Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 198 reacties

Microsoft heeft maandag nieuwe Surface-tablets aangekondigd. De Surface Pro 2 krijgt zoals verwacht Intel Haswell-processors en is leverbaar met diverse geheugen- en opslagconfiguraties. Daarnaast komt Microsoft met de Surface 2 die op Windows 8.1 RT en een Tegra 4 zal gaan draaien.

De Surface Pro 2, die op Windows 8.1 Pro zal draaien en voorzien is van een 10,6"-touchscreen, is uitgerust met een Intel Core i5-4200U Haswell-processor en naar keuze 4GB of 8GB werkgeheugen. De ssd kan geleverd worden met minimaal 64GB en maximaal 512GB. Door het toepassen van een Haswell-cpu zou de accu het tot 60 procent langer volhouden. Microsoft zegt ook de kickstand bij de Surface Pro 2 te hebben verbeterd, waardoor de tablet in een hoek van 22° of 55° kan worden geplaatst.

Microsoft Surface 2 Pro

Ook is de accuduur toegenomen volgens Microsoft: een verbetering van 75 procent zou haalbaar zijn. Met een Surface Pro Cover, waarin een accu is opgenomen, kan de autonome werkduur nog verder vergroot worden. Ook komt Microsoft met een dockingstation. Deze biedt drie usb 2.0- en één usb 3.0-aansluiting, evenals ethernet, mini-displayport en audio in- en uitgangen. Verder zal er een nieuwe Type Cover 2 uitkomen. Deze biedt ook een ingebouwde accu en een backlit keyboard. De adviesprijs voor de Surface Pro 2 beginnen bij 889 euro voor een model met 4GB ram en 64GB opslag.

De Surface 2 wordt de opvolger van de Surface RT en is voorzien van een Nvidia Tegra 4-processor. Verder is 2GB werkgeheugen aanwezig, Het scherm biedt voortaan een full hd-resolutie, terwijl de voorganger nog 720p-resoluties in de aanbieding had. De Surface 2 bevat verder twee camera's: een 5-megapixel aan de achterzijde en een 3,5-megapixel aan de voorzijde.

Microsoft Surface 2Microsoft claimt dat de Surface 2, die op Windows 8.1 RT draait, het maximaal tien uur op een accu kan volhouden. Verder is de tablet met een gewicht van 630 gram iets lichter dan de vorige Surface RT en er is een usb 3.0-aansluiting aanwezig. Verder belooft Microsoft een betere audioweergave. De Surface 2 heeft adviesprijzen die beginnen bij 439 euro voor een variant met 32GB flashopslag. Verder blijft het oude Surface RT-model op de markt voor 336 euro, al is de aanduiding 'RT' in de typeaanduiding geschrapt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (198)

1 2 3 ... 6
Qua scherm lopen ze nu ook weer achter, voor het geld wat men vraagt verwacht je toch al QXGA i.p.v. FullHD, zeker voor die prijzen? Denk ook niet dat dat het selling point is voor de Surfaces. Maar wat dan wel?

Laten we eens kijken naar hoe MS de Surface 2 aanprijst:
Doe. Meer.
Maak kennis met de meest productieve tablets ter wereld.
Productiviteit
Dunner, lichter, sneller. De nieuwe Surface is verbeterd. Met een accutijd van maximaal 10 uur gaat deze tablet echt lang mee. Geleverd met voor touch geoptimaliseerde Office 2013 RT1, nu met Outlook.
Accuduur en weer Productiviteit, nu met naam van eigen suite. En je kan langer werken natuurlijk :)
Eťn. Twee.
De ingebouwde standaard beschikt nu over twee standen. Kies de stand die jij fijn vindt.
Fysiek gebruiksgemak.
Handige Covers.
Beveilig je Surface-scherm, typ sneller en werk zelfs langer dan je eerst kon.6
Daar is ie weer: Productiviteit, met wat fysiek gebruiksgemak.
'Altijd aan' betekent dat Surface 2 klaar is voor werk, spel en ontspanning wanneer jij dat bent.
Weer Productiviteit, maar nu ook iets over spel en ontspanning :?
Meer dan een tablet.
Je bent echt productief met Office 2013 RT1 Nu met Outlook 2013 RT: je e-mail, agenda en actielijst beheren.
Productiviteit

En let wel, dit is dan nog de Surface 2 he.. Surface 2 Pro:
Ongelofelijk. Snel.
De Intel i5-processor biedt prestaties die je van een laptop verwacht. Installeer de programma's die je wilt en nodig hebt, zoals bijvoorbeeld Microsoft Office.
P-r-o-d-u-c-t-i-v-i-t-e-i-t-!!! Lijkt mij duidelijk.

Naar mijn idee mist MS hier wel in ieder geval 1 ding: Ze prijzen het apparaat weer teveel aan als kantoor-gadget en oriŽnteren zich daar ook erg op. Terwijl de Apples en Androids juist de gehele markt willen bedienen. Waar MS met een vooral zakelijke propositie komt met een halfbakken appstore, worden tot nu toe meer Apples en Androids zakelijk ingezet omdat er juist ook genoeg goede en veilige zakelijke apps voor zijn.
Daarnaast is de zakelijk wereld nog steeds vrij aardig bezig in de zin van applicatie-, server- en desktop virtualisatie, waardoor je tablet eigenlijk in dat soort omgevingen helemaal niet zo speciaal hoeft te zijn. Veel dingen kun je al prima offloaden op minder capabele tablets of je zet iets van RemoteFX o.i.d. in. Als ze ook een gezond marktaandeel in de consumentenmarkt willen verwerven zullen ze imho een paar dingen voor elkaar moeten krijgen:

- Concurrerende hardware (scherm, grafische prestaties)
- Kwalitatief beter ecosysteem
- Concurrerende prijs/prestatieverhouding

Het tweede punt krijg je alleen voor elkaar als je het aantrekkelijk maakt voor ontwikkelaars om voor jouw platform te willen ontwikkelen (en dan ook nog specfiek app-store apps). Ik denk dat MS nog steeds te veel bezig is met het balanceren tussen te veel wensen en eisen van te veel klanten zonder een echte lijn te kiezen terwijl steeds meer apps ook zakelijk gezien gewoon remote of op tablets worden aangeboden. Ik denk dat de boot nog wel in de haven is, maar ze hard moeten rennen om hem te halen straks.

Mijn excuses op voorhand voor het vervuilen van uw scherm real-estate met deze lange post ;)

[Reactie gewijzigd door Venator op 23 september 2013 19:28]

en productiviteit is precies waar ik dit ding voor koop.... een gemis bij elke andere tablet
Ik denk dat het iets genuanceerder is: zakelijk gezien mis je bij andere eco-systemen (Apple/Android) misschien meer de stroomlijn en integratie met zakelijke systemen en applicaties. Maar dat is ook deels een gevolg van de strategie van Microsoft door niet al haar producten voor ieder eco-systeem uit te brengen. Bedoel, met Lync, Skydrive, OneNote en een Office365 appje houdt het al wel weer redelijk op voor bijv. Android, waardoor je zakelijk gezien toch non-MS alternatieven moet selecteren. In dat opzicht snap ik MS ook wel dat ze huiverig zijn om met hun business- en verdienmodel die stap te maken. Dat is in ogen denk ik een veel te grote gok.
Ik denk dat het iets genuanceerder is. Met een iPad heb iets simpels als profielen al niet. Integratie met de meest gebruikte back office laat na zoveel jaar nog steeds te wensen over. iPad en Android worden er naast gedraaid. Zodra het meer moet zijn, zie ik overal gelijk de laptops/desktops/thinclients en hybrides opduiken zoals de XPS12 bijvoorbeeld. Daar zit zakelijk de gelegenheid voor de Surface 2 Pro en Surface 2.
De Surface 2 heeft MS in de presentatie ook aangeprezen als consumptie apparaat. Inclusief de game Halo. Heb je de presentatie wel gezien?
De Surface 2 is daarnaast net zo licht en dun als gewone puur consumptie tablets. Er is dus geen trade off.

Wat ik denk is dat sommigen niet kunnen indenken dat een product niet heel goed voor zowel productiviteit als consumptie/plezier kan zijn.

Net als het geneuzel met de Xbox One. Net alsof een Media Center niet ook een top gameconsole kan zijn. Natuurlijk wel. Dat is juist zo top aan de Xbox One en Surface 2.

En vindt je het raar dat MS vooral op de betere productie/werk eigenschappen wijst? Natuurlijk niet. Dat is business. Aanprijzen wat het heel goed kan, consumptie/plezier/gaming, en waar het nog meer toegevoerde waarde levert als de concurrerende tablets als werk(kantoor) personal computer.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 september 2013 20:37]

Naar mijn idee mist MS hier wel in ieder geval 1 ding: Ze prijzen het apparaat weer teveel aan als kantoor-gadget en oriŽnteren zich daar ook erg op. Terwijl de Apples en Androids juist de gehele markt willen bedienen. Waar MS met een vooral zakelijke propositie komt met een halfbakken appstore, worden tot nu toe meer Apples en Androids zakelijk ingezet omdat er juist ook genoeg goede en veilige zakelijke apps voor zijn.
Dat valt echt reuze mee dat ze vooral op zakelijke markt oriŽnteren. Ze laten nu met de surface 2 zien dat je een tablet meer kan gebruiken als angry bird apparaat. Snap persoonlijk ook niet dat er bedrijven zijn die gebruik maken van een ipad of een gemiddelde android tablet, als ik meerdere mensen ermee zie werken vraag ik mij af of dat nou proactief werken is...

Zelf merk ik dat sinds de prijsverlaging van de surface RT er een flinke vraag naar is. Klanten in mijn winkel zoeken een goedkoop mini laptopje voor hun kinderen op school (of studenten ) en voor 329 is het echt een top apparaat. Ben daarom blij dat de surface RT 1 er blijft, want het blijft nog steeds een erg fijne tablet om mee te werken (heb hem zelfs sinds de release)

Tevens merk ik dat er steeds meer apps te vinden zijn in de store. Ze hebben gelukkig sinds de release van Windows 8 de store gelijk getrokken en alle apps en games op mijn desktop werken perfect op mijn tablet. Dit is mijns inziens ook de kracht van Windows 8.

Zelf kan ik niet wachten om deze tablets op mijn werk in mijn handen te hebben, een tablet dat eindelijk 10 uur kan volhouden op de tegra 4 is toch wel erg nice!

[Reactie gewijzigd door vali op 23 september 2013 22:26]

Misschien is dat mijn vertaling wel, onbewust. Als ik productiviteit lees dan zie ik dat toch vooral als productiviteit op zakelijk gebied terwijl je natuurlijk ook productiviteit hebt als je een scriptie o.i.d. op het ding aan het maken bent :)

Die 10 uur ben ik op zich ook wel benieuwd naar, vaak zie je dat ze bepaalde metingen bijv. met WiFi uit hebben gedaan terwijl juist dat een grote impact kan hebben.
Daarnaast nog wat extra's als gratis een jaar lang internationaal bellen met Skype en 2 jaar 200GB Skydrive gratis (normaal 77§ per jaar).

Touchcover heeft ook backlit btw

erg netjes van MS!

[Reactie gewijzigd door tijmeng op 23 september 2013 17:44]

Kan je zelf bepalen wanneer je die 2 jaar 200GB activeert? Momenteel is die 25GB al moeilijk (op een zinnige manier) vol te krijgen
Moet je eens foto's schieten en een sporadisch filmpje van max. een minuut of 2, m'n dropbox is inmiddels al 30 GB daardoor.

@twop, voor mij is dat niet relevant aangezien ik juist de 'Camera Uploads' van Dropbox niet laat synchroniseren op mijn PC gezien daar enkel een 128GB SSD in zit.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 24 september 2013 08:04]

En ook relevant: hoe snel krijg je die 200GB weer van het netwerk af op je eigen computer?
Denk eerder de vraag: wat gebeurd er met je data na 2 jaar wat boven het standaard 7 of 25gb limiet zit, word dat gegijzeld tot je weer upgrade of simelweg verwijderd?

Voor de rest zeker nette upgrade voor de rt het 1080p scherm.
Had al twijvels om een pro aan te schaffen vanwege accu duur maar met de pro 2 + keyboard accu zal dat nu wel goed zijn. release 22 oktober in NL, dat is wel weer een verbetering dan vorige surface pro. dat duurde maanden.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 24 september 2013 09:59]

maanden? je bedoelt 1 maand.
Die data blijft erop staan en je kan ze ook blijven openen/downloaden
Je kan echter geen wijzigingen doen / nieuwe bestanden uploaden zolang je over je gebruikerslimiet zit.
Ik denk zoiets als bij een Flickr Pro account destijds; als je account verloopt is het opgeslagen maar je kunt alleen bij de files die binnen je gratis gebruiksruimte vallen.
Nog mooier is dat alles compatible is met de Surface Pro 1! Ook mooit dat de typecover eindelijk een kleurtje gekregen hebben, maar om nu een nieuwe typecover te gaan kopen omdat ie rood is... mwha
Dunner, nauwkeuriger (1000 sensoren vs 80), andere kleuren en backlight. Genoeg redenen dus.
De TOUCH cover heeft meer sensoren. TheNightbringer had het over de typecover.

Ik snap overigens niet hoe ze de touch hebben kunnen verbeteren EN dunner maken en daar ook nog backlight in konden proppen. De oude touch is al dun..
moet zeggen dat dat toech wel leuke extra's zijn,
vond de eerste surface pro al erg mooi, en de eerste surface RT met de huidige prijsverlagingen is ook erg interessant, eerlijkg ezegd hoop ik dat deze laptops/tablets/hybrids het wel goed gaan doen, IOS en Android mogen echt wel een 3e speler hebben en Win 8/RT werkt echt best nice met deze hardware.

ben erg benieuwd wat Haswell nu echt doet voor de accuduur van deze systemen!
Dat is het dubbele wat Google bied met Chromebook, namelijk: 100GB per account.

https://groups.google.com...NrIir2xAU%5B1-25-false%5D
De power cover gaat in Nederland §199 kosten en de docking station §200

The Power Cover will cost an additional $199.99, significantly more than the $119.99 Touch Cover 2 and the $129.99 Type Cover 2. There's no official release date yet, but the new Power Cover is projected to be available early next year.

The Docking Station for Surface Pro will have an estimated retail price of $200 and has a projected release date of early 2014.
Ben benieuwd maar zolang ze die "logge interface" van een windows tablet niet gaan veranderen, vrees ik dat ik er mij niet erg aangetrokken tot zal voelen. Momenteel gebruik ik een android tablet (Nexus 10) en die doet het werkelijk zeer goed! Ik heb op zowel een hybride toestel met windows 8 als met zo'n RT-tablet eens gewerkt en hun interface is zeker op deze laatste nog verre van intuitief te noemen. Er zijn nog vele gebreken in de gui die ik gezien heb zoals niet aan je keyboard-button kunnen wanneer je een netwerk-paswoord wilt ingeven. (hybride toestel met full Win8) Ik begrijp niet waarom bovenstaande reacties daarom zooo positief zijn over deze producten? Wel moet ik zeggen dat de Windows 8 metro interface sneller went dan verwacht. Maar dat is wanneer je over een desktop of laptop beschikt met een degelijk keyboard. Buiten de aarts-lelijke animaties en gui-style werkt een Windows 8 machine dus nog wel redelijk vlot, vind ik toch. ;)
Release datum van 22 Oktober in 21 markten.
Ik hoop dat NL daarbij zit, dan ga ik op die dag voor de Surface 2 Pro!
Volgens de Facebook pagina van Windows Nederland is de Surface 2 vanaf 22 oktober in Nederland beschikbaar :)
Klopt :)

These new products will be available at Microsoft retail stores, http://www.MicrosoftStore.com and select third-party retailers in 22 initial markets, including Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Hong Kong, Ireland, Italy, Luxembourg, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, the United Kingdom and the United States on Oct. 22 and China in early November. Additional markets will be announced in the coming months.

Nederlandse Surface 2 pagina:
http://www.microsoft.com/surface/nl-nl/pre-order

Video van het live event
http://www.microsoft.com/...surface/surfaceevent.aspx

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 september 2013 19:33]

Zit er ook 3g/4g in? Dat is pas toegevoegde waarde...
De tablet verliest zijn nuttigheid als je niet buiten je huis ermee kan internetten.

Wat een kans laten ze liggen, ook zakelijk gezien, als ze dat niet toevoegen. Sim kaartje erin en hoppa.

Apparaat koop ik dan direct.
Microsoft heeft net op reddit bekend gemaakt dat er begin volgend jaar een 4G versie van de Surface 2 komt.

http://www.neowin.net/new...te-coming-early-next-year

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 23 september 2013 22:18]

Eindelijk. De zakelijke markt kan dan eindelijk ook echt gebruik gaan maken van de de surface.
Zet je toch gewoon de hotspot functie van je smartphone aan, voor die paar keer dat je geen Wifi bij de hand hebt.
Nee helaas.
Dan moet je voor de VAIO Tap 11 gaan.
Dunner en 11.6 inch en verkrijgbaar in I5 en 7 en t/m 512 GB SSD. En LTE/4G
Ik vraag me af of die power cover ook op de Surface Pro 1 werkt, en wat daar de prijs dan van gaat zijn
Als het goed is wel, de Pro 1 heeft ook een andere dock-connector dan de RT. Het is niet expliciet gezegd bij de Pro 1, maar het was wel duidelijk dat de connector een soort power cover toe zou laten.

Edit: Jep, zou moeten werken, zie http://nl.hardware.info/n...urface-2-en-surface-pro-2

Even naar beneden scrollen en daar staat het bij Power Cover:

"Je zou op deze manier tot maximaal 50 procent langer moeten kunnen werken op de accu van een Surface 2, Surface Pro 2 of Surface Pro."

[Reactie gewijzigd door Beanie op 23 september 2013 17:57]

weet iemand al prijzen voor de power cover of docking station?
Ik denk 199 euro

The Power Cover will cost an additional $199.99, significantly more than the $119.99 Touch Cover 2 and the $129.99 Type Cover 2. There's no official release date yet, but the new Power Cover is projected to be available early next year.

[Reactie gewijzigd door AppleDroid op 23 september 2013 18:54]

Geweldig, gebruik nu al een poosje de RT tablet. En ondanks alle negatieve publiciteit ben ik ervan overtuigt dat dit apparaat 1 van de beste all-round tablet ervaringen geeft. Alles werkt prima, snel en soepel. Erg tevreden over. Ben blij om te zien dat MS de RT tablets niet laten vallen. MS moet echt aan hun image werken, want hun producten zijn top incl. de bouwkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door MaDLiVe op 23 september 2013 17:45]

Als je de Surface RT vergelijkt heb je inderdaad een punt. Heb hem zelf ook alsmede de Surface Pro 64 en deze is wel degelijk powerful.

Heb door mijn werk diverse Tablets. IPAD 3 16Gb, Samsung 10,1 galaxy tab2. HP Elitepad 900, MS Surface RT 32G, MS Surface PRO 64 en een Ultrabook.

De Surface RT 32Gb is degelijk, redelijk accu duur, te weinig apps, niet duur enis redelijk snel. Beperking = Windows appstore. Nog teveel engels tallig.

De Surface pro scoort hoog in performances en toepassingen, maar de ACCU duur is valt tegen en hij is zwaar. Flexibel OS.

Samsung is traag, als je scroll dan merk je de traagheid van de interface, maar is licht en veel apps en Android 4.0 is wel de voordeligste.


HP Elitepad 900, flexible zeer degelijk niet de snelste maar kan de RT, Samsung eenvoudig op achterstand zetten. De uitbreidingen zijn daarin tegen geweldig, is ook een zakelijk model. Flexibel OS.

IPAD 3, the eenvoudige interface snel met scrollen lange accu duur. Easy to learn. Maar wel duur. Erg veel apps.

Ultrabook, de duurste van het stel. i5 8Gb 256GB SSD redelijke accu duur. 4 uur werken. Kan je niet vergelijken met een tablet. Maar is wel veelzijdig.

Ik hou me van harte aanbevolen om de beide nieuw kommers te testen.
Natuurlijk zijn er meer zaken die je tablet ervaring bepalen dan alleen kwantiteit in applicaties. Ik denk eerder dat dit gaat om de bouwkwaliteit, snelheid, handigheden, hoe de tabletinterface werkt etc. Toegegeven, applicaties maken een groot verschil. Voor mij alleen niet de kwantiteit maar eerder de kwaliteit. Kijk bijv. naar Google Play. Zeer veel apps. Maar kwalitatief goede apps voor bepaalde doelen moet ik toch altijd wel even goed naar zoeken. De hoeveelheid apps zegt voor mijn tabletbeleving dus lang niet zo veel als dat de kwaliteit van de apps dat doet.

M.a.w: Dit kan een zeer goede tablet zijn in al haar facetten, maar mogelijk mist men nog een aantal kwalitatief goede apps die iedereen al verwacht had. Gek genoeg weet MS dit toch ook uit ervaringen met de Xbox launches, je hebt killer-apps nodig om goede weerstand tegen de concurrentie te bieden.
Je vergeet 1 ding... Hij weegt een kilo oftwewel het dubbele van een IPad die al aan de zware kamt wordt gevonden. Een flinke domper op de tablet ervaring. Dan zie ik het voordeel tov een Ultra Book of MacBook Air niet.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 23 september 2013 19:48]

De Surface RT weegt evenveel of minder als een Ipad. Vergelijken met een Surface pro (900+ gr) is niet eerlijk die moet je vergelijk met een MacBook Air en ook dan wint de Surface pro.
Een Surface RT weegt 680 gram. Dat is meer dan de 652 of 662 gram van een iPad (resp. zonder en met 3G).

De Surface Pro weegt 907 gram. Als je vergelijkt met een MacBook Air dan zal je het toetsenbord ook mee moeten nemen (209 gram) waarbij het totaal van de Surface Pro op 1116 gram uit komt. Net iets zwaarder dan een MacBook Air van 1080 gram dus ;)
Goed punt. Denk dat MS dit anders ziet omdat men nogal (zakelijke) productiviteit promoot. Dan zul je het ding al snel op z'n standaard zetten of gebruiken met de keycover, waardoor dat probleem er eigenlijk niet is. Voor privť gebruik zou het mij ook niet licht genoeg kunnen, maar zolang ie op een tafel of bureau staat boeit dat natuurlijk minder.
Het voordeel is denk ik dat je kunt kiezen tussen een 'laptop' modus of tablet modus. En dat het daarmee een veel flexibeler apparaat is dan de genoemde devices.
Je bent zelf een Surface gebruiker? Gezien je commentaar betwijfel ik het. Er zijn talloze apps van erg hoge kwaliteit, gecombineerd met het feit dat er iedere dag meer bij komen en de verschillende covers (+ Office) is de Surface een betere/plezierigere tablet dan de iPad. Source: gebruiker van zowel een Surface RT als een iPad. M'n iPad is leuk voor wat surfen op de bank, maar ga ik buitens huis, naar een conferentie of naar m'n werk, dan gaat m'n Surface mee.
Idd, er zijn meer apps dan men verwacht inmiddels. De verwachting blijft laag doordat het elke keer maar weer geschreeuwd wordt. Ondertussen kijk ik lekker netflix, RTL XL, uitzending gemist of HD MKV bestanden op mijn surface. Ook andere apps zijn redelijk vertegenwoordig, zoals nieuws/aanbiedingen/skype/twitter op de surface RT. En anders gebruik ik gewoon de website icm touch cover.
Er zijn wel meer apps dan men verwacht, maar bepaalde "belangrijke" apps ontbreken nog. Welke app gebruik je trouwens om mkv bestanden te kijken?
Mobile.HD, geen enkel probleem, ook 1080p niet. :)
ah, ja bedankt. Ik hoop dat VLC nog komt, dat zou helemaal top zijn. Gratis he ;)
Ik ben benieuwd over welke belangrijke apps je het hebt. Inmiddels is er voorzien in 50 meest gebruikte apps en ze blijven doorgaan :) .
ik heb niet precies een lijst in mijn hoofd oid. Zeker in de VS missen een paar apps, maar ook voor Nederlanders missen bepaalde apps. Spotify, Facebook (ik weet dat die zou komen, maar ik zie nog niets), google apps sowieso, video streaming diensten, gratis goede video spelers (zijn er betaald dus wel, das mooi), bekende populaire spelletjes (al zijn er goede vervangers, er is geen minecraft ofzo). Er missen nog wel een aantal zaken voor een deel van de gebruikers. Facebook, dat moet gezegd, is niet echt een gemis natuurlijk vanwege de prima browser ervaring die Surface biedt.
Je hebt geen apps nodig als je de volledige website ervaring al hebt. De surface toont alles zoals je dat ook op je pc zou hebben, daardoor is de behoefte aan apps een heel stuk lager dan normaal. Of wil je ook liever apps voor je pc?

Dat neemt niet weg dat apps in sommige gevallen wel toegevoegde waarde hebben, zoals weer of bankieren. Maar apps zijn niet alles. Ook wat beter onderzoeken voor je wat roept is handig, ik lees dat apps er weldegelijk zijn, maar dat er een regio instelling aangepast moet worden om de volledige apps database te kunnen doorzoeken. Iets in de trant van een vinkje weghalen bij 'regio specifieke apps de voorkeur geven' o.i.d.
De gemiddelde PC heeft een veel groter scherm. Vandaar dat apps in veel gevallen nuttig zijn. Daarnaast zijn apps voor touch geoptimaliseerd.
Over het algemeen gebruik ik liefst Android en Linux (Ubuntu), maar ben toch ook wel heel jaloers op de Surface RT van mijn vriendin. Elk mobiel OS heeft zo zijn voordelen maar ik vind Windows 8/RT de beste workflow hebben. Kan me eigenlijk niet voorstellen te werken op Android of iOS (het zal voor sommigen wel gaan, maar op dat vlak is Windows 8 toch superieur). Spijtig dat het OS zo dichtgebakken is, dat Google en MS een domme oorlog voeren (weinig tot geen officiŽle Google apps) en dat de app winkel niet echt overzichtelijk is (en al eens dubieuze apps naar voren durft schuiven...).
dude .. die 'geen 1 miljoen apps' game is echt oud aan het worden .. Ik kan apps vinden die ik nodig heb voor wat ik wil .. sure, ik kan niet de Citrix PxCS3224 hubswitchleddecolorationbrightnesschecker v2.3432 vinden maar voor de rest .. anything I need ..

Hoeveel van de 1 miljoen apps heb jij geinstalleerd? Hoeveel daarvan gebruik je ook werkelijk?

By the way, MS heeft een heel sterk in-house gamedevelopment team waardoor er wel heel vette games uit (kunnen) komen op Surface.
Aaaah. Ik zit dus nog steeds op dat ding te wachten: Surfspot aanbieding. Volgende week is de laatste belofte. Maar nu wil ik veel liever een Surface 2!
De surface rt van mijn nichtje is vorige week vrijdag gearriveerd. Ze worden dus wel uitgeleverd.
Ja, ik vind de prijs van de Surface 2 wel redelijk scherp met zijn Full hd scherm, 2 GB ram, 32 GB opslag. Toch veel beter dan de eerste surface RT die over de § 500 ging dacht ik. Ze beginnen het te leren bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 24 september 2013 16:58]

Ja BOOOOOOO! gewoon. Nu wil ik een Surface twee en lijk ik gewoon op een fucking iPad/iPhone fanboy die iedere nieuwe versie wil van het apparaat.

Gewoon niet leuk. Iemand een RT 1 kopen? Dan bestel ik de RT2.
Idem, hoop hier ook snel duidelijkheid over te krijgen.
Hier ook, ik heb het inmiddels gehad. Heb al 4x een nieuwe leverdatum gekregen en dat rotding staat nog steeds in behandeling. Ik kan ook niet vinden hoe ik hem moet cancelen maar heb even een mail gestuurd.
Eens. Echter ben ik wel zeer benieuwd naar de prestaties van de Surface 2 in vergelijking tot de Surface RT. Ben zelf in het bezit van een RT en ben van mening dat het apparaat nogal wat mist aan prestaties. Het openen van apps, websites in IE, navigeren in de UI, het gaat, maar echt snel is het niet. Dat heeft denk ik mede te maken met het feit dat er onder water een full blown Windows versie draait die, als verschil met Windows 8 (Pro), gecompileerd is voor ARM SoC's. De Surface RT heeft dus gewoon een Services.msc, Taskmanager, Diskmanagement, Logging etc. etc. Als Microsoft al die onnodige services en onderdelen eruit gesloopt had (want serieus, wie heeft dat nodig op een tablet?) dan denk ik dat de Surface RT een stuk sneller was geweest.
Met de nieuwe SoC in de Surface 2 ben ik toch wel benieuwd naar een vergelijking... Tweakers redactie? Wellicht een suggestie voor de toekomstige review van de Surface 2? O-)

[Reactie gewijzigd door LCP op 23 september 2013 18:28]

Dan had je net zo goed een Nexus of een iPad kunnen nemen, want daar heb je veel meer en betere apps.

Ik vind het maar raar dat Microsoft een opvolger heeft klaar liggen voor de geflopte Surface RT.

Surface Pro is wel interessant, hopelijk dat deze versie ook wat wat dunner is.
Dan had je net zo goed een Nexus of een iPad kunnen nemen, want daar heb je veel meer en betere apps.
Waarom zou hij? Er zijn inderdaad wel veel meer apps voor de iPad (te teller lag nu op 400 000 dacht ik), maar zoveel verschil met Windows' 115 000 apps is dat nu ook weer niet, de apps die je nodig hebt zijn er gewoon. De hele reeks Bing apps zijn bijvoorbeeld zeer fijne apps. Internet Explorer boord Safari en Chrome gewoon de grond in dankzij zijn goede besturing en correctheid in standaarden, Windows beschikt over een UI die ontworpen is voor tablets, en geen slap aftreksel van de desktop UI.
MS moet echt aan hun image werken, want hun producten zijn top incl. de bouwkwaliteit.
Het Microsoft logo op de achterkant verdwijnt en wordt nu ingenomen door het woordje Surface. Is misschien gemakelijker te marketen dan het wat lange Microsoft Surface RT, Pro, Pro2, 8.1

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 23 september 2013 19:00]

Ik zweer ook bij mijn RT, doet alles wat ik wil, Word, excel powerpoint geen gezeur met versie verschil zoals van Mac naar Windows. Ook functies als zips opnenen bestanden opslaan etc ideaal. Ik gebruik hem vooral als ik onderweg ben en moet even snel iets doen. Ik heb een eigen bedrijf en soms moet ik even bijspringen dan is een surface makkelijker mee te nemen naar een pretpark dan mijn laptop.
MS moet echt aan hun image werken, want hun producten zijn top incl. de bouwkwaliteit.
Ze moeten niet aan hun image werken, ze moeten aan hun appstore werken.
De belangrijkste reden voor het achterblijven van Windows (RT/8) tablets is het feit dat er nauwelijks tablet software voor te krijgen is. Zelfs hun eigen browser werkt niet lekker in de tablet interface, laat staan 3rd party browsers. En als zelfs dat niet geregeld is, laat staan andere apps (geen fatsoenlijke native Facebook, twitter, linkedin app, al helemaal geen fatsoenlijke spellen).

En zolang je het ding niet kunt gebruiken waar je het voor wilt gebruiken vanwege gebrek aan software, maakt de kwaliteit van de hardware helemaal niets uit.
meer dan 100.000 apps in de Store, nog niet genoeg?

Ok, er zitten ook duds tussen, maar dat is zeker ook zo bij de Apple Store en Google Play.
meer dan 100.000 apps in de Store, nog niet genoeg?
Ok, er zitten ook duds tussen, maar dat is zeker ook zo bij de Apple Store en Google Play.
Nogmaals:
Geen goede apps voor:
- Facebook
- Twitter
- Linkedin
- Internet browsing
- Spellen
Daarnaast: Office nog niet aangepast voor gebruik in de metro interface.

De meeste apps in de store op dit moment zijn simpelweg websites die een metro schilletje krijgen. Dat zijn dus geen apps.
Toegegeven, er zijn een paar handige apps. Ik maak uitgebreid gebruik van ťťn van de calculator apps en ťťn van de tekst editor apps. Maar alleen omdat Microsoft Calculator en Wordpad nog niet aangepast zijn voor de nieuwe UI. Ook daar dus een nadeel.

Of er nou 100'000 of 1'000'000 apps in de store staan, als ze niet doen waar de gebruiker het apparaat voor wil gebruiken dan is het apparaat dus onbruikbaar.
[...]

Nogmaals:
Geen goede apps voor:
- Facebook
- Twitter
- Linkedin
- Internet browsing
- Spellen
Daarnaast: Office nog niet aangepast voor gebruik in de metro interface.
Voor de eerste drie: People hub. Verder zijn de beschikbare apps prima te gebruiken, er zijn ook apps die niet simple webinterfaces zijn. Webbrowsing: Internet Explorer werkt bijzonder plezierig, beter dan Safari op de iPad (vollediger, alle sites werken er op). Spellen: komen er meeruit per dag. Er zijn genoeg Windows exclusive games, en games die ook op andere platformen draaien (zelf ben ik op het moment vrij verslaafd aan Where's my water :-P ).