'Nokia was bezig met ontwikkeling Android-telefoons'

Nokia is bezig geweest met de ontwikkeling van Android-telefoons. Dat claimen dagblad The New York Times en techsite The Verge. Nokia had de telefoons eind 2014 waarschijnlijk willen uitbrengen, maar of dat nog doorgaat nu Microsoft Nokia overneemt, is onbekend.

Nokia zou Android al draaiende hebben op een Lumia-telefoon. Lumia's draaien standaard op Windows Phone. Ook heeft Nokia plannen om net als Amazon een fork van Android te maken onder de projectnaam 'Linux on Asha', een verwijzing naar de lijn van goedkope telefoons van Nokia. Dat zegt The Verge. Volgens The New York Times was de switch naar Android Nokia's 'Plan B' voor als de Lumia-lijn niet aan zou slaan. Voormalig directeur Stephen Elop ontkende steevast dat er een Plan B bestond.

Het is onwaarschijnlijk dat Microsoft na de overname van Nokia de plannen met Android doorzet: Microsoft probeert juist te concurreren met Android. Microsoft zou hebben geweten van de plannen van Nokia met Android, maar volgens The Verge speelde het geen rol in de beslissing om de telefoondivisie van de Finse fabrikant op te kopen.

Microsoft is ook bezig geweest met het testen van een eigen Surface Phone. Die zou bedoeld zijn om het gat op te vullen dat zou vallen als Nokia besloot te stoppen met Windows Phone. De Finse smartphonemaker verkoopt momenteel meer dan vier op de vijf Windows Phones, terwijl andere fabrikanten nauwelijks toestellen uitbrengen en minieme aantallen verkopen.

De deal tussen Microsoft en Nokia zou drie jaar lopen en eind 2014 aflopen, waarna Nokia Android had willen gebruiken voor zijn telefoons.

Het is niet voor het eerst dat Nokia experimenteert met Googles mobiele besturingssysteem. Voordat Nokia koos voor Windows Phone, had het Android ook al draaiend op eigen hardware. Nokia koos begin 2011 voor Windows Phone, een keuze die Microsoft beloonde door elk kwartaal een kwart miljard dollar aan de Finse fabrikant over te maken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-09-2013 • 11:42

104

Reacties (104)

104
98
60
9
1
17
Wijzig sortering
Anoniem: 478147 14 september 2013 13:52
Feit blijft gewoon dat Nokia op meerdere paarden had moeten wedden i.p.v. één. Daar hoef je geen econoom of marketingdeskundige voor te zijn.
Samsung en HTC hebben beiden ook een aanbod van Android en Microsoft, en zijn er niet echt slechter van geworden.
Op voorhand zeggen dat Nokia het zowiezo zou verliezen van Samsung is eveneens onzin. Er zijn genoeg Android gebruikers die gewoon helemaal niets met Samsung telefoons hebben.
Nokia zou het verschil kunnen maken met de hardware, de naam die ze al hebben, het design, bepaalde features en een eigen grafische schil. Punten waarom mensen voor bijv. een HTC, Sony of LG kiezen.
HTC en LG hebben het volledig aan zichzelf te danken dat Samsung android domineert.
HTC heeft zijn grote fanbase meerdere malen "genaaid" door het eerst wel en dan weer niet uitbrengen van updates. Toestellen van 600/700 euro die na een jaar geen updates meer krijgen.
LG maakt mooie toestellen maar hebben van het bakken van software geen kaas gegeten. Constante vastlopers en reboots doen mensen besluiten om geen LG meer aan te schaffen. Het zal nu misschien anders zijn, maar die naam hebben ze gewoon(los van de Nexus toestellen)

Nokia had zeker weten een hele grote hap kunnen nemen uit de taart van Android. Dit gaan Huawei, ZTE en vooral Xiaomi straks bewijzen als" relatief" nieuwkomer op de Europese markt.
Echt een onzin om te zeggen dat Nokia het niet had kunnen winnen tegen Samsung met Android is het niet. Want waarom kunnen andere bedrijven het niet? Nokia zou van nul af aan zijn moeten beginnen, ja, dat hebben ze ook met Windows Phone moeten doen. Maar het voordeel aan Windows Phone is: je hebt iets anders dan al de rest, bij Android moet je zelf helemaal tewerk gaan en we weten hoe dat eindigt, bv. TouchWiz. Je krijgt een sloom OS, en als je gewoon stock Android houd, tja, dan heb je ook gewoon stock Android.

En hebben de andere Android fabrikanten het aan zichzelf te danken dan Samsung Android domineert? Nee, ik denk het niet. Samsung is ook alleen maar in staat om die updates uit te brengen omdat het voor hen rendabel genoeg is. Voor al die andere fabrikanten is dat niet het geval, gewoon omdat ze geen groot marktaandeel hebben. En ook hier staat Windows Phone's systeem een stap voor: geregeld door Microsoft, iedereen krijgt alle updates sowieso.
Niets onzin. Nokia heeft geen eigen productie meer. In tegen stelling tot Samsung en dergelijke, die het meeste allemaal makkelijk inhouse kunnen doen, wat goedkoper is als het uitbesteden.

Als Nokia met Android was gegaan. Hadden ze voor dezelfde prijs als de 920, het ding moeten volstoppen met een quadcore, 4gb ram en dergelijke voor dezelfde performance.
Hiermee dondert hun winst-marge weg of moet het toestel weer duurder. (en word het heter, het is nu al erg vlot een tosti-ijzer)...

Hiermee flikkeren ze helemaal onderuit en is niet concureerbaar met Samsung. Want ze kunnen niet mee gaan in dezelfde hardware, helemaal niet zolang ze dure pureview/carl zeiss hardware er ook nog bij in stoppen.
En ze dus hun voorsprong direct kwijt zijn.

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 juli 2024 12:37]

Of net als Apple gewoon een goed paard te maken
Zoals die overpriced zuurstokjes die ze nu uitbrengen?
Misschien ook wel goed voor Microsoft. Volgens mij was Nokia voor 80% verantwoordelijk van alle Windows Phones. Als Nokia weg zou vallen, dan had Microsoft een probleem gehad.

Aan de andere kant leek het mij wel interessant: een Nokia android phone. Zeker met hun spectaculaire camera's en hun designs, hadden ze wellicht wel een hit kunnen hebben. Maar het had net zo goed fout kunnen gaan en Nokia had de (financiële) steun van Microsoft nodig.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 29 juli 2024 12:37]

Stephen Elop(voormalig MS man) heeft Nokia toch in de afgrond geduwd met de overschakeling van Symbian naar Windows Phone. De Elop Effect: http://dominiescommunicat...06/elop_effect_volume.jpg

Als ze voor Android hadden gekozen was het mischien niet zo slecht geweest met Nokia en hadden ze ook geen financiele steun nodig van Microsoft. Elop was een trojaanse paard die Nokia ziek en afhankelijk heeft gemaakt van Microsoft.

edit: hier is een beter grafiekje: http://communities-domina...7c8833017ee41902ae970d-pi

Elop had helemaal geen vertrouwen in zijn eigen producten, een CEO die zijn eigen producten afkraakt(burning platform memo), ja dat werkt echt positief bij de aandeelhouders.

Het was inderdaad al slecht gesteld met Nokia voor Elop aantrad, maar hij heeft het afgang van Nokia alleen maar versneld. Een termninaal zieke man executeren weliswaar. En ja, Elop is terug bij zijn voormalige werkgever en in de run om CEO van Microsoft te worden.

[Reactie gewijzigd door segascope op 29 juli 2024 12:37]

Sorry dat is misschien een aantrekkelijke complot gedachte, maar heeft niets te maken met de werkelijkheid. Toen Elop aantrad was Nokia een in zichzelf gekeerde organisatie die de werkelijkheid uit het oog was verloren. Het was al lang duidelijk dat het aanstormend geweld van Android en iOS Nokia binnen de kortste keren voorbij zou streven. Nokia had niet genoeg geld en ontwikkelaars achter zich staan om Symbian succesvol te laten zijn of om met een van de andere ontwikkelingen zelfstandig door te gaan. Toen de meesten bij Nokia nog dachten dat het alleen maar ging om het maken van de beste telefoon, zag Elop in dat het een concurrentie is tussen 'ecosystmen'. "The Burning Platform memo" ging niet over het verbranden van hun platform, maar over het platform wat al in brand stond.

Dan was er de keuze voor welk ecosysteem Nokia moest kiezen. Google had al Motorola gekocht, dus een preferred positie bij Google zat er niet in. Bovendien was en is Samsung de dominante partij binnen Android die met haar verticale integratie veel sneller de laatste hardware tot haar beschikking zou hebben en bovendien verzekerd was van een goede supply chain. Daarnaast had Samsung veel grotere marketing budgetten (kijk maar eens wie er nu de mooiste plekken bezet in Saturn en Mediamarkt - hint het is niet Apple - en het is niet een gevolg van goede verkopen, het is een bewuste strategie). Een directe confrontatie binnen Android zou Nokia niet winnen. Kijk maar naar HTC, LG en Sony.

Het enige andere echte serieuze alternatief was Windows Phone. Daarmee kon Nokia zich onderscheiden. Het slagen van Windows Phone was (en is) voor Microsoft zeer belangrijk om mee te blijven spelen. Met Microsoft had Nokia dus een serieuze sterke en gecommitteerde partner naast zich. Dat Microsoft door allerlei interne problemen traag was (pas laat met het toestaan van low-end hardware) en enkele (marketing) blunders maakte (denk aan het niet upgraden van WP 7) is niet direct de schuld van Nokia en Elop. Dat Windows Phone maar traag doordringt is iedereen tegen gevallen. Zowel Microsoft als Nokia hebben daar ongetwijfeld een andere voorstelling bij gehad destijds. Overigens begin er nu zo langzamerhand wel momentum te komen. Dus over een paar jaar kijken we wellicht heel anders tegen WP aan.

Elop heeft overigens maar een bescheiden rol gehad bij de onderhandelingen met Microsoft en er zijn momenten geweest dat de deal bijna afketste. Het niet kunnen overnemen van het HERE platform is daar een voorbeeld van.

Op een afstand lijkt het allemaal wel simpel, maar in werkelijkheid is het allemaal een stuk genuanceerder. Elop was zeker geen trojaans paard. Hij heeft een grote beslissing genomen (met de board achter zich). Hoe het anders was gelopen zullen we nooit weten, maar ik twijfel sterk of Nokia dan wel dat sterke bedrijf was geweest. Wellicht dat over een aantal jaren de Burning Platform Memo lesstof is op Business Schools overal ter wereld...

[Reactie gewijzigd door verbaanr op 29 juli 2024 12:37]

Onvoorstelbaar dat jij een +3 krijgt. Wat een tunnelkijkers lopen er hier rond. Dit is één van de grootste nonsens die het internet rondgaan... Elop heeft Nokia doen falen... Nokia is van OS moéten veranderen.
Dus Elop heeft het doen mislopen.
- Je grafiek toont niet de juiste informatie. In 2010 bezat Symbian 40% van de smartphonemarkt!!! nieuws: Symbian verliest in een jaar helft Europees marktaandeel
- Dat Meego een jaar vertraging opliep maakt niet uit. De samenwerking met Intel kostte handen vol geld...
- De N9 kwam veel te laat op de markt. Met één toestel redt je een onderneming als Nokia niet. Nokia liet weten dat de ontwikkeling van een toestel van 22 maanden naar 10 maanden terugliep dankzij de samenwerking met Microsoft. http://be.hardware.info/n...-symbian-zijn-uitgeleverd
- Dat toestellen als de N96 en N97 het niet deden, maakt niet uit. Dat er een risistief touchscreen in een toestel van +500 euro zat, maakt niets uit. Terwijl Apple scherp kwam aanzetten met de iPhone.
- Dat de kwaltiteit van de toestellen de laatste jaren achteruit ging, heeft er ook niets mee te maken. Logo's kwamen los (N86), afdekhoesjes klikten niet meer (N95), ... Algemene bouwkwaliteit heeft een sterke dip gekend omdat Nokia resoluut voor de goedkoopste oplossingen ging, iets waar ze later door Apple op werden afgerekend. Ook de fout van Elop?
In jouw grafiek is duidelijk te zien dat iOS en Android reeds lange tijd aandeel wonnen. Daarbij kreeg Symbian al lang commentaar dat het OS verouderd was. Wat moet je doen? Koppig zijn en wachten totdat je ingehaald wordt om dan te zeggen: ooh... we zijn niet meer de beste. Voordat de markt doorhad dat Symbian verouderd was, zaten we weer wat verder. Symbian was verloren voordat Elop aantrad!
En nu werkt Stephen Elop weer voor MS...

Het truucje is zo duidelijk, helaas komt het in de politiek ook veel voor...
Duidelijk een Trojan horse geweest. Natuurlijk vaker langsgekomen maar dit soort zaken bestigen overduidelijk met volle bewijs dat het ook zo is gegaan.
Ik heb even het volledige artikel achter je grafiek opgezocht: http://communities-domina...ake-ever-made-nokia-.html

De visie van de auteur is niet echt objectief. Wat vind je van deze reactie?
"

Tomi, your predictions and analysis are mostly great, but you're being held back by being unrealistic. The argument that "Nokia was doing perfectly before Elop" is simply not true. If Nokia was doing so well, then why did their stock fall about 50% in 2010 before Elop started? Did they anticipate that he would ruin the company? Why did they even hire Elop if the company was doing so well?

Give Elop negative credit where it's due. He didn't destroy a great company on its way up, he destroyed it on the way down, hastening its demise and blocking any alternative that could allow it to recover. He was hired because Nokia was vulnerable and MS took advantage of that. The stock market knew Nokia wasn't on a good path in 2010, and company insiders knew. Elop's burning platform memo simply let consumers know too, killing a troubled platform, making Nokia now more vulnerable and desperate.

Yes, Elop is the worst CEO ever, and a criminal who conspired to destroy Nokia, but exaggerating the facts about it does nothing to convict him for his true crimes."

Kon Elop het beter doen: ja, volgens mij wel. Is het Elop die Nokia de afgrond in duwde... Neen...
"The argument that "Nokia was doing perfectly before Elop" is simply not true"

Dat zeg ik toch ook niet?

"He didn't destroy a great company on its way up, he destroyed it on the way down, hastening its demise and blocking any alternative that could allow it to recover. "

Dat zeg ik dus in mijn reactie hierboven ook... Nokia was in slechte staat voor Elop maar Elop heeft de neergang een duwtje gegeven.

edit: waarom -1? Omdat ik uitleg geef over mijn eerste comment? Echt sneu.

[Reactie gewijzigd door segascope op 29 juli 2024 12:37]

Elop heeft een duwtje gegeven?
Van hard verlies maken en branden door hun reserves heen omslaan naar positieve resultaten sinds dit jaar?

Men vergeet dat Nokia aan de rand van de afgrond stond en dat in die tijd Nokia het met hun reserves niet meer dan 1,5-2 jaar uit zouden houden. En dat was voor ze met WP/MS in zee gingen... We zijn nu veel verder en het staat er enorm goed voor met de Lumia's die goed geld het laadje in brengen.
Dat grafiekje slaat natuurlijk nergens op. Nokia's 'Smart'phones waren namelijk niet zo smart als de telefoons van de concurrent, dus logisch dat de verkopen op den duur terug lopen. Op het moment dat Nokia ook op Windows Phone inzet zie je dat de lijn weer omhoog gaat.
De Symbian OS was meer smart en zeker completer. Alleen de marketing afdeling heeft het bij Nokia nagelaten.

Wie komt er toch op het idee mensen te betalen om in een rij te gaan staan, dat kan alleen een Amerikaan.

Nokia had alles in huis, maar ze zagen niet in hoe het te gelden te maken.
Niks marketing afdeling. Symbian is een enorm log en bloated OS geworden vol met bugs/exploits links en rechts.
Dat is dus de reden geweest voor Microsoft om Nokia over te nemen.
Want als Nokia Android zou gaan verkopen zou dat het einde van WP zijn. En dat zou op de lange termijn rampzalig zijn voor Microsoft.

Microsoft speelt alles op alles om een plek op de smartphone/tablet markt te krijgen, want die boot hebben ze bijna gemist.

Als MS de metro interface optioneel maakt geef ik ze een kans.
Nu is WP8 te veel metro interface, en dat moet je maar net wel willen. Het is voor mij nadrukkelijk een reden om geen WP te nemen.

Maar een Lumia met Android zou bij mij zeker wel een goede kans maken.
Het zou ook beter zijn als bv. Nokia Android toestellen zou uit gaan brengen, dat zou de Android markt open gooien, die nu te veel door Samsung wordt gedomineerd.

Het zal nog wel 2-3 jaar heel veel geld in WP stoppen zijn, voor Microsoft. Indiers inhuren die op internet lovend spreken over WP in de commentaren, veel plussen bij Windows Phone, en heel veel subsidies op de toestellen, en bonussen aan telefoon-verkopers.
En gelijk heeft Microsoft. Als ze deze boot missen dan zal dat desastreus zijn voor MS!
Microsoft speelt alles op alles om een plek op de smartphone/tablet markt te krijgen, want die boot hebben ze bijna gemist.
Die boot hebben ze al gemist maar ze zijn er als dolle mensen achteraan aan het zwemmen.
Helaas hebben ze de golven tegen, want echt makkelijk gaat het ze niet af.
Ze hebben de boot niet gemist. Windows Mobile bestond al voordat de grote massa van Google had gehoord. Om in de termen van boten te spreken heeft Microsoft te lang in de haven gelegen heeft Google de boot gekaapt en is er mee weggevaren en Microsoft probeert hem terug te krijgen.
@Rho d Berth
Je slaat de plank volledig mis. Dat jij de modern UI niet mooi vindt, dat is jouw goed recht. Maar juist de combinatie tussen het Lumia design en deze UI geeft de telefoons een eigen look in plaats van meer van hetzelfde te zijn. Windows Phone met dezelfde UI als Android zou totaal geen meerwaarde hebben. Nu hebben ze zelf wat gebouwd en het werkt prima kan ik uit eigen ervaring vertellen. Ik denk niet dat ik terug ga naar Android.

Natuurlijk is het moeilijk om dan tegen een semi-monopolist in een verzadigde markt te vecjten, dus het gaat wel even duren. Maar wat Microsoft moet doen is aan hun eigen plan vasthouden. Daarmee bedoel ik niet dat ze niet moeten luisteren, leren en bijsturen, maar ze moeten niet halverwege afhaken. Dat zou een planloos spelende schaker zijn.

Het gekke is dat je laatste alinea hier dan weer wel bij aansluit en dat kan ik wel onderschrijven.

[Reactie gewijzigd door Martao op 29 juli 2024 12:37]

Uiteraard heeft WP8 een eigen look en feel. Heel knap van Microsoft om dat voor elkaar te krijgen. Maar het blijkt wel een niche product te zijn. Het gaat er niet om of jij of ik het mooi / prettig vind of niet. Waar het om gaat is dat het blijkt dat de markt WP niet massaal wil.

En nu blijkt Nokia alles ingezet te hebben op 1 product. Een enorme gok van Nokia.
En daarom zeg ik: ik had best Nokia willen kopen, maar geen Windows Phone. En dat geld voor heel veel mensen. En Nokia heeft daarom willens en wetens het overgrote deel van de potentiele klantengroep buitengesloten. En dus dit onheil over zichzelf afgeroepen. Ze hebben gespeculeerd op een product dat niet eens van zichzelf was... Ze hebben zich overgeleverd aan Microsoft.

Waarom zou Android op Nokia geen meerwaarde hebben.
Er zijn veel meer laptop leveranciers, en die komen allemaal met windows uit.
Nokia's lumia's zijn uniek qua design, en de naam Nokia is groot. Nokia had weldegelijk een grote groep mensen op de Android markt aan zich kunnen binden.

De meeste Symbian mensen zijn overgestapt op Android.

En inderdaad, ik baal er van dat het is mislukt.
Idealiter is de markt 33% iOS 33% Android en 33% WP, zodat er 3 verschillende OS'en zijn waar de klant uit kan kiezen.
Dat levert concurrentie en innovatie op. Dan is de klant koning.

Nu is Samsung Koning, en daar baal ik van. (Al heb ik een S4 as we speak) (ga daarom snel over op de xPeria z1)
En reken maar dat ik een Lumia 1020 met Android had gekocht.
En met MS kon het kennelijk ook misgaan, want ze zijn nu voor een appel en een ei over genomen door Microsoft.
Nokia heeft gegokt op een nieuw OS dat zichzelf nog niet bewezen had, en op dat OS heeft Nokia alles gezet. Waarschijnlijk enkel omdat Microsoft heel veel geld bood, en Nokia zonder dat geld niet kon overleven, 3 jaar geleden.

Het begint er op te lijken dat Elop in z'n broek geplast heeft om zichzelf warm te houden.
Even hielden de Microsoft Miljaren Nokia's hoofd boven water, maar uiteindelijk bleek het einde verhaal voor Nokia omdat WP op de middellange termijn geen succes heeft gebracht.
Welke middellange termijn? WP8 is pas net begonnen.
Anoniem: 462912 @Martao14 september 2013 13:25
En we doen maar even voor 't gemak, dat WP7 nooit heeft bestaan, he 8)7
Beetje flauw om bij iedere nieuwe versie van een Windows OS te zeggen dat ze vanaf 0 beginnen.
Zelf vind ik een periode van 4 jaar niet echt "net begonnen"

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 462912 op 29 juli 2024 12:37]

Ben ook niet voor WP7 gegaan omdat het van begin bekent was dat het tussenversie was.
Kom zeg, dat is anders niet wat Microsoft destijds zei. WP7 was van scratch gemaakt, vandaar dat geen enkele app van het Windows Mobile platform te gebruiken was. Het feit dat WP8 features in WP7.8 waren ge-port, is een indicatie dat WP8 voortgeborduurd is op WP7.
Windows Phone 7 is wel degelijk een tussenversie geweest. Het was een voor touchscreen (met vingers) geoptimaliseerde versie van Windows Mobile. (door middel van de Metro UI). Programma's van Windows Mobile waren wel compatible, maar Microsoft stond deze niet toe omdat die verouderde meuk niet gemaakt was voor bediening zonder stylus. Het had ook de zelfde kernel als Windows Mobile. Windows Phone 8 daarentegen draait bovenop de Windows NT kernel. Dezelfde kernel als Windows 8. Vandaar dat ze features van WP8 moesten backporten naar WP7.8
Nokia heeft niet gegokt. Elop heeft dat gedaan!

Vele Nokia medewerkers wouden helemaal deze keuze niet!!!! Die wouden liever Android/MeeGo.

Op het laatste moment kwam Nokia zelfs met commentaar naar MS naar buiten. Over dat dingen niet zo gingen als dat ze willen. Deze steeds grotere weerstand van Nokia tegen Microsoft heeft Microsoft laten besluiten. Ok weerstand? Dan maar even wat meer macht uitoefenen door een groot deel van Nokia te kopen.

Het is gewoon een schande hoe het is gegaan. Nokia luistert niet naar de markt die gewoon verschillende wensen hebben en niet alleen de wens naar WP.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 29 juli 2024 12:37]

Het had inderdaad mis kunnen gaan, maar nu is het ook misgegaan. WP is niet erg aangeslagen, omzet en winst stonden onder druk, en nu is men overgenomen. Veel meer dan dat kan er niet misgaan, dus WP is verre van een redding gebleken.

Voor de duidelijkheid, ik geloof best dat het met WP uiteindelijk wel goed komt, maar ik heb het puur over Nokia.
Dan zouden ze toch nog een te grote achterstand hebben gehad ben ik bang. Al zijn die Pureview camera's toch wel echt nice geweest. Ben benieuwd wat MS er nu mee gaat doen!

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 29 juli 2024 12:37]

Want? Android is android. Ik verwacht dat Nokia juist niet de telefoons volplempt met bloatware, ze hebben ervaring met GUI (Maemo/MeeGo) dus ik zou juist zeggen een voorsprong in plaats van achterstand.

Desalniettemin blijft het zo dat hun ondergang is ingeluid op het moment dat MeeGo exit was en Windows Phone werd aangenomen. Als ze het al goed zullen maken, zal het nog vele jaren duren. Jammer.
Android wordt gedomineerd door Samsung en daarnaast is er heel veel concurrentie. Ik kan niet zeggen of het ze beter of slechter had afgegaan, maar moeilijk hadden ze het zeker gekregen.

Tevens zou een aantal selling points verloren gaan, want ja Nokia biedt natuurlijk heel wat mooie apps om de ervaring compleet te maken, maar iets als Nokia Drive had natuurlijk geen kans als uniek selling point, want die had gewoon illegaal op iedere andere telefoon zijn gezet.

Aan het eind van de dag zat Nokia gewoon klem en moesten ze een keuze maken, een duidelijke goede keuze was er niet echt, maar ik denk wel dat de potentie groter was bij MS dan bij Google. Verder is het natuurlijk allemaal speculatie.


Dat Nokia aan Android dacht is logisch, dat Elop dit ontkende is ook logisch. Ik vind het vaak ook allemaal een beetje te simplistisch geschreven van "Elop ontkende het" enz, uiteraard deed hij dat, omdat je ergens in je achterhoofd rekening houdt dat WP kon floppen en dat je dan zou moeten overstappen op Android, is niet meer dan logisch, dat betekent echt niet dat je meteen een plan had die ook werkelijk als plan gezien kan worden. Voor mij is rekening houden met, toch wel iets anders dan een echt plan.
Dat is een manier om er tegenaan te kijken, maar in mijn ogen had de toevoeging van Android (niet i.p.v.) in elk geval het risico kunnen spreiden. Ja je bent meer kwijt aan software ontwikkeling (maar blijkbaar waren ze daar sowieso al mee bezig) en marketing etc., maar de hardware hoeft niet heel veel te verschillen.

In feite hadden ze in elk geval een extra markt kunnen aanboren, hoe competitief ook. En met bijv. een optionele Windows launcher op die Android toestellen, hadden ze zelfs actief de Android markt kunnen masseren voor het Windows OS. Of juist Android gebruikers overtuigd van de versatiliteit van Android, dat kan natuurlijk ook..... ;)

[Reactie gewijzigd door Jortio op 29 juli 2024 12:37]

Het punt was natuurlijk dat wanneer Nokia exclusief voor MS zou gaan, dat ome Steve hun het nodige geld zou toestoppen enz.

MS heeft gewoon echt betaald voor de exclusiviteit, had Nokia dat niet gedaan, dan ja is het gewoon moeilijk in te schatten of ze beter of slechter af waren geweest.

Uiteindelijk hadden ze dus 3 keuzes.

1. Voor Android gaan, met risico of ze een fatsoenlijk aandeel konden krijgen ja of de nee.
2. Voor beide gaan met het risico teveel te moeten investeren in beide platformen waardoor ze op beide klein hadden gebleven.
3. Voor WP gaan en zeker weten het grootste platform te worden, financieel gesteund door MS met het risico dat WP niet een succes zou zijn.

Uiteindelijk hoopte ze natuurlijk dat WP een groter succes zou zijn. WP groeit en het groeit best redelijk, maar is nog steeds veel kleiner dan Apple en vooral Android. Had dit sneller gegaan dan had Nokia ook niet hoeven te verkopen en dan had MS ook geen interesse gehad, immers als het een groot succes had geweest dan hadden Samsung, HTC enz volop toestellen gemaakt.
Dan is het achteraf gezien dus toch maar goed dat Microsoft de telefoon afdeling van Nokia heeft gekocht. Klanten hebben met WIndows mobile een veel beter OS dan Android en alle fabrikanten behalve Samsung verliezen gerekend over een langere termijn nog steeds veel geld op Android telefoons. Dan zou Nokia er nu nog veel slechter voor staan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 399299 op 29 juli 2024 12:37]

Of het beter is dat ligt aan de gebruiker en zijn of haar voorkeur. Persoonlijk gebruik ik alweer ruim 2,5 jaar Windows Phone, het design enz trok mij enorm, en nog steeds, verder vind ik het prettig dat ik niet veel hoef te rotzooien en dat dingen zoals games automatisch in een hub komen.
Andere hebben echter die voorkeur niet, die kiezen liever voor een open platform zoals Android en vinden het design van Windows Phone/Windows 8 ook niet zo mooi.
Zelfde geldt natuurlijk voor iOS.

Ik geloof niet dat er een beter OS bij deze 3, het is vooral een voorkeur, ze hebben allemaal wel plus en minpuntjes, maar het zijn alledrie volwassen besturingssystemen.

Of Nokia er goed aan heeft gedaan blijft speculatie, misschien hadden wel veel mensen zitten wachten op een Nokia Android, misschien ook niet, zulke dingen zijn erg moeilijk te onderzoeken.

Het feit is dat Nokia lang marktleider was, achter bleef met de nieuwe generatie smartphones, waardoor ze veel verloren aan Apple, HTC, Samsung e.d. en toen keuzes hebben moeten maken, waarbij de laatste is om een groot gedeelte te verkopen.

Of dit allemaal goed is gegaan weet ik niet, ik ben wel blij dat het een boost aan WP heeft gegeven, maar of dit het beste was voor Nokia, tja dat zullen we nooit weten.
Ben ik niet mee eens, zelf heb ik behoorlijk negatieve ervaring met Windows Phone 6.1 op de Samsung Omnia. De Galaxy S1 daarna met Android werke gewoon veel beter. Apple en Android hebben gewoon Windows/Nokia/Blackberry de les gelezen hoe het wel moet.
Windows Phone 6.1 bestaat niet... Je hebt het over Windows Mobile 6.1, een compleet ander systeem.

Tevens werkte Windows Mobile 5 en 6 eigenlijk vrij goed, alleen het OS was gewoon erg zwaar voor de processors in die tijd. Ik weet dat mensen een positieve ervaring hadden met de HTC HD2 omdat Windows Mobile 6.5 hier goed functioneerde.

Dit is niet te zeggen dat Windows Mobile helemaal was zoals het moest zijn, maar er speelde nogal wat waardoor WM het zwaarder had te verduren dan hoorde.
Want in die tijd kwam de iPhone uit, snel, capacitief scherm (WM werd geassocieerd met pennetjes) en stabiel, echter was dit een oneerlijke vergelijking, want de resolutie was laag en hij kon bijna niets. Toch kregen mensen dezelfde verwachting van WM.
Toen Android populair werd, waren smartphones in de stroomversnelling geraakt, de ontwikkelingen op hardware gebied ging ook snel, zo kregen we volop telefoons met 1ghz Snapdragons (iets wat de HD2 ook had), maar die snelle processors werden geassocieerd met Android en niet met WM, waardoor opeens Android het snelle systeem was en WM het oude langzame bagger systeem waar iedereen negatieve ervaringen mee had.

Ik denk dat als het allemaal wat anders had gegaan, dat MS gewoon een Windows Mobile 7 had kunnen uitbrengen, 1 die meer gericht was op capacitieve schermen enz, maar het ging opeens zo snel dat ze bijna de kans niet meer hadden om het nog goed te doen, dus gingen ze maar over op een nieuw OS.

Tevens als je kijkt naar al die goedkope toestellen die met Android zijn uitgebracht over de jaren, dan zou je na het gebruiken van die toestellen ook niet meer zo hard tegen WM willen zijn, die toestellen met vergelijkbare hardware als die Omnia, waren ook niet vooruit te branden.

Dat beeld van wat beter is zal toch wel blijven bestaan, als je iedere 2 jaar een nieuw toestel neem, dan krijg je ook weer een nieuw(e) (versie van het) OS met 2 jaar nieuwere hardware. Is dan die iPhone camera zo goed, of is die gewoon nieuwer, is die S4 dan zoveel sneller dan de iPhone of vergelijk je het gewoon met een oude 3G, is Windows Phone nou zo vloeiend, of kwam je van een goedkoop Android toestel?

Dit betekent niet dat er in alledrie geen waarheden zitten, maar mijn punt is dat je nooit toestellen zo kan vergelijken, een Samsung Omnia uit 2008 met een 624mhz processor van Marvell met 128mb ram is natuurlijk niets vergeleken met een Galaxy S uit 2010 met een Cortex 1ghz A8 met 512mb ram.
Ja met een processor die waarschijnlijk gewoon 2x zo snel is en 4x zoveel ram, ja dan is het logisch dat Android veel beter werkte.
Sorry, maar ik heb totaal geen interesse in wat er onder de motor kap zit, voormij is het een blackbox en die moet gewoon goed werken.

Mijn statement staat nog steeds boven water: Apple en Android hebben de andere gewoon de les gelezen hoe het wel moet.
Zonder pen, direct reageren, geen crashes, logische en simpele bediening.

Natuurlijk kun je een 2008 telefoon niet vergelijken met een uit 2010 en waarschijnlijk was ik toen ook wat naief. Maar wat me meer steekt is dat er toen dus gewoon bagger is afgeleverd.
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar zijn er echt mensen die nu zo dol zijn op Samsung dat ze geen ander merk kopen (a la Apple)? Ik denk meer dat mensen voor de producten van Samsung gaan en dat wanneer er een andere fabrikant met een beter / mooier toestel met hetzelfde Android en voor dezelfde prijs komt ze omgaan.
Tuurlijk niet, mensen gaan ook rustig voor andere mensen, al is het natuurlijk wel een beetje zo dat mensen de Samsungs bij andere zien, en hier toch sneller na geneigd zijn. Ik bedoel ik heb mensen uitgelegd dat ze net zo makkelijk voor een Sony, HTC of wat dan ook kunnen gaan, maar dan hoor je van die argumenten zoals "ja maar mijn vriendin heeft een Galaxy, en die is heel snel".

Maargoed los daarvan, Samsung weet hun producten heel scherp te prijzen en zijn ook gewoon een gigantische speler. Nu zijn HTC en Sony ook grote spelers, maar het lukt ze toch niet om marktaandeel terug te pakken, de vraag is dan ook, had Nokia dit wel gelukt?

Misschien had het ze wel gelukt hoor, misschien hadden ze nu wel 30% van de nieuwe verkopen, maar dat is dus het stuk speculatie, ik verwacht dat ze bij Nokia goed hebben onderzocht wat hun kansen waren.
Achterstand als in dat de markt hun niet kent als Android-telefoon fabrikanten. Veel mensen zullen Nokia dus niet in hun keuze meenemen omdat ze Nokia als Windows Phone fabrikant kennen.
Als Nokia vergelijkbare uitbreidingen op Android had gedaan als ze nu op WP hadden gedaan, en met hun eigen solide hardware was dat gewoon een uniek devices/aanbod binnen het Android Eco-systeem geweest...
Ze moeten gewoon meerwaarde creëren met hun hardware. En dan gewoon alle OSen bedienen. Ze kunnen met hun hardware prima concurreren nu. Enkel wil niet iedereen WP.

Zowel Android als WP. Dan was iedereen blij. Een leuke MeeGo telefoon of Ubuntu zou ook leuk zijn.
Eens. Ik vind Nokia hardware schitterend, en ik heb ook wel oren naar hun camera technologie en gebundelde apps, en als laatste is een (voormalig) Europees bedrijf ondersteunen ook niet verkeerd. Verder vind ik Samsung vooral domineren door schaalgrootte en marketing, en echt niet omdat hun produkten kwalitatief zo ver boven de rest uitsteken.

Ik had graag zo'n Android Lumia gehad. Sorry, maar WP is het niet voor mij.
Kun je aangeven wat daar de redden van is dat WP niets voor je is?
Gebrek aan apps is inmiddels allang geen argument meer namelijk
Zoals Fledder zegt kan dit een eindeloze strijd worden, maar...ik vind zelf de gekleurde blokjes van Windows Phone en de algemene stijl er wel aardig uitzien. Alleen heb ik liever een grotere verscheidenheid aan dingen die in die blokjes/widgets kunnen worden weergegeven: ik krijg de indruk dat je b.v niet zo gemakkelijk een grafiekje met regen in Amsterdam in de komende 2 uur kunt weergeven, of wel? Zoiets als dit:
http://www.yoki.org/wp-co...m_screenshot1-150x150.png

Het felgekleurde plastic van de Lumia's heb ik liever niet, maar daar zou ik me overheen kunnen zetten.

Op Windows Phone draaien alleen programma's uit de verzameling beheerst door Microsoft, is het niet? Ik wil graag meer vrijheid. Een programma als Xprivacy zouden ze nooit toelaten (Google ook niet). Kan je zo'n telefoon wel gemakkelijk "rooten", of hoe dat ook heet? Dat zou het probleem van de ommuurde tuin misschien verhelpen.

Maar in het algemeen vermoed ik toch dat een aantal van mijn favoriete programma's geen even goede evenknie op Windows zullen hebben, zoals:
- Xprivacy (permissies per applicatie instellen)
- AFWall+ (instellen wanneer welke applicaties het Internet op mogen)
- Swype (beste veeg-toetsenbord, beste voorspelling)
- PGM (scherm aanzetten door over telefoon te vegen i.p.v. aan-knop)
- GMD Gestures (met gebaren/vegen acties uitvoeren)
- Tasker (extreem uitgebreid "als x, doe dan x"-programma)
- Adaway (blokkeer advertenties om batterij en data te besparen)
- Buienalarm (plaatselijke regen van komende 2 uur in widget)
En in het algemeen vermoed ik dat meer applicaties in totaal ook betekent dat er ook meer applicaties van hoge kwaliteit tussen zitten. Hier kan Microsoft weinig aan doen: ik kies nou eenmaal graag voor het grootste platform, net als ik op mijn PC Windows draai.

Verder krijg ik de indruk dat Windows minder gemakkelijk aan te passen is dan Android; is dat zo? Kun je een andere launcher instellen, een ander standaardtoetsenbord, standaardbrowser, kaart, agenda, enz.? Ik vind de standaard-agenda, toetsenbord, telefoon, bureaublad, en SMS b.v. minder goed op Android dan Jorte, Swype, Dialler One, Nova Launcher, en Chomp SMS. Ik zou het wel moeilijk vinden om dat niet meer te kunnen.

Ik denk dat wel ik redelijk snel aan Windows Phone zou kunnen wennen: zo anders is het ook weer niet. Maar ik denk dat Android mij toch beter ligt.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 29 juli 2024 12:37]

Swype -> Woordvoorspellingen boven toetsenbord.
PGM == Nokia Glance (double tap to unlock)
Buienalarm == Regenmeter (gemaakt door een mede tweaker)

En alle andere apps die alle andere apps in toom moeten houden zijn niet nodig op Windows Phone.
Woordvoorspellingen boven het toetsenbord is niet hetzelfde als Swype. Je veegt over het toetsenbord om een woord te maken, en Swype bepaalt op basis van allerlei factoren welk woord je bedoelde, ook als je heel slordig veegt en de helft van de letters mist. Het toetsenbord van Google zelf kan dat ook, maar minder goed.

(Het gaat niet om unlock he, maar om scherm aanzetten?) PGM kan ook double tap, maar dat gebeurt bij mij te vaak per ongeluk, als ik hem vastpak of in mijn zak...dus ik ben erg gehecht aan swipe to turn on.

Regenmeter ziet er wel goed uit, maar kan hij ook een widget/tegel maken met de regenval van de komende 2 uur?

Verder heb je een aantal applicaties niet besproken, hoewel dat natuurlijk op zich niets wil zeggen. Ook kan ik nog een veel langere lijst van applicaties maken die erg goed werken op Android en waarvan ik betwijfel of Windows even goede applicaties heeft.

Ik begrijp dat dit een beetje klinkt als miezemuizen, maar deze applicaties zijn erg belangrijk voor mij: ook een relatief kleine achteruitgang zou ik niet echt voor mezelf kunnen verantwoorden...

Wat betreft applicaties die "alle andere apps in toom moeten houden": waarom zijn die niet nodig? Ben wel benieuwd naar de permissie-manager van Windows, die nu / tot voor kort totaal afwezig was/is in Android zelf. Xprivacy is echt fantastisch. Je kunt locatie en heel veel dingen spoofen, alles tot in de kleinste details.

Verder ben ik ook benieuwd hoe je in Windows de cursor kunt verplaatsen in een tekstveld. Dat werkt in Android namelijk vrij bagger: je druk op een woord, maar je drukt meestal niet precies tussen de twee letters in die je wilt hebben. Dan verschijnt daar de cursor en een blauw dingetje dat je heen en weer kunt slepen om de cursor te verplaatsen. Maar elke millimeter te veel naar links betekent dat je weer een paar letters te ver gaat, enz. Ik heb dat nu opgelost door een module te installeren waarbij je in een tekstveld de volumeknoppen kunt gebruiken om één letter naar links of naar rechts te gaan, werkt goed.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 29 juli 2024 12:37]

Ik zie nochtans heel vaak apps die claimen zowat alles nodig te hebben wat er mogelijk is, terwijl ik totaal niet begrijp waarom het nodig is.
Welnu...
ik kan je mededelen dat ik m'n galaxy tab2 niet meer pak sinds de aanschaf van een Lumia 920.
En dat ik Windows Phone een stuk sneller door had dan Androïd.
Zo heb je gewenningen in je apps,,,
Zo vind ik de mooiste weer app nog steeds de
Nokia weer app voor Symbian Belle...
Maar ja... je kan niet alles hebben.

[Reactie gewijzigd door kittop op 29 juli 2024 12:37]

Ja zeker, gewenning alleen is al een reden waarom mensen niet switchen!
Anoniem: 457607 @Vexxon14 september 2013 16:44
Eigenlijk liever niet, omdat dat tot oneindige discussies leid. Maar goed, omdat je er om vraagt: ik vind voornamelijk WP8 een erg lelijk OS. Veel te felle kleuren, felle lompe blokken, lage informatie-dichtheid. Ik weet het, het is een kwestie van smaak, en mijn smaak is het simpelweg niet.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat apps geen argument meer zijn. Dat verschilt heel erg per persoon zijn behoeften uiteraard, maar in het algemeen loopt WP8 daarin nog fors achter.
Uiterlijk is inderdaad een kwestie van smaak.
Mar als ik kijk naar de indeling van bv. Android en iOS in vergelijking WP dan zie gebruikers van de eerste twee altijd zoeken waar die ene snelkoppeing nu precies staat en van pagina naar pagina navigeren.
Dat zoeken hoef je op WP nooit te doen.

Lage informatiedichtheid op WP? nog grotere onzin!
Ik durf te stellen dat de informatiedichtheid op het startscherm van WP groter is dan die van de concurrenten.
maar in het algemeen loopt WP8 daarin nog fors achter.
In absolute getallen klopt dat ja.
Maar gezien je eerder opmerkingen vraag ik me af in hoeverre je het daadwerkelijk vergeleken hebt. Nog niemand heeft mij een app kunnen noemen welke zij daadwerkelijk missen waar nog geen alternatief voor is op WP.
anwb apps zijn niet beschikbaar voor wp8 bijvoorbeeld.
zullen zat mensen zijn die daar veelvuldig gebruik van maken
Anoniem: 457607 @Vexxon15 september 2013 00:58
Dit is dus precies wat ik bedoel waarom ik de redenen niet had willen noemen. Per direct worden ze als onwaar verklaard.

Ik kan nu heel veel energie steken in het aanvoeren van bronnen en argumenten waarom jij weer ongelijk hebt, maar ik bespaar me de moeite, omdat het een heiloze oefening is.
Dit is dus precies wat ik bedoel waarom ik de redenen niet had willen noemen. Per direct worden ze als onwaar verklaard.
En terecht blijkbaar, aangezien het voorbeeld dat je noemt ook echt onwaar is.
je noemt het ontbreken van een ANWB app, maar je even zelf gezocht had, had je direct geweten dat er wel degelijk 1 is.
Ik kan nu heel veel energie steken in het aanvoeren van bronnen en argumenten waarom jij weer ongelijk hebt, maar ik bespaar me de moeite, omdat het een heiloze oefening is.
Dat zou inderdaad teveel moeite zijn als het al lasting blijkt ook echt te zoeken naar een ANWB app...

Mijn punt is dat mensen wel een mening klaar hebben over iets, maar dat hun argumenten veelal niet blijken te kloppen. Daar zijn ze vaak niet eens van op de hoogte maar nemen ook niet de moeite het zelf uit te zoeken.
Volledig mee eens. Ik had zeker een Nokia gekocht als ze voor Android waren gegaan want hun hardware is schitterend. Maar de Modern UI interface ligt me absoluut niet, dus uiteindelijk heb ik toch weer een Samsung gekocht.
Kijk eens realistisch naar het Android aanbod:

Samsung verkoopt als een tierelier, maar de rest van de merken staat onder druk. HTC, LG en Sony hebben het moeilijk. Dan komen nog de bedreigingen van de voortgaande crisis en het besef bij mensen dat hun telefoon van vorig jaar nog prima voldoet en de opkomende goedkope chinese merken er bij. Als de androidmarkt al geen vechtmarkt was wordt het die wel.

Nokia heeft er goed aan gedaan om zich te onderscheiden met windows phone. Daarvoor hebben ze van alles fout gedaan door iets te lang op het verouderde symbian te blijven hangen (of de vernieuwingen in symbian te laat doorgevoerd).
Bullshit, Sony gaat nu als een speer. Sinds de Xperia Z serie gaat het heel goed. Hoe het met HTC gaat weet ik niet. Ze zijn iig groter als Nokia. Daarnaast hoef ik zelf persoonlijk geen Samsung. Veel te veel glanzend plastic en te rond.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 29 juli 2024 12:37]

Wat is als een speer gaan? Sony staat in ieder geval niet in de top 5 van meest verkopende smartphone merken.
HTC heeft misschien met de One de beste android smartphone van dit moment, maar zowel omzet als marktaandeel loopt terug en in het derde kwartaal wordt verlies verwacht.

Chineese leveranciers maken al producten die technisch vergelijkbaar zijn met de topmodellen van de bekende merken, alleen voor een veel lagere prijs. De beschikbaarheid buiten China laat nog wat te wensen over, maar zodra dat ook op orde is krijgen alle android leveranciers er een groot aantal geduchte concurrenten bij.

Je zal met (betere) argumenten moeten komen dan alleen 'bullshit'.
Als de Lumia 920 met Android was uitgebracht, met alle Nokia extra's als Here Drive+, had ik hem zo gekocht. Bovendien hadden ze er dan gewoon een Snapdragon quad core in kunnen bouwen en was het een echte topper geweest eind vorig jaar.

Lumia 1020 met quad core en Android zou ik op dit moment boven elk ander Android toestel verkiezen. €799 zou ik er zo voor neertellen.

EDIT/TOEVOEGING
Nokia had best wat meer vertrouwen mogen hebben in de kracht van haar eigen merk. Binnen de Android wereld hadden ze echt een eigen propositie kunnen brengen die waarschijnlijk heel snel tot heel veel verkopen had kunnen leiden.

Interessant aan dit bericht vind ik dat Nokia overwoog om een fork van Android te maken. Daarmee kon er dus een Android versie komen die niet door Google gecontroleerd wordt. Uitdaging voor Nokia zou dan zijn om ontwikkelaars ook in haar eigen store te laten publiceren, maar dat zou makkelijk zijn door het qua prijs aantrekkelijk te maken.

Maar helaas... die Lumia 1030 op Android gaan we nooit zien...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 29 juli 2024 12:37]

Ik denk dat je niet de enige zou zijn! Het zou beter zijn geweest als Nokia zowel voor Android als voor Windows telefoons had gemaakt. Maar Microsoft heeft deze mogelijkheid bruut afgekapt door met geld te gaan smijten, en nu is het te laat...
Waar heb je in godsnaam een quadcore voor nodig in een 920?
Uitdaging voor Nokia zou dan zijn om ontwikkelaars ook in haar eigen store te laten publiceren, maar dat zou makkelijk zijn door het qua prijs aantrekkelijk te maken.
Die uitdaging was Nokia te groot. Het was een noodlijdend bedrijf met reorganisaties. Ze hadden een eigen ecosysteem nooit zelf uit de grond kunnen stampen in een overzienbare tijd (wat ze ook niet meer hadden).

Nokia had gewoon deze keus: een onderscheidend platform met Windows Phone, of hardwareleverancier worden voor Android net als tig andere fabrikanten en concurreren met opkomende en goedkopere Chinese Android fabrikanten.
Persoonlijk vind ik dat Nokia de juiste keuze heeft gemaakt.
Anoniem: 142554 14 september 2013 12:02
was eigenlijk wachten op een nokia e75 v2.0
maar dan met android als software..


was mooi geweest.. qwerty slider met android.. zal wel niet meer door gaan..

jammer!!
Je bedoelt de Nokia N950 met android?

http://www.youtube.com/watch?v=NeLkX6-6550

Of een foto met MeeGo erop. Prachtig apparaat die N950!!!
http://www.dailymobile.ne...2011/06/nokia-n950-03.jpg

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 29 juli 2024 12:37]

e75 was een toppertje...
Daarom wacht ik nog op een e7-00 met windows phone aandrijving.
Overigens nergens is aangetoond dat Nokia na het verlopen van de deal voor Android zou gaan. Contractueel was die mogelijkheid er wellicht. Ja ze hebben in het lab een Android telefoon gehad, maar welk doel deze diende is niet duidelijk en dat zullen we ook waarschijnlijk wel nooit weten...
Linux on Asha
Een nogal Nokia ontypische projectnaam. Met zo'n project naam zou je ook eerder een echte linux (Meego) verwachten dan Android. Ik geloof er dus helemaal niks van. Zal wel bedoeld zijn om beurskoersen te beinvloeden. Ik geloof best dat Nokia Android heeft uitgeprobeerd op haar eigen hardware, dat is gewoon logisch maar niet zoals hier wordt geschetst.
bizar toch - is dat geen anti-trust onderzoek door de EU waard? Voor wat hoort wat!
Gelukkig maar. Ik heb een lumia920 maar ik kan geen enkele rede bedenken waarom ik android erop zou willen? Misschien voor die paar ontbrekende Appa maar verder is wp8 beter afgesteld, zuiniger sneller, vloeiender en gebruiksvriendelijker. Daarnaast heeft Nokia prima exclusieve Apps die minstens zo goed zijn als de android variant (Here, procam, photobeam enz)
Nokia had een goed OS in handen, alleen hadden de apparaten (tablets) waar het op draaide geen bel functie tot aan de N900. Maar toen was het te laat. Het ontwikkelteam van Meamo kreeg veel tegenwerking binnen Nokia, wat alleen op Symbian gokte. Volgens mij is het tegenwerken van het Meamo team de grote fout geweest van Nokia.
Heel veel Nokia Lumia toesteltypes zijn in heel veel landen nog niet eens te koop. Het zijn gewoon golfbewegingen. Eerst was het vooral iPhone, nu Android en straks is het wellicht Windows Phone.

Huawei wil groter worden dan Samsung op het gebied van Smartphones. We gaan het allemaal beleven.

Gelukkig is er keuze voor iedereen. Ik ben al jaren uitgekeken op iPhone, hoewel ik toch wel weer mooie beelden van iOS7 heb gezien, Android heeft me nog nooit aangetrokken en ik ben helemaal 'verliefd' op WP8.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.