Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 255 reacties

Ziggo verhoogt de snelheden van twee pakketten. Gebruikers van Internet Z2 en Alles-in-1 Plus kunnen vanaf oktober met respectievelijk 40 en 60 megabit per seconde internetten. Op dit moment is dat nog 30 en 50 megabit per seconde.

De uploadsnelheid stijgt eveneens: Internet Z2-klanten gaan van 3Mbps naar 4Mbps en Alles-in-1 Plus-klanten gaan van 5Mbps up naar 6Mbps up. Dat heeft Ziggo aan Tweakers.net laten weten. De snelheidsverhoging gaat niet gepaard met een verhoging van de tarieven.

Om van de hogere snelheid te kunnen profiteren is een reset van de modem vereist. Vanaf 1 oktober begint Ziggo met het automatisch resetten van modems. Wie geen zin heeft om daarop te wachten, kan op 1 oktober of later zelf zijn modem resetten, waarna van de hogere snelheid gebruik kan worden gemaakt. Ziggo heeft eind maart al de snelheid van Alles-in-1 Plus verhoogd, evenals die van de abonnementen Z1 en Z3.

 Huidige snelheidNieuwe snelheid
Internet Z2 30Mbps down / 3Mbps up 40Mbps down / 4Mbps up
Alles-in-1 Plus 50Mbps down / 5Mbps up 60Mbps down / 6Mbps up
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (255)

1 2 3 ... 8
Ik heb nu al 5 jaar telfort internet 20mbit voor 20 euro ik haal 13 mbit gemiddeld.
Elke keer als ik kijk of ik ergens goedkoper kan krijgen of sneller voor dezelfde prijs kom ik uit dat dit niet mogelijk is.
Ik snap niet dat in 5 jaar tijd geen 1 keer de prijs verlaagd is of de snelheid verhoogt is bij abbo's rond de 20mbit.... |:( |:(
13mbit vind ik ook gewoon genoeg, ik wil niet veel meer betalen voor hogere snelheden die ik eigenlijk niet nodig heb.

Het is ook wel erg toevallig dat ziggo met hun laagste abbo net onder wat ik denk de laagste snelheid die je bij ADSL kan krijgen zitten. Mensen met ADSL gaan daarom niet overstappen op dit abonnement. Lijkt me sterk dat ze mensen met ADSL willen dwingen om meer te laten betalen. Lijkt er meer op dat ze willen voorkomen dat mensen die tevreden zijn met ADSL alsnog overstappen. Kan me zo niet indenken waarom ze dit zo doen behalve...

Net alsof ze de markt onderling verdeelt hebben, de low end vragers voor ADSL en de High end klanten voor Ziggo. De juiste term hiervoor is denk ik zo....prijsafspraken.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 23 augustus 2012 13:30]

Je moet natuurlijk wel eerlijk zijn he.

Je kunt niet een Alles-in-1 pakket van Ziggo vergelijken met internet only van Telfort.

Alles-in-1 Telfort: ¤ 38,50
Alles-in-1 Ziggo: ¤ 42,00

Internet
Bij Ziggo heb je gegarandeerd 10mbps, bij Telfort kan het maar de vraag zijn of de 20mbps gehaald wordt. Bij jou is dat 14mbps down en 1mbps up wat qua internet een verschil is van 4mbps.

Televisie
Bij Ziggo 25 analoge, ca. 60 digitale + 14 HD zenders. Waarbij digitaal in de meeste weersomstandigheden te bekijken zijn en blijven. Bij Telfort (via KPN) meer dan 50 digitaal, 10 HD zenders geen analoog - dus onbeperkt aantal TV's. Bij Ziggo krijg je dan zelfs ook nog een stel gratis te bekijken OnDemand films (oud of nieuw even niet relevant). Waarbij het aanbod qua televisie al hoger ligt dan bij Telfort.

Telefonie
Het merendeel van de mensen - zelfs klanten - die ik ken, hebben geen telfort maar Ziggo of UPC. Naar Ziggo belt men per definitie al gratis onderling, bij UPC eveneens (meen ik) en Telfort heeft deze optie niet. Optioneel hebben beide telco's mogelijkheden tot onbeperkt bellen - wat ik in dit geval dus niet mee reken.


Het is natuurlijk aan ieder de keus. Maar als men stabiliteit, betrouwbaarheid e.d. wenst gaat men veelal puur voor kabel of een dure ADSL (XS4ALL) aanbieder. Maar goedkoper is Telfort zeer zeker niet als je alle + en - punten bij elkaar op- & aftel.
is het ADSL? ik heb geen idee wat telfort voor internet biedt (staat nergens op de site lijkt het) maar ADSL is namelijk een telefoonlijn en telefoon lijnen zijn niet te vergelijken met "kabel" (tv signaal lijn). telefoon lijnen kunnen minder snel, en kosten (zo lijkt het) meer om te onderhouden dan kabel. als je sneller wilt zul je dus moeten controleren of er kabel beschikbaar is in jullie wijk. dan krijg je dus te maken met producenten als ziggo, xs4all en upc.

ik heb zelf Tele2 ADSL gehad, en ben zo ontiegelijk blij dat ik er vanaf ben! wat een crap internet verbinding was dat zeg: traag want je on niet hoger dan 20mbits (in mijn wijk zelfs 4mbits), zwaar instabiel en het leek wel alsof ze 1 keer in de zoveel tijd sneaky gingen kijken of ze je lijn konden afknijpen zonder dat je er wat van zegt. toen ik daarvoor voor de 4e keer voor opbelde (zwaar pissig en scheldend:() konden ze me ineens met 4 mb laten downloaden voor enkele dagen, terwijl dat "niet mogelijk was in me wijk"...

nooit meer ADSL!
Ja dit is ADSL, en ik heb het hier over het overhalen van klanten die tevreden zijn bij ADSL.
Iets wat misschien wel duidelijk is dat ze klanten die niet tevreden zijn met ADSL wel gelijk 10 euro per maand extra, aan hun broek hangen.
Wel licht is dat een reden dat ze het zo aanbieden. Al vind ik het raar dat dit de insteek is ipv ADSL gebruikers overhalen om over te stappen.
Wat is een verbetering? Je zit nu op ongeveer 1,3 MB/s down voor 20 Euro. Voor nog geen 50 Euro per maand zit je bij ZIggo op 80 Mbit, oftewel ongeveer 8 MB/s down. Dat is meer dan 6 keer zo snel als wat je nu hebt, voor nog geen 2,5x de prijs. Dat is toch goedkoper? Die prijzen voor 20 Mbit ADSL zijn al erg scherp, en worden niet verlaagd. Sneller maken is geen optie gezien de eigenschappen van ADSL. Je zult het prijsvoordeel dus in de hogere sectoren moeten zoeken.

Zo logisch is het ook niet om ervan uit te gaan dat het goedkoper zou moeten worden. Kijk alleen maar naar wat we betalen voor televisie en mobiele telefonie. Die laatste is zelfs omhooggegaan.
Je vergeet echter 1 belangrijk aspect. In realworld is bandbreedte is niet perse gelijk aan 'sneller'.
Want daarvoor moet je eerst bepalen wat 'sneller' is.
Leuk praktijkvoorbeeld hier in mijn huis. Heb 2 internet verbindingen, een 120/10mbit van UPC en een 22/2mbit (netto) van Telfort.
Pure data downloaden van XSNews en TweakNews (beiden usenet, poort 119), haal ik met UPC inderdaad de volle 120mbit en met Telfort doet deze 22mbit.
Dus UPC is sneller ? Ja, met usenet downloaden wel.

Nu kijken we naar hetgene waar ik mijn internet lijn voor 95% van de tijd gebruik, HTTP verkeer en zo nu en dan Youtube. HTTP verkeer is overwegend buiten dit continent. (Amerika en Azië)

Het netwerk van UPC is (in mijn mening) dermate onder de maat, dat mijn 'magere' 22mbit Telfort lijn gewoon ontzettend merkbaar sneller is. Bijv. Anandtech is een -stuk- sneller via Telfort te benaderen dan via me kabel connectie.
Youtube is ook een goed voorbeeld. Met name tussen 19:00 en 21:00 is er vaak nauwelijks fatsoenlijk een 1080 HD stream te kijken, minstens 10seconden laten prebufferen en soms nog eens tijdens het streamen dat de boel even stopt om weer opnieuw te bufferen. Met mijn VDSL is het altijd instant video, en zonder tussenpauzen.

Ik beheer wat servertjes in Azië die ik met RDP over neem, heel goed het verschil te merken tussen mijn verschillende lijnen. Het Telfort netwerk (KPN?) is toch een stuk prettiger om over te RDP'en.

Niet de connectie tussen mij en de centrale, maar het netwerk daar achter, de peering overeenkomsten, simpelweg de routes die de pakketjes moeten afleggen totaan je PC is iets wat eigenlijk minstens net zo belangrijk is. Iets waar 99% van de mensen geen rekening mee houden maar wel medebepalend is.

Veel webservers zijn limited, met een 80mbit connectie trek je echt niet altijd met 8MB/sec een pagina binnen ;) Een betere latency zal denk ik wel eerder merkbaar zijn.

Ik kan niet spreken over Ziggo omdat ik daar geen voldoende ervaring mee heb, maar een doorsnee internet gebruiker wat 95% van de tijd bezig houd met het bezoeken van webpagina's is in mijn situatie beter af met een ADSL/VDSL van 2 tientjes per maand.

ps. indien men denkt dat mijn UPC lijn ondermaats presteert door een gare UPC Thomson modem/router. Ik gebruik een Cisco EPC3212 modem met daar achter een Netgear WNDR3700v2 router, interne LAN is verder gigabit.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 augustus 2012 21:13]

Inmiddels levert telfort 8/1, 30/3 en 50/5 waarvan de laatste op VDSL2 moeten zijn. Op de kabel is meer veranderd maar er is toch verbetering te zien.

https://www.telfort.nl/internet/internet/
Dat is niet zo vreemd hoor die 20mbit is gewoon het maximale van adsl2. De prijzen zijn ooit flink gedaald toen de investeringen waren terug verdient. Een dergelijke daling is nu dus niet meer aan de orde, die heeft al plaatsgevonden.

Wil je sneller internet en er is geen kabel dan bestaat er bijvoorbeeld vdsl (tot 55mbit). Echter dat is lang niet overal beschikbaar en het lijkt erop dat er toch wat minder wordt geinvesteerd de laatste jaren (in x-dsl).
VDSL op meer dan 3 miljoen adressen
Om er voor te zorgen dat VDSL overal beschikbaar komt moeten de wijkcentrales van KPN worden aangepast. Dit gebeurt in een hoog tempo, op dit moment is VDSL al op meer dan 3 miljoen locaties in Nederland beschikbaar. Mocht op uw locatie VDSL nog niet leverbaar zijn, dan zal dit hoogst waarschijnlijk binnenkort wel het geval zijn.
http://www.infracom.nl/in...eid-vdsl/2-1-1-1-149-1-0/

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 augustus 2012 12:54]

Dit verklaart nog niet dat Ziggo geen gelijkwaardig abbo aanbied die concurrerend is met ADSL. Als ADSL echt zo vast zit in de kosten en uitgeknepen is dan kan ziggo daar ook goed gebruik van maken. Want die hebben een beter netwerk, die goed kan concurreren met hogere snelheden. Om een of andere reden doen ze dat niet en bieden ze 8mbit aan ipv 20 mbit. Als ziggo 20mbit ipv 8 mbit aan zal bieden voor die prijs dan is er toch geen bestaansrecht meer voor adsl?

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 23 augustus 2012 13:38]

Dat doen ze toch ook? Als je goed oplet dan verliest adsl inderdaad bestaansrecht...Ziggo loopt juist ver uit tov partijen als KPN mbt prijs en snelheid. Voor rond de ¤50 euro krijg je bij Ziggo meer dan 3x de snelheid van adsl (meer dan 3x omdat je bij Ziggo echt die snelheid krijgt en bij adsl zelden).

Recentelijk zijn de gaten wel wat gedicht (bij kpn kun je nu ook 40/4 krijgen voor ¤56 alles in één pakket). Niet zo heel lang geleden kon ik kiezen tussen 10mbit adsl (tele2 20mbit) en 40mbit kabel (ziggo) voor hetzelfde bedrag.
Ik had dit al zien aankomen.
Gister heb ik namelijk een storing gehad met het kabel signaal waarna ik voor ongeveer 2 minuten internet had van 60mb/s.
Opvallend is dat Extra niet mee verhoogd word zoals normaal gebeurd zou dit betekenen dat 120mbit de huidige max van het netwerk is?
Niet de MAX, voor meer dan 120 moet er een extra kanaal bij. Dat is waarschijnlijk niet rendabel voor een extra 10 mbit

Bovendien is het aantal kanalen afhankelijk van de modem. Als de meeste mensen een 4-kanaals modem hebben moet weer de modem vervangen worden voor die verhoging.

[Reactie gewijzigd door Belgar op 23 augustus 2012 12:42]

Ze zitten met 120 al aan de 8 kanalen en voor wat ik begrepen heb kan ieder kanaal of 45mbps of 75mbps aan - was één (1) van die 2. Als ik dus uit ga van het laagste (want precies weet ik dat even niet meer) dan komen we op 8 * 45mbps = 360mbps.

Bij Ziggo kreeg ik die 8 downstream kanalen trouwens al direct toen ik voor het 50mbps download koos. En nu 2 maandjes gratis op 120mbps is dit gewoon gelijk gebleven.
Ik ga er van uit van wel. Best jammer, want ik had ook graag naar 130mbps gegaan. Niet dat ik die 10mbps echt nodig heb, maar als er toch gratis upgrades uitgegeeld worden... ;)
Nu nog de snelheid verhogen van het Alles in 1 basis pakket...
Denk dat dit opzettelijk zo gehouden wordt.
Tot voor niet zo lang geleden was het 'basis' pakket slechts voorzien van ik geloof 1Mbps, op een moment dat 'plus' al 20Mbit had.

20 Mbit is voor het gros van de klanten ruim zat.
Zou Ziggo 'basis' verhogen van de huidige 10 naar 20 Mbit, snoepen ze waarschijnlijk een groot deel klanten uit hun 'plus' klantenbestand.

(en dan heb ik het niet over 20Mbit op z'n ADSL's, waarbij het voor de meesten een virtueel maximum is dat bij lange na niet gehaald wordt. Ziggo levert goede producten en haalt ook écht de beloofde snelheid)
Nou idd, die heeft met flinke afstand wel erg lage snelheden. Ook het prijsverschil tussen basis en plus is zo klein, dat ik niet snap dat er zo'n groot verschil in de snelheid zit.
Het prijsverschil is ¤10 euro per maand, in procenten scheelt het meer dan 20%. Er moet natuurlijk wel een reden blijven voor de klanten voor Ziggo om die ¤120 euro extra per jaar uit te geven. Dus zo moeilijk te begrijpen is het wat mij betreft niet...
Helemaal mee eens! Ik vind de snelheid van Alles in 1 plus snel zat voor mijn gebruik en daardoor word downgraden wel een optie. Maar 1 Mbit up is toch echt niet genoeg voor mijn wensen. Maar ach het voordeel is ook niet zo heel groot natuurlijk.

Overigens, ik zou het uit marketing oogpunt alleen al verhogen. Zodat het net zoveel levert als de (theoretisch) maximum snelheid van ADSL.
Inderdaad.

Maar dat zullen ze niet snel doen.
Ik ken heel veel mensen die zitten te verwachten op een verhoging van het basis pakket, dan stappen ze meteen over.

Ik ook, ik gerbruik de bandreedse van Plus helemaal niet, maar basis is me net te langzaam. Maar ¤120 per jaar lijkt weinig, maar als je overal ergens een 10tje per maand weet te sparen tikt het snel aan.
Wat ik me afvraag, wat zullen de werkelijke snelheden worden? Hoeveel zullen deze erbij liggen.

Toen ik nog bij KPN aangesloten was, zouden we vaak een snelheidsverhoging krijgen maar omdat onze straat slecht bereikbaar was, zag je weinig van die verhoging.

Gelukkig is het sinds wij bij Ziggo zitten alleen maar beter geworden, en met deze verhogen zal dat zeker zo blijven.
KPN is glas of ADSL. Kabel heeft de vervelende beperkingen niet die ADSL wel heeft.
De werkelijke snelheden zullen amper afwijken.
Voordeel van kabel is dat je ook haalt wat ze beloven, afstand tot de centrale doet er niet toe, zoals dat wel bij ADSL is.
Ik heb tot nu toe altijd de snelheden behaald die beloofd werden.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 augustus 2012 12:20]

Dat klopt niet. Ik had tot 2 jaar terug alles in een plus. en zat 7 mb onder het maximum van wat geadverteerd werd. Is echt afhankelijk van apparatuur in de wijk.
Heb je daarover geklaagd bij Ziggo?
Want normaliter doen ze daar wel degelijk iets aan.
Het extra geld voor mijn 120mbit abbo wordt steeds onzinniger. En een vast ip adres of een paar hd kanaaltjes erbij (zoals bbc) is al weer teveel gevraagd voor dit duurste abonnement. Tijd voor een downgrade.
Dat spookt bij mij ook door het hoofd als ik dit zo lees, die 4 mbit upload extra wordt steeds duurder betaald door dit soort acties..
ik denk ook dat ik ga downgraden. Scheelt toch 180 euro per jaar..
Als ze dan toch de modems resetten, zorg dan dat de modems nieuwe en betere firmware krijgen. Op dit moment is de wireless N functionaliteit van de Cisco modem om over te huilen.
Geen idee waarom je zo omlaag wordt gemod aangezien het Wifi-gedeelte van het modem inderdaad enorm brak is. Slechts na het plaatsen van een losse router heb je een goed bereik. Vond dat ook een enorme teleurstelling.
Inderdaad wij zijn recent overgestapt naar alles in 1 plus, voorheen trouwe ADSL van XS4all gebruiker geweest. Maar omdat al jaren geen snelheidsverandering in onze regio mogelijk zijn toch maar overgestapt op de kabel.

Echter wat een tegenvaller die cisco modem zeg. Met mijn FritzBox die ik van XS4all had gekregen was het wifi bereik vele malen groter, stabieler en sneller. Daar laat Ziggo echt mega steken vallen. Dan heb je zo'n snelle internet verbinding en dan lever je heel erg in qua snelheid door zo'n brakke wireless module.
Hier dezelfde klacht, echt super is die Ziggo modem niet. Gelukkig kan je dmv een telefoontje met Ziggo de routerfunctionaliteit van de modem uitzetten om daarna je eigen router erachter te hangen.
Die modems zijn van Cisco, die zouden de firmware moeten updaten. ;)
Ziggo maakt eigen firmware, anders kon je zelf de hele modem beheren. Dit kan nu niet zonder veel moeite te doen.
Dan mogen ze die van de Ubiee (ofzo) ook wel 's updaten ... daar zitten veel timeouts op FTP, SSH verbindingen. Wat inhoud dat na een x-periode gewoon de verbinding wordt afgekapt door het modem.

Als je vervolgens belt naar Ziggo en het modem om laat zetten van router naar bridge modus dan zijn alle problemen plots verholpen. Dit was overigens bij UPC ook het geval op het draadloze modem die ook nu nog wordt uitgeleverd maar het probleem inmiddels niet meer heeft.
Wat fijn dat dit weer gebeurd. Er is in mijn regio al zeer weinig alternatief voor kabel internet van ziggo, maar ze vergroten hiermee alleen de afstand met de concurrentie. Wel overweeg ik soms het 120mbit internet te nemen, maar aangezien 50 al best snel is, heb ik de extra 15 euro daar vooralsnog niet voor over. Als het nu 60Mbit wordt dan wordt dat nog onaantrekkelijker.
60Mbit (in theorie 7,5MB/s) lijkt mij toch ruim voldoende tegenwoordig. Waarom zou je 120Mbit willen, behalve dan wat snellere download op Usenet? Daarnaast zit in veel apparaten (zoals STB's, Receivers en Xbox360) toch nog een 100Mbit adapter, dus daar heb je ook al weinig voordeel mee.
Precies, voor snellere download op Usenet dus. Verder kan ik ook niks bedenken, maar is wel ook gelijk de belangrijkste factor voor een hogere downloadsnelheid dan ~8mbit voor mij.
De ratio up:down blijft ridicuul.
Voorzover ik weet ook puur commercieel, geen technische problemen daar mee toch?

Waarom wordt er totaal geen aandacht besteed in de pers aan upload?
Soort mbps race aan de gang de laatste jaren, maar da's uitsluitend downloa.\

PS: persoonlijke noot hierbij... wil ook wel eens verhuizen, maar een fatsoenlijk internetabbo kost meer dan een parkeerplaats in de stad (en dat zegt wat).

[Reactie gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 23 augustus 2012 12:08]

Omdat vrijwel niemand zich er druk om maakt behalve een paar tweakers, vermoedelijk?
Wat moet iedere consument met een upload van 20, 30 of zelfs 50mbit/s ? Dat fototje van 5Mb is vrijwel net zo snel bij de ontvanger als met de huidige 5, 6 of 10 mbps tenzij de ontvanger continue achter zijn/haar PC zit om fototjes van jou te bekijken.

Daarnaast is hoge upload vaak puur en alleen in gebruik bij mensen die uploaden via bittorrent of usenet omdat de gemiddelde consument nieteens weet wat ze er anders mee moeten.
En weer worden de meest betalende klanten niet beloond/gewaardeerd.
Ik denk dat we maar eens een massale downgrade moeten gaan aanvragen, kijken wat Ziggo daarvan vind. :(
Moet je doen !

Is er weer meer bandbreedte beschikbaar voor extra HD kanalen of gratis upgrades voor de lagere pakketten _/-\o_

Maar indien je niet meer tevreden bent met het pakket waar je eerder wel met de voorwaarden instemde, dan kies je toch eieren voor je geld ?
Ga lekker naar glas.
Als dat niet aangeboden wordt, dan zijn er nog wat duurdere opties.
Of je start een lobby bij Ziggo voor hogere upload snelheden voor jouw specifieke pakket.

Het is uiteindelijk jouw portemonnee.

Motto is, niet zeuren op fora maar aktie ondernemen.
Goed, maar gelijk een downgrade aangevraagd van Extra naar Plus, Ziggo moet eerst maar laten zien dat ze met Extra ook nog een stap vooruit willen maken.
En dan met name de upload inderdaad. Je wordt steeds minder 'beloond' als klant om voor Extra te kiezen. En dan niet naar 15 mbit upload, maar minimaal 25 of 50. Dan zou het weer helemaal top zijn.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True