Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 280 reacties

Ziggo verhoogt de downloadsnelheid van zijn duurste abonnementen naar 150Mbit/s; de uploadsnelheid gaat 15Mbit/s bedragen. Ook de snelheden van de meeste goedkopere abonnementen gaan in de komende maanden omhoog. Alleen Alles-in-1 Plus blijft ongewijzigd.

Gebruikers met een Z3- of een Alles-in-1 Extra-pakket kunnen binnenkort internetten met een snelheid van 150Mbit/s, belooft de internetprovider in een verklaring per e-mail. De uploadsnelheid gaat omhoog naar 15Mbit/s. Ziggo hanteerde bij Alles-in-1 Extra een downloadsnelheid van 120Mbit/s en een uploadsnelheid van 10Mbit/s. Z3 had een downloadsnelheid van 80Mbit/s en een uploadsnelheid van 8Mbit/s.

Ook de goedkopere abonnementen gaan erop vooruit, met uitzondering van Alles-in-1 Plus; dat pakket blijft hangen op de snelheid van 60Mbit/s downstream en 6Mbit/s upstream.  Z1 en Alles-in-1 Basis gaan omhoog naar een downloadsnelheid van 20Mbit/s; het Z2-pakket krijgt straks een downloadsnelheid van 60Mbit/s, belooft de internetprovider.

Ziggo begint op 1 juli met het resetten van de modems van zijn klanten, waarna ze over de nieuwe snelheid beschikken. Abonnees worden daarvan op de hoogte gesteld. Het is niet bekend wanneer het upgraden van de internetsnelheden zal zijn voltooid; woordvoerders van de kabelaar waren niet bereikbaar voor een reactie.

Met de aangekondigde snelheidsverhoging blijft Ziggo vooralsnog achter bij UPC, dat de maximale downloadsnelheid eerder dit jaar verhoogde naar 200Mbit/s. Daarnaast wil UPC de downloadsnelheid nog dit jaar verhogen naar 500Mbit/s. De wijzigingen bij UPC gelden echter nog niet voor bestaande abonnees, terwijl dat bij Ziggo wel zo is.

 Huidige snelheid (down/up)Nieuwe snelheid (down/up)
Z1 8Mbit/s / 1Mbit/s 20Mbit/s / 2Mbit/s
Z2 40Mbit/s / 4Mbit/s 60Mbit/s / 6Mbit/s
Z3 80Mbit/s / 8Mbit/s 150Mbit/s / 15Mbit/s
Alles-in-1 Basis 10Mbit/s / 1Mbit/s 20Mbit/s / 2Mbit/s
Alles-in-1 Plus 60Mbit/s / 6Mbit/s Ongewijzigd
Alles-in-1 Extra 120Mbit/s / 10Mbit/s 150Mbit/s / 15Mbit/s
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (280)

1 2 3 ... 12
Gaan de Ziggo zakelijk klanten ook omhoog of blijft dat op de huidige snelheden?
Ik hoop het, maar zoals altijd zal dit nog wel even duren. Zelf heb ik zowel een Ziggo internet plus ZZ1 als een ZZ2 lijn op twee lokaties. Ik heb weinig klachten over ziggozakelijk (enkel klachten over de gevolgen van DDOS aanvallen op de Juniper concentrator), maar het is duidelijk dat het aanbod van UPC zakelijk een stuk interessanter is geworden. Ziggo Zakelijk zal, ondanks dat ze elkaar niet op grondgebied concurreren, toch wel omhoog moeten. Het is duidelijk dat UPC de lat een stuk hoger legt:

UPC:
UPC zakelijk 25/2,5 (deze is niet meer bestelbaar maar kost ca. 50 euro incl 5 IPnrs)
UPC zakelijk 60/6: 42,50 + 10,00 euro voor 5 vaste IPnrs
UPC zakelijk 100/10: 55,00 + 10,00 euro voor 5 vaste IPnrs
UPC zakelijk 200/20: 92,50 + 10,00 euro voor 5 vaste IPnrs

Ziggozakelijk
Internet Plus ZZ1 40/4 (incl 5 vaste IP nrs): 49,00 euro
Internet Plus ZZ2 50/8 (incl 5 vaste IP nrs): 89,00 euro (24 euro duurder en 50/2 minder)
Internet Plus ZZ2 60/10 (incl 5 vaste IP nrs): 119,00 euro (16,50 euro duurder en 140/10 minder)
Goede vraag, dat hebben wij ook. Ben erg benieuwd wat er daar gaat gebeuren.
En met die verhoging van 8/1 naar 20/2 is het EINDELIJK interessant geworden om over te stappen van ADSL op kabel..

Edit: alhoewel, het kost nog steeds 40 euro per maand... Mijn ADSL is nog 10.... dus voorlopig blijf ik toch nog maar even plakken [/iets-te-enthousiast]

Edit2: Dit gaat dus om het Z1 pakket, 38,95 per maand. Ik bel alleen mobiel. Kost dus alsnog 28 euro per maand meer dan ADSL, want ik heb geen los TV abonnement.

[Reactie gewijzigd door MoiZie op 14 mei 2013 16:33]

Welke ISP bied ADSL voor 10 euro per maand ? Voor dat geld is dat een erg interessante optie als backup naast m'n glasvezel verbinding.
@Aaargh! : je kunt altijd kijken op www.breedbandwinkel.nl

Daar kun je zien wat ze in jouw straat aanbieden. Vaak krijg je een extra eenmalige korting als je het via hun bestelt (je wordt dan via een speciale URL doorgestuurd naar de betreffende aanbieder-).

Voorbeeld : Tele 2 VDSL (1 jaar) 50Mbit / 5 Mbit (Down / Up)

Prijs op website Tele 2 : 6 maanden 12,50, dan 36,- Totaal 1e jaar : 291,-
Prijs via Breedbandwinkel : 9 maanden 12,50, dan 29,50. Totaal 1e jaar : 201,-

Totale besparing 1e jaar : 90,-

Waarmee ik maar wil zeggen dat mensen veel geld kunnen besparen door even fatsoenlijk onderzoek te doen. Er wordt veel geld over de balk gesmeten (ik was daar tot voor kort ook schuldig aan-) omdat men te veel diensten afneemt die eigenlijk nergens voor nodig bleken te zijn.

Zo had ik bij Ziggo al het TV-Extra pakket ( 13,50) en het HBO-pakket ( 15,50) opgezegd nadat ik er na een jaar achter kwam dat ik er niks mee gedaan had. Dat zijn 29 per maand - dus 348 pr jaar ... Naar mijn mening een aanzienlijk bedrag. Door nu ook nog te wisselen van Ziggo "Alles-in-1 Plus" naar Tele2 VDSL (+ bellen) bespaar ik nogmaals 382,-.

Conclusie : Door enkel de abonnementen van internet, televisie en telefonie exact aan te passen aan mijn huidige wensen en eisen, bespaar ik de komende 12 maanden maar liefst 730,- !!

De enige concessie die ik doe is dat ik van 60 / 6 naar ongeveer 30 / 3 wissel bij het internetten. Voor mijn doen is dat ruimschoots voldoende de komende tijd. Daar ik sowieso al geen TV keek is daar verder niks aan verloren. Mijn huidige telefoonnummer neem ik gewoon gratis mee. Telefonie kost bij Tele2 5,- per maand, terwijl ik daar bij Ziggo 9,95 per maand voor moest aftikken. Ik hoef geen lijnkosten te betalen aan KPN bij het VDSL pakket, dus is dat ook een besparing van bijna 60 per jaar.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 14 mei 2013 19:19]

@Aaargh! : je kunt altijd kijken op www.breedbandwinkel.nl

Daar kun je zien wat ze in jouw straat aanbieden.
Daarom vraag ik het ook, want de goedkoopste die ik daar zie is 17,50/maand.
Ik heb een KPN ADSL Instap (8/1) voor 15,- in de maand als backup voor glas liggen. Wel even telefonisch vragen om de 10,- p/m korting ;).
Die 40 euro is voor het All-in-one pakket... dus je krijgt er ook digitale TV en telefoon bij. Of kijk je nooit TV?

Daarnaast was Kabel al lang interesanter als het je om de snelheid ging want die AIO+ is echt best snel met zijn 60/8.... Helaas geen verhoging dit keer voor mij als AOI+er maar mij hoor je sowieso niet klagen.
Het is wel raar dat je bij kabel pers een televisie abonnement moet nemen. Bij Ziggo geldt ook voor de niet Alles-in-1 pakket een verplichting tot het afnemen van televisie.

Ik woon nu met huisgenoten die graag veel naar kijkbuis kijken. Binnenkort niet meer. Misschien dan maar terug naar ADSL...
De reden van het verplicht TV afnemen is logisch te verklaren:

Je abonnement wordt geactiveerd door in de EV (eindversterker in de straat) jouw kabeltje in te pluggen. Daarmee wordt dan het TV signaal actief.

Om internet te gebruiken moet die kabel ook aangesloten worden, maar dat betekent dat Ziggo gedwongen wordt om ook TV te leveren, ze kunnen het signaal immers niet alleen op jouw kabel uitschakelen.

Wat mij betreft is het dus begrijpelijk dat ze daar dan ook voor rekenen. Ze komen je bij Alles-in-1 al 'tegemoet' door daarbij niet te rekenen voor het klassieke TV signaal.

Iedereen zal z'n eigen mening hebben over bovenstaande. Heel relaxt is het natuurlijk ook niet, maar ik begrijp het wel van Ziggo.

[Reactie gewijzigd door blurryilluzion op 14 mei 2013 16:50]

Analoge kabel ja, maar dat verdwijnt toch.

Zodra er geen analoge kabel is kan men gewoon, de verschillend diensten apart aanbieden.
Ik heb een duidelijk voorkeur voor satelliet.
Niet als men een ongecodeerd digitaal DVB-C basispakket gaat aanbieden net als UPC.
Niet als men een ongecodeerd digitaal DVB-C basispakket gaat aanbieden net als UPC.
En dat is ook de reden waarom plots ongecodeerd DVB-C wel mogelijk is voor het basispakket. Zo niet, dan zou het niet meer te rechtvaardigen zijn om een TV abonnement te verplichten bij het afnemen van een internetabonnement. Immers zou het dan om koppelverkoop gaan. Door de diensten niet logisch te scheiden (al heb je Internet, dan heb je TV) vermijden ze het koppelverkoopargument.
Ik denk dat je fout zit.

Analoge televisie neemt veel meer bandbreedte in beslag dan digitale televisie. Om (in de toekomst) hogere internetsnelheden en meer digitale zenders (betaald) te kunnen leveren, moet de analoge televisie indikken.

Persoonlijk denk ik dat UPC de digitale televisie op deze manier gaat promoten, zodat nog sneller de analoge televisie eruit kan ;)
Een voorkeur voor satelliet of simpelweg geen keuze? Je hebt immers de vlag van Friesland als avatar :P

Ontopic: Goed nieuws. Ga volgende maand samenwonen en was me al aan het verdiepen in de verschillende abonnementen. Telefoon hoef ik niet dus alles-in-1 is voor mij sowieso overbodig. Keek dus naar de TV+internet abonnementen maar die viel voor mij al snel af omdat je daar ineens fors lagere internetsnelheden kreeg dan bij alles-in-1. Nu ze Z1 gelijk trekken met basis, Z2 met Plus en Z3 met Extra wordt het voor mij plotseling een stuk interessanter. Zeker gezien ik met VDSL in het complex waar ik ga wonen maar 16 mbit zou halen bij een 30 mbit abonnement is de 20 mbit Z1 van Ziggo nu plotseling even snel tot sneller en ook nog iets goedkoper.
Wat heeft de vlag van Friesland ermee te maken? :P In Leeuwarden is gewoon glasvezel hoor :P
@blurryilluzion : Voor mij is het een reden om volgende maand op VDSL over te stappen. Zelfs het TV-basis pakket kost je 210 per jaar. Daar kan ik toch een maand boodschappen voor doen.

Ik snap de redenen wel achter het hele verhaal, maar bij VDSL hoef ik ook geen lijnkosten aan KPN te betalen. Beetje onzinnig dat dit bij kabel (nog) wel het geval is.

In het begin was kabel d manier om te internetten omdat DSL een veel langere tijd nodig had om eniger mate relevante snelheden te behalen. Nu VDSL bij mij in de straat snelheden tot 50 Mbit kan leveren (zal in de praktijk eerder rond de 30 liggen-) is het toch een interessant alternatief geworden, zeker als je (zoals mij) financieel even wat krapper zit.

Wat mij betreft is 25 Mbit meer dan voldoende. Alles dat ik straks meer haal is meegenomen. Als mijn jaarcontract is afgelopen ga ik gewoon opnieuw zoeken naar aanbiedingen. Tenzij mijn (binnenkort) actuele VDSL provider met een interessante prijs kan komen, stap ik gewoon weer over naar een ander.
Mijn ervaring met vDSL is dat het vooral traag is. Ik haal 16mbit uit mijn 20mbit lijn, de vDSL gaat ging niet verder dan ~24mbit.

Je moet behoorlijk dicht bij de central (max ~1.5km) wonen wil vDSL voordelen bieden.

[Reactie gewijzigd door kjast op 14 mei 2013 20:20]

@kjast : Tele2 biedt een 50Mbit pakket aan. Volgens hun ga ik tussen de 30 - 35 Mbit halen. Volgens BBNed zit ik 930 meter van de verdeler af; dat is dus zeker acceptabel.
in een rechte lijn woon je 930 meter van de verdeler af, de kabel ligt niet in een rechte lijn! kan best dat ie twee drie kilometer lang is eer het bij jou binnen komt.

kabel heeft dat nadeel niet of veel minder.

verder vraag ik mij af wat het voordeel is in consumenten verbinding om zulke hoge snelheden te hebben! veel praktisch nut heeft het niet anders dan dat het koel klinkt :)

100MB is toch wel de max wat je ;echt nodig hebt, alleen in nieuwsgroepen haal je die snelheden zonder problemen, gewoon internet kan dit vaak niet aan.

had dan liever gezien dat de upload bandbreedte hoger kwam te liggen

[Reactie gewijzigd door Lednov op 15 mei 2013 08:33]

@Lednov : Nee, volgens BBNed is dat de daadwerkelijke afstand tot de verdeler. Ik woon midden in het centrum van Roermond; het lijkt me dus sterk dat ze die verdeler ergens in de buitenwijken neer zouden zetten. Normaal gesproken zoek je daar het meest centraal mogelijke punt voor zodat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van goede snelheden over DSL.

Om je een idee te geven; mijn beste vriend woont volgens BBNed +/- 980 meter van zijn wijkcentrale vandaan. Hij heeft een 20 Mbit abonnement bij Online en haalt daar met gemak 15 Mbit mee. Dat is 75% van de maximale snelheid.

Ik zit +/- 930 meter van mijn wijkcentrale verwijderd. Dat is dus 50 meter minder ver dan hij. Tenzij er heel gekke dingen aan de hand zijn zou ik dus ook zo'n 75% van de maximale VDSL snelheid moeten halen. Tele2 adverteert met snelheden tot 50Mbit bij mij in de straat. Dat zou overeenkomen met ongeveer 37,5 Mbit.

Echter, alles wat boven de 25 Mbit ligt en een acceptabele latentie met zich meebrengt is voor mij goed genoeg. Zeker als me dat de komende 9 maanden maar 12,50 p/m kost.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 mei 2013 14:29]

Ze kunnen heel goed een filtertje op je kabel zetten hoor.
Ook al kun je een specifiek deel binnen een frequentiebereik filteren, de rest zal hier ook enige hinder van ondervinden waardoor je die frequenties weer zult moeten gaan versterken.

Raad maar eens wat het effect met je signaal dan zal zijn, het signaal zal dan misvormd binnenkomen met een instabiel internet (/telefonie) verbinding als gevolg. Willen ze dit opvangen dan moeten ze hoogwaardige filters neerhangen die al zoveel kosten dat jij als gebruiker precies het zelfde zal betalen met televisie om de kosten van die filters terug te verdienen.
Weet je wat de monteur kost die dat filtertje zou moeten plaatsen?

Durf te wedden dat ze - als je met een filter nog steeds een abonnement voor TV af zou nemen - al meer dan een jaar verder bent voor die extra kosten eruit zijn.
@blurryilluzion

In theorie klopt dat inderdaad wel.
Echter zouden ze ook een filter op je kabel kunnen plaatsen om zo het TV signaal weg te filteren.

Dat is iets wat Telenet in Belgi ook doet bij hun klanten die alleen maar een internetproduct afnemen.
En geloof me dat werkt, ik heb in het verleden namelijk vaak genoeg zo'n filter moeten inboeken voor een monteur/technieker.

[Reactie gewijzigd door mistervis007 op 14 mei 2013 18:25]

Ik weet niet exact hoe het voor Ziggo zit maar als ik vergelijk met Telenet dan kan men het TV signaal eenvoudig wegfilteren dmv een filter die enkel de bandbreedte voor internet en telefonie doorlaat. Dit filter werd ook wel het 'TOF' filter (Telenet Only Filter) genoemd in de tijd dat Telenet enkel telefonie en internet leverde en niet aan tv distributie deed. Je was dus niet verplicht om bij je internet of telefoonabonnement een tv abonnement af te slutien. Sinds Telenet ook aan tv-distributie doet stellen ze hun shakes zo samen dat er in elke Shake digitale TV zit. Dat is niet omdat het technisch niet anders zou kunnen, het is eerder een inkomstenmodel. Om digitale tv te kunnen ontvangen dien je immers een analoog kabelabonnement van hun af te nemen, kostprijs = 13,5 euro per maand. Dit bedrag wordt apart aangerekend op je factuur en komt bovenop de prijs van de Shake. Waarschijnlijk heeft Ziggo dezelfde motivering om tv mee op te nemen in hun pakketten.
Het verplichte basis abonnement is voor mijn een reden om niet voor de kabel te gaan, zelfs als dat betekend dat ik van 100/100 FttH naar een 8/1 ADSL moet tgv verhuizing.

In mijn geval is het UPC die veel te duur is voor alleen internet (ik heb al telefonie (SIP) en TV (sat) waar ik heel tevreden over ben en veel beter/felxibeler zijn dan wat UPC kan bieden). 60/6 is los 37.5+basis abo. Een triple-play 60/6 is maar 39.5. Idem door de sneller internet pakketen. Pure oplichting en koppelverkoop. Dan neem ik nog liever een te duur ADSL abonnement bij xs4all met een fractie van de bandbreedte.
Ze kunnen alles achter de decoder plaatsen, je hoeft de tv kabel iig niet te plaatsen om te kunnen internetten. Datakabel voldoet prima.
Je kunt ook op iemand anders zijn tv abonnement een eigen internetabbo afsluiten (kamer(ver-)huurders doen dit), en dan zou je modem in een groot gedeelte van je wijk moeten functioneren. Ik kan mijn modem iig gewoon meenemen naar de buren en ook een straat verderop.
Hetzelfde als dat het (analoge)tv-signaal ook standaard bij iedereen(ziggo gebied) uit de muur komt, alleen voor de digitale kanalen heb je natuurlijk een geactiveerde smartcard nodig. Maar ook dan werkt de smartcard van de buren in mijn tv zonder tv-abbo.
Vroeger werd er een filter geplaatst in de EV's, als de abonnee had gekozen voor het TV Basis pakket.

Waarom ze geen filter kunnen plaatsen dat al het TV/Radio signaal wegknijpt, maar het DOCSIS signaal wel door laat, is mij een raadsel.
Men gaat er simpelweg vanuit dat iedere Nederlandse sterveling behoefte heeft aan pulp via de buis.

De vroegere kijk & luistergeldcontrole was ook altijd grappig, men geloofde je bijna niet als je aangaf geen TV te hebben :)

Edit: Wel een sterk pluspunt dat Ziggo eindelijk weer de Z1/Z2/Z3 abonnementen gelijk trekt met Alles-in-n. Vanaf juli is m'n internetsnelheid dus bijna verdubbeld (80 > 150), erg leuk :)

Ben wel benieuwd of Ziggo dan k nog zo dicht bij hun beloofde snelheid komt, nu red ik meetbaar 76 Mbit down.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 14 mei 2013 16:48]

Mijn ervaring is dat de snelheden van ziggo haalbaar zijn mits de andere kant snel genoeg is. 120 mbit hier gaat ook gewoon full speed ahead.

Ik vraag me dat meer af bij UPC waar de verhoging erg groot is. Maar ja keuze heb je toch niet dus ik kan me daar ook geen zorgen over maken.
De reden ervoor is (volgens mij) dat men fysiek de kabel aansluit voor je en hem altijd op 50db actief houd (voor je internet) , aangezien je dan automatisch TV signaal erbij hebt kunnen ze nooit echt controleren of jij kijkt (als je analoog kijkt) , hierdoor is iedereen verplicht om een tv abbo af te sluiten. De snelheid van ziggo is daarbij ook altijd gewoon constant de max die ik kan halen , heb nooit last van enige dips in signaal en ik krijg al rillingen over mijn nek als ik denk dat mijn internet signaal afhankelijk zou zijn van twee hele dunne kabeltjes in de grond (vaak nog oud ook).

ik betaal liever wat meer met een veel stabiele en fijnere verbinding (met daarbij de TV kosten al staat mijn decoder niet eens aangesloten dankzij een raspberry PI met xbmc ^^)
dan dat ik altijd maar moet afvragen of mijn verbinding zijn max wel haalt , of het niet te druk is in de wijk waardoor het internet afzwakt , of er geen storing is. Je kan zelfs deals maken met familie of zelfs met een winkel waar ze tv's verkopen om jouw smartcard te laten registreren onder hun naam zodat jij overal alle pakketten kan bekijken na een eenmalige donatie ;) , Ziggo is heel makkelijk in die dingen.
Bovendien bij kabel geen last van afstand-naar-de-wijkcentrale-dus-factor-zo-lage-snelheid + gemiddeld veel hogere latency. Ook ik ben een tevreden Alles-in-1+er. Ook al voelt het toch een beetje alsof je genaaid wordt met de toegevoegde telefonie die je toch nooit gebruikt.
Ahum.
'
Bij de kabel heb je dan weer last van het feit dat jij nog steeds de downstream waar je modem op ingetraind is deelt met iedereen die op hetzelfde segment zit (in ieder geval je hele straat, met wat pech je blok of wijk).

De kabelaars willen je doen geloven dat dit niet zo is, maar het is nog wel degelijk zo.

Als je je in docsis verdiept, dan kan je niet anders dan die conclusie trekken

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Voor n downstream van 400 mbit heb je al 8 PAL frequenties met een bandbreedte van 8 mhz. nodig. En die deel je dus gewoon met je buren want jij hebt echt nog steeds geen dedicated lijn naar de wijkcentrale waar de CMTS staat, of je moet echt de mazzel hebben op een heel modern stukje netwerk te zitten.

Ergo: Lees hoe veel frequenties Ziggo moet reserveren voor 1 bepaalde bandbreedte en hoe snel je daar aan zit als er meer mensen in jouw buurt ook dat snelle Z3 of Alles in 1 extra abbo afnemen.

ADSL en VDSL behouden dus echt nog wel hun markt. Afhankelijk van mijn afstand tot de centrale weet ik vervolgens wel dat ik die bandbreedte altijd zal halen.

Overigens maak ik me sowieso niet zo druk: Waar ik woon ligt FttH en zijn diverse wijken probleemgebied bij UPC.

[Reactie gewijzigd door eymey op 14 mei 2013 20:23]

@eymey : Die problemen zijn sinds Docsis 2.0 eigenlijk grotendeels opgelost. Ziggo maakt op dit moment gebruik van Docsis 3.0; dus eigenlijk zou dat amper nog een probleem moeten zijn.

Ik heb de opgegeven down- en uploadsnelheden altijd gehaald bij Ziggo. Nooit klagen over gehad. Maar goed; het is me te duur en ik maak er niet effectief gebruik van.
Waar maak jij uit op dat Docsis 2.0 en 3.0 die problemen 'oplossen'?

Zo lang de topologie van het fysieke netwerk zo blijft dat je met meerdere huishoudens op 1 'segment' zit, lossen docsis 2.0 en 3.0 niets op.

Het enige wat Docsis 2.0 en 3.0 (bij ons Eurodocsis) doet is de beschikbare bandbreedte per downstream kanaal groter maken en de mogelijkheid bieden om downstreams te bundelen.

Ergo: Het enige dat het 'oplost' is dat het moment dat de downstreams vol zitten wat wordt uitgesteld. Maar door de snelheden van de abonnementen hoger te zetten komt dat moment dus weer dichterbij.
In Nederland gebruiken we geen DOCSIS maar EuroDOCSIS.
Waar je bij kabel de vele transport streams deelt met gebruikers in je straat, deel je bij dsl de wijkcentrale met de rest van de gebruikers. Met een beetje pech heb je er nog 20% overhead dankzij PPPoE bij in combinatie met een niet standaard MTU van max 1492 ipv 1500 en ik weet nu al dat ik liever kabel heb. Misschien dat de ene aanbieder minder erg is dan de ander, maar kpn presteert het om zelfs glasvezel inferieur aan kabel te maken.
Qua beeldkwaliteit van de TV geldt dat inderdaad.

Maar qua latency, gehaalde download en vooral gehaalde upload is glasvezel gewoon superieur aan kabel, zelfs met PPPoE overhead. Sowieso hebben Telfort, Vodafone, Solcon, etc op glasvezel door een ander levermodel helemaal geen PPPoE overhead.

Verder klopt het inderdaad dat ADSL centrales en ook glasvezel PoP's 'overboekt' zijn. Maar dat zal ook gelden voor de wijkhub van de kabelaars.

Coax introduceert dus echter nog een extra punt van 'overboeking' qua aantal gebruikers dat de transportstreams deelt. En die is alleen op te lossen door de docsis techniek te upgraden of de topologie van het netwerk drastisch te moderniseren.

FttH en ADSL hebben een bepaalde gegarandeerde bandbreedte tussen jouw huis en de centrale/PoP. De Kabel niet. Dat is gewoon een FEIT. Alle drie hebben vervolgens ook nog een overboeking tussen de wijkcentrale/hub/PoP en de backbone van het netwerk, maar die is een stuk eenvoudiger op te schalen, indien nodig, dan 'even' nieuwe apparatuur en technologie implementeren tussen centrale en consument.

[Reactie gewijzigd door eymey op 15 mei 2013 10:40]

Latency: 6ms vs 12ms tot de AMSIX, veel succes dat te merken.
Download: 100 Mb/s vs 150 Mb/s, hoe gaat dat sneller zijn?
Upload: 100 Mb/s vs 10 Mb/s, hier wint FttH duidelijk.
Die "extra" overboeking op de kabel boeit natuurlijk alleen als je iets rechtstreeks naar je buurman probeert te sturen, anders is het enkel een extra configuratieparameter voor de netwerkbeheerder.

Voor mij is de keuze simpel: Kabel is de enige optie maar zelfs als FttH hier werd aangeboden, zou het totaalplaatje wmb naar kabel uitslaan, denk ik.
Met de verhoging van Z2 tot gelijke snelheden als het alles-in-1 plus abonnement heb je hier dus wel voordeel: je kan downgraden naar Z2-abonnement (als je telefoon toch niet gebruikt) en dan heb je (54-49=) 5 / maand korting op je abonnement.
@Inny : Ja, kabel is vlotter, heeft een lagere latentie en minder onderhevig aan de afstand tot de wijkkast (300 meter max.).

Echter, die 60 Mbit die in het huidige "Plus" abonnement zit (die ik nog 3 weken heb-) gebruik ik niet volledig. Ik was al aan het overwegen om naar het 'Basis" abonnement te wisselen, maar dat bespaart me slechts 10 per maand. Bovendien zou ik dan met een snelheid van 20 Mbit (per 1 Juli) zitten; een snelheid die ik met het 50% voordeligere VDSL (max. 50 Mbit) ook probleemloos zal gaan halen.

TV is voor mij een geheel overbodige "luxe". Ik kijk er zelf nooit naar. Aangezien het bij Ziggo niet mogelijk is om kabelinternet zonder TV af te sluiten, spoel ik per maand ruim 200 aan abonnementskosten door de w.c.

Er blijft dan niet veel anders over dan te wisselen naar een technologie alwaar ik deze kosten niet hoef te maken. (V)DSL is daar de enige oplossing voor. Uiteindelijk wordt het een simpel rekensommetje. Afvragen wat je daadwerkelijk nodig hebt en daar je abonnement op aanpassen. De concessies die ik moet doen op de snelheid van het internet zijn acceptabel; alles wat boven de 20Mbit zit is de komende tijd vlot genoeg, zeker als ik daar binnen een jaar tijd 350 - 375 mee kan besparen.
Edit: alhoewel, het kost nog steeds 40 euro per maand... Mijn ADSL is nog 10.... dus voorlopig blijf ik toch nog maar even plakken [/iets-te-enthousiast]
Plus de kosten van je aansluiting. Denk dat je er verstandig aan doet eens te rekenen met een Alles in 1 en al je losse abbo's voor TV, Telefoon en Internet :-)
Precies; bij alles-in-1 zitten de kosten van de aansluiting ( 17,45) bereids inbegrepen. Als je losse pakketen gaat pakken bij Ziggo betaal je een dikke 52 per kwartaal boven op de prijs van de pakketten.
Ik heb (nog) Alles-in-1 "Plus". Bij mij zou er dus niets gaan veranderen. In ieder geval een reden minder om bij Ziggo te blijven; ik heb mijn abonnement daar opgezegd omdat ik uit kostenbesparing overstap op VDSL.

Voor het "Plus" pakket betaal ik 53,95 per maand. Ik word daarbij verplicht om TV-Basis ( 17,45) af te nemen terwijl ik nooit TV kijk. Door de belachelijke hoeveelheid reclame download ik series zodat ik ongestoord kan kijken naar dat wat mij boeit.

Voor VDSL betaal ik de eerste 9 maanden 17,50 (internet tot 50 Mbit + bellen), daarna 36,- Ik zit bovendien niet langer aan een duur TV-abonnement vast. Daarmee bespaar ik het eerste jaar een dikke 350,-. Het jaar daarna bespaar ik ruim 200,- per jaar. Dat ik de volledige 50 Mbit niet ga halen weet ik ook wel, maar als ik er 20 - 25 Mbit uithaal ben ik ruimschoots tevreden. Ik zit ongeveer 900 meter van de verdeler af, dus op zich valt dat nog mee.

Als het eerste abonnementsjaar voorbij is ga ik gewoon weer verder kijken naar andere aanbiedingen bij andere providers. Kost je wel een half uurtje werk maar kan flink geld besparen. Het internet van Ziggo is wel razendsnel, maar ik vind het nogal onzinnig om ruim 200 per jaar te betalen voor kabel-TV waar ik effectief niks mee doe.
Je ADSL is 10 euro p/m? Waar dan? Want volgens mij moet je voor alleen de koper (je geeft aan alleen mobiel te hebben en dus geen vaste telefonie) al 9 euro p/m aan vast recht betalen en daar komt je ADSL abo dan boven op. Of je ISP moet het betalen - maar 1 euro marge waar ze dan internet voor moeten leveren lijkt me een beetje weinig.

edit:
Hmm *alweer* geen verhogingen zakelijk zo te zien - heb internet plus (8 IP adressen, vast)

[Reactie gewijzigd door freaky op 15 mei 2013 14:18]

ik hoor hier 150mbit snelste is heb ook ziggo heb alles in een extra geprobeert vlak voor ik naar office basis ging en haalde 213mbit zal het hier onder neer zetten screenshot hoe het komt geen idee maar goed zal denk ik te maken hebben met de buren de meesten hebben online waardeloze vuilnis verbinding kan ook te maken hebben met dat ik het hele aansluit punt vernieuwt en vervangen heb wand dat was waardeloos van dit huis die van woning bouw welbions hengelo is
ja dat soort dingen doe ik zelf ga de woning bouw niet spekken met extra geld of cogas de kabel leverancier hier in hengelo

http://awc-hosting.eu/img/content/speedtestziggo.jpg
sorry hiervoor krijg het niet voorelkaar afbeelding te plaatsen img tag en iframe tag geprobeert wil niet even linkje indrukken sorry hiervoor

ip afgeschermd zo stupid ben ik niet dak mijn eigen ip ook nog laat zien now way

maar goed het kan dus allemaal heel snel alleen maar beter

groet alex

[Reactie gewijzigd door Al3xand3r op 14 september 2013 00:06]

Dat is nou wel weer jammer dat Alles in 1 Plus niet omhoog gaat.
Maar snap het aan de andere kant ook wel gezien ze de rest van de snelheden allemaal gelijk trekken.
https://tweakers.net/nieu...s-pakketten-verhogen.html
Ziggo heeft eind maart al de snelheid van Alles-in-1 Plus verhoogd, evenals die van de abonnementen Z1 en Z3.
Uit datzelfde artikel. Toen liep Ziggo dus ook weer achter...
Alles in 1 plus is het populairste pakket en is idd in oktober verhoogd alleen als je het in verhouding naar de verhoging van alle andere pakketten bekijkt is het dus maar minimaal verhoogd

Als Ziggo nou echt meer klanten wil trekken op korte termijn dan moeten ze bijv. telefoneren helemaal gratis maken en alleen abbo kosten rekenen, dat is voor veel mensen vrij aanlokkelijk
Ik heb nu ook alles-in-1 plus (dus het pakket dat niet gewijzigd wordt). Hiervoor gekozen omdat het Z2 abonnement niet veel goedkoper was maar wel een stuk langzamer. De telefoon gebruik ik toch niet (niet eens aangesloten), dus nu de snelheid van Z2 gelijk is getrokken met alles-in-1 plus toch maar eens het abonnement veranderen....
In dat opzicht heb ik dus zelfs met mijn alles-in-1 plus abonnement een voordeel bij deze snelheidsverhoging (van 54 naar 49) :) .
Dat is logisch, net als bij de belasting valt het meest te halen bij de grote grijze massa. Aangezien het Alles in een Plus het meest verkochte pakket is bij Ziggo hoeven ze hierbij het minst te doen. Het had hun gesierd als deze mensen waren gegaan naar bv. 80 Mb/sec.
Precies, 80 Mb/sec had een mooie snelheid geweest voor het Plus pakket. Nu wordt het wel verleidelijk om gewoon over te stappen naar Z2 en elke maand 5 euro in m'n eigen zak te houden.
Balen, net het enige abonnement dat niet verhoogd wordt. Maar ja ik meen mij vaag iets te herinneren dat alles in een plus een keer extra verhoogd was
Idem :(

Ach, zelfs met grote bestanden zoals ISO's is mijn lijn vaak nog breder dan wat de server mij aan kan bieden. En als ik al aan m'n max zit komt het evengoed nog zo snel binnen dat die snelheidsverhoging voor mij niet echt nodig is. Desondanks voel ik me toch een beetje genept, ben er gewend aan geraakt dat elk jaar mijn internet weer iets harder gaat :P
Tja, begrijpelijk. De meeste mensen met plus boeit de snelheid toch niet echt, anders hadden ze wel extra genomen.
Als snelheid je niet boeit neem je ook geen plus, maar gewoon het goedkoopste abonnement.
dat probleem heb ik ook, helaas :'(
Ze willen ongetwijfeld wat meer differentiatie... De huis thuis en keuken gebruiker heeft meer dan genoeg aan 20, een gemiddeld gezin met een paar kinderen of een enkele zwaar gebruiker meer dan genoeg aan 60 en die 150 is alleen interessant voor de echte grootverbruiker. Zou je die 60 dichter naar de 150 toe trekken dan zijn er helemaal weinig mensen die nog heil zien in het duurste abonnement denk ik.

Ik heb tijden 120 gehad maar ik wist van gekheid niet meer wat ik ermee moest doen om die lijn aan het werk te houden en toen maar de beslissing genomen om voor het eerst in mijn leven iets te downgraden :P (maarja, ik ben ook de enige in huis die echt veel gebruik maakt van het internet ;) )
Natuurlijk, over het grotere geheel is de aanwas van nieuwe klanten eruit, de zaak stagneert, maar de omzet moet groeien- dus worden er nieuwe trucen uit de doos getrokken. Als het duurste abo maar een tientje meer kost maar wel >2x zoveel snelheid oplevert, wat doet de homo-economicus dan? Die gaat gewoon mee omhoog...voor dat geld- en gelijk heeft men. Of je er nu wat aan hebt of niet- nevermind, als jij een blok kaas koopt van vijf euro en voor een euro heb je er meer dan dezelfde hoeveelheid bij, dan laat je dit toch ook niet liggen? (Dat je het niet opkrijgt, voordat het beschimmelt- boeit niet, het gaat erom dat je geen dief vd eigen portemonnee bent.)

Overal wifi, met Ziggo Hotspot- ook zoiets en weet je wat: ik geef Ziggo groot gelijk.
Zelf kijk ik geen tv, dus zal het niet nemen- totdat men daar een oplossing voor heeft gevonden (alleen gecodeerd en dan geen pas ofzo, als analoog helemaal weg is in 2018), maar voor het internet zou ik het zeker overwegen, of het nou n grote marketingmachine en commercile opsmuk is, of niet (mits de prijs lekker is, of course.)
Uiteindelijk draait het om de 'coms' bij je thuis, op je computer- als dat lekker loopt, prima toch?

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 14 mei 2013 18:21]

De snelheidsverhogingen zijn puur wegens de concurrentie van glasvezel. Glasvezel kent tot op heden maximaal 100/100 snelheden, tenminste ... een aantal plaatsen zitten er wel boven maar het merendeel zit op maximaal die 100/100.

Stel dat ik had geweten dat UPC met 150-200 Mbit/s verbindingen kwam dan had ik wellicht UPC overwogen als het mij puur om het snelle downloaden ging - iets wat bij veel mensen het geval is. Dat upload achter blijft kunnen vele mensen nog wel mee leven.

Nu UPC (en straks ook Ziggo) de 100Mbit/s grens 'ver' overschreden zijn en vrijwel dezelfde prijzen hanteert als glasvezel en zelfs het zenderaanbod (digitaal) vele malen groter is voor diezelfde prijs ... kun je er donder op tegen zeggen dat een grote hoeveelheid klanten "TERECHT" zullen overstappen op de kabel.

De grootste glasvezel concurrent voor UPC is op dit moment Telfort die net als UPC onbeperkt bellen naar vast en mobiel aanbied. Voor de rest is het UPC (en straks ook Ziggo) die uitblinken in het zenderaanbod. Glasvezel is z'n tijd ver vooruit? Niet echt! Er is per slot van rekening al maanden lang weinig of zelfs niets meer veranderd!
Het werd tijd... Toch rekening mee houden dat je bij Ziggo minstens 20% kwijt bent voordat het uit je modem komt en als je op een verkeerde plek in de straat zit dan kan het wel eens zijn dat je internet trager is zodra je buren intensief internet gebruiken.

Ze leveren dus geen enkele garantie dat je krijgt waar je voor betaald. Ik betaal dus liever de prijs van het 150mbits abbonement om vervolgens een garantie op een 120mbits lijn te krijgen. +1 Voor de eerste provider die dit gaat aanbieden.
Capaciteitsproblemen zijn er amper. Ziggo onderneemt actie als je in een dergelijke wijk met capaciteitsproblemen zit. Hetgeen jij stelt, klopt maar ten dele. Er wordt geen garantie gegeven, in deze dat er dus altijd sprake is van overboeking. Alleen is dat wel zo dat als je tegen een capaciteitsissue aanloopt, dat er een dan een aanpassing aan het netwerk plaatsvindt.

De 20% waarop jij doelt, verlies je met een 100mbits router of 100 mbits switch als je dat tussen je pc en modem zet. Verder gaat het gewoon prima. Dus, als je contenu verliest, dan zou ik een analyse doen van eigen netwerk.

Verlies je sporadisch 20%, graag speedtests aanleveren bij de TD, inclusief mac adres en ip van netwerkkaart van de desbetreffende pc. Analyse volgt dan en je probleem zit in de pijplijn.
Vergeet niet dat veel, iets oudere, consumenten routers eigenlijk niet sneller dan 75-80 Mb/s intern zijn, al hebben ze Gigabit LAN-poorten.

Een veel (goedkope) netwerk-kaarten in PC's halen ook bij lange na niet de ge-adverteerde snelheid.
100 Mb/s Realtek en Athereos chips b.v. gaan zelden harder dan 70 Mb/s. Deze kom je op heel veel moederborden tegen.

Of mensen doen een snelheidmetingmet een laptop op Wifi of een PC die via een PowerLine adaptor is verbonden. Meet je ook bij lange na niet de echte snelheid.

Veel mensen roepen dat hun verbinding te traag is, maar het ligt vaak aan hun eigen spullen.
Dat ligt er wel 80% aan inderdaad.

Heb nu een nieuwe router van ziggo (cisco) en een gig netwerk kaart, en via speedtest red ik makkelijk 115 ~ MB, dat moet je delen door 8 (dus 120 / 8 = 15 MBits p.s)

Dit heb ik zeker getest met goede torrents en newsgroupen (eweaka) en ik haal makkelijk 12 a 14,5 Mbits per seconden). Ook soms via steam zelfs.

Ligt dus duidelijk aan je spullen die je hebt. Verders heb ik geen routers/switch tussen zitten (direct verbonden met modem) dus misschien ligt het daar ook aan.
ook kan een kabel langer dan 25 meter soms ook voor verlies zorgen maar dat moet je wel een erg oude UTP cat kabel hebben aangezien ik daar weinig tot nooit problemen mee heb gehad.

Ontopic:

Met alles in 1 extra ben ik hier zeer blij mee.. ook al zou dat betekenen dat ik een winst heb van 3,75 Mbits zou hebben is dit toch leuk :)

Wordt tijd dat ik overstap naar een gig newsgroup :)
Vandaar dat ze de afgelopen maanden een paar keer onderhoud hier gepleegd hebben en deze week al 2 keer. "s avonds haal je wel max snelheid. Maar gewoon surfen gaat heel traag voordat je reactie krijgt van de website die je bezoekt. terwijl 's morgens vroeg geen enkel probleem met snelheden.
Ik weet niet, ik heb alles in 1 Plus en trek gewoon 7 Megabyte per seconde vol.
Dus 20% kwijt zijn?
Beetje onzin dat.

En nee, wij wonen niet in een grote stad, maar in een redelijk achteraf dorp.
Ligt misschien daaraan dan. Van groot belang is de afstand van de stoep tot aan je aansluitpunt. Daar gaat de 20% aan verloren. Aangezien jij meer krijgt dan je betaald heb je of geluk met de inregeling van Ziggo, of je woont aan de straat.
Grin, je kunt soms geluk hebben.

Ik zit helemaal aan het eindpunt van de wijkverdeler.
120 Mb/s was effectief 60-70 Mb/s als het rustig was. 40 Mb/s als het druk was.

Komt een paar maanden geleden een capaciteitsplanner van de Ziggo 2 huizen verderop wonen.
Een week later wordt er een extra mini-verdeler geplaatst voor ons huizenblok :D
Heb nu al 150 Mb/s, effectief 146 Mb/s zelfs op spitsuur.

Dit weekend die 100 Mb/s Cat5 kabel naar de studeerkamer maar eens door Cat6 vervangen. De switch en router zijn al Gigabit.
wel nee joh, die kabel voldoet prima hooguit moet je er nieuwe connectoren opkrimpen, om een andere volgorde van je 8 draadjes aan te houden.

grootste verschil is de shielding in de kabels zelf en een maximale lengte. dat laatste moet je thuis flink je best voordoen wil je daaraan komen :)

met de cat5 kabel die ik hier heb, is gigabit netwerk ruimmogelijk :)

zou alleen cat6 aanraden als het om een verbinding tussen router/switch <-> Switch gaat, de extra shielding kan vervelende storing van bijvoorbeeld elektra reduceren.
en zelfs dn. eerste netwerk had ik aangelegd met patchcords van de Gamma. aah de tijden dat ik nog niets wist :)
Bij docsis heeft de afstand van je modem tot de verdeelkast geen impact op de snelheid.

Een transportstream is 50 megabit en die komt bij alle huizen in de keten aan, het is niet zo dat jou modem kan overschakelen op een lagere snelheid.
Of ze testen het met Windows, ik dacht in Coevorden met mijn Ziggo lijntje ook meer te krijgen dan waarvoor ik betaalde. Tot ik een wget -O /dev/null file1000mb.bin binnen haalde via enkele servers. Toen bleek ik toch in werkelijkheid meer rond de juiste snelheid te zitten dan wat Windows mij aangaf.

Toen ik het overigens testte met een standaard Windows installatie, nog zonder wat performance tweaks, updates etc. bleek de snelheid uiteindelijk wel juist. Dus ergens zit Windows nog altijd verkeerd met de berekeningen.
same here trek ook gemakkelijk 7mbps vol
Alles heeft zijn prijs...
Tenzij je kiest voor geen overboeking, anders krijg je nooit de garantie.
Onzin. Als jij garantie wil kan dat gewoon, dan neem je een bedrijfsabonnement met 1:1 overboeking. Betaal je je wel scheel, maar dan heb je ook wat.
Geen enkele consumenten-aanbieder levert een gegarandeerde snelheid, en ADSL al helemaal niet (die is eerder gegarandeerd NIET de maximale snelheid).

Overigens is Ziggo al jaren zeer constant met hun snelheden, die bijna altijd en overal 100% of meer (Ziggo boekt altijd enigszins over) levert.
Als ik via http://speedtest.ziggo.nl mijn snelheid test kom ik vaak genoeg op 119,nogwat mbit/s uit. Ook downloaden van nieuwsgroepen gaat met 14MB/s wat 112mbit is. Waar je die 20% vandaan haalt is me dan ook een raadsel.

Voorheen had ik adsl2+ thuis op 10mbit. Dit leverde effectief een snelheid van 1MB/s op (8mbit). Later werd het verhoogd naar 12mbit en kwam ik op 1,25MB/s (10mbit). Daar zat dus wel een grote overhead in.

Ik vraag me alleen nog af wat ik doe met 120 (en straks 150) mbit, ik download eigenlijk niet heel veel meer. 60mbit is eigenlijk ook al snel genoeg voor veruit de meeste doeleinden (game-updates, x264 bestanden downloaden, youtube hd streaming). Je wordt op dergelijke hoge snelheden algauw afhankelijk van de bron waar je het vandaan downloadt. De keten is zo snel als de traagste schakel, dus als er ergens een drukke verbinding tussen zit of de server traag is haal je je 150mbit al niet, ondanks dat Ziggo zijn werk doet.
Bij snelheden die ISP's aangeven moet je rekening houden met het feit dat verschillende ISP's verschillende snelheden gebruiken om vaak maar zo positief mogelijk uit de bus te komen.

Bij ADSL2+ was het gebruikelijk om te adverteren met een theoretische maximum snelheid (vaak van tot 20mbit). Daarnaast had je door geografische eigenschappen een praktische maximum snelheid (in jou geval waarschijnlijk de 10 danwel 12 mbit). Echter is deze snelheid inclusief overhead als gevolg van gebruikte protocollen en materialen. Bij ethernet is behaalde snelheid gemiddeld 70-75% als gevolg van collissions en interferentie. Dit betekent dus op een 10 mbit lijn een effectieve sneheid van zo'n 7mbit. Voordeel van DSL is overigens wel dat dit een redelijk gegarandeerde snelheid is doordat je je eigen lijn heb tot aan de wijkcentrale.

Bij Ziggo is het al een tijd gebruikelijk om te adverteren met de effectieve maximum snelheid. Ziggo levert een gemiddelde overcapaciteit van 20% op hun geadverteerde snelheden om deze effectieve maximumsnelheid zo dicht mogelijk bij hun geadverteerde snelheden te krijgen. In vroegere tijden was dit bij kabel aanbieders zeker niet altijd het geval. Doordat je bij kabel niet echt je 'eigen' lijn heb tot aan de wijkcentrale maar de capaciteit deelt met je gehele kabel segment wil het nog wel eens voorkomen dat je bij grote drukte een dip in je snelheid ziet/zag. Ziggo is al tijden actief in het plaatsen van mini centrales om overbelaste kabelsegmenten op te knippen in meerdere segmenten waardoor dit voorkomen wordt.

Zelfs kabelaars zijn compleet verschillend in hoe ze hier mee omgaan. Bijvoorbeeld UPC heeft de neiging om te adverteren met de praktische maximum snelheid. Dit is dan ook de grootste reden dat UPC vaak eerder en verder verhoogd dan Ziggo. Dit is overigens vanuit de netwerken die ze aanbieden vaak niet vreemd. Ziggo heeft, voornamelijk in het oude multikabel gebied, een van de meest geavanceerde en best onderhouden netwerken. Dit is niet zo vreemd aangezien multikabel er nogal van hield om slecht onderhouden delen van hun netwerk af te stoten en te verkopen aan andere kabelaars. Daarnaast heeft Ziggo na hun fusie veel aanloop problemen gekend die tot klantverlies hebben geleden, door nu vooral te adverteren met hun betrouwbaarheid hopen ze veel van deze klanten terug te winnen.
UPC(voornamelijk voorloper Chello) was overigens vaak de opkoper van de verouderde netwerken van Multikabel. Hierdoor heeft de kabel in deze gebieden lang bekend gestaan als traag, doordat ze lagere snelheden aanboden als Multikabel deed in buurgemeenten, en onbetrouwbaar door performance problemen in de piek uren. Zodoende is snelheid in de loop der jaren meer een speerpunt geworden in de advertentie uitingen van UPC.
Echt je reinste onzin wat je allemaal roept.

Sinds eurodocsis1 is het probleem wat je schetst al niet meer van toepassing.
Ik haal 24*7 de volle mep aan snelheid en gezien het aantal ziggo wifi's die ik hier kan zien heb ik heel wat 'buren' die ook kabelen bij ze. Nergens last van.
@Clubbtraxx: Niks reinste onzin.
'
Verdiep je eens in DOCSIS/EUROCOSIS:

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Het enige wat met DOCSIS Is geintroduceerd is dat hogere snelheden haalbaar zijn en dat je down- en upstreamkanalen kan bundelen (vanaf DOCSIS 2). Maar waar jij nog steeds met je buren en meer op 1 coax segment zit deel je iedere (gebundelde) downstream nog steeds keihard.

Zeker nu kabelaars met de hete adem van FttH in de nek de snelheden gaan verhogen ga je straks daar dus gewoon weer keihard tegenaan lopen.

Lees je dus eens fatsoenlijk in voor je iemand van onzin gaat beschuldigen.
Vroeger had je ook tussen de straatkasten en andere centrales coax liggen. Tegenwoordig is dit allemaal glas, waardoor de capaciteit alleen met je straat/blok gedeeld hoeft te worden. Die invloed van je buren is dus stukken geringer dan een complete wijk of iets dergelijks, vandaar dat die snelheden flink omhoog zijn gegaan de afgelopen jaren.

Wat betreft mijn ADSL verhaal hierboven, de10 en 12 mbit was de ISP limiet, de modem trainde in op zo'n 17mbit.
Ik zal vast niet de enige zijn die zich afvraagt waarom Alles-in-1 Plus ongewijzigd blijft? Ik had persoonlijk op een upgrade van 60/6 naar 80/8 of iets in die richting gehoopt? ;(
Dat is niet zo moeilijk vanuit het oogpunt van Ziggo. Ze hopen het op deze manier interessanter te maken om te upgrade naar extra en ze hopen het op deze manier voor extra klanten oninteressanter te maken om te downgraden naar plus.
Ik denk dat ze gewoon hun aanbod wat betreft internetsnelheden hebben gestroomdlijnd: Basis = Z1, Plus = Z2, Extra = Z3.
Ik neem aan dat bij een volgende verhoging het Plus-pakket ook gewoon weer meedoet (ervan uitgaande dat Z2 ook verhoogd wordt).
Ik had gehoopt op meer maar 150/15 Mbit is weer een stapje in de juiste richting!
Vooral de upload mag van mij een flinkje boost krijgen

[Reactie gewijzigd door ChrisdeW op 14 mei 2013 16:19]

Ik vind het eigenlijk zeer jammer dat het zo ongelooflijk weinig aan de upload snelheid gedaan wordt. De download zal mij een worst wezen maar de upload is gewoon eigenlijk achterhaald zeker bij zo'n abonnement. Het is weer echt minimaal meeloperij van Ziggo.

Wat is er met die symmetrische testen gebeurt van Ziggo... vol trots gaan lopen blaten dat ze ermee bezig zijn maar niks vertellen achteraf daarnaast wel lopen marketen datze tot 4,7Gbit/s over koper kunnen gaan pompen 8)7
Die discussie wordt hier elke keer gevoerd, maar de meeste mensen hebben uiteindelijk geen bal aan een zeer hoge uploadsnelheid. De huis-tuin-keuken gebruiker uploadt maximaal een paar foto's naar Facebook eens in de zes maanden en dat was het. Totaal oninteressant om daar heftig in te investeren dus. Hoewel ik het me kan voorstellen dat het voor sommigen erg jammer is hoor, maar je moet begrijpen dat een commerciel bedrijf natuurlijk de massa wil bedienen, en niet die enkele fanatieke video-uploader of hoster.

Edit: spelfout.

[Reactie gewijzigd door Royeboi op 14 mei 2013 20:12]

Pardon? Mag jij mij aanwijzen bij welke provider (uitgezonderd Glas) jij net zo'n hoge upload krijgt?
Uitgezonderd glas ? Nee, als je 80% van de mogelijke abonnementen die ik kan krijgen op mijn.adres uitsluit, dan heeft er niet 1 snellere upload als Ziggo |:(

Vrijwel elke ISP die kan keveren op mijn adres bied glas aan, als je die weg laat blijft idd alleen Ziggo over.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 14 mei 2013 18:38]

Dan stap je toch over op glas?

Als je die keuze niet hebt (zoals ongeveer 80% van NL) om voor glas te gaan, dan is de upload van Ziggo heel zo slecht nog niet.

Heb je de keuze voor glas, dan is er geen competitie voor upload snelheden, aangezien glas synchroon is. En de prijs tegenwoordig ook goed te doen (vergeleken met de kabelboeren), dus dan neem je glas. It's that simple.
Helemaal mee eens,
150/15 :)

toch 1,5 keer de upload dat is leuk :)
Prettig. Blijft alleen het nadeel dat als het druk is de snelheid keldert. Hoop dat ze ook wat extra capaciteit creeren. Op dit moment haal ik met 120mbps soms 8,5 mb/s, maar het is vaker 6mb

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 14 mei 2013 16:18]

Ik heb 99% van de tijd 100% van mijn snelheid dus ik ga er vanuit dat dat met 150mbit (ipv 80) ook gewoon zo blijft, mijn ouders hadden op 120mbit ook altijd die snelheid, nooit een dipje...

Misschien verschilt het nog per gedeelte van het netwerk, ik zat bij quicknet bijv. Jij misschien bij @Home voorheen, lijkt me dat daar ook verschil ik kan zitten. En natuurlijk of je in de stad woont of net als mij een een klein dorpje.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 mei 2013 16:21]

Casema gebied hier (Utrecht stad), nog nooit een dipje gezien op momenten dat ik volop aan het downloaden was (wat niet ontzettend vaak is, dat dan weer wel). En dat is dan in een redelijk drukbevolkt gebied. Maar goed, dan is het netwerk er natuurlijk ook naar ingericht, dus dat hoeft op zich weinig te zeggen. Toen het nog Casema was piepte men wel anders overigens :P maar toen had ik nog ADSL (of zelfs nog dial-up)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 mei 2013 16:53]

Goed (Nou eigenlijk niet goed) om te lezen dat ik niet de enige ben hiermee.
Ik haalde met UPC 120Mbps makkelijk 12MB/s buiten de piek uren.

Nu ik in ziggo gebied woon haal ik maar zelden 12MB/s buiten de piek uren.
Alleen het meest gekozen pakket gaat niet omhoog.
Beetje vreemd dat deze dan ongewijzigd blijft.
Ook weer niet want nu zijn de alles in 1 pakketten net zo snel als de internet pakketten.

Zit zelf ook aan de 60Mb maar dit is voor mij snel genoeg.
Voor af en toe downloaden en uploaden ga ik niet meer betalen.

[Reactie gewijzigd door Sandertje03 op 14 mei 2013 16:20]

Als het nu al het meeste gekozen wordt is dat dus voor de meeste mensen prima en waarschijnlijk hebben ze hem daarom niet gepdatet.
Logisch want ze willen natuurlijk het duurste pakket ook aantrekkelijker maken. Als je het Plus pakket zou optrekken naar bijvoorbeeld 100Mbit/s dan wordt de kans kleiner dat mensen upgraden naar het Alles-in-1-Extra pakket, en wordt de kans ook nog eens groter dat mensen van het duurste pakket kiezen om te downgraden naar het middelste pakket. Dat zou dus een flink verlies betekenen.

Het is jammer voor de klanten met Plus, maar de beslissing is vrij logisch.

Ik kan niet wachten op 150Mbit/s. Dan wordt het eindelijk eens tijd om mijn CAT5 kabels te vervangen, want ik kom nu niet boven de 102Mbit/s uit helaas. Heel gedoe want het meeste downloadwerk wordt boven op zolder verricht, en de eerste router staat twee verdiepingen lager. Tweede router op zolder voor draadloos en verdeling netwerkkabels voor XBOX360/iTV etc.
UPC is al met een verhoging gekomen 2 maand terug, daarom moest Ziggo wel met een antwoord komen:

nieuws: UPC verhoogt internetsnelheden en biedt digitale tv ongecodeerd aan

Maar de prijs van UPC ligt wel aanzienlijk hoger dan een lijntje bij Ziggo. En de upload snelheden vind ik bij UPC nog steeds matig.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 14 mei 2013 16:33]

UPC en Ziggo zijn geen concurrenten van elkaar. Een echt tegenantwoord was dus niet nodig. Misschien dat mensen indirect wel een vergelijking maken, maar je kan niet zeggen zo nu stap ik over van Ziggo naar UPC. Alhoewel ik zelf dan misschien eerder geneigd zou zijn om dan te kijken naar de prijzen van glasvezel.
Je hebt gelijk inderdaad. Ziggo en UPC hebben geen gemeenschappelijk gebied (nauwelijks iig) en dus is er geen sprake van concurrentie in dat opzicht. Iets wat ik trouwens niet kan begrijpen, aangezien in een open en vrije markt geen voordelen voor de consument oplevert. Maar dat is een andere discussie.
Volgens mij zit je er nogal naast. UPC is in tegenstelling tot Ziggo n.l. goedkoper op n Alles-in-1 pakket na. Bij UPC is het 'Extra pakket 150/10' 69,50 in tegenstelling tot Ziggo's a.s. 150/15 pakket a 63,95.

Ik heb hiervoor maar even vluchtig een vergelijking voor je gemaakt, nu ga ik even uit van het aanbod van UPC met daarnaast dat van Ziggo. Iets wat eigenlijk omdat ze niet in elkaars regio actief zijn verre van relevant te noemen is :)

Bron
Hehe, je hebt er wel werk van gemaakt ;)

Maar let wel: In de goedkopere paketten van UPC zitten minder TV-zenders. Ik geloof in het goedkoopste pakket slechts 30 digitale zenders zitten en 3 HD zenders. Dat zijn er bij Ziggo echter 25 analoge, 65 digitale en 16 HD zenders (dat is trouwens bij ieder pakket van hen zo standaard).

Ik denk dat je voor je maximum snelheden op internet gebied iets beter zit bij UPC. Maar Ziggo bied voor de goedkopere abonnementen weer meer TV zenders en uitbreidingen hierop. Bovendien is hun service iets beter dan bij UPC.

Het is allemaal maar relatief inderdaad, want als klant heb je uiteindelijk niets te kiezen.
1 2 3 ... 12