Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Xs4all heeft de prijzen van zijn internetabonnementen verlaagd. Waar een abonnement met up- en downloadsnelheid van 100Mbit/s voorheen bijna 56 euro kostte, is dat nu nog maar 50 euro. Het goedkoopste abonnement heeft een tien keer zo hoge uploadsnelheid.

xs4allHet goedkoopste internetabonnement, Compact, kost nu 30 euro per maand en heeft een up- en downloadsnelheid van 20Mbit/s. Het 40 euro kostende Smart-abonnement heeft 50Mbit/s, terwijl voor 50 euro het Plus-abonnement met 100Mbit/s verkrijgbaar is. De duurste optie is Pro, met een prijs van 60 euro per maand en 500Mbit/s-internet. Waar glasvezel niet beschikbaar is, krijgen gebruikers eentiende van de download als uploadsnelheid. Het Pro-abonnement is alleen mogelijk voor glasvezelklanten en nog niet overal beschikbaar.

De internetprovider meldt verder dat bestaande abonnees de komende tijd automatisch worden overgezet naar de nieuwe abonnementsvormen. Ook kunnen dsl-klanten kosteloos overstappen op glasvezel, mits uiteraard beschikbaar. Xs4all zal hen een nieuw modem geven dat kosteloos door een monteur geïnstalleerd zal worden.

De prijzen waren nog niet bekend, maar dat Xs4all de abonnementen voor dsl en glasvezel gelijk ging trekken, had de provider al wel bevestigd. Daarmee volgt de provider moederbedrijf KPN, die dat ook gaat doen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

xs4all is nooit echt de goedkoopste geweest, maar.......persoonlijk vind ik wel dat xs4all de beste diensten verleend.
Zeer weinig tot geen uitval van Internet/telefonie en TV...mocht het toch het geval zijn dat er een "kans" bestaat dat deze uit gaat vallen (vanwege werkzaamheden) dan wordt je daar goed over ingelicht
Ook vind ik dat xs4all een uitstekende helpdesk heeft..
Ik heb daar best wel wat voor over :)

[Reactie gewijzigd door Clickalot op 3 juli 2014 14:30]

En Spotify Premium, en nieuwsgroepen allemaal inbegrepen. Buiten dat wordt je eigenlijk niet gelimiteerd als je zelf servers wilt draaien.
Spotify Premium is niet meer bij elk abonnement inbegrepen. Bij mijn internet only is het afgelopen maand opgehouden. Je krijgt Spotify nu alleen bij een smart of hoger alles-in-1 pakket.

De nieuwsgroepen en de service zijn de grootste reden waarom in bij xs4all blijf hangen.
Ik heb extra of plus abbo, maar ja Spotify er bij is leuk meegenomen, zeker de moeite om het in te calculeren als je een abbo afsluit lijkt mij. 10 euro is een premium abbo? neem daar nieuwsgroepen bij wat ? 7,50 is?
En ja de service die is inderdaad goed te noemen ben nu 15 jaar klant en heb eigenlijk weinig te klagen gehad.

Het enige dat ik aan te merken heb is dat ze best mogen bellen om eventueel VDSL aan te bieden als dat mogelijk is, of in de toekomst glas.
n gratis F-Secure voor 3 pc's!
Het is jammer dat je altijd 10mbit van je snelheid moet aftrekken ivm televisie kijken..
Als er niet meer snelheid dan je contractsnelheid beschikbaar is wel.

Voorbeeld:
Heb je een 20Mbit down abbo en kun je 40Mbit halen dan gaat die 10Mbit gewoon van die 40Mbit af en niet van de 20Mbit :)
Klopt, en dat geldt alleen bij DSL. Bij Glas is die bandbreedte altijd extra beschikbaar bovenop de contractsnelheid
Nop helaas niet, bij glas hetzelfde.
Alleen op het moment dat een tv ontvanger aanstaat. Dan gaat er 4Mbit af voor een SD zender en 8Mbit voor een HD zender. En wat Firebolt zegt, als je technologie sneller toelaat dan je abbonement zal altijd eerst de overcapperciteid gebruikt worden.
Kom maar op met 'betalen naar werkelijke snelheid' abbo's.

Voor 40 euro zou je nu een 50/50 lijn moeten krijgen, ik heb 27/3mbit.
Leuk detail, nog geen 6 jaar geleden betaalde ik voor 20mbit (waar ik effectief 13mbit had) nog 63 euro. Daar krijg je nu een whopping 500/500 lijn voor.

Ik ben rustig bereid 100 euro voor een lijntje neer te leggen, maar er is gewoon niets dat boven die 30mbit (VDSL2) of 50Mbit (Kabel) uit kan komen..
Ja hoor, met vectored VDSL haal je al 100Mb/s
Wat minimaal dit jaar niet meer gaat komen, daar had ik al contact over gehad ;)
XS4ALL levert al zeker een half jaar vectored VDSL waar het beschikbaar is.
Sterker nog, als je gewoon eens belt en vraagt of het al beschikbaar is zetten ze je bestaande vdsl2 volgens mij gewoon over.
Bij de nieuwe pakketten wordt het ook bij compact, smart en plus gebruikt.
Misschien bij Plus niet de volle 100 Mb/s vanwege de afstand maar zeker ruimschoots meer dan 50Mb/s
De enige postcodes in Gouda dit jaar (Q3/Q4) zijn 2803 t/m 2808 (hoofdzakelijk het 2803/2804 gebied), waar ik niet in zit. Aangezien huidige planning maar tot Q4 loopt, kan ik er vanuit gaan dat het pas 2015 wordt :)

KPN had al bevestigd dat er nog geen vectoring beschikbaar is in mijn wijk, mijn locatie max 38Mbit.

(en Caiway heeft al laten weten dat momenteel 50Mbit de max is vanwege ouderdom van het netwerk).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juli 2014 22:38]

Wat wordt er in de kop bedoel met "Het goedkoopste abonnement heeft een tien keer zo hoge uploadsnelheid."?
Voorheen was het goedkoopste abo 20/2 alleen op dsl beschikbaar.
Nu is het goedkoopste abo ook op glas leverbaar (indien aanwezig) maar dan op 20/20. Dus je upload is in dat geval 10x zo hoog.
Heeft iemand ervaring met de nieuwsgroepen van XS4all ?
Valt daar een beetje mee te downloaden?
series/films that is...

[Reactie gewijzigd door kaasaanfiets op 3 juli 2014 15:34]

Zit een cap op , ik haal nooit meer dan 1,5 MB/sec op newszilla. Wel goed als backupserver, de payservers willen nog weleens posts weggooien.
nee hoor, echt geen cap.
wel lage retentie, 2 a 3 weken.
De IPv6 test-server werkt ook uitstekend (en ik heb niet eens XS4All :P).
Mooi! Alleen jammer dat je dus, als niet glas klant (niet beschikbaar) geen Fritz box kunt krijgen met 5Ghz.

Beetje jammer centrum Utrecht met 30+ wifi netwerken op 2.4ghz. Iets wat de (kabel) concurrent beter doet..
fritz Doet wel 5 ghz maar geen dual band dus of 5 of 2.4 maar niet allebei..
De 7340 doet beide maar niet gelijdtijdig. De 7360 heeft alleen 2,4. De 7390 en de 7490 hebben simultaan dual band waarbij de 7490 ook nog 802.11ac heeft.
Mijn inziens heb je er dan ook helemaal niks aan, 5Ghz is pas interessant als de router/modem dual band ondersteund.

Er zijn inmiddels voldoende apparaten die 5Ghz ondersteunen, in mijn geval zijn dat mijn laptop, tablet en telefoon. Mijn oude macbook uit 2010 ondersteund het ook.

5 is sneller, 2.4 geeft een beter bereik. Ik gebruik 5 voornamelijk voor de laptop, je ondervind er geen hinder van en downloaden gaat zo goed als even snel als bekabeld.

Ik gebruik zelf wel mijn eigen router (WDNR 3700), die had ik nog liggen en de UPC modem ondersteund geen dual band, daarnaast is het bereik beter.
Nee, 5ghz heb je k wat aan als de 2.4ghz band vol zit.. Bij mij dus :)
Ik blijf het een halve oplossing vinden, de apparaten die het niet ondersteunen liggen daarmee in de soep. De internetradio in de keuken zou ik dan bijvoorbeeld niet meer kunnen gebruiken.

Ik heb het net even opgezocht, ooit eens een Linksys WRT610N gekocht, stamt uit 2008, inmiddels alweer 6 jaar terug en die ondersteunde ook al dualband. Kortom, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Tsjah zulke hardware heb ik niet
Ik heb een Fritzbox 7390 en die doet zowel 5Ghz als 2.4Ghz tegelijk. Ik zit op 5Ghz met mijn macbook en mijn vriendin op 2.4Ghz. Wel onder een andere SSID dus dat zou uit kunnen maken.
Offtopic: Ik heb weinig betere ervaringen met 5Ghz, zit er een betonnen muur tussen jou en de router dan is de prestatie slecht.
Maar inderdaad, een Fritz-Box 7490 zou ik ook wel willen hebben bij m'n abonnement. Gewoon omdat het cijfer hoger is, dus beter.

Ontopic: Glasvezel zou ik erg waarderen, heb nu een vrij duur abonnement bij XS4All van 45 euro met 16/1 mbit.
ik heb zelf de 7490 maar merk heel weinig verschil met de 7390 de wifi is niet echt bepaald sterk van de 7490 en de 5ghz band doet ook vaag

modum start op zit je standaard op channel 36 op 80 MHZ schakel je pc uit en / telefoon / laptop uit en je start ze de volgende dag weer op zit je op 40 mhz dan moet je eerst je modum opnieuw opstarten voor dat je weer op de 80 mhz fercuentie kan

zit zelf boven met wifi ( houten vloer geen beton ) recht boven het modum maar nog heel vaak een wisselende singaal sterkte

verder is het een top modum vind tot nu toe van alle providers die ik gehad heb ( kpn ziggo upc ) de fritzbox nog steeds het fijnste modum :)
Dan moet je hem niet op automatisch zetten maar handmatig instellen, lijkt me.
modum -> modem, frecuentie -> frequentie
Nee er zijn wel meer issues als je meerdere clients hebt. De 1e Client bepaalt de frequentie, de rest moet volgen.. zie hieronder

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 3 juli 2014 16:55]

Even op inhaken.. het apparaat met de laagste verbinding.. 802.11a/ac/b/g/n bepaalde de snelheid.. uitgezonden frequentie bepaal jij met je router..

Stel jij hebt alle apparatuur op 802.11n, en een vriend komt binnen met zijn uit 1999 stammende laptopje en meldt aan op jou netwerk (2.4GHz) daalt jou performance naar 11mbit max, dit omdat Wi-Fi zich aanpast naar de zo maar gezegd, zwakste schakel.
Nee joh, dat klopt helemaal niet. g, n en ac en gebruiken "legacy" frames (CTS/RTS) om hun traffic te beschermen tegen oude clients. Dat levert wel wat overhead op, maar geeft nog steeds hele mooie snelheden. De data tussen AP en client wordt gewoon op de maximum voor AP en die client mogelijke snelheid verstuurd. Overigens is die protectie er bijna altijd ongeacht of er "oude" clients zijn geconnect of niet. Vaak kun je dit wel (beperkt) uitzetten in je AP, maar komt dat je snelheid (ingeval van aanwezigheid van legacy clients) niet ten goede.
Ah ja, dan had ik het niet helemaal begrepen. Had het al wel gemerkt aan non dual band routers
Nee, verschil 7390 en 7490 is niet zo groot denk ik, maar XS4ALL levert geen 7390, maar een 7360 (met zonder 5Ghz WiFi)

haha -1 op het enige relevante bericht; XS4ALL en het geleverd modem voor xDSL klanten

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 3 juli 2014 16:56]

Tja, dan schaf je zelf een AC router aan met standaard 5GHz, want ik vermoed dat de huidige glasvezel modems wat dat betreft ook "verouderd" zijn.
De vraag is echter ook, kan jouw telefoon 5GHz, wel aan. Kan je TV/Tablet/Laptop dat wel aan?
(edit: uiteraard zet je deze dan achter de huidige router of gebruik je deze nieuwe router in bridge modus en dan kun je alsnog overal gebruik maken van Wifi in een grote woning)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 juli 2014 14:30]

Uiteraard kunnen die het aan.. Ik kan het wel zelf aanschaffen, maar dat kost me 200+ euro - terwijl andere providers wel zo een modem leveren (UPC Horizon... maar dus geen Fritz, dat niet)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 3 juli 2014 15:23]

Daar zit geen DSL modem in ;)
Dan heb je 2 apparaten achter elkaar staan
Nou en? Die paar watt aan extra stroomverbruik ga je niet merken en verdien je met een _veel_ duurder apparaat nevernooitniet terug :)
Je hoeft die TP-Link niet als router in te zetten (ertussen), maar kan hem ook gewoon in je netwerk hangen en alleen switch en access point functionaliteiten gebruiken.

Doe ik zelf ook. Router achter router heeft niet zoveel zin en is lastiger te behren.
Ik ben zelf vooral een Android gebruiker, maar ik meen te herinneren dat Wifi-N bij Apple vaak al een aantal jaren netjes op 5Ghz. werkte. Dit is bij veel Android telefoons van 2013 en eerder vaak niet het geval.
Wifi N werkt op vrij veel recente telefoons namelijk alleen op het 2,4GHz netwerk.
Ik denk de HTPC uit je inventaris helaas ook niet zou kunnen communiceren op het 5GHz. netwerk (mocht je dit echt van plan zijn).
Al mijn (belangrijke) devices zitten gewoon over LAN, alleen mijn Nexus5 + laptops zitten op WiFi. De WiFI kaart van mn HTPC kan inderdaad alleen 2.4 - maar films streamen over Wifi is sowieso not done...
Mijn iPhone 4s dowt anders geen 5ghz en mijn galaxy nexus wel. :/
Het is juist precies andersom. Veel Android devices van jaren geleden doen al 5GHz, of in ieder geval 2,4GHz N; Apple doet 5GHz pas vanaf de iPhone 5 (5GHz) en pas 802.11ac vanaf de 5s.
Gekke is wel dat de allereerste iPad al wel 5GHz doet...
geen iPhone, maar mijn Ipad2 zit gewoon op het 5ghz network hier.
Dat zei ik inderdaad :)
De allereerste iPad doet al 5 GHz, ik snap niet waarom Apple dit niet meteen ook in de iPhone heeft gestopt maar pas vanaf de iPhone 5.
onzin, ik heb een Fritz 7340 van XS4ALL met 5GHz
Ik heb ervoor gebeld en gemailed ; mij is verteld dat ze mij, met het Extra pakket alleen een 7360 kunnen geven.. Een modem zonder dual band is niet handig

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 3 juli 2014 21:59]

Alsnog is het niet erg goedkoop te noemen: als je geen glasvezel hebt heb je voor 30 euro per maand een 20/2 verbinding terwijl je met telfort voor 22 euro per maand een 30/3 verbinding krijgt.
XS4All is een van de duurdere providers in Nederland. Daar staat tegenover dat ze erg goed schijnen te zijn en regelmatig in het nieuws komen omdat ze (met name via de rechter) opkomen voor de belangen van hun klanten.
sowieso krijg je ook nog van alles erbij (van hun website:

Gratis installatie door onze monteur
Geavanceerd draadloos modem t.w.v. 289,-
Beveiligingssoftware voor 3 computers t.w.v. 59,95
Toegang tot 2000+ KPN HotSpots
IPv6
Spotify Premium
(beperkte nieuwsgroepen)

Of je er op zit te wachten laat ik aan jezelf over, maar ze bieden voor die euro's wel meer dan Telfort. Zeker in geval van een storing ben je bij Telfort slecht af weet ik uit ervaring, helaas.

[Reactie gewijzigd door TLer op 3 juli 2014 18:36]

Die ervaring heb ik helaas ook: vrijdag middag om 16.45 uur de verbinding kwijt. Bellen met de servicedesk, die doodleuk zeggen: "ja, er zal wel iemand een verkeerde kabel uit getrokken hebben. We hopen dat maandag opgelost te hebben..." :-(

Tweakdsl was trouwens ook kwalitatief uitermate teleurstellend. Ik zit nu bij Ziggo, en moeten zeggen dat ik daar wel tevreden over ben...
22 euro? Dat was eerst nog 21 en daarvoor 20.
Die worden ook steeds duurder. :P
Hmm, inderdaad, ik zie het... Ik betaal gewoon nog 20 euro, hopen dat dat nog even zo blijft dan :)
Wel netjes van ze aangezien de eerste contractstermijn uitgediend is, ze hoeven me dus niet op de oude prijs te laten staan.
nee bij xs4all is 20/2 ook echt 20/2 (met uitzondering van ipv6 wat niet altijd is begrenst)
en bij telfort is het altijd tot 30/3 en nergens kan je aanspraak maken op enige garantie als het niet haalbaar is.
Bij telfort moet je bij een prijsverlaging een nieuw contract afsluiten voor minimaal 1 jaar. 8)7
Lekker klantvriendelijk en voor zover ik weet bij gelijk blijvend product bovendien een illegale eis.
Ik heb nu de XS4ALL lijn. 100/100. Maar de upload zakt dus terug naar 10. Dat is jammer. Ik zal nu wel naar de 500/500 moeten gaan. Maar dan betaal ik toch 4 euro per maand meer.
Ik volg je niet, met een 100/100 lijn heb je nu dus glas, en dan blijf je dus 100/100 houden, voor minder geld.

Als je nu geen glas hebt, heb je nu ook geen 100 up, en blijft dat dus zo.
Volgens hun abonnementen pagina niet

https://www.xs4all.nl/internet/
Ik vul mn adres in, en krijg netjes 100/100 als optie te zien. Het nieuwsbericht heeft het daarnaast ook over die situatie waarbij je alleen een 10e van de upload snelheid krijgt als er geen glasvezel voorhanden is.
Aha ik zie het. Je hebt gelijk.
Maar hoe kan iemand 100/10 krijgen? Als je geen fiber hebt dan haal je die 100 sowieso niet. Dan volstaat de tot 50mb abbo
Met VDSL2. KPN bood al 80/5 aan volgens hun website. Helaas wederom niet voor iedereen.
Correct, met vdsl2 inclusief vectoring
Klopt. Als je geen fiber hebt wordt er ook geen 100 aangeboden, maar 50 maximaal. En aangezien dat xDSL is, wordt er dan dus 50/5 aangeboden.
De stappen in de abbonementen zijn eigelijk de max van een bepaalde technologie. 20 Mbit/s is de max van ADSL2+, 50 Mbit/s is de max van VDSL2, 100 Mbit/s wordt de max van VVDSL2 (gevectord). Via glas zijn alle snelheiden symetisch en via xDSL is de upload 10% (behalve bij ADSL2+ waar de up maximaal 1 Mbit is).
Ik had een 40/4 abo en blijkbaar is dat nu dus overgezet naar 50/5. Echter als ik op speedtest.net de snelheid test dan is het nog steeds 40Mbit down (en 5 up, maar dat was het eerder ook al vreemd genoeg). Ook mijn Fritzbox geeft aan 39.9 up en 5.2 down. Ik vraag me dus af of de verhoging al is ingegaan (en dat mijn verbinding gewoon niet sneller kan dan 40Mbit) of dat die nog moet ingaan.

edit: Ik las niet goed, waarschijnlijk wordt de snelheid gewoon nog verhoogd binnenkort:
De internetprovider meldt verder dat bestaande abonnees de komende tijd automatisch worden overgezet naar de nieuwe abonnementsvormen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 juli 2014 00:50]

Neem aan dat we hier gewoon bericht van krijgen dat we als bestaande klanten minder hoeven te betalen? :)
yup, je krijg gewoon een brief

linkje naar brief
't is wel duurder dan mijn alles in 1... Maar je krijgt wel IPV6 en Spotify premium... Dan nog maar de vraag of die prijs niet 5-10 omlaag had kunnen gaan zonder Spotify...
Je krijgt ook een extra sim kaart met 400mb per maand (3g) voor in je tablet ofzk
Je krijgt ook een extra sim kaart met 400mb per maand (3g) voor in je tablet ofzk
Nee, gratis mobiel internet mini is 200 MB/maand (daarna wordt de snelheid teruggebracht tot 128/64 kbit/s).
Werkt trouwens prima in mijn dualsim smartphone.

Heb , net als Bonez0r een 40/4 abonnement, maar dat is vanaf de overstap naar VDSL (meer dan 1 jaar terug) altijd al 52/5 geweest (ook in tests). Zonder glasvezel zit verdere verhoging er hier niet in, maar eigenlijk ben ik zo wel tevreden.