Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: SToRM666

Samsung heeft plannen voor de bouw van een grootschalige productiefaciliteit voor oled-panelen voorlopig in de ijskast gezet. De fabricage van de oled-panelen zou nog onvoldoende efficiŽnt verlopen.

Dat meldt de Japanse zakenkrant Nikkei. Samsung produceert momenteel oled-schermen alleen op kleine schaal in een productielijn op de Koreaanse locatie Tangjeong. Ondanks pogingen om de productie van oled-panelen efficiënter te laten verlopen om zo te kunnen opschalen, lijkt de productie nog niet soepel te verlopen: Samsung heeft investeringsplannen voor een grootschalige productielijn op de lange baan geschoven. Het bedrijf zal zich voorlopig blijven richten op led-televisies. Er zal wel verder onderzoek worden gedaan naar oled en Samsung overweegt een nieuwe productielijn op te zetten voor kleine tot middelgrote oled-panelen, bijvoorbeeld voor smartphones en tablets.

Ondanks de diverse voordelen van oled-technologie ten opzichte van de dominante led-technologie is de markt voor oled-televisies nog steeds klein. Volgens onderzoeksbureau DisplaySearch werden er bijvoorbeeld in 2013 in de VS slechts 4400 oled-televisies verkocht. Primaire oorzaak is dat dergelijke televisies nog erg kostbaar zijn als gevolg van de inefficiënte productietechnieken met een hoge uitval.

samsung curved oled

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

De verschillen met de LED-LCD tv's van de afgelopen jaren zijn voor de 'gewone' consument gewoon niet groot genoeg om een dergelijke investering te doen. De ijskast is een goed idee. Voor die enkele tv-fanaat die ieder jaar het nieuwste model moet hebben is de oled-behoefte wel beantwoord.
Voor die enkele tv-fanaat die ieder jaar het nieuwste model moet hebben is de oled-behoefte wel beantwoord.
Want iedereen heeft inmiddels een TV die niet ouder is dan 2 of 3 jaar?
Ieder jaar vervangt een deel van de bevolking zijn TV. Het ene jaar zal het bijvoorbeeld 10% zijn, het jaar daarop 15 en het jaar daarop misschien wel 17,5%, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat Oled niets toevoegt.

Ik zit er bijvoorbeeld op te wachten, maar dan wel een oled 4k televisie. Helaas gaat dat nu nog zeker een jaar langer duren (want door deze actie van Samsung zullen er minder oled tv's op de markt komen en de prijzen dus voorlopig nog hoger) en ik weet niet zeker of mijn vriendin wel zo lang wil wachten op een nieuwe TV...
Nee hoor, LG zet vol in op OLED. Door de techniek die ze gebruiken (WRGB) kunnen ze grotere OLED schermen makkelijker en goedkoper fabriceren

Over een maand of 2 openen ze een nieuwe Gen2 productielijn met een grotere productie capaciteit dan de huidige lijnen, waardoor de kosten ongetwijdeld zullen dalen. zoals nu eigenlijk al te zien is met hun 55" HD model.

LG's 4K 77" OLED is al een tijdje verkrijgbaar in Zuid Korea en zal naar verwachting tijdens IFA 2014 in Europa gelanceerd worden, samen met de 4k 55" en 65" modellen.

Bron:
http://www.oled-info.com/

[Reactie gewijzigd door black9wolf op 7 mei 2014 01:36]

Goed nieuws natuurlijk dat LG vol inzet op oled.
Maar het is wel jammer als ze de enige zouden zijn: hoe meer concurrentie, hoe liever. :)
Ik persoon hanteer de strategie dat ik eens per 10 jaar een dikke high-end TV koop, hopende dat deze dan ook 10 jaar meegaat, tot nu toe wel. Mijn volgende rondje wordt dus een volwassen 4K OLED, en het maakt me niet uit hoeveel jaren dat nog duurt.

Tot nu toe werkt dit prima. Nieuwe TVs zijn weinig beter dan de 7-jaar oude LCD die ik nu heb, ook deels te wijten aan het feit dat de aangeboden content ook maar heel erg langzaam in kwaliteit verbeterd.
Plasma blijft nog altijd het beste beeld4bucks geven.
Ik vindt plasma voornamelijk uitblinken in kleurintensiteit (bijna fluoriserend).
Voor de rest veel ghosting en halve inbranders.
wellicht heeft dat met de leeftijd/techniek van onze tv te maken .

Maar soms zit ik te kijken naar de inbrander van de dag ervoor

--- Upt

De kleuren van plasma zijn gewoon goed en heel mooi.
en idd hebben wij last van retention en gelukkig niet van permanent inbranden.

Echter bij snelle bewegingen zie je de tv op zijn gemak ghosten.

Elke techniek heeft weer zo voordelen.
we hebben ook een laser led beamer die kan weer heel mooi violet licht produceren.
echter deze produceert weer regenbogen ;)

[Reactie gewijzigd door Firestormer op 6 mei 2014 15:17]

Plasma is over het algemeen erg goed in het natuurgetrouw weergeven van kleuren, als het er bij jou fluorisered uitziet heeft dat ongetwijfeld te maken met een instelling. Dit kan de andere twee nadelen die je noemt ook in de hand helpen, inbranden is en blijft een minpunt van plasma (en zal voor OLED, zeker de eerste jaren, net zo goed een minpunt zijn), maar bij te fel beeld (je fluor instelling) zal het inbranden sneller optreden.

Als het ingebrande beeld na een dag weer weg is wordt dat over het algemeen 'retentie' genoemd.
vreemd. Ik heb nu 9 jaar een plasma en nu begint de ondertiteling pas een heel klein beetje in te branden, moet je in de juiste omstandigheden wel goed kijken...
ik sinds 2002, dus 12 jaar en rtl logo zie je onder sommige omstandigheden, maar niet storend ... zolang je rtl zender kijkt :+
Als ik ga zoeken op een egaal grijze achtergrond kan ik ook heel vaag wat logo's vinden, maar dat soort problemen worden altijd zo ontzettend opgeblazen...

@Firestormer: Ghosting bij plasma? Dat heb ik echt nog nooit gezien :) Weet je zeker dat je niet naar een lcd zit te kijken? :D Die fluoriserende kleurtjes passen daar wel bij, als je de kleuren niet aanpast uit de doos. Schijnt in de winkel kopers te trekken. Plasma wordt juist geroemd om de natuurlijke kleuren met goede contrasten en goede bewegingsresolutie. Hebben lcd's inmiddels al 1080p motion resolution?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 6 mei 2014 17:44]

Witte achtergrond werkt beter. Die zie je ook heel vaak ((-;
en idd, Ghosting?? Het is geen lcd...

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 7 mei 2014 07:03]

Ah mooi, die van mij kan nog even mee, dus. Ik vroeg me het al af.
Er zit ook een groot verschil tussen de verschillende plasma schermen makers. Mijn persoonlijke ervaringen is dat Panasonic plasma tv's het beter omgaat met het verkomen van in branden, veel beter dan Samsung en zeker LG toestellen. Dit kan ook te maken hebben dat de Koreaanse toestellen uit een goedkopere range komen, maar het verschil is aanzienlijk.

Jammer dat plasma zo snel is afgewardeerd, de techniek was nogsteeds superieur aan lcd, alleen jammer van het spiegelen.
IMHO zit er meer verschil in de tijd wanneer ze geproduceerd zijn, dan in het merk. een Panny die ongeveer net zo oud (en zoveel gebruikt) is als de mijne is ongeveer dezelfde ingebrand. Deze twee waren ongeveer even duur toen.
Mijn Panasonic ST500 Plasma heb ik juist gekozen omdat het geen ghosting heeft en latency van minder dan een ms. Ideaal voor gaming en voetbal en daarom gekozen.

Je moet alleen in de beginperiode het contrast lager zetten en logo's niet te lang op laten staan, na een paar maand heb je alleen nog wat image rentention als ik bij een spel minutenlang op pauze hebt gedrukt. Gaat ook zo weer weg.
Latency van minder dan 1 ms op een plasma TV lijkt mij erg sterk.

ontopic: Jammer, ik had erg gehoopt over een paar jaar een prachtige OLED tv in de woonkamer te hebben hangen. Eerlijk gezegd vind ik alle TV's van tegenwoordig veel negatieve eigenschappen hebben, tenzij je een ťcht flink budget te besteden hebt.
Ja, sorry, 16ms, typo. In game-mode.
Als het van de dag ervoor is dan is het geen inbranden, maar gewoon image retention.

Burn-in = permanent zichtbaar

Image Retention = het trekt weer weg.
Ik denk dat je het hier verkeerd voorhebt:
- Plasma is gekend omwille van zijn natuurlijke kleuren, het is net LCD die je ogen ver uitbrandt
- Plasma heeft net een heel hoge refreshrate. Ik zie op mijn plasma geen vage witte stip en nog 5 spookbeeldn er achter als ik naar voetbal kijk
- Plasma biedt een zeer hoog contrast en hoge zwartwaarde en grote kijkhoeken. Naar een thriller kijken is heel wat aangenamer zo.
Ook hier geen last van navegen wit op zwart ed.
Geen ghosting.
Geen inbranding (is meteen weg na een ander beeld).

Panasonic GT60.
LCD

- laag verbruik maar duur in aanschaf( waardoor plasma na 10 jaar nog steeds in zijn voordeel is)

- Dun en mooie bezels maar lelijk en onnatuurlijk beeld.

Zo kunnen we wel even door gaan.
In de contentindustrie wordt geen plasma gebruikt maar (10bit) IPS wat nog steeds een LCD techniek is en dus zullen de kleuren er op een gekalibreerde monitor altijd natuurgetrouwer uitzien volgens de artiest.
En aangezien het om de artiest zijn perspectief van realiteit gaat in deze is LCD toch de meest natuurgetrouwe keuze aangezien natuur=perspectief vd artiest :D

Verder kijk ik hier om mij heen en zie ik 400 plasma tv's van alle formaten en merken en ze zijn allemaal paars(achtig) als ze uitstaan dus echt zwart worden zit er niet in.

De enige die zwart zijn als ze uitstaan zijn de Kuro's maar voor hetzelfde geld heb je of een 4K of een Oled tv en beide opties zijn toch echt wel mooier/beter/zuiniger.
@avalOne en hierboven; Volgens mij kijken jullie naar plasma's van vroeger. Zwart is bijna compleet zwart op mijn GT60 plasma.

De hogere types zijn nog zwarter.

Elke tv heeft zijn voor en nadelen.
Hoewel de coating verbeterd is en daarmee de zwartwaardes is het 1ste stuk over perspectief nog steeds waar, dus een plasma heeft wat dat betreft nog steeds geen enkele waarde als het op "kleurechtheid" aankomt.
Ik heb ook niet gezegd dat plasma "kleurechtheid" is.

In het kader van consumenten tv's zijn de LED oftewel LCD niet te vergelijken met de door u genoemde ips 10bit panelen.

Ik dacht dat Kuro achterhaald was toen de VT60 en ZT60 op de markt kwamen. Ook wil ik jouw er even bewust van maken dat deze geen paarse gloed hebben, hoe kom je erbij. Graag uitleg hierover + bron?
- Dun en mooie bezels maar lelijk en onnatuurlijk beeld.

Zoals hiervoor al uitgelegd is "kleurechtheid" hetzelfde als hoe "natuurlijk" het beeld is dus ja dat heb je wel gezegd ;)
Dat je het mooier vind door verschillen in perceptie is een ander verhaal (ik vind net iets TE veel contrast persoonlijk mooi).

Aangezien deze monitoren een hoop extra kleuren weer kunnen geven is het inderdaad niet een 100% correcte vergelijking maar ongeacht het aantal bits per pixel is de gebruikte techniek (LCD/LED backlight) nog steeds hetzelfde.
Ook als je een vga kabel aansluit op zon scherm (vrij idoot ik weet het maar het gebeurt toch) zit een ontwerper daar op te proofen en niet op een plasma.

En wat ik zo 123 lees is dat de 60 serie inderdaad de Kuro's voorbij is gestreefd (de reden dat ze niet meer worden gemaakt?)

De paarse gloed is een observatie van enkele duizenden klanten die ik verzameld heb door het hele land in winkels variŽrend van de lokale tv-boer tot MediaMarkt hun grootste vestigingen.

Ik weet dat ik niet altijd op mijn ogen vertrouwen kan dus vroeg ik zowel personeel als klanten naar hun eerlijke mening over welke kleur dat toch was.
Paars (of lila, violet of andere paarsachtige kleuren) was de meest veelgehoorde bij plasma.
Grijs/zwart was de meest voorkomende kleur bij LCD's hoewel ik ook blauw en groenig gehoord heb.
Er was zelfs een samsung LCD die als rozig/rood werd bestempeld

Ik kan helaas niet de rapporten delen (ik heb ze hier wel) aangezien ik het in opdracht van Sony gedaan heb.
Je hoeft het uiteraard nog steeds niet te geloven maar dat is aan jou ;)
Als ik kleurechtheid bedoel gebruik ik het woord "kleurechtheid" wel en niet natuurlijker* dus ik zeg nee, heb ik niet gezegd.

Kleurechtheid heeft namelijk niet alleen met de tv te maken, maar ook met de bron en andere factoren. Het zou dus raar zijn als ik dat zou beweren.

Ik snap waar je naar toe wil, maar een VT60 als paars beeld bestempelen wanneer deze uit staat, omdat dit inherent is aan de oudere plasma's, lijkt mij een verkeerde aannamen.

Het gaat er ook niet alleen om welke tv het diepste zwart kan genereren, maar ook de gradaties zwart wat een tv kan weergeven. Iets wat ik persoonelijk belangerijker vind.

[Reactie gewijzigd door AngelusHD op 7 mei 2014 22:35]

Verder kijk ik hier om mij heen en zie ik 400 plasma tv's van alle formaten en merken en ze zijn allemaal paars(achtig) als ze uitstaan dus echt zwart worden zit er niet in.
Dat is toch echt een misverstand. De kleur van het paneel heeft vrij weinig te maken met hoe diep zwart het paneel kan weergeven. Het ligt eraan hoeveel omgevingslicht je hebt. In de bios lukt het ze ook om zwart weer te geven op een wit (!) scherm. Dat komt omdat ook een wit scherm er diep zwart uit kan zien als je voldoende verduistert. En juist plasmatelevisies halen het beste uit het beeld als je een beetje kunt verduisteren. Met direct opvallend licht heb je inderdaad niet het best mogelijke contrast. Een plasmatelevisie moet je dan ook niet in een serre neerzetten en dan overdag tv gaan kijken, daar is een lcd (of oled) beter in.
Als iemand met meerdere beamers in huis, nee met een projector kan je nooit zwart neerzetten omdat negatief licht (nog) niet mogelijk is (en volgens sommigen niet eens bestaat).

Voorbeeld: Van de week weer eens Sunshine met wat mensen gekeken bij mij en hoewel het er (met alle lampen uit en verduisterd) op een projector zeer imposant uitziet is het toch grijs en geen zwart.
De andere mensen waren overdonderd door de kwaliteit maar als iemand voor wie dit alledaags is zie ik toch dingen (zoals het zwart) wat in vergelijking met professionele/OLED monitoren echt een enorm verschil is.
Zonder omgevingslicht is een wit vlak gewoon zwart. Wat jij bedoelt is dat een wit vlak licht reflecteert en dat is waar, daarom moet je ook zo goed mogelijk verduisteren. Maar geloof me: in het pikkedonker ziet een wit vlak er gitzwart uit (net zoals alles om je heen).

In de praktijk heb je te maken met reflecties uit de kamer, waardoor er toch licht valt op delen die zwart geprojecteerd worden. Bovendien kunnen projectors het licht van de lamp niet 100% tegenhouden, waardoor er ook licht geprojecteerd wordt als een vlak zwart zou moeten zijn.

Wat ik vooral wil zeggen is dat je niet uit de kleur van het scherm als de televisie uit staat moet concluderen dat een LCD donkerder kan gaan dan een plasmatelevisie, want dat is gewoonweg niet waar. Als je een beetje kunt verduisteren is de grootste factor de hoeveelheid licht dat het scherm zelf uitstraalt en dat is bij een plasma bijna nul en bij een LCD nog altijd ontstellend veel.
  • LCD kan ook best inbranden. Image retention valt wat voor te zeggen, al stoort het hier niet en echt ingebrand is het nooit hier.
  • Het hoge verbruik, valt tegenwoordig wel mee zeker als we de gemiddelden nemen. Verder vergeet men vaak dat het op jaarbasis slechts om 2-3 tientjes gaat.
  • Lelijk, dik en gigantische bezels? Ik weet niet uit welk tijdperk jij komt? Dat valt ook tegenwoord best mee, ja LCD met LED kan veel dunner. Dat jij het design daarom mooier vind, prima! Dit is wel een erg subjectief punt.
En een lijstje van positieve punten opnoemen, zowel objectief als subjectief gezien, doe ik niet aan mee. Genietse in ieder geval van de LCD's.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 6 mei 2014 16:43]

LCD kan niet inbranden. Retention is mogelijk maar als je dan 24u of mogelijk korter er een wit beeld op zet is dat ook weer weg.

Wbt die bezels, liever een lelijke dikke bezel en goede beeldkwaliteit dan die dunne randjes op hedendaagse LCD's wat vaak gepaard gaat met onnodige backlight bleeding.

Echt jammer dat SED en Laser TV's nooit vd grond zijn gekomen. Maar ik blijf hopen aangezien OLED al zolang z'n beloftes niet waar kan maken.
Ok ik heb dat nog even nagezocht en je hebt gelijk, het goede woord is persistentie.

Ik ben heel benieuwd wat OLED over een aantal jaar doet..
Hoe kom je daar nou bij???
Heb zelf een panasonic vt50 uit 2012 en die is voor een plasma erg dun...wat bezels betreft die zijn ook redelijk dun maar niet te vergelijken met led.
Inbranden en image retention heb ik totaal geen last van en bij ons wordt ie veelvuldig gebruikt voor films en games.
Essent vind dat ook denk ik ;)

OT. Het kopen van een tv moet nog even uitgesteld worden ben ik bang.
nergens voor nodig het is nu juist hopen op de concurrenten van Samsung, dat zij het wel kunnen. en dan nog duurt het nog wel zeker 3 jaar.
De enige concurrent van samsung die serieus bezig is met grote oled-panelen is voorlopig LG. Het is inderdaad afwachten of zij nu ook de boot gaan afhouden of er juist voor de volledige 100% voor gaan. Het eerste is uiteraard de veilige keuze, maar bij de laatste zouden ze wel eens een serieus technologisch voordeel kunnen boeken tov de concurrentie.
Ik vermoed dat LG de goedkopere (en IMO de betere) OLED-technologie heeft, en als zodanig door kan gaan met produceren.
Ik hoop het ten sterkste, want het zal andere fabrikanten alleen maar aansporen ook mee te doen (of OLED-panelen van LG te betrekken), wat de OLED tv-markt dan aanjaagt.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 6 mei 2014 15:23]

Ik vind het mooi wat fabrikanten allemaal proberen, intussen denk ik dat het de meeste mensen niet zo veel kan schelen of ze nu een ava, ips, plasma of oled scherm hebben. Iedereen heeft inmiddels wel een tv, het lijkt me dan ook niet dat deze markt, om welke reden dan ook nog sterke fluctuaties gaat maken.

Ik denk juist eerder dat er de komende tijd minder tv's verkocht gaan worden, voornamelijk gezien de goedkope prijs van huidige modellen, hierbij zijn veel modellen momenteel al met led verlichting, welkeveel minder hitte ontwikkelen, hierdoor gaat een beeldbuis ook langer mee. Het is dus maar net even zien hoe lang de huidige tv nog mee gaat, voor een nieuwe technologie ga ik niet meteen een nieuw scherm kopen, dan mogen er echt wel ff heel wat voordelen aan zitten, die geen enkele tv nu nog heeft.. althans niet voor mij.
Toen ik in 2013 voor een nieuwe tv ging heb ik dat eens uitgerekend.
Dat valt dus reuze mee, ik heb een 65" plasma tv en dat verbruikt maar iets van §100,- per jaar meer stroom.

Nou §8,- per maand betaal ik graag voor de kwaliteit van Plasma.
Meer dan wat? Een 32"lcd?
Toen vergeleken met een 65" Lcd die ik op het oog had.
Plasma blijft nog altijd het beste beeld4bucks geven.
mits je meer dan 40 inch wilt.

Oled lijkt juist duurder bij grote formaten maar is voor kleinere beeldoplossingen misschine wel snel kostenefficient te maken.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 6 mei 2014 14:53]

Inderdaad, alleen jammer dat Panasonic gestopt is met de produktie van plasma tv's en Samsung enkel hun huidige 2013 plasma lijn behoudt. Dus plasma is helaas een aflopende zaak.

Voor veel plasma liefhebbers is OLED dus een goede overstap, maar gezien de produktie problemen zal het nog een hele tijd duren voor OLED schermen tegen een normale prijs te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door Deurdouwer op 6 mei 2014 14:54]

Plasma tv´s zijn nog geen aflopende zaak.
Alleen Panasonic is ermee gestopt.
Vergeet Samsung en LG niet, zij blijven Plasma nog wel produceren.

En de beste Samsung plasma tv was trouwens op sommige vlakken zelfs beter dan de beste Panasonic plasma.

Nee plasma is gelukkig nog niet dood. We moeten alleen afwachten wat Samsung en LG gaan doen.
Eens, en dan is het juist zo jammer dat Pansonic ermee kapt en OLED tv's dus voorlopig nog niet verkrijgbaar zijn.
Dat wordt dus nog wat langer wachten op een nieuwe televisie!
Wel jammer, had gehoopt dat het dit jaar aan zou slaan..
Denk dat het mede komt door dezelfde reden dat plasma heeft verloren van LCD; in de winkel ziet het er minder uit. Een oled tv heeft in de winkel nu eenmaal minder brightness dan LCD en bovendien zijn er nog geen 4K oled tv's, '4K' is blijkbaar een betere term om mee te patsen dan 'oled'.

Ik hoop dat de fabrikanten een manier vinden om oled succesvol te krijgen want ik ben LCD gewoonweg beu. Er moet eindelijk eens een keer een fatsoenlijke opvolger komen voor CRT. Ik heb hier een 42 inch plasma maar ook nog een CRT staan en op de size na is de CRT op elk gebied beter.
Minder brightness? nou daar is echt niets van te zien bij de mediamarkt.. Pfff.. Het aantal 4K televisies is sowieso bij de winkels op 1 hand te tellen..
Nee de PRIJS van Oled is waar het em in zit...
Ik snap de verheerlijking van CRT niet zo. Afmeting is beperkt, formfactor is ruk, resolutie laag, ... Een goede plasma is op elk gebied beter volgens mij. Ben benieuwd wat voor CRT televisie jij hebt staan die de moderne plasma's doet verbleken.
Afmeting is beperkt, hij is inderdaad nogal dik, resolutie is laag maar CRT kan prima hoge resoluties (heb ook een monitor die 2048 x 1536 doet), verder is alles beter; helderheid, contrast, zwartwaarden, responstijd, geen fosfor trails, geen gedoe met image retention en je hoeft geen soundbar ofzo omdat er gewoon fatsoenlijk geluid in zit.

Het is een van de laatste Panasonic Quintrix breedbeeld tv's, met vlak scherm, weet het typenummer niet uit mijn hoofd. TV kijkt gewoon heerlijk en alleen met films gebruik ik de plasma omdat die gewoon groter is.

Mensen gaan voor goedkoopheid en gemak over het algemeen. Nogal logisch dat LCD daardoor goed scoort. Deze CRT gebruikt 150 watt dus goedkoop is hij al niet, gemakkelijk ook niet met het gewicht van 40 kilo en dikte van een halve meter of meer.

[Reactie gewijzigd door Panzy op 7 mei 2014 10:53]

Ik heb vandaag de platte (ongekromde) Gallery Oled TV van LG zien staan bij de Media Markt. Het viel totaal niet op dat hij minder helder zou zijn dan de LCD's. Het beeld zag er prachtig uit. Haarscherp, realistische en diepverzadigde kleuren, het diepste zwart wat ik ooit gezien heb, en meer dan voldoende helderheid. De kijkhoeken waren perfect.

Op de OLED TV werden trouwens andere beelden getoond dan op de andere TV's in de winkel, dus een 1:1 vergelijking van hetzelfde beeldmateriaal was niet mogelijk.

Bij de Media Markt stond ook een Panasonic plasma naast een LCD TV, het viel gelijk op dat de plasma een stuk minder helder was. Dit viel bij de OLED dus niet op, misschien omdat daar andere beelden op getoond werden. Enfin, de beeldkwaliteit van de OLED wist veel meer indruk te maken dan die van de plasma's en LCD TV's. Bij de LCD TV's vielen de kijkhoeken meteen negatief op.

Ik had maar ťťn kritiekpunt op de beeldkwaliteit van de OLED TV: het scherm spiegelde een beetje. De TV stond wel in een helder verlichte media markt, dus in een thuissituatie zal het veel minder problematisch zijn. Voor de rest was de beeldkwaliteit naar mijn mening perfect. Alleen de prijs (4500 euro) is voor mij veel te hoog, dus het wordt sowieso nog een aantal jaren wachten.
Nou ik denk dat dat ook zo mee speeld, maar het eerder dit is. De massa is niet zo veel eisend. Voor hun geld veel sneller, het is gewoon goed genoeg. Het is vaker een middelmatige is ook al snel beter van wat ze daarvoor hadden.
De veel eisende koopt om de 1 a 3 jaar van high- end naar high end. Een mindere TV valt dan wel op vooral als je heel bekent bent waar op te letten en daar uiteraard aan stoord.

De massa die om de 5 a 15 jaar naar nieuwe TV gaat. Nou zelfs de mindere TV is dan soms een grote stap vooruit zijn.

Dus daar heb ik dan mijn LCD TV 42" wow dus hier thuis. Ze hebben geen benul van backlight bleeding en de kijkhoek is zeker heel OK.

Dus mijn ervaring als je niet zo extreem veel eisend bent. Ja ik zie extreem backlight bleeding. Mar storend nee. Anderen valt het net eens op. Ook al is het prominent aanwezig. Maar alleen bij heel donkere scenes.

Nu een 55" ja die grote doet het hem vooral.
Mij valt LED LCD compromie ook op maar de vorige was oudere FHD LCD CFL backlight dus je gaat erop vooruit. En label A+
Mijn slaap kamer ervaring.
Tja in de woonkamer doet de TV dagelijks vele uren. Mijn slaapkamer TV niet dus daar wel voor plasma gegaan.

Voor ipv die LED zou plasma voor minder geld groter zijn geweest, maar dan label C.