KPN bevestigt verdwijnen onderscheid dsl- en glasvezel-abonnementen

KPN geeft nieuwe klanten automatisch toegang tot het glasvezelnetwerk, als er tot hun huis een glasvezelkabel ligt. Het bedrijf bevestigt berichtgeving van Tweakers daarover. Het is nog niet duidelijk of bestaande klanten kunnen upgraden.

KPNAfgelopen vrijdag schreef Tweakers dat KPN zijn 21 verschillende abonnementsvormen wil terugbrengen naar vier abonnementen, waarbij het onderscheid tussen glasvezel- en dsl-abonnementen is verdwenen. KPN heeft dat woensdagochtend bevestigd. Bestaande klanten worden niet automatisch overgezet; of dat kan, verschilt per geval. KPN raadt klanten aan om met de klantenservice te bellen.

Glasvezelklanten betalen vanaf nu niet meer dan dsl-klanten: als een nieuwe KPN-klant in een glasvezelgebied woont, krijgt hij standaard glasvezel. De snelheden zijn standaard hetzelfde voor zowel glasvezel als adsl, al zal een glasvezelgebruiker vaker zijn maximumsnelheid halen; bij dsl hangt dat sterk af van de afstand tot de centrale.

Klanten kunnen tegen bijbetaling een hogere snelheid krijgen, mits ze in een glasvezelgebied wonen. Een abonnement dat gebruikers laat up- en downloaden met 100 megabit per seconde gaat 7,50 euro extra kosten; een abonnement met 500Mbit/s kost 17,50 euro extra per maand. Standaard krijgen nieuwe glasvezelklanten een halfjaar het pakket van 100 megabit gratis.

Voor het alles in 1-instappakket betalen nieuwe abonnee 45 euro per maand, waarbij ze een internetsnelheid van 10Mbit/s down en 2Mbit/s up hebben, evenals televisie en telefonie. Het alles in 1-standaardpakket kost 59 euro per maand en biedt een downloadsnelheid van 50Mbit/s, evenals een uploadsnelheid van 5Mbit/s. Het premium-alles-in-1-pakket van 82,50 euro per maand biedt dezelfde snelheden, maar daarbij kunnen klanten onbeperkt bellen naar vaste nummers.

KPN-abonnementen

Door Joost Schellevis

Redacteur

02-07-2014 • 11:09

114

Reacties (114)

114
114
59
11
0
41
Wijzig sortering
Ze zijn helemaal mesjogge daar!
10/2Mbit instap glasvezel voor €45,- met een zooi ongewenste diensten zoals TV en telefoon, een dichtgetimmerd modem/router, slechte en mateloos irritante decoder...
Dat terwijl ik ergens anders voor €36,- 60/60 Mbit krijg (of 100/100 voor €46), er zelf moeiteloos een router aan mag/kan hangen en optie voor TV via coax op DVB-C zonder noodzaak voor een irritante decoder of CI+ module.
Ik weet het wel hoor: voorlopig heeft KPN zichzelf compleet afgeschreven :)

edit @hieronder:

Ik ben voorlopig erg blij met OnsBrabantNet; 60/60 Mbit en DVB-C via coax (vanaf modem) voor €46,-. Dus digitaal TV kijken zonder noodzaak voor een extra kaart/kastje (met weliswaar alleen NL123 in HD, voor de rest wel kastje nodig --> boeit mij niet). Ook kan ik zoveel TV's aansluiten als ik wil, zonder extra bij te hoeven betalen!
En natuurlijk kan je achter de KPN Experiazooi zelf nog een router zetten, maar dat is natuurlijk een beetje dubbelop en zorgt voor weer wat extra elektriciteitsverbruik :)

[Reactie gewijzigd door Thedr op 23 juli 2024 18:59]

Het ding waar ik me wel het meest aan erger is dat blijkbaar alle abonnementen opeens all-in-one moeten zijn. In het verleden gebruikte ik nog regelmatig mijn vaste huistelefoon, maar inmiddels overweeg ik deze achterwege te laten. Toevallig vorige week naar de glasdiensten van KPN gekeken, maar ik vind geen losse pakketten meer. Vind dat nogal wat om klanten een AIO aan te smeren en hogere maandlasten, terwijl er 0 keus is voor andere combinaties.

Het lijkt vind ik wel alsof je betaald voor:
- 70% internet
- 10% telefonie basis + IPTV
- 5% decoders
- 15% optionele abo's (bijv. voor onbeperkt bellen, dat AV pakket, etc)

In die zin is KPN niet erg duur, maar wel erg beperkt in keuze. Zo kan ik in mijn gebied ook Lijbrandt nemen, maar zij vragen 10 euro minder voor enkel alleen internet... waar ik bij KPN dan opgezadeld ben met een instap AIO. Had graag gezien dat ik bij KPN goedkoper een enkel internet abonnement kon afsluiten... maar ja, wie ben ik? :P

De reden overigens dat ik nog bij KPN blijf is dat ik net via VLAN's het zover heb gered om het internet via een eigen router en switches verder te bedienen. Ik heb namelijk geen idee of je dit ook vrij kunt doen bij diverse andere providers... weet iemand dat?
Precies ook dat dus. KPN beperkt je enorm in vrijheid qua keuzes en mogelijkheden. Misschien voor sommigen wel makkelijk, ik vind het ronduit irritant.
Bij OnsBrabantNet komt de glasvezel binnen via een modem, en vanaf daar mag je het zelf uitzoeken. Niks VLANS, gewoon één ethernetpoort voor je internet, één voor IPtv en een coax aansluiting voor analoge en DVB-C TV (en evt een telefoonaansluiting). Internet is je basisabbo, daarbij kan je dan weer kiezen voor TV en/of telefonie.
Precies zoals ik het wil: vrijheid blijheid :D
Enige wens: een open IPTV platform zodat ik zelf kan kiezen hoe/waarop ik TV kijk. Maar dat komt er wellicht met NLziet (en dan is het byebye TV van de provider).

[Reactie gewijzigd door Thedr op 23 juli 2024 18:59]

Weet iemand waarom Spotify de enige partij is in NL die gekoppeld aan een provider (KPN)?
Ik vraag me af waarom Tele2, UPC, Ziggo, etc... niet Deezer, Rdio, BeatsMusic, etc... aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 23 juli 2024 18:59]

Tja, KPN richt zich dan ook op de dodo's.
waarom kan ik achter mijn kpn modem geen router zetten?? ik heb er zelf een airport extreme achter , de nieuwe decoders ook geen problemen meer mee , zapt sneller dan dat ding van ziggo (cisco) en de cimodule die eerst in mijn tv zat , bij ziggo moet je namelijk ook nog met decoders werken. alleen bij ziggo kreeg ik geen spotify premium gratis en omdat mijn telefoon abbé bij kpn loopt heb ik ook nog eens het tv extra pakket voor niks , waar ik bij ziggo ook 10 euro per maand extra voor betaalde . Prijs is dus niet zo slecht en zeker niet als je instap neemt en 7,50 bijbetaald voor 100/100 , dan is het veel goedkoper dan ziggo.
Welke provider is dat?
welk provider heb jij of bedoel jij?
Ik moest toch wel een beetje schrikken van de nieuwe KPN tarieven voor internet maar als je goed leest is de prijslijst die bovenaan staat gewoon onduidelijk. (misschien is dat ook de rede dat ze minder abonnementsvormen willen).

de 32,50 voor internet basis is incl spotify en PC veilig wat je volgens mij helemaal niet hoeft te nemen.

Als je dat er af trekt kom je op 27,50 per maand uit voor basis pakket internet (10/2 Mbit).

Dat is wel alweer een euro er bovenop. Ik ben zelf onlangs overgestapt van KPN naar (dochtermaatschappij) Telfort en daar betaal ik nu voor 30/3 maar €20,99 per maand... Ik vind dat wel aardig krom.

KPN maakt ook hierbij misbruik van onwetendheid en monopoly. Ik had zelf liever ook CAI internet gehad maar dat kon niet in mijn huis omdat mijn kabel aansluiting een vertakking was. Mensen nemen KPN ADSL omdat het "betrouwbaar" zou moeten zijn en/of omdat er geen CAI internet beschikbaar is. Bovendien zit je een vol jaar aan het contract vast waar je bij Ziggo maandelijks ook op kan zeggen.
de 32,50 voor internet basis is incl spotify en PC veilig wat je volgens mij helemaal niet hoeft te nemen.

Als je dat er af trekt kom je op 27,50 per maand uit voor basis pakket internet (10/2 Mbit).
Nee, want volgens die logica zou het Standaard pakket van 59 euro ook inclusief spotify/PC veilig en HBO zijn. (En zou het enige verschil tussen Premium en Standaard zou dan 'belonbeperkt' zijn , a 82,50 -/- 59 = 23,50).

Ga er dus maar van uit dat de 32,50 de laagst mogelijke prijs is die je gaat betalen.
Ik heb even op KPN.nl gekeken en het lijkt er inderdaad op dat je dat niet los kan trekken van elkaar.

In dat geval denk ik dat KPN zichzelf schromelijk overschat want ik vermoed dat het grootste gedeelte van hun internet klanten toch wel mensen zijn met een basis lijntje 8/1 en dat die mensen daar juist voor kiezen omdat ze niet meer nodig hebben en daar ook niet voor willen betalen, 32,50 voor een basis lijntje is gewoon veel geld, voor dat bedrag krijg ik bij Telfort gewoon 50/5 , ruim 5x zo snel als het basis lijntje bij KPN en dan zou ik er ook nog eens 6 euro per maand meer voor moeten betalen of zelfs 11 euro t.o.v. Telfort?

Ik snap best dat er mensen zijn die niet om DSL heen kunnen maar ook dan heb je zat alternatieven in de vorm van Telfort, XS4ALL enzovoorts. Eerlijk gezegd vind ik de service van KPN ook geen rede om te blijven bij KPN want die is namelijk om te huilen, hier wat voorbeelden uit eigen ervaring:

- Bij aanvraag zou op aderpaar 1 worden geleverd, dat werd uiteindelijk een secundair aderpaar (4) zonder enige rede.

- Toen ik daarom een monteur kreeg omdat ze niet begrepen dat het niet werkte op het 1e aderpaar en ik zelf de conclusie had getrokken dat er op een ander ader paar was geleverd (KPN bevestigde dat later) had de monteur het boeltje aangesloten, snelheid was om te huilen, achteraf bleek dat de monteur zeer gebrekkig de boel in het ISRA punt had aangesloten, na remedial work van mezelf haalde ik ineens wel de beloofde snelheid.

- Onderbuurman nam ADSL, had hem geholpen daarbij, ze zouden een ander aderpaar pakken maar dat hadden ze toch niet goed gedaan, gevolg, 3 weken zonder internet gezeten. Uiteindelijk had ik dus weer internet en nu ineens wel op aderpaar 1...

- Ik ging opzeggen bij KPN en overstappen naar Telfort. als je je contract nummer opgeeft regelen zij de overstap. Zo zou het in ieder geval moeten zijn tot ik ineens er achter kwam dat KPN vrolijk geld af bleef schrijven, bleek dat KPN de boel wederom niet op orde had, gelukkig kreeg ik netjes wel alles terug gestort maar netjes is het allerminst en Telfort is nota bene een dochter onderneming (oke ik weet dat dat in de praktijk geen bal uit maakt).

Voor de rest ben ik over Telfort prima tevreden, het werkt gewoon naar behoren, stabiel, snel en zonder gezeur en voor bijna de helft van de prijs van KPN..
Dat is wel nieuw dat de upload snelheid anders is dan de download snelheid, dit was bij KPN glasvezel altijd hetzelfde. Nu moet ervoor betaald worden.. Zal wel weer meer geld gaan kosten onder aan de streep..
Misschien ben ik wat cynisch, maar zoals ik het lees ga je dus glazvezel-tarief betalen, maar DSL krijgen, totdat er ook daadwerkelijk glas ligt bij je thuis.

Zoals ik het (wellicht wat cynisch) zie, word de investering in glas dus rechtstreeks bij de klanten gehaald, die maar moeten afwachten of en wanneer ze iets van die investering terugzien.
nee je betaald dus geen glasvezel tarief , want dit is namelijk een extra pakket die je af kan sluiten. Je betaald nu dus het DSL tarief met de optie om glas erbij te nemen voor 7,50 of 17,50 in de maand.
vorige maand was glas ook nog duurder dan DSL en nu dus nog steeds
Dan is er dus nog wel onderscheid en is dit gewoon een onzinnige reclamestunt.
nee geen reclame stunt , ze hebben alleen ipv meerdere verschillende abonnementen het versimpeld, met 3 instap abonnementen die je uit kan breiden naar je eigen smaak . normaal kon je kiezen uit meerdere dsl of glasvezel abonnementen met alles in 1 , nu zijn dat er 3 die je zelf kan uitbreiden
Maar het DSL tarief is enorm duur voor zo'n uitontwikkelde technologie.
Daarnaast is de snelheid die je voor dat geld krijgt tenenkrommend laag.
Magoed, what else is new bij de kpn...
Het gaat hier niet alleen om internet maar im een compleet pakket en dan valt het totaal plaatje wel mee. Ik betaal nu 10 euro per maand minder voor praktisch hetzelfde pakket als ziggo. Alleen heb ik nu meer zenders op m'n tv. Als ik 7,50 bij betaal ben ik dus nog steeds goedkoper uit dan ziggo maar wel meer snelheid. Ziggo levert geen 100mbit down voor dat bedrag en al zeker geen 100 up!
Ik haal bij ziggo 165mbps down en 17mbps up voor 55 euro per maand. En dat is ook alles in 1.
Het 59,- pakket van kpn geeft me slechts1/3 van die snelheid..
Hun dsl internet is dus gruwelijk te duur.
apart abonnement dan van ziggo , kan ik nergens op hun site vinden.
alles in 1 extra kost toch echt 65

https://www.ziggo.nl/alles-in-1/extra

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 23 juli 2024 18:59]

ja, je hebt gelijk!
Grappig want blijkbaar hebben ze mij dan het 'extra' abbo voor de 'plus' prijs geleverd.
Het klinkt allemaal leuk en aardig dat klanten nu niet meer betalen dan VDSL/ADSL klanten. Is het bedrag daardoor voor VDSL duurder geworden of voor Glasvezel goedkoper?
Tevens kun je telefonie uitschakelen in de pakketten, maar doordat telefonie "gratis" is, zal er niets van je maandkosten af gaan.
Wat op zich wel goed nieuws is, is dat het Glasvezel Standaard pakket iets goedkoper is geworden sinds de prijzen van 3 maanden geleden (maar misschien ook van vorige maand, de prijzen waren wellicht hetzelfde).

Het ADSL/VDSL is iets duurder geworden, maar je krijgt er wel 10Mbit /1Mbit bij voor 1 euro extra
Glasvezel is 1,50 goedkoper geworden.
Tevens is de aanbiedingsactie veel beter geworden en krijg je eigenlijk 6*13 euro meer korting.

Hier de prijzen van medio maart:
KPN VDSL 40/4
6 maanden voor 48 Euro en daarna zou het 58 euro worden
KPN Glas 100/100
6 maanden voor 58 Euro en daarna zou het 68 euro worden

Nu:
KPN VDSL/Glas 50/5
6 maanden voor 35 Euro en daarna wordt het 59 euro
KPN Glas 100/100
6 maanden voor 35 Euro en daarna wordt het 66,50 euro

Wat bijzonder is, althans zo komt het over. Alle pakketten zijn maandelijks aan te passen. Dit lijkt ook voor de extra snelheid te zijn.
Je zou dus het pakket kunnen afsluiten van 100Mbit en dit na 6 maanden kunnen terugschroeven tot 50 Mbit.
Binnen het pakket mag je altijd up/down graden ;) het feit dat het een jaarcontract is staat los van het feit dat je kan downgraden (dus goedkoper).
Sterker nog je zou ieder weekend eredivisie aan kunnen zetten bijvoorbeeld en op zondag avond weer uitzetten. Je betaalt alleen voor de dagen dat het aan staat ;) om maar wat geks te noemen :X

[Reactie gewijzigd door WTY2 op 23 juli 2024 18:59]

Na telefonisch contact met KPN te hebben gehad, heb ik begrepen dat je zelfs van Premium naar het Standaard pakket gaan als de actieperiode is afgelopen. Hierdoor zit je de laatste 6 maanden niet vast aan de hogere extra's.
Is er iemand dit dit kan bevestigen via 1 van de voorwaarden. In de algemene voorwaarden: Elektronische Communicatie Diensten van KPN, komt dit niet letterlijk naar boven.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 juli 2024 18:59]

Heb zelf bij KPN Glasvezel gewerkt, en ja dit is mogelijk. Het is ook logisch dat niet veel mensen dit weten, op deze manier heeft KPN meer inkomsten. :) ;)
Goede ontwikkeling voor Reggefiber. Dit betekend dat alle nieuw aangevraagde internetlijnen bij KPN standaard op glasvezel geleverd worden. Daarmee heb je een bredere basis en een grotere afname en huur van de glasvezellijnen. En dus meer inkomsten en mogelijkheden om mee te investeren in nieuwe uitrol in Nederland.
Het zou mooi zijn als KPN op deze manier Koper gaat uitfaseren en alles gaat verglazen, maar ik ben bang dat dit niet het geval zal zijn. Ze hebben immers nog steeds een bepaald aantal klanten per gebied nodig om dit rendabel te kunnen doen.

Geloof me koper had ook niet overal gelegen als het afhankelijk was geweest van de rendabiliteit, dit is echter allemaal aangelegd in de tijd dat het nog een staatsbedrijf was en toen betekende rendabiliteit nog letterlijk dat, nu staat het gelijk aan winstgevendheid, KPN doet niets als het niet goed is voor zijn aandeelhouders.

Dus ik denk dat dit gewoon bedoeld is om, net zoals ze al gedaan hebben in het verleden, de naam glasvezel te kunnen verbinden aan al hun producten, echter is het nu wat meer naar de achtergrond gedrongen en hebben ze 1 product dat overal aangelegd wordt en zij verzorgen de verbinding op een manier die mogelijk is, de meeste klanten zullen straks niet meer weten wat voor een verbinding zij hebben.
2014 : instap 10Mbit/s down haha... KPN altijd zo goed voor de klanten.
Soms kan het niet sneller, dan heeft een sneller pakket geen zin.
De prijzen zijn wel hoog, 15 euro was beter geweest.
misschien moeten ze dan investeren in andere technologie dan dsl lijntjes waar niemand op zit te wachten. Deze prijzen zijn gewoon duurder dan ziggo terwijl ik daar een stabiele lijn krijg die 3X zo snel is...
Die DSL lijntjes liggen er al, dat is namelijk gewoon koper, en ieder huis in Nederland voorzien van glasvezel gaat veel tijd en veel geld kosten en jouw suggestie zou inhouden dat KPN alle klanten die geen glasvezel hebben maar moet laten zitten op wat ze nu hebben en niet meer investeren. Dat is niet redelijk of haalbaar.

Dat jij Ziggo hebt en ik bijv UPC doet niets af aan het feit dat er legio plaatsen zijn in Nederland waar men die luxe niet heeft.
Ik zit idd nog altijd op DSL op 6km van de centrale en haal maar 2,5Mbit/s down. Als ik iets 'snel' moet downloaden doe ik dat via 3G (vodafone). Dat is iig nog 8,5Mbit/s.

Wat mij betreft wordt het tijd dat in NL providers verplicht worden(via wetgeving zoals in Finland) om de buitengebieden te upgraden naar sneller internet.
(edit: of 4G aanbieden voor een aantrekkelijke prijs vergelijkbaar met huidige dsl abbo's)

[Reactie gewijzigd door DJT88 op 23 juli 2024 18:59]

Wat mij betreft wordt het tijd dat in NL providers verplicht worden(via wetgeving zoals in Finland) om de buitengebieden te upgraden naar sneller internet.
(edit: of 4G aanbieden voor een aantrekkelijke prijs vergelijkbaar met huidige dsl abbo's)
Het aanleggen van FttH of een tussenoplossing als VDSL in de buitengebieden is financieel niet rendabel. De overheid zal dus moeten subsidiëren als ze dit willen (een goed begin zou al zijn om geen leges in rekening te brengen)... Een commercieel bedrijf dwingen om het aan te leggen is geen rendabele oplossing omdat het geld ergens vandaan moet komen.
Grappig dat je het zegt want kpn is de enige die je toch een verbinding kan geven. Daarnaast zijn ze bezig om sleheid naar de wijkkast te brengen.

In het verleden zat ik op 2,5 tot 3 km van de centrale, nu op 500 m en zie daat ik heb bij maximale snelheid.

De kabelboeren doen geen reet. die investeren tot de bebouwde kom en daarbuiten zoek het maar uit.

KPN doet het dus niet verkeerd. Je zal natuurlijk altijd problemen hebben als je 5 km van een wijkkast zit. Daarvoor zijn ze bezig met draadloos voor de laatste km. dit alles zonder dwang van de overheid.
Maar dat het niet sneller kan, betekent toch niet dat het instap zo laag moet zijn?

45 euro is indaard *zwaar* overdreven. Ik betaal 50 Euro per maand bij Caiway voor 150Mbps up/down allinone(televisie+bellen onbeperkt).
45 euro + 7,5 en je hebt 100 mb up en down.
+17,50 en hebt hebt 500 up/down.

Geen verkeerde prijzen.
Alleen dat die verbindingen maar voor 0,1% van de klanten beschikbaar zijn.
Voor alle klanten die (in de toekomst) een abonnement van KPN hebben is dit gewoon een verkapte prijsverhoging. En ook geen kleintje. Want waar je eerder voor 42,5 een 80/8 DSL lijn kon krijgen, koste die nu 52,5. Pakweg 20% meer. En dat is maar een voorbeeld.
Ik vraag me af hoeveel mensen een dergelijk glasvezel abonnement zullen nemen en zitten te internetten met een 100Mbit netwerkkaart in hun PC...
KPN heeft standaard marketing;
1. introduceer nieuwe dienst voor prikkie, verhoog prijs voor nieuwe klanten na 1jr
2. zorgt dat de KPN prijs -altijd- hoger is dan die van de dochters; zelfde netwerk, lagere prijs
blijven vreemde jongens

wel belachelijk hoe traag uitrol glasvezel gaat; maat van me in hongarije (buurman met paard en wagen) heeft notabene sneller internet dat wij hier in brabant :F

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 18:59]

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar als we kijken naar de snelheden van de kabel en het steeds groter wordende glasvezel netwerk (met name in Braband!) dan krijg ik van buitenlanders toch behoorlijk jaloerse geluiden te horen. Eigenlijk altijd een netwerk van 100Mbit of meer tot je beschikking voor onder de 60 euro.

Het wordt natuurlijk wel heel vervelend als je geen kabel én geen glasvezel hebt. Dan val je een beetje buiten de boot nu. En dat is heel vervelend voor ICT'rs. :P Het zou (wat mij betreft) veel makkelijker moeten worden om glasvezel aangelegd te kunnen krijgen. Als je kijkt naar hoe Google Fiber dat in Kansas had aangepakt dan ziet dat er toch een stuk professioneler en sneller uit dan wat Reggefiber aan het doen is.
Buitenlanders zijn jaloers op ons fibre glass? Ik denk dat het overgrote deel van de Nederlanders zelf ook jaloers zijn op de glasvezel die er blijkbaar in Brabant ligt. Ik ken persoonlijk niemand die glasvezel heeft in Nederland (woon in Groningen).

En zoals himlims aangeeft: "arme" landen hebben vaak al uitgebreide glasvezel projecten lopen, terwijl we hier in Nederland voor het grootste deel van het land nog lang geen fibre tot aan huis hebben en vaak zelfs niet eens plannen ervoor. Dat Brabant dat toevallig wel heeft op bepaalde plekken veranderd aan die nationale achterstand weinig.

Nog een voorbeeld (Colombia):
The ‘National Fiber Optic Network Program’ is a flagship project from the ministry of information technology and communication (MINTIC). Its ultimate aim is to increase broadband coverage from the current 27.2 percent to 95.5 percent over the next two years. The Colombian government has reportedly set aside US$ 232 million for this ambitious program.
Bron.
Met betrekking tot het aanleggen van glasvezel heb ik het idee dat het vooral eerst in de dorpen / kleinere steden wordt uitgevoerd. Ik ken wel 10 plaatsen die allemaal bij elkaar liggen en glasvezel hebben (gelderland/overijssel), geen enkele daarvan is een stad.
Glasvezel is de rand van de stad genaderd. Hier net over de grens in Drenthe ligt het nu een paar maanden. Ze vinden blijkbaar dorpen makkelijker.
Je bent gewoon verwend in NL. In vergelijking met de USA, is KPN Instap ongeveer 2.5x zo snel als wat in de USA als "breedband" wordt gedefinieerd.

http://bits.blogs.nytimes...php=true&_type=blogs&_r=0
om maar niet te spreken over australie daar 2 jaar terug was mijn mobiel internet als sneller vriendin van me zit daar met een super snelle internet verbinding 4mbit
Typisch reactie van een zeikerd. Roept kpn 20 down 3 up dan kan 50% dan nooit bereiken i.v.m de afstand. Doen ze het omgekeerde is het ook niet goed.
Bij DSL is de instap 8 down. (Staat los van je tv stream)
Dat bij glas dit gelijk ligt is dus niet verwonderlijk.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 23 juli 2024 18:59]

Ik haal thuis max 16Mbit/s ook echt een 2014 snelheid :(
ik haal 7Mbit/s
Betekend dit dat de pakketten glasvezel qua upload worden gekort?
Als jij een 10/2 abonnement neemt op een glasvezel lijn, Ja. Maar daar is de prijs ook naar he.
Het 100/100 abonnement is symmetrisch dus die niet denk ik.
Zoals ik het nu lees vervalt de 50/50 en word dit dus 50/5, dat zou ik zonde vinden.
Ik heb net contact opgenomen met KPN dealerservice, deze beste dame was van de koper afdeling, en wist niet dat dealers haar überhaupt konden bellen 8)7 maar kende ook niks van de nieuwe propositie...
Via de KPN Klantenservice geprobeerd om een antwoord te achterhalen, de jonge dame welke ik daar aan de lijn kreeg gaf mij te kennen dat het een storing is op de KPN website, en dat, indien er effectief FttH wordt aangesloten de up en downstream gelijk zijn aan elkaar.
Ik betwijfel het nu nog altijd een beetje, aangezien dat op onze 'verkoopportaal' van KPN ook asynchrome snelheden staan aangevegen bij glasvezel aansluitingen.

Dit word dus een zaakje ala To be Continued
van wat ik er van begrijp is dat als je een alles in een pakket besteld het niet meer uitmaakt welke drager je hebt. Als er glasvezel beschikbaar is op je adres wordt er wel automatisch glasvezel gekozen. Zodat je de snelheden beter haalt.

Mocht je dan toch glasvezel hebben dan zijn ook de opties voor 100/100 en eventueel zelfs 500/500 beschikbaar.

Let wel, de prijzen zijn gedaald!!! voor hetzelfde alles in een standaard betaald je hier oor €58 op DSL en €68 op glasvezel
Dat is wel heel slecht inderdaad, het grootste voordeel van glasvezel is de hoge upload (imo)
Idd, dat vraag ik mij nou ook af.. Mag hopen van niet, zou wel een ontzettende k*tstreek zijn van KPN als ze zoiets zouden flikken.
Is het niet zo dat glasvezel een veel snellere upload geeft? Ik heb, toen ik op een locatie woonde waar glasvezel mogelijk was, een verbinding gehad van 100/100. Maar als ik bij KPN dus een abbo heb en ik heb glasvezel, krijg ik geen snellere upload?
Jawel, glasvezel is symmetrisch.
Maar ze bieden nu dus alleen nog die all-in-one pakketten aan, waarbij de uploadsnelheid van dsl wordt opgegeven. Als je glasvezel hebt krijg je dus wel gewoon de symmetrische uploadsnelheid?
Ja als het goed is wel, zie de tabel (afbeelding) bij deze post:
nieuws: Nieuwe KPN-klanten krijgen standaard glasvezel
Laten we koperdraad nemen en we noemen het...: "glasvezel"

Wat een onzin, er ligt nog amper glasvezel in de grond in Nederland maar elke nieuwe klant krijgt het wel, wordt dan een drukke boel voor KPN om al dat glasvezel naar al die nieuwe klanten in de grond te stoppen :)
laten we eens goed lezen voor we roepen , misschien wel iets voor jou .

ze noemen het geen glasvezel , ze noemen het gewoon alles in 1 pakketten , waar je glasvezel als extra optie kan afsluiten vanaf 7,50 in de maand. mits op jouw adres mogelijk is!

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 23 juli 2024 18:59]

Laten we eerst eens de sarcastische ondertoon begrijpen voordat we gaan trollen...
Als ik die tabel zie zijn de snelheden ook niet symmetrisch. Het lijkt er op dat er 50/5 word verkocht en 10/2 (ook over glas).
dat klopt , dat is bij de all in one pakketten die niet als glasvezel worden aangeduid , glas betaal je dus 7,50 of 17,50 in de maand meer voor en dan is wel je up en down gelijk
Eigenlijk is het uitfaseren van de DSL-techniek begonnen, wel vind ik de prijzen van glasvezelabbonementen in verhouding tot DSL wel een stuk hoger. Volgens mij heb je bij telfort een DSL-lijn voor 20 euro en bij KPN al 32,50 euro. Dat is toch stiekem 50 % duurder, slimme zet. Aangezien glasvezel veel beter klinkt, ondanks de 10/2 verbinding dan via de telefoonlijn.
inderdaad gewoon slim van KPN
We doen geen onderscheid (oftewel groot aantal van de klanten blijft gewoon op DSL maar we doen net alsof ze glas krijgen) en ze betalen een glasvezel-prijs :X .

Nou fijn, zo'n club

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 23 juli 2024 18:59]

Is UPC daar niet al een keer voor de vingers getikt toen ze hun abonemmenten met FIBER aanduidde?
alleen word hier het standaard abbo niet aangeduid als glasvezel , je kan glasvezel pakket als extra nemen en dit kan je natuurlijk alleen afsluiten als glas op jouw adres mogelijk is. als dit niet kan kan je dus geen glasoptie nemen voor 7.50 in de maand
glasvezel was tot vorige week duurder dan standaar dsl , dus glasvezel gaat minder betalen , dsl niet meer
Als ik naar de rekening nu kijk en die nieuwe abonnementen is er niet veel verschil hoor. Die 32,50 voor het goedkoopste abonnement is niet heel veel anders dan wat ze al aanboden.

Dus glasvezel prijzen betaal je pas als je ook echt die 100/100 wil.
Wanneer de DSL lijn voor de consument klaar(ik zeg niet wanneer) is kan het wel nog mooi voor andere doeleinden gebruikt worden geloof ik.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 18:59]

Bij DSL 'kom je beter weg' met overboeken omdat de behaalde snelheid automatisch lager is dan wat geadverteerd wordt.
Wil je aan de overboek specs komen dan moet je bij glas voor dezelfde geadverteerde snelheid meer backbone inzetten.

En een prijsverschil berust vaak op de combinatie overboeking en geleverde service.
In beide geef ik KPN credits omdat ze dat goed op orde hebben.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 23 juli 2024 18:59]

Aan de ene kant wel... ik betaal bvb 45 euro voor een 50/50 glas lijntje.

Aan de andere kant... ping tijdens door europa onder de 50 en binnen nederland zelfs onder de 5 en een upload van 50mbit (+/- 6MB per seconde), ik zou dit nooit meer willen ruilen voor ene crappy dsl lijntje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.