Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Nokia heeft te kennen gegeven op 22 oktober een media-evenement te zullen houden, waarbij niet werd vermeld waar het om gaat. Naar verwachting zal de fabrikant de in geruchten genoemde Lumia 1520 presenteren.

Het evenement werd door Nokia op Twitter aangekondigd. Daarbij geeft het aankondigingsplaatje weinig informatie over de te verwachten nieuwe producten. Nokia heeft de datum vastgesteld op 22 oktober. Er gaan al enige tijd geruchten over de Lumia 1520 met Windows Phone met de GDR3-update; het is dus aannemelijk dat de Finse fabrikant deze smartphone tijdens het evenement zal aankondigen.

Kort voor Nokia's aankondiging meldde The Verge al dat de fabrikant de introductie van zijn Lumia 1520 heeft uitgesteld. Aanvankelijk stond er nog voor deze maand een aankondiging gepland, maar door de recente overname van grote delen van het bedrijf door Microsoft zou voor uitstel zijn gekozen, aldus The Verge.

Van de Lumia 1520 wordt verwacht dat deze beschikt over een 6"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels; de grootste Lumia tot nu toe. In de behuizing zou een Snapdragon 800-soc van Qualcomm zijn ingebouwd. Met de Lumia 1520 wordt waarschijnlijk ook de aankomende GDR3-update van Windows Phone gelanceerd. Daarmee komt ondersteuning voor full hd-schermen en quadcore-soc's.

Nokia-uitnodiging 22 oktober

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

heel leuk, die GDR3-update van WP8, maar ik wil eerst m'n Nokia amber update op m'n Lumia 520 :(
Laat ze eerst maar eens wat vaart achter algehele WP8 ontwikkeling zetten, het gaat allemaal veel te traag in vergelijking tot de concurrentie (iOS en Android) vooral als je bedenkt dat ze al met een enorme achterstand begonnen. Niettegenstaande dat hebben de top of de line Lumia's camera's waar de concurrentie slechts van kan dromen. Ben dan ook zeer benieuwd naar dit nieuwe toestel. Echter zou ik dan ook betere video bewerkingssoftware zien, want wat WP8 lees Nokia nu biedt is echt triest...

[Reactie gewijzigd door zap8 op 17 september 2013 19:19]

Enorme achterstand lijkt me wat overtrokken. Zoveel functionaliteit zat er niet in Android 2.3 of iOS 5 t.o.v. WP7 toen het werd gelanceerd (Q3 2011 IIRC). Meer een kwestie van de concurrentie niet bijhouden als je het mij vraagt.
Ieder jaar 1 grote update is nu niet bepaald trager dan de concurrentie, want zo veel vernieuwing hebben we ook nog niet gezien in de Android 4.x branch, iOS komt ook maar 1 keer per jaar met een grote update, en 1 keer per jaar met een kleine (de x.1 updates), als je alle GDRs (Portico, GDR2, GDR3) bij elkaar optelt kom je wel ongeveer aan de zelfde hoeveelheid als Apples x.1 updates. Het zijn gewoon kleinere updates, maar wel vaker.
Het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij zijn iOS en Android al behoorlijk volwassen, terwijl kleinere bugs ook in hoog tempo worden gefixt. Aan WP8 dient nog zoveel gesleuteld worden, waardoor ik zelf het gevoel heb dat ze ipv dat WP8 dichterbij komt het juist steeds hopelozer wordt. Volgens mij zien ze dit bij Nokia ook in, Nokia wil verder ook met de ontwikkeling van hun specifieke apps maar WP8 laat het (nog) niet toe. Ik hoop persoonlijk dan ook dat MS de boel niet verknoeid voor Nokia vooral omdat Nokia zulke ontzettend mooie hardware kan maken, en ze in feite echt geen kant meer op kunnen omdat ze van Microsoft zijn geworden. En MS is in het verleden nu niet de ideale partner voor mobiele hardware fabrikanten geweest.

Hier nog even een linkje naar lijstje met strategische partners van MS in de mobiele sector en wat er gebeurde nadat ze met MS in zee gingen
http://www.asymco.com/201...trategic-mobile-partners/

[Reactie gewijzigd door zap8 op 17 september 2013 20:31]

? Nog niet binnen?
Heb gisteren de amber update binnengehaald op de 520 van mijn vriendin.
? Die zit niet bij Vodafone. Wel bij Telfort.
Kan iemand mij even toelichten?

Ik dacht dat Nokia overgenomen was door Microsoft, en dat er geen nieuwe mobieltjes meer uit zouden komen van Nokia?
Nokia word pas overgenomen begin volgend jaar. Zolang blijft het een apart bedrijf. Daarna zullen er nog steeds dumbphones worden uitgebracht door Microsoft onder de Nokia merknaam.
Nokia wordt helemaal niet overgenomen. Microsoft koopt de Devices & services tak van Nokia (exclusief Here mapping) met een licentie voor het gebruik van IP, mapping en de naam Nokia (voor 10 jaar).

Nokia als bedrijf blijft gewoon bestaan en zal na de verkoop zelfs een stuk winstgevender zijn.
Er zat al een heleboel in de pijplijn natuurlijk. Daarnaast heeft Microsoft het recht gekocht om de Nokianaam 5 jaar te gebruiken als ik me goed herinner.
10 jaar, maar enkel voor dumbphones en de dan huidige generatie smartphones.
ja alleen volgend jaar word het pas officieel . en daarna kan ms de naam nokia ook nog 10 jaar gebruiken.
Klopt, maar dat soort overname's zijn natuurlijk niet instant.
Aan dit toestel zijn ze waarschijnlijk al een jaar aan het werk.
Ik verwacht dat er nog wel meer zullen komen.
Er zijn zelfs geruchten dat er nog een serie van android telefoons van nokia rondhangen.
nee dat gerucht klopt niet het gerucht was dat nokia met android aan het spelen was voor ms in beeld kwam . is nergens gezegd dat er daadwerkelijk nog toestellen zijn.
De geruchten waren dat er degelijk wel een ontwikkeling bezig was, in feite zeggen de internationale bladen dat er degelijk wel prototypes waren.

nieuws: 'Nokia was bezig met ontwikkeling Android-telefoons'

Hier is dat ook gemeld, op de eerste zin zelfs. Deze geruchten kloppen daarin dus wel.

Edit : Dit wil niet zeggen dat er echt markt-waardige toestellen op de markt kunnen worden gegooit, maar wel dat er lumias zijn in het testlab die op android hebben gerund, waar mijn eerste reply op richtte.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 17 september 2013 19:07]

De geruchten waren dat Nokia bezig was met het kijken naar een ander besturingssysteem, niet dat ze bezig waren om Android te omarmen, het was gewoon, een van de vele keuzes die ze toen hadden, en ze hebben voor Windows Phone gekozen. Style2k heeft wel degelijk gelijk.
Waarin constateer je dat ik beweer dat nokia android onarmd? Dat staat helemaal nergens.

Nogmaals ;

"Nokia zou Android al draaiende hebben op een Lumia-telefoon."

Daar gaat het hele begin om, dat waren de geruchten, geciteerd van tweakers.net zelf.

Dit wil NIET zeggen dat er in de toekomst Android Lumias gaan komen, of dat er echt een department van is, puur dat het wel geprobeerd is en dat er telefoons op hebben gedraaid bij de ontwikkelaars zelf. Zelfs met zo'n experiment hoeft een bedrijf niet lid te zijn van de android fabrikantengroep die zich erin wilt nestelen.

Style2k beweerd dat dit helemaal niet het geval was, dat er nooit android op een telefoon gezet was, puur wat "spelen" in zijn eigen woorden.
Waarin constateer je dat ik beweer dat nokia android onarmd? Dat staat helemaal nergens.
Maar goed dat ik dat ook helemaal niet zei, selectief lezen is ook een vak. Wat jij suggereerde was dat Nokia bezig was met Lumia prototypes met Android op. De berichten zijn ook nogal door steeds over te worden genomen slecht vertaald, want het artikel dat je siteert zegt dat Nokia van plan was om Android toestellen uit te brengen, terwijl het nog van 2010 was én dat er enkel prototypes waren om verschillende OS's te testen, meer niet.
Ik denk dat ik daar dat dan verkeerd heb geformuleerd. Ik heb niet beweerd dat Nokia bezig was met prototypes, alleen dat er wel "candidates" zijn geweest die android hebben gerund.

Onder " niet dat ze bezig waren om Android te omarmen" versta ik simpelweg dat je mijn reply ziet alsof ik beweer dat er een hele ontwikkeling in Android is. Klein misverstand dan misschien?

Het zijn daarnaast geruchten en geen feiten, selectief lezen is inderdaad en vak waar ik zelf dan ook wel op let.

Je punt van 2010 is dan ook niet echt helemaal goed neergezet, het artikel verteld duidelijk

"Nokia had de telefoons eind 2014 waarschijnlijk willen uitbrengen" samen met "Het is niet voor het eerst dat Nokia experimenteert met Googles mobiele besturingssysteem." Dit is niet alleen gericht op 2010, maar ook erna.

In het kort te houden, er zijn degelijk wel geruchten geweest dat er android op lumias hebben gedraaid, maar geen feiten of officiële announcements.
staat nergens bevestigd.... toch?
Ik ben zeer benieuwd. Van wat we hebben gehoord van de geruchten lijkt de Lumia 1520 veel belovend, maar eerlijk is eerlijk: niks voor mij. Ik ben blij met mijn kleinere Lumia 520, zo'n groot scherm, daar heb ik mijn tablet voor. Anyway, ben ook benieuwd naar GDR3, GDR2 moet eind deze maand volledig zijn uitgerold, en GDR3 zou al beginnen met uitrollen in november. En dan de lang verwachte Windows Phone 8.1. Het wordt een leuk najaar voor Windows Phone liefhebbers. Ach, voor nu hebben we echter alleen maar het raden naar wat ze zullen presenteren en of de Lumia 1520 en de Windows tablet het enige zal zijn, er is diverse malen onzekerheid geweest of uitgelekte foto's, welke bestempeld werden als Lumia 1520s ook wel degelijk steeds hetzelfde toestel was of niet.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 17 september 2013 18:48]

Dat de Lumia 1520 komt, is voor mij niet eens het grootste nieuws.
Wel dat er blijkbaar een Snapdragon 800 in komt in combinatie met Windows Phone. Ik had verwacht dat WP nog wel even gebruik zou blijven maken van de dual-cores die in elke WP telefoon zitten, of snellere modellen hiervan, aangezien de prestaties nog steeds goed zijn hiermee. Een gloednieuwe quad-core had ik niet verwacht en ben dan ook heel benieuwd wat dit met de prestaties gaat doen.

Daarnaast wordt er nu dus voor het eerst een hogere resolutie ondersteund dan de standaard 1280x768 en 800x480.

Zal hiermee de eerste echte "Jailbreak" komen zodat er Android gedraaid kan worden op de Lumia's?

[Reactie gewijzigd door yorroy op 17 september 2013 20:03]

Er is weinig reden waarom die eerste echte Jailbreak nu opeens zou komen, alle andere SoC's werden ook gebruikt in Android toestellen en zover ik weet is er geen enkel toestel, ongeacht of dat Samsung/HTC/Nokia is, dat draait op Android terwijl het uitgebracht werd met WP.

Er is veel te veel hardware waarvoor drivers beschikbaar moeten komen, denk aan camera's, sensoren etc.

[Reactie gewijzigd door wph op 17 september 2013 20:15]

Wat jij zegt klopt, maar eerlijk is eerlijk: de dual-core die in elk WP toestel draaide en slechts 512mb geheugen bevat zal met Android niet vooruit te branden zijn. Dat zal met de Snapdragon 800 wel anders zijn.
Ik denk dat hiermee dit toestel een stuk aantrekkelijker wordt om te rooten/jaibreaken en dat het een kwestie van tijd is voordat de eerste ROM's op XDA te vinden zijn.
Wederom oneens, toestellen als de HTC 8X en diverse Lumia's zijn erg goedkoop te krijgen, goedkoper dan vergelijkbare Android toestelln en bevatten dualcore Qualcomm SoC's met 1 GB geheugen. Daar draait Android prima op, het is dezelfde SoC die in heel veel Android toestellen gebruikt is. Zelfs dan is er nog niks naar voren gekomen, terwijl er wel degelijk redenen waren.
Dit is toch al een paar keer voorbij gekomen hoor, ik vermoed dat dit de eerste melding er van was: nieuws: Ook Nokia werkt aan toestel met Qualcomm Snapdragon 800-soc

Ik zie trouwens niet in waarom je Android zou willen draaien op een Lumia? Mooie toestellen, daar niet van. Maar die dingen koop je toch ook voor WP8 en de mooie extra's van Nokia? Trouwens zonder de juiste drivers zal je bijvoorbeeld nooit optimaal gebruik kunnen maken van de camera wat dan weer bijzonder jammer zou zijn.
Wat betreft de eerdere berichtgeving, die heb ik gemist.

Wat betreft je tweede opmerking: Tjah, waarom draai je OS X op een Hackintosh, en Windows op een MAC? Waarom was de HTC HD2 (Windows Mobile) zo populair onder Android gebruikers?

Ik zou overigens best wel eens Windows Phone willen proberen. Bevalt het niet kun je er altijd nog Android op zetten.
Ik ben het eens dat het wellicht een lastig verhaal wordt met drivers etc.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 17 september 2013 21:29]

Samsung heeft laten zien dat er wel vraag is naar Phablets. Dus ja. Ik zie ook niet in waarom Nokia hier niet mee zou komen. Ik ken genoeg mensen met de Note's van Samsung. Je moet gewoon op elk stukje van de markt bevinden.
[...]

Waarom komt dit als eerste bij me op?
Dit noem ik geen nieuws, dit noem ik mosterd na de maaltijd.
De 1520. Leuk, maar meh. Windows Phone.
Ooit Windows Phone gebruikt?
Nee zeker? Ik mis de quad core totaal niet op mijn 920, maar goed.
Quad-core is voor mobiel gebruik ook overrated. Android draait eigenlijk nooit meer dan één groot ding (multi-tasking is meh), dus één core voor de front-app en de andere voor achtergrondprocessen is ok.

Ik heb nooit Windows Phone gebruikt, maar ik wil het ook niet gebruiken. Als je in ontwikkelingen zo ver achterloopt dan heb je jezelf al buiten de markt gezet. Stel dat een nieuwe console uitgebracht zou worden met de grafische kracht van twee jaar geleden? Dan kan dat ding heel leuk zijn, maar dan is de boodschap toch ook: leuk, ga maar terug naar de tekentafels en maak iets van niveau?

Ik snap de gemiddelde beoordeling op mijn vorige post, maar jongens, wordt wakker: de concurrent ligt voor...
Windows Phone is een OS van beperkingen, geen vrijheid. Het is dat Nokia er nog wat leuke dingen voor maakt, anders was het harder aan het doodbloeden (ik kende één iemand met Windows Phone). Maar ze zijn niet constructief bezig...
Ik heb nooit Windows Phone gebruikt, maar ik wil het ook niet gebruiken. Als je in ontwikkelingen zo ver achterloopt dan heb je jezelf al buiten de markt gezet. Stel dat een nieuwe console uitgebracht zou worden met de grafische kracht van twee jaar geleden? Dan kan dat ding heel leuk zijn, maar dan is de boodschap toch ook: leuk, ga maar terug naar de tekentafels en maak iets van niveau?
Als je vervolgens met het OS gaat spelen en blijkt dat het helemaal die zware hardware niet nodig heeft, zal je waardering voor het OS des te groter zijn. Ik zeg: proberen! We willen alleen je reactie horen als je het OS een beetje kent, want dan piep je wel anders.. ;)

ontopic:
Als ik een beetje afga op de foto's die tot nu toe uitgelekt zijn, wordt het wel een mooie tablet! Maar niet voor mij, ik heb genoeg aan m'n Lumia 800..
Ik kan me voorstellen dat het goed werkt, ook op mindere hardware. Dat kan iOS, dat kan Maemo/MeeGo. Niks nieuws onder de zon dus. Ik geef de voorkeur aan Maemo/MeeGo, want: open source. en native multitasking.

Ontopic:
Wordt er niet een grote sprong gemaakt in nummering?
En nu maar hopen dat deze Lumia ook een beetje snel te koop is in Nederland. Wat het gaat mi toch allemaal errug traag met de uitrol van Nokia phones in Nld. Zo is de Nokia 1020 al in andere landen gewoon vanaf eind juli te koop, en komt als het goed(laten we hopen) is deze camera pas eind deze maand in Nld uit. Met de 920 was het nog erger, die was al in sept 2012 beschikbaar en kwam pas in januari 2013 op de Nldse markt.
@JP_S

Mijn Lumia 920 heeft Belsimpel ook uit Italie gesleept...
Het zou me benieuwen waar deze 1020 vandaan komt.

Hij is trouwens pittig aan de prijs.
Ca ¤300 voor 41 megapics
Dan nog even wachten tot de 25ste, dan wordt ie officieel geleverd in nl volgens mij.
Natuurlijk is Nederland een van de laatste landen die ze spullen aangeleverd krijgt.
Niet alleen zijn taal met de bijbehorende instellingen is lastig.
Maar een gemiddelde hollander staat met zijn grote waffel al heel vlot klaar met een mening voordat ze goed gekeken hebben.

Dan kan je beter je nieuwe modellen eerst naar wat beschaafdere landen sturen.
Leuk, en dan ligt hij over een jaar in de winkel?
Dan is de Snapdragon 800 alweer oud.....
Dat vraag ik me ook af inderdaad. Aankondigen en ook echt verkrijgbaar zijn, zijn wel twee verschillende dingen..
ja ik hoop dat ze daar ook die tablet aankondigen , hoewel ik liever een pro tablet heb maar goed dat zal ook veel aan de prijs gaan liggen . want als ee nrt tablet weinig kost is het toch zeker wel de moeite.
De eerste echt phablet van windows phone OS, ben erg beniewd en heb ook veel geld en werk voor over om toch nog die 1520 te gaan kopen. Ik heb nu de 920 en daar ben ik zeer tevreden over, maar zo'n phablet met WP8 er op zou ik wel echt een droom vinden. Ook het eerste WP toestel met full hd scherm en quad-core snapdragon-800 soc waardoor hij echt geniaal snel is.
Lijkt er wel degelijk op alsof die uitnodiging iets verraadt. Met een beetje geluk is die foto geschoten met de Lumia 1520 en is dat de verborgen boodschap.
Zal er op dit event ook de nieuwe generatie lumia telefoons ( lumia 930/830) aangekondigd worden?
#innovationreinvented ... grote woorden, ben benieuw...
Het snelste wat op het moment te krijgen is en het is nog niet goed genoeg?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True