Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Nikon heeft bekendgemaakt dat er gewerkt wordt aan de D5; een professionele dslr die de huidige Nikon D4 en D4s zal opvolgen. Ook komt er een nieuwe flitser met typenummer SB-5000 en een WT-6-transmitter voor het draadloos versturen van bestanden.

Middels een korte mededeling maakt Nikon de ontwikkeling van het nieuwe topmodel bekend. Er zijn nog geen details vrijgegeven over de specificaties van de Nikon D5, maar het is zeker dat het gaat om de opvolger van de in 2012 verschenen Nikon D4. Dat toestel heeft een fullframe-sensor met resolutie van 16,2 megapixel, 51 autofocuspunten en een maximale fotografeersnelheid van 10fps. In 2014 bracht Nikon een update uit in de vorm van de D4s, die 11fps haalt, maar verder in grote lijnen gelijk is aan de D4.

Verder maakt Nikon bekend dat er een nieuwe draadloze zender verschijnt, de WT-6. Dat doet vermoeden dat de Nikon D5 geen ingebouwde wifi-functie krijgt. Om draadloos bestanden te versturen met de Nikon D4 en D4s dienen gebruikers momenteel de WT-5-transmitter gebruiken. Naast de nieuwe dslr en draadloze module werkt Nikon ook aan de Speedlight SB-5000, een flitser die als topmodel gepositioneerd zal worden. Momenteel is de SB-910 de meest geavanceerde Speedlight, Nikon heeft geen flitsers met een hoger typenummer. Mogelijk duidt de naamgeving van het nieuwe model op een grotere flitser.

Het is nog niet bekend wanneer Nikon meer bekendmaakt over de nieuwe producten. Wellicht geeft de fabrikant begin 2016 tijdens de CES-elektronicabeurs meer duidelijkheid. Die beurs werd in 2012 en 2014 door Nikon aangegrepen om de D4 en D4s te tonen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Dat de d5 er aan komt lijkt me goed nieuws omdat dan de d4 en d4s meer in het bereik komt.
Zelf ben ik trotse bezitter van de d810 een fantastische camera maar een rib uit mijn hart.
Liever had ik de 4 of 4s gehad maar dan had ik nu geen ribben meer gehad.
Dit ivm de snelheid de mp intresseren me niet zo.
Ik doe voornamelijk natuur en wil dan ook de cropmodus wel gebruiken en heb dan maar 15 mp maar dit is voldoende maar wel 1 bps meer, dan ook nog eens de batterijpack er op krijg ik er nog 1 bps bij.
Hoop alleen niet dat ze achter canon aan gaan lopen met de 50 mp lijkt leuk maar uiteindelijk altijd te weinig buffer.
Van de flitser heb ik eerder het vermoeden dat het een betaalbare versie gaat worden net als bij de consumenten body's dus de d3000 en d5000
Jammer dat Nikon nog geen spiegelloze camera op de markt brengt zoals de Sony A7S en A7R.
En dan bedoel ik niet de Niken V1 maar een echte fullframe waar de 'normale' Nikon lenzen op passen.
Zet m op live view en je hebt in feite ook een spiegelloze camera :-)

Als je bestaande lenzen wil blijven gebruiken wordt de camera overigens niet echt kleiner. De afstand van vatting tot sensor moet hetzelfde blijven.
Dat doe ik al jaren. Maar zoals anderen zeggen is de body wel een stuk lichter zonder dat hele spiegelhuis. En minder bewegende delen.
Maar je kan al bij D810 de spiegel van te voren open zetten op trillingen van de spiegel te voorkomen
Werkt uiteraard alleen singelshot.
Zelf gebruik ik het nooit bij mij altijd in de c stand
De reden voor mirrorless is uiteraard een compactere + lichtere toestel.
Doordat er geen spiegel in zit kan je ook meer FPS eruit halen.
En vanwege IS/VR in de sensor hoef je geen dure IS/VR lenzen aan te schaffen.

Het heeft verder niks met mirror lock-up te maken.
Er zijn natuurlijk veel meer redenen voor mirrorless dan alleen formaat.

Omdat de sensor direct uitgelezen wordt kun je er bv intelligentere AF optie passen. De Eye-AF functie van de A7rII is daar een mooi voorbeeld van. Dan te bedenken dat dit allemaal nog in de kinderschoenen staat en het zou vrij dom zijn van Nikon als ze achter de schermen al niet bezig waren met een high-end mirrorless toestel.
WYSIWYG: White Balance, Exposure Comp, etc. is direct te zien op het scherm en zo kan je nog blijven doorgaan.
Het enige argument dat SLR gebruikers hebben is dat TTL sneller is dan een scherm.
Maar nieuwe toestellen hebben al een hoge resolutie scherm en worden steeds sneller.
Bovendien krijg je te maken met de nieuwe generatie gebruikers die een iPhone gewend zijn => Moet ik daar doorheen kijken ??? je hebt toch een scherm ??? Ik ben ze al tegengekomen.

Maar aangezien ik al een grote investering heb gedaan zal ik niet zo 1-2-3 switchen. gallery: GoT
Ik ben jaaaaaaren geleden begonnen met een 300D.
Als ik opnieuw kon beginnen had ik nu waarschijnlijk iets anders gekozen.

[Reactie gewijzigd door GoT op 18 november 2015 14:50]

Ik heb een D800 en na 3 jaar ben ik er nog steeds verliefd op. Wat een camera!

Jouw keuze vind ik echter totaal onbegrijpelijk. Je wil snelheid en interesseert je niet voor resolutie. Waarom heb je dan in godsnaam een D810. Met een DX heb je veel meer snelheid, tegen een drastisch lagere prijs voor zowel body als lenzen, en ook nog meer bereik.
Ik ben zelf een bezitter van de D800. Maar een fullframe heeft natuurlijk wel meer voordelen dan uitsluitend de extra megapixels. Ik denk bijvoorbeeld aan: geen crop factor, grotere sensor en dus minder ruis, kleiner DOF.
Maar ik reageerde op iemand die D800 heeft maar juist wel een crop wil, snelheid wil, enz:

"Ik doe voornamelijk natuur en wil dan ook de cropmodus wel gebruiken en heb dan maar 15 mp maar dit is voldoende maar wel 1 bps meer, dan ook nog eens de batterijpack er op krijg ik er nog 1 bps bij."

Dat is toch raar? Een D800 in crop modus gebruiken, weinig om MP geven, en veel om snelheid geven? Dan doe je de gehele camera ongeveer teniet.
Je hebt gelijk! Ik had dat stukje gemist. Bij nader inzien begrijp ik zijn redenatie ook niet helemaal :)
Had de 7000 en was fantastisch idd.
Maar wou fullframe en heb een tweedehandse D800 gekocht en die kwaliteit beviel erg op enkel de snelheid na dan.
Daarna heb ik deze verkocht en de D810 gekocht met batterijpack.
Heb nu in crop 7 bps en dat is net zo snel als die 7000
Maar ik schiet tegenwoordig ook veel in fullframe omdat croppen achteraf ook altijd nog mogelijk is met 36 mp alleen de bestanden zijn achterlijk groot +/- 80mb in raw
En die kwaliteit van die D810 is echt fantastisch.
Ps..en in cropmodus behoud je de millimeters.
Dan ook nog eens de buffer.
En de focus van de 4s dat maakte dat ik die beslissing hebt gemaakt.
En nog geen spijt van

[Reactie gewijzigd door maddogbundy-pda op 18 november 2015 19:12]

Nikon zegt over de flitser letterlijk: "which will be positioned at the top of Nikon's Speedlight lineup". Het gaat dus zeker om een model boven de SB-910. Ik ben benieuwd waar ze mee komen, het typenummer lijkt aan te geven dat het om een heel ander soort flitser gaat, misschien zelfs iets richting het formaat van de Profoto B1 / B2? Het blijft echter gissen voorlopig :)
Een Profoto B1/B2 zou fijn zijn. Mag dan wel iets meer vermogen (dan wordt het lastig die op de camera te zetten). ;)
Dat hoeft dus helemaal niet. Het kan ook in plaats van de 910 zijn, lijkt me.
Daarhad ik dan overheen gelezen _/-\o_ :)
Je hart heeft gelukkig geen ribben nodig. Had je makkelijk de 4 of 4s kunnen kopen. :)
Niet om het een of ander, maar het laatste model is niet de Nikon D4, maar de D4s.

Je kunt er overigens zeker van zijn dat deze vr het EK in 2016 beschikbaar zal zijn, of anders uiterlijk voor de Olympische Spelen.
Riskant om een nieuwe camera mee te nemen naar de spelen als je je geld daar moet verdienen als fotograaf. Je moet wennen aan de ergonomie en de mogelijkheden. Ik zou verwachten dat fotografen dan een camera meenemen die ze door en door kennen.
Ik denk dat jij er totaal helemaal niets van begrijpt.

Een beroepsfotograaf wil wel degelijk een nieuwe camera tijdens dit soort evenementen gebruiken. Het gaat tegenwoordig allemaal om snelheid. Wie te laat is pakt naast zijn centen. De beroepsfotografenbusiness is tegenwoordig keihard.

Bovendien is er niet n fotograaf die maar 1 body bij zich heeft.
Vaak gaat er een heel arsenaal aan camera's en objectieven mee.

Het is niet zo dat een beroepsfotograaf eerst nog moet oefenen met zijn camera zoals menig amateurfotograaf. Van die beroeps kun je verwachten dat hij weet wat hij doet.

Na dit soort evenementen is dit soort materiaal totaal niet interessant meer, dan gaat het enkel nog om D810's en D750's.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 18 november 2015 13:16]

Ik denk dat jij er totaal helemaal niets van begrijpt.

Een beroepsfotograaf wil wel degelijk een nieuwe camera tijdens dit soort evenementen gebruiken. Het gaat tegenwoordig allemaal om snelheid. Wie te laat is pakt naast zijn centen. De beroepsfotografenbusiness is tegenwoordig keihard.
Juist omdat het om snelheid gaat moet een fotograaf, ja zelfs een professionele goed ingewerkt zijn met zijn camera. Alles moet moeiteloos te vinden zijn. Zodra de knoppenplaatsing dus veranderd zal een fotograaf, ja zelfs een professionele hier aan moeten wennen. Dat wennen gaat bij een professionele fotograaf dus wel sneller aangezien hij/zij er meer mee werkt.
Bovendien is er niet n fotograaf die maar 1 body bij zich heeft.
Vaak gaat er een heel arsenaal aan camera's en objectieven mee.
En vaak is dat arsenaal aan camera's met daarop verschillende objectieven allemaal van hetzelfde model. Juist omdat de fotograaf dan niet hoeft na te denken als hij/zij snel instellingen wil wijzigen.
Het is niet zo dat een beroepsfotograaf eerst nog moet oefenen met zijn camera zoals menig amateurfotograaf. Van die beroeps kun je verwachten dat hij weet wat hij doet.
De beroepsfotografen die ik ken doen jarenlang met hun camera en hebben echt wel tijd nodig om een nieuwe camera te leren kennen. Maar wellicht ken jij heel bijzondere fotografen die geen menselijke beperkingen hebben.

En die daarnaast de gok willen wagen om als tester aan de slag te gaan bij een evenement waar ze het geld binnen moeten halen. Mijn gok is dat ze dat niet doen maar dat Nikon deze evenementen aangrijpt om wel hun apparatuur te testen, maar dat is dan veelal met een select aantal medewerkers.
En die daarnaast de gok willen wagen om als tester aan de slag te gaan bij een evenement waar ze het geld binnen moeten halen. Mijn gok is dat ze dat niet doen maar dat Nikon deze evenementen aangrijpt om wel hun apparatuur te testen, maar dat is dan veelal met een select aantal medewerkers.
Wie denk je dat die fotograaf dan betaald? Nikon...

Ik hoor in dit topic echt heel veel mensen roepen als een kip zonder kop,
De fotograaf die nieuwe Nikon camera's test wordt door Nikon betaald natuurlijk. Dat leek me zo'n open deur dat het het vermelden niet waard is.
Toch goed info dunkt me voor de Tweakers die dit topic volgen en gezien de opmerkingen om de info te verschaffen :)
In vermoed dat de camera dan al getest wordt. Als die voor het EK of OS uitkomt.
De 800mm werd tijdens de vorige OS getest, voordat deze op de markt kwam. Dus het EK en/of OS kan ook de testfase van de D5 betekenen.
In real life worden juist vaak nieuwe body's mee genomen naar het WK, Olympic en zo om goed in het veld te testen. Daarom zie je soms van die afgeplakte modellen.

Waar anders kun je onder de extreemste omstandigheden testen. Zie bijvoorbeeld de draadloze transmitter, die wil je flink testen op een plek waar er misschien wel 50 meer om je heen staan. Blijft het signaal goed intakt en zo.
Inderdaad riskant. Er kunnen zich situaties voordoen dat bepaalde camera's mankementen vertonen. Denk hierbij aan het D600 debacle. Veel pro's zullen hun D4S gewoon meenemen.
Niet om het een of ander, maar het laatste model is niet de Nikon D4, maar de D4s.

Je kunt er overigens zeker van zijn dat deze vr het EK in 2016 beschikbaar zal zijn, of anders uiterlijk voor de Olympische Spelen.
Het model was wel degelijk de D4, de s was een update. Staat in de tekst...
"Ja, we werken aan een opvolger van de huidige producten. Deze zal een nieuw nummer krijgen."

Ik vraag me af wat de beweegreden is van zo'n bekendmaking. Of de niewswaarde.
Misschien om Nikon professionals nog even tegen te houden over te stappen naar Canon of Sony.
Canon maakte met zijn 50 MP sensor best wel een grote plons in de pro dslr vijver.
En momenteel zie je veel pro's overstappen naar Sony vanwege diens ontzettend hoge (en bruikbare!) ISO.
Die overstap zie ik niet snel gebeuren, althans niet vanuit Nikon gebruikers op dit niveau (D800/D810, D4). De Canon is marginaal beter in resolutie en tegelijkertijd slechter in dynamisch bereik en ruis. Niet echt een reden om duizenden euros aan bestaande investeringen opzij te schuiven.
De 50MP Canon en de Dx reeks van Nikon zijn beide compleet verschillende toestellen met verschillende gebruikers. Iemand gaat alleen overstappen van een body toegespitst op snelheid en high ISO, naar een body dat uitpakt in resolutie ten koste van andere kenmerken als ze van job veranderen.

Trouwens, altijd benieuwd naar bronmateriaal van "professionelen die massaal overstappen op Sony."
Welke Pro's en in welke sector?

De pro's om me heen zie ik bij hun eigen systeem blijven. vanwege het glas en de karakteristieken van de beeldsensoren en het systeem.

De amateurs en prosumers die ik masterclasses geef zie ik wel overstappen.
Juist, en wat de meerwaarde is van het plaatsen van dit soort 'nieuws' op Tweakers. Al die geruchten en aankondigingen worden vermoeiend. Er zijn zoveel producten die wel al te koop zijn maar die geen aandacht hebben gekregen. Richt daar de aandacht op.
Als Apple een nieuwe iPhone aankondigt, ontploft het internet. Maar als Nikon een nieuw topmodel officieel aankondigt aan de pers, media en klanten...zou Tweakers.net. het moeten negeren?

Ik ben heel benieuwd naar je tegenargument.
Toen ik vanmorgen het persbericht las had ik nogal een "Canon PR bericht" gevoel. We kondigen iets aan, maar we geven absoluut geen details. Vreemde manier van berichtgeving. We weten tenslotte allemaal dat er voortdurend nieuwe camera's in ontwikkeling zijn. Wat we willen weten is wat er in zit en hoe het presteert. We willen geen aankondiging voor een aankondiging.

Als Canon gebruiker was ik al wel gewend om een loze PR berichten te zien, jammer dat Nikon zich in dat straatje aansluit. Voorheen waren de aankondigingen van Nikon duidelijk en was de camera, in tegenstelling tot bij Canon, ook vrijwel direct leverbaar.
Ach bedrijven doen het keer op keer. AMD is er ook goed in over 1 jaar hebben we dit en die is dan sneller dan wat intel nu heeft, op papier dan. Het is marketing, lekker maken zo van ja we leven nog en doen iets.

We leven nog is waar het om gaat. Kijk eens naar de laatste sony en samsung tot dslr modellen die zitten vol nieuwe specs, meer als canon en nikon bieden. Het enige voordeel dat beide merken nog hebben is dat veel mensen lenzen van beide merken hebben en daarom niet een sony of samsung nemen.

De vraag is echter hoe lang ze dat nog vol kunnen gaan houden. Je kan met een converter je canon lenzen al op een sony dslr zetten, nog niet perfect maar over 2 jaar misschien wel ?

Nikon gebruikt al veel sony sensors dus eigen ontwikkeling op dat gebied hebben ze weinig meer. Canon doet nog iets maar loopt niet echt voorop meer.

Sponsortechniek wordt steeds goedkoper, breder beschikbaar en de vraag is hoe goed canon en nikon het over 5 jaar nog doen.
We kondigen iets aan, maar we geven absoluut geen details. Vreemde manier van berichtgeving. We weten tenslotte allemaal dat er voortdurend nieuwe camera's in ontwikkeling zijn.
Misschien hoopt men dat eventuele nieuwe kopers op de markt nog even willen wachten met de definitieve keuze voor een merk of type.
'We maken bekend dat we iets bekend gaan maken. Let op de berichten.!! '

Lokkertjes, klantenbinding. Men praat over de opvolger van de opvolger om maar in het nieuws te blijven. Zie ook processorfabrikanten.
Ik had hetzelfde gevoel.... natuurlijk ontwikkelt Nikon aan nieuwe camera's net als de rest van de meute.
Nieuwsflash: Nikon werkt ook vast aan een nieuwe compactcamera een paar nieuwe lenzen enz. biet ook nog een paar verbeteringen t.o.v. de bestaande modellen!!!!
Zo krijg ik tweakers ook vol...
Het zou mooi zijn als de D5 een digitale F3 wordt. En dan m.n. met die afmetingen. Leica kan het ook. De digitale FF M9 is ongeveer even groot als de analoge M6, dus waarom zou Nikon dat niet kunnen.
Omdat de Dx al jaren het professionele werkpaard is van (journalistieke) fotografen dat qua bediening grotendeels ongewijzigd bleef. Die doelgroep heeft geen behoefte aan een hippe retro camera met minder knoppen en een Leica-look dat niet meer compatibel is met hun heel systeem van lenzen en accessoires.

De Leica heeft geen autofocus, wel een vreemd toestel om als referentie te gebruiken voor een snelle accurate sport en journalistieke camera die al jaren maximaal probeert uit te pakken met o.a. AF en veelzijdigheid - samen met de Canon competitie. Met het topmodel naar een retro manuele meetzoekercamera switchen, is economisch sucidaal voor Nikon.

Voorlopig is de Nikon Df de enige fullframe Nikon in een "nostalgisch" design.
Er zijn al wel wat meer geruchten, van onder andere nikonrumours:
•New 20MP FX sensor
•4k video
•173 autofocus points (update: new focusing module with larger coverage)
•Native high ISO of 102,400
•15 fps
•Body design similar to the D4s
•Announcement expected in late 2015 or in early 2016.
http://nikonrumors.com/20...ors+%28NikonRumors.com%29
De consumentenlijn is al hevig gepgrade. De meer professionelere reeks ook (D750, D810), dus het is niet verwonderlijk dat de top of the line nu aangepakt word.

Zou leuk zijn als dit ook nog een beetje de prijzen van de huidige D750 en D810 positief benvloed, maar dat zal helaas niet het geval zijn denk ik :)
Nikon is uiteraard al voordat ze de D4s introduceerden begonnen aan het ontwerp van de D5. Dit alleen maar een aankondiging om de troepen stil te houden vanwege ontwikkelingen bij de concurrentie.
Er kan wel degelijk iets verbeterd worden aan de D4s; Vergeleken met de d810 is het zeker niet in alle opzichten de betere camera.
Video zal sterk verbetert worden en in combinatie met de nieuwe 24-70 VR lens heb je dan een ook een heel goede video camera, en dat is tegenwoordig heel belangrijk voor pers mensen.
Prijs voor originaliteit van de naam krijgen ze ook niet D5 ... 5D Canon.. :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True