Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: smartbit

Nikon heeft zijn professionele D4-dslr aangekondigd. De camera beschikt over een nieuwe full-frame cmos-beeldsensor met 16,2 megapixels, een nieuwe rgb-lichtmeter met 91.000 pixels en de Expeed 3-chip die ook in de Nikon 1 zit.

Nikon D4Nikons nieuwe professionele dslr-body is ten opzichte van zijn voorganger, de D3s, op een aantal punten verbeterd. Zo biedt de nieuw ontworpen fullframe-cmos-beeldsensor met 16,2 megapixels een hogere resolutie, terwijl ook het iso-bereik in de onderste regionen met een lichtstop uitgebreid is. Dit bereik kan verder uitgebreid worden naar de equivalenten van iso 50 en iso 204.800. De maximale burstrate van de camera bedraagt tien beelden per seconde met tussentijdse scherpstelling. Dit aantal betreft een foto meer als de autofocus en belichting vastgelegd zijn na de eerste foto.

De af-module draagt nog steeds het typenummer Multi-CAM 3500FX en heeft nog steeds 51-af-punten, maar deze zou nieuw ontworpen zijn met de mogelijkheid om scherp te kunnen stellen bij een maximale diafragma van f8. Dit is handig voor bij gebruik van bijvoorbeeld supertelelenzen in combinatie met een 2x-teleconverter. Ook is nu scherpstelling mogelijk bij een lichtniveau van slechts -2EV.

Nieuw is ook de rgb-sensor die niet alleen voor de belichtingsmeting en de witbalans gebruikt wordt, maar ook gebruikt wordt in combinatie met de autofocus en zelfs gezichtsherkenning in de zoeker mogelijk maakt. De extra features zijn mogelijk doordat Nikon 91.000 pixels op de rgb-sensor verwerkt heeft, terwijl dat bij de D3s 1005 pixels waren. De sluiter is gemaakt van een kevlar/koolstofvezel-composiet en moet het nu 400.000 sluiterbewegingen vol kunnen houden, een derde meer dan bij de D3s.

Nikon heeft bij de D4 veel werk gemaakt van de videomogelijkheden. Zo kan de dslr nu 1080p-video in FX- of DX-uitsneden, terwijl ook 1-op-1 full hd-uitsnede mogelijk is zonder interpolatie waardoor moire minder snel op moet treden. De D4 biedt de mogelijkheid ongecomprimeerde video via de hdmi-uitgang te sturen naar een externe recorder of monitor. Ook is een vloeiende diafragmabesturing mogelijk via knoppen aan de voorkant van de camera. Niet alleen kan een externe stereomicrofoon op de D4 aangesloten worden, maar ook een koptelefoon.

Net als Canons tegenhanger van de D4, de EOS 1D X, heeft de nieuwe Nikon-dslr een ethernetpoort ingebouwd. Nieuw is het geheugenslot voor de nieuwe xqd-standaard naast de gewone cf-slot. De D4 is vanaf 19 februari beschikbaar voor een adviesprijs van 5929 euro.

Naast de D4-dslr komt Nikon ook met de AF-S Nikkor 85mm f/1.8G-lens, de opvolger van de AF-D Nikkor 85mm f/1.8. De nieuwe lens heeft een geheel nieuw optisch ontwerp met negen lenselementen in negen lensgroepen, en zeven diafragmabladen. De nieuwe lens is vanaf 22 maart leverbaar voor een adviesprijs van 529 euro.

Nikon D4 Nikon D4 Nikon D4

Features
D4
D3s
Sensortype fullframe cmos fullframe cmos
Megapixels 16,2MP 12,1MP
Iso-bereik iso 100-12.800
(uit te breiden naar iso 50-204.800)
iso 200-12.800
(uit te breiden naar iso 100-102.400)
Burstrate met af 10fps 9fps
Af-module Multi-CAM 3500FX, 51-af-punten
(verbeterd met f/8-ondersteuning en
scherpstelling mogelijk bij minder licht)
Multi-CAM 3500FX, 51 af-punten
Rgb-lichtsensor 91.000 pixels
1005 pixels
Lcd
3,2", 921K subpixels, 'wide gamut'
3", 921K subpixels
Geheugenslots
cf, xqd cf (2x)
Sluiter 400.000 sluitercycli
300.000 sluitercycli
Video 1080/30p/25p/24p (ook 1080p-stand zonder interpolatie mogelijk)  720/24p
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Die foto van D800 is een overduidelijke fotosoep. De enige echte foto was enige tijd gepost op NikonRumours.
Die foto van D800 is een overduidelijke fotosoep.
Maar een andere foto heeft op nikon.de (!) gestaan, dus waarschijnlijk is die wel echt...
Zie http://nikonrumors.com/20...on-d800-on-nikon-de.aspx/

Deze had als deel van de link 'Jan-Feb launches' dus hopelijk komt hij binnenkort... :)
Zie http://nikonrumors.com/20...on-d800-in-february.aspx/
hij is ook te bedienen vanaf een smartphone.
Van wat ik begrepen heb kan je hem bedienen via een webbrowser. En is die geoptimaliseerd voor iphone en ipad.

Een waardige opvolger voor mijn D90 :Y)
16,2 megapixels? Dat is ook een beetje karig als hun directe concurrent Canon met hun 5D M2 al op de 22 zit.
Ook de eerdere speculatie dat de D800 36 megapixels zou bevatten lijkt mij nu wel heel onwaarschijnlijk.
nieuws: Eerste foto's vermeende Nikon D800 uitgelekt
Op internet zijn de eerste foto's verschenen van een nieuwe Nikon-dslr. Het zou daarbij gaan om de D800, de opvolger van de D700. De nieuwe fullframe-dslr zou beschikken over een beeldsensor met 36 megapixels.
Ik had toch minstens verwacht dat ze nu wel met 25 megapixels aan zouden komen aangezien Sony al jaren geleden met full-frame 25 megapixel camera's kwam.

Ja, ik weet dat ik waarschijnlijk weer de "meer megapixel is slechts concumenten lekkermakerij" discussie aanwakker, maar op een professionele full frame frame camera maakt het toch wel degelijk uit. Zeker als je nog een beetje resolutie over hebt om wat kunnen croppen.
Dit is inderdaad de snelle tak van de serie. De D3 heeft ook 'maar' 12MP, terwijl de D3X er 24 heeft.

De D800 wordt ook verwacht: eveneens een full frame cam met naar verwacht zelfs 36MP. Ik ben benieuwd waarom je vindt dat dat onwaarschijnlijk lijkt: full frame biedt ruimte om door te gaan tot 80 of zelfs 100MP zonder echt in de problemen te komen, dus 36MP is zeker haalbaar.

Laat staan wat er uiteindelijk in een D4X zal zitten :)
Omdat mijn inziens de D4 het top model van Nikon is, en de D800 (na vervanging van de D700) De instap FX camera. Kan mij niet voorstellen dat ze de D800 dan 20 megapixels meer gaan geven.

Wat betreft bovenstaande reacties. Meer pixels is meer ruis. Dat zal best, maar verwacht dat ze ondertussen na 4 jaar wel het dubbele aan pixels kunnen verwerken bij een vergelijkbare ruiswaarde. En persoonlijk heb ik liever meer ruis en scherpere foto's dan onscherpere foto's zonder ruis. Ruis is makkelijk weg te filteren, echter is het niet makkelijk een onscherpere foto scherper te maken. (lagere resolutie = minder scherper)
Er is niet 1 topmodel bij Nikon. Dat zijn er eigenlijk altijd 2. De Dn en de Dnx. Waarbij de x variant meer megapixels heeft dan de niet-n variant. De D3 en de D3x (de s was de kleine update van de D3) en de D2 en D2x.

Wat de D800 gaat doen is natuurlijk nog speculatie, maar het kan heel goed zijn dat deze meer dan de 18mpixels heeft.

De Canon 5D MII heeft bv ook meer megapixels als de veel nieuwere 1Dx MI. De laatste is hoger gepositioneerd door de prijs.

En ik persoonlijk heb toch liever minder ruis. Ruis is alleen weg te halen met detail verlies. Vaak veel meer dan de winst van meer megapixels. 36mpix heb ik ook niet nodig, en de meeste fotografen niet. Je ziet het verschil niet meer bij het afdrukken. Voor grote prints worden toch vaak weer midformaat camera's gebruikt als PhaseOne.

36mpix betekend namelijk ook weer veel meer opslag capaciteit wat nodig is. Zwaarder systeem wat nodig is om na te bewerken en minder fps, vanwege de hoeveelheid data dat verwerkt moet worden.

Ik zit zelf te wachten op de D800, maar ben nog enigsinds huiverig voor de 36mpix geruchten...

[Reactie gewijzigd door hiostu op 6 januari 2012 13:33]

Het ligt er gewoon helemaal aan waar je de camera voor gaat gebruiken. Deze D4 is vooral bedoeld voor nieuws en sport pro's etc. Voor landschappen en bijvoorbeeld portretten en andere meer rustige dingen heb je liever de D3x, meer pixels, maar minder snelheid en ISO capaciteiten. Maar omdat je dan met flitsers en/of een statief kan werken boeit die snelheid en hoge ISO's dan ook niet meer zo.

Een echte nieuws etc. pro koopt er waarschijnlijk gelijk 2: Eén voor de tele zoom en één voor de wijde zoom...
Of hij ruilt zijn D3 in voor een D4 en degradeert zijn D3S tot back-up camera. :)
D2 heeft nooit bestaan, Toen had nikon nog de denominatie "h", D2h voor "high speed", daarvoor was er de D1h.
Canon heeft de sRAW1 stand waarbij je een 11MP foto neemt. Helaas is dat zonder pixel binning, dus de ruis is evengoed dezelfde als van het orginele 22 MP plaatje. Als de D800 met een soortgelijke stand kwam, maar dan met pixelbinning waardoor de ruis minder zou worden, dan is 36MP niet zo'n probleem.
De 5D M2 is geenszins de directe concurrentie van de D4. Dat is de (aangekondigde) 1DX.

De D800 (nu D700) is de directe concurrentie van de 5D lijn van Canon.

Edit: bovendien heeft Nikon de D3x nog, een uitstekend presterende 24 MP camera.

[Reactie gewijzigd door Xilantof op 6 januari 2012 12:10]

Nikon had 3 jaar geleden al 24.5 megapixels met de D3X. In de praktijk bleek echter dat de pro's meer behoefte hadden aan lichtgevoeligheid en snelheid. Een lagere resolutie bij een gelijke sensorgrootte zorgt over het algemeen voor minder ruis en meer snelheid, zowel bij he maken van de foto's als bij het bewerken. De 12MP sensor van de D3S hield de mensen al niet tegen om ruim 4000 euro te lappen voor de camera, dus voor die mensen geeft de D4 alleen maar meer ruimte.

Als je de resoluties van de 5D Mark II en de D4 even naast elkaar zet:
4928x3280 vs 5616x3744

Dat is slechts zo'n 13% meer in de lengte en breedte, maar dat zijn wel 30% meer pixels die verwerkt moeten worden.
Kan je nagaan hoe marginaal het verschil is tussen de 16MP van de D4 en de 18MP van de 1D X. Dat verschil is bijna niet te zien.
De meeste professionele lenzen zitten al een hun limiet op +- 25MP. Al had de camera 100MP, leverde dat nog geen scherpere foto's op.
Dat is ook het belachelijke aan al die consumentencameraatjes van meer dan 6 megapixels (laat staan die telefooncamera's), die plastic lensjes kunnen die resolutie helemaal niet aan. Fijn dat de camera en miljoenen pixels bij kan verzinnen, dat kan Photoshop ook (en zelfs beter).

Het zegt wel iets dat Nikon en Canon met hun professionele camera's niet meer hoger gaan in MP terwijl dat bij hun consumentencamera's wel gebeurt. En ook Sony doet fijn mee aan de race, maar die richten zich dan ook zuiver op consumenten en niet op de pro's.
De meeste professionele lenzen zitten pas op hun limiet op 60MP.

Maar fotos van 80MB voor dat extra beetje scherpte is niet de moeite waard.
Toch komt Nikon waarschijnlijk met een 36MP D800 binnenkort. Dat lijkt extreem veel, maar de pixelgrootte is vergelijkbaar met die van de D7000. En die haalt zijn 16MP echt wel op het middengebied van goede FX lenzen. Hoe het dan met de randen zit weet ik natuurlijk niet :z
Gelukkig hebben zowel Canon als Nikon begrepen dat megapixels nu niet zo veel meer toevoegen en zoeken het vooral in AF en dynamisch bereik. En op zich is dat mooi. Deze D4 (en de Canon 1DX) worden voornamelijk gebruikt door journalisten en hebben eigenlijk niet veel meer megapixels nodig.

Ik neem aan dat er weer een D4s of D4x (ik weet niet hoe Nikon dit aangeeft) met veel megapixels komt.
Hogere MP heeft meer last van de ISO ruis. Dit heeft Canon meestal door zijn hogere MP. Deze body bedoelt voor "hoge kwaliteit foto's met hoge snelheid" nemen met moeilijke omstandigheden. Tot nu toe hebben we in de mark geleerd dat hoge MP is niet altijd goede kwaliteit levert.
Klopt maar dat kun je grotendeels teniet doen door gewoon op lager MP te schieten.
25MP is in de meeste gevallen overbodig. Wil je een hogere MP, dan moet je een lagere ISO nemen, wanneer de MP's niet meer nodig zijn, dan is de ISO veel en veel belangrijker.

De enige echte uitzondering is wanneer je constant met flitsers/lampen, dus eigenlijk het studiowerk. Wanneer het licht zo 'perfect' is dat je op ISO100 je foto's goed kan maken, dan heb je geen hoge ISO nodig en is de hogere MP weer welkom.

Wil je van de gigantische posters doen, dan kan je beter weer de kant van Hasselblad gaan, daar heb je camera's met 200MP.
Ik krijg toch het gevoel dat dit niet de opvolger is waar veel op zaten te wachten. Als vervanger van de D3s gaat de MP weinig omhoog (opzicht niet erg) maar ook de ISO gaat niet omhoog (die extreme maximum ISO is niet bruikbaar), de video is met 30 max gewoon jammer, dit had gewoon 60fps moeten zijn.
Dus ik zie vooral een vooruitgang in de autofocus, zeker wel mooi, daar niet van, maar ik vraag me af of ze D3s gebruikers hiermee kunnen trekken. Lijkt mij meer een body voor mensen die al voor een pro wilde gaan en nog aan het wachten waren op de nieuwe.
Men zegt dat de iso-kwaliteiten met 1 stop zijn toegenomen, ondanks de toename in megapixels.
6400 ISO op de D4 zou dus te vergelijken zijn met ISO 3200 op de D3s. Dat is toch best tof.
Meestal betekent dat dat ze betere anti-ruis in de jpgs hebben gestopt omdat er snellere cpus in zitten. Maar voor RAW zie je nooit dergelijke verbeteringen.
Dat is gewoon niet waar. Vergelijkingen van ruis bij dit soort camera's gebeurd gewoon op RAW niveau en niet op JPG niveau. In het verleden zijn dit soort verbeteringen ook al geweest (D3 -> D3s). Nieuwe technieken als back lit cmos sensors maken dit soort sprongen ook mogelijk.
Maar in dit soort camera's zitten geen zaken als back-lit cmos sensors. De enige winst die in het verleden gehaald werd, werd bereikt met een betere invullung van de microlenzen. En dat levert je in raw dan voordeel in de orde van 1/6 tot 1/3 stop op.
Niettemin schreeuwt iedereen dan ook altijd dat het 1 stop winst is...
Tegenwoordig is de microlens array gapless, en valt daar geen winst meer te behalen.
Ik zou niet zeggen 'nooit'.

Op het moment dat je naar een ander type proces gaat (CMOS vs CCD), of een andere grootte van het proces (stel 40nm vs 28 nm), of een andere sensorcel constructie (normale constructie vs BSI), zal je zeker verschil merken, ook in de RAW data...

En inderdaad, CPU processing zal ook iets doen om het plaatje te verbeteren. Denk aan hotpixel verwijdering, slimmere denoising algorithmes, CA correctie, het corrigeren van vignettering of zoiets als ADR.
Dat is misschien van toepassing met de boost mode, maar niet in de 'native' ISO.

Tevens mag je echt niet meer over JPG's praten met dit soort camera's, kom op 6k voor de camera, met de lenzen zitten deze gebruikers makkelijk over de 10k, om dan over JPG's te hebben zou gewoon absurd zijn.
Dat zegt Tweakers. In het filmpje heeft Nikon het nog steeds over 12.800. Het kan best zijn dat die 12.800 beter presteert dan die van de D3s, maar als het echt een stop meer zou zijn, dan zouden ze er wel 25.600 op plakken. Dat is wat altijd wordt gedaan, ik zou niet weten waarom dat nu anders zou zijn.
Wat ik hier zie is dat de boost nu hoger is, maar die boost wil je toch niet gebruiken, ongeacht de camera, de kwaliteit is er altijd bagger van. Ik heb de boost van veel camera's gezien, ook de D3s en het is echt niet bruikbaar.

Maargoed we zullen de testshots wel zien, maar op dit moment verwacht ik geen stop winst, behalve dan op de boost, maar dat is te verwaarlozen.
Dat grapje gaat op voor JPEG's en niet voor RAW files.

Dit is dus puur iets dat softwarematig in de camera wordt gemaakt.
De kans dat RAW files 1 stop beter zullen zijn is uiterst klein.
16 MP is meer dan genoeg voor de doelgroep. Voor krantenfoto's is 6MP al ruim genoeg, voor de glossy tijdschriften kom je met 12MP al heel erg ver.

Het enige voordeel van meer pixels zou kunnen zijn dat je nog wat kan croppen, maar een goede fotograaf cropt al voordat hij/zij op de knop drukt....
Voor video is het ook mogelijk om 720p@60fps te schieten.

Verder een erg indrukwekkende camera. Zet waarschijnlijk weer de benchmark neer in kwaliteit voor ruis zoals nu de D3s dat doet (zie bv dxomark).

Ik hoop dat de nieuwe AF module met f8 cross-sensors en -2ev focus mogelijkheden ook naar de D800 komen. Dat zou erg mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 6 januari 2012 11:51]

Indrukwekkend?

Meer een Anticlimax.
Uiteindelijk is het slechts een kleine upgrade ten opzichte van de D3s.
4 megapixeltjes meer en wat meer videomogelijkheden toegevoegd....

dxomark zegt ook al zo weinig omdat het slechts kijkt naar theoretische waarden die in de praktijk nooit echt gehaald worden.

f8 cross sensor is ook zo'n lachtertje van heb wel ergens van gehoord, maar geen idee waarom het belangrijk is..... Hoeveel objectieven heb je die beginnen bij f8?
Een flinke telelens met teleconverter.

Een 600mm f/4 wordt met een 2x converter ineens effectief een 1200mm f/8. Toch best leuk als je graag bijvoorbeeld vogeltjes schiet.

Deze camera is inderdaad een teleurstelling als je graag de hoogste cijfertjes zou willen hebben, maar ik denk dat het een grotere verbetering is dan je van die cijfertjes kunt aflezen. De mensen die een aanschaf zouden overwegen zullen ook wel door de domme specs heen kunnen kijken.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 6 januari 2012 18:28]

Dit is een pro-camera, en pro's kijken verder dan alleen de megapixels. MP's worden vooral gebruikt om iedere keer weer nieuwe zooi aan consumenten te slijten....
Pfft, hoe meer megapixels, hoe beter de software moet zijn voor ruisonderdrukking. Als je zo nodig meer MPs wil kan je ook de Canon high end camera's met 18 MP aanschaffen, maar of dat nou zoveel voordeel heeft weet ik niet.
Ook een handige feature:
A time-lapse photography feature, with which the camera automatically takes photos at selected intervals to record a time-lapse movie, which can be played back at 24–36,000x normal playback speed

http://www.nikon.com/news/2012/0106_flagship_01.htm

Als ik nog geen spullen had zou dit toch wel iets zijn. Maar ik zit al vast aan Canon.
Time lapse heeft de D5100 ook al, dus niet vreemd dat de high-end dit ook kreeg.
Time laps hebben de meeste Nikons, maar makenen ze er ook een film van?
Oh, dat heeft de D5100 niet. Wel handig (en ik moet beter lezen de volgende keer).
Oja ? Mijn D80/D90/D300s hebben dat allemaal niet. Welke wel ?
Zeker weten dat jouw D300s dat niet heeft? Bij mijn D700 zit het in het shooting menu onder interval shooting.
Mijn Coolpix 5400 uit 2003 deed ook timelapse filmpjes (niet echt geprobeerd, maar hij kon het wel). Een latere Coolpix die ik had kon het niet.

Geen idee wat de Nikon-policy is, welke camera's het wel krijgen en welke niet. Maar nieuw is het in ieder geval zeker niet.
Die hebben ook een 1Dx.....
als je beetje pro bezig bent maak je toch zelf je filmpjes van een timelapse. Ik doe dat ook met mn coonsumer 600d
Is toch meer voor de professional. Is ook wel te zien aan de prijs.
De film functie is wel handig, maar de mensen die zo'n camera kopen gebruiken het waarschijnlijk toch meer voor de foto's.
Maar ziet er echt heel erg indrukwekkend uit :>

[Reactie gewijzigd door len-art op 6 januari 2012 12:02]

Awesome camera, krijg bij dat filmpje het idee of ik een of andere film zit te kijken haha! Mooie reclame :) . Voor mij helaas overkill ˆ2.
Voor pro fotograaf absoluut geen overkill. Daar is het ook voor bedoeld. Lichtgevoeligheid van een camera kan nooit goed genoeg zijn. Ik heb een D7000 en dat is een fantastisch apparaat maar ik verlang stiekem naar zo'n D4. Enkel jammer dat 1080p niet op 60fps is te schieten. Voor de rest een super mooi apparaat.
Grappig hoe product video's (en foto's) van camera's zo vaak computer animaties zijn waardoor de fotograaf met zijn dure nieuwe camera dus lekker geen werk heeft :Y) . En toch ook wel weer heel verdrietig :/.
Ik vind Nikon sowieso wel erg sterke reclames hebben. Vooral door de muziek de ze gebruiken krijg je een "dit wil ik absoluut niet missen." gevoel.

Ik ben erg benieuwd naar foto's gemaakt hiermee, misschien wordt het nog iets om voor te sparen :)
Sorry, heel off-topic, maar ik heb soms het tegenovergestelde. Ik pak een teiltje zodra ik "Ik ben een fancy zoomer" hoor. Bij het Robbie Williamsmoment krijg ik weer een :)
Het "fancy zoomer" idee schijnt vooral aan te slaan bij vrouwen *kuch* :+
De grap is alleen dat Robbie met een zilveren Pentax schiet, de Nikon reclame is behoorlijk gesoept. Daar zou hij met een zwarte Nikon staan :)
Voor een leuk bedrag wil Robbie Williams best wel met een zwarte Nikon in beeld komen.... Hoef je niet voor de soepen....
Dan zal jij de doelgroep wel niet zijn ;)
Helaas zegt dat niet zoveel over de camera's zelf. De Nikon Coolpix camera's zijn over het algemeen niet veel beter dan die van de concurrentie. Niet dat ze nou zo heel slecht zijn, maar qua Coolpixen loopt Nikon over het algemeen een beetje met de concurrentie mee (of in sommige gevallen er achteraan).
Dat zal ook wel wat wegen lijkt mij.
1,34 kilo, valt opzicht mee, het is vooral dan de lens die je erop zet die zwaar zal zijn.
Dat ligt er maar net aan wat je nodig hebt. Een 50/1.8 is niet zo zwaar maar kan je wel prima scherpe foto's mee maken :)
Helemaal geen rare opmerking. Heb zelf de D3 gekocht toen de D700, die ik achteraf liever had gehad, er nog niet was. Dat "liever" is niet vanwege het geld maar vanwege het feit dat je met een D3 altijd met een molensteen rondloopt wat voor lens je er ook op zet. Met een extra in plaats van ingebouwde grote batterij hou je altijd de keus hoe zwaar je op pad wil.
Wat een juweeltje deze camera! Dat betekent dat de D3s binnenkort flink wat goedkoper wordt :9~
Wel een pluspunt dat de sluiter van deze D4 nu een stuk langer meegaat.
Opzich natuurlijk mooi als hij voor een hoger aantal bewegingen getest is, maar meestal zeggen die getallen niet zo heel veel. Het gros van de camera's doet het nog uitstekend ver boven de waarden die de fabrikant hiervoor stelt.
Inderdaad. Maar was dat met alle producten maar zo. Misschien moeten ze toch maar standaard die houdbaarheids datums gaan toevoegen op elektronica, dat zal de fabrikanten een beetje pushen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True