Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Ubuntu 11.04 is nog maar net verschenen als de eerste voorstellen voor Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot al zijn opgesteld voor de komende Ubuntu Developer Summit. Mogelijk zal de cd-image van Ubuntu sneuvelen door ruimtegebrek.

Op Launchpad zijn de eerste discussiestukken ingebracht voor mogelijke aanvullingen op en veranderingen in Ubuntu 11.10. Zo wordt opnieuw de discussie aangezwengeld of Mozilla Thunderbird de e-mailclient Evolution moet gaan vervangen, terwijl er ook wordt nagedacht over hoe Ubuntu kan inspelen op het sterk verhoogde releasetempo van Mozilla's Firefox. Overigens gaan er ook geluiden op om Firefox als standaardbrowser te vervangen door Chromium, de opensourcevariant van Googles Chrome-browser.

Een interessant discussiepunt dat aan de Ubuntu-ontwikkelgemeenschap op het ontwikkelaarscongres wordt voorgelegd, is de vraag of de vertrouwde cd-images moeten worden ingeruild voor dvd- en usb-images. Reden hiervoor is de beperkte ruimte op een cd-image, 700MB, terwijl er plannen zijn om in Ubuntu 11.10 een 2d-versie van de nieuwe Unity-gui op te nemen, tezamen met de Qt-bibliotheken. Hiervoor zou een imagegrootte van minimaal 1GB nodig zijn.

Concrete besluiten over Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot worden over enkele weken genomen, als in de Hongaarse hoofdstad Boedapest van 9 tot en met 13 mei de Ubuntu Developer Summit wordt gehouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Andere interessante blueprint is het voorstel om GDM te vervangen door LightDM: blueprint

Evolution -vs- TB blueprint
Deja dup default backup tool, blueprint

Voor de dapperen onder ons, het is niet moeilijk om van je recente 11.04 installatie een 11.10 daily te maken:

sudo sed -i 's/natty/oneiric/g' /etc/apt/sources.list
sudo aptitude update
sudo aptitude dist-upgrade

[Reactie gewijzigd door afraca op 2 mei 2011 11:31]

Ik hoop dat ze op een of andere manier toch nog een manier beschikbaar houden om via CD te installeren, bijvoorbeeld een netinstall CD net zoals bij Debian. Ik installeer zo af en toe nog wel eens computers zonder de mogelijkheid om van DVD of USB te booten, en dat zou dan wat lastiger worden.
What the hell? Begrijp ik het nou goed dat er een probleem van wordt gemaakt om i.p.v. een CD over te stappen naar een DVD? Iedere CD speler speelt toch ook al zo'n 10 jaar DVD's af? En zo niet, dan koop je toch voor 15 euro een nieuwe speler of voor 30 euro een externe DVD speler?!?

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 2 mei 2011 17:00]

Mijn vader is met een project bezig in Senegal. Met zijn (Nederlandse) studenten gaat hij er geloof ik eens in de 2 jaar heen of zoiets om te helpen. ( www.satangjabang.nl ). Ze krijgen daar onder andere les in ICT. Allemaal op Ubuntu machines. Stroom valt daar minimaal 3 keer op een dag uit. Internet verbinding,, Naja, hoef ik het niet over te hebben. Snap je zelf ook wel. Een CDtje is daar een uitkomst.

Ze hebben er overigens een systeem beheerder die dacht ik doof, stom en analfabetisch is.
Maar hij krijgt het wel voor elkaar :) :P

Edit: En ik denk dat er wel meer van dit soort dingen zijn/gebeuren in Afrika.
En daarom dus ook vooral niet vergeten waar de naam vandaan komt

[Reactie gewijzigd door Hedva op 2 mei 2011 18:06]

Ik heb je post 3 maal doorgelezen maar ik begrijp niet wat je wilt zeggen, althans niet wat het te maken heeft met mijn reply. Want ik heb dus juist ook de boel liever op een optische schijf dan op een stick. Maar zelfs de (oude) computers in Afrika zullen toch ook gewoon DVD's afspelen? CD lezers worden al jaaaaaren niet meer geleverd, dat is wat ik zeg, alles is al jaren (10 jaar?) DVD dus ik zie het probleem niet zo. Zelfs niet in Afrika, die hebben dat heus wel daar. :)

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 3 mei 2011 08:02]

Als je een netwerk install doet dan maakt het sowieso niet uit of de hele distro op een CD past, netinstall doet het minimale vanaf CD en gaat dan de rest ophalen via het netwerk. Lijkt mij dat een full release op DVD daar geen invloed op heeft.
Ja dat snap ik, maar volgens mij heeft Ubuntu op dit moment geen netinstall. Als er geen installatie CD meer komt en ook geen netinstall CD dan is er dus geen CD meer, zo bedoel ik het.

edit:
@RielN: dat wist ik niet, thanks.

[Reactie gewijzigd door cschutijser op 2 mei 2011 11:20]

Jawel hoor, zover ik weet bij elke versie beschikbaar:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
Minimal, Alternative of netboot CD: niet geschikt om weg te geven.
DVD: werkt niet in CD lezers.
USB stick/ SD Card: te duur om zomaar weg te geven.
Met het 'gratis cd' programma waren ze toch al gestopt.

Zie niet in waarom ze niet gewoon meerdere versies kunnen releasen. Bij openSUSE heb je de keuze uit een netwerk image, cd-rom image (x2, 1x KDE, 1x Gnome) en een dvd image. De cd-rom images zijn ook erg simpel met een USB-stick te gebruiken.
Bij mij kan iedereen nog een 'gratis cd' komen halen. Toevallig half jaar geleden nog een man gehad die bij me langs kwam :)

Was al vergeten dat ik dat mee ondersteun, dus kreeg een telefoontje of ik een Ubuntu CD voor hem had. Nou, ben ik de beroerdste niet, en heb hem een mooi CDtje gemaakt. Alstublieft, voor het goede doel dan hÚ !
Ik zou zeggen spring lekker daar de DVD image. Een beetje pc heeft tegenwoordig toch wel een dvd speler. Ubuntu ondersteund wel heel oude hardware, maar je zal een keer door moeten vind ik.
Daar ben ik het mee eens. Ondanks dat het Linux is en dus vrij goed schaalt met de hardware is Ubuntu niet (meer) het OS voor de echt oude PC. Als je een PC hebt waar niet eens een DVD speler in kan, kun je je afvragen of Xubuntu of een andere lichte Linux distro niet beter is.

*Uitzonderingen daargelaten zoals Netbooks etc etc.
O. Ik heb begrepen dat de nieuwe versies van Ubuntu "lichter" zijn en soepeler draaien dan Xubuntu en dat daardoor het voortbestaan van laatste in twijfel wordt getrokken...
Maar ze willen nu Qt erbij instoppen. Gtk+ (Gnome) en Qt (KDE) allebei in het geheugen is een stap achteruit. Dan is Xubuntu weer nodig.
Even voor de duidelijkheid: volgens mij gaan ze geen KDE bij 11.10 stoppen, alleen apps als VLC met alleen qt (en dus zonder KDE specifieke afhankelijkheden) zullen er dus zonder extra installatie mee werken. Dat zal vast minder ramgeheugen gebruiken dan het volledige KDE.
Maar ze willen nu Qt erbij instoppen. Gtk+ (Gnome) en Qt (KDE) allebei in het geheugen is een stap achteruit. Dan is Xubuntu weer nodig.
oooo een paar libjes.. hooguit een paar kb meer geheugen.. die alleen worden geladen als je het progje opstart.. wat denk je van mono.. java.. perl.. python libs... :)
Netbooks hebben vaan geen CD/DVD speler.
Die installeer je dus waarschijnlijk toch al met een USB-image.
Of je koopt een externe USB dvd-speler/brander van 30 euro. Best handig hoor.

[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 2 mei 2011 17:02]

Of je koopt een externe USB dvd-speler/brander van 30 euro. Best handig hoor.
Sure je koopt een dvd speler brander om linux te installeren terwijl je een usb stok gratis bij de koffie krijgt .. 8)7
Je begrijpt er weer niks van. Het is natuurlijk nog steeds goedkoper voor de softwareleverancier om de boel op een DVD aan te leveren dan op een stick.

En daarnaast, so what? Ik vind het ideaal zo'n extern DVD/CD geval. In mijn PC, HTPC en laptop zitten ze al niet meer. Dus 1 zo'n extern apparaat voor noodgevallen is handiger en goedkoper dan 3 ingebouwde. En vaak heb je wel de DVD liggen (van bijv. Windows) dus dan is dat makkelijker dan geklooi om het eerst op een stick te krijgen installable.
Wel belangrijk is dat wel dat de image beperkt blijft, zodat er keuzen gemaakt worden. Je kunt wel lomp van 700MB -> 4,7GB gaan, maar dan weet je zeker dat je een lompe distibutie maakt. Zonder CD is nog te leven (er kunnen immers nog allerlei recue cd images gemaakt worden), maar een 4,7 GB install zal wel meteen tegen limieten aanlopen.

B.V. alleen al het feit dat niet iedereen een 4,7 GB USB disk heeft liggen.
Eens.
Microsoft is al een tijdje geleden overgestapt op dvd, en dat kan inmiddels ook wel.
Pc's die geen dvd-drive hebben hebben vaak ook geen cd-drive (In ieder geval niet de pc's die Windows Vista/7/moderne Linux goed kunnen draaien), en in dat geval gebruik je een usb-stick.

Ook de grootte van de download maakt met de huidige verbindingen weinig uit.
Inderdaad Ik mag hopen dat bedrijven tegenwoordig eens overstappen op DVD. Zelf heb ik al sinds 2002 een DVD-*BRANDER*, en volgens mij worden er sinds 2003 ofzo al geen merk-PC's meer verkocht die niet minstens een DVD-speler hebben. Tegenwoordig hebben ze allemaal een brander, of een dual-layer speler/brander, ˇf helemaal geen optische drive.

CD is eigenlijk best dood, en ik brand zelf alleen nog CD's de data kleienr kleiner is dan 700MB en ik die aan iemand moet geven die ik een tijdje niet ga zien. Anders doe ik de overdracht nog eerder via USB, externe HDD, of zelfs gewoon FTP/Internet.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 mei 2011 11:00]

Naar mijn idee is CD lang niet zo dood als sommige mensen beweren. Wanneer ik bijvoorbeeld een CD kopieer, dan is er niemand in mijn omgeving die hem dan niet kan afspelen. CD als data drager kom ik steeds minder tegen, maar ik heb altijd wel een paar CD-R's in huis.
Naar mijn idee is CD lang niet zo dood als sommige mensen beweren. Wanneer ik bijvoorbeeld een CD kopieer, dan is er niemand in mijn omgeving die hem dan niet kan afspelen. CD als data drager kom ik steeds minder tegen, maar ik heb altijd wel een paar CD-R's in huis.
Hoe eerder cd's en dvd's van het toneel verdwijnen, hoe beter. Ik heb het altijd zulke ergerlijke dingen gevonden. Ze maken vaak lawaai en voor ze benaderbaar zijn door het OS moet je zowat een halve minuut wachten tot het ding op snelheid is en het OS er vat op kan krijgen. En als een cd dan even stil mag vallen en er daarna weer data moet gelezen worden begint het opspinnen weer helemaal opnieuw. Weg met die dingen, wat mij betreft.
Voor dagelijks gebruik heb ik ze ook niet meer nodig, maar om de een of andere reden installeer ik software (en spellen) nog steeds het liefst vanaf CD/DVD. (En dan met de voorkeur om geen CD/DVD in het station te hoeven hebben na de installatie.)

Een echte reden behalve "Ik vind het leuk om het zo te installeren" heb ik eigenlijk niet. Misschien begin ik oud te worden en komt het omdat ik mijn leven lang software heb ge´nstalleerd op die manier; eerst vanaf diskettes, toen CD's, en nu DVD's. En ik heb graag een fysieke drager ergens in de kast staan. Ook meer sentiment dan wat anders denk ik.

Mijn beide Windows 7 versies zijn download-versies (MSDN en Surfspot), maar eigenlijk vind ik het jammer dat ik er geen "originele" CD van heb, zoals ik dat wel heb van XP en Vista.
Mijn beide Windows 7 versies zijn download-versies (MSDN en Surfspot), maar eigenlijk vind ik het jammer dat ik er geen "originele" CD van heb, zoals ik dat wel heb van XP en Vista.
OkÚ, ik kan die reden heel goed begrijpen. Zelf heb ik ook een originele Vista in de kast staan. Ik vind het een heel mooie doos, en ook wel een beetje een collector's item vanwege het feit dat het een "Home Basic N" editie is. :)

Maar voor een Linux distro en andere software blijf ik het gewoon te gek vinden...
Eensch!

Ik heb zoveel mogelijk alle CD's DVD's de deur uit gedaan.
Alle media via mediaspeler.
Zelfs Windows installeren doe ik via ISO mounten en dan via PXE.
ondingen zijn het.

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 2 mei 2011 13:57]

PXE?? Kan je niet beter dit gebruiken voor WinXP (http://downloadsquad.swit...ows-xp-vista-7-with-wint/). Win7 en Vista kan je gewoon kopiŰren naar een usb-stick en boot zonder problemen.
Ik kwam er een half jaar geleden achter dat de cdvd speler van m'n vriending niet werkt, en (blijkbaar) ook al een half jaar niet werkte. Ik heb het nog steeds niet gefixed, en ik heb nog geen klachten gehad dat 'ie het niet doet :)
Ik kwam er een half jaar geleden achter dat de cdvd speler van m'n vriending niet werkt, en (blijkbaar) ook al een half jaar niet werkte. Ik heb het nog steeds niet gefixed, en ik heb nog geen klachten gehad dat 'ie het niet doet :)
cd's dvd's zoooo 2k.. _/-\o_
Ik zou dat niet zo maar durven stellen.

Er zijn ontzettend veel landen waar mensen het nog met oude spullen moeten doen, waar dus ook vaak nog gewoon een CD speler inzit. En net install op een trage 128Kbs verbinding is ook niet echt.

Dat ik hier in Ecuador kwam, zo'n 7 jaar geleden was je 'rijk' als je vast internet had via de kabel of via een wifi achtig system.

Via de universiteit werden vaak de CD's gedownload om voorts verder te verspreiden under de studenten. Nu 7 jaat later kun je 6Mbs/2Mbs krijgen voor meer dan 100usd/maand. Dat is ongeveer 50% van een minimum maand inkomen.

ik zou zeggen, denk een aan je mede mens in andere landen, want daar zijn deze Linux systemen zeer belangrijk.
Op zulke oude pc's wordt geen ubuntu gebruikt gok ik (en zonder internet maakt het weinig uit om te updaten)
Nee, ze draaien XP op outdated computers in Afrika :F

je treft in je reactie juist ÚÚn van de drie goede punten van Ubuntu (zo algemeen mogelijk dan)
1. Linux hoef je niet te updaten voor volledige functionaliteit; ook vandaag de dag draaien er nog server's op 6.06.
2. Linux is gratis, des te meer reden om het te gebruiken in Afrika. Als een Windows 7 DVDtje in Nederland al een 25ste van een bruto maandinkomen belast, kun je nagaan wat een godsvermogen dat voor een Afrikaan moet zijn.
3. Linux is hardwareonafhankelijk. Er kunnen Pentium processors nog op Linux draaien.

Dus wat is eigenlijk je punt? Ubuntu is juist ideaal voor Afrika.
Ik verwacht eerder dat blouweKip bedoeld dat je voor zo'n oude pc's beter een lichtere distro dan Ubuntu kan pakken.

Ubuntu is toch meer op moderne hardware gericht en redelijk zwaar voor een Linux distro.
DVD image is nogal lomp, met 4.7GB.

Veel mensen - waaronder ik - hebben geen DVD/CDROM-speler in hun computer (is toch verouderd, waar heb je dat vandaag de dag nou nog voor nodig?), maar SD / USB-stick. Met kaartjes van 1GB, 2GB of 4GB. Maar geen 4.7GB dus; dan heb je weer 8GB nodig. Een computer zonder bewegende onderdelen is toch de toekomst.

Ubuntu Netinstall gaat redelijk OK vanaf SD, zij het met de bug dat Ubuntu de bootloader op de SD kaart installeert, beetje erg dom! En in mijn optiek zuigen ncurses-gebaseerde installatie menu's omdat ze zwaar gebruiks-onvriendelijk zijn, maar wie ben ik.

Dus het best zou toch 1GB zijn, dat past op bijna alle bestaande USB/SD/DVD's.
Een DVD brander kopen voor €20 is toch geen moeite. Je kan hypermodern zijn zoveel je wilt, maar als er eens iemand van de familie langs komt met foto's op een DVDtje dan sta je daar wel schoon met je USB/SD poorten.

Het leuke aan CD's is volgens mij dat het een beetje hetzelfde is als zo een oud PS/2 toetsenbord. Het werkt gewoon altijd. Ik heb al eens voor gehad dat mijn PC niet wou booten tenzij ik USB in het bios volledig uitzette. Toen was ik toch blij met mijn Ubuntu Live CD'tje
alleen al je een fatsoenlijke winkel naast de deur hebt. Zodra je meer dan fietsafstand moet reizen wordt dat zwaar onhandig.
Ik zeg: de meeste computers hebben tegenwoordig een goede internetverbinding. Het eerste wat ik doe na het installeren van Ubuntu (of eender welke distributie) is updaten via internet. Ik moet dan nog een keer honderden megabytes binnenhalen. Ik zou op de CD een minimale fatsoenlijk functionerende installatie willen zien, en de rest via internet binnen halen zodat het meteen de eerste keer up-to-date is. Voor computers zonder internetverbinding en de Live versie zou de DVD wel een optie kunnen zijn.
Ik zou zeggen vlieg met je splinternieuwe laptop naar Afirka of China en zeg dan nog eens dat
De meeste computers tegenwoordig een goede internetverbinding [hebben]
Niet iedereen woont in een land met snelle internet verbindingen. Maar wat mij betreft is dat geen reden om een CD Image in stand te houden. Het is echter nogal raar om te denken dat de hele wereld dezelfde verbindingen hebt als een tweaker in Nederland.
Ben ik helemaal mee eens, maar helaas denkt de industrie daar anders over. De opkomst van het (voor de meeste toepassingen zinl;oze) cloud computing is daar een voorbeeld van.
Een sprekend voorbeeld is Google Maps. Die kun je 'officueel' niet zonder snelle (>400Kbits/s) internetverbinding gebruiken. Probeer dat maar eens in een derde wereld land. Zelfs hier in NL is het op mobiel internet vaak niet vooruit te branden.
Er zijn trucs en tweaks om de kaarten toch te downloaden maar 'officieel' wil Google het niet. Gevolg : veel onnodig dataverkeer en onnodige serverbelasting van Google zelf die pretenderen 'groen' te zijn.

On-topic: Dus de CD (image) is idd een heel goed medium. Bijv. Clonezilla of Ubuntu zelf de CD image op een USB stick zetten of, idd. bij oudere PC's op CD branden.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 2 mei 2011 12:29]

Ook in afrika geld dat het gros wel toegang tot een dvd speler heeft als men een computer gebruikt, en zo niet: dan heeft de pc ws ook geen netwerkverbinding en niet direct noodzaak voor een upgrade naar een nieuwe versie,
En in zulke situaties zul je ws ook creatieve oplossingen zien, je kunt ook installeren via het netwerk bijvoorbeeld. (even denkende aan een school zonder internet en met x8086's, al snap ik niet waarom je daar perse een upgrade cd voor nodig hebt, daar draait geen ubuntu)
inderdaad dvd
MAAR....
dan wel gelijk combineren
- 32 bits versie met zowel Desktop en Server
- 64 bits versie met zowel Desktop en Server
of 32/64 bits versie Desktop
en 32/64 bits versie Server
Vond het altijd al zo onlogisch dat er Evolution en Firefox inzat ipv Thunderbird en Firefox. Maar als ze nu weer Chrome erin willen stoppen gaat dat weer niet op.

Al ben ik meer van mening dat zoiets de keus van de eindgebruiker zou moeten zijn. Je zou mijn inziens eenvoudig moeten kiezen tussen pakketten zoals:
  • Firefox of Chrome
  • OpenOffice of Libreoffice
  • Evolution of Thunderbird
In plaats van het "door je strot geduwd" te krijgen. Verwijderen van reeds ge´nstalleerde pakketten trekt vaak een hele zwik dependencies mee waardoor er meer vanaf gaat dan alleen het pakket in kwestie. Dat was een tijdje geleden toen ik OpenOffice wilde verwijderen, en hij aankondigde dat ik afscheid mocht nemen van Gnome en zo ongeveer de helft van mijn ge´nstalleerde apps. Eh, Dat doen we maar even niet ;)

Daarom: Voorkomen door de user te laten kiezen. Scheelt een hoop gedoe achteraf.
Lijkt me dat je daarvoor de Netinst kan kiezen, dan installeer je standaard niets, en kan je alles handmatig installeren. Je kan niet voor elk 'iets ander pakketje' een nieuwe DVD aanbieden.

Daarnaast lijkt het me niet echt kloppen dat de helft van je applicaties en gnome begint te melden dat dat er af moet als je OpenOffice verwijderd.
De minimal images adverteren ze mijns inziens niet goed genoeg. Die staat ergens weggestopt op de wiki en thats it.

Tuurlijk kan je die pakken, maar je moet dan ook zelf aan de slag met Gnome/KDE/Whatever you want. Gaat er meer om dat de enduser iets meer keuze zou moeten krijgen, vooraf en niet achteraf.

Mijn 10.10 draaide Openoffice, in 11.04 is dat zonder te vragen vervangen door LibreOffice. Allemaal leuk en aardig, maar wie zegt dat ik die wil? :)
De minimal images adverteren ze mijns inziens niet goed genoeg. Die staat ergens weggestopt op de wiki en thats it.

Tuurlijk kan je die pakken, maar je moet dan ook zelf aan de slag met Gnome/KDE/Whatever you want. Gaat er meer om dat de enduser iets meer keuze zou moeten krijgen, vooraf en niet achteraf.

Mijn 10.10 draaide Openoffice, in 11.04 is dat zonder te vragen vervangen door LibreOffice. Allemaal leuk en aardig, maar wie zegt dat ik die wil? :)
libreoffice is gewoon openoffice hoor.. zijn beide hetzelfde :)
Newsflash, openoffice.org is dood. Overigens lijkt het me nonsense dat je openoffice niet gewoon kan oninstalleren. Als ik me niet vergis komen sommige *buntu versies al zonder, (ubuntu studio?)

De keuze voor evolution is ook best logisch, het kan meer, is default in Gnome en hoe fantastisch is de exchange ondersteuning van thunderbird?

Keuze is nog steeds daar, je kunt gewoon de alternatieven installeren. Het lijkt mij echter de taak van een distro om zoveel mogelijk slimme keuze voor mij te maken en me <i>daarna</i> de vrijheid te laten die aan te passen.

Er zijn natuurlijk distros die dat niet doen, maar een minimale install bieden waarna je zelf kiest wat je erbij wilt hebben. Voor een advanced user wellicht een goed idee. Ik zou er ook wel uitkomen, maar ik heb geen zin uren bezig te zijn met het fijn-tunen van mijn laptop na een installatie.
De keuze voor evolution is ook best logisch, het kan meer, is default in Gnome en hoe fantastisch is de exchange ondersteuning van thunderbird?
nou, die exchange ondersteuning van evolution is ook niet echt geweldig hoor, rete traag. Geef mij maar gewoon TB, linken aan m'n google account en gewoon gaan. Als het mis is kan je altijd nog naar de web interface van gmail gaan.

maar ff ontopic: ik vind dat Ubuntu wel heel makkelijk over allerlei zaken heen stapt.
Ik hoef niet zonodig een zware desktop, tig duizend apps die je niet zomaar los deinstalleerd, Geef in ieder geval de optie om een minimal install te doen.
Daarom: Voorkomen door de user te laten kiezen. Scheelt een hoop gedoe achteraf.
Helemaal mee eens. Ik moet er niet aan denken ooit Chrome te gaan gebruiken. Al was hij nog tien keer beter dan andere browsers, ik wil dat ding van Google gewoon niet op mijn pc. De gebruiker moet inderdaad zelf kunnen kiezen, die keuze hoeft niet door de Ubuntu-jongens bepaald te worden.
Ik moet er niet aan denken ooit Chrome te gaan gebruiken
In het artikel gaat het dan ook over Chromium, de opensource variant van Chrome. Zelfs als je niets met Google te maken wil hebben, zit het dus nog wel goed :P
[...]

In het artikel gaat het dan ook over Chromium, de opensource variant van Chrome. Zelfs als je niets met Google te maken wil hebben, zit het dus nog wel goed :P
Ik vertrouw het voor geen cent. De "cleane" variant van Chrome is Iron als ik me niet vergis, maar ik weet niet zo meteen of die ook voor Linux beschikbaar is.
Chromium is 100% opensource. Daar zit echt niets stiekems in hoor, anders hadden ze het al lang gezien.
Al ben ik meer van mening dat zoiets de keus van de eindgebruiker zou moeten zijn. Je zou mijn inziens eenvoudig moeten kiezen tussen pakketten zoals:
Dat is toch gewoon mogelijk?
Misschien zelf eens een linux gaan gebruiken, dan kom je er wel achter dat dit "probleem" effectief niet bestaat.
Jongens, dvd's zijn ontzettend acceptabel tegenwoordig en ook installeren via USB is een geweldig iets.
Waarom overigens niet op dvd's overgaan? Windows zit al jaren op DVD's, het is echt wel acceptabel om nu DVD's te gaan gebruiken.
Oudere computers? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een pc waar geen dvd in kan, goed de nieuwe Ubuntu zal kunnen draaien.
Ja daar heb je gelijk in, zeker sinds Unity is het maar zeer de vraag of Ubuntu er goed op draait. Dan is het misschien beter om er bijvoorbeeld Xubuntu of Lubuntu op te zetten (XFCE en LXDE zijn ook geen verkeerde desktop omgevingen!).

[Reactie gewijzigd door cschutijser op 2 mei 2011 09:54]

Een van de redenen was dat een cd dwingt tot het maken van scherpe keuzes. Wanneer er straks plek zat is, komt gelijk de discussie over waarom niet meer, veel meer, keuze toevoegen? En meer keuze is niet altijd beter binnen 1 distro, het gaat ten koste van samenhang, integratie en een eenduidige visie op gebruikerservaing.

Een simple dogma 'het moet op de cd passen' helpt te kiezen voor wat je echt belangrijk vindt. Zoals een apparaat met 1 knop (iphone of zo) dwingt tot slimme interfaces ontwikkelen.
Er is enkel een serieus verschil tussen Windows en Linux (Ubuntu). Het verschil is dat Windows al ge´nstalleerd is op een DVD en Ubuntu gedownload moet worden Ún op een extern medium gezet moet worden. Dus het maakt niet uit of je iets ken van CD, DVD en de capaciteiten daarvan.

Ubuntu heeft altijd zo "laag drempelig" als mogelijk willen zijn en dus niet enkel voor de "nerds". Dat is een zeer zware opdracht maar voor vele onbekenden is het toch de eerste aanraking met Linux.

Wat is (was) nu hun gedachte: 'Als mensen een DVD nemen in de plaats van een CD, zal het ook werken. Maar als er een CD wordt gebruikt waar een DVD nodig is, krijgen ze de eerste fout, laten ze Ubuntu links liggen.' Nu werkt gewoon elk rond blinkend schijfje.

Echter ben ik ook wel voor DVD hoor! Het was een goed argument, maar beetje voorbij gestreefd.
Voortaan dan maar overstappen naar de minimal cd. Ik heb hier van elke release ergens nog wel een cd'tje liggen en ik ga niet zomaar overstappen op usb sticks/dvd's
Waarom niet? Ben je bang dat de DVD in de bekabeling van je computer bijt of iets dergelijks?
Van oudsher heb ik altijd gewoon een stapel cd'tjes liggen.
Ja OK, dat je niet van een netinstall wil werken, of vanaf een USB-stick, kan ik me nog indenken. Voor een netinstall heb je een netwerkverbinding nodig, voor een USB-install heb je toch wel een snelle stick nodig. (En het ding past niet goed in een CD-DVD-rek.) Maar waarom zou je niet een DVD gebruiken? Is nauwelijks een verschil. En om een stapeltje DVD-R's naast je CD-R's te leggen kan met de huidige prijzen van 10ct per schijf ook niet echt het punt zijn denk ik.
Er zijn maar weinig USB sticks die trager zijn dan CD's. Snelheid heeft er trouwens ook weinig mee te maken. Zolang dat het werkt en geen corruptie geeft kan je zelfs met de loomste usb stick op de markt installeren
Ben het eens met de stelling dat CD images onvoldoende ruimte bevatten en deze derhalve achterwege gelaten kunnen worden. Er zijn meerdere "light" distro's die ruimschoots in de behoefte voorzien.
Het is niet meer dan logisch dat er nu plannen gemaakt worden voor de volgende release anders wordt het als een ongeleid projectiel programmeren.

Dat overgestapt zou worden van cd naar dvd images lijkt me weinig spannend. Er zijn specialistische kleine distros en na jaren binnen de 700 mb te zijn gebleven mag groeien wel een keer. De engele disk mentaliteit lijkt me wel belangrijk om te handhaven.

Met unity is een veel riskantere grotere verandering doorgevoerd dan de andere hier voorgestelde veranderingen.
je gnome-openoffice plugins verwijderen bij deinstall openoffice lijkt me logisch. Libreoffice is een fork van OpenOffice, zonder de bemoeienissen van Oracle(?) en lijkt me ook een logische keuze.

On-topic: Het gaat hier sec over ubuntu. xubuntu en andere varianten met lightweight DE's zullen waarschijnlijk wel via cd blijven lijkt mij.
Het ging echt om diverse (cruciale) onderdelen van Gnome zelf, niet alleen de plugin. Dat was toen een foutje (mag ik hopen).

Die bemoeienis is niet meer van toepassing, aangezien Oracle het toch weer terug heeft gegeven aan de community?

[Reactie gewijzigd door Sypher op 2 mei 2011 10:37]

Ik zou toch verwachten dat de bovenste 100 prioriteiten betrekking hebben op verbeteringen in Unity, dat is nu instabiel, onaf, niet altijd consequent in keuzes, en.. had ik al gezegd instabiel? Het crasht prrtvrdr!

Ik snap dat ze in 11.04 met unity komen zodat ze in 11.10 een verbeterslag kunnen maken zodat het in 12.04 stabiel is, maar het voelt nu nog wel heel errug beta. Een gevoel dat de niet lts releases van ubuntu wel vaker achterlaten overigens, maar de laatste paar releases ging het goed, dus ik met mij naiviteit had gehoopt dat ze dat niet weer zouden doen... enfin, in 11.10 hebben we in ieder geval een fatsoenlijke keuze tussen een 'af' gnome3 en een 'hopelijk af' unity.