Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer Review

Antonio di 21 november 2021, laatste update op 26 april 2022, 1.138 views Product gekocht

Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer

Deze Samotech SM311 inbouw Zigbee 3.0 dimmer , dimt draadloos (en natuurlijk ook AAN/UIT) en is ook via een druk/draai knop te bedienen.

Pluspunten

• Fase afsnijding dimmer
  • Dimt in fijne stapjes, heel laag en voluit, geen flikkering (alle met dimbare LED)
  • Verwisselbaar frontje
  • Hotel/kruisschakeling mogelijk
  • Druk-knopje om minimum dim stand in te stellen
  • Indruk-knopje om stroomdraden los te maken
  • Veel "Merken" (White Labels) die bijna dezelfde leveren (zie hfd "Aanschaf"). Ook Z-wave-plus versie.

Minpunten

• kost stroom (0,3 watt)
  • Koppelen (pairen) is wat onduidelijk beschreven

Kwaliteit Score: 4

Samotech SM311 Zigbee dimmer met ook een draai/druk knop bediening
Geschatte leestijd is 8-11 minuten (zonder de plaatjes met evt. tekst).

Change log

Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
22-11-2021 : "Koppelen"/pairen vervangen (Oeps, had er een oude tekst staan).
23-11-2021 : "bij hoofdstuk "Aanschaf" toegevoegd "Home2Link.nl" met "ZigBee Hue DraaiDimmer".
25-11-2021 : "bij hoofdstuk "Aanschaf" toegevoegd bij "ROBB ": (ook in een Z-WAVE-plus uitvoering).
22-01-2022; toevoeging links "terug naar inhoudsopgave" en verwijzing/URL naar review Osram Zigbee
.....................lamp hfst "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" t.o.v. van deze Samotech dimmer.

Introductie

Deze Zigbee Samotech SM311 dimmer heb ik samen getest met de Zigbee “Lupus V2 dubbele lichtschakelaar” (met dubbele dimmer).
Over de Lupus dimmer heb ik al een uitgebreide review op Tweakers gezet, zie:
productreview: Lupus Electronics Lupusec V2 dubbele lichtschakelaar review do...
Eigenlijk staat al in de review van de Lupus dimmer (hierobven), al mijn overwegingen om überhaupt een Zigbee dimmer te kopen en wat er goed/slecht is aan de Lupus en aan de Samotech (dus ook/o.a. wat meer bla.. bla.., voor de liefhebbers :) :( :o ). Dus lees bij interesse de Lupus Schakelaar/dimmer review met de link hierboven.
In deze review schrijf ik alleen tekst die niet bij de Lupus schakelaar/dimmer staat.
Ik heb ook foto’s van de SM311 en aanverwante zaken in deze review gezet.
Voor de afweging koop een Zigbee dimbare ledlamp OF deze Zigbee Samotech dimmer met een "gewone" dimbare ledlamp, zijn alle argumenten nog eens op een rijtje gezet in de product review van de Osram Zigbee dimbare lamp, Het hoofdstuk "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" aldaar is zeker de moeite waard, Zie: productreview: Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Anton...
De Samotech en Lupus dimmers zijn getest in combinatie met een Lidl 220V dimbare LED- lamp en een Lupus XT2-plus Hub. Zie ook review:
productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Aanschaf

Ik heb de SM311 dimmer voor 39,99 euro gekocht op Amazon.nl (van Samotech, levering door Amazon!).
De Samotech SM311 is een Zigbee 3.0 enkelvoudige dimmer met OOK een druk- (aan/uit) en draai-knop (dimmen). De SM311 is een fase afsnijding dimmer die dus Zigbee draadloos EN via een draai druk-knop te bedienen is. De Zigbee dimmer wordt geleverd zonder Bypass, maar de dimmer is wel geschikt voor het toepassen van een schakelschema met een Bypass (Bypass kost los 8-15 euro)!).
Volgens Samotech heeft deze dimmer geen stroommeter.
Volgens mij is nagenoeg dezelfde dimmer onder andere "white labels" te koop, zijnde: ROBB (ook in een Z-WAVE-plus uitvoering), Icasa, Sunricher en Yphix . Home2Link.nl heeft de "H2L-ZBPH-Rdimmer" (achterkant codering) en noemt hem zelfs "ZigBee Hue DraaiDimmer" (voor de hits via Google denk ik). Dit terwijl het volgens mij GEEN Philips is maar een die met Philips Hue werkt. Ze hebben er ook nog een aardig Youtube installatie filmpje bij staan voor de generatie die niet leest :( :+ en hij kost daar 40 euro ex. verzending (23-11-2021).
Zie ook info op sites van: zigbee.blakadder en zigbee2MQTT over de genoemde merken.
Een aantal van deze "white labels" heeft 2 modellen: met of zonder ingebouwde stroommeter.
Ook worden sommige van deze merken met Bypass geleverd (o.a. Icasa) maar de meeste zonder.
Deze SM311 was 40 euro (zonder Bypass) terwijl bijna al die andere merken zo'n 55-60 euro kosten (17-11-2021 met of zonder Bypass).
De Icasa dimmer is nu (22-11-2021) 52 euro met Bypass en dat is een concurrerende prijs met die van Samotech zonder bypass.

Mogelijkheden

Volgens de beschrijving is de SM311:
– Geschikt voor dimbare LED lampen 220V maximaal 250 Watt, maar dit is ook afhankelijk
...van het aantal LED-lampen en drivers etc. Zie foto bijlage.
– Geschikt voor gloei- en halogeen-lampen van 220V maximaal 500 watt.
– Geschikt voor 2-draads (zonder blauwe/nul draad met eventueel een Bypass) en
...3-draads (met blauwe draad) 220 Volt aansluiting.
– Geschikt voor een hotel(kruis)-schakeling.
– Vaak geschikt voor een ander frontje (afdekplaat, knop/frame).
...Het is dan wel de vraag of de reset/led/min-dim. bedienbaar zijn met alleen het verwijderen
...van de draaiknop, zoals bij de SM311. Het kan zijn dat je hiervoor toch het hele frontje
...er vanaf moet halen.
- Knopje om minimum dim stand in te stellen.
– Op papier de 'ideale" dimmer die ik beschreven heb bij mijn review van de
...Lupus dimmer (zie hierboven).

Aansluiten/Koppelen dimmer

De handleiding is wat onduidelijk over het koppelen (pairen) van deze dimmer aan de Hub, maar eenmaal gekoppeld werkt die prima in combinatie met/op mijn Lupus XT2-plus Hub.
Haal de draaiknop van de dimmer en sluit hem AAN volgens 1 van de meegeleverde schema’s op de stroomdraden (afhankelijk van 2-draads of 3-draads mogelijkheid). Zie ook foto bijlage.
Start het zoeken van de sensor door je Zigbee Hub.
Haal 1 of 2x de stroom van de dimmer in een "testopstelling met stekker" of via stoppenkast (groep aan ./ Uit etc.) als die al op de draden van de inbouw pot is aangesloten. Het rode LED-lampje lamp moet gaan knipperen.
Je kunt ook 4x het RESET knopje op dimmer kort indrukken met kleine pauze en dan moet het rode LED-lampje op de dimmer ook gaan knipperen. Echt belangrijk is weer dat het LED-lampje gaat knipperen, anders kun je niet koppelen/pairen met de Hub. Ik moest deze methode een paar keer doen/oefenen. Misschien drukte ik te lang /kort op het knopje of met teveel of te weinig pauze. Het is mij niet duidelijk of dit ALLEEN is voor het "koppelen" van een "touch link" afstandbediening OF dat het ook voor sommige Zigbee Hub's zo werkt!
De Hub zal de dimmer vervolgens vinden en je kunt hem vervolgens koppelen (pairen).
Op mijn XT2-plus Hub wordt de SM311 gezien als een lamp maar met een dikkere lijn "om de lamp" dan andere lampen op de Lupus XT2-plus. Op de Lupus App staat er 193.3Kwh bij (is denk ik een foutje). Dit laatste getal verandert niet. Het zal er mee te maken hebben dat deze dimmer ook geleverd wordt met stroommeter (NIET door Samotech!).

Metingen

Met een Lidl 5,5 watt dimbare LED-lamp meet ik het volgende met mijn Brennenstuhl PM 231E energie (Watt) meter:
Op "gewone schakelaar" die AAN staat................: 5,8 watt (dus voluit)
Dimmer in "UIT" stand...........................................: 0,3 Watt (dus dat verbruikt de dimmer zelf)
Dimmer in minimum stand dat die nog licht geeft : 0,4 Watt (dus 0,1 Watt licht en 0,3 Watt dimmer zelf)
Dimmer in maximum stand, voluit.........................: 6,1 Watt (dus 5,8 Watt licht en 0,3 Watt dimmer zelf)
Zie ook Foto bijlagen.

Slot

Ik ben blij met deze SM311 fase afsnijding dimmer. Ik heb de dimmer met een blauwe draad (nul) op de dimmer aangesloten en getest (dus 3-draads). Dus ik kan niet zeggen hoe die met een 2-draads en/of Bypass module werkt!
Met een dimbare LED-lamp, dimt die in fijne stapjes, tot een heel laag minimum en ook voluit. De lamp flikkert niet tijdens het dimmen en ook niet als je er mee stopt.
Fase afsnijding dimmers zijn het beste voor dimbare LED-lampen. Fase aansnijding dimmers zijn een stuk minder goed.

Verwijzing Alarm en daaraan gerelateerde Smarthome/Surveillance

Op Tweakers publiceer ik voornamelijk reviews over Alarmsystemen en componenten en ook de hieraan gerelateerde Smarthome en Surveillance producten. Ik sta open om voor deze categorie eerlijke en uitgebreide reviews te schrijven als ik deze producten gesponsord kan ontvangen. Bij belangstelling kun je contact met mij opnemen via een Persoonlijk Tweakers Berichtje. Zie voorbeelden:
Lupus Alarm HUB XT2-plus & Waar moet een draadloos Alarm aan voldoen:

02 Detail binnenkant draaiknopje
03 Detail doosje -- de streepjescode
04 Detail zijkant-1 de stroom aansluitingen
05 Detail zijkant-2
06 Detail zijkant-3 (zo ziet ook tegenoverliggende zijkant er uit)
07 Detail achterkant met product informatie
08 Detail voorkant met verwijderde draaiknop.
09 Detail voorkant met verwijderde draaiknop inzoom.
10 Detail voorkant geheel gedemonteerde afdekplaat.
11 Detail voorkant alle fysieke bediening en signaleren.
12 Detail voorkant bereikbare knopjes en zichtbaar LEDlampje.
13 Detail zijkant - Druk-knopjes om draadklem te ontgrendelen -- draad er af te halen.
14 Detail parker-schroefjes van de achterkap.
15 Overzicht printplaatjes en elektronica onderdelen.
16 Elektronica onderdelen 01.
17 Elektronica onderdelen 02.
18 Teksten binnenkant printpaatjes en kabel.
19 Testopstelling met de dimmer.
20 Testopstelling met een gewone schakelaar (enkelpolig).
21 Metingen verbruik in Watt met de testopstelling.
22 Lupus XT2-plus browser sessie: Toevoegen Samotech SM311 Zigbee dimmer aan de Hub (pairen).
23 Lupus XT2-plus browser sessie: Attributen van de Samotech SM311 Zigbee dimmer op de Hub.
24 Lupus XT2-plus browser sessie: De Samotech SM311 Zigbee dimmer op de sensor lijst.
25 Lupus XT2-plus browser sessie: De Samotech SM311 Zigbee dimmer op de Slimme Schakelaar lijst.
26 Lupus Smartphone Android App.: Samotech SM311 Zigbee dimmer op de "sensorlist".
..."193.3kWh" is gevuld op het scherm, maar de dimmer is zonder stroomverbruik-meter.
...Dus ik denk een foutje van de Lupus App of van de Samotech SM311 dimmer.
27 Lidl Livarno LED-lamp doosje: Met deze 5,5 Watt dimbare LED-lamp is de Samotech SM311 getest.
28 Samotech SM311 Zigbee dimmer: Papieren instructie.
29 Samotech SM311 Zigbee dimmer: Foto van Samotech UK site bij het genoemde product.
30 Samotech SM311 Zigbee dimmer: SM311-Zigbee-rotary-dimmer-manual EN
...(de Engelse handleiding van Samotech zelf).
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer?

Uitstekende review, dank je! Ik ben voor ons nieuwe huis op zoek naar een set zigbee dimmers die ik onder het Berker afdekmateriaal kan monteren. Maar ik heb er flink wat nodig en het loopt snel in de papieren. Dit lijkt een van de voordeliger dimmers te zijn, en ik heb het gevoel dat er sowieso erg weinig verschil tussen de diverse dimmers zit (als het maar R/C is, een minimale afstellingsmogelijkheid heeft en wat mij betreft op een nul aangesloten kan worden)..

[Reactie gewijzigd door TheVoice op 22 januari 2022 22:44]

Super uitgebreide review! Netjes! :*) :*)