Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

In reactie op de slechte verkrijgbaarheid van hdd's na recente overstromingen in Thailand verhoogt OCZ zijn ssd-productie. Volgens ceo Ryan Petersen schakelt zijn bedrijf een externe productiefaciliteit in om aan de extra vraag te voldoen.

Western Digital S25 enterprise harde schijf rechtopstaandDat meldt storagereview. Petersen zou naar enkele grote klanten gecommuniceerd hebben dat het bedrijf in staat zal zijn om aan de eventuele extra vraag te voldoen, nu er wereldwijd een tekort aan harde schijven is. OCZ schakelt daarvoor productiefaciliteiten van SMT Manufactering in.

Als gevolg van overstromingen in Thailand sinds begin oktober kunnen verschillende hardeschijffabrikanten niet meer aan de vraag voldoen. Fabrieken van onder andere Western Digital, Seagate, Toshiba en Hitachi zouden getroffen zijn. Als gevolg daarvan zijn de prijzen van harde schijven in de laatste weken flink gestegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Mijn OCZ is gisteren overleden. Een Agility 2 240GB. Schijnen veel last van te hebben. Dus maar RMA opgestuurd, naar Azerty. Dus verwacht dat het wel goed gaat komen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 8 november 2011 21:23]

Om bij dit verhaal maar even aan te haken: Koop gn Sandforce/OCZ SSD!

Dat mag ongenuanceerd klinken, dus verdient de nodige toelichting:

OCZ gebruikt voornamelijk Sandforce NAND controllers in zijn SSDs. Deze controller heeft een enorm slechte reputatie op het vlak van betrouwbaarheid; Sandforce SSDs sterven massaal en hebben veel problemen met corruptie resulterende in Blue Screen of Deaths (BSOD).

SSDs met een Intel of Marvell controller, zoals de populaire Crucial M4, hebben een veel betere reputatie en hebben geen last van massale uitval.

Waarschijnlijk is marketing een goede reden waarom Sandforce SSDs hl goed verkopen. Neem bijvoorbeeld een OCZ Agility 3 60GB. Deze krijgt een gespecificeerde snelheid van 500MB/s mee, terwijl hij met oncomprimmeerbare data slechts 75MB/s kan verwerken. Als je als consument dan de Agility 3 met een Crucial M4 of Intel SSD vergelijkt, denk je al snel dat je Sandforce/OCZ veel sneller is. Dat is in werkelijkheid niet zo.

Doordat alternatieven als Intel en Crucial (Marvell controller) een veel betere reputatie hebben en veel minder problemen hebben, is dit een veel betere keuze dan een Sandforce SSD. Hopelijk kan bovenstaande waarschuwing mensen weerhouden om 'snel even' een Sandforce/OCZ SSD aan te schaffen. Ons OM-forum staat vol van meldingen van overleden Sandforce SSDs, terwijl een overleden Crucial of Intel stukken zeldzamer is. Voordat je tot aankoop overgaat doe je er dus goed aan om jezelf goed te laten informeren en je niet laten verleiden door de misleidende specificaties van Sandforce/OCZ!

Aanvulling: OCZ SSDs zijn ook niet (altijd) goedkoper dan Crucial M4 bijvoorbeeld:
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 60GB

Voor meer informatie over de (on)betrouwbaarheid van OCZ SSDs met Sandforce controller, zie deze topics op het OM-forum:
[BBG aanschaf] SSD
Het grote SSD topic ~ Deel 9

[Reactie gewijzigd door CiPHER op 8 november 2011 17:46]

het probleem zit hem over het algemeen bij de gebruikers die tonnen met zogenaamde tweaks uitvoeren om er maar leuk in een benchmark uit te zien maar die wel de ssd om zeep helpen.
dan heb je nog de mensen die domweg defragmentern oen de indexer en cleanup aan hebben staan wat sinds vista ENORM veel schijfvbewerkingen uitvoerd.

ik hebmijn revodrive al een jaar en op compatibilitijds problemen na werkt het perfect zelfs zonder de opschoon features die de revodrive mist draait ie nog prima en op volle snelheid (470/530 van de 480/540 ).

ssd is nieuw en een hoop mensen en hun OS gebruiken het simpelweg verkeerd.

verder vergeet je te vermelden dat er vele malen meer sandforce ssd's verkocht worden dan intel en marvel ssd's waardoor het mischien lijkt dat er meer kapot gaam maar tevreden mensen klagen niet.
het is dus ook lastig om dit in procenten te zien omdat wij die simpelweg niet krijgen maar ik denk dat het wel meevalt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 8 november 2011 17:30]

Nou computerjunky moet je toch beter kijken, als je naar Newegg ga zie je dat veel meer mensen problemen hebben met de Sandforce controllers dan met de Marvell Controllers.


Van de 154 reviews van de OCZ Agility 3 120GB hebben:

35 mensen een 1 gegeven 23%
13 mensen een 2 gegeven 8%


Van de 316 reviews van de OCZ Vertex 3 120GB hebben:

72 mensen een 1 gegeven 23%
31 mensen een 2 gegeven 10%


Van de 151 reviews van de Intel 510 SSDSC2MH120A2K5 hebben:

10 mensen een 1 gegeven 7%
1 persoon een 2 gegeven 1%


Van de 171 reviews van de Crucial CT128M4SSD2 hebben:

13 mensen een 1 gegeven 8%
2 mensen een 2 gegeven 1%


Maar natuurlijk doen de OCZ mensen zogenaamde tweaks uitvoeren die wel de ssd om zeep helpen, en die domweg defragmentern oen de indexer en cleanup aan hebben staan, en dat doen alleen de mensen die OCZ koppen natuurlijk |:( , de mensen die SSD's koppen van Intel en Crucial zijn natuurlijk slimmere mensen 8)7

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 november 2011 18:25]

zoals al gezegd tevreden mensen zie je niet terug om een rating te geven dus zijn ratings op sites nutteloos omdat ze eenzijdig zijn en niet de volle 100% van de verkopen vertegenwoordigen.
mensen die blij zijn met hun snellere schijf zien geen rede om terug te keren naar een site om een rating positief in te vullen.
Dat gaat toch voor alle SSD's op? De enige vergelijking die AmigaWolf maakt is tussen Sandforce vs Marvell. En daarin heeft hij een aardig punt.
nou bij mij komt het er niet in blije mensen klagen niet en zijn dus ook minder snel geneigd een revieuw te maken.

een echt markt onderzoen zou nodig zijn om te onderzoeken hoeveel % er nou daadwerkelijk sneuvelt en waardoor en dat moet weer in lijn gebracht worden met het aantal verkochte exemplaren zolang dat niet gebeurd is het compleet niet relevant wat mensen in een review zeggen aangezien het blije deel van de mensen niet vertegenwoordigd is.
Nee maar als je aanneemt dat iemand met een kapotte schijf sneller een rating geeft dan iemand met een goede schijf, en je ziet bij schijf 1 1000 ratings en bij schijf 10 ratings geeft dat wel wat aan ;).
@computerjunky
Voor elk slecht product vind je ook tevreden gebruikers.
Ik ben tot nog toe tevreden van mijn OCZ ssd's (4 stuks in totaal), allemaal vertex en vetrex 2, allemaal nog heel hoewel eentje wel al degradatie vertoont volgens het tooltje.
Ik ben het helemaal met je eens dat de genoemde cijfers statistisch zo goed als geen waarde hebben.
Toch ben ik wel overtuigd door de cijfers en de massale forumpost hierboven gepresenteerd door bezorgde community leden (waarvoor dank CiPHER, AmigaWolf ea).
IK koop geen OCZ meer.
Jij gaat je gang hoor :) al heb ik nog een oud gezegde voor je klaar: waar rook is, is vuur!

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 9 november 2011 01:17]

Ik heb op mijn Vertex 2 nooit een benchmark gedraait en toch heb ik 4 keer ze RMA moeten sturen. De 4e keer heb ik dan gekozen voor een upgrade naar de Vertex 3, sinds dien nog geen problemen. Als deze stuk gaat, geen OCZ meer voor mij, kheb genoeg geduld gehad.
Zever. OCZ ssd's die gewoon niet meer gedetecteerd worden vallen echt niet onder user abuse met tweaks en tools en wat benchmarks runnen.

OCZ wordt in meerdere winkels buitengegooid wegens tonnen RMA. Full refund van OCZ is leuk, maar klanten die telkens met dezelfde shit terug binnenkomen is niet leuk voor de winkel of de klant.
verder vergeet je te vermelden dat er vele malen meer sandforce ssd's verkocht worden dan intel en marvel ssd's
bron?

onder tweakers in ieder geval niet velen malen meer. Eerder een gelijk aantal.
Geldt dit ook voor de Vertex 2 met oudere Sandforce controller? Veel laptops zijn nog SATA 300 hebben geen SATA 600 schijf nodig.
De eerste versie van de Vertex 2 met 34NM geheugen had weinig last van uitval. Toen de nieuwe Vertex 2 serie met 25NM geheugen gekomen is begon de ellende pas echt.
Ik heb zelf de 34NM 120GB versie en ben er enorm tevreden mee (iets ouder dan een jr nu). Maar hieronder verteld iemand dat het om de controller gaat en niet het geheugen dat problemen geeft. Wat maakt het dan uit of het 34 of 25NM geheugen zou zijn?
Ik ben zelf begonnen met een OCZ Vertex 2 - 90Gb 34NM verise. Die heb ik ruim een jaar zonder problemen gebruikt en daarna doorverkocht om een OCZ Vertex 3 - 120Gb aan te schaffen. Ik heb 2 stuks OCZ Vertex 3 - 120GB gehad. Telkens kon ik na een paar weken al terug naar de winkel om ze om te ruilen wegens storingen. Beide SSD's heb ik zo een keer of drie kunnen omruilen. Nu ben ik overgestapt naar 2 stuks Crucial M4 - 128Gb die het zonder problemen doen.
Dat zou betekenen dat andere fabrikanten daar ook last van hebben: dat is onwaar.
De eerste versie van de Vertex 2 met 34NM geheugen had weinig last van uitval. Toen de nieuwe Vertex 2 serie met 25NM geheugen gekomen is begon de ellende pas echt.
Dus dan geef je toe dat het niet aan de Sandforce controller ligt maar aan de geheugen.
De Vertex 2 is de onbetwiste koning van slechte Sandforce SSD's.
Die dingen vallen echt met de bosjes neer en OCZ heeft ook nog eens een 2de en 3de versie in de omloop gebracht die ook nog eens minder snel waren.
Bron? Ik kan niet snel problemen vinden met de SF1220 die erin zit. Wel SF22xx
Na anderhalf jaar heeft mijn vertex 2 me nog nooit in de steek gelaten. :-)
Waar ik werk verkochten we behoorlijk veel OCZ SSD's. Inmiddels zijn we daar compleet van afgestapt en verkopen wij vrijwel alleen nog Intel of Crucial. Van wat ik tegenkom gaat ongeveer 10 to 15% van de OCZ SSD's binnen een half jaar kapot.
+1, we hadden 5 OCZ Solid 2 schijven (verbeterde JMicron controller) voor embedded systemen, 3 zijn er al RMA en gecrediteerd wegens onherstelbare controller fout, 1 gaf een paar maanden terug forse problemen en ligt nu uit bedrijf en uit garantie. 1 werkte nog, maar is preventief vervangen. In plaats daarvan hebben we nu 6 Intel V 40GB SSD's in dezelfde embedded systemen, nog 0 met problemen tot zover. Het is een kleine populatie, maar te gek voor woorden natuurlijk. Als de fabrikanten hierover blijven zwijgen moet desnoods de EU ze maar verplichten dit soort betrouwbaarheidsgegevens inzichtelijk te maken.
Hij heeft over Sandforce OCZ schijven dus je verhaal is helemaal niet van toepassing |:(
Vreemd eigenlijk. Als die SSD-chips echt zo gevoelig zijn voor doorbranden oid, wordt het dan niet eens tijd om een hardware-mechanisme in te bouwen die de kapotte delen buiten werking stelt? Of moet zo'n ding altijd van begin naar eind addresseerbaar zijn? Volgens mij zou je een hele SSD schijf intern kunnen opdelen in blokken die bij correct gebruik alleen maar afzonderlijk kapot kunnen gaan en nooit allemaal tegelijk. Als de controller dat zelf regelt hoeft de gebruiker het niet eens te merken totdat er echt schade optreedt en de totale capaciteit dus kleiner wordt.
Ik geloof er maar weinig van dat dat kapotgaan een niet op te lossen probleem is. Het lijkt er meer op dat de levensduur bewust beperkt wordt gehouden om de groei in de storage-markt te handhaven.

[Reactie gewijzigd door blorf op 8 november 2011 18:04]

Het is meestal de controller die stuk gaat, dat is het probleem net. Ssd's hebben al technologien aan boord om versleten geheugencellen niet te gebruiken, maar als de controller de geest geeft heb je er natuurlijk weinig aan...
Dat zou kunnen, maar de controller is volgens mij een normale chip. Waar slaat het op dat die kapot gaan? CPU's of andere mainboard chips doen dat toch ook niet vaak?
Ik ga ervanuit dat OCZ zijn chips lichtelijk overklokt om in de benchmarks net wat beter uit te komen dan de concurrenten.

Dat lijkt mij de enige verklaring.

Daarbij opgeteld de iets mindere kwaliteit die OCZ gebruikt zou het dus kunnen dat dit de reden is.

Want de chip wordt gewoon zoals andere chips gewoon bij TSMC of zo gebakken, het lijkt mij niet dat er "slechte silicium" is gebruikt of zo.
Dit soort technologie wordt toegepast in chips die gemaakt worden voor satellieten/ruimtevaart of andere stralingsintensieve omgevingen.

Er zit 1 nadeeltje aan: dat soort chips zijn 10 to 100x duurder. Dat wil een consument dus niet...
Heel vreemd inderdaad. Ik hoop dat ik dan n van de gelukkigen ben, aangezien mijn complete systeem op een Sandforce controller SSD draait. Tot nu toe zijn de prestaties voortreffelijk. Help me hopen
Ach... en toch heb ik tot nu toe thuis 3 OCZ ssd's met sandforce controller liggen en allen doen het pri-ma.....
Ik kan bovenstaande verhaal enkel bevestigen, bovendien is het service-niveau bij OCZ ook beneden pijl (ze raken rustig mijn USB-stick kwijt). Mijn Vertex III was ook d.o.a.
Ik heb met mijn vertex 3 nog geen problemen, maar die bonjour ik fijn terug onder garantie als hij stuk gaat, tegen die tijd zal hij dan waarschijnlijk worden omgeruild tegen iets beters, er zit tenslotte 2 jaar garantie op.
Er zit zelfs 3 jaar garantie op.
Ik heb zelf ook een Agility 3 SSD van 60GB en ben er qua snelheid best tevreden over.
Heb wel wat vastlopers en BSOD's gehad, maar dat is inmiddels verholpen door de laatste firmware update (v2.15) meuk: Agility 3, Firmware 2.

OCZ is nu eenmaal flink goedkoper dan Intel en qua kwaliteit zullen ze misschien steekjes laten vallen, maar omdat OCZ zo goedkoop en populair is kun je verwachten dat je vaker problemen op fora tegenkomt. Om nu te zeggen dat je geen OCZ SSD moet kopen vind ik te ver gaan.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 8 november 2011 17:39]

OCZ is niet voor niets begonnen met SSD drives met Indilinx controllers.

nieuws: OCZ introduceert 'Octane'-ssd met nieuwe Indilinx-controller

Ik ben zelf ook overgetapt op Intel na problemen met OCZ SSD's. En zover ik gezien heb zijn er problemen met alle Sandforce controllers, dus niet alleen OCZ.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 8 november 2011 19:18]

+1 De betrouwbaarheid is bij OCZ ver te zoeken.
+1 De betrouwbaarheid is bij OCZ ver te zoeken.
Niet veralgemen, het gaat hier over Sandforce controllers en die zijn niet enkel bij OCZ te vinden.
Ook onze Agility 3 60GB is 2 dagen terug overleden. RMA dan maar... hij heeft 4 maanden geleefd. R.I.P.

PS: Het is zeker alleen mogelijk een vervangend exemplaar te krijgen van OCZ? Ondanks dat de sandforce controller die ze gebruiken de neiging heeft snel kapot te gaan. Elke 5 maanden m'n PC formatteren zie ik namelijk niet zitten als consument... Of zijn er andere mogelijkheden?
Zou dit willen zeggen dat de prijzen misschien wat gaan dalen? Momenteel ben ik aan het twijfelen een ssd aan te schaffen, maar dit zou wel de doorslag geven!
Waarom zouden de prijzen van ssd's dalen? Er is een gestegen vraag, basis economie leert ons dat de prijs dan juist stijgt. Mss op lange termijn aangezien ze met meer inkomsten meer kunnen investeren in onderzoek naar goedkopere productietechnieken.
De prijs stijgt inderdaad als de vraag is gestegen, maar dit is slechts tot dat de fabrikant het aanbod verhoogt, dan kan de prijs terug dalen en zelfs onder het oorspronkelijke niveau gaan door de bekomen schaalvergroting (variabele kosten verhogen, maar vast kosten amper). Voor een doorbraak van de SSD-markt zal het misschien nog niet zorgen, daarvoor zal denk ik het productieproces nog moeten verbeterd worden.

[Reactie gewijzigd door asx245 op 8 november 2011 18:03]

Inderdaad. Op de lange termijn is een gestegen vraag vrijwel altijd goed voor lagere prijzen, omdat massamarkt producten nu eenmaal (veel) goedkoper zijn dan niche producten.

SSD's zitten nu een beetje op de rand van niche product en massamarkt. Als zometeen standaard in de meeste nieuwe PC's een SSD zit dan breken ze echt door naar de massamarkt en kun je lagere prijzen verwachten. De hogere HDD prijzen kunnen er toe bijdragen dat de transitie sneller verloopt.

Op de achtergrond hiervan zit ook de markt van flash chips. Daar was al veel langer vraag naar (SSD kaartjes, USB pennen, flash drives) maar de hoeveelheid flash chips die nodig zijn voor SSD's is zo groot dat ook hier een echte doorbraak in volume te verwachten is, die ook zal leiden tot structureel lagere prijzen.
Doordat de fabrikant nu een externe partij in moet schakelen om aan de extra vraag te voldoen denk dat de constante kosten ook aanzienlijk zullen stijgen en dit niet tot een merkbare prijsverlaging zal zorgen.

Toch hoop ik dat ook grote OEMs zich zullen gaan interesseren in ssd's, dit zal tot een zodanig afzetverhoging zorgen dat dit toch wel tot een aanzienlijke prijsdaling moet zorgen. Ik snap eigenlijk niet dat dat nog niet gebeurt is aangezien een ssd een vrij goedkope manier is om je performance te boosten. Het enige is natuurlijk dat consumenten al snel denken dat een grotere harde schijf beter is, hoewel die met een beetje juiste marketing wel op te lossen moet zijn.

@hier een tevreden gebruiker van een agility 2 3,5"

[Reactie gewijzigd door pientertje op 8 november 2011 21:37]

Waarom zouden de prijzen van ssd's dalen?
Schaalvergroting kan er ook voor zorgen dat de prijzen dalen, door groter in te kopen, meer producten waarover je de R&Dkosten kunt terugverdienen etc.

Of dat ook het geval is valt te bezien. Ik verwacht nog niet direct schokkende veranderingen in de zin dat SSDs zo duur worden als HDDs eerst waren voor de overstromingen.
Goede zet van OCZ ,maar de meeste mensen hebben tegenwoordig behoefte aan HD met grote opslag capaciteit ,en de SSD's boven de 250Gb zijn voor de meeste consumenten nog niet te betalen.
Deze is de goedkopste
pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 240GB

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 8 november 2011 16:57]

Dit bericht is dan ook waarschijnlijk uitgebracht om de OCZ aandelen koers omhoog te krijgen dan daadwerkelijk van nieuwswaarde te zijn.

SSD en HD zijn wezenlijk andere producten door hun prijs/capiciteit verhouding.

De OCZ koers staat al maanden erg laag door negatieve berichten over sommige producten (vergeet niet het mis-labelen van verschillende 34nm / 25nm geheugen types onder de Vertex 2 naam van vorig jaar)

http://www.anandtech.com/...ocz-vertex-3-review-120gb

[Reactie gewijzigd door madhapee op 8 november 2011 17:26]

Ja het zijn verschillende producten, maar SSDs zitten in een gat dat voorheen niet echt te vullen was. De toegangstijd van die dingen is ongekend laag vergeleken met wat we in het verleden konden krijgen.

Zelf verwacht ik dat de markt voor HDDs hier op zal reageren door minder te proberen op dit gebied te concurreren. Schijven zullen nauwelijks sneller worden maar wel groter en goedkoper. Dan zet je een snelle (kleine) SSD in je systeem voor de veelgebruikte bestanden en programma's en zet je de rest op een trage maar wel hele grote HDD.

Ook verwacht ik veel van hybrides. Die kunnen het management van welke bestanden snel toegankelijk moeten zijn (en dus op de SSD moeten) en welke meer op de achtergrond mogen staan (op de HDD) op zich nemen. Dit moet software toch beter kunnen dan een persoon met de hand...
Zou de stijging van de prijzen dan daadwerkelijk alleen te wijten zijn aan het afgenomen aanbod? Het lijkt mij dat de 'grote jongens' deze kans kunnen aangrijpen om net even een grotere marge te pakken op deze schijven. Wat ze ongetwijfeld ook wel nodig zullen hebben na de verwoestingen die het natuurgeweld heeft aangericht..
Er zal wel het nodige aan speculatie plaatsvinden. Grote fabrikanten zullen maar wat graag iets meer betalen om te voorkomen dat hun complete systeem productie stil komt te liggen.
Als de SSD's nu eindelijk goedkoper worden neem ik een SSD. Ik wil liever opslag dan snelheid. Windows op een 64gb ssd doet er bij mij max 2 dagen mee...
Misschien moet je eens kijken naar hoe je je dingen opslaat, waar, waarom e.d. Pak een nas of cloud storage of externe schijf, problem solved. Combineer twee, SSD + HDD, kan ook goed werken. Single disk en geen backup is altijd slecht, ook iets om aan te denken.
Heel logisch dat je een SDD neemt als je opslag wil i.p.v. snelheid.
"windows doet er 2 dagen mee" 8)7
Gezien de prijzen van gewone HD's door de tekorten konden ze nog wel eens goed gaan scoren ook. SSD wordt zo erg intressant en als ze nou ook nog wat aan de prijzen doen zouden ze wel eens een lekker afzet kunnen hebben.
De productie gaat omhoog, hopelijk kunnen door grotere aantallen de prijzen wat naar beneden. Dan denk ik dat het aandeel SSDs wel eens een stuk sneller omhoog kan gaan dan tot nu toe 't geval is/was.
reken er mar niet op en verder ga ik zeker geen ssd kopen omdat hdd's gewoon te duur zijn ik wijger om te hoge prijzen te betalen (ssd's zijn de laatste tijd ook gestegen in prijs door de euro/dollar die even op 1.31 stond en nooit meer omlaag gegaan nadat de euro herstelde)
ik hoop dat vele mensen er hetzelfde ver denken aangezien mensen die het wel kopen de prijs goedpraten en de mensen met die wel de waarde van geld inzien benadelen door hun aankoop.
zoals je weigert je comments door een spell-checker te jagen?
Kijk eens naar dit grafiekje en wijs ons dan eens aan waar die prijsverhoging precies zit.
De een zijn "dood" is de ander zijn brood...

Dat HDD's nu zo duur zijn kan voor de SSD-markt wel goed zijn, het verschil HDD/SSD wordt steeds kleiner nu. De Keuze voor een SSD wordt steeds aantrekkelijker, ik zit er ook al een tijdje naar te kijken :)
ja, ik ook. hopelijk worden ze rond 80 cent per gb (120-130 GB) kan ik er ook een aanschaffen voor mn gamesysteem :D en zal je zien dat de hdds over 3 jaar de winkel uit zijn
Zolang er geen 3TB SSD's zijn voor 100 gaat de HDD blijven verkopen.
Er zijn ook geen 3TB HDD's voor 100 :P

De ideale situatie (momenteel) is mijns inziens een combinatie van ssd en een hdd, dus een relatief kleine systeemschijf (60-120GB) en een grote hdd daarnaast. Zo heb ik het nu in mijn laptop (Lenovo W500) voor elkaar: 120GB Intel 320 SSD en een 500GB hdd daarnaast.

Je zou trends kunnen doortrekken van de euro/GB prijs van SSD's en HDD's om te zien wanneer we SSD's voor de prijs van een HDD kunnen kopen, maar ik vermoed dat dat nog wel wat jaartjes gaat duren :Y)

Ik heb een Vertex2 en een Vertex3 in mijn htpc's zitten, die doen het allebei nog prima. Ze schrijven natuurlijk ook niet zo heel veel, dus wellicht dat dat mijn redding is...?

Wat doet OCZ eigenlijk als je je kapotte SSD opstuurt? Weer zo'n buggy ding terugsturen of hebben ze de kwaliteit inmiddels onder controle? :X

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 8 november 2011 19:09]

...
Wat doet OCZ eigenlijk als je je kapotte SSD opstuurt? Weer zo'n buggy ding terugsturen of hebben ze de kwaliteit inmiddels onder controle? :X
Je krijgt een 'refurbished', wat volgens mij zoveel betekent als 'reflashed', want dat is hun standaard antwoord op de meeste complete drive failures. DOA's komen voor, dus QA lijkt nog steeds dodgy.
De hele point van het verhaal is natuurlijk dat de HD prijzen gestegen zijn door tekorten op de markt. Dus ja, nu heb je geen 3TD HD's van 100 euro, voor de tekorten er waren wel.
Ze moeten enkel al de productie verhogen om hun eigen SSD's te vervangen aangezien die bij bosjes kapot gaan. Doe jezelf een plezier en voordat je een SSD aanschaft kijk dan hier voor advies [BBG aanschaf] SSD en op www.newegg.com voor ervaringen van Amerikaanse gebruikers. Kijk niet alleen naar de eieren want sommigen geven ook een hoge score ondanks dat hun schijf het maar een week heeft uitgehouden :).

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 8 november 2011 17:16]

Groot gelijk hebben ze, dit is d kans voor de SSD-producenten. De prijs nog een beetje proberen te drukken door de productie op te voeren en het is al heel snel rendabel om toch maar die SSD te nemen ipv een nieuwe harde schijf.
Ik kan niet geloven dat er veel mensen zullen zijn die nu ineens een SSD zullen gaan kopen, i.p.v. een HDD. SSD's zijn nog steeds duurder, en bieden minder opslagcapaciteit. Ik heb hier een zopas overleden Samsung schijf liggen van 1TB.
Echt niet dat ik nu maar een SSD ga halen.

Dit is gewoon een marketingpraatje van OCZ, om zichzelf even in de schijnwerpers te plaatsen. Alsof zij nu de reddende engel zijn... Een HDD met een SSD vergelijken is nog steeds appels en peren vergelijken. Wat een nonsens dit...