1 review

SMaBiT (Bitron Video) AV2010/22 Professionele bewegingsmelder

Niet beschikbaar
Specificaties Bewegingssensor (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

SMaBiT (Bitron Video) AV2010/22 Professionele bewegingsmelder Review

Antonio di 19 december 2021, laatste update op 5 april 2022, 356 views Product gekocht

SMaBiT (Bitron Video) AV2010/22 Professionele bewegingsmelder

Heb 2_van_deze SMaBiT_Bewegingsmelders gekocht op "Amazon.de" in een set met_met_1_andere_type_Zigbee_Bewegingsmelder voor in_totaal 55,00 euro (okt-2021). Deze bewegingsmelder werkt goed met/op mijn Lupus XT2-plus Alarm/smarthome. Zou ook moeten werken onder Zigbee 3.00 (Home_Automation 1.2). Zie ook de vele foto’s in de uitgebreide review hieronder en de review van de Hub: https://tweakers.net/productreview/266756/lupus-electronics-xt2-plus-main-panel.html

Pluspunten

• Gevoeligheid instelbaar met jumper (2 standen).
  • Standaard Zigbee 2.4Ghz (Home Automation 1.2).
  • Werkt goed in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest).
  • Zou ook werken met Homey (zie site), Deconz/Zigate/IObroker (zie zigbee.blakadder). Alle niet getest!!.
  • De CR123A lithium batterij zou het 2 jaar moeten uithouden!
  • Schroefjes/pluggen/-3-hoeks-beugeltje meegeleverd.
  • Werkt gedeeltelijk (alleen beweging) onder Home Assisant met ZHA. Werkt onder Home Assistant compleet onder Mosquitto/Zigbee2MQTT. Beide met CC2531 Zigbee USB-dongle (zie uitgebreide review)

Minpunten

• Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites) en via Amazon.
  • Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk (kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze sensor hierin.
  • SMaBiT support/documentatie is beperkt (zie laatste foto-bijlagen van wat ik gevonden heb op het internet).
  • Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog) niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken (de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
  • Voor Lupus Electronics: Via de App werkt SmaBiT compleet. Bij de browser sessie wordt geen “geschreven” status vermeld. Wel in de browser een status in een blokje met streepjes en kleur.

Kwaliteit Score: 4

SmaBiT (Bitron Video) AV2010/22 Bewegingsmelder (Zigbee)

(review / how to use / technical-level: simple, Change log)
Geschatte leestijd 15-20 minuten (zonder de plaatjes met eventuele tekst).

Change log (verandering per datum)

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
22-12-2021: toegevoegd hfstd: Werking van AV2010/22 met Home Assistent / met CC2531 dongle

Introductie

Ik heb een Lupus XT2-plus Alarm-smarthome met voornamelijk Lupus draadloze “eigen” 868Mhz componenten. Deze Hub heeft ook het draadloze Zigbee (2,4Ghz, versie 2.9.2.6.1). Ik heb Osram/Ledvance Zigbee lampen en stekker-pluggen werkende op mijn XT2-plus Hub. Ik wou toch ook eens Zigbee sensoren- en bedienings-componenten uit proberen van een andere merk. Zo ben ik terecht gekomen bij het merk SMaBiT (het voormalige “Home” BitronVideo) voor o.a. deze Zigbee bewegingsmelder.
Heb je al eerder een review van mij over een SMaBit component gelezen dan kun je direct door gaan naar het hoofdstuk “Wat is het / doet het (en niet)” want het meeste vanaf hier tot dat hoofdstuk is daar al vermeld.
Ook lijkt deze review veel op die van zijn broertje met een geheel ander uiterlijk, de SMaBiT AV2010/22A, zie: productreview: SMaBiT (Bitron Video) AV2010/22A bewegingsmelder review door A...
Zie ook de review van de Lupus XT2-plus Hub waarop die aangesloten en getest is: productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Waarom toch een Zigbee Bewegingsmelder

De bewegingsmelder kwam in een promotie/aanbieding setje van 3 stuks. Deze “normale uitziende” bewegingsmelder (2x) en een “design” bewegingsmelder (1x).
Je kunt dan ook alleen het hele setje van 3 terug sturen als er 1 niet bevalt of niet werkt (zie foto bijlage, im fremdsprache DE).
De design versie was bijvangst. Het ging mij om deze “normale uitziende“ bewegingsmelders.
De voornaamste reden van deze koop is dat ik ze wil uitproberen om een aantal scenario's in/van mijn Hub met beweging aan te sturen en/of te activeren.

Waarom SMaBiT

Zie ook argumenten voor SmaBiT bij de inleiding.
SMaBiT wordt volgens mij door dezelfde hardware fabrikant (Climax) gemaakt als de Lupus Electronics componenten. Climax maakt voor vele bekende Duitse, Nederlandse en Amerikaanse merken Alarm/smarthome systemen en componenten de hardware (volgens mij: Ergardia/Woonveilig, Blaupunkt, Yale, Magenta/Qivicon, Vesta, Ebode). Climax levert in ieder geval voor al die merken vaak dezelfde sensor-firmware op de Hub. Hierdoor is de kans groot dat Zigbee SmaBiT ook werkt met de Zigbee van mijn Lupus XT2-plus Hub.
Daarnaast zou SmaBiT Zigbee ook werken met Homey (zie foto bijlage) , Deconz, Openhab (wordt de SMABiT Zigbee USB-dongle voor aanbevolen) en Zigbee2MMTQ (zie foto bijlage), Amazon Echo(plus)/Alexia en een deel ook met Philips Hue. Ik heb dit niet getest!.
Bij de “merk eigen” 868Mhz en 433Mhz draadloze frequenties van o.a. Climax “OEM/white-label/private- label” spullen zit er vaak toch een verschil in de software en de versleuteling op de Hub en/of Cloud. Bijna altijd werkt het daarom niet de uitwisseling met deze componenten tussen de verschillende merken Hub’s en Cloud’s.
Bij Zigbee 2,4Ghz (Home Automation 1.2) speelt dit veel minder, maar ook hier is nog niet alles gestandaardiseerd.
Bij Climax zien de componenten van de "verschillende" merken er vaak hetzelfde uit. Ze leveren ze wel in 4 draadloze smaken, zijnde; 868Mhz, de verbeterde 868Mhz (F1), Zigbee en Z-wave.
Daarnaast zit er bijna altijd firmware van het “specifieke” label op het component zelf die het aantal mogelijkheden beperkt/uitbreidt. Ook ontbreken er vaak elektronicaonderdelen voor specifieke doeleinden, bijv: geen flash-memory voor updates.
SMaBiT is verkrijgbaar bij Amazon (verkocht en geleverd door Amazon!). Voor mij is Amazon een dozen-schuiver, maar werkt iets niet dan stuur je het terug en krijg je je geld terug. Dat geldt ook voor de garantie periode.

Waarom geen SMaBiT

SMaBiT heeft een deel van de producten lijn van BitronVideo (Italiaans) overgenomen. BitronVideo bestaat dus niet meer en we moeten afwachten of SMaBiT het wel zal gaan redden.
Ik heb SMaBiT een vraag per e-mail gestuurd/gesteld en na nu dik 9 weken nog geen antwoord.
SMaBiT wordt verkocht door nogal wat louche (weder)verkopers op internet (eigen site) en via Amazon (naar mijn mening: e-joker, Grooves.land, veel negatieve reviews op trustpilot.de !).
Je weet vaak ook niet vanaf welke locatie ze versturen en of je een track&trace krijgt.
Ze wekken de indruk te versturen vanuit Duitsland, maar het kan net zo goed China zijn.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Wat is het / doet het (en niet)

Volgens de Nederlandse handleiding is het een “professionele bewegingsdetector”. Dat “professioneel’ zou ik niet gebruiken i.v.m. het toepassen van Zigbee signaal dat meer gevoelig is voor storing en een minder bereik heeft (even zonder Mesh-netwerk) dan bijvoorbeeld het 868Mhz draadloze signaal.
Zie de foto bijlage voor de handleiding in Nederlands (JBF vertaling dus) en een ietsje betere versie in Engels. Zie ook de “Homey”-, en “Zigbee2MQTT”- foto bijlagen en de “Zigbee.blakadder”-site voor type AV2010/A22 van SMaBiT voor wat uitleg en werking.

Het is:
– Een Passief Infra Rood (PIR) sensor die detecteert beweging en geeft draadloos
...een alarmmelding af aan een Hub.
– De melder heeft een bewegings-bereik van maximaal 12meter en 110 graden.
– Het draadloze signaal is Zigbee 2,4Ghz, Home Automation (pro) 1.2.
...Deze zou moeten werken onder de meeste Zigbee 3.00 Hubs (niet getest).
– Met een drukknopje met rood Ledlicht op de voorzijde voor signalering en koppeling/pairen
...aan de Hub.
– Een beweging wordt gemeld aan je Hub, die daarop alarm kan slaan en melding(en)
...kan versturen.
– Zwakke batterij wordt gemeld aan de Hub, die jouw weer op de hoogte stelt.
– Verbinding met de Hub wordt (regelmatig) gecontroleerd.
-- Is voor binnenhuis gebruik.
– De anti-sabotage werkt alleen als de voor-kap verwijderd wordt (dus je opent de melder).
...Niet als bewegingsmelder van de 3-hoek montage beugel haalt of van de muur “rukt”.
...Je heb dan natuurlijk wel grote kans dat er een beweging geconstateerd bij deze acties
…en dat het alarm alsnog afgaat.
– Zoals alle enkelvoudige PIR bewegingsmelders, is ook deze gevoelig voor andere straling
...(bijv: magnetron aan ) en snelle temperatuurwisseling (bijv: tocht).
– Deze melder is niet “dier vriendelijk”.
...Alhoewel de meeste die dit wel specificeren het maar in beperkte mate zijn.
...Bijvoorbeeld: een “gestrekte” hond van minder dan 25kg geeft toch alarm.
...Voor dieren is het toch beter een “dubbele” bewegingsmelder (2x PIR of PIR/microgolf)
...met “slimme detectie software” te nemen. Die zijn wel een stuk duurder!
– Deze sensor lijkt het meest op de Climax Motion Detector IR-9ZBS(-SL). Van Climax heb je ook
...een “diervriendelijke” versie.
...De gevoeligheid voor beweging kan via een “jumper” op de printplaat ingesteld worden
...op “normaal’ of “gevoelig”.

Installatie

Zie SMaBiT foto bijlagen voor handleiding in NL (JBF vertaling) en een iets betere versie in de EN taal. Ga in eerste instantie uit van deze SMaBiT instructies. De Zigbee2MMTQ foto-bijlage geeft ook wat informatie! Zie ook bijlage met scherm-afdruk van een koppel/paring actie van de bewegingsmelder op/aan een Lupus XT2-plus Hub.
De installatie:
– Het plastic stripje dat batterij gebruik/contact voorkomt, dient verwijdert te worden.
– Start “zoek sensor” op je Hub.
– Houdt het drukschakelaartje ongeveer 10 sec. ingedrukt.
– Voeg de melder toe als de Hub aangeeft dat die gevonden is (LED op melder knippert).
– Stop het "zoek sensor” op je Hub.
– Controleer of de melder attributen (ID en Versie) goed vermeld staan in de Hub of Cloud.
.. Krijg je in de ID “ bbad01/…” en is de Versie niet ingevuld (er is dan ook geen signaal
...bereik!), start de installatie dan opnieuw. De installatie is namelijk half mislukt/half gelukt en
...de melder werkt hiermee niet!
– De eerste minuten blijft de LED van de melder AAN/knipperen.
...Dat is zo vanwege de optredende beweging en/of sabotage bij de installatie/activatie.
...(eerste gebruik na plaatsing batterij!).
– Controleer of de melder een goede signaalverbinding heeft met de Hub.
– Vul de melder attributen (naam, acties, etc.) in op de Hub.
– Controleer of de melder werkt (door bijv. beweging met je handen/armen).
...Gaat het ingestelde alarm af, krijg je een melding (bijv. ingestelde Push op telefoon).
– Houdt de melder op de plek waar je hem wilt gaan bevestigen. 1,2m tot 2,1m wordt aanbevolen.
...Hoger met schuine stand richting “beneden” is beter.
...Controleer het bewegings- en signaal-bereik.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Pro

– Gevoeligheid instelbaar met jumper (2 standen).
– Standaard Zigbee 2.4Ghz (Home Automation 1.2).
– Werkt goed in combi met mijn Lupus XT2-plus Hub (getest).
– Zou ook werken met Zigbee2MQTT, Homey, Deconz en een deel met Philips Hue
...(alle niet getest!!).
– De CR123A lithium batterij zou het 2 jaar moeten uithouden!
– Schroefjes/pluggen/-3-hoeks-beugeltje meegeleverd.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Cons

– Naar mijn mening: Veel louche (weder)verkopers van SmaBiT op internet (eigen sites)
...en via Amazon.
– Zigbee 2,4Ghz bereik is vaak minder dan de 868Mhz frequentie. Maar dat is ook afhankelijk
...(kan ook beter zijn!) van jouw Zigbee mesh-netwerk en de plek van deze sensor hierin.
– SMaBiT support/documentatie is beperkt (zie laatste foto-bijlagen van wat ik gevonden
...heb op het internet).
– Voor Lupus Electronics: Alle Zigbee componenten (dus ook SMaBiT) zitten (nog)
...niet in de Back-up van je Lupus configuratie die je kunt maken
...(de “eigen” Lupus 868Mhz componenten WEL).
– Voor Lupus Electronics: Via de App werkt SmaBiT compleet.
...Bij de browser sessie wordt geen “geschreven” status vermeld.
...Wel in de browser een status in een blokje met streepjes en kleur.

Werking SMaBiT melder en vergelijk met Lupus

Lupus heeft een Look-alike model bewegingsmelder (V1) maar die werkt op de eigen 868Mhz draadloze frequentie en is “end of Life” (wordt niet meer geleverd, nog wel ondersteunt). De opvolger bij Lupus is de V2. Deze ziet er “ronder” uit maar werkt hetzelfde als de V1.
Ik kan geen verschil in werking als melder van “beweging” constateren tussen de Lupus V1 en V2 t.o.v. van dit SmaBiT model. Ze doen het alle 3 goed.

De V1 en V2 hebben een “externe “anti-sabotage switch die werkt/afgaat als je de melder van de meegeleverde 3-hoek-beugel haalt) of als je hem van de muur rukt als die daar rechtstreeks is op bevestigd (dus zonder beugeltje). De SmaBiT bewegingsmelder heeft een “interne” anti-sabotage switch die werkt/afgaat als je de voor-kap verwijderd (dus de melder opent). Dit is een mindere implementatie van een anti-sabotage switch.

Voor alle 3 de melders krijg ik dezelfde attributen te zien op mijn Hub (via App of Browser sessie).
De Lupus V2/V1 werken op de “eigen” 868Mhz draadloze verbinding. Deze verbinding is beter (verder bereik en stabieler) ) dan de Zigbee verbindingen en dus ook beter dan deze SmaBiT Zigbee bewegingsmelder. Bij Zigbee hangt wel e.e.a. af van andere Zigbee sensoren in het Zigbee Mesh netwerk. Die kunnen natuurlijk ook voor een betere verbinding zorgen.
Lupus geeft service, levert een betere handleiding en is in Duitsland bij vele betrouwbare winkels verkrijgbaar. Lupus is wel een stuk duurder.

Ik ga deze SMaBiT melder daarom gebruiken voor minder kritisch zaken (dus niet ter voorkoming van inbraak maar het uitvoeren van een niet kritische scenario-tje bij beweging). Dat is vooral vanwege het “mindere” draadloze signaal in mijn situatie, voor de rest is het namelijk een prima en redelijk “professioneel” melder met een goede grote batterij, anti-sabotage, zelf controle werking (ook i.s.m. met de Hub).
Dus als je een goed Zigbee mesh netwerk hebt (=dekking/stabiel) en de eventuele nodige Zigbee “router” componenten (lees signaal versterkers) hebben ook een oplaadbare-batterij back-up, dan zou ik het wel aandurven om de SmaBiT in te zetten voor kritische zaken zoals het “voorkomen/bestrijden” van inbraak.

Werking van AV2010/22 met Home Assistent (HA) / met CC2531 dongle

Ik heb een CC2531 USB stickje geflashed met de firmware van Texas Instrument (instructie en links via de zigbee2mqtt site).
Na het toevoegen van de Zigbee Home Assistant (ZHA) via/op het HA menu "instellingen" en "Apparaten & Diensten", vindt ZHA mijn CC2531 USB-dongle als "coördinator" .
Basis test toevoegen component op ZHA/USB-dongle
Na het ingedrukt houden van het (koppel/pair)knopje op de AV2010/22 en de " + integratie toevoegen" binnen de HA browser (bij "Apparaten & Diensten"), vindt HA de AV2010/22 bewegingsmelder.
Opgelet: je doet een toevoeging aan/onder de "(ZHA integration) CC2531 USB-dongle" !
Dit allemaal zonder aanpassingen in de configuratie e.d..
In YAML editor wordt gemeld:
device_class: motion
friendly_name: Bitron Video 902010/22 3510b708 ias_zone

"Beweging" ," geen beweging" en "NIET beschikbaar" (batterij uit de AV2010/22 gehaald, HA in de lucht) wordt direct gesignaleerd door HA. De anti-sabotage (tamper) en batterij status worden niet weergegeven en werken niet "out of the box". Misschien moeten hiervoor "parameters" worden toegevoegd in de configuratie?
Mosquitto/Zigbee2MQTT
Eerst heb ik de ZHA/Zigbee-CC2531-USB-dongle verwijderd van HA. Daarna heb ik de Mosquitto en de Zigbee2MQTT "addons" geïnstalleerd. De Zigbee CC2531-USB-dongle staat nu aan deze Mosquitto/Zigbee2MQTT gekoppeld.
Het knopje voorop de bewegingsmelder AV2010/22 circa 10 seconde ingedrukt houden na het starten van "zoek sensor" onder Zigbee2MQTT. De melder koppelt(pair) dan automatisch omdat dit component ondersteund wordt. De bewegingsmelder werkt compleet onder Home Assistant met Mosquitto/zigbee2MQTT.
De YAML waarden op "Developer Tools" van HA direct na succesvol koppelen, zijn:.
Beweging
friendly_name: beweging 1K tamper
Batterij
entity: binary_sensor.beweging_1k_battery_low
device_class: battery
friendly_name: beweging 1K battery low

Slot / Conclusie

De prijs voor deze bewegingsmelder vind ik zeer redelijk en in de promo-setjes zelfs goedkoop.
Jammer dat het bereik van het Zigbee signaal minder is dan van de 868Mhz componenten die ik heb. Voor kritisch zaken geeft ik daarom liever de voorkeur aan een melder met een 868Mhz frequentie verbinding naar mijn Lupus XT2-plus Hub. Ook vermeldt Lupus uitdrukkelijk dat ze geen support geven op NIET Lupus Zigbee componenten. Dus ook dat betekent bij mij dat ik liever een Lupus bewegingsmelder inzetten voor de kritische zaken.
Ik heb deze melder en de 2 andere SmaBiT bewegingsmelders (dus 2x AV2010/22 en 1x AV2010/22A) nu 2 maanden in gebruik naar volle tevredenheid. Ze doen het prima ook i.s.m. met mijn XT2-plus Hub. Ik zou het design model AV2010/22A zelf niet los kopen. Die was bijvangst bij de set die ik “goedkoop“ kon kopen.

Heb je een andere Zigbee Hub (bijv: zonder merk support zoals bij mijn Lupus) dan zou ik bij een goed Zigbee netwerk (stabiel en bereik, eventueel back-up bij 220v stroom uitval) deze SmaBiT melder wel durven inzetten voor meer kritisch zaken.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Osram Zigbee Lamp:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
SMaBiT Schoksensor:
SMaBiT Vibratie/schok sensor Zigbee review door Antonio di
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Bijlagen / Foto’s (met ook tekst)

– 01….Omvang van de levering. Set met 1x AV2010/22A design bewegingsmelder en
………2x AV2010/22 “normale” bewegingsmelder.
– 02….De doos verpakking van alle kanten.
– 03….De voorkant van de bewegingsmelder.
– 04….De achterkant van de bewegingsmelder.
– 05….De achterkant van de bewegingsmelder met het 3-hoeks-beugeltje gemonteerd erop.
– 06….De zijkant van de bewegingsmelder met het 3-hoeks-beugeltje gemonteerd erop.
– 07….De zijkant van de bewegingsmelder met een kogel-beugeltje gemonteerd erop.
……...Dit type beugeltje zit niet in de levering! Het is een Lupus/Climax beugeltje.
– 08…De bewegingsmelder geopend (schroefje) met de voor-kap ernaast.
– 09…Detail van het batterijdeel van de geopende bewegingsmelder.
– 10…De voorkant van de Lupus V1, Lupus V2 en de SmaBiT AV2010/22.
– 11…De achterkant van de Lupus V1, Lupus V2 en de SmaBiT AV2010/22.
– 12…Geopend de Lupus V1 en de SmaBiT AV2010/22.
13-16..Tekst (inc. instructie Jumper) op de printplaat van de SmaBiT AV2010/22.
– 17….De Jumper 2 voor de instelling van de bewegingsgevoeligheid.
– 18….De Anti-sabotage switch voor het openen van de voor-kap.
– 19….De microprocessor/controller.
– 20….Browser sessie Lupus XT2-plus: toevoegen van de SmaBiT AV2010/22.
– 21….Browser sessie Lupus XT2-plus: de attributen van de SmaBiT AV2010/22 op de Hub.
– 22….Alarm melding van de SmaBiT AV2010/22 :
...........In de Lupus XT2-plus Hub browser-sessie: melding op de sensor-lijst in blokje met
................................................................................streepjes en kleur.
………Android smartphone: Notificatie.
……...Android smartphone: Melding binnen de Lupus App.
– 23…De meegeleverde papieren instructie van de SmaBiT AV2010/22.
– 24…Handleiding in het Nederlands van de SmaBiT AV2010/22.
– 25…Handleiding in het Engels van de SmaBiT AV2010/22.
– 26…De oude/voormalige papieren instructie (Bitronvideo).
– 27…Een Engelse handleiding van een soortgelijk Climax Model
………met ook technisch (software/bericht) details.
– 28…Climax spec’s van een soortgelijk product (is niet helemaal het zelfde!).
– 29…Zigbee2MQTT info van de SmaBiT AV2010/22.
– 30…Homey info van de SmaBiT AV2010/22.
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een SMaBiT (Bitron Video) AV2010/22 Professionele bewegingsmelder?