Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Lenovo heeft een reeks nieuwe ultrabooks in de Thinkpad-lijn uitgebracht, waaronder een nieuwe zakelijke 15"-laptop. Het gaat om vijf nieuwe Thinkpads die met Intel Haswell-processors zijn uitgerust. Lenovo levert enkele modellen met een extra hot-swappable accu.

De Lenovo Thinkpad S440 en S540 hebben allebei een mat scherm van respectievelijk 14" en 15". De resolutie van de S440 is 1600x900 pixels, waar die van de S540 1920x1080 pixels bedraagt. Het 15"-exemplaar kan met 16GB ram en 1TB opslaggeheugen worden uitgerust, waar de 14"-ultrabook het met maximaal 8GB ram en een 500GB-hdd moet doen. Een ander verschil tussen de twee is dat de S540 een numeriek deel bij het toetsenbord heeft en dat de accu het een geclaimde negen uur zou volhouden, waar die van de S440 na zes uur leeg is.

Optioneel levert Lenovo de modellen met een ssd met capaciteit van 256GB en de AMD Radeon HD 8670M-videokaart.  Beide laptops hebben een wat afwijkend ontwerp ten opzichte van andere Thinkpads. Zo missen ze de rubber-achtige laag over het oppervlak van de behuizing van een magnesiumlegering en zijn de hoeken afgerond in plaats van scherp.

Lenovo Thinkpad S Lenovo Thinkpad S Lenovo Thinkpad S

De specificaties en het uiterlijk van de T440s waren al grotendeels bekend, nadat Lenovo dit model vroegtijdig op zijn website zette. Deze laptop is 2,1cm dik en weegt 1,6 kilo. Het model heeft een 14"-beeldscherm met ips-paneel en een resolutie van 1920x1080 pixels. Naast de T440s heeft Lenovo nu de T440 aangekondigd, die over een resolutie van 1600x900 pixels beschikt. Beide laptops kunnen worden voorzien van een GeForce GT 730M, touchscreen, maximaal 12GB werkgeheugen en een hdd van maximaal 1TB of een ssd van tot aan 256GB.

Lenovo Thinkpad T440 Lenovo Thinkpad T440

Tenslotte heeft Lenovo de X240 uitgebracht. Dit is de opvolger van de X230 die het bedrijf in mei vorig jaar op de markt bracht; de specificaties van dit 12,5"-model zijn vergelijkbaar met dat model. Alle nieuwe Thinkpads beschikken over Intel-processors van de Haswell-generatie en over ondersteuning voor de OneLink-docking station, die via een door Lenovo zelf ontwikkelde interface het aantal poorten uitbreidt met vier usb-poorten, hdmi en ethernet.

Lenovo Thinkpad X240 Lenovo Thinkpad X240

Bij de Thinkpad X240, T440 en T440s levert Lenovo additionele accu's mee, die samen met een kleine, niet verwijderbare accu voor flexibiliteit en een langere accuduur moeten zorgen. De extra accu's van dit Power Bridge-systeem komen in drie- en zescellige capaciteiten van respectievelijk 23,5Wh en 72Wh. Ze moeten voor een totale accuduur van achtereenvolgens maximaal 8 en 10 uur zorgen, claimt Lenovo. De kleine niet verwisselbare accu heeft drie cellen en een capaciteit van 23Wh. De extra accu's zijn hot-swappable en kunnen dus verwijderd en omgewisseld worden zonder dat de laptop opnieuw opgestart hoeft te worden.

De S440 en S540 krijgen startprijzen van respectievelijk 699 en 649 euro. De europrijzen van de T440s en T440 zijn nog niet bekend, maar de Amerikaanse startprijs is voor beide modellen 1149 dollar. De vanaf-prijs van de X240 is 1099 dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Mooie kwaliteit maar echt stap is van het 90's design af. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat iemand dit een "fatsoenlijk" uitziende laptop is.

Vooral voor de prijsklasse.
Het is een serie met een grote fanschare. Dat uiterlijk is door de jaren heen wel degelijk wat aangepast, maar en primaire designidee is hetzelfde gebleven. Het maakt deel uit van wat de Thinkpad is, en daarmee inmiddels ook wat het verkoopt. Mensen verwachten immers dat ze kwaliteit krijgen met een laptop die er zo uitziet.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 3 september 2013 11:41]

Volledig mee eens, deze laptops voelen heel "business" aan omdat de vormtaal en design cues door de jaren heen hetzelfde zijn gebleven en dus het imago alleen maar versterken.
Ik wel dus. Vind het nog altijd de mooiste laptops op de markt. Hou van de industriŽle look. De Thinkpad S serie combineert dat ook nog eens met een hedendaagse strakheid waardoor de S430/S440 voor mij de mooiste laptops zijn.

Kijk en geniet (of leer ervan houden, misschien zijn de Thinkpad's wel net als goede wijn en bier): http://www.partnerinfo.le...0_black_hero_01%20(1).jpg

[Reactie gewijzigd door ormagon op 3 september 2013 11:42]

Ik gebruik dagelijks een Thinkpad T510 voor mijn werk en ik vind het design briljant.
Ja, het lijkt "90's" maar in werkelijkheid vind ik het een goed doordacht design en ben ik tevreden met de laptop. Hij ziet eruit zoals 'ie is: Zakelijk en stevig.

Thinkpads zijn naar mijn mening nog steeds ťťn van de mooiere laptops, maar dat komt voornamelijk vanwege de "afwijkende" styling.
Als de T440s net zo stevig is als de T510 dan weet ik welke laptop ik op ga mikken als ik de kans krijg een nieuwe uit te zoeken :)
Mooie kwaliteit maar echt stap is van het 90's design af. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat iemand dit een "fatsoenlijk" uitziende laptop is.

Vooral voor de prijsklasse.
Lenovo is de enige laptopfabrikant die op dit moment nog groeit qua marktaandeel, dus wat design betreft denk ik dat ze ook goed bezig zijn, er zal genoeg vraag naar een stevige en solide look zijn.
Bedrijven/consumenten die bewust kiezen voor de Thinkpad T-serie die weten vaak de kwaliteit en uitstraling van deze "bakken" te warderen. Het gaat dus helemaal niet om hoe het eruit ziet, als jij met deze laptop aankomt lopen, ongeacht welk model, weet iedereen meteen dat jij een T-serie heb. Ze ogen zeer zakelijk, stevig, zonder te veel bling (strak).
Ik heb voor mn werk een veel prijzigere Dell M4600 tot mijn beschikking met een aluminium behuizing en mooie glossy coating etc. Ziet er hardstikke fancy uit. Het ding zit na een half jaar gebruik onder de krassen en slijtplekken. Ik sleep t ding overal mee naar toe (van kantoor tot de woestijn) en hij kraakt aan alle kanten.

Heb hiervoor een Thinkpad gehad, welke veel minder onderhevig was aan cosmetische slijtage, mede door zijn 90's look en beter doordachte vormgeving. Als ik mocht kiezen ging ik meteen weer terug....
Smaken verschillen. Zelf ben ik een voorstander van de look. Het straalt een degelijkheid uit die je bij andere laptops niet hebt. En ook de interne structuur zorgt voor een degelijke en stevige laptop die de looks alle eer aandoen. 1 van de weinige laptops waar ik geen schrik heb als deze toch eens per ongeluk op de grond valt. Ik heb vandaag een X220t en zou nooit nog iets anders dan een Thinkpad willen.
een stuk beter dan alle laptop met wiebelende scharnieren, om het maar niet te hebben over het keyboard. Ik kan een stukje industrieel design wel waarderen. Goed dus dat er keuze is, en niet alles er als een slap aluminium aftreksel uit moet zien :)
Ziet er strak en zakelijk uit. No nonsense. Ik vind die Apple-stijl maar gimmicky en onnodig opvallend met grote lichtgevende logos en dat soort bullshit. Ik ben echt blij dat Lenovo niet met die hype mee gaat.

Ik wil geen glossy zooi en glas op mijn laptop. Veel te kwetsbaar allemaal. Dit zijn machines om mee te werken, niet om als mode accessoires te dienen.

[Reactie gewijzigd door Hillbilly op 3 september 2013 15:16]

De extra accu's zijn hot-swappable en kunnen dus verwijderd en omgewisseld worden zonder dat de laptop opnieuw opgestart hoeft te worden.
De meeste accus zijn hot-swappable. Ik denk dat juist met deze laptops wordt bedoelt dat je de accu om kan wisselen zonder dat de laptop aan netspanning moet hangen dankzij de ingebouwde kleine accu. En dat is wel een mooie feature.

Het ziet er verders mooi uit, specs zijn lekker. Alleen is in het artikel niet helemaal duidelijk of de USB poorten ook USB3 zijn.
Ik denk wel dat het usb3 is.
De T440s heeft ook 4G ingebouwd, hier zegt het artikel ook niets over.
er zitten zowel USB2 als 3 poorten op elke ultrabook, uit mijn hoofd zijn het meer USB3 dan 2. En 4G was toch optional?

Editje:3x USB3 waarvan 1 Tablet charge is

[Reactie gewijzigd door pstalman op 3 september 2013 14:15]

De meeste accus zijn hot-swappable. Ik denk dat juist met deze laptops wordt bedoelt dat je de accu om kan wisselen zonder dat de laptop aan netspanning moet hangen dankzij de ingebouwde kleine accu. En dat is wel een mooie feature.
Wil je nu zeggen dat dit niet standaard op laptops zit? Ik gebruikte dit vaak 5-10 jaar geleden met Apple laptops toen ze nog verwijderbare batterijen gebruikten. iBook of PowerBook toeklappen, omdraaien, vervangen en je kon gewoon verder.

Altijd gedacht dat dit standaard was.
de manier welke jij omschrijft is een manier waar je de laptop eerst in een standby zet door het dichtklappen. in deze modus kan een laptop vaak wel een paar sec zonder stroom door de lading die nog in de condensatoren op het moederbord zit.

het verschil bij de nieuwe thinkpads is een echte accu die intern zit.
Het ziet er verders mooi uit, specs zijn lekker. Alleen is in het artikel niet helemaal duidelijk of de USB poorten ook USB3 zijn.
De X220 heeft met een i7 als CPU al een USB 3.0 poort. Je mag wel aannemen dat van de nieuwe modellen minstens een deel van de poorten USB 3.0 ondersteunen. :)
je kan er in ieder geval van uit gaan dat er 1 poort USB3.0 is anders mogen ze het niet eens de term Ultrabook geven.
Ik heb hele goede ervaringen met de Thinkpads. Degelijk en stevig design. Ik vind het ook zeker mooi.

Het enige probleem is dat op het toetsenbord de Fn en Ctrl toets omgedraaid zijn en daar moet ik altijd ernstig aan wennen. Zeker als je meerdere malen per dag van PC moet wisselen.
Haha herkenbaar,

Op mijn "werk" laptop, de Thinkpad T520 heb ik daar ook altijd last van. Ook als ik weer thuis achter mijn Asus zit dan heb ik het vice versa :9

wel degelijke laptops de Lenovo's denk dat mijn volgende laptop voor thuis gebruik ook van Lenovo zal zijn.
In de bios kun je dit omdraaien.
Heerlijk, in elk artikel over Thinkpads komt dit commentaar en dit antwoord weer terug :)

Maar inderdaad, even aanpassen in het BIOS en klaar...
Ik kwam hier pas later achter en ik kan het mezelf niet meer afleren... hehe.
We hebben al jaren de mogelijkheid tot een gecombineerde sleep / hibernation stand (safe sleep / hybrid sleep). Scherm dichtklappen en het de laptop gaat in sleep + het geheugen wordt naar de HDD geschreven. Scherm openklappen en je kunt binnen een seconde aan de slag. Klap je het scherm dicht en haal je de accu eruit, dan boot het systeem keurig vanuit hibernation en ben je niks kwijt.

Waarom er zo'n moeilijke hardware configuratie met twee accu's bij komt kijken weet ik niet. Apple deed het tien jaar geleden al softwarematig.
Volgens mij gebruikte Apple wel degelijk een extra batterij. Want daar kon ik de PowerBook gewoon dichtklappen en de batterij vervangen. Apple kende toen geen hibernate zoals wintels het wel al kende, alles werd in de RAM vastgehouden, bij een hibernate gaat alles naar de HD en gebruikte het dus geen batterij.

Nu ik er terug over nadenk brandde het bekende sleep lichtje ook steeds als je de batterij eruit haalde, er moet dus wel een extra batterij ingezeten hebben en dus niet softwarematig.
Beetje jammer dat ze de clickpad gebruiken. De huidige T430 die ik heb via het werk heeft nog een goede scheiding tussen touchpad en de knoppen. Mijn vriendin heeft een E535 met clickpad, en die bevalt me niet.. Het gevoel ontbreekt tov echte knoppen en een stabiel touchpad..
Ben het met je eens. Dit is waarschijnlijk goedkoper om te maken. Ik los het op door er een losse muis erbij kopen. Touchpads zijn per definitie shit vergeleken met een muis.
Mee eens. Al zijn de huidige knoppen onder de Touchpad van mijn T530 bijna te klein om comfortabel te zijn. Het gebruik van een clickpad zal waarschijnlijk een kosten afweging zijn. Ook zie ik het veel bij Ultrabooks, waar de laptops in dit artikel ook tegenaan schurken.

Bij de Ultrabooks echter moet "Design" een factor zijn. Kosten zouden bedrijven wel moeten kunnen maken, met het budget beschikbaar voor die machines. Toch wel fascinerend dat mensen, omwille van een "2010+" uitstraling zichzelf zoveel pure functionaliteit ontzeggen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Mooi is gelukig een relatief begrip, net als Hillbilly komt een lenovo laptop heel dicht bij mijn definitie van mooi.

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 september 2013 13:03]

Grappig wat je daar zegt over ultrabooks.

Toen ik van het idee hoorde was ik heel enthousiast en ik dacht dat het echt wat voor mij zou zijn. Toen ik er echter een probeerde, was ik compleet gedesillusioneerd. Ieder toetsenbord dat ik heb geprobeerd in iedere ultrabook was waardeloos. Ik ram altijd best hard op mijn toetsenbord en ik houd van feedback. Een ultrabook-toetsenbord biedt dit nauwelijks. Voor mijn desktop gebruik ik een ergonomisch gesplitst toetsenbord van Microsoft. Zeker als je aan die luxe gewend bent, is het een enorme stap achteruit.

Daarnaast vind ik ultrabooks te kwetsbaar. Ik kan niet wachten om die X240 eens te zien. Ik vind het ook een zeer prettig idee dat deze tegen een goed pak slaag kan want ik ben bijna altijd aan het reizen.
Ik zou het nieuwe toetsenbord, dat, geschaald of niet, zo te zien in alle Thinkpads wordt gebruikt zeker even een keer proberen als dat belangrijk voor je is. Het is geen Ultrabook toetsenbord, maar de travel is duidelijk korten dat de T520 generatie en eerder. Op zich vond ik het toetsenbord wel oke, de toetsen zijn voldoende groot (soms zelfs zo groot dat ik ertussenin typte, of op de rand terecht kwam). De feedback vind ik wel oke, misschien een tikje stijver dan een toest met een grotere travel. Hiernaast hebben de toetsen een kom voor de vinger, ook dit lijkt bij alle laptops aanwezig te zijn (en wordt door de goegemeenschap als "uit de mode" gekwalificeerd ;) . De backlit optie is er trouwens mooi bij.

Interpreteer ik het nu goed dat de X240 een 1080p scherm krijgt > 1920x1080?

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 september 2013 21:30]

Volgens mij is het toetsenbord hetzelfde als in de X230. Deze hebt ik kort geprobeerd en ik vond het prima typen. Ik vind ook die kuiltjes in de toetsen zeer prettig. De Elitebooks van HP zijn mooi en degelijk, maar ik vind die vlakke toetsen maar niks. Ziet er strak uit maar je voelt niet echt waar je vingers landen, waardoor je minder automatisch in het midden van de toetsen mikt. Puur form over function. Dit hoort niet thuis op een business-machine.

De X240 krijgt inderdaad een 1920x1080 scherm. Waarschijnlijk ook IPS. Heerlijk!
The T440s is available at the end of October starting at $1,149. The T440 is available at the end of September with a starting price of $899.

X240: Lenovo's corporate ultraportable play weighs in at less than three pounds and is 20 mm thick. A touch screen is an option and the X240 doesn't require various dongles---a plus for the road warrior. The X240 is available at the end of October starting at $1,099.

Deze prijzen komen van Lenovo HongKong maar uitgedrukt in US$ dus lijken me een redelijk startpunt voor degenen die een nieuwe laptop van ze willen aanschaffen.

Helaas kan ik de meerprijzen voor andere panels niet vinden; zou wel fijn zijn om te weten of een bepaald panel kan worden geleverd met andere resolutie of wel/geen glare.
Een groot voordeel van al deze nieuwe machines (zowel desktops/ultraboooks/etc) is de type aanduiding. Er zit 1 lijn in over de gehele serie.

De nieuwe W serie (ok, geen ultrabook) blijft toch weer mijn favoriet.
Hmm misschien worden die S440 en S540 nog wel kanshebbers om mijn oude laptop te vervangen. Ben al een tijdje op zoek naar een laptop met 8 GB Ram / minimaal 500 GB HDD en een beetje fatsoenlijke videokaart. En geprijst rond de 700/800 euro max.

Meeste laptops rond de 700 euro missen allemaal 1 ding, of ze hebben geen (goede) videokaart, hebben ze die wel dan hebben ze maar weer 4 GB ram. Zo hebben ze steeds wel iets.

Ik doe nu eigenlijk niks meer met mijn laptop (4/5 jaar oud) omdat hij gewoon traag is. Intel duo coretje, 2 GB ram en enkel de standaard onbroad gfx (vraag me niet eens wat) dat in combinatie met Vista.. traagheid al om :P
Apart dat de S540 goedkoper is dan de S440. Het is 1 inch groter, maar heeft in alle opzichten betere specs (1080p resolutie, 3+ uren batterij, meer RAM/HDD). Ik dacht eerst dat het een foutje was van Tweakers, maar andere websites geven ook deze prijzen aan.

Edit: de S540 heeft ook nog een numpad. Not a minor thing.

[Reactie gewijzigd door MN03 op 3 september 2013 12:07]

IPS panelen. Het wordt eindelijk weer wat meer gemeengoed dat we dit paneeltype in laptops zien. Nu zal ik een T440 nog niet een goedkoper systeem noemen met zijn 1150+ dollar, maar ik heb wel de indruk dat de drempel voor het toepassen van IPS wat omlaag kruipt. Waren tot voor kort alleen luxe Ultrabooks en (dure) professionele laptops met IPS uitgerust. Dit lijkt nu te gaan veranderen.

IPS is niet altijd een onverdeeld voordeel. Het heet iets minder snel te zijn met schakelen van kleur tot kleur en, als ik me niet vergis, eet IPS iets meer prik dan TN. Ook kan de vraag worden gesteld in hoeverre de kijkhoeken die IPS biedt relevant zijn voor een apparaat wat zo nadrukkelijk gericht is op individueel gebruik als een laptop. Een tablet zie ik sneller in een groepssetting.

Maar persoonlijk kan ik dit alleen maar toejuichen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 3 september 2013 19:10]