Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Skype gaat chatberichten tussen apparaten synchroniseren. Die functie moet ergens 'in de komende maanden' verschijnen. Daarnaast doet het bedrijf een boekje open over hoe het de privacy van gebruikers wil gaan beschermen nu Skype van p2p naar de cloud is gegaan.

Skype kondigt op zijn blog aan dat het werkt aan het synchroniseren van chatberichten tussen apparaten. Het bedrijf laat weten dat veel klanten Skype op tablets, smartphones en desktops gebruiken en dat deze functie dus een hoge prioriteit heeft gekregen. Microsoft is van plan de functie in de komende maanden uit te brengen, maar details geeft Microsofts dienst niet.

In de blogpost vertelt Mark Gillett, vice-president van Skype, ook over de beslissing om Skype van een peer-to-peernetwerk naar een cloudinfrastructuur over te zetten. In 2008 stelde Skype nog dat het onmogelijk was om af gesprekken af te luisteren vanwege die p2p-opzet. In mei 2012 besloot het bedrijf echter om over te stappen op een cloud-infrastructuur, omdat dat voor betere accuduur voor smartphones en betere kwaliteit van videogesprekken zou zorgen. Ook bracht dit de mogelijkheid voor het sturen van chatberichten aan contactpersonen die offline zijn naar de dienst.

De wijziging van die infrastructuur had echter ook een nadeel: het vereenvoudigde het aftappen door overheden. Gillett stelt dat het in de nieuwe architectuur hard werkt aan het behouden van de privacy van gebruikers. "We nemen onze verantwoordelijk met betrekking tot deze data serieus en helpen het te beveiligen en beschermen." Skype slaat volgens Gillett slechts gedeeltelijke ip-adressen op en past een cryptografische hash toe op de Skype-id's. Microsoft stelt bovendien dat Skype geen 'directe toegang' biedt voor overheden om af te tappen, maar of dat ook zo is, is nog maar de vraag: in de Prism-lekken van klokkenluider Snowden werd Skype expliciet genoemd.

Overigens heeft Skype al enige tijd een speciale Chinese versie van zijn client, de zogenaamde TOM-Skype. Die versie controleert specifiek alle chatberichten en indien iets 'gevoeligs' wordt besproken, wordt het gesprek, inclusief ip-adressen, opgeslagen op de servers van TOM Online, een Chinese telecomoperator. Eerder dit jaar werd het bovendien duidelijk dat het bedrijf al sinds 2008 bezig is met een aftapmogelijkheid voor voip-gesprekken in zijn Skype-client; die mogelijkheid werd echter voornamelijk gebouwd onder druk van de Amerikaanse overheid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Wat heeft ontkennen nog voor zin voor Amerikaanse bedrijven? Of er nu direct afgetapt wordt of dat er gebruik wordt gemaakt van de Patriot Act, als ze willen komt de overheid toch wel aan de info die ze willen.
In het geval van Skype is het helemaal belachelijk, Zoals ook in het artikel staat waren ze zelf met aftapmogelijkheden bezig op last van de overheid, maar er zijn geen directe aftapmogelijkheden voor de overheid? Maak dat de kat wijs.
Toen Skype nog zelfstandig was, was het algemeen bekend dat de encryptie zo goed was dat inlichtingendiensten ze niet konden afluisteren. Toen de boel werd overgenomen door eBay begonnen bleven ze ook Limburgs, en dus niet makkelijk aan te raken, toen het van Microsoft werd echter, merkte je al snel dat dat op de schop zou gaan.
In de bron staat dat het gaat om het synchroniseren van de status van de chat berichten. Dus als je al een bericht hebt gelezen op 1 apparaat dat je geen marked messaged meer hebt op andere apparaten.
Lijkt mij wel een vooruitgang!
Ik vind Skype achteruit gegaan de laatste tijd. Voor mijn gevoel is de beeld en geluidskwaliteit minder geworden, en handige functies als screen sharing is er volledig uitgesloopt... (mits je voor Skype wilt betalen). Ik gebruik daarom liever FaceTime. Kraak helder beeld en geluid. Momenteel woon ik in Shanghai, en Facetime werkt hier sowieso velen malen beter in mijn optiek.
Screensharing is gewoon nog aanwezig, kwestie op het plusje drukken en kiezen (als je meerdere schermen hebt) welk scherm je wilt deze. Als je met meerdere mensen in een chat zit kan je dit alleen doen met premium account.\

Waarschijnlijk is de kwaliteit minder wegens slechte netwerkdekking? Zeker als je een host bent in een gesprek met meerdere mensen is het wel handig om als host een goede netwerk te hebben.

[Reactie gewijzigd door vali op 5 oktober 2013 12:35]

Hoor juist andersom sinds Apple de service ertussen uitgehaald heeft waar ze niet voor wilden betalen.
Maar dat maakt helemaal niets uit, want je gebruikt wat je vrienden/kennissen/family gebruiken.
En per saldo zullen we niet zonder Skype kunnen. Net als met Whatsapp en Facebook.
Een dienst als Facetime dat alleen op Apple werkt is geen vervanger voor Skype dat op vrijwel ieder denkbaar platform beschikbaar is.
Als de ander online is, volgt je eigen skype op je devices, maar probleem KAN ontstaan, wanneer je een bericht typt wanneer de ander niet online is. Er wordt dan pas gesynchroniseerd op het moment dat die ander online komt. Ander punt is dat het bericht dan als "zojuist" verstuurd is, maar al veel eerder is getypt.

Kan een tweaker dit bevestigen?

Over de privacy kunnen we het lang en kort hebben, er is geen enkele garantie dat die privacy er is. We kunnen alleen maar discusseren over wanneer die mogelijk geschenden wordt en in welke mate.

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 5 oktober 2013 11:45]

Als de ander online is, volgt je eigen skype op je devices, maar probleem KAN ontstaan, wanneer je een bericht typt wanneer de ander niet online is. Er wordt dan pas gesynchroniseerd op het moment dat die ander online komt. Ander punt is dat het bericht dan als "zojuist" verstuurd is, maar al veel eerder is getypt.

Kan een tweaker dit bevestigen?
Her net zo, 1 van mijn grootste ergenissen met skype. Ik en iemand uit mijn contactlijst zijn vaak niet tegelijk online, een vereiste wil het bericht aan de andere kant doorkomen. Skype heeft altijd de filisofie gehad dat IM geen vervanging is voor e-mail, en slaat de berichten dus niet lokaal op 'ter aflevering'.

Ook chat geschiedenis opvragen werkt alleen wanneer je elders bent ingelogd (en de geschiedenis is daar beschikbaar) of de contact persoon in kwestie moet online zijn en de gescheidenis nog hebben.

van Live Messenger naar Skype overstappen was een flinke stap terug in functionaliteit, een trend die Google ook volgt met zijn overstap van GTalk naar Hangouts. Voor mij als tweaker onaccepteerbaar, maar ondertussen zie ik mensen beide bedrijven de hemel inprijzen voor innovaties als deze. Het zal wel.
Dat is interessant, want bij mij gebeurd dat sowieso al. Als ik heb gechat met Skype op mijn telefoon, dan komen ze ook later bij mijn PC aan. Dit terwijl ik Skype niet op beiden systeem tegelijk aan heb.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 5 oktober 2013 11:18]

Volgens mij is dit omdat de cliŽnt van de persoon met wie je chat de berichten weer met je eigen cliŽnt synchroniseert. De synchronisatie die jij beschrijft vindt bij mij namelijk enkel plaats als de andere persoon ook online is.
Ah, makes perfect sense :). Nooit aan gedacht.
Klopt helemaal, als iemand 2 dagen voor mij offline is geweest en weer inlogt krijg ik ineens een hele boel oude berichten, het is heel vervelend als je offline messages stuurt en die ander niet op dezelfde tijden inlogt want soms komt het dagen later aan en dan is het meestal via een andere client besproken :S
Inderdaad, ik heb ook al eerder gemerkt dat chatberichten die ik verstuur vanop mijn PC op mijn telefoon verschijnen, maar niet andersom. Vreemd. Misschien dat men dit nu op een andere manier gaan oplossen, nu.
Bij mij synchroniseert hij ook, maar dan wel met vťťl vertraging. Komt soms dagen later binnen....
Bij mij komt dit vaak binnen als de andere gebruiker weer een volgende keer online komt.
Wat ik weer erg vervelend vind, ik krijg er nu een dikke 4 keer een melding van.
Via de cloud alle tekst communicatie opslaan zou natuurlijk consitenter zijn dan de huidige peer2peer oplossing maar opzich is met het synchroniseren op die manier niet heel veel mis.

Volgens mij kan skype dit relatief eenvoudig fixen door ook de status van de berichten mee te sturen ( gelezen/ongelezen ) en dan daarop de skype client wel of geen popup laten weergeven.

Scheelt ook weer de noodzaak voor het opslaan van een hoop prive berichten in de cloud voor synchronisatie op een later moment.
Of zoals Hangouts het lijkt te doen: kijken wanneer je online bent geweest + of je het gesprek open hebt gehad die tijd. Zo kun je een simpele time marker bij houden per chat, in plaats van per bericht.
Dit gebeurt inderdaad.... soms

Niet altijd dus, en dat vind ik soms erg vervelend. Het synced soms niet eens als er 3 apparaten aanstaan waarvan 2 de chat wel hebben, de 3e dus niet.

Ik hoop dat dat met deze nieuwe patch wordt verbeterd.
Als je in Skype een bericht typt en de persoon met wie je chat is niet online, slaat Skype het bericht op op je computer. Als de andere persoon online komt (en jij ook online bent!) verstuurt Skype het bericht. Maar als de andere online is op het moment dat je het bericht typt, wordt het gewoon direct verstuurd.
Eindelijk. Ik heb dit voor zoiets heel hard nodig. En tot nu toe nog geen programma gevonden dat op verschillende apparaten met 1 chat-account kan chatten.

En ook nog op alle systemen kan draaien die maar beschikbaar zijn ; BB, Android, iOS, Windows, Linux, enz.

En ook nog makkelijk installeerbaar is voor diegenen die met mij moeten kletsen.

[Reactie gewijzigd door maartend op 5 oktober 2013 12:10]

Probeer Hangouts eens. Dit werkt prima met gebruik op allerlei apparaten door elkaar heen. Chats worden keurig gesynchroniseerd naar alle apparaten die je gebruikt.
Ook bijvoorbeeld Facebook messenger doet dit. Of als je alleen Apple gebruikt iMessage. Volgens mij is Skype juist de enige die dit nog steeds niet goed voor elkaar heeft.

[Reactie gewijzigd door RFdeGroot op 5 oktober 2013 11:34]

Haha, alles behalve Windows Phone en Windows 8 ja, daarom gebruik ik Skype. En whatsapp werkt niet op desktops dusja...
Behalve Windows Phone. Hangout heeft gewoon een plug-in voor Chrome en die werkt perfect! Vind hangouts beter dan Skype, maar gebruik beide! Grootste ergenis voor mij aan Skype is bestanden uitwisselen. Dat is echt een drama!
Dat is precies waarom ik van Whatsapp op Hangouts ben over gestapt en iedereen in m'n kennisenkring makkelijk enthousiast krijg ook over te stappen.
Facebook messenger, of eigenlijk werkt de chat in wordfeud het meest betrouwbaar op alle apparaten ;)
Kan prima XMPP (aka Jabber), als je de mogelijkheid wilt hebben om met andere netwerken te connecten (via transports) is het wel raadzaam omzelf een server te draaien. MAW kan wel maar is nauwelijks bruikbaar voor normale gebruikers.
Eigenlijk is het zo vanzelfsprekend dat het raar is dat het er nog net was. Cloudtoepassingen bestaan inmiddels toch wel lang genoeg om deze toepassing al in de lucht te kunnen hebben. Maar goed dat het in ieder geval nu gebeurt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 5 oktober 2013 14:30]

Waarom blijven ze toch verkondigen dat ze de privacy van de consument beschermen?
De patriot act betekent dat Amerikaanse vestigingen verplicht zijn gegevens te verstrekken.
Hoe onduidelijk is dat?

MS heeft Skype in mijn ogen niet verbeterd. De chatfunctie is minder dan msn Messenger.
Je kan niet meteen naar je emailbox. Bellen kon ook al met msn Messenger en dat vind ik niet veel onder doen voor Skype.

Ook werkt Skype onder android niet lekker, heeft nog steeds veel bugs.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 5 oktober 2013 11:58]

Zelfde geldt voor de linuxversie van skype. Die blijft ver achter op de windowsversie.
Hoe het met de osx versie zit weet ik niet.
Dit was een reden voor mij om over te stappen naar google-talk.
Sterker nog, bedrijven die een zustervestiging in Amerika heeft moet toegang geven tot de gegevens.

En laat de Nederlandse staat nou een heel groot deel van hun data bewaren bij bedrijven die Amerikaanse banden hebben.
Dat mensen hier nog druk maken over aftapschandalen van Amerika, hier in Nederland waren zijn de eerste met telefoons en email en tevens ook 1 van de grootste van de wereld. De data hiervan wordt zelfs een jaar lang opgeslagen. Dat het nu met Skype of andere voip diensten ook gebeurd is niet nieuws. Als je niet wilt dat je opgenomen wordt, moet je ook je android telefoon de deur uit doen, niet meer gebruik maken van je huist telefoon en vooral niet mailen.

Zelf ben ik blij dat deze functie er eindelijk gaat komen. Zo kan ik gemakkelijk verder chatten als ik mijn pc aanzet en mijn tablet/smartphone gebruik in mijn bed.

[Reactie gewijzigd door vali op 5 oktober 2013 12:40]

Toch vind ik Skype =! chatten. Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat msn in Skype is geÔntegreerd.
Het is al heel lang geleden dat ik Skype gebruikt heb, maar IM heeft er altijd ingezeten AFAIK.
Het MSN messenger cultuur is ook verplaatst naar Whatsapp. Niemand "chat" meer echt achter de PC.
Ik chat nog vaak genoeg achter de PC via Skype, dat overigens een pre-Microsoft versie is. Alle nieuwe "features" die Microsoft erin heeft gebracht staat mij niet aan. Misschien tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe p2p chat software.
Ik weet niet over welke features jij het specifiek hebt, maar je bent volledig vrij om je MSN account wel of niet te integreren met je Skype account. Snap dus niet waar je je druk over maakt.
Nu nog het probleem oplossen dat inkomende gesprekken die op meerdere devices binnenkomen niet doorgaan met rinkelen als je het gesprek aanneemt.

Redenen dat ik Skype gedeinstalleerd heb, is de frustratie dat berichten en gesprekken:
- Verlaat, of niet binnenkomen op meerdere devices (pc, Surface, Windows Phone, Android toestel);
- Gesprek blijft aankloppen op andere devices als je al hebt opgenomen;
- De interface beroerd is (persoonlijke voorkeur en mening);
- Ongewenst opstart, of tracht online te komen na een reboot van een device;
- Ik afgeluisterd wordt of kan worden.

Dat laatste zal wel als flamebait gezien worden, maar dat is hoe ik er over denk. Voordat Microsoft zich ermee begon te bemoeien was Skype een leuk product, nu is het gewoon ruk.
- Ik afgeluisterd wordt of kan worden.

Dat laatste zal wel als flamebait gezien worden, maar dat is hoe ik er over denk.
Als je dat je stricte criteria is heb je als het goed is geen enkele communicatie mogelijkheid meer op je devices :)
Helemaal mee eens!
Heb ik inderdaad ook al een tijdje, voorwaarde is wel dat een van de personen waarmee gechat wordt online moet zijn. (ik krijg ze dus ook op alle apparaten binnen)

Misschien bedoelen ze dat als diegene offline is het gesprek ook gesynchroniseerd wordt?

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 5 oktober 2013 11:21]