Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 240 reacties

Nog geen halfjaar nadat UPC nieuwe abonnementen met hogere snelheden introduceerde, komt de provider opnieuw met nieuwe alles-in-1-pakketten. De abo's hebben hogere snelheden voor een lagere prijs, maar voor bestaande abonnees wordt de snelheid niet automatisch verhoogd.

UPC logoHet goedkoopste alles-in-1-pakket van UPC biedt vanaf woensdag, wanneer de nieuwe abonnementsvormen worden geïntroduceerd, een downloadsnelheid van 50Mbit/s en een uploadsnelheid van 2,5Mb/s, tegen een prijs van 40 euro. Voor die prijs zijn ook telefonie en digitale tv inbegrepen.

Het Alles-in-1-Standaard-abonnement, dat op dit moment nog 50 euro per maand kost, wordt geschrapt. In plaats daarvan komt het Alles-in-1-Power-pakket, dat voorheen 57,50 euro per maand kostte en vanaf woensdag voor 50 euro per maand kan worden afgesloten. Voor dat bedrag krijgen klanten een downloadsnelheid van 120Mbit/s. Het Alles-in-1-Extra Power-abonnement gaat 65 euro per maand kosten, waarbij klanten een downloadsnelheid van 200Mbit/s en een uploadsnelheid van 10Mbit/s krijgen. Dit abonnement is echter niet in alle delen van het UPC-gebied beschikbaar, tekent UPC aan. Momenteel biedt UPC de snelheid van 200Mbit/s aan bij zijn Alles-in-1 Extreme Power-abo, dat 89,50 euro per maand kost. Daarbij is de uploadsnelheid 20Mbit/s: die wordt nu dus gehalveerd.

Het aantal digitale hd-zenders wordt voor alle Alles-in-1-abonnementen verhoogd van elf naar vijftien. Bij de Power- en Extra Power-abonnementen krijgen klanten een mediabox waarmee ze ook kunnen opnemen, terugspoelen en pauzeren; bij het Basis-pakket is dat niet mogelijk. Ook kunnen afnemers van de twee duurdere pakketten kiezen voor de Horizon-settopbox; daarvoor moeten klanten dan wel vijf euro per maand extra betalen.

De nieuwe snelheden worden niet automatisch doorgevoerd voor bestaande abonnees, maar marketingdirecteur Hans Blom van UPC belooft dat de komende anderhalf jaar contact wordt opgenomen met alle bestaande klanten om hun de keuze te bieden over te stappen. "Het nieuwe portfolio is zowel voor bestaande als voor nieuwe klanten. Er wordt geen onderscheid gemaakt", aldus Blom tegenover Tweakers. "Alle bestaande klanten kunnen naar deze nieuwe abonnementen overstappen." Dat kan ook als klanten nu een pakket hebben waarbij ze meer betalen dan in de nieuwe situatie, belooft Blom, en ook als ze nog vastzitten aan een eerder jaarcontract bij UPC.

Bestaande klanten moeten wel weer een jaarcontract afsluiten als ze willen overstappen naar de nieuwe abonnementsvormen. "Maar dat moeten nieuwe klanten ook", werpt Blom tegen. "Klanten kunnen hier vrijwillig voor kiezen, maar ik verwacht dat veel klanten hier gebruik van zullen maken." Ziggo, de andere grote kabelaar in Nederland, kiest er doorgaans voor om snelheidsverhogingen automatisch door te voeren bij bestaande gebruikers. Waarom UPC daar niet voor kiest, kan Blom niet aangeven.

Wat verder opvalt aan de abonnementsvormen, is dat de verhouding tussen de download- en uploadsnelheid, die bij kabelverbindingen altijd al scheef is geweest, nog verder uit de pas gaat lopen: bij het abonnement van 50 euro per maand krijgen klanten vanaf woensdag een downloadsnelheid van 120Mbit/s en een upload van 6Mbit/s, terwijl dat nu nog 60Mbit/ s tegenover dezelfde uploadsnelheid is. "We zien dat de vraag naar uploadcapaciteit veel minder snel stijgt dan de vraag naar downloadsnelheid", zegt Blom. "Daarom hebben we bij het verhogen van de snelheden de nadruk gelegd op de downloadsnelheid. In de toekomst kan dat veranderen."

Dat de downloadsnelheid in de toekomst nog verder zal worden verhoogd, lijkt een gegeven: UPC is op dit moment bezig met het testen van een downloadsnelheid van 500 megabit per seconde. Op dit moment wordt die downloadsnelheid bij klanten thuis getest. In mei maakte de provider al bekend die snelheid nog dit jaar te willen gaan aanbieden aan klanten. Met de hogere snelheden wil de kabelaar waarschijnlijk voorkomen dat klanten weglopen naar glasvezelaanbieders.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (240)

1 2 3 ... 8
"We zien dat de vraag naar uploadcapaciteit veel minder snel stijgt dan de vraag naar downloadsnelheid", zegt Blom. "Daarom hebben we bij het verhogen van de snelheden de nadruk gelegd op de downloadsnelheid. In de toekomst kan dat veranderen."

Wat een bull-verhaal... :')
De vraag wordt toch bepaald door de aangeboden downloadsnelheid?
Je framerate is immers in verhouding tot en niet afzonderlijk in te schalen.
Bij 120mbit moet je in principe altijd minimaal 10-12mbit (ratio 10:1) aan upload meegeven, anders haal je die 120mbit down ook niet goed. Een soort 'schijn'-snelheid krijg je dan, een speedtestje zal (gecached) nog wel 120mbit aangeven, maar met binnenlurken loop je tegen barrires aan. :/
Dit is blij maken met een dooie mus, ik zou hier niet intrappen.
Zoals computerjunky hierboven aangeeft zijn de up- en downloadsnelheden niet rechtstreeks gelinkt aan elkaar. Hoe dan ook, er is juist wel sterk toenemende behoefte aan upload-snelheid; de gemiddelde gebruiker heeft daar een stuk meer aan dan een ng hogere download-snelheid. Een video kijken op Youtube gaat ook prima met 20Mbit down, maar het plaatsen van die video op Youtube duurt voor veel mensen nog merkbaar lang. Net als het uploaden van die 800 vakantiefoto's naar de Hema-site en het synchroniseren van bijvoorbeeld Google Drive na het plaatsen van een aantal grote bestanden.

Dus UPC praat wederom onzin: De upload blijft achter omdat de grote download-waarden stoer staan in de reclames, en omdat kabel technisch al niet hele hoge uploadsnelheden toelaat. En dat terwijl de gemiddelde gebruiker meer heeft aan 20Mbit down + 10Mbit up, dan aan 50Mbit down + 2,5Mbit up.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 september 2013 11:32]

Waar haal je de info vadaan dat je voor iedere 10 mbit 1 mbit upload nodig heb?

Dat is complete onzin mijn oma heeft 50/2,5 en dat werkt prima en ik weet zeker dat het met 1 mbit up en 200 down ook prima op max 200 mbit werkt.
De info die je verstuurd tijdens het binnenhalen is zo goed als niks en kan over een telefoonlijn snelheid nog wel.

verder is de upload wel belangerijk voor gebruikers maar niet voor het downloaden maar puur voor clouds en mailen enz.
en het slaat ook nergens op dat upc minder en mider upoad geefd als mensen het volgens hun toch niet nodig hebben.
als ze het toch niet gebruiken kan je ze makkelijk 50 mbit up geven omdat ze er toch geen gebruik van zouden maken en dus niet voor netwerk overlast zouden zorden.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 september 2013 13:44]

De hete adem komt niet alleen van glas ...ook glas gaat de adem voelen. Alle partijen willen een alles-in-1 ding verkopen. Echter zodra het mogelijk (en ook stukken goedkoper) wordt om on-demand content via internet te kopen voor een vast bedrag, zal de vraag naar tv zenders drastisch dalen.

Hiervoor is het wel 'handig' om goede, stabiele en snelle internetverbinding te hebben. Voor een n-persoonshuishouden maakt het niet gek veel uit denk ik. Koperdraadje doet het heel aardig. Maar zodra er meerdere personen in het huishouden flink lopen te skypen, content lopen te kijken, dan wordt het een ander verhaal.

Waar we tegenaan lopen is dat de infra-boeren er achter komen dat ze buiten spel gezet worden. Daar niemand eerst om hun heen kon, zijn ze meer en meer alleen maar een doorgeefluik.

Ik denk dat het best een hele interessante business case oplevert als die infra-boeren gewoon zich concentreren op infra: goede stabiele hoogwaardige doorgeefluik van data. Niks moeilijk doen met allerlei inkopers voor content en onderhandelingen laten doen door mensen die hartstikke duur zijn. Geen rare commissies, adviesgroepen, etc die bepalen wie wat mag zien. Geen duur decodersysteem te onderhouden om 'hobbyisten' te verhinderen dat ze meer zien dan waar ze voor betalen. Simpel factuursysteem.

Ik zou ervoor tekenen.
Is dat zonder het "kijk en luister" geld van rond de 16 euro? Toen ik UPC nog had moest ik dat ook betalen bovenop het normale abbo.
Is dat zonder het "kijk en luister" geld van rond de 16 euro? Toen ik UPC nog had moest ik dat ook betalen bovenop het normale abbo.
Dat bedrag betaal je alleen erbij als je een los internetabonnement hebt (helaas). Als je een alles-in-n pakket neemt, dan zitten alle kosten voor televisie erbij inbegrepen.
Dus bij een abo zonder televisie betaal je juist wel apart nog kijk en luister geld?
Ik zit bij Tele2, alleen internet. Ik betaal nu het eerste jaar 12,50 voor 50/5 Mbit. Daar komt geen kijk en luistergeld bovenop.

Edit: zoals ik in de reacties hieronder lees is/was dat bedrag dus voor de analoge tv aansluiting als je die had.

[Reactie gewijzigd door Onno ! op 3 september 2013 11:23]

Dus bij een abo zonder televisie betaal je juist wel apart nog kijk en luister geld?
Ik zit bij Tele2, alleen internet. Ik betaal nu het eerste jaar 12,50 voor 50/5 Mbit. Daar komt geen kijk en luistergeld bovenop.

Edit: zoals ik in de reacties hieronder lees is/was dat bedrag dus voor de analoge tv aansluiting als je die had.
Er bestaat niet meer zoiets als kijk- en luistergeld, allang niet meer. Maar als je alleen internet bij UPC afneemt, betaal je alsnog voor het analoge tv-signaal. (Waar ook de rechten voor tv-zenders mee zijn inbegrepen, waaronder de publieke zenders, die voorheen kijk- en luistergeld vroegen - maar dat is echt een klein deel. Zenders als Discovery zijn veel duurder.)
De groep mensen die een Internet Only dienst afnemen is dermate klein dat UPC het niet moet hebben van die kleine groep mensen. Ik behoor tot de kleine groep die alleen nog digitale en analoge televisie afneemt bij UPC en de rest "nog" via glasvezel afneemt.

Neem je al die diensten los af bij diverse andere partijen dan zul je al gauw zien dat je wel duurder uit bent. Zo merk ik dat ik (uitgaande van prijzen zonder kortingen) 10,00 per maand meer betaal maar goed, dat tientje per maand nu is gezien het zenderaanbod (ook voor m'n kids) meer dan waard.
Ik zie geen sterretje of kleine letters bij de reclame, dus de prijs per maand zou de prijs per maand moeten zijn.
Glasvezel wordt met duvel en geweld uit de grond gestampt. De stappen die UPC nu "moet" maken zijn als de sprongen van een kat in het nauw.

Ik heb een alles in 1 HD pakket bij telfort met 100 mbit voor 60 euro incl bellen.

Betaalde paar maanden geleden nog 65 euro bij UPC voor 30 mbit met sd tv zenders en standaard bellen.

Hier bij ons in de buurt stapt vrijwel iedereen over op glasvezel. Het is uiteraard gissen, maar ik vermoed dat UPC hun klanten bestand over heel nederland gezien behoorlijk ziet slinken. En niet onterecht Alles tot aan de verdeel kasten is glasvezel en de huis aansluitingen zijn verbonden met 60 jaar oude aan elkaar geknoopte oxiderende coax rommel. Mijn UPC heeft nog geen maand fatsoenlijk gewerkt.

Ze stampen maar steeds meer Mbit over die instabiele lijntjes en als de hele straat savonds tv kijkt klapte bij mij het internet eruit omdat het signaal te laag werd.

En nu gaan ze dus 200 mbit over dezelfde hardware laten lopen... ben blij dat ik daar weg ben!

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 september 2013 11:22]

U lult uit uw nek. Sorry, maar het is zo.

Lang niet iedereen stapt over naar glas , en daar zijn zker ook veel problemen mee, kijk maar naar Xs4all en KPN . Ik ken net zoveel mensen die problemen hebben met glas dan met kabel. UPC is in mijn regio ruim vertegenwoordigd en hier zijn relatief weinig problemen , alles werkt zoals het hoort .

Feit is dat het beide prima kan werken, maar dat ligt er wel heel erg aan waar je zit.

Btw, ik krijg via het houtje-touwtje koper netwerk waar jij het over hebt stabiel 150 megabit met een latency van 7 ms, dit krijg je met glas ook maarzo niet voor elkaar. Mijn broer heeft een latency van 16 , meer dan dubbel dus. en het zo goed als nooit offline. Het is apart dat jouw ervaringen met kabel schijnbaar voor heel nederland moet gelden.

Ben niet pro of anti , maar je moet dingen wel in het juiste perspectief zien. Die nieuwe abbo'tjes bieden gewoon heel veel waar voor je geld.
Ja precies! Jou persoonlijke ervaring is exact wat er in heel Nederland gebeurt.. Alle nieuwbouw wijken (tot 10 jaar oud) hebben allemaal van die aan elkaar geknoopte 60jaar oude koperen lijntjes liggen....

God wat kan ik hier slecht tegen. Uiteraard zijn er hier en daar wat brakke aansluitingen en ja ik ben het volkomen eens met de stelling dat UPC achter glasvezel aan zit. maar dat geld net zo goed voor Ziggo en alle ADSL aanbieders. je hebt het over een totaal andere techniek met andere aanbieders en andere beschikbaarheden! en ik weet niet of je de laatste tijd UPC een beetje hebt kunnen volgen maar het gaat redelijk goed met ze en hun klanten bestand zakt helemaal niet in elkaar.

Ik heb de laatste 5 jaar op 3 verschillende locaties gewoond in het UPC dekkingsgebied en overal heb ik een uiterst goede en betrouwbare verbinding gehad van ze. van 30mbit tot 120mbit. Nergens problemen gehad. En de service is ook sterk verbeterd t.o.v. de chello tijd.

Ennuh 200 mbit over de zelfde hardware gaat NOOIT lukken! Ze hebben niks voor niks een nieuwe DOCSIS versie met bijbehorende hardware.

Les: Verdiep je eens in de materie voordat je van de daken gaat lopen schreeuwen dat alles zo k*t is!
Ennuh 200 mbit over de zelfde hardware gaat NOOIT lukken! Ze hebben niks voor niks een nieuwe DOCSIS versie met bijbehorende hardware.
Met de nieuwe hardware moet ik het ook nog maar zien... Volgens mij hoor ik altijd 'tot -zoveel-mbit' of 'met een maximale snelheid van -zoveel-'.

Een snelheid van 1mbit down is nog steeds tot 200mbit...
Jij bent duidelijk in de war met die reclames van ADSL boeren.

UPC gebruikt het woordje "tot" niet. De snelheden zijn gegarandeerd, je zit er hoogstens 3-5 Mbit onder. Als je er verder onder zit dan kun je ze gewoon bellen en gaan ze het in orde maken voor je.

Ik snap dat je als niet-UPC klant sceptisch bent, maar ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met UPC en ik zie het ook in mijn omgeving dat de snelheden en uptime prima in orde is.
Helemaal mee eens. Ik heb onlangs mijn snelheid laten verhogen van 60 naar 100Mb en met downloaden via Sunnyusenet haal ik die 100 ook vrijwel continu. Heel sporadisch stort de verbinding weleens in tot zo'n 15 20 Mb, geen idee of dat aan Sunny Usenet of aan UPC ligt, maar over het geheel genomen haal ik vrijwel altijd de snelheid die ik van UPC afneem. En dan zit ik in een wijk waar vrijwel iedereen UPC heeft en waarvan er veel grote downloaders zijn. Nee, UPC heeft de zaken vele malen beter op orde dan een aantal jaren geleden. Ik denk zelfs beter dan Ziggo, want daar heb ik recent zeer negatieve eraringen mee bij het ondersteunen van de plaatsing van het kabelmodem in het huis van mijn vriendin. Het kabelmodem staat al ruim drie jaar op dezelfde plek en heeft altijd prima gewerkt, Na recente werkzaamheden viel continu de verbinding weg en als snel kwam men bij Ziggo tot de conclusie dat het aan de verbinding van het kabelmodem lag want deze stond niet in de meterkast en de kabel vanaf de meterkast mag max maar 2 meter zijn i.p.v. de 7 8 meter nu (via de muren en plafond). Nu vind ik dat vreemd dat de kabel ineens slechter is geworden en niet langer mag zijn dan 2 meter (eerdere monteurs hebben dat nooit vermeld) maar Ziggo geeft ineens geen support meer voordat het kabelmodem naar de meterkast is verplaatst. Dan pas willen ze verder kijken, Hoe arrogant wil je het hebben? Nu zijn er gelukkig een aantal glasaanbieders beschikbaar dus Ziggo gaat er binnenkort gewoon uit. Dat is de macht van de consument namelijk.
Die 2 meter van het aansluitpunt geldt voor elke verbinding. Als je daar het modem niet even wilt neerzetten voor troubleshooting moet je dat zelf weten, maar dan gaat de provider echt niet voor je aan het werk. En terecht.

´Het heeft altijd gewerkt´, weet je hoe vaak ze dat horen bij de helpdesk? Dat is het geval bij bijna iedereen die belt...

Gewoon ff met 2 meter kabel aansluiten, dikke kans dat het ook dan niet werkt en dan komen ze wel in beweging.

Vooral gaan dwarsliggen, dan kan je lekker tot het einde der tijden van provider gaan wisselen. Want dat is je macht...
Was ook altijd sceptisch, maar sinds dat ik over ben ben ik tot op heden best tevreden.

Zat voorheen bij XS4ALL en was tevereden met wat ik had, toch voor Horizon gegaan van UPC vanaf de eerste dag dat het mogelijk was en zodra de 100/10 abonement er was ben ik meteen daar voor gegaan.

Haal 95% van de tijd gewoon de maximale uit de lijn bij mijn Usenet provider.

3x gebeld vanwegen internet problemen bij UPC, wacht tijd bij bellen is dan wel langer dan bij XS4ALL

1ste keer was automatische incasso wat fout gegaan was, duurde een week vordat men er achter kwam dat het probleem daar zat dus wel een week zonder internet gezeten. Verder wel goed geholpen en verholpen maar een week zonder en dat die beste helpdesk mederwerer dit niet meteen kan zien was erg matig om het maar zo te zeggen. Toen dacht ik van, o neeeee UPC tafarelen in aan tocht.

2de keer een storing problemen met wegvallen van de de lijn, dit was na de nieuwe Firmware die Horizon onlangs heeft gekregen.
Eerst volgende dag meteen gebeld en daarna was het ook weer opgelost.

3de keer was er een storing in de omgeving wat van 05:30 tot 10:00 in de ochtend heeft geduurd.

Behalve het administratieve probleem is het elke keer goed en snel verholpen, tot nu toe ben ik nog te vreden en heb ik geen reden (die is er ook niet in dit vergrijsde dorp (glasvezel)) om weg te gaan bij UPC.

Kijk zelf bijna geen TV dus persoonlijk geen Horizon tv issues mee gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 3 september 2013 15:34]

UPC gebruikt het woordje "tot" niet. De snelheden zijn gegarandeerd, je zit er hoogstens 3-5 Mbit onder.
Door de gebruikte techniek wijkt de snelheid van kabel inderdaad niet veel af van wat geadverteerd word. Alleszins veel minder dan xDSL, waar de afstand een rol kan spelen bij de behaalde snelheid.

Echter betekent dit NIET dat de snelheden 'gegarandeerd' of 'belooft' worden, zoals velen wel eens durven beweren of aannemen. Snelheden garanderen gebeurd enkel bij business of corporate abonnementen en dan ook maar een minimumsnelheid, nooit het maximum.

Op de site van UPC kan je trouwens zelf lezen dat de snelheid onder bepaalde omstandigheden kan verminderen: http://www.upc.nl/klantenservice/internet/gedragscode/
Momenteel levert UPC al de (Euro)DOCSIS 3.0 modems mee welke gewoon naar wens werken. Ja vooruit je hebt gelijk, in het begin was dit inderdaad niet altijd even stabiel maar tegenwoordig stabiel zat voor thuis gebruikers.
En ik moet eerlijk toegegeven dat wanneer er een nieuwe versie uitkomt met bijbehorende hardware ik meestal de kat even uit de boom kijk voordat ik over ga op nieuwe hardware. Meestal zitten er inderdaad nog wat kinderziektes in. maar dat geld inmiddels al lang en breed niet meer voor (Euro)DOCSIS 3.0 hardware.

Zelfde geld eigenlijk een beetje voor de Horizon box van UPC./ Die was in het begin ook huilen met de pet op! En als je nu kijkt? Na de laatste paar updates hoor ik VEEL minder mensen klagen over hun box.

En ja je hebt ALTIJD gevallen waarbij je met zoveel mensen op een verouderde wijkkast zit dat je op piek momenten gewoon niet je max speed haalt maar dan nog durf ik te wedden dat je minimaal 80% van de tijd je toch de volle snelheid van je abbo haalt.
Daar waar men de wijkkasten heeft geupgrade heb je daar al weinig last van. Ik woonde tot begin dit jaar in een wijk waar zowat iedereen UPC had. Ik had daar een 120mbit abbo en haalde echt ALTIJD de volle snelheid. nu weet ik niet wat de overige bewoners van de wijk allemaal aan abbo's hadden maar ik was zeker niet aan het klagen. En ja ik heb in 2 jaar tijd ook 3x even langdurig geen connectie gehad (Lees minimaal 1 uur geen verbinding) maar dat moet je voor lief nemen als je een consumenten verbinding hebt.
Leuk, al die decoders bij je TV... Dat heb je namelijk met glasvezel.

En voor de prijs hoef je ook niet over te stappen, want wij hebben bij Ziggo Alles-in-1-extra voor 65 euro. Dat is dan radio/tv, 150/15mbit internet, 25 analoge / 60 digitale en 16 HD zenders en bellen.

Fijn dat je de kabel af doet als "oude rommel", maar voorlopig is het nog wel de makkelijkste oplossing, die voor de gemiddelde consument 0,0 onderdoet.

(ja, wij hebben ook glasvezel in de woning liggen)
dit geld niet voor alle glasvezelaanbieders, maar voor het gros wel. Voor mij was het een reden om de tv aansluiting via ziggo te behouden (en internet wel via glasvezel, niet de goedkoopste oplossing overigens maar gemak dient de mens).

Het is wachten tot tv's ingebouwde decoders krijgen voor iptv. Een interessante ontwikkeling trouwens omdat je dan meer keuzevrijheid gaat krijgen (hopelijk) met betrekking tot de aanbieders van de content.

Tot die tijd blijf ik nog lekker bij ziggo voor tv. En voor mijn 600/600 verbinding bij Wisper:)
Wettelijk en contractueel gezien heb je recht op een constant en stabiel signaal als je abonnee bent bij UPC. Ik heb zelf drie jaar op de helpdesk gewerkt en kon a.d.h.v. metingen op het modem vaak al zien hoe sterk het signaal binnen komt op een woning i.c.m. het verhaal van de klant waar de modem staat geplaatst (wat overigens vaker dan je denkt op zolder of in de slaapkamer komt waardoor het signaal op modem inderdaad erg slecht zal worden).

Mocht het zo zijn dat er onvoldoende capaciteit is dan kan de helpdesk, als we dit vermoeden, doorspelen naar het monitoringsteam (waar zou de naam vandaan komen?) voor extra capaciteitsmetingen. In de drie jaar dat ik bij UPC heb gewerkt heb ik dat een aantal keer moeten doen waarbij de meeste keren het geen capaciteitsprobleem bleek te zijn maar een probleem in de binnenhuisbekabeling of hardware. Als dit wel het geval was dan werd er meteen actie ondernomen in de vorm van een netwerkmonteur.

Het verhaal wat je typte over "als er meer mensen online gaan dan werkt het bij mij niet meer" is alleen op te lossen door zelf stappen te nemen en te bellen naar de helpdesk met de kanttekening UPC een veel beter beeld heeft over de capaciteit achter bepaalde eindversterkers dan jij denkt.
Het probleem is alleen dat men er bij UPC standaard vanuit gaat dat het probleem bij de gebruiker zit.

Laatst een week bezig geweest met een defectief modem vervangen te krijgen. Uiteindelijk kwam er een monteur die de mededeling deed:"Nee, het modem is niet kapot hoor. Maar ik heb het wel vervangen en nu werkt alles weer."

Vervolgens zou het aan een stekkertje hebbben gelegen (dus aan mijn kant) en was de meneer zo goed om de monteurskosten toch maar niet in rekening te brengen.

En dan de hamvraag: "Waarom het modem vervangen als dat niet stuk was?".

Precies, puur om niet toe te willen geven dat ik al een week lang gewoon gelijk had en dat het probleem in het modem zat.
Hij zegt net dat UPC prima kan zien of het bij jou of bij hun ligt. Die waardes zou je ook zelf kunnen checken en kunnen vergelijken met anderen.
Wellicht is dat ook de reden dat zij slechts 20Mbit maximaal als uploadsnelheid bieden?

Ik heb zelf XMS 100/100 voor 43,50 maar dat is wel alleen internet. Met TV/telefoon is dat 10,- duurder dacht ik. Daar kan UPC toch echt niet aan tippen... Ik haal overigens een ruime 10 MB/s, zeg maar 10,5 MB/s als ik de PC rechtstreeks aansluit (zonder fijnafstelling) dus dat is toch redelijk efficint.
Glasvezel wordt met duvel en geweld uit de grond gestampt. De stappen die UPC nu "moet" maken zijn als de sprongen van een kat in het nauw.
Valt reuze mee, er zijn "wat" gebieden waar glasvezel wordt uitgerold maar dit uitrollen is niet meer in die tempo zoals de afgelopen jaren het geval is geweest.

Daarnaast zie ik weinig concurrentie voor UPC in een plaats zoals Dordrecht waar al wel een aantal jaar glasvezel ligt. Een opsomming van de verschillen:

* UPC maximaal 150Mbit/s download
- Glasvezel maximaal 100Mbit/s download

* UPC een (veel) groter zenderaanbod zonder dat dit ten koste gaat van bandbreedte.
- Glasvezel beperkter zenderaanbod, afhankelijk van gebied ten koste van bandbreedte.

* UPC eigen VoIP/SIP deel, eveneens geen bandbreedte verbruik.
- Glasvezel verbruikt afhankelijk van gebied, bandbreedte van je internetverbinding.


Voor de gemiddelde consument is een hogere upload niet noodzakelijk, de verdere verschillen zijn dermate nihil dat het voor veel klanten niet de moeite waard is om de ellende die glasvezel heet af te nemen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 4 september 2013 09:47]

Wat betreft prijs snelheidverhouding zitten ze er idd nog een beetje naast.
200mbit down en 10mbit up? Als ik naar mijn glasvezel kijk als ik met de volle 100mbit download slurpt dat bijna 10mbit upload op. Weet niet hoe dat dan bij upc ik de praktij gemerkt word maar et lijkt me dat je als je volledige snelheid (wil) downloaden je niet eens meer normaal online kan gamen??
Ik weet wel dat het bij ADSL niet kan, downloaden en online gamen..
Ga eens even uitzoeken hoe internetverkeer werkt. Dan zul je inzien dat upload en download streams geen gescheiden system zijn en hoe dit de latency benvloedt.
Alles tot aan de verdeel kasten is glasvezel en de huis aansluitingen zijn verbonden met 60 jaar oude aan elkaar geknoopte oxiderende coax rommel.
Beetje historisch perspectief graag.

De meeste kabelnetwerken in Nederland zijn 20-25 jaar oud. Midden/eind jaren 80 kwam er kabel in de meeste grote steden.

Niet 60 jaar geleden. 60 Jaar geleden is 1953. Toen was er nog niet eens kleuren TV in Nederland. Sterker nog, de eerste echte Nederlandse TV uitzending was in 1949. 64 Jaar geleden. Iedereen had toen een klein antennetje op zijn TV-toestel staan.

Geen coax en geen kabelnetwerken in 1953.
Pffff.
Daar zou ik niet al te veel vanuit gaan, dat geintje ken ik onderhand van ze. Heb 3 jaar UPC gehad, nu zit ik bij Ziggo i.v.m. verhuizing.
Toentertijd was het al zo. Stond een lekkere prijs op de site die best aanlokkelijk was, bleek achteraf tijdens het bestellen dat er nog eens 17,50 bovenop kwam per maand.
Nope, het is eerder zo dat je als bestaande klant bij het afsluiten van een vernieuwd abbo een paar euro korting krijgt op de hier genoemde prijzen...

Maar je krijgt gewoon 120/10 + tv + telefoon voor die 57,50, geen addertjes, behalve dat je snelheid dus niet automatisch omhoog gaat. Dat moet je ze dan zelf even vragen.
Korting krijg je dus juist niet als bestaande klant (tenzij je een dienst gaat afnemen die je nog niet had). Helaas bouw je bij geen een telecomprovider een soort credit op, waardoor je korting kan krijgen.

Welke voorwaarden je bij UPC er ook bij pakt, er staat altijd het volgende bovenaan:
De actie
  • U krijgt 3 maanden korting op het abonnementstarief. Deze aanbieding is alleen geldig voor nieuwe UPC-abonnees en
    bestaande abonnees die er een UPC-dienst (UPC Internet en/of UPC Digitale TV) bij nemen.
  • Indien u reeds over UPC (Digitale) Kabel TV & Radio en UPC Internet en UPC Digitale TV of Horizon TV beschikt, kunt u
    overstappen naar een nieuw pakket. U komt dan echter niet in aanmerking voor de actie
ik ben vorige week "overgestapt".

Ik wilde opzeggen omdat ik ergens anders sneller kon downloaden voor minder geld.
Tijdens bellen kreeg ik een menu waarbij ik aan het eind door een persoon werd aangesproken met "een deal die ik niet kon weigeren"
Deze was vergelijkbaar met de verlaging in prijs die hierboven genoemd is.
na 10 minuten moeilijk doen kreeg ik nog in totaal 15 euro korting op het maandbedrag omdat ik 2 jaar klant ben.

Je zal dus niet automatisch korting krijgen maar na een beetje zeuren lukt heel veel.

(Ik moet nog wel de rekening krijgen voor het nieuwe maandbedrag maar ik heb hoop :) )
Wie was de andere "aanbieder" ? Kan ik die misschien ook als argument gebruiken.
Stuur maar een PM ;)
Jup, ik zal mijn versie maar niet hier ook neergooien, maar je kunt wel degelijk korting krijgen bij UPC. Je bouwt dus wl een soort credit op.

Simpelweg noemen dat "nieuwe klanten allemaal extra's krijgen!" is al voldoende. Ze zitten niet te wachten op klanten die "even opzeggen" en daarna weer lid worden.
Het is 120/6 ipv 10. Verder is het geen onbeperkt bellen abbo dat je afsluit, maar moet je nog afrekenen per minuut.
Dit is al JAREN niet meer zo. Ga geen onzin verkondigen aub.
Er is veel mis met UPC, maar dit dus niet.
Dit is dan ook iets van 4 jaar terug. Nou kon die 17,50 mij sowieso weinig schelen daar mijn huisbaas die al betaalde voor mij. Maar het was wel iets dat me opviel tijdens het bestelproces.
UPC hanteert al ca. 5 jaar vaste prijzen "inclusief" het radio- & TV basis pakket.
Ja, wat ze alleen vervolegns wel doen is bellen met een fantastisch aanbod, waarbij ze zeggen dat je na oversluiten goedkoper af bent. En na het afsluiten blijkt dan dat ze je huidige netto maandbedrag hebben vergeleken met je nieuwe bruto maandbedrag. Toch een tientje duurder uit dus....
Bruto maandbedrag of wel zonder BTW bedoel je ? Dan is het aan jou als klant om als je het niet eens bent gewoon je bezwaar aan te tekenen zodat ze je abonnement terugzetten op het goedkopere abonnement. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in zo'n 11 jaar tijd nog nooit zo'n probleem heb ervaren net zo min als de telefoontjes die ik voor klanten, vrienden en familie heb afgehandeld.

Maar zoals in elk bedrijf "ook bij de glasvezelboer waar jij bij zit" zitten er rotte appels tussen. Dat je het bij UPC vaker tegenkom is mogelijk ook omdat die callcenters net even een paar maatjes groter zijn dan bij andere bedrijven.
UPC is een waardeloos bedrijf, met oplichters en een verschrikkelijk slechte service. Ik gun het de meeste medewerkers niet, maar het bedrijf mag van mij keihard failliet gaan om deze wanpraktijken enn wanprestaties.
Jou ervaring, ik heb ook genoeg problemen gehad niet alleen technisch maar ook administratief waarbij ik bijna 1 1/2 jaar lang gratis diensten heb afgenomen zijn we (UPC en ik) samen mee aan de gang gegaan en nadien is het contract opnieuw opgevoerd en de administratie vanaf dat moment gewoon goed verlopen. Diensten die niet werkte werden netjes gecompenseerd net als de telefoontjes vanaf mijn mobiel.... noem eens een bedrijf die daarin nog meer eerlijk is en dit zelfs in haar voorwaarden kenbaar maakt.
Ik ben over op glasvezel. Betere prestaties, beter pakket en lagere kosten. Houdoe en bedankt UPC.
Zoals ik elders al aangeef, ik zit al op Glasvezel en zal blij zijn als mijn contract voorbij is. Het is toch om te janken om voor 100/100 te betalen en 's avonds niet boven de 64Mbit/s uit te komen als ik hier 2 ontvangers en 1 opname heb lopen. En dan is de 64Mbit/s nog afgeroomd naar boven (of wel, in het voordeel van glasvezel) want geregeld zit ik eronder afhankelijk van de HD-uitzendingen etc.
Helaas ben ik vooralsnog aangewezen op VDSL, omdat ik geen zin heb om bij Ziggo een verplicht TV-abonnement af te nemen als ik enkel via de kabel wil internetten. Ze geven aan dat dit technisch niet mogelijk is over coax-kabel.

Glasvezelproviders gebruiken hetzelfde excuus. Tele2 gaf aan dat (zodra Reggefiber hier glas heeft gelegd) ik voor zo'n 44 glasvezelinternet kon krijgen en dat daar "gratis" TV en telefonie bij zat. Daar glasvezel echter niet afhankelijk is van analoge technieken (zoals bij Ziggo) zou het technisch gezien geen probleem moeten zijn om mij enkel van internet te voorzien om zo de maandlasten te reduceren.

TV kijk ik namelijk nooit omdat er toch alleen maar schrot en reclame op komt en vaste telefonie heb ik niet omdat het voor mij voordeliger is om een iets grotere bundel te pakken op mijn mobiele telefoon.

Na aandringen gaf Tele2 uiteindelijk toe dat het wel mogelijk zou zijn om enkel internet af te nemen maar dat ze daar bewust niet voor kiezen omdat er weinig vraag naar is en de meeste mensen toch gewoon TV willen kijken.

Al die supersnelle abonnementen is overigens wel leuk en aardig, maar hoe intensief gebruik je die ? Via VDSL haal ik 31,5 Mbit (van de 50Mbit max.). Qua snelheid is dat ruimschoots voldoende; ruim 3,8 MB/sec. Echter laat de stabiliteit te wensen over, waar ik het 6 jaar oude Comtrend modem van verdenk. Denk dat ik volgend jaar wissel naar VDSL via Online; die leveren betere en modernere (Huawei) modems.

Internet via de (glasvezel)kabel is uiteraard superieur aan DSL en ik moet ook heel eerlijk toegeven dat internetten via Ziggo altijd een waar genot is geweest. Stabiele verbinding, snelheid werd volledig behaald en uitstekende PING-tijden. Het probleem was simpelweg de prijs en het ontbreken van voldoende flexibiliteit van de pakketten vanwege de gebruikte technologie.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar 17,75 per maand ( 213 per jaar) betalen voor een verplicht TV-standaard abonnement waar je geen gebruik van wenst te maken vind ik een hoop geld. Zeker in deze tijden.

Mijn advies aan Ziggo is dan ook om de abonnementen flink in prijs te verlagen i.p.v. de snelheid constant te verhogen. Ik had aan die 50 Mbit al ruimschoots voldoende. Zou niet weten wat ik met 150 of 200 Mbit zou moeten. Daar heb ik geen enkele toepassing voor. Persoonlijk zou ik meer gebaat zijn met een prijsdaling van 25% bij dezelfde snelheid; dan had ik niet naar Tele2 hoeven te wisselen...

Daarom zeg ik al tijden : openbreken die kabelmarkt en opheffen van het regiomonopolie van Ziggo / UPC. Meer concurrentie = betere prijzen. Op de huidige manier schiet het niet op.
Daar erger ik me inderdaad al een tijd aan en ik denk zelfs dat het onder koppelverkoop valt/moet vallen. Het enkel afnemen van internet via kabel/glasvezel is technisch mogelijk, maar de andere diensten leveren kennelijk meer op. Dat het mogelijk is weet ik o.a. door de introductie van OBN glasvezel waarbij het mogelijk was om enkel te kiezen voor internet (vastrecht + internet) zonder tv en/of telefoon erbij te moeten nemen. Na de aanleg is deze optie verdwenen.

EDIT: Titan_Fox geeft IMHO correct aan dat hier een gehele bedrijfstak iets doet wat juridisch eigenlijk niet door de beugel kan en mijn reactie wordt -1 gemod??? het moet niet gekker worden.

EDIT2: De technisch (on)mogelijkheid is in feite het gevolg van het uitmelken van een snel aan het verouderen techniek, wat vervolgens weer richting de consument wordt aangevoerd als "probleem" Juist waar het gaat om digitale data structuren zou het in-/uitschakelen van features geheel op afstand moeten kunnen: een bit-is een bit-is een bit.
Eigenlijk moet je bandbreedte kunnen kopen bij je provider om daar vervolgens bij andere aanbieders content over af te nemen. Dat je provider zelf die content ook aan wil bieden is mooi, maar dat mogen ze je niet door je strot duwen onder het mom van 'het zit er gratis bij nadat we de prijs hebben verhoogd".

[Reactie gewijzigd door mtr33 op 3 september 2013 13:08]

Bij Ziggo is het zo dat de coax- en DOCSIS-technologie die ze gebruiken niet zonder meer in staat zou zijn om het analoge signaal per huishouden van het digitale te scheiden. Er zou dan met speciale filters moeten worden gewerkt in de wijkcentrales, wat meer kost dan dat het oplevert.

Echter kent glasvezel deze technologische beperking niet omdat alles digitaal is. Je kunt alle diensten dus in- en uitschakelen. Ze kiezen er bewust voor om jouw een compleet pakket aan te bieden om zo meer te verdienen.

Ze gebruiken dan het excuus "je krijgt er TV en telefonie gratis bij", terwijl dit al lang in de prijs zit inbegrepen. Op die manier voorkomen ze dat ze problemen krijgen met koppelverkoop. Want door te beweren dat je iets gratis krijgt kun je als consument niet klagen dat je moet betalen voor een dienst die je niet wilt.

Ik denk dat dit soort constructies uiteindelijk de reden zullen zijn dat de breedbandmarkt helemaal vast gaat lopen in Nederland. Steeds meer diensten lopen via internet, zoals Netflix. Waarom zou je nog de TV aan zetten als je films direct zonder reclame je huiskamer in kunt streamen ? Het nieuws kun je tenslotte ook via internet op je tablet kijken en de meest gangbare programma's zijn kosteloos terug te zien op Uitzendinggemist.nl

Op een begeven moment is de snelheid die je hebt voldoende. De enige motivatie om over te stappen en geld te besparen zijn de maandlasten. Zolang Ziggo en UPC een monopolie per regio hebben zullen de tarieven hoog blijven, tenzij ze meer snelheid uit VDSL weten te persen.

Zoals ik in mijn vorige post aangaf zou ik liever 25% minder maandlasten hebben dan 150% meer snelheid. UPC lijkt hier een stap gezet te hebben door meer snelheid voor minder geld aan te bieden. Ik kan enkel hopen dat Ziggo uiteindelijk hetzelfde gaat doen. Omdat Ziggo geen directe concurrent heeft zal dit nog wel eens op zich kunnen laten wachten.

In een ander nieuwsbericht van 18 Juli gaf Ziggo een winstwaarschuwing af en meldde dat ze moeite hadden om klanten vast te houden. Vooral klanten met een klein pakket stappen over op VDSL om zo kosten te besparen. Naar mijn mening zou dat voor Ziggo een teken moeten zijn dat ze hun abonnementen eens kritisch tegen het licht moeten houden.

http://www.z24.nl/ondernemen/ziggo-geeft-winstwaarschuwing

Minimale prijs Ziggo 20 Mbit Internet :
- TV (wat ik niet gebruik) + Internet Z1 38,95
-----------------------------------------------------------
Totaal per jaar : 467,40

Minimale prijs VDSL 50Mbit (praktijk : 31,5 Mbit)
- Tele 2 VDSL 9x 12,50 per maand
- Tele 2 VDSL 3x 29,50 per maand
- Eenmalige korting via Breedbandwinkel.nl - 10,-
-----------------------------------------------------------
Totaal per jaar : 191

Dat houdt in dat ik (in mijn geval) bij Tele2 niet alleen een hogere snelheid haal, maar bovendien 276,40 voordeliger uit bent over een jaar tijd.

Zelfs als je die Samsung Galaxy Tab 3 199 verkoopt die je als nieuwe klant van Ziggo "cadeau" krijgt, ben je met 20Mbit kabelinternet in het meest gunstige geval 77,40 per jaar duurder uit dan dat je voor (het in veel gevallen vlottere) VDSL zou kiezen. Ik waag het namelijk te betwijfelen dat je de volle prijs zult ontvangen als je de tablet verkoopt.

Voor de gemiddelde persoon is 30Mbit naar mijn mening ruimschoots voldoende. Veel consumenten zien dat ook in en wisselen dus van kabel naar DSL. Mijn pa had eerst ook alles-in-1 van Ziggo en is gedeeltelijk overgestapt. Hij houdt wel het TV-standaard pakket van Ziggo (hij heeft geen zin om weer nieuwe decoders aan te schaffen) maar heeft nu internet + telefonie via Canal Digital. Jaarlijkse besparing : 264,- Mijn moeder is ook aan het twijfelen of ze haar 20Mbit kabelinternet van Ziggo niet zal omruilen voor VDSL.

Dus ja, dat Ziggo moeite heeft om klanten vast te houden kan ik al te goed begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 september 2013 13:29]

Leuk en aardig, maar VDSL is lang nog niet overal beschikbaar, en ook niet voor iedereen interessant, als je meer dan 3km (kabellengte, niet hemelsbreed) van je wijkcentrale zit dan is er van die 50mbit niets meer over.

Ik denk dat Ziggo en UPC vooral de hete adem van glasvezel voelen momenteel. Glasvezel wordt in steeds meer dorpen en steden aangelegd. De pakketten zijn niet extreem goedkoop maar bieden vaak wel een hogere snelheid of bijvoorbeeld meer zenders.

Met deze prijsverlaging is UPC weer zeer concurrend met de glas aanbieders.
Ik zal bij glasvezel dadelijk tegen hetzelfde probleem op gaan lopen als bij Ziggo; verplicht TV (en zelfs telefonie) afnemen terwijl je enkel internet wilt. Dat je het er "gratis" bij krijgt is onzin; het zit al lang in de prijs inbegrepen. Daarbij heb ik helemaal geen 100Mbit+ nodig om fatsoenlijk te kunnen internetten. De helft is de komende jaren ruimschoots voldoende; het is maar een eenpersoons (en "tweehonds") huishouden hier ;)

Het enige waar ik op kan hopen is dat er marktwerking zal plaatsvinden zodra er meer glasvezelabonnementen beschikbaar komen. Dan nog blijf ik der mening dat de kabelmarkt moet worden opengebroken.

Bij DSL heeft dat ook voor aanzienlijke prijsdalingen gezorgd. Hetzelfde zou ik bij kabel willen zien. Dan zit ik weliswaar nog met een TV-abonnement opgezadeld waar ik niet op zit te wachten, maar als de maandlasten door concurrentie zo'n 10 15 zouden dalen kon ik daar nog mee leven. De decoder die je geleverd krijgt kun je tenslotte weer verkopen als je zoals mij toch nooit TV kijkt.

Ik bedoel; Ziggo geeft je een 7" (8GB) Galaxy Tab 3 "cadeau" ten waarde van 199,- (die volgens de Pricewatch 179 kost met gratis verzending en 24-uurs leverservice, maar goed...). Als ze die 199 door 12 maanden hadden gedeeld, hadden ze mij het 1e jaar 16,60 korting per maand kunnen geven. Dan heb je het verplichte TV-Standaard pakket (wat mij een doorn in het oog is) 17,75 praktisch voor niks.

Dan hadden ze mij in ieder geval weer een jaar als klant kunnen houden. Als een jaar om is vraag ik aan mijn huidige provider of ze mij een nieuwe aanbieding kunnen doen. Die vergelijk ik dan met concurrenten. De tijden dat ik 7 jaar klant bij Ziggo ben geweest zijn definitief voorbij. Providers zullen hun best moeten doen om mij als klant te winnen en te houden.

Persoonlijk wil ik sowieso niet langer dan een jaar aan een provider vast zitten tenzij ze met een dusdanige aanbieding aankomen dat ik wel wil blijven. Ik bedoel; het omruilen van het modem is snel genoeg gebeurd; alles is bekabeld. Zowel de hoek waar de COAX-aansluiting zit alsmede de muur waar de telefoondoos in zit.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 september 2013 13:14]

Je vorige verhaal gaat over "de gemiddelde consument", maar nu geef je al aan dat het voor jouw n persoons huishouden voldoende is.

Het gemiddelde gezin met 2 kinderen en dus meerdere tv's, tabletsen computers heeft zeker niet genoeg aan een VDSL aansluiting waarvan na onderzoek blijkt dat daar slechts zo'n 40% GEMIDDELD van de snelheid gehaald wordt.

Leuk als 1 van je kinderen aan het downloaden is, de andere HD Youtube muziekvideo's aan het kijken is. Ik HD tv wil kijken en misschien nog iets opneem. Totaal geen absurd scenario.

Ik wil dat nog wel eens probleemloos zien werken met een VDSL van 30mbit, zonder ergens links of rechts in te leveren aan snelheid/kwaliteit.
Met "gemiddelde consument" bedoelde ik een enkel persoon, geen complete familie. Ik heb het even gecorrigeerd.

Als je in een 4 persoons huishouden zit (pa, ma en twee kids) zul je dus al gauw een meervoud van die 30 Mbit nodig hebben om alles vlekkeloos te laten werken. Daar heb je gelijk in. Ik formuleerde mijn verhaal verkeerd, excuses hiervoor.

Echter beschikt niet ieder huishouden over een TV in iedere kamer, iedereen een laptop / desktop / spelcomputer / tablet. Vandaar dat ik bewust "gemiddeld" aangaf.

Daarbij kun je diensten ook combineren; TV via de kabel en de overige diensten via VDSL (zoals mijn pa het nu doet). Spaart je ook flink veel geld uit.
Er zijn best glasvezel providers waar je alleen internet kan afnemen hoor, bijvoorbeeld xs4all en wisper.
VDSL word uitgerold in gebieden waar over het algemeen geen glas word uitgerold in de komende jaren en zullen zowel glas als VDSL factoren zijn en niet specifiek 1 van de 2.
Leuk en aardig, maar VDSL is lang nog niet overal beschikbaar, en ook niet voor iedereen interessant, als je meer dan 3km (kabellengte, niet hemelsbreed) van je wijkcentrale zit dan is er van die 50mbit niets meer over.
Als je verder als 1.5km van de centrale zit zal je ook geen VDSL aangeboden krijgen omdat dit niet geleverd kan worden net zoals dat je geen glasvezel af kan afnemen als dit niet word aangeboden in het gebied... Die opmerking slaat dus nergens op.
Hier in het centrum van Roermond willen ze er ook nog niet aan beginnen. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat Ziggo overal (m.u.v. Hoogvonderen) kan leveren. In feite is er dus overal supersnel internet beschikbaar, mits je bereid bent daar de portemonnee voor te trekken.

Glasvezel ligt wel op het Willem-Alexander bedrijven- en industrieterrein. Dat is amper 150 meter verderop. Kwestie van glasvezelkabel doortrekken. Simpel genoeg lijkt me...

Wat meer concurrentie zou helemaal geen kwaad kunnen, ook niet in de kabelmarkt. Ziggo zou de verplichting moeten krijgen om nieuwe aanbieders op hun netwerk toe te laten zodat de markt haar werk kan doen.

Gelukkig zit ik nog relatief kort bij de VDSL-verdeelkast; zo'n 932 meter. De snelheid is op zich hoog genoeg; 31,5 Mbit. Alleen het modem heeft regelmatig nukken; wat voor mij een reden is om volgend jaar van DSL-provider te wisselen.
Technisch is het mogelijk om alleen internet te bieden. Maar daarvoor moet UPC/Ziggo op jouw specifieke aansluiting een filter zetten (hardware) in de wijkkast. Daar hebben ze geen zin in (lees kost teveel tijd en geld).
Hoezo concurrentie. Er is genoeg concurrentie. Niemand dwingt je kabel te nemen. Dat jij excuses zoekt om kabel niet t nemen, ligt meer aan jou.
Dat is volgens mij al heel wat jaren afgeschaft...

edit:
Met ingang van 1 januari 2000 werd de omroepbijdrage inderdaad afgeschaft en worden de programma's van de publieke omroep uit de belastingopbrengsten betaald. Ter compensatie van deze afschaffing werd het tarief van de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd met 1,1%.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijk-_en_luistergeld

[Reactie gewijzigd door mgeevers op 3 september 2013 11:12]

Het was ook geen kijk en luistergeld maar de kosten voor de analoge basisaansluiting.
Dat zit er al meer dan een jaar bij de prijs in verwerkt.. Dat zal bij dit ook niet anders zijn denk ik
Voor de triple play pakketten is dat altijd inclusief.
De prijzen die vermeld zijn moeten inclusief zijn, dat heeft de rechter al 3 jaar geleden opgelegd.

nieuws: Rechter: UPC moet totaalprijzen noemen in reclame-uitingen
Dat betaal je nog steeds. Alleen heet dat al lang geen "kijk en luistergeld" meer.

"Een Internet abonnement is alleen beschikbaar i.c.m. UPC Digitale Kabel TV & Radio (max. 18,20 per mnd)."

Dit betaal je dus nog bovenop je Internet abonnement.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 3 september 2013 14:21]

Prijzen zijn tegenwoordig INCLUSIEF de kabel aansluiting..
Dat zit al 'jaren' bij de abbonements prijs in, pakket is een pakket.

Kies jij enkel internet, dan weet je dat je er nog eens 16/17 euro bij lappen moet.
De site is al up-to-date. Er staat ook: "Op alle televisies in huis de 30 populairste tv-zenders in analoge n digitale beeldkwaliteit". Zit dus bij de prijs in :P
Bestaande klanten worden alweer dus vergeten in de "upgrade" ronde. En als je de hogere snelheiden wilt ben je verplicht om digitale tv af te nemen (en analoge tv!).

En dat commentaar over download/upload.. Tja. Het is altijd al scheef geweest.
Dit is niet waar. Je kan gewoon bellen en je abonnement wijzigen. Zo gaan wij van een UPC Standaard abonnement 60/6 (50 euro) met telefonie (14 euro) en een extra decoder (4 euro) naar een UPC Power (50 euro) zonder telefonie (0) en een extra decoder.

Van 68 naar 54 euro, znder problemen. Gewoon bellen met 0900 15 80. De enige voorwaarde is dat je contract weer - vanaf deze datum - een jaar loopt. Mijn contract is dus opzegbaar vanaf 3 september 2014.

Dat is dus zr netjes van UPC, en ik kijk uit naar mijn 120/6 met eigen VOIP (14 euro per maand uitsparen) en een extra decoder voor een lagere prijs!
Netjes is als UPC hogere snelhedenof lagere kosten automatisch aan bestaande klanten doorgeeft zonder dat je meteen aan een nieuw jaarcontract vast zit. Of, omdat het in dit geval niet alleen een verbetering maar bij de upload ook om een verslechtering kan gaan, de klanten pro-actief informeert en de optie geeft om simpel online op het nieuwe contract over te stappen.
Gewoon niks zeggen en pas als klanten gaan klagen ze de mogelijkheid geven om op de nieuwe abonnementen over te stappen vind ik niet zr netjes, maar eigenlijk meer een absoluut minimum voor wat je van een kabelboer mag verwachten.
Sommige mensen zijn ook nooit tevreden. Wat is er nu mis mee dat UPC niet pro-actief mensen gaat benaderen voor een nieuwe abonnement? Ik zou er gek van worden als Ziggo mij maandelijks opbelt omdat ze weer zo'n leuke ''aanbieding'' voor me zouden hebben. Ze doen het nu toch prima? Je hebt toch een abbo genomen omdat je er zelf voor gekozen hebt destijds? En als je nu wil, dan kun je dus kosteloos naar een nieuw abonnement overstappen, duurder of goedkoper, dat maakt niet uit. Zelfs niet als je nog aan een jaarcontract vast zit. Dat vind ik zeer zeker wel netjes van UPC.
Wat is er nu mis mee dat UPC niet pro-actief mensen gaat benaderen voor een nieuwe abonnement?
Dat heet fatsoen naar je klanten.

Ik hoop dat een leverancier mij een fair product aanbiedt. Als een andere klant hetzelfde krijgt als ik, maar voor een lagere prijs, dan vind ik dat een rotstreek.

Bij ADSL-aanbieders had je die geintjes ook. Je had een 6 Mbps lijntje, en een 8 Mbps "medium" abonnement. High abonnement van 16 Mbps had geen nut, want je kunt toch niet sneller dan 6 Mbps. Dan verdubbelt de ISP de snelheden. Low abonnement is nu 8 Mbps. Maar je blijft betalen voor 16 Mbps/medium. Tenzij je het zelf merkt, en zelf je abonnement aanpast. Ik vind dat een rotstreek van de ISP. Ze hadden ook automatisch je abonnement kunnen verlagen naar low. Tenslotte ligt de beperking van 6 Mbps aan hun infrastructuur.
Je begrijpt het denk ik niet helemaal. Ten tijde van het afsluiten van het abonnement, WAS dat een fair deal voor jou. Anders had je het niet afgesloten, toch?

Bij een telefoon-abbo ga je toch ook niet zeuren omdat er vier maanden later een of andere actie is waarbij je het toestel opeens gratis krijgt of meer belminuten krijgt voor hetzelfde bedrag?? Marktwerking heet zoiets. Je kan het een rotstreek vinden, maar zo werkt de wereld. Jij doet nu overkomen of enkel UPC zo opereert, wat absoluut niet het geval is.
en de optie geeft om simpel online op het nieuwe contract over te stappen.
Via mijn upc kun je je contract gewoon online aanpassen als je dat wilt.

(Mijn UPC - Abonnementen - Abonnement aanpassen)

Daar hoef je dus niet voor te bellen. Behalve als je een andere combinatie zou willen, dan is bellen nog wel handiger.
Ben niet met je eens dat dat zeer netjes is. Ik heb iets meer als een jaar geleden express alleen internet gepakt waarbij ik gedwongen werd TV af te nemen voor 43,20 per maand. Nu krijg je voor 40 alles in 1. Maar omdat te kunnen krijgen moet ik dus weer bellen en mijn contract verlengen, inplaats dat ze mijn maandbedrag verlagen naar 40 omdat ik minder verbruik (geen digitale tv) als hun minimale pakket.

Nou was ik toch al van plan over te stappen naar glasvezel, dat scheelt een paar omdat ik geen TV erbij hoef te pakken. Maar als ik niet op hun website zou kijken zouden ze mij vrolijk jaren lang meer laten betalen voor een pakket met minder opties. En dat is samen met verplicht TV afnemen de hoofdreden die ik opgeef als ze vragen waarom ik vertrek volgende maand.
Dan heb je waarschijnlijk een ouder abonnement of geen alles-in-een-abonnement. Het huidige standaard abonnement bevat ook telefonie dus je gaat van 50 euro naar 50 euro. Heb je een horizon-box dan ga je van 50 euro naar 55 euro (als je een nieuw abonnement neemt). Wel met hogere snelheid..

Zelf dacht ik ooit aan een Extreme abonnement. 89,50 was mij teveel dus als het voor 65 euro kan dan scheelt dat zeker. Vergeet ik alleen dat in het huidige Extreme abonnement ook bellen onbeperkt zit (14 euro p/m), TV Royaal (10 euro p/m), Horizon (5 euro) EN film1 gratis (15 euro p/m). Dus voor dezelfde diensten ga je mee betalen. Enige voordeel is dat je meer kunt kiezen.

Dan kan ik alleen maar concluderen dat het zeker niet goedkoper is geworden!

Het interview op tweakers doet meer denken aan een commercial om je op het verkeerde been te zetten!
Hoezo vergeten? Je kan toch zelf weer een verlenging afsluiten? Zoals bij zoveel aanbieders loont het echt wel om goed om je heen te kijken als je contract afloopt.
Het is altijd noodzaak geweest vanwege de gebruikte technologien. Upload is minder belangrijk dan download, check. Daarom hebben ze vroeger 1Mb frequentiespectum aan upload gereserveerd en de rest voor download.

Met glasvezel heb je dat gedoe met frequentiespectrums niet meer. Er is geen barriere die voorkomt dat ze 100/1 of 1/100 abonnementen kunnen aanbieden. Terwijl dat vroeger bij ADSL wel zo was.

Daarnaast levert caiway -ik noem maar wat- alleen synchrone verbindingen over glasvezel. 300/300 voor 60. Er zullen vast andere voorwaarden aan hangen, maar dat klinkt toch beter dan 200/10 bij UPC..

Edit: MB/Mb faal

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 4 september 2013 14:28]

Bestaande klanten worden alweer dus vergeten in de "upgrade" ronde. En als je de hogere snelheiden wilt ben je verplicht om digitale tv af te nemen (en analoge tv!).
Helaas een vorm van koppelverkoop waar je niet vanaf komt.
En dat commentaar over download/upload.. Tja. Het is altijd al scheef geweest.
Het commentaar is niet op dat het scheef is, maar dat het nog schever wordt. 200 mbps om 10 (of 20 op 1) is een aanzienlijk verschil. Het vorige 200 mbps abonnement was daarmee tenminste nog redelijk (200 om 20).
Altijd maar janken en zeuren zo typisch Nederlands. Het is toch geweldig 200Mb internet ?
Als jet het wil kan je bellen en als het leverbar is in je wijk dan kan je er gelijk van mee profiteren.
Ja helaas zit je wel weer aan een jaarcontract vast. Maar so what ? Welke alternatieven zijn er ? Glasvezel met traagzappende iPTV kassies NO WAY !
Welke alternatieven zijn er ? Glasvezel met traagzappende iPTV kassies NO WAY !
Want die mediaboxen van UPC die zappen niet traag? |:( Die dingen zappen trager dan mijn glasvezel iptv box hoor. Ik heb overigens geen ervaring met Horizon, maar daar moet je blijkbaar ook weer extra voor betalen.

Dus glasvezel is, -afhankelijk van provider uiteraard-, goedkoper en beter.
Nee gewoon een CAI module. Zie ik je nog niet doen met je glasvezel. Wat moet ik met een mediabox ?
Bestaande klanten worden alweer dus vergeten in de "upgrade" ronde. En als je de hogere snelheiden wilt ben je verplicht om digitale tv af te nemen (en analoge tv!).
Bij kabel ben je sowieso verplicht om 'analoge' tv af te nemen, immers heb je de kabelaansluiting nodig om uberhaupt internet via de kabel te kunnen.. De prijs is tegenwoordig altijd inbegrepen..
Vandaar dat ik een aparte rekening krijg voor tv ;)
Als ik het trouwens even uitreken

Ik betaal momenteel 101,50 voor mij UPC Pakket welke de volgende onderdelen bevat ( ieder punt is waar ik nu voor betaal ):

- UPC Royaal HD
- Decoder die kan opnemen
- Extra Decoder
- 120Mbit/12Mbit
- Onbeperkt bellen

Nu ga ik dan 65 Euro betalen voor :

- UPC Royaal HD + Decoder die kan opnemen
- Onbeperkt bellen
- 200Mbit/10Mbit

+ 4 Euro voor een extra Decoder.

Dus 101,50 tegen 69 Euro hmm mijn keuze is gemaakt morgen mijn abbo aanpassen dus.
Dan had jij dat abonnement toch wel al lang, niet?
Want zelfs met de huidige pakketten (weliswaar 100mb ipv 120) (die morgen dus vervallen) kom ik al op 85,50 (na de actieperiode). Tip, kijk bij UPC eens om de half jaar naar het pakket, met al die wijzigingen kan dat regelmatig voordelig uitvallen.
Das waar al sinds 2009 ongewijzigd ;)
betaal je dan ook nog het analoge signaal, deze wordt bij nog steeds afgeschreven...
Yep, dat is 18,20 en daar kom je niet onderuit. Zonder die aansluiting kun je ook geen Internet krijgen.
Bij de alles in 1 zit dat in het pakket.
Als UPC geen klanten wilt kwijtraken aan glasvezelaanbieders, moeten zij zeker wat gaan doen aan de asynchrone snelheidslimiteten! Dat is juist het grote voordeel van glasvezel
tja, maar wat moet een gemiddelde persoon met zo'n hoge upload? men zit meer te wachten op hogere download dan upload..
Ik denk inderdaad dat de meeste mensen meer down willen dan up. Voor sommige mensen is het echter wel een oplossing omdat ze dan bijvoorbeeld een server thuis kunnen draaien in plaats van bij Leaseweb. Scheelt toch weer 50 euro per maand.

Verder begrijp ik niet helemaal waarom ze die snelheden niet opschroeven. Lang niet iedereen zal die volledige bandbreedte up gebruiken. Ik kan wel een aantal redenen bedenken, maar ik vraag me af of die inderdaad zo problematisch zijn.
Ja, want dat ga je echt doen, een server thuis draaien ipv bv leaseweb (dan doel ik dus op een serieuze server waar je behoorlijk wat verkeer op verwacht, want waarom zou je anders sowieso een server neerzetten bij een hoster)..
Zeker nooit gehoord van het uploaden van grote video-bestanden, dan is een snellere upload erg welkom.
juist niet alleen veel mensen weten simpelweg niet wat upload is en dat je het nodig heb voor uploaden van mail fotos webcam feeds enz enz.

de meeste mensen denk 100 mbit oh daat staat mijn data snel mee op de nas en is mijn webcam vloeiend.
Dat kan misschien zo zijn maar degenen die wl belang hadden bij de hogere upload en die deze snelheid nog hebben krijgen mooi stank voor dank (de prijsverlaging is gewoon een zoetmakertje).

Het beleid van UPC wankelt zichtbaar aan alle kanten door z met vaste klanten om te gaan...

[Reactie gewijzigd door born4trance op 3 september 2013 16:49]

Als UPC geen klanten wilt kwijtraken aan glasvezelaanbieders,
Op hoeveel procent van de aansluitingen van UPC kan ook glasvezel geleverd worden? Volgens mij is dit zo laag dat UPC het voorlopig nog niet ziet als volledige concurrentie.
Het neemt wel toe. In Gelderland zijn er volop glasvezel projecten in UPC gebieden. UPC stuurt niet voor niets daar bergen aan folders om maar geen klanten te verliezen. Ik heb liever nog altijd een synchrone 50 Mbit lijn dan een asynchrone 200 Mbit lijn. Ze voelen dit moment echt wel de hete adem en ik vermoed dat deze nieuwe prijsstelling daar ook een reactie op is. Voor mij is in ieder geval de kabel afgedaan totdat men eens met synchrone verbindingen aankomt. Het is tegenwoordig gezien de introductie van al die cloudoplossingen steeds meer noodzakelijk om ook sneller je spullen de cloud in te kunnen plaatsen. Dan kun je echt niet meer met een upload van een paar Mbit komen aanzetten.

In ieder geval is het goed dat er weer wat concurrentiestrijd is gekomen. Ze hebben nu in ieder geval al weer een tijdje DVB-C zonder encryptie en ook de snelheden zijn wat opgetrokken. Ik weet zeker dat dat niet was gebeurd als Reggefiber en andere partijen niet met van die vraagbundelingen waren gekomen.
Het kan nu idd niet bij veel abonnees maar het is een kwestie van tijd voordat het wel is uitgerold. Dan verwacht ik dat veel klanten wel zullen overstappen (waaronder ik zelf ook). Mijn vriendin heeft 300 Mbit symetrisch op glasv oor 70 euro/maand.
Ik zit via de kabel op een 60/70 verbinding. Symmetrisch op respectabele snelheid is niet voorbehouden aan glasvezel.
Juist. Want YouTube filmpje uppen is snel gedaan met glas. Met upc duurt het lang. Jammer dat de 20 mbit naar 10 mbit is gezet ivm weinig vraag dat lijkt mij sterk. Uploaden is juist belangrijk. Ivm cloud, YouTube, nasje met fotos...
Ik blijf erbij dat ze die upload ook wel wat hoger mogen doen, 10Mbit is gewoon vrij weinig. En al helemaal wanneer je dat tegenover een download van 200Mbit zet. Doe dan bijvoorbeeld 20Mbit upload, zo ging dat altijd al qua verhoudingen. Bijvoorbeeld 120-12 (15), 60-6 etc.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 3 september 2013 11:00]

Inderdaad. Als je nu nog op de site van UPC kijkt, zie je dat bij het 200Mbit abonnement een upload van 20Mbit zit. Dat wordt dus gehalveerd..
UPC heeft op meerder plaatsen capaciteit problemen, misschien vandaar dat ze weinig upload doen. Deze 200mb is ook soms niet eens te behalen uit ervaring bij UPC gewerkt te hebben.
in belgi heb je met telenet/belgacom maximum slechts 4-8 mbps :( ik zou al blij zijn met 10!
Momenteel is dat ook zo als je _NU_ Extra Power neemt krijgt 200-20Mbit echter vanaf morgen gaat dat dus omlaag, waarschijnlijk hangt dit dus samen met de prijsverlaging.

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 3 september 2013 11:19]

Ik zal mezelf nog maar even quoten m.b.t. opmerkingen over de uploadsnelheid waar altijd wat aan lijkt te mankeren.
Hopen dat Ziggo ook met nieuwe snelheidsverhogingen gaat komen :-)
UPC is mooi bezig zo.

[Reactie gewijzigd door Robsta86 op 3 september 2013 11:03]

Ziggo heeft al abonnementen die redelijk in de buurt komen - zowel qua prijs als qua verbinding. Ziggo Alles-in-1 Extra geeft 150 Mbps down, 15 Mbps up voor 63,95 per maand. Zit TV en telefonie bij inbegrepen. (https://www.ziggo.nl/#producten/alles-in-1/extra)

En juist bij dat telefonie hoek voel ik me altijd een beetje genaaid... Vroeger (10 jaar terug) kwamen de ADSL abonnementen vaak met onbeperkt bellen. Maar ik heb gemerkt dat dat onbeperkte er langzaam vanaf is gehaald, en dat de prijs van de belminuten omhoog is gegaan. Bij ziggo betaal je een start tarief van 9 cent en vervolgens 9 cent per minuut. Niet echt van deze tijd...

Overigens kan je voor 10 piek per maand dat weer afkopen en dan bijna het hele noordelijk halfrond onbeperkt (!) bellen...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 3 september 2013 11:26]

Behalve dat UPC voor 50 euro 120/6 levert en Ziggo (alles in 1 plus) voor 53,95 maar 60/6.
Dus Ziggo is wel een heel stuk duurder...
Denk dat er meer mensen gebruik maken van alles in 1 plus dan alles in 1 extra.
Dus redelijk in de buurt klopt niet.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 3 september 2013 11:51]

Maar ja, wat maakt het uit? Concurreren kunnen ze namelijk toch niet.
Alweer? Ziggo heeft nog niet te lang geleden hun snelheden al een keer opgeschroefd. nieuws: Ziggo schroeft maximumsnelheid op naar 150Mbit/s
Aan iedereen wil ik dus adviseren: je kan je abonnement 'gewoon' wijzigen, zelfs in prijs omlaag! Dit is geen enkel probleem. De enige voorwaarde van UPC is dat je contract vanaf het moment dat je belt weer 365 dagen loopt.

Bestaande klanten kunnen dus met n belletje naar de nieuwe lijnen toe. Zoals ik dus ook heb gedaan. Bellen met 0900 - 15 80, even babbelen en geregeld. :)
Waarom zou je een 0900 nummer bellen als je gratisch 1200 kan bellen als UPC klant :? (indien je vaste telefonie hebt)
Daar heb jij weer gelijk in. Ik belde vanaf mijn mobiel. :).
Ik ben bij mijn huidige contract (internet only en verplicht analoge tv) veel duurder uit en zit ik vast aan verplichte zooi zoals digitale tv en telefonie. Nee bedankt.
Jammer dat de Horizon 5 extra per maand kost. Sinds de H2-update en nieuwe afstandsbediening werkt dat ding fantastisch, die zouden ze er eigenlijk gewoon standaard bij moeten doen aangezien de televisiekijkervaring zo veel beter is dan met de oude mediabox.

Wel jammer dat je weer moet verlengen voor de nieuwe snelheden. Het abonnement wat we nu hebben heeft maar een paar maanden bestaan bij de introductie van Horizon. Met de abonnementen die er nu zijn wordt het volgens mij alleen maar duurder voor ons.

[Reactie gewijzigd door Luuk58 op 3 september 2013 11:04]

Ik vind helemaal niet dat horizon er standaard bij moet, want dan kost de standaard gewoon 5 euro per maand meer. Ik heb al verplicht een digitale ontvanger die nog gewoon ingepakt in de kast staat maar het pakket met digitale tv is bij UPC goedkoper dan alleen internet. Dus wat mij betreft niet nog meer opgedrongen zooi maar gewoon lekker betalen voor wat je wil.
Fantastisch zou ik dat ding niet willen noemen, noch de werking ervan. Ramp, drama en bagger zijn woorden die meer in me opkomen. Vastlopers, nog steeds niet mogelijk om de favorieten te gebruiken, opnames die geluidsproblemen geven, nog steeds afwezig zjn van een android app, slecht reageren op de nieuwe AB, ik kan nog wel even doorgaan. En met mij talloze abonnees, gezien de vele klachten op chelloo.com.
Sinds de H2-update en nieuwe afstandsbediening werkt dat ding fantastisch, die zouden ze er eigenlijk gewoon standaard bij moeten doen aangezien de televisiekijkervaring zo veel beter is dan met de oude mediabox.
Echt fantastisch is het niet, de oude mediabox is vaak sneller, je hoeft er minder stappen te doorlopen om te komen waar je wilt zijn en deze liep bij mij aanzienlijk minder vaak vast dan de horizonbox (ik heb de horizon na de H2 update al meer gereset dan in een jaar met de oude).
Misschien is het de AB, die heb ik nog niet binnen, al betwijfel ik of die wat kan doen aan de periodieke traagheid.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True