Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 173 reacties

Nederlandse webwinkels hebben de prijzen van harde schijven in de afgelopen weken flink verhoogd. Vooral van populaire modellen blijkt de gemiddelde prijs omhoog te schieten. In sommige gevallen is bijna sprake van een verdubbeling.

Sinds 2009 leken de prijzen van traditionele harde schijven in een vrije val te zijn geraakt. De enorme daling van de gemiddelde prijs per gigabyte opslag is in de afgelopen weken echter nagenoeg tenietgedaan door een enorme prijsverhoging van harde schijven.

Uit onderzoek van Tweakers.net op basis van gegevens uit de Pricewatch blijkt dat de gemiddelde prijs van een harde schijf in de afgelopen weken met enkele tientallen procenten is verhoogd. De prijs van een 2TB-Samsung EcoGreen-schijf, momenteel de populairste harde schijf in de Pricewatch, is sinds eind augustus bijvoorbeeld met bijna 74 procent gestegen. Dit schijfje kostte eind augustus nog 69 euro, maar daarvoor moet inmiddels gemiddeld 113 euro worden neergeteld.

Bij andere populaire harde schijven is een soortgelijke prijsstijging te zien. Zo is de 1TB-versie van de Samsung Spinpoint F3 in slechts enkele weken met ruim 76 procent in prijs gestegen. Dit model kostte eind augustus gemiddeld 51 euro, terwijl de prijs inmiddels is opgelopen tot 90 euro. De prijsstijging van de 2TB-Western Digital Caviar Green is nog exorbitanter. Deze harde schijf kostte eind augustus nog 69 euro, terwijl die prijs nu gestegen is tot 132 euro. Dit komt neer op een stijging van 91 procent.

Een andere opvallende constatering is dat de verschillen in prijzen die diverse webwinkels voor een harde schijf rekenen, fors groter zijn geworden. Begin oktober zat er bijvoorbeeld 30 euro verschil tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder van de 1TB Samsung Spinpoint F3, terwijl dat op het moment van schrijven is opgelopen tot 119 euro. Van gebrek aan voorraden lijkt vooralsnog geen sprake te zijn.

Oorzaak van de enorme prijsstijging zijn de overstromingen die Thailand hebben getroffen. Thailand is na China de grootste hdd-exporteur. Zo heeft Western Digital, de grootste fabrikant van harde schijven wat aantallen betreft, een groot deel van zijn fabrieken in Thailand. Behalve hdd-fabrikanten is ook een aantal toeleveranciers van hardeschijffabrikanten door de moesson getroffen, evenals Canon en Sony.

Gemiddelde prijs hdd's

Op foto's die Tweakers.net ontving is de omvang van de overstroming voor de Western Digital-fabriek te zien.

Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (173)

1 2 3 ... 7
Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat de prijzen naar beneden gaan.

Wat ik wel frappant vindt, zover ik heb onderzoeken, is dat alleen WD, Seagate en Toshiba fabrieken getroffen zijn, oh en Hitachi ook.

Toshiba: 2 fabrieken staan in 2m diep water

Seagate: Factories are fine, Suply chain is disrupted.

"Based on our current assessment of the external component supply chain, we expect to ship between 40 million and 50 million units in the December quarter. Given the volatility in the supply chain, which will impact mix and volume, we cannot provide a meaningful revenue estimate at this time," said Mr.Luczo.

Provided that the issues with external components get resolved, no other problems occur and Samsung's HDD business acquisition proceed as planned, Seagate will be able to increase its production capacity to 60 million hard drives by the end of Q4 2011 and boost that number by 10 million in Q1 2012.

Western Digital: The flooded buildings in Thailand include Western Digital’s HDD assembly test and slider facilities, where a substantial majority of its slider fabrication capacity resides.

http://1876.voxcdn.com/wp...10/image012-verge-800.jpg

Samsung: Not affected by Thailand floods.


De enige die zwaar getroffen is is Western Digital de rest heeft weinig problemen. En Samsung al helemaal niet. Storm in een glas water is mijn idee.

Prijsstijgingen zijn naar mijn mening absurd te noemen.


Wat vooral opvallend is, is dat Samung HD's divisie is opgekocht door Seagate. En dat WD de storage divisie van Hitachi gaat overnemen. Dus blijven er nog twee HD fabriekanten over in de wereld.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 27 oktober 2011 13:43]

Storm in een glas water is het echt niet. De vraag in Q4 is vaak evenredig aan het aanbod, zo niet groter. Als er dan ineens een groot percentage van beschikbaarheid wegvalt, ontstaan er overal tekorten. Vooral OEM's gaan dan op de open markt op zoek naar HDDs. Die betalen gerust 2 keer de prijs, anders kunnen ze helemaal niets produceren. Zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken die de prijzen omhoog helpen, wat uiteindelijk terug te relateren is aan het vraag en aanbod principe.
Gevolg kan dus ook zijn dat de prijzen straks weer veel harder dalen omdat opnieuw opgestarte fabrieken weer graag omzet willen draaien en het uiteindelijke prijspijl lager uit komt dan als er niets gebeurd was.
Dat denk ik niet. De productiecapaciteit zal over enige tijd wel weer hersteld zijn, maar fabrikanten kunnen niet even een inhaalslag plegen door de productie een half jaartje te verdubbelen. Dat zou namelijk grote investeringen betekenen in extra productiefaciliteiten, maar die zijn alleen zinvol als de vraag blijvend veel hoger is dan het aanbod.
Ik verwacht dan ook dat prijzen na deze scherpe stijging, slechts geleidelijk aan zullen dalen tot er weer een nieuw evenwicht gevonden is tussen vraag en aanbod.
Zie hier onder de prijs wijziigingen bij een willekeurige grote Nederlandse distributeur. Binnen 10 dagen ruim 3x zo duur geworden. Prijzen zijn ex BTW en voor de WD20EARX.

27-10-2011 171.3
27-10-2011 171.30
27-10-2011 171.30
26-10-2011 171.30
25-10-2011 118.70
24-10-2011 123.40
21-10-2011 93.50
20-10-2011 71.96
19-10-2011 62.31
18-10-2011 61.84
17-10-2011 56.33
Met alle respect, maar zo heel groot is die distri toch niet aangezien de 3 grootste op dit moment 118.70 hanteren en respectievelijk 7 stuks voorradig hebben.

Los van dit is het an sich grappig hoe er nu gereageerd wordt. Deze stijging was vorige week namelijk al bekend (poste vorige week donderdag al een waarschuwing hierover op linkedin en twitter).

Een update welke ik zo 123 in de reacties nog niet voorbij heb zien komen is dat het naar verwachting nog tot maart 2012 gaat duren voordat de prijzen en voorraden weer normaal zijn..
Hij haalde z'n prijzen bij Copaco vandaan, en volgens mij ik weet wel zeker, dat Copaco zelfs de grootste leverancier/importeur is die Nederland kent.
Als je nog een betaalbare WD20EARS zoekt kun je beter de externe 2 TB Elements Desktop nemen. Die is voorlopig nog een stuk goedkoper en bevat ook de betreffende harddisk die er eenvoudig uit te halen is. ;)
Bij één van mijn std. leveranciers is diezelfde HDD momenteel ¤ 149,90 maargoed, Copaco zit ook met 'te vers geímporteerde meuk'. Wellicht toch n's kijken tussen de wat kleinere leveranciers en importeurs ? ;)

/ Correctie op 28-10-2011 12:50 uur /
Inmiddels is deze harddisk niet meer leverbaar bij mijn leverancier en uit het assortiment verdwenen. Zoals ik her en der al aangeef verdwijnen steeds meer HDD's wegens onbekende levertijden.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 28 oktober 2011 12:50]

"Van gebrek aan voorraden lijkt vooralsnog geen sprake te zijn"
dus maken we maar misbruik van de situatie,en gooien de prijzen al bij voorbaat omhoog !! 8)7

[Reactie gewijzigd door Biertje? op 27 oktober 2011 12:33]

Om een gebrek aan voorraad te voorkomen lijkt me... Niemand wil dat die prijzen straks extra lang zo blijven omdat er een gat in de aanvoer is geweest terwijl de prijzen gelijk waren gebleven. Doordat de prijzen nu wel hoger zijn, kopen minder mensen harde schijven en dus kunnen de prijzen straks weer gewoon naar beneden zonder dat er grote voorraad problemen zijn ontstaan.
Als de verkopers de prijs niet omhoog doen kunnen ze hun voorraad ook minder goed vervangen. Want voor de nieuwe voorraad moeten ze ook meer betalen. Op deze manier kunnen ze eerst de winst realiseren door de hogere prijs te innen in plaats van eerst zelf geld voor te schieten voor duurde hd's (en rentenadeel hebben) en dan dure hds te verkopen met het risico dat ze weer goedkoper en je ze moet afwaarderen, waardoor ze ook die hogere prijs niet meer krijgen.
Door de prijsverhoging schuiven de verkopers een stukje risico van zich af, wat aangezien de concurrentie in de webwinkelbranche logisch is.
"Van gebrek aan voorraden lijkt vooralsnog geen sprake te zijn"
dus maken we maar misbruik van de situatie,en gooien de prijzen al bij voorbaat omhoog !! 8)7
Ja inderdaad, zeker als je bedenkt dat de Spinpoint HDD's van Samsung helemaal niet uit Thailand komen maar uit Zuid-Korea en China. Bron: www.productfrom.com/company/Samsung
Het lijkt er dus op dat andere fabrikanten misbruik maken van de situatie van WD om hun prijzen (en dus de winstmarge) te verhogen.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 oktober 2011 13:24]

Alleen is er algehele schaarste door het wegvallen van de Thaise fabrikanten. Dus ook Samsung zal straks ws niet meer aan de vraag kunnen voldoen.
De wet van vraag en aanbod is geen misbruik.
Denk dat de gemiddelde prijzen ook moeilijk zijn te bepalen daar veel webshops niet eens uitleveren voor de prijs die nu vermeld staat.
Een gemiddelde prijs over shops die wel kunnen leveren zou een eerlijker beeld kunnen opwerpen.
Sorry hoor, maar wat voor 'n hekserij is dit nou weer? :/

Edit:

Nou ja, ik snap 't wel maar dan nog vanuit het standpunt van de fabrikant en het gezeur tussen vraag/aanbod maar 90 euro voor 1 TB!? Dat is je reinste krankzinnigheid te noemen. Zelfs RAM is nooit zo duur geweest en als je daarvan de prijzen bekijkt..

[Reactie gewijzigd door RavonsDaro op 27 oktober 2011 12:33]

Je loopt duidelijk nog niet zo lang mee in IT-land.. Mijn eerste harddisk kostte 800 gulden, omgerekend 375 Euro en had een capaciteit vanmaar liefst 4 Megabyte (Rotating Memory RMS-504).. 5 1/4" full height MFM. De eerste 1GB harddisk die ik in handen kreeg (Seagate, 5 1/4" full-height SCSI) kostte destijds 5000 gulden, dus iets van 2200 Euro.

.. Now get off my lawn!
Als je het artikel nou werkelijk had gelezen, had je ook wel begrepen dat het komt door de overstromingen in Thailand...
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad zo naief bent om te geloven dat dit enige invloed heeft op de huidige voorraad die al weken/maanden opgeslagen ligt in magazijnen en loodsen.
Het is gewoon een kwestie van de prijs opdrijven omdat verkopers nu een flauw excuus hebben en goedgelovige tweakers er met open ogen intrappen.

Een jaar of tien geleden was er een aardbeving in Taiwan (waar veel geheugen vandaan komt) en op dezelfde ochtend gingen de prijzen bij sommige winkels als direct omhoog.
Alleen een lokale winkel die het nieuws van de aardbeving niet had meegekregen verkocht zijn goederen tegen normale prijzen.
Zou het geen speculatie van de tussenhandel zijn? In het artikel staat dat van een tekort geen sprake is.
Simpel. De vraag is even groot gebleven terwijl het aanbod is afgenomen. Leidt automatisch tot een prijsstijging. De meest basic economie die er bestaat.
Van gebrek aan voorraden lijkt vooralsnog geen sprake te zijn.
Dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar als de voorraden nog afdoende zijn is het vreemd dat nu al de prijzen zo erg de hoogte in gaan.

Ik zou nu even de kat uit de boom kijken, want dit is wel een heel erge prijs stijging.
T.net trekt helaas de verkeerde conclusie op het gebied dat er vooralsnog geen sprake is op het gebied van voorraden.

Er is juist een enorme schaarste aan het ontstaan. Zo verwachtte men 175 MIO HDD's te kunnen produceren dit kwartaal (FY Q112) maar het worden er ruim 60% minder door deze overstromingen. De vraag neemt hierdoor niet met 60% maar bijna met 200% toe (zelfs de 175 MIO was niet genoeg geweest)

Al met al zijn deze hoge prijzen een schrikreactie op het feit dat niemand weet wat er op de lange termijn (zeker nog tot Q1 2012) gaat gebeuren qua voorraad. Verwachting is dat er nog tot eind dec niets meer uit de fabrieken van de leveranciers kan vertrekken ivm mega schade en transport problemen. Prijzen blijven dus op dit niveau (al zal het iets gaan zakken ivm het schrikeffect wat afneemt)

Kortom, spannende tijden.
Er is juist een enorme schaarste aan het ontstaan.
Dat betekent dus dat er nu nog geen voorraadproblemen zijn. Nagenoeg alle shops in de Pricewatch stellen de populairste schijven nog snel uit te kunnen leveren. Ook bij de groothandels zijn dus nog voorraden. We trekken dus helemaal geen verkeerde conclusie; de enige conclusie die getrokken kan worden is namelijk dat er *vooralsnog* geen voorraadproblemen zijn. Een andere conclusie kan er nog niet worden getrokken, omdat - zoals je terecht opmerkt - niemand weet wat er *straks* gebeurt. Wie weet wordt dat over enkele weken wel het volgende nieuwsbericht, maar vooralsnog blijkt nergens uit dat consumenten nu achter het net vissen (behalve met de prijs dan).
Toch zitten we op dit moment wel dicht bij het begrip schaarste, wat zou anders de reden zijn dat grote jongens als Alternate en in navolging in ieder geval 4Launch aangekondigd hebben dat klanten nog maar maximaal 2 schijven kunnen afnemen, zodat ze iedere klant kunnen bedienen. Zeker Alternate zit dicht op de fabrikanten en heeft als een van de eerste last van een zeer lage stock, dat hebben we ook aan de prijsstijgingen gezien die als eerste bij hen te zien waren en andere groten.

Wat de grote verschillen in de pricewatch betreft, dat is op zich niet meer dan logisch als prijzen zeer volatiel zijn. Zo zie je voor veel schijven dat de shops met de laagste prijzen het product helemaal niet meer op voorraad hebben en het zeer waarschijnlijk ook niet meer voor de genoemde prijs gaan uitleveren. De shops met eigen voorraden zitten dichter bij elkaar.

Daar komt ook bij dat bedrijven als Coolblue, die standaard grote voorraden hanteren in tegenstelling tot veel webshops, nooit de goedkoopste zijn, maar afgelopen maandag voor diverse schijven dat bijna wel waren. Dat hadden ze kunnen blijven, ze verkopen immers uit voorraad en hebben altijd al leuke marges op hun schijven. Maar in navolging van anderen hebben ze de prijzen diversen keren verhoogd (voor diezelfde voorraad). Ook zij willen hier een extra graantje meepikken.

Vorige week donderdag waren de eerste prijsstijgingen zichtbaar bij de groothandels en vanaf zondag ging het hard bij de webshops, ben benieuwd waar we over een week zijn. De grote fabrikanten en ook serverparken hebben zich vorige week al ruim bevoorraad maar we weten niet in hoeverre natuurlijk. Wel is het waarschijnlijk dat veel consumenten vanaf nu de hand op de knip houden wat harde schijven betreft en dat scheelt ook weer in de vraag.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 oktober 2011 14:27]

maar als de groothandel van de fabrikant te horen krijgt, dat er de komende tijd minder aanbod is zal de prijs wel degelijk toenemen. Zowel bij de groothandel als bij de shops. En dat zijn dan wel voorraadproblemen op langere termijn.
[...]
Dat betekent dus dat er nu nog geen voorraadproblemen zijn. Nagenoeg alle shops in de Pricewatch stellen de populairste schijven nog snel uit te kunnen leveren. Ook bij de groothandels zijn dus nog voorraden. We trekken dus helemaal geen verkeerde conclusie; de enige conclusie die getrokken kan worden is namelijk dat er *vooralsnog* geen voorraadproblemen zijn. Een andere conclusie kan er nog niet worden getrokken, omdat - zoals je terecht opmerkt - niemand weet wat er *straks* gebeurt. Wie weet wordt dat over enkele weken wel het volgende nieuwsbericht, maar vooralsnog blijkt nergens uit dat consumenten nu achter het net vissen (behalve met de prijs dan).
Ik weet vanuit mijn eigen werkervaring (zit erg dicht tegen de getroffen leveranciers aan) dat op dit moment er wel degelijk voorraad problemen zijn. De resellers welke nu nog voorraden hebben volgens de PW, hebben dit inderdaad maar dit is slechts een fractie van wat ze normaliter kunnen leveren of standaard op voorraad hebben rond deze maanden.

Zodoende mijn reactie, en beschouw mijn eerdere reactie niet als een aanval op T.net alleen is de informatie niet accuraat en up to date naar mijn idee.
Dat ligt aan wat je defineert als een voorraad probleem. Het aanbod is qua diversiteit (en aantallen) wel degelijk veel kleiner dan gebruikelijk. Als je alleen kijkt naar de groene status op de hardlopers, dan trek je de juiste conclusie.
Ook bij de leveranciers zijn inmiddels voorraad problemen opgetreden, zo zijn al een redelijk groot aantal harde schijven niet meer te krijgen of betaald men gewoon al ruim 150-175% meer qua inkoop.

Het maakt dan niet uit of men spreekt over leveranciers als Copaco, Bas, Compl, Wave etc. etc. overal is reeds in Nederland een schaarse ontstaan. Ik weet inmiddels ook van enkele leveranciers dat indicatoren die bij leveranciers en dus ook webwinkels '0' aangeven echt voor onbepaalde tijd geldt en niet zoals men veelal gewend is een periode van 1-3 werkdagen e.d.
Zelfs als er nog voorraad voor een half jaar ligt is het niet vreemd om de prijzen te verhogen. Als je concurrenten de prijs opschroeven met ¤ 50,- en jij met ¤ 40,- ben je alsnog goedkoper, maar pak je wel ¤ 40,- extra winst op je oude voorraad...

Het is niet netjes, maar wel de dagelijkse praktijk.
ook mensen met voorraad moeten de komende tijd overleven. die voorraad moeten ze dus langer mee doen omdat die langzamer word aangevuld. de prijzen verhogen als de voorraad al op is is natuurlijk te laat.
Van gebrek is weldegelijk al sprake voor grootgebruikers als PC fabrikanten. Ik werk zelf voor een bedrijf waar we veel embedded controllers gebruiken (1000+ per maand), en we hebben weldegelijk al te maken met het moeilijk leverbaar worden van hardeschijven.

Echter is het natuurlijk onzin dat de prijzen zo veel omhoog gaan. De fabrikanten zelf vragen momenteel een klein beetje meer voor de hardeschijven. Deze prijsverhoging ligt voor 95% bij de groothandels en webshops.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 oktober 2011 13:28]

Ze kopieren het gedrag van bv de Shell en BP.
Als die ook maar ruiken dat er een vat minder geproduceerd kan worden verhogen ze de prijs aan de pomp, maar doen dit niet andersom.....
Sorry hoor, maar wat voor 'n hekserij is dit nou weer? :/

Edit:

Nou ja, ik snap 't wel maar dan nog vanuit het standpunt van de fabrikant en het gezeur tussen vraag/aanbod maar 90 euro voor 1 TB!? Dat is je reinste krankzinnigheid te noemen. Zelfs RAM is nooit zo duur geweest en als je daarvan de prijzen bekijkt..
Euh 't setje ddr3 dat ik vorig jaar november kocht kostte me toen 300 euri..nu haal ik een béter setje voor nog geen 100 euro?
(Toegegeven, t zijn verschillende speedclasses, maar toch0

Ik kan me nog wel een een aardbeving herinneren in taiwan...dat was pas dure RAM ;)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 27 oktober 2011 17:04]

Check. Toen belden de importeurs zelfs de handelaren of ze nog voorraden hadden liggen... :9
90 euro voor 1 TB!? Dat is je reinste krankzinnigheid te noemen. Zelfs RAM is nooit zo duur geweest en als je daarvan de prijzen bekijkt..
Waar haal jij 1 TB RAM voor 90 euro? Stuur mij effe een linkje, want m'n 24 GB is wat krapjes, als ik ook een TB kan hebben.
er staat >zelfs< ram is nog nooit zo duur geweest.
hij vergelijkt het dus met ram

90 euro voor 1 tb aan opslaggeheugen. dat is een enorme toename aan prijs. zelfs ram prijzen zijn in de dure periode niet zo extreem gestegen
Ik heb het gevoel dat de HDD fabrikanten de overstromingen in Thailand gebruiken om weer wat meer winstmarge op hun harde schrijven te vragen omdat die lange tijd heel miniem is geweest.
Dat gevoel heb ik er ook een beetje bij, maar ja, je weet het nooit zeker. Als straks de fabrieken weer droog en schoon zijn, de productie gaat draaien zoals het hoort en voorraden weer op pijl zijn zal de prijs weer zakken. Daar gaan we vanuit als de fabrikanten een eerlijk spel spelen en nu maar hopen dat niet het "friettentsyndroom *" optreedt.

* friettentsyndroom: prijs van friet stijgt door een paar slechte aardappeloogsten en zakken daarna nooit meer (zelfs niet bij grote oogsten/voorraden/overschotten aan piepers)
Friettentsyndroom, leuke term, ben hier ook wel benieuwd naar het is natuurlijk wel erg makkelijk om die prijs hoog te houden als de consument er over een paar maanden aan gewend is . . .
Friettent is toch wel wat anders, je bestelt geen patatje via internet als je in Den Haag woont en de friettent in Groningen staat. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Op een gegeven moment willen de hdd fabrikanten/leveranciers toch de goedkoopste zijn in hun soort en concurreren met de andere fabrikanten. De prijzen zullen nooit blijven stijgen want de prijzen zakken al sinds de eerste hdd's werden verkocht.
Dit is tijdelijk, gewoon een kwestie van tijd en de prijzen zullen weer dalen.
Ja waarschijnlijk zullen ze niet zo snel meer zakken, hetzelfde zoals dat bij die boeren gaan. Ooohnee te veel regen, jaar erna oooohhnneee te droog... Zo komt er elk jaar een beetje bij de prijs, ze moeten in het begin gewoon al gemiddeld maken en niet van een perfecte situatie uitgaan. Dan kan de prijs ook hetzelfde blijven als er even een dipje is.
Het zijn niet de boeren, maar de tussenhandel en frietboer die het duur maken. Ons familiebedrijf verbouwd al 4+ generaties aardappels, uien, tarwe en dergelijke. De prijzen van aardappels waren 100 jaar geleden hoger dan nu. Boeren krijgen vandaag bijvoorbeeld tussen de 3 en 4 cent per kilo voor frietaardappelen.

Kortom er zit vanuit de aardappelboer gezien een cent aan aardappelen in een bak patat van een kwart kilo.

Dus niet zeiken op die boer a.u.b.
Friettentsyndroom, Harddisksyndroom, Orkaansyndroom (olieprijs)...
In alle gevallen stijgt de prijs binnen enkele wekens of soms zelfs dagen enorm.

De redenen lopen erg uiteen maar over het algemeen heeft het dezelfde oorzaak: door problemen, schaarste, onrust of natuurgeweld kan er blijkbaar ineens niet meer geproduceert worden tegen de lage prijzen (In Thailand zullen er vast wel een paar fabrieken (deels) onder water staan of er is minder personeel beschikbaar waardoor de productiesnelheid omlaag gaat) waardoor de prijzen met enkele centen stijgen. Natuurlijk wil hier iedereen een graantje van meepikken dus voor je het weet betaal je ineens een stuk meer betaald.

Voordat de prijs zakt (als die uberhaupt zakt) zijn we al snel enkele maanden verder en komen er geregeld smoesjes zoals inflatie, belasting enz. Op den duur is iedereen er weer aan gewend en doen we alsof er niks gebeurd is..... En dan komt de volgende prijsstijging ineens om de hoek kijken.
Die grafiek ziet er helemaal absurd uit. Lijkt me dat er wat fabrikanten ook wel hun kans ruiken om er gewoon wat profijt uit te halen. Akkoord: de wet van vraag en aanbod geldt hier, maar ik kan me niet inbeelden dat door een overstroming in Thailand bijna de helft van de wereldproductie HDD's stil ligt.
Ja maar dat gebeurd bij de Benzine prijs toch ook , als je op vakantie wilt dan gaat de liter ook met 3 tot 5 cent omhoog dat is dan zonder reden , deze prijs stijging heeft wel een reden.

Fabriek Western Digital.
http://www.mobile-harddis...digital-fabriek-thailand/

De productie aldaar ligt dus letterlijk stil.
Niet zo'n heel erg slecht iets, de schijven worden duurder terwijl de SSD prijzen zakken. Dat houd alleen maar in dat steeds meer mensen een SSD serieus kunnen overwegen omdat de prijs van de HDD simpel weg niet veel meer verschilt met de prijs van een SSD.

Voor de harde schijf boeren is het denk ik helemaal niet zo'n fijn idee om te zien dat de prijzen zo hard stijgen het is een bedreiging voor hun core business. Elke keer als iemand een SSD koopt is het een verlies voor de HDD markt. Mensen kopen nu eenmaal niet met een grote regelmaat nieuwe schijven dus nu een klant missen kan zo maar betekenen dat je deze klant de komende 1 a 2 jaar niet meer terug ziet. (ik heb het over consumenten niet tweakers ;) )
Ik denk dat de fabrikanten van HDD's van zelf zullen in grijpen en zullen proberen de prijzen weer wat naar beneden te krijgen omdat ondanks de veel betere marges die ze zouden kunnen pakken op hun producten de huidige prijs stijgingen echt totaal los staan van de werkelijke prijzen en eigenlijk alleen de tussen handelaren maar ten goede komen.
Dat houd alleen maar in dat steeds meer mensen een SSD serieus kunnen overwegen omdat de prijs van de HDD simpel weg niet veel meer verschilt met de prijs van een SSD.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. In een nieuwe PC stop je vandaag toch op zijn minst 1TB. Mensen willen veel programma's, willen downloaden en willen veel muziek op hun PC; minimaal 1TB is dus een heel realistische aanname.
Een HDD van die capaciteit kost nu ongeveer 55 100 euro. Voor een SSD van die capaciteit ben je minstens het twintigtienvoudige kwijt.

Geloof mij, Jan-Met-De-Pet betaalt gewoon de premiumprijs voor de HDD en laat de SSD links liggen.

edit: HDD prijs aangepast naar gemiddelde prijs van courant model ipv goedkoopste prijs op Pricewatch.

[Reactie gewijzigd door Waking_The_Dead op 27 oktober 2011 13:03]

Dus er is gewoon nog voorraad maar wel alvast de prijzen omhoog?!
Deze schijfen zijn toch al ingekocht, waarom dan nu al meer vragen terwijl de kosten niet hoger liggen.
Zoals ik elders al aangeef;

Stel jij je n's voor;

Kocht de winkelier in de afgelopen weken, een Western Digital WD10EARS 1TB schijf in voor ¤ 39,90. Omdat dit oude voorraad is, en de huidige inkoop ca. 109,90. Dit is dus al een stijging van ruim 175% (Tweakers zit er dus een beetje naast op het moment). Ik praat over 'inkoopprijzen' dus nog ex BTW en ex marge wat het beeld in procenten net wat realistischer maakt en dan is het de gemiddelde inkoop per stuk, niet in bulk en dus kortingen.

Stel dat de winkelier zijn prijzen 'nu' niet verhoogt, en dus tegen oude prijzen blijft verkopen. In de periode dat de prijzen verhoogd zijn, ineens weer nieuwe voorraad inslaat en deze wilt verkopen - en plots de prijzen kelderen - dan zit diezelfde winkelier met een verliespost van minstens 175%. Om dit te voorkomen en compenseren, verhogen winkeliers massaal hun prijzen op de oude voorraad waardoor de risico's met de nieuwe voorraad worden voorkomen.
Better safe then sorry ;)

Ik check net een leverancier (ongeacht het merk/model)1TB = 133,90 ex :?

Misschien eens gek doen en er meteen 50 inkopen... en volgende weer te koop zetten? voor.... wat zal de prijs gaan doen... 200 euro?
Dus er is gewoon nog voorraad maar wel alvast de prijzen omhoog?!
Deze schijfen zijn toch al ingekocht, waarom dan nu al meer vragen terwijl de kosten niet hoger liggen.
Kwestie van vraag en aanbod. Nog steeds veel vraag, maar het aanbod wordt steeds minder omdat ze niet meer gemaakt worden ;).
Dat krijg je iedereen wil alles goedkoop dan moet het in Azie gemaakt worden met dit soort gevolgen.
Maar het alternatief zou zijn om de harde schijven in Europa te maken. Dan had je geen prijsstijging maar waren de prijzen standaard zo hoog...
Nouja, dan had men hier iig wel werk gehad, dus meer inkomsten, dus was die hogere prijs geen probleem. We hebben onszelf in het nauw gewerkt door hier veel loon te eisen en vervolgens goedkope spullen uit Azië te kopen. Dat werkt alleen op de korte- tot middellange termijn. Op de lange termijn verschuift het geld (en dus de macht) richting het Oosten en zitten wij te kijken met onze zuunigheid.
Ik zou toch maar eens een les economie gaan volgen, Internationale handelstheorieën bijvoorbeeld, elementen zoals comparatief voordeel
Geloof ik niet in. Er is maar één reden waarom wij spullen kopen die in Azië zijn gemaakt, en dat is dat wij en-masse het goedkoopste product willen, en/of daarmee onze winstmarge veilig willen stellen. Het heeft niets te maken met een factor als geschiktheid van de omgeving. Vroeger konden we in NL ook prima auto's, tv's, lampen enz. maken, maar dat is allemaal Oostwaarts getrokken, puur vanwege de kosten (en de onwil van de consument om meer te betalen voor een lokaal product). Nu zit een groot deel van de work-force werkloos thuis (zeker in The States), en al zijn de goederen nog zo goedkoop, kopen kunnen ze het niet meer. In mijn ogen schiet je je doel dan voorbij. Google maar eens op Technische Werkloosheid.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 27 oktober 2011 16:08]

Ik zou toch maar eens een les economie gaan volgen, Internationale handelstheorieën bijvoorbeeld, elementen zoals comparatief voordeel
Want in het westen hebben we natuurlijk nooit last van natuurrampen.
Toch een stuk minder tegenwoordig anders. Wij hebben bv WEL dijken die het een beetje leuk zouden moeten uithouden bij extreem slecht weer.

Enfin, mij HD aankopen voor een nieuwe RAID gaan voorlopig toch ook ff op de lange baan.
Dat is al sinds de VOC zo, dus om nou weer het eeuwenoude excuusje te blijven roepen is ook niet echt zinnig. De kern van het verhaal is dat de prijzen zijn gestegen omdat vraag > aanbod, door de overstroming. Puur economisch. Als ze in Nederland zouden worden gemaakt en we hier een dijkdoorbraak hadden, hadden we exact hetzelfde probleem gehad. Alleen dan waren ze nu nog duurder geweest: in Nederland is het onmogelijk een 1 TB schijf voor ¤ 60,- te produceren en verkopen zonder verlies te draaien.

[Reactie gewijzigd door ronald89 op 27 oktober 2011 12:58]

Als er nu nog voldoende voorraad is van hd's en de oude voorraad duur wordt verkocht heeft het meer met speculatie en angst te maken dan met uitval van het aanbod. Op termijn kan er inderdaad een grotere vraag zijn dan het aanbod maar op dit moment is het puur uit speculatie en angst dat de prijzen zijn gestegen.
1 2 3 ... 7