UPC: internet met 200Mbit/s vanaf april voor iedereen beschikbaar

Vanaf april kan iedere UPC-klant een internetsnelheid van 200Mbit/s afnemen. Dat heeft UPC bekendgemaakt bij de presentatie van zijn jaarcijfers over 2013. UPC kreeg er in 2013 40.000 internetklanten bij, maar verloor veel analoge-tv-kijkers.

UPC logoVanaf april heeft iedere UPC-klant de keus om een verbinding van 200Mbit/s af te nemen, belooft de kabelaar. Dat abonnement wordt nu nog niet overal aangeboden, omdat het netwerk niet op alle plekken gereed is.

Vorig jaar bood de kabelaar voor het eerst abonnementen met 200Mbit/s aan, die daarnaast een uploadsnelheid van 10Mbit/s hebben. Uiteindelijk wil de kabelaar naar een snelheid van 500Mbit/s. Inmiddels heeft 25 procent van de UPC-klanten een abonnement met een snelheid van 120Mbit/s of meer.

Daarnaast werkt UPC aan het uitbrengen van de Horizon-app voor Android; binnenkort is die gereed. De app was er al voor iOS. Met de Horizon-app kunnen klanten vanaf hun telefoon of tablet tv kijken, ook als ze niet over een Horizon-settopbox beschikken. Diverse klanten testen de app, die nog vol met bugs blijkt te zitten.

Eind vorig jaar had UPC in Nederland 1,068 miljoen internetklanten, waar er dat een jaar geleden nog 1,025 miljoen waren; een stijging van 43.000 klanten. In het vierde kwartaal alleen al kwamen er 14.500 klanten bij, blijkt uit de cijfers. Het totale aantal UPC-klanten nam af van 1,7 miljoen naar 1,6 miljoen; de precieze daling bedroeg iets minder dan 100.000 klanten.

Het fors lagere aantal klanten komt vooral door een daling van het aantal analoge-tv-kijkers van 652.000 naar 524.000; iets dat ook bij Ziggo speelt. Het aantal digitale-tv-kijkers nam juist toe met 30.000, naar 1,1 miljoen. Van hen kijken er 210.000 via de Horizon-dienst; 10.000 meer dan een kwartaal eerder. Het totale aantal abonnementen bij elkaar opgeteld - internet, telefonie en tv - is ongeveer gelijk gebleven met 3,6 miljoen.

UPC, waarvan het moederbedrijf Ziggo wil overnemen, draaide in het afgelopen jaar een omzet van 935,5 miljoen euro; iets minder dan de 955,6 miljoen euro van een jaar eerder. Volgens UPC komt dat door de 'aanhoudende concurrentiedruk'. De operationele winst steeg en bedroeg 139,2 miljoen euro, 5 procent meer dan een jaar eerder.

Door Joost Schellevis

Redacteur

14-02-2014 • 07:40

136

Reacties (136)

136
130
93
9
0
13
Wijzig sortering
Leuk nieuws, maar gaan ze (als ze 500Mbps leveren) ook iets meer upload doen? Ziggo heeft bijv 150/15Mbps, terwijl ik bij UPC vastzit aan slechts 10Mbps up bij het 200Mbps abbonement. Beetje jammer, heb zelf namelijk meer aan upload dan aan download :)

En voor wie nu glas gaat aanraden, dat ligt hier niet, en er zijn voorlopig ook geen plannen om het aan te (laten) leggen.
UPC heeft een tijdje (een maand of 4) een 200/20 abonnement aangeboden. Gelukkig heb ik dat toen genomen want dat is dus later teruggeschroeft naar 200/10. Maar omdat ik bij 200/20 ben ingestapt hebben ze me weer naar 200/20 gezet.

Eigenlijk zou ik met een 100Mbps down abo ook al blij zijn geweest als de upload dan ook minimaal 20Mbps was, liever had ik natuurlijk nog gehad dat down- en upload gelijk waren bijv. 100/100.
Maar ja, dat lijkt er bij UPC niet in te zitten en glas ligt hier nog altijd niet, noch zijn er plannen voor mijn wijk in Amsterdam.
* kijkt naar 500/500 optie voor hetzelfde geld dat ik nu voor 200/20 betaal :'(
Hier hetzelfde, ook nog ingestapt met het 200/20 abo en dat behouden. En inderdaad is glas hier in Amsterdam Z.O. nog in geen velden of wegen te bekennen, dus laat UPC maar komen met 500/50.

De huidige verbinding is prima, ik haal de volle snelheid maar mag altijd sneller ;)
Er is (in bepaalde gebieden) al een tijdje 200/20 aangeboden. Ik heb die snelheid, en haal dit ook. Bij testen met 500mbps zou de upload op 50 hebben gelegen.
De lage upload is de reden waarom ik van UPC naar KPN Glasvezel ben overgestapt. Ik heb nu 100/100 Mpbs en zowel upload als download zijn nu voldoende.

Als UPC dezelfde upload snelheid zou hebben dan was ik nooit overgestapt.
Zelfde probleem en upc had zelfs bij 200mbit zelfs 20 mbit up. Is naar 10 gezet omdat er geen vraag was. Sure als of meer als 100 mbit down wel vraag naar is. Upc levert het gewoon niet omdat ze gewoon de capaciteit niet hebben. Upc kan gewoon 100/100 leveren hebben we @work namelijk.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 28 juli 2024 18:08]

Is glasvezel niks voor jouw dan? :Y)
Als ik niet verhuist was wel :+ Daar word nu 100/100 aangeboden voor grofweg hetzelfde als ik nu betaal. Zul je altijd zien, vertrek ik en gaat Caiway ineens modern doen :P
Lol een beetje sarcasme op de vroege morgen wordt gelijk wegbezuinigd.. _/-\o_

Hoe dan ook: Ziggo blijft vooralsnog achter op de snelheden van UPC, dus ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren als heel de overname rond is. Gaat UPC nieuwe (langzamere) verbindingen aanbieden, of gaat Ziggo nieuwe (snellere) verbindingen aanbieden. Als het netwerk dat aan kan dan.
Hoe dan ook: ik ben zeer tevreden met mijn lijntje 60mbit.
Puntje van kritiek op Tweakers. Als ik al kan bedenken dat veel tweakers vooral geinteresseerd zijn in upload snelheid, verwacht ik dat Tweakers ff telefoon oppakt en checkt wat de upload gaat worden. Verhoogt in mijn ogen de nieuwswaardigheid. Alles boven de 150 MBit down heeft voor 98% geen toegevoegde waarde.
Helemaal mee eens.
UPC maar ook Ziggo maakt alleen reclame waarbij ze hun maximale downloadsnelheid vermelden. De upload lijkt ondergeschikt te zijn terwijl dat dus echt onzin is.
Vroeger had je inderdaad nauwelijks een hoge upload nodig (bij ADSL bv) daar was de techniek een beperking maar was ook de behoefte er niet.
Nu is het een ander verhaal, steeds meer mensen willen veel data uploaden en de diensten worden daar ook op afgestemd.
UPC/Ziggo spelen daar dus NIET op in wat zeer onverstandig is.
Alles boven de 100 al eigenlijk.
Het internet is er helemaal nog niet klaar voor om een wereld voor 100mbit connecties te servicen op volledige snelheid. Ik heb 150mbit bij ziggo en mijn newsprovider haalt dat wel.
Steam en Origin als ze er zin in hebben ook maar alleen als het rustig is, in de praktijk is verder alles gecapped.

Verder volledig eens, want de upload is meestal een slechts een tiende van die download.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 28 juli 2024 18:08]

Tip overigens voor upc gebruikers. Als je belt om op te zeggen dan bieden ze opeens 10 euro per maand korting aan. Ben daar zelf niet op ingegaan gezien ik ben overgestapt naar glasvezel maar kan dus lucratief zijn om te doen!
Klopt ik heb na veel gedoe (lees mijn reactie hierboven) 15€ korting gekregen. De vorige call agent zei dat ik ook kon opzeggen. De laatste die ik gesproken had dat ik het alleen kan afkopen, ondanks dat ik mijn beloofde korting na 5 maanden nog niet had en mijn internet en nu mijn tv als een slak loopt.

Volgens de laatste call agent kan ik me niet ontbinden en alleen maar afkopen.
Het hangt af van welke producten je aanschaft. Op het meest goedkope abonnement zit minder rek. Daarbij vind ik UPC in verhouding tot alle andere (mn niet glasvezel) aanbieders bijzonder goed geprijsd!
Ter info: van de UPC site
200 Mb/s download
10 Mb/s upload
Compleet waardeloos in mijn ogen, de zoveelste nummers race.
Hogere upload is daadwerkelijk nuttig voor sommige, maar 200mb's hoewel nice is bijna niet een toegevoegde waarde.

Het is jammer dat glasvezel nog niet massaal wordt aangesloten, volgensmij heeft elke stad tegenwoordig wel glasvezel liggen.
Die glasvezel waarover jij het hebt is voor bedrijven, scholen en overheid. Op die glasvezel mag pertinent geen consument. Dus voor consumenten (FttH) moet de straat opnieuw open.
Dat gebeurt dus ook, zij het in beperkte mate en gefaseerd.
Het is nu eenmaal niet mogelijk alle consumenten in een "big bang" op glas aangesloten te krijgen.
Veel kleine dorpen (regio Eindhoven) en nieuwe wijken hebben 100/100 Mbps glasvezel gekregen van lokale providers; scholen en overheidsinstellingen hebben meestal een 1-10Gbps verbinding.

Ja, de straat moet open, maar het voordeel van ftth weegt op tegen die paar dagen overlast.

Ik heb nu al ~7 jaar een 100/100 Mbps glasvezelverbinding, de extra uploadsnelheid is erg handig voor het maken van off-site backups van mijn NAS.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 28 juli 2024 18:08]

Schiet dus nog niks op...
Misleidende titel. Ik dacht even dat UPC beschikbaar werd voor iedereen. Helaas nog steeds niet voor mij. Wanneer wordt die kabelmarkt open gegooid?
In het artikel staat voor iedere UPC klant, maar het is juist iedereen betekent in kabelland waar een monopolie geldt, iedere klant van de eigen aanbieder.
De kabelmarkt zal nooit opengaan, de kabelaars hebben nog nooit van openheid en gezonde concurrentie gehoord. Het lijkt de oude PTT wel die het alleenrecht hadden op telefonie.

Stap als het kan over op glas, dat is wel een open netwerk waar aanbieders vrij zijn.
200 mbit full duplex of 200 om een lazy 10?
Het laatste natuurlijk. Het is leuk dat het netwerk van UPC en Ziggo voor het grootste deel uit glas bestaat maar het is dat laatste stukje dat ervoor zorgt dat ze zeker niet hetzelfde kunnen leveren als een glasvezelprovider. Bandbreedte van de provider naar de consument kunnen ze veel makkelijker aanbieden dan upload bandbreedte. Voor een uitleg van het waarom:
http://arstechnica.com/bu...ed-cable-internet-access/

Erg jammer dat de uitrol van glasvezel zo langzaam gaat de laatste jaren. Wat dat betreft ook erg jammer dat ik van Eindhoven (100/100) naar Arnhem (UPC) ben verhuisd. Ik mis m'n fatsoenlijke upload ernstig.
Het verbaast me dat ze niet focussen op massaal overgaan op glasvezel. Worden ze in 1 klap de grootste glasvezelprovider. Beter in een dergelijke plan je geld steken dan weer de zoveelste modemvervanging of snelheidverhoging. Kost wat, maar dan ben je wel klaar voor de toekomst.
tjsa, beetje vasthouden aan het oude business model hè...
Net als bij Ziggo die zegt dat 98% van het netwerkt verglaasd is maar de overige 2% dan maar zo laat zoals het is.
Een hoge upload is echt geen overbodige luxe meer met de opkomst van steeds meer diensten waarbij je een hoge upload nodig hebt. (cloud/backup/servers)
Waarom heb je zo'n snel internet nodig? Ik heb 100mbps en daarmee kan ik al 4k Youtube kijken.
Omdat je bij kabelabonnementen een snelle download moet nemen als je een snelle upload wilt. :( Ik heb graag een snelle upload omdat ik ook in het buitenland bij mijn bestanden wil en mijn online backup mag ook wel wat sneller. Ik heb nu 30/3 bij UPC voor weinig muntjes (en dus lage snelheid), maar bij 200 MBit down krijg je een ontzettend schrale 10 MBit up. Dat is in deze tijd gewoon om te huilen. Kabel wordt steeds meer aangeprezen als glasvezelconcurrent, maar zolang de prijs/kwaliteit en de snelheden zover achterblijven is dat natuurlijk helemaal niet waar.
Pay peanuts, get monkeys ;-)
Is er bij jou in het gebied een alternatief voor UPC?

Ik ken natuurlijk niet het risicoprofiel van je data. Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Afhankelijk van je inschatting dat je data laag tot hoog beveiligd moet zijn, dan is je huidige oplossing het hoogste alternatief (waarbij ik ervan uitga dat je weet wat je doet op security gebied).

Een stapje lager risicoprofiel, en je zou een vps kunnen overwegen bij een hosting partij. Die zullen in de regel hogere downloadsnelheden bieden dan je huidige verbinding. OK, geen grip op het ijzer en hypervisor, maar wel grip op het OS incl security, dan heb je een virtual private server voor 7,50/mnd met 100GB schijfruimte, en 2 TB dataverkeer, zie https://www.hostinginnederland.nl/vps/.

Nog een stapje lager, en je zou naar de cloud kunnen kijken, bijv fileshare alternatieven met encryptie.
Via dropbox een truecrypte container hosten is een alternatief. Bestanden lokaal encrypten, bestand uploaden, klaar. Snelheid is dan alweer wat hoger dan de 10Mbit is mijn ervaring.

En erg lowcost: de fysieke kopie op stick of memory card. Heeft met encryptie voldoende veiligheid. Maar ja, dan kun je bijna net zo goed je laptop meenemen en een backup thuis neerzetten, nietwaar?

Ikzelf heb 120 /10 van UPC, en daar ben ik heel tevreden over. Ik gebruik nu dus een vps, want mijn behoeftes zijn veranderd,

Heb in het verleden voor een klant gebruik gemaakt van sharefile.com voor filesharing met diverse locaties op meerdere continenten, met meerdere externe partijen met y medewerkers. Egnyte.com was nog niet stabiel genoeg, met name de sync op diepere dir-niveaus (>255 characters) wilde niet altijd goed gaan in onze tests.
Zowel Sharefile als Egnyte hadden briljante performance; eenmaal gesynct, dan kwam het bij mijn collega met een 100mbit verbinding volle bak binnen.
Kost wat, hedde ook wat ;-)

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 28 juli 2024 18:08]

Nee, er zijn geen serieuze alternatieven. ADSL is echt geen optie door de vooroorlogse snelheden en glas is niet beschikbaar. Gezien mijn hoeveelheid data is extern hosten ook geen zinvolle oplossing, 'even' 750 GB buiten de deur hosten op een veilige manier is niet goedkoop namelijk. :) En dan zit ik nog steeds met de zeer beperkte upload die ik heb. Even een PSD van een paar honderd MB en wat RAW's van 25 MB per stuk opslaan doe je dan niet meer. ;)

Qua beveiliging: Ik gebruik een sterke VPN met forward secrecy op de SSL encryptie en mijn data wordt lokaal geencrypt voordat het naar de backupprovider gaat. Mijn dataschijven in mijn laptop en PC zijn ook encrypted en natuurlijk mijn tablet en telefoon ook. Je hele leven staat zo ongeveer op die dingen, met veel erg gevoelige informatie, dus ik wil bij verlies of diefstal gewoon zeker weten dat mijn data veilig is. En veilig in twee vormen: Dat ik er nog bij kan (backups) en een vinder/dief niet.

[Reactie gewijzigd door AtleX op 28 juli 2024 18:08]

Amazon glacier is vrij goedkoop voor grote hoeveelheid data om dat er wordt afgerekend in gebruik.
maar met een trage "upload" naar mijn bescheiden mening is alles onder de 100Mbit upload te traag om echte cloud/fileshare diensten te gebruiken.
Daarenboven ...

Microsoft -- Amerikaans
Amazon -- Amerikaans
Google -- Amerikaans

ik zit eigenlijk te wachten op concurrenten uit Ijsland / Noorwegen / Zwitserland. Een Clouddienst in Zwitserland met "cloudgeheimhouding" ...hmmmm Heaven

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 28 juli 2024 18:08]

Ah, dat had ik zelf kunnen bedenken: volume. Met 750 GB zul je naar ik aanneem een eigen bedrijf hebben. In dat geval: zijn er ook zakelijke abbo's binnen je bereik?

Fysiek verhuizen naar een locatie met glas kan altijd nog ;)

Wat betreft een europees alternatief, ook ik wacht daarop. Dat is ook de reden geweest om een NL hosting te pakken (steun je lokale dienstverlener speelt ook mee), alhoewel geen doorslaggevende.

Een europees alternatief zal bij voorkeur ook gebruik moeten maken van europese componenten. Hardware level attacks zijn mogelijk, en de meest gebruikte hardware is amerikaans of chinees (huawei, cisco, dell). Zie ook http://www.tripwire.com/s...rs-inserted-gate-level-4/

Hebben we nog europese hardware bouwers? Nellie Smit-Kroes is dol op ze. Want dat zijn degenen die ons meer vrijheid van handelen moeten gaan leveren, en een strategische onafhankelijkheid van de 'oplossingen' vanuit Amerika.

Stel dat je een EU dropbox hebt; dan is de keuze toch snel gemaakt?

Ik hoop op de fransen. De Duitsers zijn door het ijs gezakt, die hebben hun eigen minister president nog laten afluisteren. De fransen hebben altijd een eigenwijze koers gevaren, en die vinden inmenging zeker niet leuk.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 28 juli 2024 18:08]

Nee, geen eigen bedrijf. :) Maar ik fotografeer vrij veel en als ontwikkelaar ben ik ook zuinig op mijn code. De afgelopen veertien jaar heb ik best wat foto's geschoten en code geschreven, bij elkaar telt dat best op. In verhouding vallen mijn normale documenten e.d. dan best mee, dat is op z'n hoogst een paar gigabyte.
prijs kwaliteit verhouding blijft helemaal niet zo mega ver achter, ik betaal gewoon 50 euro per maand voor een triple-pay pakket via glas met een 'magere' 50mbit met over coax geen megadikke upload kan bieden ligt er vooral aan dat coax minder bandbreedte heet dan glas, dat verschil zul je altijd houden.

feit is gewoon dat het tijd wordt dat er overal in nederland glas komt en dat al het overige uit de grond getrokken wordt, telefoon zowel als coax, maar mede omdat de overheid ons land niet wenst te besturen als een hoogwaardige kennis economie, zie je dat de aanleg achter blijft.

het simpele feit dat upc kpn en regfiber bestaan als netwerk operators, in plaats van als virtuele prviders laat dat maar al te goed zien. je kunt aan de dsl mark zien hoe goed het had kunnen zijn
Dan zal ik even bellen als ik jou was

Glasvezel alles in een heb voor 70 euro 500 MB en 50mb voor 25 euro

Kabel blijft zeker ver achter bij glas vezel
Ik weet niet waar i-chat woont, maar in het ergste geval kan hij geen hogere snelheden dan 100Mbit krijgen omdat in het grootste deel van Nederland oude apparatuur in de POP's geplaatst is door KPN.

500Mbit is dus iets wat echt in grote gebieden mogelijk zou "kunnen" zijn. Maar uitgaande van die maximale 100Mbit die tot op heden wordt aangeboden op glasvezel, blijft glasvezel ver achter op kabel op upload na!
Binnenkort zal er een grote upgrade plaats vinden van de 100 Mbps POP's , de apparatuur zal vervangen worden door gigabit poorten. Heb voor Winterswijk de bevestiging gekregen van KPN een paar weken gelden dat er nieuwe apparatuur in de POP's geplaatst gaat worden. Omdat dit zo hot nieuws was, was er op dat moment nog geen planning bekend wanneer de apparatuur vervangen gaat worden. De apparatuur in de POP's in Winterswijk is zo'n 2 a 3 jaar oud. Vermoedelijk heeft deze versnelde upgrade van KPN te maken omdat men meer bandbreedte wil hebben in huishouden. Als dit is door gevoerd dan kan KPN met gemak de TV streams in hogere kwaliteit aanbieden in alle glasvezel gebieden waar Reggefiber glasvezel heeft aangelegd.
Dat is lang niet overal kan ik je vertellen aangezien KPN(-ITNS) mij enkele weken geleden het zeldfe vertelde als midden vorig jaar n.l. dat 100Mbit apparatuur voorlopig niet vervangen gaat worden tenzij er voldoende klanten zijn die om hogere snelheden vragen omdat het anders financieel niet aantrekkelijk genoeg zou zijn.

Zo is in Dordrecht de komende tijd nog geen planning bekend om hardware in de POP's te vervangen maar geldt dit eigenlijk wel voor voor alle gebieden.

Want zoals men aanhaalde "waarom meer snelheid en investeren in de apparatuur als er geen of onvoldoende vraag naar is".

En wat denk je? Nu lees je precies het zelfde bij UPC en Ziggo over de upload snelheden. Kwestie van vraag & aanbod dus.

Overigens ben je er met de nieuwe POP's nog niet want dit zou tevens ook inhouden dat bij klanten nieuwe modems geïnstalleerd moeten worden omdat (naar wat ik begrepen heb) de Genexis modems snelheden tot 100Mbit aan kunnen. Weet van dit laatste het fijne niet van maar kan mij daar ook best iets bij voorstellen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 28 juli 2024 18:08]

@Darkforce: Dit is het antwoord wat ik heb gekregen intern na vraag heb gekregen van KPN glasvezel midden januari 2014 :

Helaas is er nog geen definitieve planning bekend wanneer Winterswijk overgaat naar 500mbps.
Dat het gaat gebeuren staat wel vast maar helaas kan ik er geen termijn aan koppelen.
Ik moet wel even lachen hoor.
Heb hier over de Ziggo kabel netjes 150 Mbps Internet download , in de praktijk haalt de speedtest dit ook en da's snel genoeg voor mijn internet gebruik.
Upload is natuurlijk veel lager, maar in de praktijk is dat nog steeds snel genoeg voor mij.
HD TV over de kabel is ook prima, dus ook over die ouderwetse koperdraad werkt dat.
Kies ik nu voor glasvezel dan heb ik minder TV-zenders, en nog niet eens de helft van de genoemde internet snelheid voor een veel hogere prijs. De buurman heeft dit pakket maar de speedtest geeft vaak maar 60% van de beloofde snelheid en hij is absoluut niet tevreden met de "service" van de glasvezel-boeren.
Hier blijft glasvezel dus achter op de kabel, en niet omgekeerd zoals jij beweert.
Waarom zou ik in godsnaam dan nu glasvezel nemen???
voor sommige is de waarde van een hogere upload veel hoger als dat van een verbinding met hoge download

infeiten is jou verbinding voor die personen dus niks waard omdat ze het zelfde kunnen bereiken met minder download
maar ze hebben wel weer meer upload nodig
en kunnen dus andere taken verichten die jij weer niet.. of amper kan met jou verbinding!
denk aan 1080P streaming of videos/grote bestanden uploaden of Remote control er is een hele waslijst van dingen die je met een hoge upload kan

Glasvezel is daar voor een goede oplossing sinds Kabel dat dus niet gaat doen


jou hoge download snelheid is dus niet van toepassing op zijn beredenatie van snel internet!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 28 juli 2024 18:08]

Wat een bullshit. Koper heeft een enorm dikke bandbreedte, net zoals glas.
Het hangt totaal af van de apparatuur die je aan het uiteinde van de lijnen plaatst.

Ik vermoed eerder dat UPC en Ziggo kunstmatig de uploadsnelheden drukken om zo meer de markt uit te kunnen melken: "Kijk, nu krijg je er 5 Mbit up bij, kost heel weinig extra!"
Als je dat om het half jaar doet kun je 5 jaar doen over het aanbieden van 50Mbit up extra. Tegen die tijd is de hardware om zoveel data te kunnen verstouwen natuurlijk een stuk goedkoper.

Al met al, dikke onzin. Providers zouden het allang kunnen aanbieden als ze willen, koper of glas.
Nee, zo werkt het niet. Upload bandbreedte is op coax veel moeilijker en dus duurder dan download bandbreedte. Dat heeft te maken met hoe het netwerk in elkaar zit. Ik zou zeggen, lees eens wat bij over de werking van eurodocsis 3, dan kom je het vanzelf tegen.
Dat valt an sich ook wel weer mee. Upload is gewoon lastiger omdat er ruimte voor gemaakt moet worden op de kabel, en omdat nog steeds het gros van het internetverkeer downstream is, is het slimmer om daar meer ruimte voor te maken dan voor upload. Daarnaast kost een upstream van bijv. 100mbit 4 kanalen op de kabel en 100mbit downstream 2 kanalen. Het kán wel maar er is doodsimpel geen vraag naar bij het gros. En met 10mbit kan je prima 1080p streamen of remote desktop draaien. Daar is geen 100mbit voor nodig.

Glas heeft als voordeel dat het point-to-point is en niet broadcom waardoor het van begin af aan al gemaakt is voor een synchrone verbinding. Kabel en xDSL zijn omgebouwde netwerken die nooit voor internet gemaakt waren maar later aangepast werden voor internet.

Vergis je niet dat er op dit moment echt gigabits tegelijk door je coaxkabel gaan, alle tv-zenders worden tegelijkertijd uitgezonden, je kan dus als je wilt 500 tv's ophangen thuis en alle zenders tegelijk bekijken. Prop die data eens door een 100/100 verbinding, dat gaat niet omdat het point-to-point is en niet is gemaakt daarvoor. Kabel is gemaakt voor uitzendingen van beeld en geluid, niet om content terug te sturen.
Geef de korte versie eens? Ik bedoel waar zit de moeilijkheid hem in qua koper?
Dat is altijd het punt met dit soort dingen, tuurlijk heb je het niet nodig op een enkele fanatiekelingen na, het gaat om evolutie vroeger was er ook een pentrium 3 nodig of full hd, maar we maken met ze alle de weg vrij voor deze nieuwe techs, 5g, 8k en ja dus snellere verbindingen.
probleem is wel dat er nu maar 1 kant van de verbinding echt verbeterd wordt, de kant die helemaal niet zo intressant meer is op dit moment.

belangrijkere zaken voor verbetering zijn imho de ping, de upload snelheid en dus de stabiliteit van de verbinding. Daardoor zorg je erook voor dat je de geboden downloadsnelheid beter kan aanbieden: ik denk dat de snelheid serieus inzakt op het moment >50% er gelijktijdig in een wijk echt gebruik van maakt
Ik vind dit ook altijd een belangrijk punt. Of ik nou 100, 200 of 500Mbit heb, dat brengt niet heel veel extra mogelijkheden met zich mee: allen zijn ruim voldoende voor het streamen van videootjes in HD, of het gebruik van files / desktops die ergens remote staan. Andersom, als ik mijn desktop van thuis remote wil benaderen, of een NAS, tsjah, dan zit ik ineens aan m'n 10Mbit upload. 10Mbit is niet onaardig, maar zeker als het transfers van grote files betreft ook niet ideaal. Als ik er op mijn upload 90Mbit bij zou krijgen, ja, dán kan ik ineens mijn internet op nieuwe manieren gaan gebruiken!

Tuurlijk, er is glasvezel, maar dat kan niet iedereen krijgen en prijstechnisch gezien is het minder aantrekkelijk (althans, voor mij).
het lukr mij al bij 20 mbit... maar niet iedereen kijkt alleen maar youtube
"Het onderstaande is niet specifiek voor UPC, maar voor IPTV / Internet + Bellen in het algemeen".

Bij Triple play gaat alles via dezelfde lijn. Met 100Mbit heb je genoeg bandbreedte over natuurlijk, maar je moet wel bedenken dat alles via 1 lijn binnen komt. Je TV, Internet en de telefoonlijn gaan allemaal via dezelfde lijn.
Als je aan het downloaden bent en op er 2 tv's + tablet tv wordt bekeken dan kost dat zo'n 4-6Mbit per apparaat, als je HD kanalen bekijkt dan zit je rond de 10-20Mbit uit mijn hoofd. Als je met 2 tv's een HD zender bekijkt dan snoep je al snel 20-40Mbit van de 100Mbit weg. Bij een goede router/switch heb je dan gemiddeld 50 Mbit over voor de rest.
Uiteraard 100Mbit genoeg voor de meeste mensen, maar sommige willen hun HD filmpjes dan nog steeds binnen 10 minuten gedownload en uitgepakt hebben en dat wordt dan wel ietsjes langer (minuut of 15 wellicht :+ )
Analoge TV klanten nemen af en digitale klanten nemen toe. Goh wat vreemd, misschien dat mensen overstappen?

In dit bericht wordt net gedaan alsof het een probleem is...
Ik denk eerder dat deels de analoge klanten echt vetrekken bij UPC en kiezen voor iptv via ADSL of zelfs wel naar een schotel.

200 mb/s is leuk, maar naar mijn ervaring meestal (nog) overkill. Tenzij je een fanatieke usenet downloader ben haal je zelden dat soort snelheden. Maar ik vind het wel mooi om te zien dat er nog zoveel rek zit in de ouwe trouwe coax aansluiting. 500mb/s had niemand voor mogelijk gehouden over coax een paar jaar terug.
Volgens mij zit digitaal standaard al op de kabel. Beetje recente tv kan dat ook gebruiken.
Mooiste is nog dat dat al in het signaal zit, is dus buiten je bandbreedte.
Analoog verloren? Ik ben van analoog naar digitaal gegaan. Ik neem aan dat dat niet meetelt. Zullen bast mensen zijn die een alles in 1 abonnement bij een andere provider genomen hebben
Die Android app voor Horizon wordt al heel lang "binnenkort beschikbaar"; deze kan bijna de titel Vaporware meekrijgen... Snellere verbindingen is natuurlijk altijd fijn, maar ik heb liever een lage ping, hoge uptime en dus een betrouwbare verbinding.
Die Android app voor Horizon wordt al heel lang "binnenkort beschikbaar"
Op verzoek van UPC heb ik deze reactie verwijderd, want het zou in strijd zijn met de voorwaarden voor het testen van de app.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 28 juli 2024 18:08]

Ziggo heeft al een tijdje zo'n app om live tv te kijken (ios en android) en die werkt heel behoorlijk moet ik zeggen. Nou dat UPC en Ziggo zometeen één bedrijf zijn zullen ze ook wel 1 app gaan voeren neem ik aan. Misschien dat UPC daar op wacht...

Opnames programmeren lees ik ook in jouw reactie...dat kan dan volgens mij weer niet met die Ziggo-app.

edit : typo.

[Reactie gewijzigd door gerbie71 op 28 juli 2024 18:08]

De Ziggo app werkt inderdaad prima en als er mensen zijn die het opnames programmeren missen dan zou ik bijna willen zeggen :
Liberty Global, voeg de goede dingen van Ziggo app samen met de programmeer-mogelijkheid van UPC en breng dat uit als app voor alle UPC en Ziggo klanten :+
Zelf zie ik niet hoe of wat ik met opnames programmeren moet, maar ik gebruik dan ook een losse Humax HD recorder voor die enkele TV-opname die ik de moeite waard vind om op te nemen.
met een beetje pech kan die humax in de prullenbak ls je HD wil. UPC geeft alleen een 576i signaal en beperkt aantal znders op het vrije bereik. Voor HD n alle zenders en interactief hb je hun kastjes nodig.
Dat zou UPC nou weer van Ziggo over moetn nemen.
Klopt @gerbie71 met de app van Ziggo kun je alleen kijken tv gids raadplegen maar niet programma's programmeren om op te nemen en en het werkt naar mijn idee goed ben er zeer te vredem er mee..
Dit was voor mij een reden om weg te gaan bij UPC, ze gaven me echter nog 5 euro in de maand extra korting ter compensatie. Ik heb nu een windows convertible en daar werkt het gelukkig wel op en redelijk stabiel. Op mijn iPad 1 was het ook vreselijk instabiel.
5 euro? Ook al zoiets raars, de ene krijgt 5 euro, de ander 10 euro, weer iemand anders kan lullen als brugman en krijgt geen korting. Als je 5 keer belt krijg je 5 keer een ander aanbod..
@arnoudwokke
Kan u het .APK Bestand posten van de horizion.tv App? :9
Nope, ik mag hem niet verspreiden volgens de voorwaarden. Maar don't worry, je mist er vooralsnog niet veel aan ;)
Het gereed maken voor meerdere toestellen is vrij eenvoudig als de app er eenmaal is voor UPC. Ik denk niet dat het heel lang meer gaat duren. Vaak is het voor 1 apparaat geschikt maken direct voldoende zodat die voor bijna alles weer goed werkt.
Peter
1
UPC horizon ontvangen is niet mogelijk met Windows 8.1 pro op mijn Microsoft Surface 2 Pro. Het is niet mogelijk het noodzakelijke Widevine Video Optimizer programma te installeren.

2
De helpdesk van UPC en de medewerkers in de winkel van UPC in Nijmegen waren niet op de hoogte en geven Microsoft en de makers van Widevine (Google?) de schuld.

3 Na drie weken nog geen reactie van UPC op de uitgebreide klanttevredenheidenquête, n.a.v. mijn contact met de "Helpdesk", waarin ik het probleem en de reactie van de medewerkers aan de orde heb gesteld.

Moet het tot heden doen met NPO-app. (drie Tv-zenders) op mijn android tablet.
In stijd met de voorwaarden?Die app hebben ze zelf notabene steeds uitgesteld. Aangezien jij er niets over mag zeggen doe ik het. Ze willen het in de doofpot stoppen dat ze veel beloven maar weinig waar maken in sommige gevallen. Dat horizonbox drama staat me nog vers op mn netvlies. Laatste tijd is het internet in onze wijk zo traag als dikke stront. Gelukkig dat we glasvezel krijgen. 40% is ervoor gegaan.
Misschien komt het wel omdat er veel meer tijd in een Android app gaat zitten. iOS is wat makkelijker voor developers omdat het maar 2 resoluties zijn en thats it. Het is meer 1 en Android heeft 10 verschillende edities met verschillende formaten. That sucks gewoon.
Kan wel kloppen, maar ook Apple komt binnenkort toch met meer schermresoluties?

Het lijkt me sowieso wel handiger als je een app zo opzet, dat hij dynamisch met de beschikbare schermruimte om kan gaan.
Mwa, qua formaten heb je alleen maar een verschil in de iPad 2 en 3 en in de 4 en 5. Voor developers is dit veel beter.

Een dynamische resolutie werkt niet op die manier voor tv apps. Dit werkt wel weer met virtuele machines of met websites maar niet op dit vlak. Je hebt dan te maken met uitzendingen die een bepaalde bron doorgeven en nog meer gecompliceerde elementen.

Als Android wat meer levensvatbaarheid wil hebben dan moeten ze toch overschakelen naar een ander systeem want dit is echt een zooitje.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 28 juli 2024 18:08]

Leuk die download, maar pas op de dag dat de verbinding synchroon wordt op respectabele snelheid, denk ik er over na om terug te gaan naar UPC. In deze tijd met makkelijke VPN verbindingen, NAS en de apps die daar bij horen, zie ik steeds meer mensen de upload intensiever gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ZFLaSH op 28 juli 2024 18:08]

Allemaal zaken voor een niche market. Het blijft me verbazen hoe tweakers in een eigen wereldje leven waarin blijkbaar iedereen massaal aan het uploaden is, gebruikmaakt van vpn verbindingen en NAS servers thuisheeft.

UPC's klanten zijn geen tweakers maar doodnormale burgers die een snelle verbinding willen hebben zodat ze Netflix fatsoenlijk kunnen gebruiken. Dat is de realiteit.
Bied het i.i.g. aan voor de power users. En ga niet mensen dwingen hun uploadsnelheid te laten verlagen omdat ze iets anders in hun abonnement willen wijzigen (dat is mij gebeurd, ik had 120/10 en omdat ik een CI+ kaart wilde ipv de mediabox heb ik nu ook 120/6 internet). Ik betaal ook meteen 13 euro per maand minder en heb meer TV zenders, maar die 10 Mbps had ik wel willen behouden... maar dan moet je dus voor eeuwig je huidige uitzuigcontract laten doorlopen.
Dat is dus de grap. Ik praat hier over mensen die geen "tweakers" zijn. Dit zijn mensen die vanaf het internet graag hun NAS e.d. willen raadplegen en de foto's en filmpjes met anderen willen delen (familie o.i.d.). Het zal je verbazen hoeveel non-tweakers een nas thuis hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.