Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

De Luxemburgse privacywaakhond doet onderzoek naar aantijgingen dat Skype de Amerikaanse inlichtingendienst NSA toegang geeft tot gesprekken. Skype is in Luxemburg gevestigd; het land kent net als Nederland strenge privacywetgeving.

SkypeDe Luxemburgse privacywaakhond CNPD bevestigt tegenover de Britse krant The Guardian dat er een onderzoek naar Skype loopt, maar wil verder geen inhoudelijke reactie geven. Ook Microsoft, dat Skype in 2011 overnam, wil niet reageren op het onderzoek. De resultaten van het onderzoek worden waarschijnlijk binnen drie weken bekendgemaakt.

Skype wordt ervan verdacht samen te werken met de Amerikaanse inlichtingendienst NSA, door de dienst toegang te geven tot gemaakte gesprekken als onderdeel van het omvangrijke surveillanceprogramma Prism. Daarmee heeft de client mogelijk de relatief strenge Luxemburgse privacywetgeving, die vergelijkbaar is met de Nederlandse, overtreden. Het is onduidelijk waartoe Skype precies toegang zou hebben gegeven. Tekstberichten en videogesprekken lopen via servers van Skype, maar audiogesprekken verlopen via peer-to-peer en zijn dus lastiger af te luisteren.

In het verleden lag Skype juist onder vuur van politie en de opsporingsdiensten, omdat gesprekken te lastig zouden zijn af te luisteren. Sinds de overname van Skype door Microsoft in 2011 zou de applicatie echter welwillender tegenover de Amerikaanse inlichtingendiensten staan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Kijk de documentaire: Terms And Conditions May Apply maar eens.
Ik denk dat de NSA en de FBI gewoon alles 24/7 monitoren en op het moment dat jij schrijft: bom , new york en het vliegtuig neemt naar USA meteen opgepakt wordt.

Skype is en blijft van Microsoft en vinden wel een manier om het de USA in te krijgen (weet ook niet of de Skype servers daar staan).
Je was toevallig niet op DrupalCon Prague waar Aran Balkan (http://www.youtube.com/watch?v=D7hkukXrPx0) ook een keynote talk gaf ? Ik meende dat hij ook naar die documentaire linkte, is zelf ook bezig met een alternatief voor Google/Android/Microsoft nl. Prometheus http://codename-prometheus.eu/

Hij kreeg heel de zaak plat met zijn opmerking dat Microsoft in heel dat NSA verhaal dan toch in iets het eerste was. Maar eigenlijk alle humor ten zijde, het begint eigenlijk een groot probleem te vormen. Niet zozeer omdat ook blijkt dat die netwerken ook aangewend worden voor industriŰle spionage en dan ben je bezig over een heel andere orde dan iets te doen omwille van "terreur" of "veiligheid".

Er zijn bvb ook aanwijzingen dat Microsoft zo erop is gesprongen omdat het zelf van de informatie kon profiteren waar het economisch voordeel kon putten. Dan denk je toch wel eens goed na.

Vraag mij trouwens af of het in het "VS" zijn eigenlijk nog uitmaakt als blijkt dat de VS en hun 33ste staat (GB) ook op Europese bodem zit af te luisteren. Los daarvan vind het wel opvallend dat nog geen enkel Europees bedrijf daarop heeft zitten springen.

Ik blijf van mening dat voor strategische punten software van bepaalde partijen niet meer de eerste keus zou mogen zijn. Toen ik te horen kreeg dat ze op Belgische diplomatieke posten ze heftig hadden ge´nvesteerd in Microsoft producten, had ik gewed met een bekend politicus dat na Belgacom het zou blijken dat die te prooi zouden vallen.

En 4 dagen later las je dan in de Tijd dit http://www.tijd.be/nieuws...en.9400912-3136.art?ckc=1 Dat is echt geen toeval meer hoor. Net hetzelfde met Skype die vroeger een fort bleek te zijn en de pest voor "veiligheids"bedrijven en nu opeens geen moeite meer vormt.

Niet dat het Microsoft alleen is, maar het is gewoon het bedrijf die het vroegst en ook blijkbaar het actiefst heeft meegewerkt in heel dit verhaal.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 12 oktober 2013 10:03]

Het helpt ook niet dat Skype zijn systeem decentraliseerde (of hier nog mee bezig was) en dat sinds de overname van MS al het verkeer nu langs MS servers loopt.
vergeet iedereen hier dat een belangrijk deel van de nederlandse overheid apple (en andere Amerikaanse) producten gebruikt, en alles wat daar over loopt "potentieel" bij de Amerikanen bekend is? (apple producten syncen met apple servers - Amerikaans)
Dat onze overheid dus "over te halen" is tot voor Amerika voordelige posities?
Kan iemand de rijkweitte hiervan overzien? Ja?
(denk dat Mitterand er tegenwoordig geen 2e gezin op na zou kunnen houden)
We hebben allemaal wel iets te verbergen.

[Reactie gewijzigd door onetime op 13 oktober 2013 00:19]

Ik denk dat de NSA en de FBI gewoon alles 24/7 monitoren en op het moment dat jij schrijft: bom , new york en het vliegtuig neemt naar USA meteen opgepakt wordt.
Dan hoop ik niet dat jij op het punt staat naar de US te gaan. Ik denk echter dat de NSA wel wat meer aanwijzingen wil hebben voordat je opgepakt gaat worden. De FEITEN zijn al opvallend en gevaarlijk genoeg, geen noodzaak om te gaan overdrijven.
walkstyle schreef:
Kijk de documentaire: Terms And Conditions May Apply maar eens. [..]
Ja, goede kijktip! Hier nog te bekijken ( althans, in sommige browsers :/ ).

[Reactie gewijzigd door eu-Robert op 12 oktober 2013 11:26]

In "Terms And Conditions May Apply" ga dan naar 1:12:00. Dat gaat over Marc Zuckerberg.

Zuck: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard
Zuck: Just ask
Zuck: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS
[Redacted Friend's Name]: What? How'd you manage that one?
Zuck: People just submitted it.
Zuck: I don't know why.
Zuck: They "trust me"
Zuck: Dumb fucks

Dit schrijft de CEO en oprichter van Facebook. Hij noemt de gebruikers: "Dumb fucks". En hij zegt ook: They "trust me".

Mocht iemand illusies hebben over Facebook, lees deze regels aandachtig door.

Ik ben in ieder geval blij nooit aan deze oplichtersbende te hebben meegedaan.
Ik denk dat er maar een manier is om langs deze waanzin te komen en gewoon internet te kunnen gebruiken:
Gewoon een programma wat op elke computer/smartphone/tablet staat en random wartaal op internet post met termen als "Bomb", "New York", "Plane", "Al Qaida", "Assalamu Alaikum", "Allahu Akbar", "Kill", "Jihad", "IRA", "Gush Emunim", "Brit HaKanaim" etc etc.

Resultaat: als er geen patroon in te ontdekken is (dus niet makkelijke te filtreren door NSA en dergelijk) dan wordt de data hoeveelheid en het aantal 'verdachten' zo groot dat ze de mankracht en apparatuur niet zullen kunnen bijhouden om dit te analyseren.

Nu alleen nog iemand die het bovenstaande goed implementeert.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 12 oktober 2013 12:57]

dangerpaki: zit iets in.. een handige anti-NSA tool maakt de ene dag iedereen terrorist, de andere dag waarheidszoeker die naar zogenaamde false flag operaties van de NSA en multinationale samenzweringen delft.
Ondertussen uiteraard niks te verbergen en alleen geintreseerd in auto's, Angelina Jolie, voetbal, iphone 6 en idol.
Het idee achter Hitman Pro was toch ook Nederlands? Misschien kunnen zij zulk een storingszender programmeren.
Wat Skype betreft... het was leuk zolang het duurde .. van underdog Peer to Peer filesharing bedrijf Kazaa opgewerkt naar peer to peer voice conference programma, verkocht aan eBay, verbannen in India en Saoedi ArabiŰ (als ik me goed herinner) ten laatste teloorgang verkocht aan MS.
Per direct je IP gelinkt aan je Skype betalingsmiddel en windows serial. Van het goede teveel.

Als Jitsi.org ooit gebruiksvriendelijker wordt dan wordt Skype hier stande pede gedumpt ook voor het bedrijf maar momenteel bevat Jitsi te veel bugs om op een huisvrouwvriendelijk wijze een ZRTP beveiligde video verbinding staande te houden.

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 12 oktober 2013 13:23]

Handig om dat met zo'n nick op internet te posten ;)
Richard Stallman (RMS) heeft een interessant stukje over Skype geschreven. Zie link.

Trouwens, op zijn blog staan nog veel meer interessante issues. Hoe meer ik hierover lees en zie, hoe meer het mij irriteert.

De eerder genoemde documentaire "Terms And Conditions May Apply" zet je ook aan het denken.

Ik denk dat 2013 de geschiedenisboeken in gaat.
Is er nog privacy op het internet?
Mensen kunnen wel zeggen "als je niks te verbergen hebt is het geen probleem".
Maar toch wil ik ze wel eens zien als een onbekende hun brievenbus aan het doorspitten is.
Ik heb in feite ook niks te verbergen maar het is gewoon een principekwestie en een fatsoenszaak. Het hoort gewoon niet; daarom heb ik ook een probleem met dit soort privacyschending.

Skype = Microsoft, Microsoft = NSA.
nieuws: 'NSA en FBI hebben directe toegang tot servers grote techbedrijven'

Ergo, Skype = NSA.

Combineer dat met de Kinect en het gegeven dat Microsoft nog geen garanties kan bieden dat ze de NSA buiten je woonkamer houden :
http://www.techzine.nl/ni...spioneren-via-kinect.html

Vervolgens combineer je het onderbuikgevoel dat dit veroorzaakt met het feit dat Microsoft zwaar inzet op hun cloud-service plus het artikel alwaar ze aangeven om nˇg meer gegevens van je te verzamelen :
nieuws: 'Microsoft werkt aan alternatief voor cookies'

en de puinhoop is compleet. Neem het me dan niet kwalijk dat ik me helemaal niet gerust gesteld voel door artikelen als :
nieuws: Microsoft belooft dat Kinect geen data voor advertentiedoeleinden verzamelt

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 oktober 2013 10:36]

Skype = Microsoft, Microsoft = NSA.
...
Ergo, Skype = NSA.
Das natuurlijk wel heel kort door de bocht.
Heineken verkoopt bier, bier mag van de staat niet worden verkocht aan minderjarigen, Albert Heijn verkoopt Heineken, die niet verkocht wordt aan minderjarigen. Ergo, Heiniken = Nederlandse overheid

Omdat een overheid(sinstelling) een bedrijf hele strenge regels oplegt betekend nog niet dat je het bedrijf het kwalijk kan nemen dat deze zich aan deze regels houd. Dat er nu tegenstrijdige regels ontstaan voor internationale conglomeraten is natuurlijk lastig, maar zeker niet de schuld van Skype/Microsoft/etc., daar moet je gewoon bij de betreffende staten voor zijn. Zeker Europa heeft in het verleden zich op het ruggetje gedraaid (hond referentie) toen de VS vergaande regels instelde die ook betrekking hadden op EU inwoners. Het is namelijk niet alleen de tech bedrijven die info af moeten staan, maar ook banken, reisorganisaties, etc. Als de EU wat meer ruggengraat had gehad dan zaten we nu niet in deze puinzooi. Maar het lijkt er op dat er langzaam maar zeker hier steeds meer tegenstand tegen komt, maar het gebeurt maar langzaam...

En laat ik eerlijk wezen, de NSA kan je het ook niet echt kwalijk nemen, die gebruiken natuurlijk ook gewoon de middelen die ze hebben gekregen. En vergeet ook niet dat het een spionage organisatie is en als je verwacht dat die zich houden aan wetten en regeltjes dan ben je wel heel na´eve. Of dacht je dat de AIVD zich wel netjes aan alle regeltjes houd?
Sterker nog, de AIVD is meermaals betrapt met het hacken van systemen in het buitenland, en zelfs hier in nederland... zonder enige vorm van gerechtelijk bevel of iets dergelijks.

We doen het allemaal. Maar nee, alleen de NSA is de boze boeman.... Zoals gewoonlijk zit iedereen met tunnelvisie?
Heb je daar bronnen van? Ik dacht dat de AIVD wel redelijk aan regelgeving gebonden was.
haha
tweakers o.a.
nieuws: Opstelten houdt vast aan omstreden hackbevoegdheden politie

Te snel gelezen was alleen wets voorstel. Maar heb zat berichten voorbij zien komen in de loop de jaren waarin de AIVD of onze nederlandse politie rustig er op los hackte hier in nederland en het buitenland.

Of ze het mogen of niet, ze doen het toch wel.

[Reactie gewijzigd door batjes op 12 oktober 2013 13:00]

Maar die wet is nog niet van kracht volgens mij. Ze willen wel graag gaan hacken in het buitenland maar kunnen het nog niet. Ronald Prins van FoxIT riep er laatst toe op.
Het scheelt dat momenteel MS de privacy war aan het voeren is met Google en dat ze het echt niet in hun hoofd zullen halen dit te verneuken door zelf net zo te doen als Google doet... Dan verliest MS de strijd over het internet.
Overigens vind ik het meer dan enkel een fatsoenszaak. Ik kan je een heel rijtje landen, personen en regimes die mensen hebben opgesloten of "laten verdwijnen" vanwege hun politieke voorkeur, seksualiteit, religie of noem het maar. Mensen als Hitler en de Kim familie vind je in dat rijtje terug. Wat ze gemeen hebben is dat ze een spionageprogramma hadden die hun acties mogelijk maakten. Dat laat wel zien dat er risico's aan zulke programma's zitten als een overheid niet integer is (en welke overheid is dat ooit). Als je het mij vraagt is het wachten tot de VS begint om "ter voorkoming van terrorisme" mensen op te pakken die al te links, al te islamitisch of noem het maar zijn, tot zover dat niet al is gebeurd (zie Guantanamo Bay). Ik zie niet waarom de VS niet tot overheidsterrorisme in staat zou zijn als er al zoveel landen zijn geweest die het voor hebben gedaan.
En ook met Google, Apple e.a. cloud diensten.
Google=NSA
Apple=NSA
Je komt met je vele posts met dezelfde strekking wel erg naief over. Net alsof je niet gelooft dat de cloud diensten van Google, Apple e.a. niet een koppeling met de NSA hebben en daarom alleen Microsoft noemt.

Welke diensten gebruik je dan welke je denkt dat die geen koppeling met de NSA hebben?
Dit artikel gaat over Microsoft, dus zijn mijn reacties daar ook naar.

Ik maak helemaal geen gebruik van externe clouddiensten. Mijn NASsen hebben ook cloud-functionaliteit. Vind het wel zo plezierig om mijn gegevens in eigen beheer te hebben. Is bovendien voordeliger per gigabyte.

Nu zeg ik niet dat mijn oplossing waterdicht is, maar dat is altijd nog beter dan je data op een zilveren dienblad aan de NSA aanbieden.
Combineer dat met de Kinect en het gegeven dat Microsoft nog geen garanties kan bieden dat ze de NSA buiten je woonkamer houden :
dat gaat MS ook nooit redden omdat mensen zoals jij toch altijd wel ergens wat denken te zien waardoor beloftes van MS teniet gedaan worden. daarnaast begin je met enkel het beschuldigende vingertje naar MS, maar kom je met een link op de proppen waar elk groot tech bedrijf bij betrokken is, ipv enkel MS.
en de puinhoop is compleet. Neem het me dan niet kwalijk dat ik me helemaal niet gerust gesteld voel door artikelen als :
dit is precies het punt. alles wat MS zegt word al bij voorbaat afgekraakt als niet waarheid waardoor quote 1 gewoon constant op zal gaan bij jou.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 12 oktober 2013 11:08]

Dus omdat een hoop grote tech bedrijven meedoen aan Prism is het geen probleem dat Microsoft ook meedoet? Omdat iedereen het doet?

Dan kunnen we gelijk Lance Armstrong bellen en zeggen dat z'n doping niet erg is omdat iedereen het destijds deed.......
wat is dat voor een belachelijke reactie. ik geef toch nergens aan dat MS niet schuldig is. ik word er alleen beetje moe van dat we altijd alleen maar met het wijzende vingertje naar MS durven te wijzen om er maar bij te horen. apple word totaal buiten schot gehouden, google word weinig genoemd, en noem alle andere bedrijven maar op. en bij elk artikel wat ook maar over MS gaat word NSA bij betrokken. het lijkt hier soms wel een kleuterklas waar 1 bepaald iemand of iets gepest moet worden om stoer te kunnen zijn.
Stja dat is niet voor niks natuurlijk ms heeft een heleboel good will verbruikt en dat gaat nu eenmaal te paard en komt te voet. Niet zo gek dus dat ms van haar dubieuze praktijken uit het verleden daar nu nog de zure vruchten van plukt. Persoonlijk denk ik ook niet dat ze veel verandert zijn en dat ms nog steeds een egocentrische arrogante monopolist is. Natuurlijk is Google ook alleen maar uit op eigen gewin echter heeft Google niet deze arrogante houding en schijnt ze doordrongen te zijn van het feit dat ze afhankelijk is van haar gebruikers en behandelt deze met respect. Dit zie je terug in open toepassingen en hun universele benadering.

Ot:
Probleem is niet dat ik nu niks te verbergen zou hebben', probleem is dat het te veel macht aan autoriteiten geeft die daar later misbruik van kunnen maken.
het lijkt hier soms wel een kleuterklas waar 1 bepaald iemand of iets gepest moet worden om stoer te kunnen zijn.
Wat patenten betreft zijn die bedrijven ook net kleuters hoor: "ik heb ronde hoekjes bedacht, en dat mag jij niet na-apen, lekker puh".
Nou ja Tatin_fox's reactie zou ermee te maken kunnen hebben, dat alle amerikaanse software bedrijven dusverre dingen deed die voor het publiek verborgen blijven maar dank zij Eric Snowden openbaar gemaakt zijn.
En met het feit dat er in de VS wetten zijn die alle bedrijven met een vestiging in de VS verplichten de boel open te gooien en met het feit dat de president van dat land zijn eigen bevolking bewezen belazerd heeft en zo nog een paar dingetjes.

Conclusie: op basis van feiten uit het verleden lijkt het naiever MS maar op zijn blauwe ogen te geloven dan overal enge mannen met microfoontjes onder het bed te vermoeden... Dan met Cloud computing, Kinect, altijd aan en aan het internet, google Glass enz..... voel ik me niet echt vrolijk.

Zolang er geen open source alternatief is (Europa b.v. en bloque overgaat op Linux) rekn ik erop dat onze "bondgenoten" eroveral en altijd spioneren......... tot dusverre waren de feiten altijd erger als mijn wildste vermoedens, dus ik stel mijn paranoia level een beetje bij.... zou jij ook kunnen overwegen.
Wat is dat voor onzin, je moet akkoord gaan met de voorwaarden voor je xbox live/skype/Windows kan gebruiken. Daar kunnen ze gewoon inzetten dat de kinect alleen iets uitzend als je dat op het scherm kan zien en dat Microsoft deze beelden niet zal delen met derden of opslaan zonder toestemming van de gebruiker, dan heb je garantie. Dit zullen ze echter niet doen..
Deze voorwaarden zijn leuk, en MS en elk ander bedrijf met een verstiging in de US kan van alles beloven. Maar onder het mom van de patriot act hebben de bedrijven maar te gehoorzamen.
Asjeblieft zeg, mensen die dat zeggen zijn na´ef. Als jij voor de grap zegt ik ga iets opblazen, er wordt iets opgeblazen en de politie merkt jou aan als verdachte dan hang je omdat jij gezegd hebt dat je iets op ging blazen.

Ook al was t een grap en lag je die avond lekker in je bed te slapen. Schuldig tot je een alibi hebt.
:? Natuurlijk niet. Je kunt niet veroordeeld worden op basis van je eigen verklaring, daarvoor zal er altijd aanvullend bewijs nodig zijn.
Nee maar die is er ook nooit geweest.
Wil je privacy op je computer, then just unplug it.
Goed advies voor bedrijven. 8)7
In dit geval is het natuurlijk interessant aangezien Skype daadwerkelijk in Luxemburg gevestigd is en zich in alle waarschijnlijkheid dient te houden aan de privacy wetgeving die daar geld. Al vraag ik me af of dit nog steek houdt sinds het onderdeel geworden is van Microsoft, die juist weer gevestigd is in USA.

Het zou mooi zijn als op deze manier eens iets gedaan kan worden aan de privacyschendingen op grote schaal, ben benieuwd wat hier uit gaat komen (als het al tot een rechtzaak komt).
Uiteraard gaat de reactie zijn dat skype onderdeel is van MS dus onder wetgeving van de VS valt. Alleen het lullige is dat als ik ga claimen dat ik nederlander ben en iemand een zoen geef op straat in bepaalde VS staten, dat argument smalend van tafel word geveegd.
Die patriot act is natuurlijk een fantastisch excuus om aan spionage, bedrijfsspionage etc te doen onder het mom van terrorisme.
Het word hoog tijd voor Europa om minder afhankelijk te worden van de VS. Want op het internet zijn we echt wel in de fase aangekomen van " guilty untill proven innocent" . En alles wat niet per direct gelogd kan worden is automatisch verdacht. (Geldt trouwens ook voor nederland)
Dat is dus hetgene wat ik me afvraag. Ondank dat het NSA gebeuren pas recent bekend is gemaakt was dit al lang en breed gaande toen Skype wel nog een afzonderlijk bedrijf was. Vandaar de stille hoop dat hier wel iets mee gedaan kan worden, angezien Skype toen de hoofdvestiging in Luxemburg had.
Dan word de reactie "De verbindingen lopen onder andere via amerikaanse lijnen, dus zijn wij gemachtigd dit te onderscheppen". En sowieso heeft wat de VS betreft een buitenlander geen recht op privacy. Die mag je ongecontroleerd aftappen en bespioneren.
Het word hoog tijd voor Europa om minder afhankelijk te worden van de VS.
Ga er maar aan staan. De meeste hardware word in de VS ontworpen, de populairste besturingssystemen (Android, iOS, Windows...) komen uit de VS. Onze officepaketten en mailprogramma's komen uit de VS. Skype... In Amerikaanse handen. Twitter, Facebook, Google, etc: Amerikaans. Daar zul je dan allemaal alternatieven voor moeten ontwikkelen in Europa, wat vooral lastig gaat worden op het gebied van besturingssystemen en hardware.

@batjes: ik zeg niet dat er geen Europese hardware- en softwarefabrikanten zijn, maar Philips maakt geen computers en Linux is niet bepaald het populairste OS. Jij en ik kunnen wel vinden dat iedereen over moet op Linux, maar Jan met de pet wil dat niet. Daarnaast is het wel heel simplistisch om te stellen dat Linux alles wel even oplost. Iedereen draait tientallen softwarepaketten, van gratis tot betaald. Geheid dat er iets uit de VS, met achterdeurtjes, bij zit.

Ik snap niet helemaal wat je van ASML verwacht? ASML bouwt chipmachines, waarmee bedrijven als Intel, Samsung en TSMC chips maken met een lithografieproces. ASML ontwerpt geen chips. En waar koop jij Philips laptops, desktops en tablets? Ze kunnen het vast wel, maar het duurt jaaaaaren voor je alternatieven hebt voor de bedrijven uit de VS en dan nog is het aan de consument om de overstap te maken. Als die hecht aan z'n GMail/Hotmail/Outlook/Yahoo-adres en Facebook, kun jij effectief niet met ze communiceren zonder alsnog afgeluisterd te worden.

Kortom: lees mijn reactie nog eens. Ik vind dat je een beetje overtrokken reageert als ik nota bene woorden als "de meeste", "de populairste" en "lastig" gebruik en niet "alle", "alle" en "onmogelijk".

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 12 oktober 2013 13:03]

"Ga er maar aan staan. De meeste hardware word in de VS ontworpen, de populairste besturingssystemen (Android, iOS, Windows...) komen uit de VS."
zie hier de ware reden waarom elope nokia zat te leiden, alleen maar om nokia met de grond gelijk te maken zodat Europeanen geen alternatieven meer hebben.
je kan zeggen dat symbian niet goed is maar als ik kijk naar andriod 1 vs symbian s40( kan de versies nummers fout hebben) welke is better??
de enige weg voor ons om op mobile flak privacy terug te krijgen is door de verkoop van nokia te blokeren en nokia dwingen(elope er uit) om weer symbian te gebruiken.
Volgens mij valt heel Skype onder de "Patriot Act" omdat het een onderdeel van Microsoft is, dat haar hoofdvestiging in de VS heeft.
In hoeverre is de luxemburgse privacywet vergelijkbaar met de onze, iemand info?
LŰtzebuerg!!!!!! Sorry zie m'n roots niet vaak in het nieuws hier. :)

Luxemburg heeft de richtlijnen van het EU Data Protection Directive omarmt.

Hierin vind men de volgende richtlijnen:

Notice - Data subjects should be given notice when their data is being collected.
Purpose - Data should only be used for the purpose stated and not for any other purposes.
Consent - Data should not be disclosed without the data subject's consent.
Security - Collected data should be kept secure from any potential abuses.
Disclosure - Data subjects should be informed as to who is collecting their data.
Access - Data subjects should be allowed to access their data and make corrections to any inaccurate data.
Accountability - Data subjects should have a method available to them to hold data collectors accountable for following the above principles.

De instantie welke in Luxemburg op het naleven van de richtlijnen let en zaken afhandelt zoals aanvragen om in te zien wat er over je verzameld is e.d. is de CNPD - Commission Nationale pour la Protection des DonnÚes.

Als je Frans of Duits beheerst kun je hier alle rechten en plichten enz. zoals ze gelden in Luxemburg vinden.

http://www.cnpd.public.lu/de/droits/index.html - Duitse versie
http://www.cnpd.public.lu/fr/droits/index.html - Franse versie

edit:
Tikfoutjes gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 13 oktober 2013 19:29]

Ben je een potje gta aan het spelen:

Player 1: Kom je ff de bom ophalen in mijn garage?
Player 2: Okay zie je zo.
Player 1; Ben er, waar moet het heen?
Player 2: Doe maar het politie bureau.
Player 1:Ok cu there.

Op de achtergrond van het skype gesprek hoor je ook nog af en toe wat gun shots, autos die planken dus vraag me af hoe men hier de echte mee eruit vist, of alleen mensen die schijn wekken, hier last van zullen krijgen. Ik denk zelf namelijk het laatste. Als wij al niet de brandweer voor de "grap" mogen bellen, en wij dat zelf moeten betalen, dan zullen wij er vast voor opdraaien, als die mongolen via zo'n filtertje een bommelding krijgen, die welliswaar vals is, maar goed, het kost ook geld om uit te rukken en
om 6 uur met 2 busjes voor de deur te staan. Ik vind het echt onzin allemaal. In principe worden de criminelen er niet beter of slechter op, omdat ze toch wel fatsoendelijke codetaal zullen gebruiken, maar
voor de normale burger, die zich netjes aan de regels houdt (ook verkeersregels zijn imo regels) wordt ieder stukje privacy ingepikt. In theorie zou je voordat je je berichtje plaatst, even goed nachecken dat je er niet perongeluk iets misleidends in hebt gezet. Wie weet staan ze zo nog aan de deur.
Wat je beschrijft komt letterlijk aan bod in Terms And Conditions May Apply. Twee jongens worden gearresteerd voor een compleet verkeerd ge´nterpreteerd gesprek dat afgeluisterd is. Ik vind het een heel eng idee dat je inderdaad door wat je hierboven zegt de komende maanden wellicht niet naar de VS kunt 8)7
'Strenge privacy wet, net als Nederland'. LOL
Waarom krijgt het bericht van joostiphone -1 ?

Voor de mensen die het nog niet weten: wij worden hier wel degelijk afgeluisterd door de NL veiligheidsdiensten, op dezelfde schaal als de NSA (die dat natuurlijk ook niet nalaat). Binnenkort komt Snowden met meer info over de afluisterpraktijken van de NSA in NL. Ik ben benieuwd.
Ik besef me dat het waarschijnlijk niets ernstigs was maar wat mij laatst overkwam: op mijn nieuw ge´nstalleerde PC ging mijn muis opeens autonoom bewegen! Dus ik als een malle alle processen checken: teamviewer uit, terminal service uit, skype uit, draadloze ontvanger van de muis en toetsenbord er uit, alle USB poorten er uitgehaald: nog steeds bleef de muis bewegen, vensters op mijn bureaublad wegklikken, en verslepen. Uiteindelijk netwerkkabel er uit getrokken en het stopte direct... ÚÚn of ander proces lijkt dus toegang te kunnen geven aan derden op een nieuwe Windows 8.1 installatie. (Nieuw als in: slechts Office, en Adobe Creative Cloud en wat standaard programmas ge´nstalleerd die je vindt op Ninite, legitiem ntlk).

Natuurlijk, het zal wel geen spannend iets zijn zoals een bespionering maar er zijn dus wel duidelijk mogelijkheden voor derden om toegang te verkrijgen tot je verse Windows systeem via het netwerk.
Wellicht je beter dan even je log bestanden na kan kijken.
Maar zoals je al zegt 'draadloze ontvanger van de muis'
Ik kan je nu wel vertellen dat daar het probleem dan zal hebben gelegen (misschien signaal storing of iets dergelijks).

Dat het ophield op het moment je netwerk kabel eruit haalde is dan slechts puur toeval.
je naam doet je stuk wel eer aan. nieuw geinstalleerde computer waar je al weet ik aan software op heb staan. en jij ga werkelijk geloven dat jou pc na een verse install gemonitord gaat worden door een externe party? ik zou zeggen, check je virus scanner en of andere troep scanners eerst maar eens.

is het een unattended install toevallig?

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 12 oktober 2013 11:15]

Hee sorry Johan! Ik wou je niet van streek maken. Maar je begrijpt hopelijk wel dat ik na een verse install zÚlf de software installeer maar dat maakt het niet minder vers ;). Natuurlijk gebruik ik een virusscanner en firewall, zou een beetje dom zijn om dat niet te doen, wel? :o

Nee geen unattended! ISOtje van MSDN. :)
wees gerust, je heb me niet van streek gebracht. vind het alleen beetje een sterk verhaal. je heb teamviewer geinstalleerd, dus daarin zit al je eerste zwakke schakel, daarnaast geloof ik niet dat als de NSA of welke inlichtingendienst dan ook op deze manier op iemands pc gaat speuren. als ze dat al zouden doen zonder reden doen ze dat wel zo dat je er niets van zie. als jij je muis gewoon ronduit zie bewegen is dat echt niet een inlichtingen dienst die onopvallend jou pc wil doorspitten. wat hieronder al aangegeven is eerder je muis controller of een grapjas die weet dat jij teamviewer gebruik en jou even de stuipen op het lijf wil jagen :P
Succesvolle grap van 1 van je vrienden, vaak zat gedaan, blijft grappig
Oh daar had ik gelijk aan moeten denken! Alles wat je computer doet en niet zo te verklaren is is een succesvolle grap van 1 van mijn vrienden :). Thanks voor de tip! Alle ICT problemen in enen opgelost! O+
Want dat doet de NSA, je muis een heel klein beetje bewegen.

Jij merkt er helemaal geen zak van als ze op je systeem zitten rond te neuzen.
Nee ze gebruiken inderdaad alleen super koele algoritmes i.p.v. bestaande remote control mogelijkheden ;)

Zeg ook niet dat de NSA er iets mee te maken heeft, maar misschien wel een derde.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 12 oktober 2013 13:50]

Eindelijk, een echt groot land wat zich zorgen maakt over privacy.
Nu nog wachten op Andorra en Lichtenstein...
:-)
enn San Marino!