticker.
-12- SMaBiT AV2010/21A: Achterkant, Drukschakelaartje en ledlicht dat aan de voorkant bediend wordt.
-13- SMaBiT AV2010/21A: Zigbee aansturing???
-14- SMaBiT AV2010_21A Voorkant, Stroom aansluiting op het printplaatje.
-15- Lupus XT2-plus browser: In te stellen attributen per SMaBiT AV2010_21A open-dicht sensor.
-16- Lupus XT2 plus browser: SMaBiT AV2010/21A toevoegen "deurcontact".
-17- Lupus XT2 plus browser: geen weergave status SMaBiT sensoren op Sensoren lijst.
-18- Lupus App : SMaBiT Zigbee AV2010/21A --open -- melding sensor
-19- Lupus App : SMaBiT Zigbee AV2010/21A --closed-- melding sensor
-20- Lupus XT2-plus Browser: Open-dicht Zigbee and RF gelijk bij uitzetten anti-sabotage (tamper).
...... Ook te negeren.
-21- SMaBiT AV2010/21A: Manuals Zigbee open-dicht sensor NL.
-22- SMaBiT AV2010/21A: Manuals Zigbee open-dicht sensor EN.
-23- SMaBiT AV2010/21A: Papieren verwijzing en wet. voorwaarden voldaan.
-24- Homey support SMaBiT AV2010_21A open-dicht sensor.
-25- SMaBiT (Bitron Video) AV2010_21A control via MQTT.
-26- Climax DC-16SL ZBS_product news.
-27- Climax user manual dc16slzbs.
-28- Automatische toevoeging AV201021A onder Home Assistant -- Melding -- klaar voor gebruik --.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een SMaBiT Draadloze magneet sensor (open-dicht) Zigbee?