Nieuwe KPN-klanten krijgen standaard glasvezel

Als iemand zich aanmeldt als nieuwe KPN-klant, krijgt hij als dat mogelijk is standaard glasvezel geleverd in plaats van dsl. Daardoor halen ze vaker dan bij dsl de beloofde internetsnelheid. Dat blijkt uit een interne presentatie van KPN die in handen is van Tweakers.

KPNOp dit moment biedt KPN nog 21 verschillende abonnementsvormen, maar dat moeten er vanaf aanstaande dinsdag slechts vier zijn, blijkt uit de interne KPN-presentatie die Tweakers in handen heeft. Daarbij krijgt een nieuwe KPN-klant automatisch een glasvezelverbinding, tenzij hij in een gebied woont waar geen glasvezel voorhanden is. Het is niet bekend of bestaande klanten ook gratis op glasvezel kunnen overstappen.

Glasvezelklanten betalen vanaf dinsdag niet meer dan dsl-klanten, tenzij ze zelf kiezen voor een hogere download- en uploadsnelheid. Tot nu toe was het goedkoopste glasvezel-alles-in-1-abonnement 58 euro per maand. Waarschijnlijk hoopt KPN met de wijziging dat meer mensen een glasvezelabonnement nemen, en hoopt de provider klanten ertoe te verleiden te upgraden naar een duurder pakket met een hogere snelheid. De nieuwe abonnementen gelden voor zover bekend enkel voor consumenten en niet voor zakelijke klanten.

Wie vanaf 1 juli een abonnement neemt en glasvezel kan krijgen, krijgt een halfjaar lang een pakket met een download- en uploadsnelheid van 100Mbit/s; daarna kost dat 7,50 euro extra per maand. Een pakket met een upload- en downloadsnelheid van 500Mbit/s kost 17,50 euro extra per maand. Wie er niet voor kiest om te upgraden, krijgt over glasvezel na het halfjaar dezelfde internetsnelheid als dsl-gebruikers, al zal een glasvezelgebruiker vaker zijn maximumsnelheid halen; bij dsl hangt dat sterk af van de afstand tot de centrale.

Voor het alles in 1-instappakket betalen nieuwe abonnees vanaf dinsdag 45 euro per maand, waarbij ze een internetsnelheid van 10Mbit/s down en 2Mbit/s up hebben, evenals televisie en telefonie. Het alles in 1-standaardpakket kost 59 euro per maand en biedt een downloadsnelheid van 50Mbit/s, evenals een uploadsnelheid van 5Mbit/s. Het premium-alles-in-1-pakket van 82,50 euro per maand biedt dezelfde snelheden, maar daarbij kunnen klanten onbeperkt bellen naar vaste nummers.

De wijzigingen in KPN's abonnementen zijn vergelijkbaar met die van Xs4all, die donderdag al naar buiten kwamen. Daarbij kunnen bestaande dsl-klanten kosteloos overstappen op glasvezel; de kans is dus aanwezig dat dat ook voor KPN-klanten geldt. KPN kon geen reactie geven.

KPN-abonnementen

Door Joost Schellevis

Redacteur

27-06-2014 • 14:17

171

Submitter: Sabes

Reacties (171)

171
165
77
14
0
72
Wijzig sortering
Allemaal leuk aan aardig, maar hoeveel huishoudens in Nederland profiteren hier potentieel van? Het overgrote deel van de Nederlanders woont toch op een plek waar nog geen glasvezel ligt?
Meer dan je waarschijnlijk denkt: 1.94 miljoen huishoudens hebben glasvezel tot in huis (FTTH) in Nederland. Dat is dus 1 op de 4 huishoudens in Nederland. Op dit moment gebruikt 1/3e van deze huishoudens, oftewel 656.000 huishoudens, de glasvezel ook daadwerkelijk.

Bron: http://www.telecompaper.com/nieuws/aantal-nederlandse-ftth-lijnen-groeit-naar-194-miljoen--1017140

[Reactie gewijzigd door SooK op 29 juli 2024 01:12]

Je kunt je dus afvragen waarom die ca 1.3 miljoen huishoudens glasvezel NIET gebruiken terwijl het er wel ligt. Beetje gemiste kans dus.

Er zijn genoeg mensen die graag glas zouden willen gebruiken maar het niet hebben liggen.
Volgens mij klopt er dan iets niet met de vraag en het aanbod!

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 29 juli 2024 01:12]

Waarom mensen geen fiber gebruiken? Tsja... Overstappen kan een pijnvol proces zijn (tijdelijk geen internet, niet werkende nieuwe verbinding, etc) en daarnaast is glasvezel vaak duurder dan ADSL/kabel oplossingen.

CEO Blok van KPN heeft onlangs toch iets gezegd qua kosten. Ik meen me te herrinneren dat de kosten per glasvezel-aansluiting nu zijn gedaald naar EUR 600-700 per huis. KPN gaat in ieder geval het tempo van aansluitingen verlagen naar 250.000 per jaar (van ca 400.000). Dat is dus zo'n EUR 150-200m per jaar. Met andere glasvezel projecten zoals CIF/Caiway komt het total op 300.000 aansluitingen per jaar (Bron: Stratix)

Ik kan me voorstellen dat steden zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam moeilijker zijn om te verglazen dan (grotere) dorpen ivm hoogbouw/gesplitste woningen/drukkere straten/etc. Dus ook duurder.
Overstappen is juist simpel, vooral als je van de kabel of ADSL naar glas gaat.
Je bestaande aansluiting blijft immer gewoon zitten en glas wordt ernaast aangesloten. De kans om langdurig zonder internet/TV/telefoon te zitten is gering.

De kabel is helemaal niet zo goedkoop dus dat is ook geen argument.
ADSL met een minimaal instap abonnement kan misschien wat voordeliger uitpakken maar dan vergelijk je wel appels en peren.
Alleen mensen die echt budget spullen willen hebben en geen of weinig eisen stellen kunnen wellicht wat besparen tov glas.

Dun bevolkte gebieden zijn juist duur te verglazen.
De aanlegkosten per meter zijn dan erg hoog, daar heb je in druk bevolkte steden geen last van. Per kilometer kun je veel meer aansluitingen realiseren dus de kosten per aansluiting zijn dan lager dan in een dun bevolkt gebied.
Buitengebieden (weilanden met boerderijen) worden vaak niet op glasvezel aangesloten vanwege de hoge kosten.
Dat is helemaal niet raar, want het is zéér onrendabel, zo niet onmogelijk om glasvezel enkel uit te rollen op adressen die daadwerkelijk willen. De straat moet immers opengebroken worden, er moeten centrales worden aangelegd.
Reggefiber gaat enkel tot aanleg over indien meer dan 1/3 op glasvezel overstapt in een bepaalde wijk. Indien die 1/3 niet wordt benaderd gaat de aanleg niet door. Dat verklaart dus precies het niet op elkaar aansluiten van vraag en aanbod.
Dat bedoel ik niet.
Stel dat er in Hilversum (ik noem maar een willekeurige plaats) na inventarisatie blijkt dat er meer dan 30% van de huishoudens geinteresseerd is in glasvezel dan zegt dat nog niets als er een vraagbundelingsproject is.
Er zijn nog genoeg gebieden waar veel mensen graag aangesloten willen worden en dan bedoel ik niet twee mensen in een straat van honderd.
Waarom, ik heb glas mogelijk thuis en ik gebruik het niet, als ik alles ik het bekijk naar ons gebruik (TV en Internet) krijg ik voornamelijk een hogere uploadsnelheid voor het zelfde geld waarbij ik een hoop functies inlever op digitale tv (Ci+ en al perfecte interne bekabeling ipv brakke powerline in ons huis)
Waar moet je dan op inleveren?
Het is mij niet duidelijk.
Bij glas is je upload altijd hoger dan bij de kabel.
Zeg nou niet dat je geen upload gebruikt want dat geloof ik echt niet.
Je moet wel goed selecteren welke glasvezelaanbieder je gebruikt, per gebied verschilt dat wel dus niet iedere glasvezelaansluiting kan dezelfde aanbieders krijgen.
Glas in deze regio geeft geen converter met DVB-C maar geeft IP Streams, op TV gebied ga ik vind ik enorm achteruit, de set top boxen zijn niet geïntegreerd zoals ik nu wel heb, daarnaast vind ik de beeldkwaliteit iets minder en de zapsnelheid bij de meeste aanbieders nog ondermaatser dan bij DVB-C.

Bij Ziggo heb ik 90 down en 9 up, oke, bij glas kan de upload hoger maar eigenlijk loop ik daar misschien 3x per jaar tegenaan, terwijl ik met TV 10x dagelijks er tegenaan loop.
Er zijn glasvezelaanbieder die ook DVB-C leveren.
Punt is alleen dat de meeste aanbieders weinig HD kanalen via DVB-C leveren en juist van DVB-C af willen.
In de ideale wereld ben ik het met je eens, alle HD kanalen ook graag via DVB-C maar dat zie ik niet gebeuren helaas.
In mijn ouderlijk huis ligt ook een glasvezel aansluitening maar wij gebruikten het niet omdat de prijs zo hoog is misschien? daar weleens aan gedacht?
Hoger dan wat?
Geef eens een goed rekenvoorbeeld, eens kijken of we daar een goede glasvezelaanbieder tegenover kunnen zetten.
Ik denk dat het kan!

Ja, als je geen TV kijkt en geen internet hebt kun je vast wel een telefoonabonnement ergens anders halen. Ik ga even van een gemiddeld all-in-one pakket uit.
Gemiddeld dus €15 duurder, ik heb al gekeken.
Bijv. Fiber.nl kost €55 for 100/100 maar daar komt dan nog €10 per maand bij voor een settop box en ook nog is €5 voor HD zenders en ook nog is €5 extra als je een setop box wilt die ook kan opnemen en dan zit je al aan de €75 per maand. Bij UPC ben je €55 kwijt voor 120/6 kwijt.

dus dat is al €20 verschil voor een sneller upload en misschien een paar HD zenders meer dan UPC maar je mist dan ook nog is MyPrime (slechte netflix maar het zit er wel bij).
Mijn situatie dan, Vodafone abonnement 50/50 Mbits, inclusief 24 HD kanalen en settopbox en telefonie voor € 47,50 per maand. Eerste jaar € 10 per maand korting, dus € 37,50 per maand.

Wat is hier niet goed aan?
Ik ben het spoor even kwijt...
Eerst zeg je dat je glasvezel te duur vindt en daarna dat je 50 Mbits te langzaam vindt.
Je wilt dus 100/100 Mbits bijna voor niks, dat gaat je echt niet lukken, niet bij de kabel, ADSL of glas.

Bij UPC kost een Power pakket € 55, dus dat is ook niet echt voordeliger, daarbij komt dan je maar een schamele 6 Mbits upload hebt, dat steekt wel heel schril af tegen een download van 120 Mbits hè? De verhouding is een beetje zoek als het om snelheden gaat.
50/50 is wel 1op1 gegarandeerde snelheid, en niet de maximaal haalbare snelheid die je deelt met de rest van de buurt (via je wijkkast)!

Zeker 's avonds (als er relatief veel mensen online zijn) zal je bij alle andere aansluitingen merken dat je internet langzamer is dan de genoemde bandbreedte.

Bij ftth heb je altijd dezelfde verbinding en snelheid.

50/50 is meer dan genoeg, ook bij heavy downloaden, aangezien de andere kant waar vandaan je downloadt ook niet altijd de maximaal mogelijke snelheid biedt....
Met 50mbit kan je maximaal met 6.25mbps en met 120mbit haal je maximaal 15mbps en ik moet zeggen dat ik vaak genoeg met 12mbps download.
Die 120mbit is misschien niet zo gegarandeerd als jou glasvezel maar het is nog altijd 2x zo snel ;) ik heb nooit last van langzamer internet.
Waar heb je het over als je zegt dat je met 50mbit maximaal 6.25 mbps ?

Je kabel is in theorie twee keer zo snel, maar in praktijk nagenoeg nooit, en zeker niet continu gedurende langere tijd.

Net ff getest:

87.05 Mbit/s down
94.20 Mbit/s up

O-) O-) O-)

[Reactie gewijzigd door Isheara op 29 juli 2024 01:12]

Dat is het verschil tussen byte en bit :) pak de snelheid van je abbo en deel het door 8 en je krijgt je snelheid in bytes.

Dus een 50mbit abbo levert maximaal 6.25mbyte/s download snelheid. En in praktijk is kabel helemaal niet zo langzaam als sommige mensen(bedrijven) proberen te beweren :) Ik woon in Rotterdam en download op Steam met 14mb/s (dat is 112mbit) op een 120mbit abbo.
Omdat de kabelboeren agresief op prijs concurreren. Het basis alles-in-een pakket van UPC is 44,- euro en dan krijg je voor internet een 50/2,5Mb verbinding. Dat is goedkoper en sneller dan KPN te biedt in het basispakket, ook met bovenstaande nieuwe pakketten. Dus, als je geen behoefte hebt aan een forse upload, dan is kabel al snel de voordeligere keuze.
Enig idee WAAROM de kabelboeren agressief op prijs concurreren?
Alleen omdat er glasvezelprojecten zijn gekomen. Al dit niet zo was kon je nog steeds de volle mep betalen aan je kabelboer.
Denk je nu echt dat kabelaars zomaar de prijs omlaag gegooid hebben?
Er is één ding waar een monopolist als een kabelaar een hekel aan heeft en dat is concurrentie. Door klant te blijven ondersteun je hun beleid.
Allemaal leuk en aardig wat je zegt maar het idee erachter waarom kabel goedkoper is maakt geen reet uit waar het om gaat is dat het gewoon goedkoper is punt.
Dat is juist wel het punt. Dankzij concurrentie (VDSL, Glas) zijn de kabelaars ook aan het concurreren. Anders zijn wij, consumenten, allemaal de dupe van monopolie!
Glasvezel is (of was) bij de instap duurder als kabel. Als je niet meer als 50 down of 10 up nodig hebt kan je beter kabel houden/nemen.

Wij stappen nu voor de tweede keer over van glasvezel naar kabel, zo kom je mooi aan een voorraad tablets (niet de reden van de overstap).
Zo gek is die "onbalans" niet. Het grootste deel van de investering zit in de graafwerkzaamheden. Om dat voor 1 woning uit te voeren is het niet rendabel, dus doen ze het op straat- of wijkniveau. En daar zitten zat mensen tussen die helemaal geen fiber-snelheden hoeven. In die zin vind ik 1 op 3 nog veel.
Waarom nemen ze dan wel een kabel abonnement met 50 of 100 Mbits??? Neem dan liever glas met de laagste snelheid bv 35 of 50 als je niet meer nodig hebt.
Ah, dus mijn opmerking dat het overgrote deel van de mensen (75%) er niets aan heeft klopt dus wel, maar het zijn inderdaad wel veel meer aansluitingen dan ik dacht :)
Anoniem: 256409 @SooK27 juni 2014 15:19
Als je iets verder kijkt dan je neus lang is dan zou je weten dat die huishoudens alleen maar bij de grote woningbouwcorporaties zitten...
De meeste mensen wonen in de Randstad en laat dat nou net een plek zijn waar er relatief zeer weinig aansluitingen zijn. Ik woon zelf in Rotterdam en zie een glasvezelaansluiting hier de komende 10 jaar echt niet aangelegd worden.
Glasvezel in mijn omgeving en wellicht de rest van de Randstad is voorlopig een theoretische discussie. Je hebt een grotere kans als je in een klein dorpje woont, ergens in Gelderland. Ik heb dat altijd een beetje vreemd gevonden...
Valt best mee hoor. Ruim 2 miljoen van de pak hem beet 7,5 mln huishoudens beschikt inmiddels over glasvezel: http://www.stratix.nl/ove...shoudens-hebben-glasvezel

Om inzicht te krijgen in de dekking kun je kijken op de Glaskaart: http://www.stratix.nl/glaskaart/

Overigens gaat dit natuurlijk over KPN, wat (nagenoeg) uitsluitend actief is op het Reggefiber netwerk. Daarvan kun je de dekking vinden op hun website: http://www.eindelijkglasvezel.nl/waar-glasvezel/

Dat betreft dus ook al bijna 1,8 mln huishoudens.

[Reactie gewijzigd door Da Weef op 29 juli 2024 01:12]

Anoniem: 126717 @Da Weef27 juni 2014 15:06
Stad Den Haag:
Percentage Homes Passed: 5%
Ik woon met uitzicht op de Kamers en Ridderzaal, er liggen enorme bundels glas in de grond hier, maar aansluitingen? Nul.
In verband daarmee ben ik net overgestapt van VDSL naar Ziggo Z2. Dat zijn de enige keuzes die ik heb.
Er zijn genoeg delen van Nederland waar ze jaloers zouden zijn op de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen VDSL en kabel ;)

[Reactie gewijzigd door Da Weef op 29 juli 2024 01:12]

Op onderstaande site kun je zien hoeveel glasvezel er in Nederland ligt.

Als ik het goed heb kun je jezelf ook inschrijven in een soort van vooraanmelding, zodat ze kunnen zien hoeveel animo er is.
*Maar dat weet ik niet zeker omdat het inmiddels bij ons al leverbaar is :+ *

http://www.eindelijkglasvezel.nl/
Ik woon in een deel van Nederland dat al vrij vroeg glasvezel had (regio Eindhoven), dit netwerk is helaas alleen geschikt voor snelheden tot 100/100Mbps. Het kan dus lonen om iets later aangesloten te worden op een netwerk met modernere technologie.
Glasvezel is juist per definitie geschikt voor zeer hoge snelheden in tegenstelling tot de kabel. In oudere gebieden heeft men echter "trage" glasvezelmodems gebruikt die niet hoger gaan dan 100/100 Mbits. De glasvezelmodem vervangen door een 1Gbit model is de oplossing. Uiteraard moet de apparatuur in de PoP ook aangepast worden maar dat kan wel. Aan de glasvezel zelf wijzigt niets, die blijft gewoon lekker in de grond liggen.
Klopt inderdaad, de glasvezeluitrol is helaas echt traag. Hier in Leiden is het maar mondjesmaat beschikbaar (universiteitsstad; de uni heeft het natuurlijk wel) en in Delft is het nog helemaal niet verkrijgbaar (alleen de uni weer denk ik). Toch geen verkeerde plaatsen, maar gewoon te oud of te dichtbevolkt ben ik bang. Een paar klanten van ons in Amsterdam en Deventer hebben het al wel, nota bene in afgelegen straatjes!
Jammer, maar Ziggo biedt gelukkig wel een goede verbinding.
ik weet dat de wijk rond de uni in delft glasvezel heeft.
De uitrol is niet alleen traag maar ook onbegrijpelijk. Zo presteerden ze het om in mijn hele wijk in Amsterdam Oost glasvezel aan te leggen behalve in mijn straat :?
Moeten we een petitie gaan houden in de straat om 60% van de bewoners achter de aanvraag te krijgen terwijl in de rest van de wijk niemand iets hoefde te worden gevraagd.
Van een planmatige uitrol merk ik niets. Het is een ad-hoc hap-snap een-twee-drie-in-godsnaam daar-dan-maar uitstrooiing.
dan woon ik in dezelfde straat :+ . Mijn stem heb je.
Inderdaad. De glasvezel dekking is nog zo laag dat het feitelijk een wassen neus is.
Kom eerst met betere dekking en kom dan met deze stap. Net alsof de huidige dekking al voldoende is voor KPN..
Als ik mijn eigen alles-in-1 pakket vergelijk met het bovenstaande dan komt het overeen met Standaard (a 59 euro) + 7,50 voor de snelheidsverhoging = 66,50.
Dat is 1,50 minder dan dat ik nu betaal, wordt deze correctie automatisch bij bestaande klanten ook doorgevoerd? Het is niet veel, maar tikt op den duur wel aan als je alle maanden dat je bij een provider zit bij elkaar op gaat tellen.
Je vergeet ook nog de nieuwe Cloud dienst die de nieuwe klanten gratis krijgen volgens de sheet (en een ander artikel op Tweakers). En immers hebben wij laatst een brief ontvangen dat het duurder wordt (€69.36)... Het verschil wordt dus €2.86!

Maar ik heb het vermoeden dat je als klant lekker zelf KPN mag bellen, en moet dreigen te vertrekken om een beetje korting los te peuteren.
Oh ja die prijsverhoging had ik nog niet eens over nagedacht

Gelukkig is het telefoonnummer gratis en 24/7 te bellen, ga ik ook gelijk even achteraan
FYI voor de medelezers: KPN deed totaal niet moeilijk, per 1/7 mag je bellen, krijg je ook gewoon het nieuwe contract (einddatum blijft staan zoals nu is).

Ik mocht ook verlengen, krijg €10 korting per maand én de verlaging naar €66.50 (als je contract vrij bent, en tevreden over KPN even bellen dus! :))
Ik hang nu net ook op, ik had iemand aan de lijn die wist nog totaal van niets omtrend de nieuwe pakketten dus hij zei inderdaad ook dat ik op of na 1/7 moest terug bellen. Dan kunnen ze namelijk de nieuwe pakket erbij halen in het systeem.

Die van mij zei echter dat ik mijn huidige jaar uit moest zitten (die loopt tot 30/10) omdat ik dan 1 jaar bij KPN glasvezel zit. Dat klopt op zich wel echter werd toen de glasvezel bij ons gelegd, daarvoor zat ik bij KPN DSL en daarvoor weer bij KPN glasvezel (ik was verhuisd naar een nieuw adres waar nog geen glasvezel lag in het begin), dus ik ben al lange tijd klant. Ik hoop dat als ik per 1/7 bel dat er wel iets meer geregeld kan worden dan wat ik nu hoor.

Goed om te lezen dat jij 10 euro korting krijg + de prijsverlaging, dat kan ik dan ook weer meenemen in mijn gesprek over een paar dagen :)
Mij is het al leek op dit gebied nooit duidelijk hoeveel de extra snelheid een provider nu eigenlijk kost. 100Mbit/s ipv 50/5Mbit/s kost straks voor de consument na een half jaar 7,50 euro per maand extra. Waar zitten precies de kosten voor (in dit geval) de KPN?
Mij is het al leek op dit gebied nooit duidelijk hoeveel de extra snelheid een provider nu eigenlijk kost. 100Mbit/s ipv 50/5Mbit/s kost straks voor de consument na een half jaar 7,50 euro per maand extra. Waar zitten precies de kosten voor (in dit geval) de KPN?
dat heeft te maken met beschikbaar maken en of aanvullen capaciteit backbone om de bandbreedte aan te kunnen (blijven) bieden zonder te veel te overboeken. daar moet in geinvesteerd worden. Daarnaast betaal je als ISP ook aan oa Transitproviders elke bit die je over hun netwerk stuurt om bijvoorbeeld bij de juiste webpagina uit te komen.

en bovenstaande uitleg is uiteraard lichtelijk kort door de bocht
Ik denk dat het in 99% van de gevallen geen cent extra kost, omdat de gemiddelde consument niet meer gaan downloaden (maar het is wel sneller binnen). Probleem is dat de paar mensen die een 500/500 lijn willen hebben meestal ook gebruik maken van die verbinding, dus ik denk dat juist die lijnen extra geld kosten (ook als die klant niet upgrade).
Anoniem: 14038 27 juni 2014 14:26
Is het niet uit de tijd om nog TV zenders erbij te doen? Oftewel gewoon kaal en snel internet.
Nee, dat is juist de moderne tijd. Bij ons op de glasvezel zijn er alleen nog maar combinatie. Na het vermoorden van Concepts door Telfort zijn er bij ons geen inernet only abonnementen meer die goedkoper zijn dan internet + telefonie (of TV) met de dezelfde snelheid.
Anoniem: 155467 @mashell27 juni 2014 14:40
Bij Vodafone kun je wel je eigen pakket samenstellen. Zie hier: https://thuisbestellen.vodafone.nl/pakketsamenstellen/fiber 500/500 voor 50 Euro pm, zonder die bullshit wat TV heet.
Super! Zeker met een platform als NL ziet in het vooruitzicht een vooruitgang wat mij betreft. Doe mij maar gewoon een lekker snelle datalijn (50/50 is snel genoeg) en de rest vul ik zelf wel in. Ik kijk slechts zeer af en toe TV, en die keren dat ik dat doe zou ik het geen punt vinden om via internet/htpc te kijken. Handig is dan dat je het ook op je smartphone/tablet kunt bekijken.
Dank je wel. Vodafone is blijkbaar in het gat gesprongen dat KPN met het opheffen van Concepts heeft laten vallen.
Dus voor 62,50 500/500? _/-\o_ Ik denk dat ik vanavond de stoep ga openbreken en zelf die glasvezel erin leg :+
Je kunt zelfs 1000mb/s krijgen, maar alleen bij bepaalde lokaties in Nederland. Ik heb glasvezel van Tweak (via het KPN netwerk) en die zeiden dat het alleen kon in Almere en Enschede. Dus het is even wachten voor mij...

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 29 juli 2024 01:12]

Jammer dat ik niet meer in Enschede woon. Ik woon weer in Terschuur waar ik internet via de telefoonlijn heb. We hebben zelfs geen kabel en gebruiken een schotel voor de TV ;( We wonen 5 KM van Barneveld af en 2 KM van industrieterein Harselaar. De aansluitingen daar zijn prima, maar er is niemand die het door wil trekken. De boeren die in de buurt wonen boeit het ook helemaal niks helaas. Overigens mogen ze de aansluitingen op Harselaar ook wel eens aanpakken. Minimale kosten per aansluiting is toch zeker 400 euro per maand. Afzetters.
De boeren interesseert het waarschijnlijk wel, maar die zeggen "Betalen, en anders niet over mijn land". En dat "Betalen" willen de kabelboeren niet, dus wordt er niet aangelegd. Zo ken ik het verhaal van een boer die het ook niet door zijn land wilde hebben, of alleen als ze hem ook aansloten. Dat wilde de kabelboer niet, waarop de boer zei: "Dan ook niet door mijn land".
Dat is de rede dat ik ook meer zie in de toekomst van draadloos. Allemaal leuk en aardig die kabeltjes, maar we krijgen in Nederland last van de remmende voorsprong. Monopolies door onwillige kabelbedrijven die op door de gemeenschap betaalde netwerken liggen en doen alsof ze verschrikkelijke afschrijvingskosten hebben. De waarheid is dat ze bang zijn om hun kip met de gouden eieren te slachten en vooruit te gaan. Kortom, achteruitgang door stilstand en gekissebis.
Ik woon in Enschede en heb glasvezel tot in de meterkast.
Echter leverd KPN geen 500Mbit aan mijn adres.

Tweak leverd tot 1000Mbit op mijn adres.
Daarom heb ik mij deze week ook aangemeld bij tweak voor een 500Mbit pakket.

Kom zelf van ziggo kabel 150Mbit en wou niet achteruit gaan op snelheid bij de overstap naar glasvezel.
Kom dan ook even bij mij langs. Ik zit al tijden te wachten op glasvezel omdat de upload van Ziggo hopeloos achterblijft :'(

Verder wel een goede actie dit. Waarom koper gebruiken als er glas ligt?!
Glasvezel komt sowieso niet tot bij je thuis binnen.. Je zal enkel tot aan een station glasvezel hebben, en van daaruit koper.

Echter is het natuurlijk wel zo dat je enkel de load op je "wijk"-koperlijn invloed heeft op de snelheid, en niet meer die van de koperlijn naar de head-end. Sneller zal het altijd wel worden.

[Reactie gewijzigd door Spaiker op 29 juli 2024 01:12]

Glasvezel komt dus WEL bij je huis binnen.
Echte is het nog niet overal beschikbaar.
Zoek maar eens op FttH (Fiber to the Home)
Juist deze toepassing van glasvezel is geënt op FTTH (fiber to the home) en dus ook een glaskabel afgewerkt in een FTU (fiber termination unit). Waar jij waarschijnlijk op doelt is de marketing van kabelboeren (fiber powered) en dat betreft tot aan de wijkcentrale glas en vanaf de wijkcentrale tot de woning een koperlijn.

[Reactie gewijzigd door Alternativ op 29 juli 2024 01:12]

Da's bij Ziggo/UPC het geval. Bij KPN, Telfort, Vodafone en andere (lees: echte) glasvezel service providers heb je echt werkelijke FTTH. Als je het niet gelooft kan ik gerust een foto maken van het glasvezel modem dat in m'n meterkast hangt. ;)
Idd, Ziggo met hun 9mbit/s uploaden xD

Ik zal even een bestandje uploaden via Skype: 120 kb/s
Ik zal even een .RAR van 750MB uploaden naar Rapidshare Pro: 600 kb/s
Ziggo heeft natuurlijk wel 18Mbit/s, maar wat moet je nou met 180Mbit/s download? Doe mij maar 50/50 :)
Precies, maar ik vind de prijs van Ziggo sowieso al redelijk hoog hoor. Van mij mag het wel 90mbit/s downloaden blijven. Maar het uploaden is soms wel een limiet, ik upload niet vaak, maar als ik het doe is het vaak zeer traag, beetje ergerlijk...
Naja, Ziggo zit in feite op vergelijkbaar prijsniveau hoor, op uploadsnelheid na.

Om zelfde dienst te krijgen:
Ziggo Alles in 1 Plus: 55,- (16 HD zenders, 90/9 mbit internet)
Kpn Alles in 1 instap + Glasvezel basis: 52,50 (12 HD zenders, 100/100 mbit internet)

Voor de volledigheid ook de instapniveaus:
Ziggo Alles in 1 Basis: 45,- (16 HD zenders, 30/3 mbit)
KPN Alles in 1 instap: 45,- (12 HD zenders, 10/2 mbit)

Waarbij ik zo snel niet weet hoeveel tv's je bij KPN digitaal aan die dienst kan hangen; bij Ziggo zijn dat er 3. De rest van de randvoorwaarden zijn eigenlijk bijna hetzelfde, in de praktijk.

Op zich vind ik dat verschil verwaarloosbaar, met de voetnoot dat op het moment bijna alle grote providers op bijna exact zelfde prijsniveau zitten, als je vergelijkbare pakketten gaat bekijken.

Het grootste verschil is dus dat, mits je aan glasvezel gehangen kan worden, KPN nu fors betere upload gaat bieden. Dat is voor sommige mensen wel interessant, voor anderen niet zo. Ik weet dat ik het verschil in de praktijk niet merk, in mijn huidige gebruik. Ik weet ook dat dat kan veranderen als ik eenmaal een NAS met VPN-tunnel neerzet. *shrug*
Twee TV's zo te lezen, erg weinig in vergelijking met Ziggo waar standaard 5 mogelijk is...
O, 5 zelfs, inmiddels? Goed om te weten, heb hier pas een derde aangesloten, met nog een analoge op zolder.

Ik vind 2 eerlijk gezegd een beetje krap, als je een huishouden met 2 of meer mensen hebt. Immers, 1 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer, prima. Maar liefst heb ik dan nog een optie voor een aansluiting voor een losse HD-recorder, logeerkamer, werkkamer, zolder oid. Maar dat kan aan mij liggen.
Bij de eerste 2 of 3 kun je via de site aanmelden (smartcards) daarna moet het telefonisich gebeuren
Bij glas van KPN maximal 6 Interactieve TV ontvangers. Kan ook Digitenne voor worden gekozen. Bij DSL is het idd 3 iTV en 3 Digitenne, dit is mede afhankelijk van de doorvoersnelheden die op je adres te halen zijn (iets wat met vectoring ook moet worden verbeterd).
U activeert 3 smartcards per klantnummer zonder extra te betalen voor uw TV-abonnement(en).
Volgens mij heb je het nu over Digitenne. Dit gaat over Interactieve TV van KPN.
Het zijn inderdaad 2 digitale kastjes en 3 digitenne kaarten/kasten.
Je kunt overigens gratis gebruik maken van iTV op je PC, Android, WP en Apple smartphone/tablet.

Het voordeel van de cloudoplossing van KPN, is dat je je tv beneden kan laten opnemen en op de slaapkamer kunt bekijken.

Verder kun je momenteel een VPN verbinding met thuis leggen en via Wifi of je databundel overal ter wereld TV kijken (hiervoor is geen officiele ondersteuning van KPN).
Nog een voordeel, KPN is ook verkrijgbaar in een UPC gebied.
Extra kastje € 4 per maand ( bij meer dan twee).

Voordeel is dat je dus geen hdd recorders hoeft te kopen, aangezien je bij KPN in de cloud opneemt (tot 5 programma's tegelijk opnemen/tegelijk kijken en opnemen, kijken vanaf het begin, ook al is programma al begonnen)

Het enige nadeel is dat je je bestaande COAX kabels moet vervangen door UTP, voor elke aansluiting in je huis.

Ik heb nu bijna twee jaar glas via KPN en het werkt super, zelfs bij meerdere gebruikers in huis, tegelijk online gamen, geen verschil merkbaar in bandbreedte....super!
Dat jij een bestand upload via skype met 120kb/s ligt maar aan skype hoor ;) met 9Mbit kun je bijna 1MB/s halen.
eigenlijk te verwachten na het bericht van xs4all gisteren. morgen komt zeker ook Telfort hier mee.

dan hebben alle kpn/dochters van kpn dit systeem

[Reactie gewijzigd door hjvg op 29 juli 2024 01:12]

xs4all laat bestaande DSL gebruikers ook gratis overstappen naar glasvezel en krijgen daarbij zelfs een overgangsperiode met 2 verbindingen om eventuele problemen te ondervangen. Dat lees ik niet over KPN. Het is dus niet exact hetzelfde.
Ik heb nu een jaar glasvezel. Nooit problemen. Dus weet ook niet goed waarom je twee systemen naast elkaar zou willen. Als het werkt. Werkt het. Glasvezel heeft t.O.v. Geen last van slechte geleiding. Als het niet werkt. Werkt het niet. Waarbij je met koper een slechtere verbinding kan hebben
Anoniem: 544794 @roundlet27 juni 2014 18:10
Slechte verbindingen met koper is echt kolder.
Natuurlijk kan dat gebeuren, maar met glasvezel kun je ook een slechte las er tussen hebben.
De snelheid met kopen wordt bepaald door de demping, die op zijn beurt weer afhankelijk is van de lengte, bandbreedte en overspraak.
Dat zijn bekende en berekenbare fenonemen.
Een slechte las ertussen is en storing en die kan bij glasvezel net zo goed optreden als bij koper.
Is glasvezel beter?, ja !, maar dat komt door de betere eigenschappen van glasvezel ten opzichte van koper en niet door slechte verbindingen.
Ik vind die prijs van KPN erg hoog voor de Standaard alles in een pakket 50/5 Mbit + 12 HD zenders € 59,- /mnd.

Dat kost bij Telfort voor het zelfde € 42,00, dat vind ik nog is een grote verschil.

Maar erg goed nieuws dat zo langzame hand alles over gaat naar glazvezel (als dat kan natuurlijk).

Nu nog het zelfde bij Telfort, voor de zelfde prijs als de adsl of vdsl.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 juli 2024 01:12]

He he de eerste reactie die ontopic is, daar haak ik gelijk op in :D (jammer dat iedereen weer wedstrijdje adsl vs glasvezel vs kabel / coax gaat beginnen)
Hoe zit het dan eigenlijk met de glasvezel prijzen, je ziet overal onderaan staan + 7,50 krijg je 100/100.
Stel je neemt het goedkoopste pakket: 45+7,50= 52,50 krijg je de 110/102 snelheid?

Mij lijkt dat iedereen (mensen die er uberhaupt interesses in hebben uiteraard) het goedkoopste pakket zal nemen en dan op basis van voorkeur de 100/100 of de 500/500 erbij?
Je kan voor het duurste pakket gaan en onbeperkt bellen, maar ik denk dat de meeste al voldoende hebben aan hun mobiel belminuten of zoals ik onbeperkt bellen op de mobiel heb..?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 29 juli 2024 01:12]

Tja je vergelijkt alleen wel appels met peren. Weliswaar zijn beide pakketten 50/5, maar heeft die van KPN 2 tv ontvangers, opnemen pakket en spotify premium terwijl Telfort slechts 1 ontvanger heeft.

Als je daar een tweede ontvanger, opnemen en spotify premium wil met dezelfde snelheid, betaal je €51 aan telfort en €10 aan spotify.

Als je maar 1 tv hebt en je wil niet opnemen of spotify gebruiken, dan is telfort de voordeligere oplossing.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt, het weer heeft ook invloed op de koper. Bij extreme kou en warmte heeft het wel degelijk invloed. En een lijn die verzuipt na hevige regen ;) Komt ook nog geregeld voor. Glasvezel heeft hier geen last van en wat betreft een slechte las ... die is slecht en veroorzaakt problemen direct in het begin, het werkt of werkt niet/slecht, treed bij glas niet zomaar op. Bij koper heb je nog dingen als erosie/oxidatie van de lijn waardoor het wel zomaar optreed.
Daar doelde ik ook op. Corrosie krijg je na jaren. Waardoor de weerstand omhoog gaat en je verbinding dus minder. Glasvezel werkt of werkt niet.
Ook dit klopt niet, een glasvezellas kan verzuipen. Lassen als een GCO, Gu1 of Fiam (kpn netwerk) dienen waterdicht te zijn. De lashouders waar de fusielassen bewaard worden zijn van metaal, daarnaast kan ook glasvezel zonder mantel aangetast worden door vocht.
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Voorheen werden alle ondergrondse lassen beschermd met een ANT"je. Als de ondergrondse mof (om wat voor reden dan ook) lekte en er water op de las komt gaat het ANT'je roesten en drukt hij de vezel kapot.

Tegenwoordig worden er daarom ondergronds een soort krimpkousje gebruikt. Bovengronds (in de ODF en FTU) zit nog gewoon een ANTje.
Ik denk dat we praten over verschillende netten, ik heb het over het gedeelte van de POP naar de telefooncentrale. Dit gaat volgens KPN voorschriften. Het FTTH gedeelte zit anders in elkaar, ik ken die voorschriften ook niet. Van de POP naar de telefooncentrale worden lasmoffen ingezet waar ook ANT lashouders in worden gebruikt.
Het gaat om de overgangs periode zoals 3raser ook zegt. Dus als je DSL hebt, en als de glaslijn is opgeleverd, en een tijdje draaid, dan gaat de DSL er uit.
In de Achterhoek wordt zoals de bedoeling is medio 2015 in het buitengebied begonnen met de aanleg van glasvezel ( zie Gelderlander van 24-06-2014) en ik kan me niet indenken dat er bewoners zijn die dit niet willen, gezien de zeer brakke verbindingen welke via ADSL worden aangeboden.
Ik heb nu zelf glasvezel van Vodafone 50/50 en dat is voor mij snel genoeg, ik had liever de kabel genomen in mijn appartement maar dan moest er een nieuwe aansluiting gemaakt worden en de kosten hiervoor waren me te gortig, hoewel ik wel tv kan kijken via dvb-c via de kabel.
KPN komt er bij mij so wie so niet in veel te duur en hub beeldkwaliteit is vergeleken bij UPC en Glashart zo slecht als maar kan.
Bij dit soort berichten wordt ik toch altijd weer een beetje jaloers op mensen die niet in het buitengebied wonen zoals wij. Down: 1,5 Mbit/s; Up: 0,5Mbit/s... :/
Daar hebben ze dan toch 4G voor uitgevonden ?
Draadloze verbindingen zijn nogal onbetrouwbaar. Helemaal met online gaming :(
Ja, 4G-dekking is bij ons nog minimaal, en er zijn alleen nog maar mobiele abonnementen die minstens 5 x zoveel kosten als een adsl-abonnement, en dan heb je ook nog een datalimiet.
Mag ik vragen waar u ongeveer woont? Dit zijn echt snelheden van meer dan 10 jaar geleden volgens mij...
Daarentegen woon je prachtig, grote tuin, etc, etc. Lijkt mij lekkerder dan de drukte van de stad of nog veel erger, de Randstad.
Ik zou zo nieuwe klant worden als ze eens glasvezel in me straat zouden leggen. Nu nog lekker 1.4mb/s via het koperkabeltje van KPN
Jammer genoeg doen ze dit niet :P
Ooit al zn reclame mens aan telefoon gehad of we glasvezel wouden, ik zei ja is goed maar dan moet je het wel eerst aanleggen. Toen hadden ze afgehaakt :'(
Hoe dom kun je als bedrijf zijn? Als je pech hebt dient zo'n klant ook nog even een klacht in. Hoe denk je je verkooptarget te halen door producten te verkopen die niet te leveren zijn bij de klant die je belt..echt :P

Ooit zo'n UPC dude aan de lijn gehad in de early 2000's...voor chello: afspraak voor een monteur..bel waar de monteur blijft: "maar mevrouw deze dienst is bij u helemaal niet beschikbaar" 8)7 Dat bedrijf maakte het overigens nog bonter door later eens een brief te sturen toen ik info wilde over chello's beschikbaarheid/planning en in een brief te melden om "hiervoor contact op te nemen met uw eigen kabelbedrijf". Erm, ja dat zijn jullie..dodo's :P De grap was dat ik toen net voor UPC ging werken. Demonstratief op het prikbord gehangen daarzo zo van : lekker geregeld hier...adminstratie=zooi.

Om even ontopic te babbelen: het nieuws dat er een 500/500 abo komt klinkt erg goed, denk zeker wel dat er genoeg animo voor is. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Telfort dit gaat aanbieden en wat de prijs wordt. Dat wordt een van de goedkoopste all-in-1 500/500 abo's ever denk ik :P
het 500/500 abo was er toch al?
Ah ik haal 2 ISP's door elkaar. xs4all was dan diegene die geen 500/500 had en dat nu dus wel krijgt. Maar qua prijs wordt dat waarschijnlijk voor de meeste mensen niet echt een interessante keuze bij xs4all/kpn zelf, vandaar de opmerking over telfort..da's toch de prijsvechter van die tent.
Ik stap ook direct over voor een synchrone glasvezel, 50/50. Ik zit helaas nu vast aan Telfort ADSL 30/3 :(
Achja het is om te huilen en het aanleggen gaat allemaal veel te langzaam
Wees blij, mijn DSL gaat niet verder dan 20/2
Belangrijk detail dat dit alleen voor de thuis klanten geld natuurlijk... ik geloof niet dat KPN opeens FTTO/WeasABC etc gaat gebruiken als onderliggende laag voor de thuis abonnementjes...
Dat heeft dus ook alleen maar nut als KPN het glasvezel netwerk eens serieus gaat uitbreiden.
Ik woon aan de rand van de randstad, nagenoeg in het centrum van onze stad/dorp.
Maar helaas geen glasvezel bij ons beschikbaar. 1 km verderop wel, maar bij ons niet.
Het snelste dat KPN/XS4All ons kan leveren is 16 Mbit down.

Ja, ik zou over kunnen stappen op UPC, maar daar heb ik (zeker op administratief niveau) teveel gezeik mee gehad en die mensen komen bij mij de deur niet meer in.
PaT Moderator Mobile @walteij27 juni 2014 14:37
En al had je wel de beschikking over glasvezel, dan kon je nog steeds niet per definitie gebruik maken van dit aanbod. Het glasvezel netwerk in ons dorp is van CIF en die doen vooral zaken met Caiway. Dat is voor de consument de enige aanbieder.

Het netwerk zou zogenaamd open zijn, maar zolang CIF bepaalt wie er daadwerkelijk op mag zie ik ze nog geen diensten van KPN aanbieden.

Overigens is het aanbod van Caiway ook beter. 100/100 internet 29 HD/60 sd zenders en een vaste telefoonaansluiting voor 42.50 per maand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.