Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Mushkin heeft de verkoopstart van zijn Ventura Ultra aangekondigd. De maximale opslagcapaciteit waar deze usb-stick mee geleverd wordt is 240GB en hij biedt geadverteerde doorvoersnelheden van 450MB/s voor lezen en 445MB/s voor schrijven.

Het nieuwe model in de Ventura-serie is volgens Muskin zelf de 'snelste usb-stick ter wereld'. De usb 3.0-stick komt in varianten met 60GB, 120GB en 240GB. Over de snelheden schept de fabrikant zelf wat onduidelijkheid: in het persbericht heeft Mushkin het over maximale lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 380MB/s en 325 MB/s bij het 240GB-model, maar op de productsite staan snelheden van 450MB/s voor lezen en 445MB/s voor schrijven vermeld.

De stick ondersteunt in ieder geval het usb attached scsi-protocol, dat via het usb-protocol werkt maar gebruik maakt van command queuing van scsi om hogere datadoorvoersnelheden mogelijk te maken. De producten komen in stevige aluminium-behuizingen en hebben afmetingen van 73,36x19,88x9,07mm. De Ventura Ultra-sticks van Mushkin komen 7 oktober te koop. Prijzen maakt de fabrikant zelf nog niet bekend, maar bij webwinkels staat het 240GB-model voor 299 dollar.

Mushkin Ventura Ultra

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Een echte plug-in SSD :9 Ziet er goed uit (mits de specs realistisch zijn)!
Ik zou toch eerder voor een SSD in 2,5" behuizing met USB 3.0 kiezen. Dan ben je toch een heel stuk voordeliger uit. Ondanks dat deze Mushkin stick $299 kost (hier beslist § 299) vind ik 'em er maar saai en goedkoop uitzien.

Om een idee te geven; een 256GB Plextor SSD kost § 140
pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB

Een fatsoenlijke 2,5" behuizing van Thermaltake met USB 3.0 kost § 22,95
pricewatch: Thermaltake Max 5G 2.5"

Totaal : 162.95

Waarom zou ik dan bijna 2x zo veel uit moeten geven ? Alleen omdat het compacter is ?
Daarbij vraag ik me sowieso af wat de levensduur van die stick is. Als ik USB-sticks koop zijn die in de regel binnen een jaar versleten omdat ze erg intensief worden gebruikt.

Met die Plextor SSD ben je niet alleen een stuk voordeliger uit; je krijgt ook nog eens 3 jaar garantie. Als ik dat allemaal in acht neem zou ik dus eerder voor de SSD-optie gaan, ook al moet ik dan een iets groter apparaat meenemen.
Buiten het feit dat ze misschien slijten, staat de USB-stick er toch wel om bekend kwijtgemaakt te worden. Ik moet er niet aan denken dat ik in de stress zit omdat mijn USB-stick van 300 euro weg is.
Een SSD met behuizing raak je inderdaad minder snel kwijt.

Het voordeel dat SSD's hebben is dat moderne varianten TRIM ondersteunen zodat het NAND-geheugen gelijkmatig wordt belast. Bij USB-sticks is dat niet. Dat is ook de reden dat mijn sticks zo snel kapot gaan.

Je merkt dat op een begeven moment dat er in het kopiŽerproces wordt aangegeven dat het kopiŽren nog 0 seconden duurt, maar er nog steeds veel activiteit op de stick is. Het duurt op een begeven moment steeds langer voordat het venstertje verdwenen was.

Ik dacht in eerste instantie dat het aan de USB2-interface lag, maar bij USB3 heb ik er met die sticks ook last van. De enige die het nog steeds erg goed doet is een 5 jaar oude Sandisk Cruzer Contour van 4GB. Alle nieuwere sticks (Sandisk / Lexar etc.) die ik over de jaren heb gekocht hebben allemaal de geest gegeven.

SSD + Behuizing :
+ Bijna helft goedkoper dan deze Mushkin USB-stick
+ Sneller dan deze USB-stick
+ In te zetten als systeemschijf
+ TRIM (langere levensduur)
+ Raakt de drive minder snel kwijt
+ Vaak langer garantie

- Ietwat omslachtiger om mee te nemen

Als je de voor- en nadelen tegen elkaar zet kun je je eigenlijk afvragen waarom je met zo'n dure USB-stick zou lopen rommelen. Misschien dat een van jullie nog andere voordelen van deze Mushkin-sticks ziet, maar ik zie ze eerlijk niet.

USB-sticks zijn meestal voordeliger als je de standaard-versies kiest die lage lees- en schrijfsnelheden hebben.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 5 oktober 2013 11:41]

uhm, jij gaat er dus van uit dat deze stick geen trim zou ondersteunen, naast het feit dat jij er van uit gaat dat de trim functie bij ssd in een 2.5" usb3.0 behuizing wel nog zou werken, een ssd is eigenlijk ook niets meer dan een usb stick, en het is alkemaal afhankelijk van de gebruikte controller... vergeet namelijk niet dat trim ook alleen (automatisch) maar werkt wanneer de ssd is aangesloten op een sata conroller die dit ondersteund, alle moderne sata controllers ondersteunen dit wel, maar oude sata1 controllers bv niet...
''Als je de voor- en nadelen tegen elkaar zet kun je je eigenlijk afvragen waarom je met zo'n dure USB-stick zou lopen rommelen''

Je zegt het zelf, voor de mensen die per se het kleinere formaat willen, is hier hun enige optie.

Daarnaast vind ik ''vaak langer garantie'' een vreemd pluspunt.
Bij veel fabrikanten van SSD's krijg je 3 jaar garantie. Soms zelfs nog langer. Bij USB-sticks zit je vaak toch wel op 1 jaar.
Garantie overeenkomst heb je niet met de leverancier, die 1 jaar fabrieksgarantie is niet van belang in dit geval, je hebt overeenkomst met de verkoper, die is verplicht om jou de wettelijke garantie van 2 jaar te geven die voor usb stick staat.

Op een usb stick zit dus minimaal 24 maanden wettelijke garantie. ;)

Veel winkels melden dat er niet bij, of proberen het zelfs bewust vaag te houden of zijn domweg gewoon onder gekwalificeerd en kennen hun plichten amper.

Edit/
Is niet mijn favorite winkel, maar conrad meld het er wel netjes bij, 24mnd wettelijke garantie, zoals het hoort!

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/416661/

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 5 oktober 2013 13:47]

Titan_Fox is lekker appelen met peren aan het vergelijken. Verkleining is altijd prijzig voor tech. Want wat even wordt vergeten is dat er veel meer ruimte aanwezig is in een 2,5" behuizing dan in een USB stick, waardoor er mogelijk hogere capaciteit chips zijn gebruikt die wel degelijk duurder zijn.

Maar ik ben in veel gevallen ook veel blijer met fabrieksgarantie dan winkel garantie. Wellicht is het bepaalde Tweakers nog niet opgevallen, maar (web)winkels vallen om bij bosjes, bij fabrikanten is dat veel minder erg. Als je (web)winkel failliet is kan je mooi fluiten naar je wettelijke 2 jaar garantie....
Fabrieksgarantie is niks, geen enkele verplichting, jij hebt geen koopovereenkomst met de fabriek, en fabriek heeft geen enkele verplichting naar jou toe, als het erop aan komt heb je geen poot om op te staan, kan geen recht ontlenen aan fabrieksgarantie.

Vaak zat dat ze gewoon weigeren om het aan te nemen, en veel winkels werken ook niet mee als je het product niet bij hun hebt gekocht.
Natuurlijk kan je rechten ontlenen aan fabrieksgarantie, maar alleen die rechten die in de garantie bepaling staan. Natuurlijk is gelijk hebben en gelijk krijgen iets heel verschillends en erg lastig bij een bedrijf dat geen (hoofd) kantoor heeft in Nederland. Een rechtszaak begin je niet 1-2-3 tegen zo een organisatie, maar datzelfde geld voor een winkel. Je kan op je kop gaan staan maar een grote Nederlandse/Europese zet je ook niet snel onder druk met een rechtszaak. En ook de winkelgarantie is onderhevig aan regels...

Natuurlijk zijn er producenten en winkels die zich niet aan (hun eigen) regels houden, maar die kan je prima ontwijken door netjes even te zoeken op het internet. Het probleem is echter dat je niet van te voren kan weten of een winkel binnen nu en 2 jaar failliet gaat en je dus geheel kan fluiten naar je winkel garantie, want er is in veel gevallen geen functionerende entiteit meer waarmee je die (o zo heilige) verkoopovereenkomst heb gesloten.

Ik kan netjes bij bv. Western Digital terecht voor mijn fabrieksgarantie van 2-5 jaar. Bij wie kan ik echter aankloppen voor mijn aankopen bij Zercom? Alleen bij de fabrikanten als die fabrieksgarantie bieden.
Ja natuurlijk, maar dat geldt even hard voor fabrikanten die over de kop gaan is het niet! :D

En ken zat verhalen zat waar je echt niet aan hoeft te komen bij fabrikant, WD wellicht wel, maar menig ander fabrikant kan je echt niet terecht, en dat is ook hun goed recht als fabrikant. Is namelijk helemaal geen verplichting van fabrikant, al geven ze 10 jaar fabrieksgarantie, als ze weigeren naar 1 jaar heb je geen enkele recht! Hoef niet eens te overwegen om naar rechter te gaan mocht je met grote collectief een bedrijf willen aanpakken of zo.

Als klant kan je geen enkele recht ontlenen aan fabrieksgarantie, alles wat ze willen geven is meegenomen maar je hebt recht op 0! Of je moet product rechtstreeks bij hun hebben gekocht, maar dan zijn ze verkoper. En ja je moet je recht ook nog maar eens zien te halen.

Edit/
Jij hebt alleen koopovereenkomst met verkoper, en je hebt niks met fabrikant te maken, en fabrikant niks met de klant van de winkel. Geen enkele binding met fabrikant waar je rechten aan kan ontlenen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 6 oktober 2013 12:20]

Dat moeten winkels vooral doen in deze tijden; klanten tegenwerken. Wat je dan krijgt is dat mensen naar winkels of webshops wisselen die wel hun verantwoordelijkheid nemen. Winkels die een klantonvriendelijk beleid hanteren zullen deze crisis uiteindelijk niet overleven.
Wettelijke garantie? Dat is hem nou juist die is nogal vaag.
Zeker geen 24maanden, maar eerder 6maanden en daarna de verwachte levensduur. In theorie beter dan 24maanden.

Maar omdat de regels nogal vaag zijn, is het bij menig bedrijf een probleem je gelijk te halen.
Je moet vaak bereid zijn je aansprakelijkheidsverzekering er op aan te spreken.
Dan is 2jaar zekere fabrieksgarantie toch wel fijn.

Conrad is een Duitse winkel, Duitsland heeft in tegenstelling tot Nederland wel de Europese richtlijn van 24maanden overgenomen.
Vandaar dat Conrad wel netjes deze termijn garantie geeft.
Ken je rechten zou ik zeggen, is niks vaags is gewoon je recht! Je hebt gewoon 24 maanden garantie, heeft niks met levensbuur te maken eerst 24 maanden.

Dat men er vaag over doet is wat anders, wet is er heel duidelijk over, gewoon zwart op wit staat het er.

Je hebt 24 maanden en daarna zelfs nog recht op meer als het gaat om bijvoorbeeld product waarvan levensverwachting langer zou moeten zijn dan die 24mnd. Zoals motor van je nieuwe auto ineens naar 28 maanden in de soep loopt bij normaal gebruik, dan heb je gewoon recht op hele groot tegemoetkoming, geen 100% meer maar wel zeker de motor, arbeid wellicht niet, meestal word dat ook zo geregeld.

En ja er zijn uitzonderingen opgenomen in de wet, maar usb stick valt daar niet onder.

Edit/
Rechtstreeks uit de EU richtlijn die wij in in Nederland op 1 sept 2005 hebben laten ingaan. BelgiŽ heeft het al jaar eerder opgenomen en lees dat het daar heel gebruikelijk is dat winkels dat ook zonder enige probleem 24mnd geven, is immers je recht als klant en verplichting als verkoper.

"1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen."

Bron: Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen

Wat is hier niet duidelijk aan? Staat er heel duidelijk en zwart op wit, uiteraard zijn er uitzondering opgenomen in wet, maar dat is niet voor usb sticks.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 6 oktober 2013 12:14]

Dat is inderdaad de Europese wetgeving. De Nederlandse wetgeving is anders, zie hieronder. In Nederland heb je recht op een ''deugdelijk'' product. Dat houdt in dat als je een TV koopt van §5.000 en die na 3 jaar defect is, je met de verkoper -waar je immers een koopcontract mee hebt afgesloten- tot een overeenkomst moet komen waarbij hij de TV repareert, een deel vergoedt of je een ander product aanbiedt. Immers, je mag verwachten dat een TV van §5.000 wel langer mee gaat dan 3 jaar.


http://www.consuwijzer.nl...NT-0v_JhLoCFcm23godfVUAvA

Ik wil even deze zin benadrukken:
''Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.''
Lol, EU richtlijnen zijn niet vrijblijvend of zo en zijn voor ons bedoeld of woon jij niet meer in de EU zone? Ze zijn verplicht om op te nemen voor bepaalde tijd in wetgevingen van alle EU lidstaten. Staan behoorlijk sancties op voor een land die te laat is of het weigert! Staten mogen zelf vorm geven aan richtlijn, maar uiteraard mag niet in strijd zijn met richtlijn. Mag dus wel meer zijn maar niet minder, voordeliger mag, maar minder dan EU richtlijn mag niet!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_richtlijn

Ongelooflijke dat er zoveel onwetendheid is over EU en over garantie, staat er toch allemaal heel duidelijk en is toch allemaal openbaar en zo te vinden met google.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 oktober 2013 09:59]

''Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.''

Dat zijn ze in Nederland dus ook.
Staat er letterlijk. 24 maanden is dus wat minimaal, voordeliger betekend dus minimaal wat in EU richtlijn staat als ze verder willen gaan dan mag dat dus.

Zal het anders vertalen, alles heeft in Nederland 2 jaar deugdelijkheid gekregen of het moet aan uitzonderingen voldoen die opgenomen zijn. Alles van schroefje tot usbstick heeft minimaal 2 jaar of langer. Kort gezegd, alles heeft 2 jaar garantie zoals in EU richtlijn verplicht word.

Zoals ik al eerder zei mogen de staten niet in nadeel van eu richtlijn wet aannemen, mogen de vorm veranderen, maar niet de inhoud!

Het is dus in ons voordeel, wij kunnen na 2 jaar nog garantie claimen op producten, het gaat dus verder dan 2 jaar voor veel producten. Wat is verwachting van USB stick bij normaal gebruik, 5 jaar? :D

Edit/
En uiteraard is niet redelijk om na 4 jaar nog garantie te claimen op usb stick van 10 euro. Maar bij dure producten dus wel, zoals auto.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 oktober 2013 15:06]

5 jaar lijkt me al lang, maar natuurlijk voornamelijk afhankelijk van hoe veel je hem gebruikt. Koop je echter een USB-stick van 300 euro, ga je hem zeer waarschijnlijk vaak, danwel dagelijks gebruiken.

Recht op een deugdelijk product is wel wat anders dan garantie. Na 2 jaar kun je geen garantie claimen, na twee jaar zul je dus een vergoeding in welke vorm dan ook, kunnen claimen omdat jouw USB stick 3 jaar eerder stuk is gegaan. BIj garantie moeten ze een nieuwe geven. Als jij de halve gebruiksperiode al gehad hebt, heb je natuurlijk niet meer dan recht op de helft van de waarde van het product.
Dat is gewoon nog steeds een vorm van garantieplicht.

Of er vergoed moet worden is maar de vraag en hoe oud het product is en wat er stuk is en hoelang het mee behoorde te gaan bij normaal gebruik, etc, is wel meest gebruikelijke dat klant ook mee betaald bijvoorbeeld aan de arbeidskosten, zoals ik ook al eerder uitlegde. ;)

Overigens is dat geen hele nieuwe wet, wij kende al soortgelijke wet voordat we de EU richtlijnen in voerde.

Edit/
Overigens veranderd wel een en andere door de 2 jaar heen. Niet dat je daar straks ook over begint. Ook veranderd bewijslast.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 oktober 2013 15:21]

2 jaar bij Muskin (http://poweredbymushkin.com/support/support?id=55)
Als je een product beoordeeld zorg dan dat je op zijn minst exacte cijfers gebruikt in plaats van maar wat te roepen. Een simpele google
compacter en geen externe voeding/kabeltjes nodig zoals dit bij sommige behuizingen wel het geval is.
Vooruit, een USB stick kan wat gemakzucht met zich meebrengen. Het ligt er maar net aan hoe je prioriteiten liggen; voor mij is dat geen reden om bijna § 140 extra uit te geven en genoegen te nemen met kortere garantie.

Bovendien kun je die SSD altijd nog als systeemschijf gebruiken in de nabije toekomst. Met een USB-stick gaat dat bijna niet, tenzij je voor een Linux-distributie kiest.
Bovendien kun je die SSD altijd nog als systeemschijf gebruiken in de nabije toekomst.
In de toekomst zijn er snellere, betere en goedkopere SSD's te koop om als opstart schijf te kopen. Imo moet je nooit hardware aanschaffen waar je "in de toekomst" iets anders mee kunt doen, op het moment dat je het koopt is het al achterhaald..
Rekening houden met een mogelijk secundair doel voor een product vind ik juist erg slim. Dat er in de nabije toekomst betere en goedkopereSSD's zullen zijn maakt de huidige generatie SSD's niet onbruikbaar.
Vooruit, een USB stick kan wat gemakzucht met zich meebrengen. Het ligt er maar net aan hoe je prioriteiten liggen; voor mij is dat geen reden om bijna § 140 extra uit te geven en genoegen te nemen met kortere garantie.

Bovendien kun je die SSD altijd nog als systeemschijf gebruiken in de nabije toekomst. Met een USB-stick gaat dat bijna niet, tenzij je voor een Linux-distributie kiest.
Die 8GB stick die ik van de week kocht voor 6'99 is ooit ook 150 euro geweest, 240GB heb je voor gemakzucht nog niet echt nodig, dan die je geen huis en tuin dingen van dit moment.
Bovendien kun je die SSD altijd nog als systeemschijf gebruiken in de nabije toekomst. Met een USB-stick gaat dat bijna niet, tenzij je voor een Linux-distributie kiest.
Met Mac OS X boot je eveneens van elke externe schijf!
Gisteren nog gezien: USB3 stick op USB3 poort en niet willen werken, zelfde stick op een USB2 poort en wel willen werken. Blijkbaar verbruit een stick op 3 ook meer stroom dan sommige poorten kunnen leveren.
Geef mij dan toch maar een stick. Geen adapter nodig. Kun je dus echt overal gebruiken. Denk aan muziek voor in de auto. Filmpje kijken bij vrienden. Back-up van je OS. Ga maar door.
Veel van die behuizingen halen de stroom via een 2e USB-aansluiting. Daarbij zijn SSD's zo zuinig dat ze in de regel aan een enkele aansluiting voldoende moeten hebben. Zeker als de host van het USB 3 type is.
In het verleden zijn wel eens vaker SSD controllers in USB stickjes gedumpt.
Mushkin is altijd een gebruiker geweest van Sandforce controllers, gezien de specs zou je dat bijna zeggen dat die er ook in zit...

Maar op hun website claimen ze dat de stick native USB3.0...
Dus er kunnen nog genoeg verrassingen zijn aan het interne werk.

Als je dan ook nog eens huidige M.2 SSD's in gedachte neemt en het formaat ervan, dan kunnen de specs van deze USB stick wel eens realistisch zijn.

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 5 oktober 2013 10:52]

Ik vraag mij dan alleen wel af, wat voor type geheugen erin gepropt zit.
MLC of TLC? Is het een stick die lang meegaat en een zekere data-integriteit biedt, of gaat het alleen maar om de (speed)show?

Wel interessant als dit een ontwikkeling met concurrentie gaat worden...ik vond de Adata S102pro stick als snel met ~80MB/s (als ik mij niet vergis), ≥400MB/s is natuurlijk nog aangenamer.
Betrouwbaarheid van het TLC geheugen valt behoorlijk mee.
De mannen van hardware.info hebben daar al eens een interessante test omheen gebouwd dmv een aantal Samsung 840 SSD's:

http://us.hardware.info/r...on-final-update-20-6-2013

Viel mij persoonlijk erg mee de resultaten en dan druk ik me zacht uit. :)


Edit: typo en toegevoegd

[Reactie gewijzigd door SnowLeopard op 6 oktober 2013 15:10]

De specs vallen of staan met het schrijven van kleinere bestanden. Het heen en weer pompen van grote bestanden is het probleem vaak niet.

Als het maar een beetje in de buurt komt zou het wel super zijn als uitbreiding van een tablet en bij sommige routers kun je het gewoon inpluggen.
Is het bij tablets en routers niet juist de processorkracht die de bottleneck is, en niet de doorvoersnelheid van de opslag?

link

[Reactie gewijzigd door ustinov op 6 oktober 2013 12:35]

en toch is het juist dat dit soort sticks voor grotere bestanden gebruikt wordt.....
Nou, het eerste waar ik aan denk is om er een operating system op te zetten. Je eigen pc, altijd op zak, kan je overal inpluggen en je eigen vertrouwde omgeving booten. Ik zie er wel wat in..
Dat bestaat allang, Yumi bijvoorbeeld. Bij sommige Linux distributies kun je dan persistence instellen, zodat je settings en apps op de stick worden bewaard, of je kunt een bestand aanmaken op de harde schijf, zoals bij Puppylinux. Dan zoekt hij de volgende keer of er op die PC een bestand staat, en laadt vanaf daar je instellingen. Anders detecteert hij hardware en start een wizard op voor resolutie en netwerk.

Dat laatste geeft ook aan waarom jouw idee niet zomaar gaat werken, bij Windows bijvoorbeeld is het toch wel van belang dat de juiste hardware drivers worden geladen, anders is de kans groot op een BSOD. Ik moet wel zeggen dat het ook bij Microsoft steeds flexibeler wordt.

Eigenlijk heb je voor een 'portable PC' helemaal niet zoveel overkill nodig. Stel, je wilt je Steam games meenemen, dan game je toch helemaal niet lekker op een andere PC? Los daarvan moet die dan eerst worden geautoriseerd, want andere hardware. Dan kun je beter kiezen voor een lightweight distro zoals Puppylinux, dat op een gewone stick binnen een minuut boot en helemaal is ingesteld op portable gebruik. Allemaal ingepakt in 256mb.....

-edit- bovendien is volgens mij je Windows licentie niet meer geldig zodra je de stick in een andere PC gebruikt. Daar heb je dus al niks aan.

[Reactie gewijzigd door eyefly op 7 oktober 2013 14:06]

Het gaat mij meer om veiligheid en het bij je hebben van je eigen omgeving. Persistent linux usb-sticks zijn meer een patch dan echt een oplossing, aangezien het gemount wordt als een map, en een hoop configuratiebestanden en dergelijke dus niet in die map opgeslagen worden. DIe ben je na een reboot dus weer kwijt. Verder is een nadeel de lage snelheid van de meeste usb-sticks. Met zo'n stick kan je gewoon een volledig linuxsysteem installeren, en het werkt net zo snel en vloeiend als een normaal, intern systeem.
Ok, ik snap wat je bedoelt nu. Maar dan zit je nog steeds met de configuratie. Wat dat betreft is Puppy dus een prima oplossing, aangezien je het SFS bestand met instellingen en persoonlijke data kan encrypten.

De huidige usb 3 sticks zijn (als je een goede neemt) trouwens ook al best rap hoor.

Ik vind je idee gewoon goed, daar gaat het niet om. Zou heel mooi zijn. Maar dan moet er wel een custom distro komen in de trant van Puppy die de data op een aparte partitie (encrypted) op je stick slaat, en je de gelegenheid geeft om het profiel (de PC specs gecombineerd met je -algemene- persoonlijke data) per machine te laden.

We zouden hier best wel eens een gat in de markt te pakken kunnen hebben :)
Maar dit is alleen maar een SSD, geen cpu/gpu etc.. dus geen PC.. Ook moet je rekening houden dat wanneer je deze dus ergens anders inplugt dat je vaak nog drivers nodig hebt voor de betreffende hardware..
Zoals gezegd, alleen als je windows-based os gebruikt. Op vrijwel alle configuraties werkt linux out-of-the-box gewoon goed, zonder noodzaak voor speciale drivers of andere configuraties. Het is ook geen PC, maar je hebt wel overal je eigen OS bij je.. want computers staan vandaag de dag toch zo'n beetje overal. Ik heb zelf een tijdje met twee laptops en een pc gewerkt vanaf dezelfde ssd, die ik altijd bij me had. Was op zich best praktisch, maar in zo'n formaat en via USB 3.0 is natuurlijk nog een stuk handiger.
Uhm HELL dat het zomaar goed werkt out of the box.. genoeg gezeik gehad om uberhaupt linux fatsoenlijk werkende te krijgen, en al helemaal na het laden van een officieele upgrade.. Nee, ga mij niet vertellen dat het zo maar plug and play is en overal gewoon werkt want dan klets je gewoon echt uit je nek...
Een echte plug-in SSD :9 Ziet er goed uit (mits de specs realistisch zijn)!
Strict genomen is iedere USB-stick een SSD ;)
Wat ik me dan afvraag, hoeveel controllers kunnen overweg met het USB attached SCSI-protocol? 450MB/s zijn snelheden die je met normale USB3.0 apparaten nooit zal halen, hoewel de bus wel op 5Gb/s draait liggen de snelheden in de praktijk aanzienlijk lager, en zullen eerder de helft zijn.
De helft van 5Gb/s is om en nabij de 350MB/s, dan ben je toch al een heel eind.

(edit: maar natuurlijk Croga, typo)

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 5 oktober 2013 11:29]

De helft van 5GB/s is om en nabij de 350MB/s, dan ben je toch al een heel eind.
De helft van 5GB/s is 2.5GB/s.
De helft van 5Gb/s is inderdaad 320MB/s.

[Reactie gewijzigd door Croga op 5 oktober 2013 10:51]

Die 5Gbps is een brutosnelheid, dus de helft daarvan is 2,5Gbps. In de praktijk is dat 250MB/s.
echt onzin. Doe eens een snelle SSD in een goede 3.0 behuizing en probeer het eens? Je haalt gemakkelijk 400-450mb/sec ...
Ik snap niet hoe er nog mensen anno 2013 zijn die met droge ogen durven te beweren dat USB3 moeite heeft met snelheden van rond de 450mb/sec.

Er zijn enige tijd genoeg benchmarks te vinden waarbij je gewoon ziet dat USB3 externe SSD's netjes de 450-460mb/sec halen ,zoals deze bijv.. Geen centje pijn. Kan nog wel sneller ook, want de max van de ssd was 460mb/sec...
Het gaat om de praktijk. Ik denk dat je wanneer je in 450 MB/s je vakantiefoto's wil backuppen je wel met iets meer moet aankomen dan 300 dollar. Ook de computer waar je dat mee doet moet aan alle kanten up-to-date zijn. Ik zat hier net als testje 500 MB nulllen weg te schrijven naar een ramdrive en haalde daarbij 422 MB/s. Met echte bestanden zou dat nooit lukken omdat ik naast /dev/zero geen bronnen heb die die aanvoersnelheid voor langere tijd kunnen vasthouden.
Mijn enigzins verouderde 40GB SSD komt daar bij lange na niet aan. Die doet 125 MB/s bij dezelfde test. Van een nieuwe SSD verwacht ik niet dat dat nog serieus veel beter gaat worden. Dan heb ik gewoon weer een nieuwe computer nodig. (ff wachten tot de kerstdagen :9 )

De realiteit is denk ik dat we nooit meer performance krijgen dan het minimale dat winstgevend genoeg is voor fabrikanten. Die markt is sowieso vals en niet gefundeerd op de werkelijke vraag van de consument. Performance wordt altijd zorgvuldig gedoseerd door de "club". Anders hadden computers en storage-apparaten nu waarschijnlijk standaard meerdere controllers en bredere bussen, eventueel parallel geschakeld. Technisch gezien kost dat helemaal niet zo veel extra maar bedrijven zijn nou eenmaal niet zo gek om alles in een keer weg te geven.

btw: 500 mb/s is niet hetzelfde als 500 MB/s. Wanneer leren we dat nou eens?

[Reactie gewijzigd door blorf op 5 oktober 2013 11:46]

Mijn ramdisk doet vele gigabytes per seconde als ik nullen enen of random data schrijf, en zelfs met echte data van ramdisk 1 naar ramdisk 2 is dat een veelvoud sneller dan een miezerige 422MB/s dus.. Je doet iets verkeerd of hebt heeeel trage hardware
Kijk, 240gb usb sticks welke ook nog eens lekker snel zijn hebben we nog eens wat aan _/-\o_
Moet er niet aan denken als dit nog usb 2 was en het dan vol zien te krijgen..
Al zou ik voor dit geld liever een 500gb ssd halen en die in een losse behuizing stoppen.
Moet er niet aan denken als dit nog usb 2 was en het dan vol zien te krijgen..
Het doel van zo'n stick lijkt me ook niet om hem vol te krijgen, maar om altijd nog genoeg ruimte over te hebben.
Leuk. Het is alleen jammer dat ik die dingen op de ťťn of andere manier altijd kwijt weet te spelen. Daarom hou ik het liever bij stickjes van pakweg 16GB. Past meer dan genoeg op. Voor grotere bestanden gebruik ik toch liever een externe HDD. Dat is een stuk moeilijker om te verliezen :+
Bij mij is de grote van de bestanden zeker niet lineair met de belangrijkheid van de bestanden, dus dat is wel een erg mager argument. Sterker nog, dit is waarschijnlijk alleen een belangrijk argument als de belangrijkste bestanden in je leven muziek, films en/of games zijn (wat maar weer eens bewijst dat mijn tienerjaren al weer ver achter mijn liggen :P).
Large USB3 sticks: Losing more data in less time :+
Ach, falende schijven doen je ook data verliezen. Van de week nog 2TiB kwijtgespeeld.
Gebruik alleen nog een USB stick (8gb) voor verplaatsen van wat bestandjes en om af en toe wat foto's te copieren. Op 1 of andere manier gaan ze altijd na een klein jaar stuk (trager en ook bij copieren lijkt de copieer opdracht klaar, maar blijft het venster erg lang op '0 seconden resterend' staan.
Korte tijd daarna dataverlies of soms wordt stick niet 'gezien' en da is het einde.

Voor belangrijke data welke ik langere tijd wil behouden dus toch maar een externe USB harde schijf.

Als ze de flash een pak betrouwbaarder maken dan wordt het wel interessant, maar zo'n stick moet je altijd netjes 'unmounten' anders is de kans flink aanwezig dat je data kwijt bent. Dan koop ik dus liever een externe harde schijf, die raak ik ook niet snel kwijt, een usb stickje wil nog wel eens in een broekzak blijven zitten of wordt ergens ingeprikt in een pc 'vergeten'.
Vrij insane dit ik heb hier nog een usb-stick liggen van 128mb. Technologie is erg veel vooruit gegaan en wat een absurd hoge lees/schrijf snelheid!