Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

De bouwplannen voor Ubuntu 11.10 zijn na afloop van de Ubuntu Developer Summit duidelijker geworden. De videoapplicatie PitiVi en de opruimtool Computer Janitor zullen uit de standaarddesktopversie van de Linux-distributie verdwijnen.

Ontwikkelaars die inmiddels aan de slag zijn gegaan met Ubuntu 11.10, ook bekend onder codenaam Oneiric Ocelot, hebben op de Ubuntu Developer Summit besloten om de Gnome Display Manager te vervangen door LightDM. Deze loginmanager zou aanzienlijk compacter zijn en bovendien goed themeable door het toepassen van html, css en javascript.

Canonical lijkt bij de release van Ubuntu 11.10 vast te houden aan cd-images van circa 700MB, ondanks eerdere geluiden dat dit formaat te weinig ruimte zou bieden en door dvd-images vervangen zou kunnen worden. Een definitief besluit moet echter nog vallen.

Uit Ubuntu 11.10 zal een aantal standaard meegeleverde applicaties sneuvelen. Zo zal de video-editor PitiVi verdwijnen, omdat deze niet snel genoeg zou worden ontwikkeld. Ook de opruimtool Computer Janitor verdwijnt. Deze tool zou ook zijn verwijderd omdat beginnende gebruikers het risico zouden lopen om hun Ubuntu-systeem te beschadigen door te grondige opruimoperaties.

De standaard-Gnome-desktop zal niet langer beschikbaar zijn in Ubuntu 11.10. De Unity-interface, die in Ubuntu 11.04 werd geïntroduceerd, wordt verder verbeterd. Zo zullen iconen voortaan statusinformatie kunnen weergeven. Ook komt er een 2d-versie voor systemen die geen hardwarematige versnelling bieden. Het Ubuntu Software Center krijgt ook de nodige cosmetische veranderingen en de installatietool moet sneller starten.

Canonical zal de backuptool Déjà Dup weer toevoegen aan Oneiric Ocelot. Of Thunderbird de standaardmailclient Evolution zal vervangen, is nog niet geheel duidelijk. De e-mailapplicatie van Mozilla zou eerst een betere integratie met de Unity-omgeving moeten krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Als er geen ondersteuning meer is voor Gnome 2, dan vrees ik dat ik van distributie ga moeten veranderen onder het moto: Don't 'fix' what isn't broken.

Unity is leuk, maar niets voor mij.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 17 mei 2011 15:52]

Dat geldt ook voor mij. Waarom geven ze de gebruiker geen keuze? Unity heeft zich nou nog niet echt bewezen...

Heeft iemand een goed alternatief voor Ubuntu?

[Reactie gewijzigd door meadow op 17 mei 2011 15:56]

Dan maak je toch zelf een distributie? }:O
Echt gemakkelijk: http://susestudio.com/
DAT IS TE GEWELDIG!!!

Met wat brainstorming moet ik daar zo leuke dingen mee kunnen doen :P Normaal gesproken zou dat uren gerotzooi zijn, maar als het ook gewoon goed werkt heb je het daarmee echt in 1 keer goed :D

Edit: bedenk me plots dat dit eigenlijk best offtopic was, maar serieus, die site is echt geweldig XD en los daarvan, ach, ik maak me er niet zo druk om dat ubuntu het aan durft om z'n eigen weg in te slaan, vooral omdat ik net zoals enkele andere verwacht dat er snel genoeg gubuntu ofzo zal komen.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 17 mei 2011 17:16]

Misschien Gubuntu oprichten?

Bij 10.10 had ik Unity heel snel gezien en ben meteen teruggegaan. In 11.04 heb ik het opnieuw geprobeerd om het nog een kans te geven en ik moet zeggen dat na wat wennen het toch erg meevalt.

Wennen is het wel. Ik wou het port nummer van Transmission weten en dat zou in Voorkeuren staan. Maar kon nergens het menu vinden, ik snapte er niets van, dacht dat er iets mis was gegaan bij installatie. Totdat ik het opeens boven aan het scherm zat. Stom van mij natuurlijk maar je bent zo gewent dat het menu aan het scherm zit... Als je het eenmaal weet is het ook super logisch en past het gewoon in het concept.

Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van doorzetten, gebruiken en een eerlijke kans geven. Misschien na eerste kennismaking even wegleggen en later nog eens proberen. Als je eenmaal gewent bent valt het echt 100% mee, sterker nog, ik laat het voorlopig bij Unity.
Damn dat is vet cool, ben even spelen, mazzel :)
Dat is leuk, maar ik wil geen rpm-pakket-beheer. Debian packages zijn gewoon beter en fijner. Mits met goede dependency-resolver is source-based nog het mooist: compile-on-the-fly.

Maar de overstap van Gnome naar Unity (nog zwaarder als Gnome) betekent mischien wel dat ik straks terug overstap van Ubuntu op Windows (7), daar kun je tenminste nog wel Gnome op installeren (Green Gnome Desktop Environment). LXDE is lekker licht, maar de configurabiliteit van Gnome is ook fijn en out-of-the box is het prima te gebruiken. XFCE was leuk maar Xubuntu verbruikt inmiddels meer geheugen en CPU-tijd als Gnome, is dus just as evil as Unity.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 19 mei 2011 16:46]

Waarom geven ze de gebruiker geen keuze?
Ubuntu is eigenlijk opgezet voor het type gebruiker dat je geen plezier doet als je ze allerhande keuzes laat maken. De niet-expert wil eigenlijk gewoon een omgeving die werkt, en doet niet zoveel aan customizen van z'n omgeving, denk ik.

Dat neemt niet weg dat je Gnome 2 ongetwijfeld gewoon kunt installeren op komende versies van Ubuntu. Of Gnome 3, wat hieronder genoemd wordt. Zo kun je op Ubuntu ook gerust andere DE's als KDE of Xfce installeren als je dat liever hebt (ook al hebben die omgevingen een eigen versie).

Zolang Canonical je niet de mogelijkheid ontneemt om keuzes te maken op het moment dat je dat wilt is er niet zo veel aan de hand denk ik. Dat zou jou als liefhebber van keuzes gerust moeten stellen, en mensen die geen idee hebben wat ze zouden moeten kiezen als het ze gevraagd wordt ook. :)
Enige nadeel is dat veel mensen die nu geen Unity willen, waarschijnlijk ook geen Gnome 3 willen. Gnome 3 loopt volgens velen toch nog wat achter op Unity.
En om nu tot in den treuren Gnome2.x levend te gaan houden. Uiteindelijk gaat niet Canonical, maar Gnome zelf ook 2.x niet meer ondersteunen.
Persoonlijk vind ik Unity eigenlijk wel lekker. Ik gebruikte toch altijd al Gnome-do voor het opstarten van applicaties. En ik vind het eigenlijk wel fijn dat de applicaties nu meer ruimte hebben.
Iedereen heeft natuurlijk altijd zelf de keuze, maar uiteindelijk wordt (voor de grote projecten) de keuze niet Gnome2.x of Unity, maar Gnome3 of Unity.
Grapjas, wat mij bereft is gnome3 een stuk verder dan unity Heb ze beide aan de tand gevoeld en denk dat gnome3 veel toekomst heeft. Unity zal alleen het speeltje van canonical blijven ( met een grote userbase, dat wel ).
Gnome3 is themeable via css, ziet er erg slick uit, en de workflow is goed. Zeker als je met het toetsenbord werkt. Erg 2011 itt unity dat overduidelijk een schilletje is en op mijn netboekje niet vooruit te branden is. Gnome3 gaat goed met resources om....
Wat je mooi vindt is uiteraard erg persoonlijk. Maar zeggen dat unity vooruit loopt op gnome3, is onzin.
Draait gnome 3 op je netboekje goed? Ik heb unity namelijk ook gelijk de deur uit gedaan omdat het niet vooruit te branden was, de 2d versie is nog te buggy dus ik draai gnome 2 weer wat als de brandweer gaat.
Maar wat zeker ook een reden is om het niet te gebruiken is dat het gewoon meer ruimte in neemt op mijn scherm. Wat ik niet snap want ze hebben het juist voor netbooks ontworpen. Je kunt hem laten auto hiden maar die werkt niet lekker dan kun je beter gnome2 gebruiken je onderste balk er uit mikken en docky installeren de intellihide werkt super goed en vooral snel.
Als je al een diehard gnome gebruiker bent en je vindt dat gnome 3 en unity niets is, dan heb je nog (buiten de mogelijkheden in ubuntu zelf) legio linux distributiemogelijkheden met gnome 2.
Je kunt al eens beginnen kijken naar Debian: de moeder van Ubuntu.
En mocht Gnome 2.x de das om gedaan worden en Gnome 3 een flop worden (tot nu toe vind ik het nog maar niks) dan hebben we toch altijd nog Fluxbox, Pekwm, Xfce ... nouja vul maar in, ohja *kuch* KDE.
Misschien weet je het niet maar je HEBT een keuze!

Als je inlogt kun je voor Ubuntu Classic kiezen. ALs je dat doet krijg je de oude en vertrouwde Gnome desktop weer terug.
In het artikel staat duidelijk dat ze dat er in 11.10 uit gaan gooien. Het zit er nu puur in omdat Unity nog niet werkt in 2D (non-accelerated) mode.
In het artikel staat duidelijk dat ze dat er in 11.10 uit gaan gooien. Het zit er nu puur in omdat Unity nog niet werkt in 2D (non-accelerated) mode.
Wat overigens een fout lijkt in het artikel. Ubuntu 11.04 draait Unity 2D zonder problemen. Werkt lekker snel op een netbook van twee jaar oud met een 'miezerige' Intel GMA 950 IGP en maakt optimaal gebruik van de beperkte schermruimte.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 mei 2011 17:13]

Linux Mint
In zeer veel verschillende smaken.

Of als je echt op steroiden wilt:

Pinguy OS (op dit moment mijn persoonlijke favoriet)
http://pinguy-os.sourceforge.net/
http://linuxhelp.blogspot...s-ubuntu-based-linux.html
http://www.techdrivein.co...-vs-pinguy-os-review.html

In 32- en 64-bit.
Je kunt niet zeggen dat Ubuntu de gebruiker geen keuze geeft! Ze kunnen niet alles in de spotlight ontwikkelen, maar er zijn ruim voldoende Ubuntu varianten voor handen welke allemaal door Canonical erkent worden als officiele versies en 'deel van de familie'.

Het is imho een kwestie van tijd (waarschijnlijk minder dan 6 maanden) voordat er een groep opstaat die Gubuntu oid gaat ontwikkelen, zodat er naast Uubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu, ook een Gnome3 versie is.
OpenSuSE?? Is dat niet zo'n "professionele' Distro met dat pruts RPM.
ga toch dpkg gebruiken.
Veel veiliger voor je systeem. Betere afhankelijkheid checks. Praktischer in het configureren/beheren. En is een slimme tool die niet twee keer de zelfde vraag stelt.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 17 mei 2011 16:44]

Persoonlijk vind ik DPKG anders behoorlijk zuigen; een enorm drama waar GTST nog een puntje aan kan zuigen - als we het toch over zuigen hebben.

Wil je (onder Ubuntu Natty) twee 'instanties' van apt-get tegelijk draaien, kan dat niet, begint dat ding te zeuren over 'kan niet locken'. Geen enkele andere package manager die ik ken heeft daar last van.

Tweede punt: Het is lastig 'onstabiel' met 'stabiel' te mengen. Bijvoorbeeld de nieuwste vesa-driver (omdat de oude het voor jouw res niet doet) met voor de rest oude meuk. Andere package managers doen dat veel beter.

Derde punt: Het is totaal niet slim. Zit ik een of ander klein progseltje te installeren, komt die draak van een manager me lastigvallen met vragen over hoe ik m'n mailserver of database wil configureren, omdat dit kennelijk een dependency is. Rot op met je bloat-vragen, ik wil snel effe een miniem progseltje installeren zonder onnodig vragen! Geen enkel ander systeem dat ik ken, valt me lastig bij het installeren van progsels. Als er mailservers of SQL-meuk 'dependency' is, staat die standaard uit en niet geconfigureerd. Logisch, als je snel even een applicatietje dat bijna niets met mailserver / SQL te maken heeft wil installeren.

Vierde punt: Als er conflicten zijn, volgt er een hele hoop gewauwel waar ik geen wijs uit kan, met een score. En als je die dan niet kiest, heeft de volgende oplossing een score onder nul, zo slecht is die oplossing blijkbaar. WTF??? Als de score onder nul is, waarom wordt het mij dan aangeboden? En inderdaad: Heel m'n Debian-installatie om zeep daarna.

Vijfde punt: Het is lastig er een pakketje voor te maken. Voor andere pakket-managers gaat dat makkelijker. Vraag maar aan de admin's bij Hyves, het is niet voor niets dat die geen dpkg gebruiken. Bij een fatsoenlijke manager, hoef je als de software van versie 4 naar 5 gaat, alleen maar het nummertje in de naam van het bestand te veranderen, en klaar. Misschien 1 regeltje, maar that's it. Niet bij Debian, daar moet je de boel volledig over nieuw gaan lopen inpakken.

Zesde punt: Belabberde gebruiksonvriendelijke manier van installeren van proprietary - zooi. Het zou voor de gebruiker geen drol moeten uitmaken of iets komt van een Debian mirror, of van de website van VMWare/Opera/Oracle. Bij een fatsoenlijke pakket-manager maakt het ook niet uit, merk je het niet eens.

Maar bij Debian maakt dat wel uit, moest je vroeger handmatig die zooi gaan zitten downen! BSD-ports heeft dat probleem al jarenlang opgelost.

Zevende punt: De naamgeving is ook niet altijd handig; om te zoeken moet ik apt-cache gebruiken. Waarom niet apt-search of zo? En waarom moet ik intypen "apt-get install", waarom is de install-optie niet gewoon "default"?

Achtste punt: Je zoekt je dikwijls een ongeluk naar pakketnaampjes. Heb je "links" geinstalleerd, maar zonder SSL o.i.d. Normaal gezien geef je dan ergens aan dat je SSL-ondersteuning wilt voor alles wat je installeert. Maar nee, bij DPKG mag je zelf fijn gaan uitzoeken dat dat ding links-ssl o.i.d. heet. En dan heb je nog mazzel, wil je iets met ncurses, dan moet je van die tien ncurses-progjes gaan uitzoeken dat ncurses5-dev-blabla degene is die je nodig hebt! Wat een ramp.

Nee, persoonlijk werk ik nog liever met Windows dan met die tenenkrommende nachtmerrie die DPKG heet.

Op zich valt er wel mee te werken als je de ins en outs kent, maar je bent er verdomde veel tijd mee kwijt om het te leren - en als je er eenmaal mee gewend bent te werken ga je al die bovengenoemde flauwekul blijkbaar nog normaal vinden ook!

[Reactie gewijzigd door kidde op 17 mei 2011 17:58]

En dan vergeet je nog dat dpkg/apt-get ongelofelijk veel CPU eet. Op een desktop merk je dan niet zo, maar op een N900 wel. Als ik iets met apt-get (update, install) doe loopt me hele telefoon vast. :(

En het tweede dat ook heel irritant is dat DPKG niet checkt of een package wel goed is geinstalleerd qua files. Dat helpt ook niet mee aan die depency checks.
Suse heb ik er ooit afgegooid omdat deze 2 dingen tegelijk ging doen en deze in elkaar in conflict raakten! 2 dingen kun je onder debian en ubuntu wel degelijk tegelijk instaleren zonder de melding /var locked. Punt is standaard kan dit niet! (dit heeft dus ook een reden, .)

wat betreft DPKG is super handig en makkelijk als je weet hoe het werkt en hoe je ermee om moet gaan! vooral met apt-get!

Ik heb al 3x door mijn eigen stomme fout de zooi om zeep geholpen en met 1 simpelle dpkg code regel fixte die alles tot aan back-ups van grub toe!

Ik heb liever een .deb dan een Rpm maar binnenkort maakt dat ook niet meer uit!
"Suse heb ik er ooit afgegooid omdat deze 2 dingen tegelijk ging doen en deze in elkaar in conflict raakten!"

De package manager in (open)SuSE 10 was crappy (door een samenvoeging van verschillende systemen), maar is voor (open)SuSE 11 herschreven en naast stabiel nu ook bloedsnel.
Gentoo blijft de perfecte distro maar Arch doet er niet aan onder vind ik. Zelf draai ik dan nu openSUSE omdat ik lui ben geworden en een klein beetje omdat dat het eerste Linux OS was dat ik draaide (7.0 in orginele doos) :+
Same here. Heb Unity een half uur geprobeerd en daarna maar weer geswitched naar Gnome 2.

Het zou me niets verwonderen als Unity de ondergang van Ubuntu wordt. Er valt gewoon niet fatsoenlijk mee te werken, je moet veel te vaak klikken om van applicatie te switchen of je moet voor elke applicatie een aparte desktop maken.
Unity is zo slecht nog niet
(ok ok.. ik vindt gnome 2 met compiz 1000x beter, heb daarom mn thuislap nog op 9.10...), t is inderdaad wennen, maar éénmaal mee aan de slag en t werkt redelijk,
k snap alleen niet waarom er nog meerdere bureau bladen zijn aangezien ze overbodig geworden zijn met unity...

het vervelendste is t probleem met nvidia/nouveau drivers en backwards compatibility met gnome2 (compiz bugt na update... grrrr....)
Ook mijn grootste probleem met Unity is dat ik meer moet klikken.
Daarom vind ik het ook jammer dat Windows 7 geen klassiek menu meer heeft. Met zo'n menu (zonder persoonlijke menu's) kan ik snel een programma vinden dat ik niet zo vaak gebruik.

Stel dat een menu met programma's openklapt zoals Dasher, en dat zonder te klikken.
http://www.youtube.com/watch?v=0d6yIquOKQ0
In plaats van letters, zou je dan de programma's in een menu-structuur kunnen laten zien.
Als ze dat aan Unity toevoegen, dan zou het een verbetering zijn.
Ik had 3 clicks nodig om van het contactenlijstvenster naar het chatvenster van pidgin te komen, terwijl dat bij Gnome 1 click is.

Daarnaast is er nog maar 1 applicatiebalk terwijl ik 2 schermen heb en dus graag op elk scherm een balk heb.

Totaal niet gebruiksvriendelijk ik ben hier dus nu ook met Fedora aan het spelen, kijken of dat wat is.
jullie hebben Unity tenminste nog aan de praat gekregen,

ik kreeg na het inloggen een lege bureaubladachtergrond en een menu waar je niet op kon klikken :)

Dus inmiddels weer terug bij gnome
Same here. Heb Unity een half uur geprobeerd en daarna maar weer geswitched naar Gnome 2.
Good for you! Een nieuwe interface zou echt niet meer tijd mogen kosten om ermee te leren werken. Neem een voorbeeld aan Windows: als daar een nieuwe versie van uit komt heb ik niet meer dan de helf van een half uur nodig om een goed onderbouwde mening te vormen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 17 mei 2011 17:12]

Het probleem was niet dat ik er niet mee kon werken. Het probleem was juist dat er bepaalde dingen in Unity minder eenvoudig werkten in Unity. Zoals onder andere het switchen tussen applicaties.
De helft van een half uur? Volgens mij noemen ze zo iets een kwartier ;)

Maarre ff ontopic: heb je het nou over heel windows of over alleen de startbalk? Want dat is wat unity en gnome-shell (van gnome 3) expres anders willen doen t.o.v. gnome-panel (van gnome 2) Overigens vind ik dat de windows startbalk nauwelijks veranderd is in de loop der tijd. Alleen bij 7 zijn de items vervangen door enkel icoontjes en hebben deze jumplists.

[Reactie gewijzigd door onox op 17 mei 2011 17:39]

Ben ik dan echt de enige die blij is met unity?? Het was even 30 minuten wennen, maar hoef nu niet meer terug naar gnome. Goed er is nog (aardig wat) ruimte voor verbetering, maar daar heb ik al het vertrouwen in. En klikken? In Gnome was ik vaak aan het klikken, met unity kan ik vrijwel alles zonder mn muis af. (dan doel ik vooral op het switchen van workspades / tussen programmas / programmes verplaatsen tussen workspaces / openen van programmas e.d. - met beetje surfen online niet natuurlijk ;-))
Ik vind het ook ideaal en ik gebruik al jaren lang ubuntu. Helemaal geen moeite gehad om te wenenn en ik kan ook overal bij met het toetsenbord.
Het enige wat ik vervelend vond was dat die launcher automatisch inschuift als je een scherm maximaliseert. Maar dat heb ik uitgezet.
"of je moet voor elke applicatie een aparte desktop maken."

Dat is de bedoeling.
Ik zou eens kijken naar Xfce (dus dan bijvoorbeeld Xubuntu als distro). Ik draai nu al een tijdje Xfce, en dat bevalt me best prima!

Zoals je misschien weet kan je gewoon Xfce naast Gnome installeren, dus sudo apt-get install xubuntu-desktop voor Ubuntu.

Edit:
Voordeel van Xfce is dat het ook gebouwd is met GTK+, net zoals Gnome. Applicaties zullen er dus (grotendeels) hetzelfde uitzien als in Gnome. In tegenstelling tot KDE, als je daarin GTK+ applicaties gaat draaien dan ziet het er meestal niet uit (misschien is er wel een manier omdat te fixen, maar het integreert in ieder geval niet zo mooi met elkaar).

[Reactie gewijzigd door cschutijser op 17 mei 2011 16:06]

Ik zat ook te kijken naar Xubuntu als vervanger voor Ubuntu aangezien ik met Unity echt geen goede ontwikkelomgeving meer heb. Gelukkig kan ik nu nog gewoon Gnome2 draaien, maar als deze optie verdwijnd dat zit er niets anders op dan de overstap te maken naar een andere distro. Heel jammer dat Canonical deze keuze heeft gemaakt (liever zou ik DVD-images zien met een keuze voor Gnome / Unity).
Mint (tenminste de nieuwste) heeft ipv Unity Gnome (2), en het is érg gelijkend (ik heb het een tijdje gebruikt), misschien is dat een idee?
alleen mint is langzaam aan het overschakkelen naar Debian Roling, - en ze durfde het onder andere aan om de xfce variant vol te stouwen met dingen als een volledige lamp-stack en proftpd (op een desktop?) ...

nu zal het niet erg zijn om die zaken op de cd (euh dvd) te hebben maar maak dan een software manager aan om te selecteren...
De laatste Mint is nog niet gebaseerd op ubuntu 11.04, maar op 10.04. Ook Mint zal moeten kiezen of delen. Gnome2 = exit. Wat we daar ook van vinden, voor Gnome liefhebbers is het Gnome3, Unity of een andere desktop.
Ik ben om dezelfde reden al overgestapt op Linux Mint (ook een afgeleide - hetzij niet officieel - van Ubuntu). Ik draai zelf de Gnome 2 variant, hoewel ze ook KDE, LDXE en een Debian rolling distro hebben.
Als je Ubuntu als ontwikkelomgeving gebruikt zou je toch moeten weten dat je Gnome altijd alsnog kan installeren? Als jij een andere omgeving wilt dan installeer je die gewoon, dat is de kracht van Linux.

sudo apt-get install gnome2 en je kan weer aan het werk.

[Reactie gewijzigd door Spetsnaz op 17 mei 2011 16:07]

Tuurlijk weet ik dat, maar als Canonical support voor Gnome helemaal op gaat geven dan kan ik net zo goed overstappen op een vergelijkbare distro die out-of-the-box een prettige omgeving biedt.
Dat doen ze niet, het zal alleen niet meer standaard meegeleverd worden. Ook kab men v2 wel vervangen door v3. Waarschijnlijk komt er een gubuntu naaar analogie met andere desktops
Linux Mint wellicht? Top-distro, en een aanrader!
voor linux dingen zweer ik bij puppy linux ( en de afgeleiden lighthousepup, choisepup, en macpup)
Puppy is geen goed alternatief voor Ubuntu, het heeft een andere doelgroep en sterk afwijkende hardwarevereisten.
Als je voor gtk de oxygen-gtk style pakt dan integreren de gtk applicaties naadloos qua uiterlijk.
Stilstand is achteruitgang. Windows Mobile 6 werkte ook prima, toch zijn iOS, Android veel beter. Ubuntu was toe aan een nieuwe, mooiere, en meer gebruiksvriendelijke user interface.
Uit mijn eigen ervaring vind ik dat Unity helemaal niet gebruikersvriendelijker of handiger is dan GNOME 2. En ik kan ook niet zeggen dat het veel mooier is dan GNOME 2 (maar dat is een kwestie van smaak).

De gewone menu's van GNOME 2 zijn lekker eenvoudig en overzichtelijk. Al je programma's zijn duidelijk georganiseerd in categorieën waardoor je je programma's snel en gemakkelijk kunt vinden. Ik had met Unity het gevoel dat het het veel lastiger maakt om programma's te vinden. Het paneel om programma's en bestanden te vinden in Unity vond ik omslachtig en onduidelijk.

De GNOME 2 balk onderaan het scherm die precies toont wat voor windows er open zijn vind ik ook duidelijker en handiger dan de Unity launcher.

Iets nieuws is niet altijd beter.
Wat mooi of gebruiksvriendelijk is kan verschillen per persoon. Er zullen altijd mensen zijn die het niet prettig vinden werken. Ik heb alle vertrouwen in het Ubuntu design/usability team dat ze een GUI maken dat voor de meeste mensen goed werkt en mooi wordt gevonden. Heel veel gebruikerstesten uitvoeren is de enige manier om aan de wensen van zoveel mogelijk mensen te voldoen.
Persoonlijke denk ik dat ze er nog lang niet zijn en verwacht ik nog veel verbeteringen in de komende versies. Ze proberen iig de vaart er in te houden :)
nieuwe, mooiere, en meer gebruiksvriendelijke user interface.
3 argumenten die voor mij (onder Linux) eigenlijk niet echt prioritair zijn. Het moet in de eerste plaats productief zijn en dat laatste vind ik niet terug bij unity.
"Nieuw" is geen argument. Ik vermoed dat de huidige Ubuntu gebruikers nog steeds veel technische kennis hebben en bereid zijn om een stijlere leercurve te accepteren. Ubuntu heeft echter de ambitie om een grote speler te worden dat door iedereen gebruikt kan worden. Wat dat betreft is het logish dat ze focussen op uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid. Dit zal vast ten koste gaan van een groep gebruikers, maar heeft veel potentie bij nieiuwe gebruikers.

Ik betwijfel trouwens in hoeverre gebruiksvriendelijkheid en productiviteit tegenstrijdig zijn. Een UI waar je niet productief mee kunt zijn, is volgens mij per definitie niet gebruiksvriendelijk. Het lijkt me dat de usability engineers bij Canonical voorlopig genoeg werk hebben :)
sudo apt-get install gnome3
Dat is zo'n beetje het eerste wat ik vorige week na installatie van 11.04 heb gedaan.
Van dat Unity gingen mijn haren overeind staan.
Volledig akkoord, ik heb Unity ook een paar weken een kans gegeven. Het had er na een week al af kunnen liggen maar ik vond de optie niet om de classic te starten. Ik zal ook moeten gaan uitkijken naar iets anders. Misschien terug naar Xfce, hoewel ik daar net van afgestapt was.. Misschien Kubuntu, maar dat zijn dan weer andere pakketten (als ik niet een boel dependencies wil binnen sleuren en bestaande links/knoppen wil kapot maken). Spijtige zaak dit.
stap over naar opensuse. Is ook gratis en deze heeft wel een standaard gnome omgeving :)
Of stap nu gewoon over op KDE , de laatste versie draait bij mij nu een maand en bevalt prima.
sudo apt-get install gnome-desktop zal vast nog wel kunnen tegen die tijd.
Helemaal eens. Behalve dan dat ik Unity niet leuk vind...
Misschien Mint, om dicht bij Ubuntu te blijven. Dat in de kern een prima distro is!
Als er geen ondersteuning meer is voor Gnome 2, dan vrees ik dat ik van distributie ga moeten veranderen onder het moto: Don't 'fix' what isn't broken.

Unity is leuk, maar niets voor mij.
Ach ben weer aan het testen met openSuSE, heb ik jaren gebruikt voor ik op Mandrake(later Mandriva) en daarna op Ubuntu ben overgestapt.
open SuSE 11.4 met Gnome shell 3 draait perfect, het is ff wennen maar dat maakt mij niets uit.
Waarom niemand hier gnome 3?
Gnome3 heeft volgens mij ongeveer dezelfde lay-out als Unity (zo heb ik begrepen), maar draait dus op een ander framework (Gnome). Als je Gnome3 draait had je in andere woorden dus beter Unity kunnen houden. Aan de andere kant denk ik wel dat Gnome3 velen malen beter aan te passen is en dat je Gnome2 'na kan bouwen', maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 17 mei 2011 16:03]

Unity draait ook onder Gnome, maar gebruikt Compiz. Gnome3 gebruikt clutter/mutter.
Verder is op dit moment Gnome3 nog slechter aan te passen dan Unity. Komt omdat beide versies nog gewoon erg jong zijn.
Bij Gnome3 hebben ze zelfs de minimize en maximize buttons weggehaald. En die heeft in je normale view helemaal geen launcher of taakbalk. Daarvoor moet je altijd "uitzoomen" van je dekstop.
En die buttons zijn weer terug te krijgen via wat kleine handelingen. Het grote probleem is dat er nog weinig informatie is over hoe je Gnome moet modden: dat zal in de komende tijd (de nieuwe versie is net uit) wel veranderen en dan zullen er weer veel aanpassingen mogelijk zijn. Overigens heeft Unity ook geen nette taakbalk meer en kan de launcher ook verborgen worden (handig op laptops maar dus hetzelfde als Gnome 3).
Omdat dit een item is rond ubuntu en gnome3 eigenlijk eerder vanzelfsprekend is als je andere distro's draait.
Gnome3 is het antwoord ;-)
Gnome wordt nog wel ondersteund, maar is niet meer standaard aanwezig. Je kunt net als in 11.04 Gnome aanvinken in je package manager, maar hij zal dan binnengestreamed worden i.p.v. vanaf CD, maar dat is tegenwoordig niet zo'n punt meer... toch? ;)
Het vervelende van Ubuntu is dat je helaas nog steeds niet zo als met Windows een command line alleen nodig hebt als je er mee wilt werken maar deze ook vaak nodig hebt als Ubuntu weer eens met zich zelf in de knoop zit.
Als dat eindelijk eens opgelost kan worden dan kon dit nog wel eens een goede concurrent worden voor bepaalde andere bekende OS'en.

Kijk naar andere wel echt succesvolle Linux/Unix gebaseerde OS'en zo als Android of OSX, deze systemen zijn zo ver dat de command line wel eens waar nog steeds beschikbaar is maar niet meer noodzakelijk is om het systeem echt goed te onderhouden. En dat is precies de kracht van Windows. Je kunt natuurlijk alles op de command line doen als je dat wilt maar het is niet meer nodig. En dat is vandaag de dag het geen dat mensen willen van een OS, een systeem dat je met een muis kunt bedienen en waar je eigenlijk geen command line meer nodig hebt.

Als je ziet hoe goed Google en Apple dit begrepen hebben kan ik maar niet begrijpen dat een Canonical dit niet in kan zien. Het is overduidelijk mogelijk om ook een *nix gebaseerd systeem zo gebruikers vriendelijk te maken dat je geen command line nodig hebt waarom kunnen Linux distro's dat dan nog steeds niet voor elkaar krijgen? En zeker een distro als Ubuntu zou dat toch makkelijk moeten kunnen er zit een flinke hoeveelheid geld achter en een erg grote groep vrijwillige developers maar nog steeds kan het niet zonder de command line en dat is gewoon niet meer in deze tijd.
Dat ben ik niet met je eens. Ik gebruik al lange tijd Ubuntu en ik heb nooit de commandline *moeten* gebruiken. Als ik dat doe, is het voor toepassingen die ik gewoon sneller/makkelijker kan via commandline, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets ben tegengekomen wat de gemiddelde computerleek zou willen doen dat niet via een grafische interface kan.

De reden waarom je op howto's op internet commandline-instructies vindt om dingen te doen, is dan ook gewoon omdat een regeltje tekst schrijven dat de lezer moet copy-pasten makkelijker is dan 20 screenshots te maken waar je nu precies moet klikken...
Dat vind ik ook zo heerlijk aan Linux (en dan met name Ubuntu 10.10) de GUI gebruiken met de CLI er doorheen af- en toe. Dat is imo juist de kracht van het systeem, dat je met de terminal je systeem 100% kunt beheren/beheersen.

Loopt iets vast o.i.d.? Kill is je vriend en weg is het probleem.
Commando's door pipen en zo een output creëren die je niet op een ander systeem krijgt. (Windows en zelfs MacOS staan niet alles toe, omdat het deels closed source is en een hoop commando's (wat eigenlijk ook gewoon programmaatjes/scriptjes op zich zijn) er niet in zitten, terwijl dit met een vrij algemene distro zoals Debian-based wel zo is!)

Jammer dat Ubuntu helemaal op de Unity-toer gaat :/
Ik vind die interface echt zuigen, zwaarder dan wat dan ook...Gnome2 is hier de GUI en ik zou graag eens experimenteren met versie 3 in een VM ofzo, maar Ubuntu 11.04 heb ik er snel afgegooid, wat een bagger imo.
Gnome2 draait hier neat&clean en dat blijft voorlopig zo, ga toch maar eens uitkijken naar Mint of Fedora (?) anders... :)
In 11.04 kun je nog gewoon inloggen op de Classic Desktop. De andere verbeteringen (al is het maar de meer up-to-date apps zonder een hele grote lijst aan extra ppa's te hebben) krijg je dan wel nog mee.

Ik denk niet dat het heel houdbaar is om GNOME2 te blijven gebruiken. Ik vind dit zelf ook jammer, want het is ook mijn desktop bij voorkeur. GNOME3 heeft wel een fallback mode die er op lijkt, maar die naar het schijnt toch net niet helemaal even vlot werkt (zelf heb ik er nog geen ervaring mee gehad, dat zie ik later wel weer...).
Helemaal mee eens. Voor een tweaker is er vast bijna geen eenvoudigere manier denkbaar dan installeren van programma's met "apt-get" op de command line, voor veel "normale" gebruikers is dit nog steeds een stap te ver.

Android zou inderdaad een voorbeeld qua usability van *nix systemen, al denk ik wel dat een telefoon/tablet minder mogelijkheden biedt qua OS customization, en het dus eenvoudiger is om hier de command line uit weg te laten.

[Reactie gewijzigd door werchter op 17 mei 2011 16:51]

Ik denk dat een gebruiker van een computer bepaalde dingen verwacht, die op een telefoon niet mogelijk zijn. Om maar iets te noemen waar ik onder Ubuntu (maar niet onder OpenSuSE) de commandline voor nodig heb: PPPoE. Een of ander exentriek authentificatiesysteem dat onze Universiteit gebruikt om te kunnen internetten. Het is niet zo dat Android hiervoor eenvoudigere tools heeft dan Ubuntu's commandline commando's, het kan gewoon niet.
Vergeleken met wat Apple en Microsoft in hun product development steken valt die "flinke hoeveelheid geld" nogal mee. Canonical heeft een budget van 30 miljoen, terwijl A & M miljarden steken in Windows, OS X, en de bijbehorende applicaties.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 mei 2011 17:41]

"En dat is precies de kracht van Windows. Je kunt natuurlijk alles op de command line doen als je dat wilt maar het is niet meer nodig. En dat is vandaag de dag het geen dat mensen willen van een OS, een systeem dat je met een muis kunt bedienen en waar je eigenlijk geen command line meer nodig hebt."

Dat kan ook met OSX, Linux, FreeBSD, BeOS (Zeta), AmigaOS .... ga zo maar door.
Dat kan zelfs al jaren met heel veel systemen.

Maar als je een batch wil maken dan zal je toch snel van Unix (Unix achtige) gaan houden.
Zo jammer dat er weer geen nieuw is over hybride graphics support. Ik weet dat het in de kernel moet zitten, maar toch. De bestaande oplossingen maken Linux een beetje instabiel en aangezien ik voor m'n werk alleen maar in Windows bezig ben weet ik niet of ik bij een herinstall wel weer Ubuntu erop zou zetten...
Het laatste linux hybride nieuws is http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=OTQxNg
Dat over een nieuwe optimus oplossing gaat, die als enigste minpunt heeft dat de nvidia kaart nog niet uit te zetten is.
Tnx voor de link! Weet ik nu hoe het verder ermee staat, had er al moeite mee om info te vinden. Alleen voor mij gaat het niet eens zozeer erom dat ik de NVidia GPU kan gebruiken, maar júist dat die uit staat ivm stroom verbruik. Als de NVidia GPU uit staat, dan verbruikt de laptop zo een 8-9 watt bij lichte werkzaamheden en lage helderheid, wat in de praktijk een accuduur van 9 uur tot gevolg heeft. NVidia GPU aan en het verbruik stijgt naar 15-16 watt waardoor je misschien net aan 5 uur over houd als je mazzel hebt...en ik heb de laptop juist voor die 9 uur ;)

Maar ik ben zeker benieuwd hoe ver ze zullen komen, een stabiele redelijk nette oplossing die geen professionele Linux kennis vereist om stabiel werkend te krijgen is zéér welkom.

[Reactie gewijzigd door JT op 17 mei 2011 16:15]

Draait Ubuntu nog X11 of is Wayland af en zijn ze al overgestapt?
Wayland is nog niet af. Ik betwijfel dat Ubuntu nog voor hun volgende LTS (12.04) zal overstappen. Het is een ingrijpende verandering waarvan ik verwacht dat die, net zoals Unity nu, niet meteen bij de eerste release goed zal draaien.

edit:
Het zit wel al in de repo's: http://www.omgubuntu.co.u...enters-ubuntu-11-04-repo/

[Reactie gewijzigd door TimVdE op 17 mei 2011 18:44]

Mmmmm ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor de GUbuntu spin-off komt met Gnome 3 als display manager.
Ubuntu 11.10 zal Unity hebben met GNOME3 als basis. Canonical laat GNOME2 vallen. GNOME3 heeft echter ook een fallback-mode die op GNOME2 gelijkt. Ik denk echter niet dat die standaard geïnstalleerd zal staan, aangezien ze Unity 2D als fallback aan zullen bieden.
Ik vind persoonlijk Unity er best aardig uit zien, maar er zijn nog best wat grafische glitches wat het er gewoon nog niet af laat uitzien. Heel vaak komt bijvoorbeeld na standby het login scherm niet tevoorschijn maar een scherm vol bizarre artefacten. Ik kan dan wel mijn toegangscode intypen en op enter drukken, en dan krijg ik wel mijn desktop.

Wat ik ook jammer vind is dat de Unity launcher vastzit aan de linkerkant van het scherm. Ik vind dat echt iets heel persoonlijks en zou graag zijn dat ze dat configurable maken in plaats van hun voorkeur op te dringen. Heel leuk dat zij er lang over nagedacht hebben en het is prima als dat de default wordt, maar waarom kan het niet aangepast worden?
Ze zijn er mee bezig om te zorgen dat Unity meer naar je voorkeuren kan instellen. Maar vanwege de tijd hebben eerst gezorgd dat het werkt en hebben ze een paar mogelijkheden ingebouwd om dingen aan te passen. En in de volgende versie zal Unity veel customisable zijn.

http://www.omgubuntu.co.u...-tweak-the-unity-desktop/
Gunity maakt het aanpassen ook wat makkelijker.

[Reactie gewijzigd door OrangeTux op 17 mei 2011 17:04]

De enige reden dat ik Linux (nog-) niet als vervanger voor Windows 7 gebruik is simpelweg omdat het hardware-matig decoderen van x264 / h264 niet werkt. Ongeacht of ik open-source of Proprietary drivers gebruik. Heb al vele uren zitten compilen, prutsen met de verschillende media players en drivers. CPU gebruik blijft op 100% staan (heb een single-core Athlon 64 en Radeon HD4350 PCI-x videokaart). Ook alle forums en extra libraries (via PPA's) mogen niet baten. Mensen met een dual-core (of meer-) zullen wellicht minder last hiervan hebben omdat de CPU al het werk doet, maar voor mij is het onwerkbaar.

Ik bedoel, Windows 7 x64 draait als een speer op mijn PC (Athlon 64 3000+, 1,5 GB DDR1, RadeonHD 4350 en OCZ 60 GB SSD CORE-series (ook al een oudje-) en een 500 GB schijf voor data). Bij het afspelen van 1080p registreert de single-core een belasting van ongeveer 40% bij gebruik van DXVA. Zo lang dit bij Ubuntu niet foutloos werkt, blijf ik vooralsnog een Win7 user.

Natuurlijk kan ik wel een nieuwe PC gaan kopen, maar daar zie ik het nut niet van in. Gebruik PC's altijd tot ze echt van ellende uit elkaar donderen ;-) Voor games heb ik consoles.
Tjah klaag bij AMD/ATI dat ze hun drivers moeten verbeteren
Welke apps er allemaal op de cd van Ubuntu staan is eigenlijk niet zo belangrijk meer. Met apt-get install of een andere install manager installeer toch zo alle apps die je maar wilt direct vanaf het internet. En dat gaat tegenwoordig bijna net zo snel als vanaf cd-rom. Soms zelfs sneller. In de tijd die een CD speler nodig heeft om een spin-up te doen, heb ik de meeste kleine apps via apt-get install al binnen.

[Reactie gewijzigd door spostma op 17 mei 2011 15:54]

Dit gaat goed zolang het in de standaard repositories zit. Zit het daar echter ook niet in, wordt het redelijk irritant.
Dan gebruik je toch een PPA repository.
Maar voor de 'normale' gebruiker (dus niet Tweakers zoals hier) moet er een standaardpakket geinstalleerd staan dat kan concurreren met Apples en Windows. Dat is de reden dat er nu gekeken wordt naar DVD-images i.p.v. CD-images (de concurrenten zijn allang overgestapt en kunnen dus out-of-the-box meer bieden).
Of ze zetten een link naar een "App store" op de desktop. Da's tegenwoordig mode.
Ik mag dan tenminste hopen dat er een gubuntu komt o.i.d. met een normaal ondersteunde gnome desktop. Op dit moment draai ik 11.04 maar dan gewoon de klassieke modus en je merkt gewoon dat gnome een ondergeschoven kindje is deze release. Compiz +- 5x per dag crasht en dat is rete irritant.
same here..
is een probleem met je opengl... zeker ook nouveau drivers...
Dat ligt dan misschien aan jouw videodrivers of iets anders; ik heb nog niets gemerkt van een crashende Compiz op 11.04 (ik gebruik ook de klassieke GNOME desktop). Ik gebruik de proprietary NVIDIA driver.
Denk dat ze met deze versie mij echt gaan beginnen te verliezen. Draai met moeite nu 11.04, gestript van alle bloated Unity toeters en bellen.

Unity is voor mij iets teveel van het goede. Vind het mooi om te zien hoe ze de hoogte uiterst effectief willen benutten, maar de kinderachtig grote icons & het nog niet zo volwassen reagerende desktop zijn toch wel minpunten.

Strip ik liever weer de normale gnome desktop kaal en draai ik wat gnome-do + compiz.

Overigens heb ik deze feelings ook tegenover Gnome3 hoor. Deze heb ik ook onder Ubuntu geprobeerd, maar (lag grotendeels aan de incomplete repository) was ook geen succes.

Tijd zal het leren, hoop dat de 2D versie ook als standaard keuze geinstalleerd kan worden icm hardware acceleration (mits beschikbaar).

edit:
@Hieronder: Jep, maar er bleven een paar dingen op de achtergrond opstartend van unity. Heb echt unity desktop weg moeten keilen, pas toen was hij wat vlotter en klapte m'n compiz er niet meer uit.

[Reactie gewijzigd door LinuX-TUX op 17 mei 2011 19:42]