'Ziggo verhoogt snelheden per 1 mei voor alle abonnees' - update

Ziggo gaat per 1 mei de snelheid verhogen van alle abonnementen voor nieuwe en huidige klanten. Dat blijkt uit informatie waarover Tweakers beschikt. Zowel de download- als de uploadsnelheid gaat vanaf die datum fors omhoog.

De goedkoopste abonnementen, Z1 en Alles-in-1 Basis, gaan omhoog van 20/2Mbit/s naar 30/3Mbit/s, terwijl de duurste versies, Z3 en Alles-in-1 Extra naar 180/18Mbit/s gaan. De middelste abonnementen, Z2 en Alles-in-1 Plus, gaan omhoog van 60/6Mbit/s naar 90/9Mbit/s. Dat blijkt uit een intern bericht van Ziggo dat Tweakers in handen kreeg. Ziggo wil de informatie niet bevestigen. "Ik kan hier helaas niets over zeggen", aldus een woordvoerster.

De snelheidsverhoging gaat in vanaf 1 mei, maar vanaf 1 april voert Ziggo al de eerder aangekondigde prijsverhoging door: dan zal elk abonnement een euro per maand duurder zijn. De snelheidsverhogingen gelden voor zowel nieuwe als huidige gebruikers.

Ziggo zal zich in de loop van het jaar laten overnemen door UPC, als de marktautoriteiten de overname goedkeuren. Na de overname zullen beide providers onder de Ziggo-naam verder gaan en vermoedelijk dezelfde pakketten gaan aanbieden, maar wanneer dat zou moeten gaan gebeuren is onduidelijk. UPC biedt internet met maximaal 200Mbit/s aan, maar de upload bij dat abonnement is een lagere 10Mbit/s.

Dinsdag, 11.30: Ziggo heeft de snelheidsverhoging bevestigd.

AbonnementenHuidig (down)Huidig (up)Per 1 mei (down)Per 1 mei (up)
Alles-in-1 Basis 20Mbit/s 2Mbit/s 30Mbit/s 3Mbit/s
Z1 20Mbit/s 2Mbit/s 30Mbit/s 3Mbit/s
Alles-in-1 Plus 60Mbit/s 6Mbit/s 90Mbit/s 9Mbit/s
Z2 60Mbit/s 6Mbit/s 90Mbit/s 9Mbit/s
Alles-in-1 Extra 150Mbit/s 15Mbit/s 180Mbit/s 18Mbit/s
Z3 150Mbit/s 15Mbit/s 180Mbit/s 18Mbit/s

Door Arnoud Wokke

Redacteur

31-03-2014 • 13:03

320 Linkedin

Reacties (320)

320
313
181
13
5
71
Wijzig sortering
Ik denk dar mijn 1043WN-D eindelijk gaat stikken met deze snelheid 150 kon net, 180 gaat het denk ik niet worden. Wat een heerlijk luxeprobleem :3
Van TP link ben ik niet zo'n fan, ik heb de goedkoope TP-Link TL-WR1043ND als accesspunt gebruikt, deze had het vervelende probleem dat hij regelmatig hing, ik heb hem maar vervangen door een oude linksys.
Ik draait er OpenWRT op en ken die problemen niet van de standaard firmware.
vreemd ziggo afwijk van upc terwel bedrijven 1 worden
Waarom vreemd? Ondanks dat de moeder van UPC een bod heeft gedaan op de aandelen van Ziggo betekend dit niet dat UPC en Ziggo direct één bedrijf zijn.

De situatie voor de komende jaren (indien de overname door gaat) zal zijn dat Ziggo en UPC technisch twee verschillende bedrijven zijn. De naam UPC za komen te vervallen, alles wat nu UPC is zal worden hernoemd naar Ziggo. Het hoofdkantoor van de huidige bedrijven zal worden samengevoegd, echter blijven de kabelnetwerken na de overname zeker voorlopig gescheiden.

Je ziet dan ook dat Ziggo nu haar eigenbeleid qua product specificaties doortrekt, het zal dan straks ook zo zijn dat mensen met een "oud" UPC abonnement andere voorwaarden hebben dan Ziggo abonnees. Dit valt o.a. te zien in verschillende abonnementsvormen (andere prijzen en download/upload snelheden)
Juist wel, als alle aandelen van Ziggo in handen zijn van LGI, is het gewoon 1 bedrijf. de jaar cijfers van LGI zullen worden bepaald door beide bedrijven.

Ook het kabelnetwerk zal juist worden samengevoegd voor prijs besparingen, banen zullen vallen, pakketten worden hetzelfde etc.

dan, langzamerhand, gaan ze ook content delen, de VOD assets worden in ziggo en upc gebied ter beschikking gesteld maar slechts 1x aangekocht er zal er 1 vervallen.
live content zal gestreamd worden naar elkaar toe via eigen netwerken (gebeurd nu al)

als het allemaal doorgaat, zal het wel zeker 1 bedrijf worden
Ik verwacht dat Ziggo/UPC qua pakketten op den duur wel gelijk worden getrokken, maar dit zal niet zo snel gebeuren zolang er nog geen goedkeuring is van ACM. Je ziet inderdaad nu nog dat er nog behoorlijke prijs en snelheids verschillen zijn.

Alles-in-1 Basis / Z1 Ziggo:
internet: tot 30Mb/s download / 3Mb/s upload (per 1 mei)
tv: 60SD zenders + 16HD zenders (inclusief ComedyCentral HD) / geen DVB-C wel meerdere CI+ smartcards kopen zonder extra maandelijkse abonnementskosten. / zelf eenmalige aanschaf decoder of CI+ module
prijs: 44,95 p/mnd euro (prijs per 1 april).

Alles-in-1 Basis UPC:
internet: tot 50Mb/s download / 2,5Mb/s upload
tv: 70SD zenders + 15HD zenders / gratis DVB-C voor 30+ SD zenders en 3HD zenders / huur extra decoder of CI+ module a 4 euro p/mnd extra
prijs: 42,50 p/mnd euro

[Reactie gewijzigd door funrider op 31 maart 2014 14:37]

Ik denk dat UPC een volgende snelheidsverhoging zal gebruiken om de downloadsnelheden gelijk te trekken. Dus (!voorbeeldgetallen!) de snelheid van oud-Ziggo abonnees van 90 naar 100 mbit en van oud-UPC abonnees van 75 naar 100 mbit. Ik vrees echter wel dat de uploadsnelheden zo laag mogelijk gehouden zullen worden, wellicht dat ze zelf de uploadsnelheden van oud-Ziggo abonnees verlagen. UPC heeft al eens aangegeven dat zij niets zien in hogere uploadsnelheden en vinden dat de klant daar geen behoefte aan heeft [bron]
Ja, als je alleen maar gewoon een beetje websites bekijkt, maar met een eigen Website op een nas is het wel erg handig (meer een must eigenlijk).
Ziggo geeft als compensatie voor het aanzetten van HotSpots 10 mbit/s, dit is de max die door de HotSpot klanten gebruikt kan worden. Gezien deze (bij ons thuis) niet zo vaak gebruikt worden komt het er op neer dat Alles in een Plus een snelheid krijgt van 100mbit/s. Of staat er in de kleine letters dat deze al in de 90mbit/s zit?
Hoe kom je daar bij?

Zie hier voor een ander verhaal.
Wordt mijn internetverbinding langzamer wanneer iemand gebruik maakt van mijn WifiSpot?

Wanneer u een Wi-Fi modem heeft, biedt deze een WifiSpot aan via een tweede, gescheiden draadloos netwerk. De internetsnelheid van uw privénetwerk verandert niet.

Uw Wi-Fi modem heeft 10 MBit/s extra snelheid beschikbaar gekregen voor de WifiSpot, naast het abonnement waar u voor betaalt. Het verkeer van gebruikers van uw WifiSpot loopt via die extra 10 MBit/s. Uw internet thuis wordt hierdoor dus niet langzamer.
Ik krijg met Alles in een plus consequent hogere waarden als 60mbit, http://www.speedtest.net/my-result/3407820031 voor de invoering van de HotSpots was dit nog niet. Ik ben er dus vanuit gegaan dat het een soort compensatie was.

edit: Ik denk dat ik het geneens verkeerd heb gedacht:
Hardware.info " Ter compensatie heeft Ziggo deelnemende klanten ook 10 Mbit extra brandbreedte toegewezen. "

[Reactie gewijzigd door StapelPanda op 31 maart 2014 14:59]

Klinkt als ook aanloggen aan je eigen hotspot?
Die compensatie komt niet bovenop je abbo, maar zit op je lijn. Dus je kan zelf gewoon gebruik maken van je max snelheid en heeft de hotspot daar geen invloed op.
Ziggo geeft als compensatie voor het aanzetten van Hotspots...

Is onjuiste info.
Vreemd dat Alles-in-1 Extra of Z3 achterblijven op de andere pakketten wat betreft de snelheid verhoging.

Alles-in-1 Basis (Z1) *knip*
Alles-in-1 Plus (Z2) *knip*
Alles-in-1 Extra (Z3) *knip*

*excuus voor de rekenfout, ik rekende vanuit het nieuwe pakket*, desalniettemin blijft het laatste pakket achter ten opzichte van de eerste twee pakketten terwijl bij ieder pakket wel 1 euro extra wordt gerekend.

Verder is een hogere upload anno 2014 ook wel gewenst, wellicht dat ze hier op in kunnen spelen.

wijziging: Ik begrijp dat de bandbreedte een rol speelt maar dan moet je als Ziggo gewoon investeren in glasvezel en niet op Hybrid Fiber Coaxial.

nieuws: Ziggo blijft term 'glasvezelkabelnetwerk' gebruiken ondanks kritiek

Ziggo stelt dat volledige glasvezel niet nodig is maar loopt op langer termijn dus tegen de limieten aan.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 31 maart 2014 15:11]

Terwijl bij ieder pakket wel 1 euro extra wordt gerekend.
Dus kun je het ook zo bekijken:
Alles in 1 basis: + 1 euro = (1/43,95*100=) +2,3%
Alles in 1 Plus: + 1 euro = +1,9%
Alles in 1 Extra: +1 euro = +1,6%

Dus is het eigenlijk logisch dat je procentueel ook iets minder erop vooruit gaat bij het Extra abonnement :)
maar helemaal logisch voelt dat natuurlijk niet aan: als je het snelste abonnement hebt en het meeste betaald verwacht je ook de meeste stijging, eigenlijk...
Je maakt hier een rekenfout, de procentuele verhogingen zijn hoger:
Alles-in-1 Basis (Z1) 33,3% 50%
Alles-in-1 Plus (Z2) 33,3% 50%
Alles-in-1 Extra (Z3) 16,6% 20%
Ik denk overigens dat Alles-in-1 Extra en Z3 achter blijven omdat men toch beperkt is voor wat betreft de bandbreedte op de huidige kabel en dat ze daarom niet te snel naar de maximale capaciteit willen uitbreiden. Misschien dat ik hier volledig naast zit hoor.

Volgens onderzoek van Ziggo is de vraag naar een hogere upload er niet.. Hier valt natuurlijk over te discussiëren, maar ik kan me voorstellen dat de 'normale' gebruiker hier op dit moment nog weinig baat bij heeft.. Overigens is het huidige Ziggo netwerk hier niet voor geschikt, meen dat zijn Fiber to the Curb hebben en geen Fiber to the Home (correct me if I'm wrong).

[Reactie gewijzigd door Tiestor op 31 maart 2014 15:06]

Alles-in-1 Extra (Z3) gaat van 150 naar 180, dat is dus 20% sneller
Klopt, was een typo. Aangepast, thnx.
In het verleden was het andersom. Alles-in-1 "Plus" en Z2 gingen van 50/5 naar 60/6 (+20%) terwijl "Extra" en Z3 van 120 naar 150 Mbit gingen (+25%).

De ene keer krijgen de duurdere abonnementen verhoudingsgewijs wat meer terwijl de voordelige abonnementen de keer erop aan de beurt zijn. Al met al trekt het toch allemaal wel een beetje gelijk. De pakketten staan nu beter met elkaar in verhouding.

Glasvezel tot aan je huis (FTTH) is in feite ook niet nodig bij Ziggo. Hun hele netwerk is bereids glas, met uitzondering van de laatste 300 meter vanaf de wijkkast tot aan je woning. Snelheden van 4 Gbps zijn prima mogelijk over coax, mits de modulatie wordt aangepast en het analoge TV-signaal wordt uitgeschakeld.

Met die modulatie zijn ze al een poosje bezig. Ik geloof dat het tegenwoordig 256 QAM is. Analoge zenders verdwijnen één voor één terwijl Ziggo sowieso van plan is om analoge TV geheel af te schaffen.

Ik zie het niet gebeuren dat iedereen binnen 10 jaar een verbinding van 4 Gbps in huis heeft. Waarom zou je dan de coaxkabel preventief vervangen voor FTTH ? Dat is toch een zinloze investering ? Glasvezelexploitanten als Vodafone en Reggifiber leggen ook enkel aan waar het geld oplevert en waar er voldoende vraag is. Meestal zijn dat dichtbevolkte gebieden, plekken waar de netwerken van andere providers niet goed zijn uitgebouwd of nieuwbouwwijken.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 maart 2014 17:15]

was ooit van Z3 naar Z2 gegaan omdat mijn router (niet van ziggo) de 120Mb niet aan kon, kreeg toen 40Mb. dat werkte prima.
Daarna werd het 60Mb, dat werkt ook nog goed.
Nu naar 90Mb, ik ben beniewd, straks moet ik naar Z1.
Tijd voor nieuwe router? Die dingen kosten toch niks meer tegenwoordig.
Is best een degelijke router (fritzbox 7270) en koste ook flink wat. hij heeft alleen 100mb aansluitingen, in de praktijk is de router 85Mb.
De ziggo router is helaas zwaar @#$$@#$, zodanig dat de router uitgeschakeld is om b.v. portforwarding aan de praat te krijgen.
portforwarden kan je op het ziggo ding wel instellen maar werkt niet.
helpdesk van ziggo staat met mond vol tanden als je het woord portforwarding in de mond neemt,
ook hun 2e lijns help desk kreeg het niet aan de praat.
De monteur de later aan huis kwam zorgde er voor dat het helemaal niet meer werkte.

Er draaid bij ons de site van de club op een nas en nog wat meer niet standaard dingen, ben erg blij met de frirtzbox waar je daadwerkelijk alles op kan instellen. :)

Hij had indertijd moeite met 120Mb, daar verslikte hij zich in en kwam dan niet verder dan 30Mb, later met een 40Mb verbinding ook daadwerkelijk 40Mb, en weer later met 60 ook 60.
Dus wat hij met 90Mb gaat doen weet ik niet, maar hij gaat dat niet halen.
Anoniem: 307286
@tcviper31 maart 2014 16:05
802ac is nog flink prijzig.
voor 50 euro heb je al een router van degelijke kwaliteit die 1Gbit (1024 Mbit) snelheden aan kan
dat is 128Mbps om het een goed beeld te geven... het abbo van z3 dus zal dus net 12mbps halen
wanneer gaan ze nu eens synchrone pakket verkopen?
die download is leuk maar de upload blijft wel veel achter...
Bijna niemand heeft daar echt behoefte aan gok ik zo. De meeste mensen kunnen prima uit de voeten met minder upload (particulier).
Dat "geen behoefte" is bij de gratie van het feit dat bijna niemand backups maakt. Een beetje upload is wel fijn als er weer vakantiefoto's naar CrashPlan moeten :) .
Een incrementele backup met 18mbit wil toch prima?

Zelfs al pomp je 32Gb over, dan ben je nog in 3 uurtjes klaar. En als je zoveel vakantiefoto's maakt dan mag je wel wat selectiever gaan worden ;)
3 uur is echt niet acceptabel zeker als je de pc niet de hele avond aan wilt laten staan
Anoniem: 126717
@418O231 maart 2014 13:15
Juist nu de NAS in steeds meer huiskamers staat denk ik dat de extra upload zeer prettig zou zijn. Met een paar klikken zet je een simpele galerij op om je fotos te delen. Niet prettig als je bezoekers je lijn dichttrekken....
Synchroon is een gebrek van Eurodocsis techniek. het is niet dat men het niet wil aanbieden, het is omdat men het vanuit de kabelproviders niet kan aanbieden.
Synchroon bij kabel is gewoon een gebrek aan bandbreedte. Men kan gerust synchrone of toch veel hogere uploads aanbieden maar dan snoept men dit weg van de downstream en daar wil men marketing gewijs "scoren" (met absurde snelheden).
Zijn we het erover eens dat 100 / 100 synchroon niet kan over ED 3.0 (kabel) , wat bij glasvezel wel kan ?

Dat is wat ik bedoel met 'men geeft altijd aan dat de consument aan dat de consument het niet wil', maar het kan gewoon niet tenzij men idd in de download inlevert.

Misschien dat 30 /30 wel kan over de kabel, maar dan ben je niet echt concurrerend t.a.v. je 100 / 100 of 200/200 glasvezel binnenkort.
Nee, we zijn niet akkoord... EuroDocsis 3.x heeft geen beperkingen op het aantal up/downstream channels dus in theorie is iedere combinatie van snelheid mogelijk.

In de praktijk is het trouwens zo dat de minimum channel configuratie 4x4 is wat neerkomt op 222/122 Mbits... dus 100/100 is absoluut geen probleem (als uw kabelaar de bandbreedte ervoor heeft en niet liever aan downstream geeft).
Helaas is er nog niet overal glasvezel, dat is echt jammer...
Inderdaad, een NAS is een goed voorbeeld.
Een ander voorbeeld is video conferencing.
Of gaming.

Dat "semi-eenrichtingsverkeer" internet is echt niet meer van deze tijd. Het doet terugdenken aan de tijd van radio en TV, waarbij alleen de grote bedrijven "zendrecht" hadden.
Da's precies de reden waarom ik erg blij ben met m'n 50/50Mb glasvezellijntje. Oh, en voor de torrents, natuurlijk....
Anoniem: 234046
@418O231 maart 2014 15:01
Als iemand een map met 300 fotos over het internet wilt verzenden naar vrienden is het heel leuk als je kunt downloaden met 100mbit/sec. Maar dat gaat je natuurlijk nooit lukken als de uploader maar een uploadsnelheid heeft van 10 mbit/sec. dan blijft de download ook steken op 10mbit :)
Normaal gezien bestaat dit voor bedrijven die hier meestal veel meer nood aan hebben dan particulieren.
De meeste Tweakers zijn nu eenmaal niet normaal. Wij vinden upload wel belangrijk, en wat de "normale" mensen doen vinden we dan vaak weer niet belangrijk :)
Wat je upload; zal meestal wel illegaal zijn.

Ik kan me zeer weinig legale scenario's voorstellen waarbij een particuleer evenveel upload nodig heeft.

In dat geval is het misschien maar best dat uploaden traag blijft in vergelijking met download.
Ik kan me zeer weinig legale scenario's voorstellen waarbij een particuleer evenveel upload nodig heeft.
hier een aantal voorbeelden waar particulieren het wel nodig hebben.

- Video gesprekken op degelijke kwaliteiten voeren via skype bijvoorbeeld.
- VIdeo materiaal streamen via Twitch of een ander stream programma
- Het uploaden van bestanden groter dan 1GB (en ja die zijn er ook voor particulieren)
- Backups kunnen sturen naar een offsite/cloud locatie
- Het kunnen hosten van games zoals Minecraft (er zijn behoorlijk wat kids die dit willen)

er zijn er zo nog wat legitieme redenen die jou scenario lijstje doen groeien
Dit is onzin,

Je zit hier op tweakers tussen allemaal ITers die vaak thuis een speeltuintje voor zichzelf hebben staan.

en torrents zijn niet altijd illegaal. (Denk aan HWI TV)

Ik heb 100/100 glas van Xs4all, ben er zeer blij mee.
Ik installeer en configureer templates van vmtjes lokaal af, daarna dump ik ze naar een ESXi of PROXMOX bak in het dc. Hier heb ik zeker wel de upload voor nodig.

Ook ik ben blij met deze upgrade. Mijn ouders back-uppen alle foto's naar me NAS toe, voor als ooit het noodlot toeslaat en alles af fikt.
Me vader heeft als hobby fotograferen en ieder weekend pompt hij 10 GB naar mij toe met 725kb/s.. daar ben je wel ff mee bezig. Na deze upgrade kan dat met 1,25 MB/s! :)

PS: dit vind ik nog traag, want ik douw alles met 10 MB/s vanaf thuis naar het dc.
Je kunt ook zelf iets efficienter werken door je templates direct in het DC te doen, ISO downloaden op een vm in het DC, op een datastore zetten en een install doen. Dat gesleep met complete vm images klinkt me ook niet erg handig in de oren.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 31 maart 2014 22:01]

Nee,

Want ik maak templates en dan weet ik nog niet in welk dc het gedropped moet worden.

Overigens vind ik het configureren van een systeem lokaal nog net iets fijner werken dan het installeren op de server in het dc.
ook de normale mens zal op een gegeven moment meer upload nodig hebben

het streamen van data of dit nou video materiaal is of gewoon informatie van een apparaat dat benaderbaar moet zijn vanaf een ander netwer/mobiel

zeker als we straks onze was machines thermostaten koelkasten ovens koffiezet apparaten tv's deurbellen noem het maar op aangaan sluiten op het internet

dat klinkt nu misschien gek maar die kant gaan we dus wel op!

ook als men op een degelijke kwaliteit video gesprekken wilt kunnen voeren is een hogere upload nodig de huidige upload snelheden voldoen daar niet aan

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 31 maart 2014 14:01]

Sterker nog: bij con-college UPC gaat men zelfs om de dienstverlening te verbeteren de upload snelheid terug schroeven. Als je bijv. een 30/3 abonnement bent dan verandert dat in een 50/2.5 abonnement, terwijl je maandelijks meer moet betalen....

en dit alles onder het mom van:
"Uw abonnement wordt uitgebreid
Om u meer te kunnen bieden, breiden we de diensten in uw bestaande abonnement uit. Zo heeft u een abonnement dat weer helemaal bij de tijd is. Per 1 mei 2014 geniet u naast uw bestaande diensten ook van:
• 50 Mb/s internet.
Hiermee kunt u zowel draadloos als bedraad supersnel surfen, foto's op facebook zetten of filmpjes kijken op internet.
Tariefswijziging
Uw abonnementsprijs wordt per 1 mei met € 1,08 per maand verhoogd. Uw contractperiode en voorwaarden blijven gelijk. "

Niet wordt vermeld dat de uploadsnelheid wordt verlaagd.... dat moest ik dus navragen bij de klantenservice.....

het is niet te hopen dat bij Ziggo dezelfde strategie straks wordt gehanteerd...
http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Speed_tables

Aan het tabel te zien lijkt het niet mogelijk, Correct me if I'm wrong :$
Ik denk dat jij naar de onderste tabel in die sectie kijkt. Volgens mij zegt die niet heel veel. Als ik het goed begrijp legt de DOCSIS 3.0 standaard alleen de snelheid per channel vast (30Mbit per upload channel), maar staat er eveneens expliciet in dat er géén maximum aantal kanalen wordt opgelegd door het protocol. De onderste tabel geeft dan mogelijke up en downstreams die je met een x-aantal gebonden kanalen kunt bereiken, maar dat lijken mij meer voorbeelden (wellicht zoals ze gebruikelijk in modems etc worden ondersteund).
Synchroon kan prima. DOCSIS is niet per se asynchroon. Wel is het zo dat upstream kanalen 2 keer zoveel bandbreedte innemen als downstream kanalen van dezelfde snelheid. Bovendien is een hoge downstream voor het gros van de gebruikers nog altijd zinvoller dan een hoge upstream. Tel dit bij elkaar op en je komt tot een vergelijkbare conclusie als de mensen bij Ziggo.
kan ik niet afleiden uit de tabel

[Reactie gewijzigd door killer2 op 31 maart 2014 13:14]

Dat heeft te maken met het totaal aantal download en upload bundels te maken qua frequentie. Ik geloof dat een kabel modem maar maximaal 8 beschikbaar upload frequenties heeft, daardoor is een synct verbinding over kabel niet mogelijk.
8 channels voor download
4 channels voor upload

Synchroon is wel mogelijk echter moet dit hardwarematig wel kunnen. Met de huidige hardware ga je dan snelheid van je download naar je upload brengen (simpel gezegd).

Met nieuwe versies van het ED protocol worden in de nabije toekomst veel hogere snelheden mogelijk met de huidige infrastructuur.

Ziggo is constant met bijplaatsen en vervangen van hardware. En dat zijn geen spulletjes van het merk sweex... Er wordt op dit moment voor vele miljoenen op jaarbasis aan apparatuur vervangen. Het gevolg: een kleine verhoging van de abonnementskosten.

En ja, indien je echt die upload nodig heeft (die het merendeel van de Ziggo klanten NIET nodig hebben) dan zal je over moeten stappen op glas.
Heb je geen beschikking over glas dan zal je pc / nas gewoon ff langer bezig zijn.
En de zakelijke klanten? Krijgen die ook een snelheidsverhoging?
Uiteraard, dat komt nog wel in het officieele bericht ;)
Betwijfel het.

Ze leveren nog steeds SRX-100's bij internet plus. In de spec sheet van de SRX-100 staat dat hij max 67Mbit/s IPSec kan verwerken. Snelste internet plus abo is 60Mbit down. Uitgaande van deze snelheids verhogingen (50%) zou het naar 90Mbit moeten en dat doet het apparaat simpelweg niet.

Als ze de abo's daaronder naar boven schroeven hebben ze de 60Mbit klanten boos aan de lijn dat ze ook meer snelheid of korting willen.

Lijkt mij een reeds uitgemaakt gevalletje dus. De vorige snelheidsverhogingen vielen we ook al buiten de boot.
Uhm Plus hebben we het niet over, gaat hier om Office BASIS wat gelijk is aan Alles in 1: https://www.ziggozakelijk.nl/alles-in-1/office_basis
Nee, @deem heeft het over de zakelijke klanten. Daar hebben ze (via Coax) 2 varianten: Office en Plus. Jij reageert met "Uiteraard, dat komt nog wel in het officieele bericht", dus het is heel logisch dat @freaky hierop reageert met de snelheidsbeperking van de SRX-100s. De Office klanten hebben vorig jaar een snelheidsverhoging gehad, en ik heb nog nergens gelezen dat deze nu ook mee zouden gaan. De Plus klanten hebben vorig jaar geen snelheidsverhoging gehad, en ook daarvan heb ik nog geen aanwijzigingen dat die nu ook wat omhoog zouden gaan.

Toen ik Zakelijk Internet Plus nam, nam ik het omdat de meerprijs t.o.v. gewoon internet voor mij niet erg groot was, maar ik wel het voordeel had van vaste IPs (handig voor een paar web services die ik heb draaien). Inmiddels zijn we een paar jaar verder en is de scheefgroei in snelheden tussen zakelijk Plus en niet-zakelijk erg groot geworden. Ook met het zakelijk Office vind ik dat het niet recht doet aan de meerkosten.

Misschien dat het argument van de SRX-100s de reden is, maar dan zou Ziggo daar toch echt iets aan moeten gaan doen, als ze tenminste hun eigen product (Zakelijk Internet Plus) niet de markt uit willen prijzen...
FYI wij hebben recent internet plus op de zaak genomen naast de bestaande internet pro (stuk duurder wel symmetrisch) en kreeg nog gewoon een SRX-100. Dat is ongeveer 2 maanden geleden.

Nou ben ik het bij Ziggo weleens niet eens met hun denkwijze - maar dat ze ondoordacht te werk gaan heb ik ze nog nooit van kunnen betichten. De kans dat plus omhoog gaat acht ik dan ook bijzonder klein - anders hadden ze hier vast al een ander model geleverd. Niemand wil binnen enkele maanden terug om verouderde apparatuur te vervangen...
Mee eens, ik heb begrepen dat rond de zomer een aantal dingen gaan veranderen, dus wie weet.
Volgens mij had ie het over zakelijke klanten. Ik heb em geen office horen zeggen - laat staan basis (er is ook office plus & pro).
En de zakelijke klanten? Krijgen die ook een snelheidsverhoging?
Office Basis biedt mij (noch de meeste consumenten) geen enkel voordeel. Heb vaste IP adressen nodig - die krijg je niet bij Office Basis.

Daarbij gebruikt Office Basis hetzelfde wat de consumenten gebruiken (geen VPN van router naar Ziggo waar alles over getunneld word) en kan derhalve ook makkelijker mee.
Klopt, maar ik gebruik zelf ook Office basis thuis omdat je dan mooi de 30 euro voor 6 maanden deal krijgt en de zakelijke helpdesk kunt bellen die veel sneller zijn. Als Plus een hogere snelheid zou hebben dan zou dat ook ooit misschien een optie kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 31 maart 2014 16:43]

Ik zit nu nog bewust nog op 120/10 terwijl dit 150/15 zou kunnen zijn. Ik kies nu voor de stabiliteit i.p.v. snelheid met mijn huidige setup (met een Ziggo modem welke de 150Mbit niet aankan), want zolang Ziggo niet in staat is om een modem te leveren die bij de minste zomer-temperatuur, niet meteen over zijn nek gaat, houd ik het bij mijn oude vertrouwde Arris.
Of is er nu, anno maart 2014, wel een stabiel modem die > 25 °C goed kan handelen?

Hoewel ik zelf deze keuze bewust maak is het niet zo dat Ziggo actief de abonnees benaderd voor een modem-wissel. Je zou verwachten dat het aanbieden van bepaalde diensten, waarbij het nodig is om apparatuur te vervangen, dit vanuit de provider zelf actief wordt uitgevoerd maar dit is niet het geval. In tegenstelling tot de dienst digitale TV, waarbij je zelf een geschikte decoder dient te regelen, waar jij dan ook eigenaar van bent, is dit bij het modem niet het geval. Dit wordt aan je uitgeleend en blijft eigendom van Ziggo.
Dus een bericht dat de snelheid weer opnieuw wordt verhoogd, maar het nalaten om de noodzakelijke hardware aan te leveren om er gebruik van te kunnen maken, is volgens mij niet zoals het hoort. De vorige snelheidsverhoging van 120 > 150 is ook alweer een tijdje geleden nu en ook toen heeft Ziggo geen actie ondernomen om abonnees met verouderde apparatuur zelf te benaderen.
Ik heb een Cisco modem-router gekregen hoor. Even bellen en ze sturen zo een nieuwe modem op. Of anders een monteur laten komen, die installeert dan een nieuwe.
Het probleem zit voor mij niet in het niet kunnen krijgen of installeren, ik wil de handel net zo stabiel houden als nu het geval is, ik dacht dat ik dat duidelijk had gemaakt. Iedere keer als Ziggo met een nieuw modem op de proppen komt kijk ik wat de gebruikers-ervaringen zijn. Als ik lees dat het bij oplopende temperaturen weer mis gaat bij een bepaald model met het telefoneren en de internet-verbinding (continue spontaan uitvallen), dan laat ik zo'n "upgrade" graag aan mij voorbij gaan.
Dit is dan ook de reden waarom ik zelf de telefoon niet ter handen heb genomen. Een monteur mag achterwege blijven. Ik zit hier toch op een website voor echte Tweakers? ;)
True :) Qua stabiliteit heb ik goede ervaringen met het Cisco modem. Qua Wifi bereik is die slechter dan een Linksys router. Ziggo stuurt vrij snel een monteur. Jammer, want zoals je zegt een Tweaker kan dat soort dingetjes gemakkelijk zelf doen :Y)
Aan een door oververhitting uitvallend modem kan ook zelfs een hele stapel monteurs weinig verbeteren. Zie de vele reacties hierboven over problemen met diverse modem modellen. Een (degelijk) Wifi signaal regel ik zelf wel in huis, daar heb ik ook geen ander Ziggo modem voor nodig. De overige hardware is meer dan up to date, snelheden halen t/m 110MB/sec via het interne kabelnetwerk, is dan geen enkel probleem. Maar nogmaals, als er nu een betrouwbaar type beschikbaar is dan laat ik me graag verleiden, jou reactie is echter niet voldoende als ik elders alweer tegenkom dat ook met diverse Cisco's van alles mis is.
Ik kan je melden dat in mijn huis (pal op het zuiden, zomers regelmatig 30+ graden in huis en modem staat pal naast het raam)
Het cisco modem al ruim anderhalf jaar onafgebroken draait en alleen een keer of 3-4 down is geweest tijdens Ziggo onderhoudswerkzaamheden :)


Officieel zeggen ze dit:
Cisco Modem(alle types):
Operating Temperature -0˚ to 40˚C (32˚ to 104˚F)
Operating Humidity 0 to 95% RH non-condensing


Arris (ik weet niet welk type je hebt maar dit stond bij allemaal):
Operating Temperature °F (°C)......................... 41 to 104 (5 to 40)
Operating Relative Humidity(Min.-Max.) .............................. 5-85%

Ik kan je natuurlijk niks garanderen, maar gezien mijn eigen ervaring, de specificaties, en de reputatie van Cisco in het algemeen denk ik dat je die stap gerust kunt maken.
Ik moet zeggen dat ik met de Ubee EVW320b geen problemen krijg met hoge temperaturen, hier is het in de zomer niet uit te houden, ook ( of beter gezegd juist) waar de modem/router staat is het vaak boven de 25°C . Moet daarbij wel toegeven dat het wifi verre van stabiel te noemen is, maar dat lijkt geen samenhang te hebben met de temperatuur.
Google geeft aan dat er ook problemen zijn met dit type router (Ubee EVW320b = EVW3200? wordt er elders beweerd). Hij lijkt ook verdacht veel op het type wat mijn dochter in huis heeft staan (zo'n lichtbak met al die lampjes), en dat modem gaat werkelijk regelmatig over de rooie bij hogere binnen-temperaturen. Alleen als er een ventilator op wordt gericht, dan blijft ie behoorlijk werken.
320b zal wel hetzelfde zijn als de evw3200 min of meer. Ik geloof je gelijk hoor, dan heb ik misschien mazzel dat die van mij er geen last van heeft. Persoonlijk zou ik dan echt wel Ziggo op de hoogte stellen want ik vermoed dat er gewoon iets mis is met de modem, verder doen zij er echt niet moeilijk over als het probleem bij hun ligt of bij hun hardware.
Ik heb zelf Z2 en toffe snelheden. :) Wel zou ik liever op 60 blijven en die overige 30 op mijn upload knallen. :P

[Reactie gewijzigd door DeEchteKwartel op 31 maart 2014 13:06]

Dat kun je helaas wel gaan vergeten. UPC heeft al aangegeven dat zij vinden dat gebruikers meer download willen en niet om upload geven (lees goed: UPC vindt dat wij dat vinden) en daarom willen zij de upload laag houden, t.b.v. de download. Als je het mij vraagt doen ze het t.b.v. het kunnen patsen met hogere cijfertjes in de reclames. Aangezien UPC Ziggo in gaat lijven ga ik er vanuit dat ze hun mening over uploadsnelheden ook bij het nieuwe Ziggo willen doorvoeren.

Ik heb in mijn vorige woning glasvezel gehad met ~75 mbit upload en ik kan uit ervaring zeggen dat ik daar veel blijer mee was dan met 10 of 20 mbit meer downloadsnelheid. Nog blijer was ik dat ik die snelheden ook altijd haalde, in tegenstelling tot 50 mbit van UPC, waarbij ik om 8 uur 's avonds niet eens fatsoenlijk een youtube filmpje kon bekijken.
Ik ben zelf ook overgestapt van Ziggo naar glasvezel (KPN) en ben er erg blij mee.

De verbinding is nu veel stabieler de 10% upload is echt het absolute minumum voor het TCP/IP protocol, de verbinding zal veel sneller worden als ze 60/15 zouden doen ipv 90/9.

Ziggo zegt wel heel leuk "onze infrastuctuur is al voor 90% glasvezel" maar juist het grote voordeel (een symetrische verbinding), dat vergeten ze
Ja, de infrastructuur is glasvezel... tot aan het verdeelkastje in de straat. Vanaf daar loopt de oude vertrouwde coax, en die is helaas niet geschikt voor symmetrische verbindingen. Er is wel een mouw aan te spelden door dedicated in- en uitgaande coaxverbindingen aan te leggen, maar dat is de moeite voor de kabelaars niet waard.
Anoniem: 234046
@twiFight31 maart 2014 14:57
Om die reden heb ik mijn ziggo abbo opgezegd. Volgens hun is de upload niet belangrijk. Voor mij dus wel, omdat ik steeds meer upload.
Nog blijer was ik dat ik die snelheden ook altijd haalde, in tegenstelling tot 50 mbit van UPC, waarbij ik om 8 uur 's avonds niet eens fatsoenlijk een youtube filmpje kon bekijken.
Dat heeft in principe niet zoveel met de gebruikte techniek/infrastructuur te maken bij consumentenabonnementen. Het is een oude mythe dat je bij kabelinternet je snelheid daadwerkelijk 'deelt' met je buren. Met de huidige stand van Docsis is dat alleen aan het eind van de pijp nog zo, maar dat is bij glasvezel idem dito. Er wordt gewoon een bepaalde overboeking vastgesteld en op basis daarvan wordt capaciteit voor je buurt/wijk aangelegd. Komt het service level onder de overboeking, dan komt er capaciteit bij, anders niet.

Glasvezel is vooralsnog relatief gezien minder populair. Betekent dus dat de capaciteit voor de buurt vaak nog meer dan voldoende is en dat je dus, ook op piekmomenten, die snelheid wel haalt. Het tegendeel is echter ook waar, kan ik je vertellen uit ervaring (gewerkt bij een isp die glasvezel levert): In wijken waar al langer glasvezel ligt en er meer mensen gebruik van maken, is het mogelijk dat je snelheid op piekmomenten net zo inkakt als bij kabel, ADSL of VDSL.
Waarvoor wil je een hoge uploadsnelheid dan dat vraag ik me altijd af, het meeste wat mensen doen is toch vooral downloaden.

Als je iets wilt hosten kun je beter een VPS-je huren ofzo die heb je al voor een paar euro per maand tegenwoordig en die hangt dan gelijk aan 100 mbit.
Ja maar als je zelf veel van huis bent, maar wel graag aan je bestanden thuis wil komen, is een hoge upload wel weer fijn. En aangezien ik het hier over terabytes aan opslag heb, ga ik liever niet een VPS huren. Tenminste, niet totdat ik rijk ben. :P
Waarvoor wil je een hoge uploadsnelheid dan dat vraag ik me altijd af
Online backups, private cloud, remote desktop, private servers.
Ik kan wel wat verzinnen:
- fotos en videos delen met vrienden (en niet op de upload hoeven te wachten)
- films (en fotos) snel streamen vanaf NAS
- backup systeem om bij vrienden te backupen (NAS naar NAS) om een externe backup te hebben.

Nu hoeft het van mij niet perse synchroon maar 150 / 50 is al iets :*)

Enne, over dat UPC vind wat wij vinden. Ik denk dat veel mensen ook geen idee hebben of ze dat wel nodig hebben, totdat ze het een keer ervaren. Volgens mij wordt er heel veel gedeeld en geupload.

[Reactie gewijzigd door iAR op 31 maart 2014 14:56]

Hier Plus, dus dezelfde snelheden :)
Bij de vorige versnelronde bleef Plus op 60 Mbit, dus ik ben blij dat het nu met 50% wordt opgeschroefd! :D De eerstvolgende Steam Sale wordt een leuke test voor de snelheidsverhoging :Y)
ik heb ook Z2 en goede snelheden maar 3 Mbit erbij bij de upload is toch lekker :)
Mijn ervaring met 120mbit is dat servers maar maximaal 40mbit aanbieden. Hoger dan 5MB/s download je dus niet. Torrents is een ander verhaal maar ik download amper meer. Als je met meer mensen bent is 120 nog wel nuttig, maar ik ben terug gegaan naar 60. Upload was wel erg fijn!
Mijn ervaring met nieuwsgroepen echter is dat ik op dit moment toch echt met 16 a 17 mb per sec download (heb nu 150 mbit).
Misschien ten overvloede (zie lijst)

mbit = milli-bit
mb = milli-bit

Mb = mega-bit
Mbit = mega-bit
MB = mega-byte
Mbyte = mega-byte

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 31 maart 2014 13:38]

Dan heb je een nieuwsprovider die je beperkt tot een aantal connecties en/of bandbreedte.
Oh ik download anders zo'n 70% van de tijd met een snelheid hoger dan 5MB/s. Zo'n 2 maanden geleden was ik bij een vriend die op Origin met 17MB/s aan het downloaden was. Het gekke was dat er zelfs uitschieters tussenzaten die over de 21MB/s gingen, wat hoger is dan hij eigenlijk zou moeten kunnen halen. :P
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee