Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Cisco heeft te kennen gegeven dat het 100 miljoen dollar uitgeeft aan het ontwikkelen van 'internet of things'-concepten. Het geld gaat naar start-ups die werken aan 'connected'-apparaten, zo maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

CiscoHet is vooralsnog niet duidelijk welke bedrijven kans maken op financiering door Cisco; mogelijk wordt het bedrag ook ingezet voor de overname van start-ups. Wel heeft Cisco aangegeven dat het verwacht dat de markt voor the internet of things in de komende jaren aanzienlijk zal groeien tot een bedrag van ongeveer 4,6 miljard dollar.

Veel technologiebedrijven investeren in the internet of things, de benaming voor het ontwikkelen van alledaagse apparaten die communiceren via het internet. Onlangs begonnen techbedrijven met de ontwikkeling van een standaard voor internet of things, waarbij onder andere Qualcomm, LG, Sharp, Panasonic en ook Cisco meedoen. Met de standaard moeten internet of things-apparaten met elkaar kunnen 'praten'.

Cisco maakte zijn plannen voor internet of things kenbaar bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Daaruit bleek dat de fabrikant van netwerkapparatuur een omzet van 11,2 miljard dollar heeft behaald. De winst kwam uit op 1,4 miljard dollar, omgerekend iets meer dan een miljard euro. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar nam de winst met meer dan 50 procent af.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Wordt nog lachen. Google die je 's ochtends wakker maakt, je koffie zet, je brood roostert, je auto voorrijdt en je verteld wat je vandaag nog moet doen. Als je thuis komt is het huis al gestofzuigd en staat het avondeten al klaar.
Vroeger hadden ze gewoon een vrouw.
vroeger werkten die niet, toen had je nog gewoon ' huisvrouwen '
Toch blijkt hier ook uit dat cisco gruwelijk duur is.

11 miljard omzet, 1 miljard winst. Nice!
Echt.. waar baseer je dat nou weer op?
In verhouding maak ik veel meer winst t.o.v. mijn omzet dan Cisco. Ben ik nu ontzettend duur? Je kunt helemaal niets zeggen op basis van omzet - winst. Gemiddeld zit de "profit margin" van Cisco rond de 16%, wat dus vrij netjes is. Apple zit boven de 20% (gemiddeld dus) en MS zelfs rond de 25%.

Daarbij is alles ook nog eens in verhouding. De ťťn kan met weinig geld veel winst halen, de ander niet. Sommige hebben weer in verhouding weinig kosten maar aan alleen 'werknemers' (zoals programmeurs) en maken technisch gezien op de omzet veel meer winst.

Bizar dat iedereen je bericht als informatief bestempeld, want het slaat nergens op.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 13 februari 2014 21:52]

Het is ook maar precies wat voor Winst het is als het een Netto winst heeft dan doen ze het zeer goed.
Winst is altijd netto. Anders heet het geen winst. Check de definitie maar eens :)
Inderdaad want tja je hebt Winst voor belasting en Na belasting en die na belasting is Netto. Naja laat ook maar ik zal het met mijn bedrijf wel niet goed doen.
Oh je zult het vast wel goed doen, alleen qua termen zit je mis. Het verschil tussen je "omzet" minus de "kosten" zie jij als winst, echter heet dat bedrijfsresultaat. Vervolgens gaan er allerlei lasten van af, en daarna de belasting. Wat je dan overhoudt heet winst.
Of ze hebben goede verkopen, maar lage marges. In mijn geval zouden ze structureel het een en ander op orde moeten stellen.
Dat is helemaal niet zo gek hoor.
Omzet en winst liggen bij de meeste grote bedrijven ver van elkaar weg.
Een marge van 10% op je omzet is heel netjes, niks mis mee
Hoe meer van je apparaten en devices aan het internet komt te hagen, hoe meer je in je dagelijks leven gevolgd kan worden.
Het is niet tegen te houden. Het zal gewoon makkelijk worden en de tieners over 10 jaar zullen het raar vinden dat in 2014 alleen pc's tablets en smartphones in de meeste huishoudens connected waren.
Maar het kan ook doorslaan, er zijn tegenwoordig al koelkasten met ingebouwde twitter. Kun je meteen met iedereen delen dat je boter half op is zonder je telefoon uit je broekzak te hoeven pakken 8)7

Ik zie het nut niet in van een koelkast, magnetron, of wc met wifi (en al helemaal niet met apps voor facebook of twitter oid), het lijkt mij dat ze dan alleen maar gevoeliger worden voor storingen of hackers die zich vervelen (dat je wc continu doorspoelt zodat je waterverbruik omhoog schiet bijvoorbeeld).
Je stelt op je als een klassieke beheerder van je oude gewone leventje.

Twitter in je koelkast? Dat zijn idd nerdy dingen. Maar niet als je koelkast twittert dat je al 100 dagen gezond eet en dat allemaal zonder boodschappen te doen.

Hoe kosten effecient wil je het hebben...

Mij boeien houdbaarheidsdatums dan niet meer want je weet uit historische data hoeveel dl melk je drinkt in de zomer en in de winter per dag. Nieuwe maaltijd uitproberen, AH bezorgt het direct.

En dit is nog maar een klein hoekje in je huis. Laat staan de rest.

Alles word connected, en bij sommige eerder dan bij andere.

Zo zullen er een paar zijn die een paar jaar terug zoveel gloeilampen hebben gekocht dat ze konden. Puur omdat gloeilampen fijn zijn. Terwijl ik mijn hele huis vol wil hangen met Hue lampen. Er zijn 2 uitersten, maar zodra de mainstream hier lucht van krijgt, de nieuwe levensstijl dan gaat het heel erg hard.
Cisco en Philips zijn aan het testen met LED verlichting die via TCP/IP aangestuurd en via PoE gevoed worden. Leerlingen leren het beste met een bepaalde kleur licht, dus met de juiste verlichting kunnen schoolprestaties verbeterd worden. Is er een noodsituatie, dan kan de LED verlichting hergeprogrammeerd worden om de uitgang te wijzen. (Zoals dat nu al in vliegtuigen gebeurt.)
Twitter in je koelkast? Dat zijn idd nerdy dingen. Maar niet als je koelkast twittert dat je al 100 dagen gezond eet en dat allemaal zonder boodschappen te doen.
Wat gaat het andere mensen aan hoe/wat ik eet en leef? Overigens is het nog een veiligheidsrisico. De koelkast ziet dat je een tijd lang twee keer zoveel eten koopt. De belastingdienst staat later op de stoep met de vraag waarom je een meerpersoonshuishouden erop na hou terwijl je aangegeven hebt dat je alleen woont (en dat daadwerkelijk doet).

Wat de koelkast niet weet is waarvoor het eten gebruikt wordt. Daardoor zullen verkeerde conclusies getrokken worden en wordt je sneller aangemerkt als verdachte. En wanneer een verdachte in de gaten wordt gehouden, doet hij vanzelf iets waardoor hij als schuldig kan worden bestempeld.

Hetzelfde met alle 'smart' apparatuur. Webcam op een nieuwe TV? Natuurlijk, maar dan komt die TV ook nooit aan een netwerk te hangen. 'Smart' meter? Als je hem niet hebt: weigeren. Als je hem wel hebt: sterkte.

Voor de massa Twitteraars en Facebookgebruikers: je bent niet zo interessant als dat je denkt, tussen de rest van het plebs dat ook niet zo interessant is als dat zij denken.
Wat gaat het andere mensen aan hoe/wat ik eet en leef?
Twitter is ook een DM platform, maar dat gebruiken we in NL niet zoveel. Maar als twitter kan, kan een whatsapp-je ook wel.
In de toekomst worden er chips ingebouwd in de WC die je ontlasting analyseren. Ziektes zoals darmkanker kunnen dan al in een vroeg stadium opgespoord worden. En daarvoor is het handig dat de WC via Wifi verbonden is met het Internet.
Handig toch, voordat er twitter was moest je na het eten 300 telefoontjes plegen om te vertellen wat je gegeten had.
Je krijgt een -1, maar dit is wel precies mijn gedachte ook. Vroeger deelde je niets wat je deed, en nu alles (vanwege de laagdrempeligheid denk ik). Wat ik alleen nog niet snap, en noem me dan ook maar "oud" en "conservatief"; waarom vond je het vroeger niet nodig om te delen wat je at, en nu wel? Waarom denk je dat anderen dat nu ineens wťl interessant vinden?
Je ging idd niet 300 mensen bellen en een foto mailen / faxen met je bord eten. Maar niet alleen maar omdat dat enorm omslachtig was; ook omdat je wist dat niemand het interesseerde... dat is denk ik niet veranderd!
Dat heb ik nu al als ik iets nieuws koop waar geen ethernet of wifi op zit.
Dit. Allemaal leuk, die "vooruitgang," maar soms is het gewoon beter om dingen te laten zoals ze zijn. Niet alles hoeft met elkaar verbonden te zijn, niet iedereen hoeft alles van mij te weten.
Dat vind jij, ik zie graag dat er veel meer apparaten met het internet verbonden worden, vooruitstreven!
Denk aan zaken zoals LiFX: http://lifx.co/
Overigens betekent als iets aan internet gekoppeld zit niet meteen dat er meer privacy verloren gaat. Het is ook zaak dat bedrijven hiermee rekening houden, zelf heb ik er weinig problemen mee, maar zoals je aangeeft, zijn er genoeg mensen die dat wel hebben.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 13 februari 2014 21:19]

Met Google en o.a. Nest kan je dat vergeten. Better safe then sorry.
Wat een onzinstatement! Zonder dat er uberhaupt toekomstplannen bij Nest zijn gemaakt begin je daar nu al over?
Wie weet dat Google ook gaat verdienen aan hardware? (wat ze trouwens al flink doen via Chromecast en Nexus apparaten, maar denk ook aan Play Store inkomsten).
Google heeft net Motorola verkocht. Het verdienmodel van Google is nog altijd het verkopen van gepersonalisseerde advertenties. Dus ja, reken er maar op dat Google linksom of rechtsom Nest en aanverwante producten gaat gebruiken om er advertenties mee te kunnen verkopen. Thermostaat op 23 en Google TV aan op een romantische film = reclame voor een dure parfum.
De geschiedenis leert ons dat ALLES wat aan het internet hangt vroeg of laat wordt gecompromitteerd, al dan niet van staatswege.
Tsja "vooruitgang" ... maar vroeger had ook niemand een gsm... hoogstens een pieper. En toen de gsm beschikbaar kwam, hoorde men ook zeggen "moet dat nu?"
Hallo zeg, we zitten hier op tweakers.net. Bovendien gaat het over het "internet of things". Tenzij jij een ding bent hoef je niet te vrezen dat er meer over jou persoonlijk wordt verzameld.

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 13 februari 2014 21:40]

Dus omdat ik niet beschouwt word als een 'ding' hoef ik niet te vrezen? Als alles aan het internet gehangen word gaat alles informatie verzamelen, waarom hangt het anders aan het internet. Dus alle apparaten verzenden en ontvangen data over mijn persoonlijke leefomgeving, dus er zal wel degelijk meer informatie over mij persoonlijk worden verzameld.
UTP kabeltje niet aansluiten ?
WiFi niet aanmelden op het netwerk ?
Je hebt uiteindelijk zelf in de hand of je connected wilt zijn of niet.
Leuk voor de energiebedrijven en jammer voor de aarde.
Het CO2 effect is een hoax ;)

nou ja, geen hoax natuurlijk, maar bij lange na niet bewezen en/of wetenschappelijk onderbouwd in ieder geval.
Vind ook wel mooi dat dit bericht direct boven deze stond:
nieuws: Nieuwe malware richt zich op Linksys-routers
Linksys is een merk van Cisco.
Hoe meer apparaten om je heen die aan het internet hangen hoe meer risico je loopt. Heb daarom ook niet zoveel zin in bijvoorbeeld zo'n "Toon" thermostaat van Eneco of andere meters die aan het internet hangen. Ze zouden ook prima moeten kunnen werken zonder internet.
alledaagse apparaten die communiceren via het internet.

An sich allemaal leuk, maar het brengt zo ook genoeg 'problemen' mee. Auto's die tot op de meter gecontrolleerd kunnen worden, hackers/sniffers die precies weten of je wel/niet thuis bent, om maar niet te praten over algemeen misbruik (even je termostaat op 25+ zetten op afstand 'voor de gein').

Voor elk 'goed' idee dat er bedacht wordt, zijn er 10 om er misbruik van te maken.
Met die gedachte hadden we allemaal nog met een ganzenveer geschreven.
Je bedoelt ipv met onze atoom vliegauto naar het werk gegaan en 4 uur later weer lekker lang van het weekend kan genieten omdat het werk van die week is gedaan.
Met al die gemakken van dien werken we nog net zo lang als pak hem beet 50 jaar geleden toen ze dat soort idealistische ideeŽn hadden.
Mooi die voorruitgang.
Mooi die voorruitgang.
Je bedoelt dat jij niet op je telefoon/tablet de livestreams van de Olympische spelen hebt zitten kijken? En dat je geen bitje data in een enorm gedistribueerd server netwerk hebt staan? We zijn de laatste jaren heel erg snel gegaan op technologisch vlak. Punt is dat het werk zich daaraan heeft aangepast. Als we nu exact hetzelfde werk zouden doen als 50 jaar geleden, dan zou je inderdaad vrij vlot klaar zijn voor de dag. Maar ja, ook het werk zelf is technologisch geavanceerder geworden.
"Voor elk 'goed' idee dat er bedacht wordt, zijn er 10 om er misbruik van te maken. "

Je gaat toch geen reclame maken voor coca cola hier he? Voor we het weten beginnen ze hier ook vals te zingen...
Waarom draaien we het niet om...

Laat een wasmachine een hulpmiddel blijven voor het schoon krijgen van vuile was, zonder toevoeging van internet. Ontwikkel een robot met toegang tot internet en laat die de wasmachine besturen. Op commando (of voor de fantasy fans) vanuit zichzelf (zoals gerichte marketing vanuit de hedendaagse .com bedrijven). Hoef ik nog maar 1 product te vernieuwen ieder 2 a 3 jaar, niet omdat deze versleten of defect is, maar omdat ik geen updates meer krijg. The i... I

Edit On topic: Voelt een beetje als lid worden van een clubje, zodat we later leuke afspraken kunnen maken waar we ons allemaal aan houden.

[Reactie gewijzigd door incognito5314 op 13 februari 2014 22:12]

Omdat een robot maken die knopjes moet gaan indrukken extreem inefficient is tov gewoon dat apparaat het rechtstreeks zelf te laten doen. Alleen al de rekenkracht die nodig is om een display af te lezen is gigantisch tov gewoon een berichtje sturen wanneer het wasmiddel op is.

Maar als jij robots wilt maken die dat doen, be my guest. Als er interesse in is kan je ze gaan verkopen.
Je ziet dit verkeerd. Met IoT kunnen we daarwerkelijk goede dingen gaan doen. Stel je voor dat die wasmachine aan het IoT hangt, verbonden met je energie leverancier. Jij zet de wasmachine aan, maar omdat er op dat moment niet voldoende vermogen beschikbaar is in het net, en men later overcapaciteit heeft, verteld de energieleverancier jou wasmachine even te wachten met starten. Dit levert twee dingen op: voorkomen van overcapaciteit op het net ( = minder uitstoot, verspilling, etc...) en het kan jou als klant een voordeel opleveren (waarschijnlijk lagere tarieven in de dip).

Als dit gebaseerd worden op open standaarden (waar ik bij Google vraagtekens bij zet, omdat die toch hun eigen geld moeten verdienen) zie ik het probleem niet? Zeker als partijen als Cisco, Panasonic, maar ook een Bosch hier aan mee doen, vertrouw ik op de juiste techniek, zeker omdat deze partijen afhankelijk zijn van de verkoop van fysieke producten die moeten samenwerken, in plaats van diensten die informatie verzamelen en daar geld mee verdienen (zoals Google).
In den beginne was er een site met een videocamera die gericht was op een koffiezetapparaat zodat je kon zien of er nog koffie was ...
Ik was eens in een fabriek waar ze camera's op analoge meters gericht hadden om deze uit te kunnen lezen op een afstand in de operators kamer.....

Internet of things... straks heeft elk apparaat internet. Het is ook zo gemakkelijk hedendaags, en elke microcontroller of ARM SoC ondersteund het. Kleine goedkope Wifi moduletjes.. noem het maar op. Het kan wel de foute kant op gaan.

Ik heb altijd zo'n gevoel dat veel science fiction films nog wel eens uit kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 februari 2014 20:23]

Ik was eens in een fabriek waar ze camera's op analoge meters gericht hadden om deze uit te kunnen lezen op een afstand in de operators kamer.....

Internet of things... straks heeft elk apparaat internet. Het is ook zo gemakkelijk hedendaags, en elke microcontroller of ARM SoC ondersteund het. Kleine goedkope Wifi moduletjes.. noem het maar op. Het kan wel de foute kant op gaan.

Ik heb altijd zo'n gevoel dat veel science fiction films nog wel eens uit kunnen komen.
Yah, including 1984, aangezien we daar al flink naar op weg zijn :+
En dan met al die onthullingen over massaspionage op telefoons, als er dan ook gewoon draadloze lampen komen etc. kunnen overheden gewoon weten of je thuis bent, en in welke kamer je bent, wat je doet. Het is net of wij allemaal Sims zijn en de overheid is de speler.. Beangstigend!

..maar aan de andere kant is het toch wel gaaf, de gadgets die hierdoor zullen bestaan.
Totdat we voor die dingen ipv wifi lifi gebruiken ;) dan kan je alles wat je doet weer netjes prive maken door de gordijnen dicht te doen.
Is het bereik van een draadloze verbinding echt nog belangrijk als het met het internet communiceert? ;)
Tja, als de overheid wil weten waar je bent kunnen ze ook wel stiekem chips in je auto planteren...of in je huid met een "griepprik" o.i.d.
U heeft waarschijnlijk te veel naar Mythbusters gekeken... Maar niet goed opgelet

http://mythbustersresults.com/episode8
Ik vind de meeste internet-of-things-apparaten vooral overbodig. Het zijn gadgets die worden gepresenteerd als revolutie. Zeker, er zijn voordelen, maar ik hoef niet op het werk te weten of mijn kinderen (als ik die had) al thuis zijn, of de hond moet worden uitgelaten, of dit en dat wel niet aan staat of goed ingesteld staat.

Het punt is dat een overvloed aan mogelijkheden, na inburgering, gaat voelen als een overvloed aan verplichtingen, in de vorm van update-sickness bijvoorbeeld. Je levert dan, paradoxaal genoeg, peace of mind in, in ruil voor controle.
Internet of Things word vooral het Internet of Hacked Things. Je koelkast 2 jaar oud? Nee dan doen we geen beveiligingsupdates meer hoor. Niet dat we er kaas van gegeten hebben uberhaupt als koelkastfabrikant, maar goed.

Ik vermoed dat t een ramp wordt.
Het handige: het hoeft niet. Dan koop jij een koelkast zonder internet. Niemand dwingt je ertoe. De grote fabrikanten? Dan richt jij toch je eigen bedrijf op dat koelkasten maakt. Als niemand die koelkasten met internet willen (die je blijkbaar verplicht moet verbinden met het internet), dan wordt jij enorm rijk. Leuk toch?

Tuurlijk kan je ertegen zijn dat het gebeurd. Maar dat verandert niks aan het feit dat het gebeurd. Je kan moeilijk bedrijven verbieden goedkopere wifi modules te maken. (Al als ik sommige reacties op tweakers lang zie komen zijn er nog mensen voor zulk soort ideeŽn ook).
Mwah, soms moet je wel. Papiergeld zal ook ooit verdwijnen, ook al vertrouw je elektronisch betalen niet. Zelfde met een elektronisch patientendossier.

Je kan zulke dingen uitstellen, maar op een bepaald moment zit je zo in de minderheid en loop je vast!
Bij sommige dingen heb je gelijk ja. Bij koelkasten, wasmaschines, lampen, thermostaten, etc, absoluut niet. En dan zal je ook nooit in de minderheid zijn als het door velen gezien wordt als een probleem.
Meer dan $1,4 miljard dollar minder winst, maar we gaan $100 miljoen investeren in "Internet of Things" dus dan is het allemaal niet zo erg? Leuke marketing, maar feit blijft dat Cisco het niet goed doet momenteel
Het internet of things zorgt wel voor de next big wave. Dus een goede investering voor Cisco. Als die markt niet wordt ontwikkeld zal het alleen maar nog slechter gaan met het bedrijf. Groei van internetverkeer is hun bestaansrecht.
Cisco investeert regelmatig in startups van oud-Cisco mensen. Vervolgens kopen ze het bedrijf weer terug. Dit hebben ze bijvoorbeeld ook met Cisco UCS gedaan. (Nuova, Nexus switching en server omgeving) Je kan zo sneller innoveren, zonder dat je last hebt van een groot bureaucratisch bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Bl@ckbird op 14 februari 2014 01:02]

Fijn, nog meer dingen op afstand. Nog minder sociale controle. Nog luiere en dikkere mensen. Stel je voor dat je op moet staan om het knopje van je koffie apparaat in te drukken. Stel je voor dat je met de fiets naar de winkel moet omdat je melk toch wel op was.

Tuurlijk, vooruitgang is leuk, maar t loopt nu al de spuigaten uit... Kijk eens op een perron voor de grap. Hordes met zombies, starend naar hun telefoontje. Want stel je voor dat je een uurtje niet twittert of facebook checkt... Fucking asociale maatschappij is het aan het worden met steeds meer geÔsoleerde personen die leven in een digitale wereld. En dit soort ontwikkelingen maken t er niet minder op. Nog meer mensen die straks al maanden/jaren dood in huis liggen/zitten omdat alle boodschappen toch automatisch gaan. Dus naar buiten kwamen ze toch al nooit... Ik zie t zo gebeuren... Voor mij mag alles lekker gescheiden blijven. Kan je tenminste nog eens je eigen hersenen gebruiken ipv apparaten alles laten analyseren en beslissingen laten nemen. Ik stop nu, want ik moet ff naar mn termostaat lopen om m bij te zetten. En zoals de reclame van Ben. Gebruik die uitknop eens op je mobiel en kijk om je heen.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 14 februari 2014 08:06]

Fijn, nog meer dingen op afstand. Nog minder sociale controle. Nog luiere en dikkere mensen. Stel je voor dat je op moet staan om het knopje van je koffie apparaat in te drukken. Stel je voor dat je met de fiets naar de winkel moet omdat je melk toch wel op was.
Ik zie niet in hoe het automatiseren van je huis iets veranderd aan het feit dat mensen tegenwoordig vastgegroeid zitten aan sociale media. Dat zijn twee compleet verschillende dingen. IoT gaat over het combineren van gunstige eigenschappen van apparaten, ze slimmer maken (een koelkast die zo veel mogelijk stroom probeert te gebruiken als het netwerk overcapaciteit heeft), niet om mensen in isolement te trekken. Je hebt gelijk, mensen zijn tegenwoordig verslaafd aan hun telefoon (tegenvraag: hoeveel levendige discussies had je pakweg 10-15 jaar geleden op het perron? Toen waren mensen verdiept in hun ochtendkrant), maar IoT heeft daar niets mee te maken. Ik zou het geniaal vinden als mijn wasmachine precies zo zou aanspringen, zodat het programma klaar zou zijn als ik thuis kwam.
In een slim huis kan je niet dagen dood liggen. Dat kan vooral in een dom huis. Hoe vaak ga jij naar je oma of je moeder? Internet of things is niet alleen luxe. Er zijn heel veel nuttige toepassingen.

Als jij perse zelf lichtknopjes wilt indrukken omdat je daar aan gehecht bent of omdat dat jouw fysieke sport prestaties betreft, dan moet een slim huis dat als eerste leren. Maar misschien wil jij toch wel op afstand iets uitzetten zoals de verwarming als je dat vergeten bent voordat je op vakantie ging.
Om straks maar handig te kunnen uitlezen hoeveel koffie je per dag zet, hoe lang je hometrainer per dag in gebruik is, hoe lang je in je bed ligt, waar je precies in je huis loopt, hoevaak je per dag naar de plee gaat.
Nog even en er komt een digitale connected weegschaal in de wcpot. Dan mag je vervolgens afrekenen per kilogram stront die je per maand door de pot spoelt.

Uiteraard is dit alles ook zeer handig voor reclamedoeleinden. Leg je maar vaak genoeg een drol neer per dag krijg je reclame voor aambeienzalf om je oren op je facebook o.i.d.

Het zal volgens de meeste mensen ongetwijfeld zo'n vaart niet lopen maar dit soort dingen gaat straks flink misbruikt worden door grote bedrijven.
Eerst wordt zoiets gepromoot door in te spelen op het gemak van de mens. Koffiezetapparaat aanzetten op afstand, automatisch boodschappen bijbestellen als de koelkast leegraakt.
Vervolgens komen de bedrijven die geld ruiken en gebeurt er ineens iets heel anders.

Denk bijvoorbeeld ook aan de (zorg)verzekeraars. Die kunnen straks exact gaan uitlezen wat jij allemaal voor dingen uitspookt wat betreft je gezondheid/veiligheid en daar het premiebedrag of de dekking van het pakket op aanpassen.

Noem mij maar paranoide maar als dit zo door gaat weet, voor het einde van deze eeuw, niemand meer beter. Helaas.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True