'Locatie iPhone wordt ook bijgehouden na uitschakelen locatiediensten'

De locatie van iPhones wordt ook bijgehouden als gebruikers hebben aangegeven geen gebruik te willen maken van locatiediensten. Dat blijkt uit tests door een Amerikaanse krant. De opgeslagen coördinaten hebben wel een afwijking.

Apple logoDe Amerikaanse krant The Wall Street Journal ontdekte dat een iPhone locatiegegevens nog steeds bijhoudt wanneer een gebruiker locatiediensten uitschakelt. De krant herstelde een iPhone 4 met de meest recente versie van iOS naar de fabrieksinstellingen, zette locatiediensten uit en verplaatste het toestel naar een andere locatie.

Nog steeds werd de locatie bijgehouden, al vertoonde deze wel afwijkingen: soms tot 'meerdere mijlen', aldus de krant. Ook werd niet precies bijgehouden hoe lang het toestel op een bepaalde locatie verbleef, al waren datum en tijd wel zichtbaar. De opgeslagen gegevens zouden zijn verzameld met behulp van wifi-toegangspunten en zendmasten van providers, stelt de krant. De gegevens worden waarschijnlijk niet teruggezonden naar Apple. Het is niet duidelijk of ook de iPad locatiegegevens bijhoudt wanneer locatiediensten zijn uitgeschakeld.

Vorige week ontstond de nodige ophef toen bleek dat nauwkeurige locatiegegevens van iPhones en iPads worden bijgehouden en bij synchronisatie naar de desktop worden gekopieerd. Later bleek dat ook Android gegevens over de locatie opslaat. In meerdere landen hebben politici zorgen uitgesproken over de opslag van locatiegegevens. Het is echter al geruime tijd bekend dat Android en iOS locatiegegevens bijhouden, die bovendien naar servers van respectievelijk Google en Apple worden gestuurd.

Door Joost Schellevis

Redacteur

25-04-2011 • 11:32

227

Reacties (227)

227
210
126
11
0
13
Wijzig sortering
In meerdere landen hebben politici zorgen uitgesproken over de opslag van locatiegegevens. Het is echter al geruime tijd bekend dat Android en iOS locatiegegevens bijhouden, die bovendien naar servers van respectievelijk Google en Apple worden gestuurd.
Dit snap ik even niet. Politici maken zich druk over de privacy van de burgers. Dat lijkt mij alleen maar goed.

Het lijkt er echter op dat de redactie van tweakers vindt dat deze politici dit niet mogen doen aangezien dit al enige tijd bekend is.

In plaats van te stellen dat het echter al een tijd bekend is en de politici dus wat laat zijn, zou je net zo goed kunnen stellen dat Ondanks dat het al geruime tijd bekend dat Android en iOS locatiegegevens bijhouden, die bovendien naar servers van respectievelijk Google en Apple worden gestuurd, hebben mensen met kennis van de gebruikte technologie de privacy problematiek niet onderkent of bewust genegeerd.

Of je zegt gewoon niets en laat de lezer zijn eigen conclusies trekken. Ik ben in ieder geval blij dat de politiek zich langzaam maar zeker wat van de privacy van de burgers aantrekt en organisaties die op allerlei manieren gebruikers van hun diensten proberen te volgen terugfluiten. Ik hoop dan ook dat het aanleggen van dit soort databases gewoon als privacy schending wordt gezien en zowel Google als Apple een flinke boete opgelegd krijgen.
Dit snap ik even niet. Politici maken zich druk over de privacy van de burgers. Dat lijkt mij alleen maar goed.
Oh ja... Vingerafdrukken in je paspoort, identificatieplicht, een SoFi nummer dat opeens BSN is geworen... Internet data bewaren, Telefoonverkeer bewaren... (moet ik nog ff doorgaan?)
Tuurlijk hebben die politici het beste met ons voor... (In de 2e kamer en in de 1e kamer heeft de meerderheid toch maar voor gestemd)

Welterusten.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 23 juli 2024 10:56]

Ik heb het vermoeden dat er tegenwoordig iets te veel over privacy wordt gesproken. Je kunt het natuurlijk niet goed vinden dat locatiegegevens worden opgeslagen, maar eigenlijk was dit al bekend. Toch is er opeens veel ophef over. Mij maakt het in ieder geval niet uit, als je niets hebt te verbergen maakt het toch niet uit of Google of Apple weet waar ik ben? Lijkt me alleen maar gezellig, komen ze ook even langs op de koffie :).
Ik heb het vermoeden dat er tegenwoordig iets te veel over privacy wordt gesproken. Je kunt het natuurlijk niet goed vinden dat locatiegegevens worden opgeslagen, maar eigenlijk was dit al bekend.
Ik snap niet wat het eerste met het tweede te maken heeft. Veel mensen weten helemaal niet dat Apple en Google van alles van iedereen bijhoudt. Velen kopen Apple zonder na te denken enkel omdat ze de hele tijd dat logo op TV bij BN-ers zien (kijk even op #durftevragen, en turf het aantal vragen in de trant van 'wat moet ik per sé op mijn iPad/iPhone hebben), anderen kopen weloverwogen Apple vanwege het gebruiksgemak (dat is natuurlijk wel erg groot, mits je bereid bent je over te leveren aan het Apple-stramien), en velen gebruiken dagelijks Google en Android vanwege het gebruiksgemak.

Allemaal verklaarbaar, maar velen kijken helemaal niet naar hun privacy. En zelfs als je dat wel doet, kun je moeilijk om Google heen. Veel bedrijven en vrienden gebruiken Google (vaak niet eens als zodanig herkenbaar, je kunt het koppelen aan een andere domeinnaam), dus als je met hen gaat e-mailen komt Google sowieso al veel van iemand te weten. Zeker in combinatie met hun advertentiediensten en logrobots die het web afspeuren.
Mij maakt het in ieder geval niet uit, als je niets hebt te verbergen maakt het toch niet uit of Google of Apple weet waar ik ben? Lijkt me alleen maar gezellig, komen ze ook even langs op de koffie :).
Dat is jouw mening. En jouw persoonlijke mening maakt privacy in het algemeen niet onbelangrijk. De discussie over het belang daarvan is al vele malen gevoerd, daarvoor hoef je enkel de zoekfunctie maar even te gebruiken.
Dat heeft er niks mee te maken. Je geeft aan dat je niet wil dat je gegevens worden opgeslagen, en dan gebeurt het toch 'stiekem'? Dan klopt er iets niet.
Wat een paniek.

Het word op je telefoon opgeslagen en in je backup (duh).
Zo kun je elk filetje wel onder een vergrootglas leggen.

Wat staat er nu daadwerkelijk in? Afwijkende lokaties en cells waar je aan geconnect bent/geweest.
Wat een paniek.

Het word op je telefoon opgeslagen en in je backup (duh).
Zo kun je elk filetje wel onder een vergrootglas leggen.
Goed gezegd.

Om de redactie gerust te stellen (voordat we er morgen nog een artikel over voorgeschoteld krijgen): het is zeer waarschijnlijk een bug.

Zo lang dat niet zeker is kunnen we dus dagelijks erop los fantaseren wat Apple met onze locatie-data wil, maar we kunnen ook even afwachten tot iOS 4.3.3 en kijken of het er dan nog is.

Los daarvan:

Wat is er eigenlijk zo dramatisch? Als je iPhone in de telefoon zelf of in de back-up op je computer die gegevens opslaat, dan is nog lang niet gezegd dat deze data door het bedrijf wordt gekopieerd naar servers om er verkeerde dingen mee te doen. We bestraffen misdaad toch pas als er een misdrijf is begaan?

En wat als iemand je iPhone of laptop steelt. Zijn dan die locatie-gegevens het belangrijkst? Of staat er eigenlijk toch meer gevoelige informatie op die apparaten, zoals contactpersonen, (iets te pikante) foto's, bank- en creditcard gegevens etc. etc.

Ten derde zijn er talloze apps, op alle platformen, die de meest wilde dingen met je gegevens doen: contactgegevens overhevelen, locatie-gegevens over seinen. Dit logbestand van Apple zit daar maar alleen, terwijl die apps veel lakser met meer kritieke informatie omgaan. Is het zo moeilijk om daar een artikel over te schrijven? Want dit is al twee dagen goedkoop scoren.

Deze en nog een paar redenen doen niet anders denken dat hier ont-zet-tend wordt overdreven.

offtopic:
@watercoolertje en DJ_Clean: bijgewerkt

[Reactie gewijzigd door t-h op 23 juli 2024 10:56]

Wat is er eigenlijk zo dramatisch?
Volgens de Wet Registratie Persoonsgegevens ben jij zelf eigenaar van gegevens over jouw persoon. Jij bepaald wat er met jouw gegevens kan en mag gebeuren, niet Apple. En dat kun je als eigenaar natuurlijk alleen doen als je correct wordt geinformeerd over wat er met je persoonlijke informatie gebeurd. Bedrijven zijn, middels de Wet Registratie Persoonsgegevens, wettelijk verplicht om je hierover vooraf inzicht te geven, en je de mogelijkheid te bieden je gegevens achteraf te wijzigen of te verwijderen.

In dit geval kies jij, als wettelijke eigenaar, om bepaalde privacy-gevoelige informatie (om redenen die een ander geen ene moer aan gaan) verborgen te houden, en een bedrijf slaat uit winstbejag vervolgens jouw wensen als eigenaar kompleet in de wind, en houdt - ondanks dat je expliciet hebt aangegeven dat je dit niet wilt - deze privacy-gevoelige informatie alsnog nauwlettend bij, zonder dat jij als eigenaar zicht hebt op wat er precies wordt bijgehouden, waar het allemaal wordt opgeslagen, of wat hier mee gedaan wordt.

Hiermee wordt de Wet Registratie Persoonsgegevens direct overtreden, en gezien de schaal waarop dit gebeurd (Apple laat iOS dit immers bij miljoenen gebruikers doen), kun je een overtreding van de Wet Registratie Persoonsgegevens op deze schaal (er zijn miljoenen 'gedupeerden') inderdaad best 'dramatisch' noemen.

Dit alles staat natuurlijk compleet los van of je 'niets te verbergen hebt'. Apple staat niet boven de wet, en dient - in dit geval zeer terecht - keihard teruggefloten te worden. En als blijkt dat Apple niet de enige is: de rest net zo hard aanpakken.

EDIT: Wat natuurlijk het echte dramatische is, is dat deze argumentatie keer op keer wordt herhaald, maar dat niemand zich er echt druk over lijkt te maken. Blijkbaar is het niet zo'n issue als bedrijven de wet overtreden, zolang ze de consument maar van lifestyle-goodies blijven voorzien. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met de reactie van koelpasta hier beneden: dat we zo zijn afgestompt dat we lifestyle langzamerhand belangrijker beginnen te vinden dan de wet, is imho het echte drama.

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

Dat is niet helemaal waar. jij hebt immers de iTunes voorwaarden geaccepteerd in Juni waarin staat dat je ermee akkoord gaat dat het gebeurd. dat je het niet gelezen hebt is jammer, maar dat maakt in principe niet uit, aangezien het gewoon geldt zolang het niet tegen de wet ingaat. je krijgt van tevoren de mogelijkheid om het niet te doen, maar je gaat er mee akkoord (ja duh anders werkt et niet meer 8)7 )
In dit geval kies jij, als wettelijke eigenaar, om bepaalde privacy-gevoelige informatie (om redenen die een ander geen ene moer aan gaan) verborgen te houden, en een bedrijf slaat uit winstbejag vervolgens jouw wensen als eigenaar kompleet in de wind, en houdt - ondanks dat je expliciet hebt aangegeven dat je dit niet wilt - deze privacy-gevoelige informatie alsnog nauwlettend bij, zonder dat jij als eigenaar zicht hebt op wat er precies wordt bijgehouden, waar het allemaal wordt opgeslagen, of wat hier mee gedaan wordt.
dit klopt dus niet, want je kan niet aangeven dat je het niet wil (dat zou wel zo moeten zijn natuurlijk), maar je kan alleen aangeven dat bepaalde APPS het niet mogen. dat is iets heel anders dan het toestel/OS zelf.
jij hebt immers de iTunes voorwaarden geaccepteerd in Juni waarin staat dat je ermee akkoord gaat dat het gebeurd
Ik heb nooit zulke voorwaarden geaccepteerd. Er stond in de voorwaarden nergens dat Apple bepaalde privacy-gegevens mag blijven bijhouden, zonder dat ik hier expliciet toestemming voor verleen. Stond dit er wel, dan zou ik hier graag een quote of link van zien.

Daarbij komt dat de voorwaarden voor iTunes de voorwaarden zijn voor iTunes, en niet voor de iPhone. Mocht het er toch ingestaan hebben (wat het dus niet heeft), dan heeft het nog geen betrekking op de iPhone, maar alleen op gebruik van iTunes.

Los van deze argumentatie kun je je natuurlijk afvragen of het uberhaupt ethisch is om een product te verkopen waar je halverwege de gebruiksduur opeens de gebruiksvoorwaarden van gaat veranderen. Zoals je zelf al aangaf: als gebruiker heb je eigenlijk geen keuze, want je kunt niet meer kiezen om de telefoon op basis van de nieuwe voorwaarden niet meer aan te schaffen. Je hebt dus eigenlijk iets anders gekocht dan wat je werd voorgehouden. Dit voelt imho lichtelijk aan als 'oplichting', maar goed...da's een andere discussie ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

nou het is zijn dus de voorwaarde voor het gebruik van diensten die bij de iPhone horen. Zoals software updates en programmaatjes. als ik zeg iTunes dan bedoel ik natuurlijk de app store en de iTunes music store op de iPhone/iPod Touch. die hebben dus zeker te maken met de telefoon. het punt is alleen dat die voorwaarden zo'n 60 pagina's tellen in A3 formaat (;-)) er is geen enkele idioot die die dingen gaat lezen en dan krijg je dit soort opmerkingen:
Ik heb nooit zulke voorwaarden geaccepteerd. Er stond in de voorwaarden nergens dat Apple bepaalde privacy-gegevens mag blijven bijhouden, zonder dat ik hier expliciet toestemming voor verleen. Stond dit er wel, dan zou ik hier graag een quote of link van zien.
ik weet namelijk dat jij die voorwaarden helemaal niet gelezen hebt aangezien niemand dat doet en het er wel degelijk instaat:

1.
De Stores zijn alleen voor u in Nederland beschikbaar. U stemt ermee in de Stores niet buiten deze locatie te gebruiken of trachten te gebruiken. iTunes kan technische middelen toepassen om na te gaan of u zich aan deze bepaling houdt.
2.
Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
3.
Locatiegebonden Diensten

Om locatiegebonden diensten aan te bieden via Apple-producten, kunnen wij en onze partners en licentienemers exacte locatiegegevens verzamelen, gebruiken en uitwisselen, inclusief de real-time geografische locatie van uw Apple-computer of -toestel. Deze locatiegegevens worden anoniem verzameld in een vorm die het niet mogelijk maakt u persoonlijk te identificeren. Deze gegevens worden door Apple en haar partners en licentienemers gebruikt om locatiegebonden producten en diensten te leveren en te verbeteren. Zo kunnen wij uw geografische locatie doorgeven aan applicatieaanbieders wanneer u zich aanmeldt voor hun locatiediensten.

Sommige locatiegebonden diensten van Apple, zoals de MobileMe-functie 'Find My iPhone', werken alleen als uw persoonlijke gegevens beschikbaar zijn.
en dit zijn er drie die ook nog eens op de site van apple worden genoemd: http://www.apple.com/legal/itunes/nl/terms.html#GIFTS

en iets wat erg belangrijk is vanwege de WRP:
Verzoeken om gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen, kunt u sturen naar het privacy-emailadres dat voor uw land van toepassing is.
deze vier dingen staan gewoon op de site van Apple en zijn voor iedereen toegankelijk. verder wordt er in dit artikel een paar keer expliciet gesproken over "Apple-producten" waaronder dus de iPad, iPod en iPhone.

edit: en even voor jouw administrartie:
Vragen over Privacy

Als u vragen of opmerkingen hebt over het privacybeleid van Apple of de verwerking van gegevens, kunt u een e-mail sturen naar de verantwoordelijke (Apple Data Controller) in uw land of regio. Raadpleeg onderstaande lijst voor het juiste e-mailadres.

Land of regio Contactgegevens

Verenigde Staten privacy@apple.com
Canada privacy-ca@apple.com
Latijns-Amerika privacy-la@apple.com
Europa privacyeurope@apple.com
Japan privacy-japan@apple.com
Australië privacy@apple.com.au
Azië/Pacific privacy@asia.apple.com


Het privacybeleid van Apple kan van tijd tot tijd worden gewijzigd. Als er sprake is van een wezenlijke wijziging in het beleid, zal dit bekend worden gemaakt op onze website en zal het bijgewerkte beleid op de website worden gepubliceerd.

Apple Inc., 1 Infinite Loop, Cupertino, California, USA 95014

Laatst bijgewerkt 21 juni 2010

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 juli 2024 10:56]

Dit heb ik idd nooit gelezen, om precies de redenen die je zelf aangeeft ;)

Maar dan nog: het kern-zinnetje hier is devolgende:
Deze locatiegegevens worden anoniem verzameld in een vorm die het niet mogelijk maakt u persoonlijk te identificeren
Nergens staat dat deze gegevens op mijn telefoon worden opgeslagen, samen met mijn adres-informatie, tijdelijk IP adres, en alle andere informatie (serienummer van mijn iPhone/iPad, SIM-ID, etc.) die nodig is om mij persoonlijk te identificeren. Het wordt dus weldegelijk verzameld in een vorm die het mogelijk maakt mij persoonlijk te identiceren.

Apple heeft imho dus nog steeds niet duidelijk vermeld wat ze werkelijk doen, want ik zou hier natuurlijk nooit of te nimmer expliciet toestemming voor hebben gegeven. Wettelijk zou Apple hier ook niet mee wegkomen, zelfs niet als het expliciet in de EULA staat. De nederlandse wet gaat altijd nog boven contractuele afspraken, en het is uberhaupt nog maar de vraag software EULA's volgens de Nederlandse wet als een 'contract' beschouwd mogen worden, juist omdat ze eenzijdig opgelegd (en gewijzigd) kunnen worden door de producent.

Maar goed, ik moet toegeven: ze hebben zich zo goed mogelijk ingedekt. En hier heb ik zelf helemaal overheen gelezen toen ik mijn iPad aanschafte. Ik verkeerde echt in de veronderstelling dat ik door mijn locatie-services uit te zetten, mijn privacy kon waarborgen. Wellicht had ik achteraf toch beter moeten lezen, of ipv een iPad een Galaxy Tab moeten aanschaffen. Wel jammer dat je die beslissing pas eigenlijk goed kunt maken NADAT je het product hebt gekocht. Of eigenlijk misschien toch wel een beetje schandalig dat deze informatie zo moeilijk toegankelijk is.

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

citaat nummer twee van hierboven:
Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
bij android is het helaas net zo erg, maar krijg je wel de keuze om het niet te doen, alleen heb je dan geen navigatie en andere zooi. lees dit artikel maar eens: http://www.androidplanet....iegegevens-van-gebruiker/

ieder uur wordt er meerdere keren info verstuurd.

btw die Agreement staat gewoon op internet (even zoeken op google en ik had hem binnen twee klikken gevonden) dus dat je pas NA aanschaf kunt beslissen is niet helemaal waar. deze eula staat al sinds 21 Juni op internet.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 juli 2024 10:56]

btw die Agreement staat gewoon op internet
en
het punt is alleen dat die voorwaarden zo'n 60 pagina's tellen in A3 formaat (;-)) er is geen enkele idioot die die dingen gaat lezen [..]
Ik ben even de draad kwijt....is je punt nu dat de informatie in voorwaarden nu juist wel of niet makkelijk toegankelijk is?
dat je pas NA aanschaf kunt beslissen is niet helemaal waar
Dat was ook niet wat ik zei. Ik bedoelde dat je als consument pas NA je aankoop gewezen wordt waar je deze eventuele voorwaarden makkelijk (relatief gezien dan) kunt vinden en waar ze betrekking op hebben, en daarom eigenlijk pas achteraf goed kan beslissen of je de juiste aankoop hebt gemaakt. In de Apple Store werd er bij mij in ieder geval in alle toonaarden over pirvacy-voorwaarden of EULA's gezwegen toen ik mijn geld overhandigde. En ook op de website van Apple zou veel duidelijker kunnen worden aangeven welke voorwaarden bij welk product horen. iTunes EULA's horen mijns insziens geen voorwaarden m.b.t. een ander product (in dit geval iPad/iPhone) te bevatten.
bij android is het helaas net zo erg maar krijg je wel de keuze om het niet te doen
Niet dat ik nu zo'n fan ben van Android, maar het gaat mij dus juist precies om het feit dat ik op mijn iPad niet de keuze krijg het niet te doen. Kreeg ik die keuze wel, dan had ik 't uitgezet en was er wat mij betreft m.b.t. dit specifieke geval niets aan de hand geweest.

Maar idd....helaas houdt het niet bij deze ene issue op; Privacy, of liever gezegd: persoonlijke informatie brengt geld in het laatje, en dus zal ieder bedrijf er wel iets mee proberen. Apple vangt momenteel wellicht even wat meer wind, omdat 't nu eenmaal zo'n hoge boom is... ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

Ik ben even de draad kwijt....is je punt nu dat de informatie in voorwaarden nu juist wel of niet makkelijk toegankelijk is?
mijn punt is dat het een beetje te uitgebreid is, maar dat het met enig zoekwerk toch makkelijk te vinden is. de dingen die voor jou interessant zijn (zoals dus locatiegegevens) zijn met een simpele ctrl+f makkelijk te vinden.
Dat was ook niet wat ik zei. Ik bedoelde dat je als consument pas NA je aankoop gewezen wordt waar je deze eventuele voorwaarden makkelijk (relatief gezien dan) kunt vinden en waar ze betrekking op hebben
zoals ik dus al zei staan de voorwaarden op internet en zijn ze voor iedereen op te vragen. ook als je geen apple device hebt. je had dit soort dingen dus ook vooraf uit kunnen zoeken.

als je dit op een android telefoon uitschakeld betekent dat dus ook dat je geen gebruik kunt maken van navigatie, geotagging en andere dingen die van je locatie gebruik maken. apps als buienradar e.d. locatiespecifieke software werkt ook niet als je geen locatie opgeeft, dus als je wel op een plek bent waar je het wel mag gebruiken kan het niet omdat je geen lokatie opgeeft.

en je mening over de eula's snap ik wel alleen zijn deze diensten zo erg met elkaar verweven dat je dan erg veel dubbele dingen krijgt en het dus nog ingewikkelder wordt. als alles in een eula is opgenomen vind ik het veel duidelijker, maarja dat is mijn mening.
Het probleem met Apple's iTunes voorwaarden is dat je iPhone geen nieuwe apps of updates meer kan ontvangen wanneer je er niet mee instemt. Je 'brikt' dus eigenlijk je iDevice als je er niet mee akkoord gaat. In mijn ogen is er dan geen sprake meer van een keuze en is de tekst - hoe deze ook luidt - bij voorbaat niet rechtsgeldig, iets wat deze volgens mij sowieso niet is gezien de Nederlandse en Europeese privacy wetgeving. Apple's manier van A zeggen en B doen neigt zelfs naar een bewuste omzeilingstatiek.
Offtopic: kan een jaibreak hier nog iets betekenen?

[Reactie gewijzigd door TDeK op 23 juli 2024 10:56]

ja een jailbreak biedt dan uitkomst. (de untrackable app is alleen voor JB (en nee dat is niet Justin Bieber)).

dit is in feite een sooprtgelijk gevalletje als Sony alleen dan omgekeerd. er wordt iets toegevoeg i.p.v. verwijderd.
Goed verhaal, je vergeet alleen even een heel belangrijk ding. De gegevens blijven op je PC/Mac/iPhone staan en worden NIET doorgestuurd naar Apple (iig voor zover bekend). Er is nog totaal geen bewijs oid om aan te nemen dat Apple deze gegevens op hun eigen servers opslaat om wat voor een reden dan ook.

Zie ook even volgende bericht: http://www.macrumors.com/...sue-we-dont-track-anyone/
Er is nog totaal geen bewijs oid om aan te nemen
Het simpele feit dat de data wordt opgeslagen is imho bewijs om aan te nemen dat ze er iets mee doen.

Want als ze er niks mee doen, of van plan zijn om in de toekomst iets mee te doen...waarom slaan ze het dan op? En waarom, in tegenstelling tot wat ze in de EULA aangeven, op een manier die te koppelen is aan mijn persoonlijke (prive-)informatie?

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
ze zeggen niets in de eula wat duidt op het anonimiseren van gegevens wat er wel staat is dit:
Als niet-persoonlijke gegevens worden gecombineerd met persoonlijke gegevens, worden de gecombineerde gegevens behandeld als persoonlijke gegevens zolang de gegevens gecombineerd zijn.
misschien ook wel leuk om te weten. er wordt door apple en andere bedrijven bijgehouden welke advertenties voor jou relevant zouden kunnen zijn aan de hand van cookies. dit is echter uit te schakelen:
Apple en haar partners gebruiken cookies en andere technologieën bij mobiele advertentiediensten om bij te houden hoe vaak u een bepaalde advertentie te zien krijgt, om u advertenties te sturen die aansluiten bij uw interesses en om het effect van advertentiecampagnes te meten. Als u geen advertenties met deze mate van relevantie wilt ontvangen op uw mobiele toestel, kunt u zich afmelden door vanaf uw toestel de volgende link te kiezen: http://oo.apple.com. Na afmelding blijft u hetzelfde aantal mobiele advertenties ontvangen, maar deze zijn mogelijk minder relevant voor u omdat ze niet zijn afgestemd op uw interesses.
Staat overigens ook gewoon in de eula.
Onzin. Iedere webserver houdt ook logbestanden bij over wie welke pagina op heeft gevraagd met welke browser. Is dat meteen privacyschending? Ik vind van niet. Het gaat er imho om wat er met gegevens gedaan wordt, niet om het feit of iets wel of niet wordt opgeslagen. En ik lees hier nergens iets over wat Apple dan wel met die gegevens aan het doen is.
"Want als ze er niks mee doen, of van plan zijn om in de toekomst iets mee te doen...waarom slaan ze het dan op?"

Goede vraag. maar als je je daar zo druk om maakt;

Gebruik geen pin-pas meer of creditcard. Laat je baas je in kontanten bepalen.
laat je bonuskaart, airmileskaart etc thuis of liever, vraag ze niet aan.

anyways, strekking mag duidelijk zijn, ik heb geen uren de tijd om hier uitgebreid over te gaan bazelen, zeker omdat niemand het allemaal zou lezen. Verspilde moeite.

Maar ja, met het plaatsen van deze reactie kan er achterhaald worden dat ik dit type vanaf mijn werkplek want ons ip wordt bij versturen gelogd. IP adres hoort bij een reeks welke uitgegevens is aan een specifiek bedrijf. 1 + 1 = 3; ze weten meer over me dan de gegevens zelf kunnen zeggen.

Als je je zo druk maakt om privacy; ga in een hutje op de hei wonen.

Privacy is iets wat enkel bestaat in onze gedachten.
@rmpel

Tjonge, jij gaat wel heel kort door de bocht zeg!
Gebruik geen pin-pas meer of creditcard.
Mijn prive-gegevens worden niet onversleuteld op de pas of credit-card zelf opgeslagen. Bij verlies of diefstal is mijn persoonlijke informatie dus nog steeds 'beschermd' in deze gevallen. Bij dit specifieke iPhone probleem geheel niet. Wel een significant verschil; Precies het verschil waar deze hele discussie nu juist over gaat.
ik heb geen uren de tijd om hier uitgebreid over te gaan bazelen, zeker omdat niemand het allemaal zou lezen. Verspilde moeite.
Hou je mening dan voortaan liever voor jezelf, als niet bereid bent deze te beargumenteren of op reacties in te gaan.
Als je je zo druk maakt om privacy; ga in een hutje op de hei wonen.
Helaas woon ik niet op een hutje op de hei, en geef ik TOCH om mijn privacy. Ik eis zelfs dat deze wettelijk wordt gerespecteerd. Dat jij je privacy voor een habbekrats wilt verpatsen, geeft je nog niet het recht om te bepalen dat ik dit ook maar met mijn privacy hoor te doen.

Verder is het in Nederland helaas, vanwege bestemmingsplannen, niet meer mogelijk om in een hutje op de hei te wonen, tenzij je een medewerker bent van Staatsbosbeheer. Ik zal mijn recht dus op een andere manier moeten halen.
Privacy is iets wat enkel bestaat in onze gedachten.
Nogmaals, dat jij het bijltje er bij neer hebt gelegd en de hoop hebt opgegeven, betekent nog niet dat iedereen het zo makkelijk opgeeft. Privacy is een grondrecht, waar tastbaar historisch bloed, zweet en tranen voor gevloeid heeft. En dat mag best gerespecteed worden, ook al vind je het zelf geen probleem dat je hele buurt weet wat je PIN code is, wanneer en welke escort-dames jij bezoekt, wat je salaris is en wanneer je voor twee weken op vakantie bent.
Als ik me het goed herinner is dat een artikel waarin een theorie staat dat het om een bug zou gaan. Er staat niet letterlijk: Apple zegt dat het een bug is. Het is een vermoeden van iemand.
The big question, of course, is why Apple is storing this information. I don’t have a definitive answer, but the best at least somewhat-informed theory I’ve heard is that consolidated.db acts as a cache for location data, and that historical data should be getting culled but isn’t, either due to a bug or, more likely, an oversight.

[Reactie gewijzigd door DJ_Clean op 23 juli 2024 10:56]

Opmerkelijk trouwens. Er verschijnen dagelijks berichten op basis van geruchten. iPhone, Cloud, iPhone. En laten we eerlijk wezen, de geruchten uit die laatste link sloegen totaal nergens op.

Toch wordt één van de meest aannemelijke verklaringen voor dit relletje totaal niet genoemd, omdat niet bewezen is dat het op een feit berust, maar op een vermoeden.

[Reactie gewijzigd door t-h op 23 juli 2024 10:56]

Ik denk dat privacy een beetje tot het maatschappelijk bewustzijn begint door te dringen, misschien door een aantal incidenten waarvan de wifi taps van google street view het meest in het oog springen. Dat zie je wel vaker, dat er dan opeens zaken nieuws zijn terwijl ze al eerder bekend waren.

Ik vind je relativering niet erg sterk trouwens, mocht het een bug zijn en geen feature dan doet dat niets af aan het feit zelf. Bovendien benadrukt dat de kwetsbaarheid van dit soort systemen, een lekke iphone door bugs is niet echt geruststellend, misschien zelfs wel zorgelijker.

Dat er ergere privacy issues zijn is ook geen argument om deze issue te relativeren, je zou namelijk ook kunnen zeggen dat die andere issues daarom juist meer aandacht verdienen, niet deze minder. Ik moet zeggen dat ik het ook onbegrijpelijk vind dat mensen hun locatiegegevens niet zoveel boeien. Ja, passwords e.d. verliezen is erger, maar als iemand weet waar je precies bent (en bent geweest) vind ik dat nogal een inbreuk van mijn privacy.

Het laatste artikel waar je naar linkt bevat tenslotte ook informatie die het artikel op tweakers tegenspreekt ("Location data isn't even gathered if location services are turned off.")

Het enige punt wat eigenlijk overblijft is dat de locatiegegevens niet zo eenvoudig te verkrijgen zijn.
stel dat morgen apple met een nieuwe dienst komt .. de 'waar is je gestolen iphone' dienst.

je moet je aanmelden voor een bedrag gelijk aan de prijs van een app, en dan houdt apple bij waar je iphone voor je is.

maar nou komt de clou .. stel nou, je bent nu al je iphone kwijt. een app downloaden kan niet meer maar wat biedt apple? tegen het schappelijke bedrag van 4x een maandbedrag kun je je alsnog aanmelden en je telefoon terugvinden. omdat apple toch al je gegevens bijhield zondar dat je het wist.

is dat niet aardig van apple?

disclaimer: dit is natuurlijk pure fantasie en apple gaat dit helemaal niet doen. maar ik zie wel een gat in de markt.

en opmerking 2.. ik ben blij dat ik geen apple heb maar ja, wie weet wat mijn telefoon allemaal bijhoudt?
Die dienst voor een verloren iPhone bestaat trouwens al: www.me.com.

Ik zou het niet erg vinden als Apple mijn iPhone zou kunnen terugvinden adhv opgeslagen locatiegegevens maar dan wil ik dat wel weten en niet dat het achter mijn rug gebeurt. Ook wil ik zekerheid dat die gegevens veilig bewaard worden en enkel door politie of gerecht opgevraagd kunnen worden.
zoals hierboven al gezegd word is die dienst er al en is die gratis: find my iphone. is alleen wel makkelijk te verwijderen. en dat apple je gegevens bijhoudt had je kunnen weten als je in JUNI VORIG JAAR (!) de voorwaarden had gelezen
@t-h:
Een bug? Geloof je echt dat een bug is? Dan ben je wel érg goedgelovig.
Zo kun je elk filetje wel onder een vergrootglas leggen.
Jij ziet, denk ik, het grote plaatje niet.
Bedrijven als Apple en Google zijn bewust (en in jouw geval effectief) de grenzen van privacy aan het verleggen.
Heel langzaam worden we ingepalmd en er zijn altijd mensen zoals jij die roepen dat er niks aan de hand is.
Er is wel iets aan de hand.
Waarom gebruiken bedrijven als Apple en Google zulke leugens (want, laten we eerlijk zijn, het is liegen als je een lamme optie geeft om locatiepositionering uit te zetten) om in te dringen in je personelijke levenssfeer?
Een paar dagen geleden nog kregen we melding van het onbeschoft monitoren van het omgevingsgeluid.
En zo zijn er wel meer voorbeelden geweest de laatste tijd.

Het begint zo langzamerhand echt een issue te worden en het lijkt alsof ze allemaal klaar staan om ons leven uit te buiten.

Als dit een losstaand incident was dan had ik het met jou eens geweest.
Maar zoals ik het zie is dit maar een kleine aanwijzing die duid op een veel grotere beweging en ik wordt er een beetje triest van.
:'(
Geef mij nu eens aan waarom het überhaupt nodig is gegevens op te slaan als men er geen bedoeling mee heeft, dat is het hele punt, want als bedrijven 1 cent extra moeten investeren als het niets opbrengt doen ze dat niet. Dus heeft een bedrijf hier bedoelingen mee, simpele economie les 1.
"Geef mij nu eens aan waarom het überhaupt nodig is gegevens op te slaan als men er geen bedoeling mee heeft," Sorry maar dat vind ik een te native houding. Natuurlijk worden deze gegevens gebruikt.
Ik zou als ondernemer graag de locatie gegevens van mijn doelgroep weten. Zou kan ik nog beter in kaart brengen wat ze doen. En waar ik bijvoorbeeld moet adverteren. De databases die je met al de informatie(facebook+bonuskaart+locatie enz) kan maken zijn enorm. En dat zal dan ook wel gebeuren.

Wat je gaat krijgen (misschien is het er al) als ik de doelgroep heb "doelgroep a" en ik wil weten of ik door middel van advertenties hun dagelijks reis gedrag kan beïnvloeden. Dan heb ik veel aan die locatie gegevens. Als ik lifestyle gegevens wil controleren. Hoe lang zit mij doelgroep nou echt in de kroeg en welke, vakantie, file (en naar welke radio zender luisteren ze dan in de file)

Prachtig dat het kan, maar niet echt wenselijk voor mij als privé persoon. Als ondernemer vind ik het super.
"Geef mij nu eens aan waarom het überhaupt nodig is gegevens op te slaan als men er geen bedoeling mee heeft," Sorry maar dat vind ik een te native houding. Natuurlijk worden deze gegevens gebruikt.
dat bedoelt hij dus. als er extra geinvesteerd moet worden in iets wat vrijwel nutteloos is wordt dat dus never nooit niet gedaan. en DUS moet er wel iets mee aan de hand zijn. Het is namelijk heel onlogisch dat een bedrijf zoveel geld en moeite zou steken in iets waar ze niets aan zouden hebben.
De reden dat de iOS een cache bijhoudt van zendmasten en wifi-access points met hun locatie is heel simpel, namelijk dat dit bij een volgende keer dat die zendmast of dat wifi-ap wordt bezocht er sneller locatiegebonden informatie (bijvoorbeeld een kaart) getoond kan worden. Ik betwijfel zelf of het feit dat de informatie voor onbepaalde tijd wordt opgeslagen een bug is. Hoe groter de cache, des te effectiever hij werkt.

De inhoud van de cache wordt niet naar Apple gestuurd. Er worden in bepaalde gevallen wel geanomiseerde gegevens over je positie naar Apple gestuurd ivm het tonen van locatiegebonden advertenties, maar die gegevens zijn dus anoniem en worden volgens dit Slashdot-comment beter geanomiseerd dan in Android (iOS genereert twee per dag een random id terwijl Android je unieke device id en carrier id meestuurt).

Zonder locatiecache presteert de telefoon dus goed op het weergeven van locatiegebonden informatie. Als gebruiker van een iPhone 4 moet ik zeggen dat ik altijd erg tevreden ben over de snelheid waarmee het apparaat zijn positie kan bepalen. Het alternatief voor een lokale cache is geen cache en dus tragere positiebepaling of een externe cache bij een dienst zoals SkyHook. Bij het gebruik van SkyHook weet SkyHook waar je uithangt. De inbreuk op de privacy is veel groter dan wanneer je telefoon een lokale cache bijhoudt die na jailbreaken alleen toegankelijk is voor personen die toegang hebben tot de telefoon. Persoonlijk vind ik het een minor issue vergeleken met alle privacygevoelige informatie uit email, sms, contacten, agenda, Twitter, Facebook, LinkedIn, WhatsApp etc. die een ander in handen krijgt als hij toegang heeft tot je telefoon.
Nogmaals, omdat je het punt ook al niet begrijpt: je geeft als klant aan dat je het niet wil en achter je rug om gebeurt het toch. Dat is tegen je wil. Of het wordt doorgezonden, ze er files mee voorspellen of je gedragspatroon willen schetsen heeft er even niks mee te maken, ze verzamelen de gegevens tegen je wil in (als je het zelf uitzet).
nee dat is niet waar. die locatiegegevenzooi is voor apps die er gebruik willen maken zoals hyves, twitter, facebook en andere apps die er baat bij hebben. er is en werd nooit gezegd dat het ook geld voor de telefoon zelf. deze gebruikt het alleen om zo efficient mogelijk verbinding te maken aan de hand van locatiegegevens. lijkt mij alleen, maar een voordeel.

bovendien kan de overheid op ieder willekeurig moment op de dag precies opvragen waar je bent. alle telecomproviders hebben immers een bewaarplicht van minimaal 2 weken dacht ik. Kan je dus wel zeggen dat het beter beveiligd is en zo, maar er zijn een paar jaar geleden zo'n 17 miljoen gegevens van klanten (waaronder NAW, rekeningnummer en nog veel meer belangrijke gegevens) gestolen bij t-mobile duitsland. dat is dus net zo veel als heel nederland.
"je geeft als klant aan dat je het niet wil"
Hoe dan? je KUNT niet aangeven dat je het niet wilt. Locatie wordt t.a.t. gelogd.

het uitzetten van "Locatie diensten" schakelt de GPS unit uit waardoor de batterij langer mee gaat en ontzegt de software toegang tot locatie gegevens. Dat zegt helemaal Niets over de GSM-triangulation die gebruikt wordt om je positie te bepalen (de connecties zijn er immers al) en het loggen daarvan.

"ze verzamelen de gegevens tegen je wil in"
Tja, je moest eens weten.
Bleef het in deze wereld maar bij anonieme locatie-gegevens...
My point is; er word veel maar dan ook VEEL meer data over jou opgeslagen door bedrijven en instanties die nog veel minder respect hebben voor jouw privacy.
Toch is het leuk dat je foto's voorzien worden van GPS gegevens.

Tja niet moeilijk. Boeit me niet dat als mijn locatie gegevens worden uitgelezen dat ik vooral in tilburg in mn huis te vinden ben en dat ik werk in Nieuwegein. Boeiend allemaal.
Als iemand je vraagt of die je auto mag hebben en jij zegt van niet en hij neemt hem toch dan zeg jij dus 'Boeit me niet'.

Het gaat hier puur om het feit dat er toestemming wordt gevraagd. Geen toestemming wordt gegeven en vervolgens hetgeen waar toestemming voor werd gevraagd toch wordt gedaan. Niet of het leuk is of dat het erg is of wat het is, maar dat het is(gebeurd)
Totdat je buurman omgelegt wordt de politie denk dat je of getuige of verdachte bent. Uiteindelijk beoordelen ze dat je getuige bent. Vervolgens komt je naam en adres in een bestand te staan dat de advocaat van de dader (voor zover die uberhaupt in beeld komt bij de NL politie) mag inzien. Deze is wellicht niet blij met een getuige en komt je opzoeken voor een inspirerend gesprek.

Er zou een wisknop op moeten zitten.
tsja hier heeft je telefoon alleen helemaal niets mee te maken. deze gegevens worden namelijk opgevraagd bij je provider en of je nou een nokia 6200 of een iPhone hebt, dat maakt niet uit. de gegevens van je provider kloppen namelijk altijd en zijn veel nauwkeuriger als die van je iPhone o.i.d.
Volgens mij ziet zelfs je iPhone dat je nu een bord voor je kop houdt ;)
"Ik heb niks te verbergen" is een drogredenatie en dooddoener. Als jij niks te verbergen hebt, post hier dan even je pincode, je adres, welke kostbare appatuur je thuis hebt staan, en wanneer er niemand thuis is. Doe je dit niet, heb je kennelijk tóch iets te verbergen??

Dit is echt een heel slechte zaak. Je zet bewust de optie uit om die info te verzamelen, en Apple negeert die instelling, en blijft doodleuk dus tóch die info verzamelen. Dat lijkt me misleiding van de klant.

Dat ze verzamelen terwijl de optie aan staat is nog tot daaraan toe, maar dat je stug doorgaat met verzamelen terwijl de gebruiker aangeeft dat niet te willen gaat véél te ver, en overschrijd de lijn van goed fatsoen behoorlijk.
Anoniem: 34095 @wildhagen25 april 2011 11:44
Aardig brute assumptie: er word niks verstuurd
Overigens zijn location services heel wat anders dan wat er word opgeslagen, dus dat het geen nut heeft om dat uit/aan te zetten lijkt mij nogal een naïeve inkopper.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34095 op 23 juli 2024 10:56]

Waar lees je dat ik zeg dat er verstuurd word?

Het word opgeslagen op de telefoon. Dat kan dus weer door andere apps verwerkt worden, en die output kan dus wél worden verstuurd.

Dat het niet a la minute word verstuurd, betekent niet dat het niet verzameld word. Verzamelen is namelijk geen synoniem voor versturen...

Wat Apple hier doet is het negeren, en daarmee misleiden, van de (wensen van de) klant, door wél de optie te bieden geen gegevens te verzamelen/op te slaan, maar dat vervolgens klaarblijkelijk tóch te doen!

Wellicht is het een goed idee dat de EU een onderzoek naar deze affaire start. Better safe than sorry. Bedrijven moeten goed beseffen dat ze met dit soort misleiding niet zomaar weg kunnen komen.
Anoniem: 34095 @wildhagen25 april 2011 11:53
Je maakt weer dezelfde assumptie: location services is heel wat anders dan "vragen of je locatie word opgeslagen", ik ga er vanuit dat je dat begrijpt. Het heeft dan ook niets met misleiding te maken maar met je "interne paniek" om niks.
Je maakt weer dezelfde assumptie: location services is heel wat anders dan "vragen of je locatie word opgeslagen", ik ga er vanuit dat je dat begrijpt. Het heeft dan ook niets met misleiding te maken maar met je "interne paniek" om niks.
Je ziet zelf ook wel in dat die redenatie niet opgaat neem ik aan?

Als je uitschakelt dat die gegevens niet moeten worden opgeslagen, en vervolgens doe je dat tóch, kan je daar een heel mooie naam voor verzinnen om het anders te doen lijken (in dit geval 'location services'), maar zowel jij als ik weten dat die vlieger dus niet op gaat.

Het is en blijft gewoon misleiding van de klant. En daarmee overschreid Apple de grens van goed fatsoen dus behoorlijk ver.

Om dat meteen 'paniek om niks' te noemen vind ik op zijn zachtst gezegd nogal kort door de bocht. Het gaat hier wel om de privacy van mensen die door Apple word geschonden, terwijl de mensen aangegeven hebben (door het uitschakelen van die optie) daar geen prijs op te stellen.

En wie weet wat er verder allemaal met die gegevens gebeurd, nu of in de toekomst? Je hebt er als klant totaal geen controle meer over.

Waarom zeggen ze niet gewoon 'deze optie uitschakelen heeft geen effect, de gegevens blijven worden opgeslagen'? Dát zou eerlijk zijn, en dan zou de klant ook direct weten waar hij/zij aan toe is.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 juli 2024 10:56]

Anoniem: 34095 @wildhagen25 april 2011 13:07
Je blijft maar doorhameren. Location services is een optie voor apps toegang te geven tot je lokatie of niet, zo kun je bijv niet tomtommen als deze optie uit staat. Dit staat volledig los van het opslaan van cell/wifi coordinaten in een file die op je telefoon staat.

Ik hoop dat jij wel weet wat er allemaal in je telefoon gaande is? Het verbaast mij helemaal niks dat er wat word weggeschreven.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Als data ergens opgeslagen wordt dan kan diezelfde data misschien ooit wel eens misbruikt worden.

Als 'klant' wil ik het risico niet lopen dat data misbruikt wordt. En de enige manier om daar zeker van te zijn is als de data nergens wordt bijgehouden. Wat niet bestaat kan niet misbruikt worden.

Het lijkt erop dat ik als 'klant' geluk heb. Apple biedt mij een optie om dit uit te schakelen. Jammergenoeg blijkt de optie maar op een bepaald deel van de location based stuff te slaan. Iets wat je als klant niet weet want het staat nergens vermeldt. De rest wordt nog altijd bijgehouden.
Nee, het kan niet verwerkt worden door andere apps, want er is root acces voor nodig om bij die data te komen, iets wat apps uit de Apple Store niet kunnen. En ja, uit de Cydia Store wel, maar dat is een ander verhaal.
Er staat ook niet dat er iets wordt verstuurd, echter blijft die iphone (die is toch van Apple of niet?) toch door verzamelen. Dan wel met een beetje afwijking...

Niks assumptie, eerder een herhaling van het artikel in duidelijkere/hardere woorden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 10:56]

errr... correctie... er wordt *nog* niks verstuurd.....
Als jij niks te verbergen hebt, post hier dan even je pincode, je adres, welke kostbare appatuur je thuis hebt staan, en wanneer er niemand thuis is.
nou kijk maar in mijn t.net profiel, op me hyves en in de telefoongids. als ik niet opneem ben ik er niet en je weet precies wat ik in huis heb. 8)7 8)7
Dat ze verzamelen terwijl de optie aan staat is nog tot daaraan toe, maar dat je stug doorgaat met verzamelen terwijl de gebruiker aangeeft dat niet te willen gaat véél te ver, en overschrijd de lijn van goed fatsoen behoorlijk.
en nog maar eens een keertje. Locatievoorzieningen geldt ALLEEN voor apps: "Sta toe dat de onderstaande apps uw locatie BIJ BENADERING bepalen".

er wordt dus helemaal niets gezegd over de telefoon die dingen opslaat en als je dit dus uitzet, mag je dus ook helemaal niet verwachten dat de telefoon het niet doet, want daar wordt helemaal NIETS over gezegd.
[..] mag je dus ook helemaal niet verwachten dat de telefoon het niet doet, want daar wordt helemaal NIETS over gezegd.
Gelukkig is er de Wet Registratie Persoonsgegevens, waarin in duidelijk staat vermeld dat je dit dus WEL expliciet mag verwachten! :D

Iedereen die persoonlijke informatie van/over jou opslaat, hoe of in welke vorm dan ook, is wettelijk verplicht jou precies te vermelden WELKE informatie er wordt opgeslagen, WAAR deze wordt opgeslagen en voor HOELANG, WAARVOOR de informatie wordt gebruikt en HOE jij zelf deze informatie kunt (laten) wijzigen of (laten) verwijderen.

Dit is een wettelijke verplichting. Dat Apple hier dus, in je eigen woorden, 'helemaal NIETS over [heeft] gezegd', is dus een grove schending van de privacy-wetgeving.

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

jawel hoor, het stond in de user agreement van vorig jaar Juni. dat is dus al bijna een jaar geleden. raar dat ze er dan nu een probleem van maken.

en waar ik mee doelde met die uitspraak is het feit dat locatiegegevenzooi wordt uitgezet voor APPS alleen. Het toestel heeft ALTIJD toegang tot je locatie, dat kan je nl niet uitzetten.


maar dan nog is die wet een beetje een wassen neus, want de regering zelf en je telco hebben nog veel gedetailleerdere gegevens over je telfoongebruik/ locatie en zie het daar maar eens te verwijderen!
Het toestel heeft ALTIJD toegang tot je locatie dat kan je nl niet uitzetten
1. 'Toegang toe' hoeft nog niet te betekenen: opslaan in een bestand. En Apple lijkt dat laatste dus weldegelijk te doen. Zonder toestemming.

2. Tuurlijk kun je dat uitzetten. Dat Apple gebruikers die mogelijkheid niet biedt, en uberhaupt het hele feit verborgen houdt, dat is nu juist de reden van deze hele discussie.

Wat betreft die iTunes 'agreement': zie mijn andere post.

[Reactie gewijzigd door tofus op 23 juli 2024 10:56]

het probleem is dus dat deze locatiegegevens door ieder toestel tijdelijk in een cache bestand worden opgeslagen. alleen word er door een programmeerfout geen data meer verwijdert. normaal word er 1 ding bewaard en wordt de rest verwijdert als er weer iets nieuws komt, maar door een foutje word dat dus niet gedaan en wordt de lijst alsmaar langer en langer.

en dat apple je de mogelijkheid niet geeft om het weg te halen zo what? bij een nokia kan het ook niet en reken maar dat het gebeurt. overigens kan je wel gewoon ff mailen zoals ik in mijn eerder post als gezegd heb. dan verwijderen ze je gegevens:
Verzoeken om gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen, kunt u sturen naar het privacy-emailadres dat voor uw land van toepassing is.
Als je denkt dat het een programmeerfout is van Apple dat de data niet wordt verwijdert, ben je denk ik een beetje naief.

De grote bedrijven in de VS willen weten wie wanneer waar is, met wie allemaal.
Dit in verband met locatie gerichte advertenties, bij meerdere bedrijven gaat zoiets fout. Is het wel naief om te denken dat een van de grootste schenders van consumentenrechten en wetten dit per ongeluk doet.
Net als de wifi data van google zeg maar.

Tuurlijk terecht dat het wordt afgedaan als ongeluk of fout, het is immers uitgelekt.
Maar helaas leert de ervaring met bedrijven uit de VS ons anders, die geven geen reet om wetten en regels.
Als je niets over jezelf vastgelegd wilt hebben dan kun je maar betere geen telefoons en PCs meer gebruiken. Nu worden toevallig locatie gegevens vastgelegd (waarvoor denk ik ook een heleboel nuttige toepassingen te bedenken zijn) maar die gegevens worden ook al vastgelegd bij je provider.

Maar daarnaast bevat de telefoon natuurlijk sowieso al veel privé informatie. Wat je contacten zijn, wie je belt, wachtwoorden onthouden, de verschillende logs over van alles in nog wat waaruit je gebruik zou kunnen opmaken, browser cache en andere caches enz. En niet te vergeten alle foto's die je hebt opgeslagen en alle tweets en pings die wereldwijd bewaard blijven.

Ik zie het opslaan van posities nu niet echt als het grootste probleem, ik denk dat als je je echt zorgen maakt om je privacy er niet 1 dingetje uit moet lichten maar dat je het grotere geheel moet bekijken.
Dit was voor mij niet bekend, ik heb juist locatiediensten helemaal uitgeschakeld, blijkbaar werkt die functie niet immers blijft hij locatie gegevens opslaan...

[Reactie gewijzigd door Mister_X op 23 juli 2024 10:56]

die functie werkt prima. je apps kunnen immers je locatie niet meer raadplegen. precies waar die knop voor bedoelt is. de iPhone kan het altijd, want dat staat immers in de Agreement die jij geaccepteerd hebt:
Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
Anoniem: 394009 @Kartmans125 april 2011 12:04
als je niets hebt te verbergen maakt het toch niet uit of Google of Apple weet waar ik ben?
En als ik wel iets te verbergen heb dan? Stel ik wip geregeld langs bij een escort dame, dan heeft Apple daar geen r**t mee te maken en hun adverteerders al helemaal niet. Laat staan nog anderen (politie met tunnelvisie die de verkeerde voor zich heeft: "Beken die inbraak nu maar, anders laten we deze info lekken naar de pers/je familie".)

En zolang advertentiebedrijven zich niet leren gedragen is totaal blocken de enige werkbare optie: AdBlock en Ghostery voor Firefox en AdFree voor Android. Jammer voor sites die leven van de advertenties, moeten ze maar in zee gaan met fatsoenlijker bedrijven.
gebeurt ook helemaal niet slimmerd. lees dat artikel nou eens goed. alleen een lokale database op je foon en PC en niet eens nauwkeurig. je telco heeft veel gedetailleerdere gegevens waar jij ook helemaal niet om gevraagd hebt en het leuke is dat dit ook nog eens bij wet verplicht is.

wat die advertentiebedrijven er nou mee te maken hebben.... helemaal niks, want niemand kan erbij.
Dus omdat mijn Telco veel gedetailleerdere gegevens heeft moet ik niet zeuren als anderen die gegevens ook verzamelen? Wat een vreemde redenering.
Ze denken dat het niet doorgestuurd wordt. Hoe hebben ze dat gecontroleerd? Alle uitgaande data analyseren met een packetsniffer? Of is het maar een nergens op gebaseerde gok?
een of andere meneer Levinson heeft dat inderdaad gedaan ja. en zijn conlcusie was dat er niets over het netwerk ging wat te maken had met die database.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 juli 2024 10:56]

Er wordt niet te veel over privacy gesproken, of geschreven.
Het interesseert je wel of het interesseert je niet.
Wat wel van belang is dat er niks stiekem bewaard wordt, maar dat fabrikanten duidelijk aangeven dat het gebeurt. En wat er vervolgens met de data gebeurt.

Dan kun je als klant vervolgens kiezen of je dit product / dienst wel of niet wilt.

Niet dus in mijn geval, en in jouw geval wel. Dat mag. Allebei.
Het is volledig terecht dat er 'te' veel over privacy wordt gesproken. Het is in en in triest om te zien hoe mensen zich volkomen veilig wanen op het internet, zonder zich te realiseren welke gevolgen dit kan hebben.

In Nederland hebben we wellicht - op het moment - geen overheid waar we voor moeten vrezen, maar wie garandeert ons dat dit in de toekomst hetzelfde geval blijft? Daarnaast is het ook maar de vraag of jij persoonlijke informatie toevertrouwd aan bedrijven zoals Apple, Google en Microsoft.

Mensen zijn zo slecht voorgelicht als het aankomt op privacy. Wat mij betreft wordt het boek 1984 van George Orwell verplichte literatuur op elke middelbare school. Privacy is een goed waar vele liters bloed voor heeft moeten vloeien, maar in de afgelopen decennia zijn we goed bezig om het grondrecht archiefmateriaal te maken.
Weer zo iemand die zegt niks te verbergen te hebben, maar vraag eens naar hun b.v. salaris en ze klappen dicht. Het gaat er niet om of je wat te verbergen hebt, meer het feit dat niet iedereen alles van je hoeft te weten. En die locatiegegevens konden wel eens op een onverwacht tegen je gebruikt worden.
Leuk dat het kan maar als je het uitzet dan moet het ook echt uit staan.
Anoniem: 243462 @Kartmans125 april 2011 12:33
Gaat er om dat het onversteuteld te vinden is op zowel iemands iPhone als op zijn of haar computer. Als je de kans hebt om erbij te komen kan je zo uitlezen waar iemand allemaal wel niet is geweest en wanneer. Het vervelende is dat het dus alleen uit kan worden gezet als je het gsm gedeelte uitschakeld en hoe vaak doe je dat bij je telefoon?


Edit: overigens kan er via de SSH hack waar veel telefoons nog gevoelig voor zijn toegang worden verkregen tot de gegevens.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 243462 op 23 juli 2024 10:56]

Idd- deels mee eens. Je locstat wordt ook gewoon bijgehouden en opgeslagen door je provider. Als je vandaag een misdrijf begaat met je telefoon (hoeft niet perse een smartphone te zijn) dan kan men ook nog terug tracen dat jij op die specifieke lokatie geweest bent, ook weken geleden- als het abonnement op jouw naam staat en het desbetreffende IMEI-nummer wat hieraan gekoppeld is, opgeslagen is.

Alleen: het maakt mij wel uit, wie die gegevens opslaat. De provider -vanuit hun wellicht wettelijke plicht- vind ik minder aanstootgevend dan wanna-be-civiele-big-brother Google. En Steve vind ik een beste baas, maar hij hoeft wat mij betreft ook niet te weten wat ik uitspook, hij moet zorgen dat mijn product goed werkt- daar betaal ik hem voor en meer ook niet. Er is een drempel van waar af ik "eigen initiatief" niet meer op prijs stel- bij "in het geheim opslaan van lokatiegegevens" is die drempel net overschreden. ;)
Er wordt nog veel te weinig over privacy gesproken! ALS er al lokatiegegevens opgeslagen moeten worden, dan ALLEEN voor de eigenaar van het device en niet voor de producent van het apparaat of de ontwikkelaar van het OS waar het apparaat op draait.

Als ik een apparaat koop is dat ding van mij. Dan heeft verder helemaal niemand meer iets te maken met wat ik met m'n apparaat doe of waar ik het mee naar toeneem. Apple (en Google) moeten gewoon stoppen met het op deze manier harvesten van data.
Dus omdat ik niets fout doe (Niets te verbergen heb) mag ik maar gecontroleerd worden op alles? Het argument "je hebt niets te verbergen" slaat naar mijn inziens dan ook helemaal nergens op.

Ik wil me vinger afdruk niet in een database. Ik wil me DNA niet in een database en ik wil me lokatie niet in een database (wat apple niet doet trouwens) en dat wil ik allemaal JUIST niet omdat ik niets fout heb gedaan en er dus geen aanleiding toe is.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 10:56]

Waarom implanteer je dan niet meteen een GPS chip bij jezelf die continue naar een publiek toegankelijke website je locatie uploadt? Is toch 'gezellig'?

[Reactie gewijzigd door Cocytus op 23 juli 2024 10:56]

En dat zegt iemand die zelfs zijn geslacht niet opgeeft in zijn/haar tweakers-profiel....
Mij maakt het in ieder geval niet uit, als je niets hebt te verbergen maakt het toch niet uit of Google of Apple weet waar ik ben?
En weer de meest gehoorde dooddoener over privacy.

Kom maar op met je banksaldo, maandelijkse inkomsten, adres, 06, medisch dossier etc etc...

Je moet jezelf de eens af vragen waarom ze het willen opslaan.

Net als bij de overheid. (vingerafdrukken, over 10 jaar een RFID chip in iedere baby?, lekker makkelijk als je je kind "kwijt raakt", DNA database?)

En voor de zoveelste keer maar weer eens een link naar de VPRO over privacy.
En lees dit ook maar eens...
En deze ook maar weer eens.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 23 juli 2024 10:56]

Die VPRO link is prima, maar die andere links zou ik voortaan achter wegen laten. Onzeprivacy.nl? privacymatters.nl? Dat is hetzelfde als bij een discussie over allochtonen linken naar de website van de pvv: de bedoeling is soms goed, maar helemaal objectief en serieus te nemen is het niet.
Die VPRO link is prima, maar die andere links zou ik voortaan achter wegen laten. Onzeprivacy.nl?
Mwoah, hier staat simpel uitgelegd waarom iemand wél wat te verbergen heeft. De site zelf had ik nog niet bekeken.
privacymatters.nl? Dat is hetzelfde als bij een discussie over allochtonen linken naar de website van de pvv: de bedoeling is soms goed, maar helemaal objectief en serieus te nemen is het niet.
ok, ik had ook naar BoF, artikelen van Karin Spaink kunnen verwijzen.
Maar op onwaarheden heb ik ze nog niet kunnen betrappen bij privacymatters.nl
Bugs zijn per ongeluk. Als de gegevens ook in de backup/restore zitten kun je mij niet wijs maken dat dat per ongeluk is. Als het alleen de history van het afgelopen uur is dan zou dat nog nodig kunnen zijn voor de communicatie. Langer is natuurlijk gewoon onzin.
Anoniem: 342185 @mdebruijn25 april 2011 16:44
Ik wil je vragen om een iPhone aan te schaffen en te kijken wat deze bij elke keer syncen doet, (al gekocht) Juist een reserve kopie aanmaken zodat als er wat mis gaat je zonder problemen de vorige versie erop gooit en weer verder kan. en de fout in dit bestand is blijkbaar dat hij niet opnieuw begint na elke sync maar gewoon alles opstapelt en bij een reserve kopie op je computer/mac deponeert.
Ben je bang dat iemand je dierbare looproutes te pakken krijgt? heel simpel u klikt op het icoontje van itunes, sluit de iPhone aan, wacht tot deze gesynced is, en klikt dan op iPhone reserve kopie coderen, kies een leuk wachtwoord wacht even en KLAAR.
Dat wachtwoord instellen ga ik nu inderdaad doen :p had het nooit echt nodig gevonden, teveel extra werk xD
En had je dat ook gedaan als je niet wist dat apple achter je rug gegevens verzameld?
Hoezo achter de rug verzameld?
Misschien had je beter moeten lezen en tevens gebeurd er helemaal nog niks met deze gegevens en tevens is het onderzoek ook niet dusdanig deze gegevens van uitleest.
Zoals ik al eerder aangegeven heb is dat ook in foto's geo-tags staan (niet alleen bij Apple maar praktisch bij alle foto's deze dagen). Misschien wordt die info uitgelezen?

En als je er zo op tegen bent waarom heb je dan uberhaud een telefoon gekocht welke ook elke locatie bijhoud al ging het om een simpele gsm? dit gebeurd al jaren.

Overal worden gegevens verzameld en bijgehouden.
Ook als je een auto koopt en als je 1 van de zaak hebt is er een grote kans dat ook die een tracer heeft.
het is een cache bestand wat meerdere belangrijke gegevens over de telfoon bevat. wel handig om dat ook in een back-up te hebben. initieel zou er maar 1 punt bewaard worden, maar door die bug worden de andere punten niet verwijdert. (klinkt als microsofts systeemherstel XD)
Het is slechts een log van de laatste keer dat je enigzinds in de buurt was van een locatie. Als jij vorige week, gisteren en vandaag bij familie was, staat er alleen die van vandaag - bij ruwe benadering. (kan ook een hit zijn op een dorp verderop).

Naar het schijnt queried de api dat db bestand als ie een locatie fix moet hebben, om een snelle fix in 'een beetje in de buurt' te krijgen. Vervolgens gaat ie met (A)GPS een goeie fix pakken.
Anoniem: 342185 25 april 2011 11:43
Ja jongens, en als je op een willekeurige telefoon geo-tagging aan hebt staan, en ze je foto's jatten zien ze ook precies waar je bent geweest. (en dat kan je ook niet uitzetten op een iphone, nee zelfs zonder 3gs/wifi pakt die gewoon je laatst beschikbare locatie)

Al dat gedoe hierom is hetzelfde als het gedoe om streetview auto;s, de meeste mensen don;t care about it. Mensen met ene iphone versleutel je bestanden gewoon is 1 klikje, wachtwoordje in typen en klaar....
Verder verwacht ik dat apple dit gewoon eruit haalt, of er moet blijken dat ze dit bestandje door sturen naar servers van zichzelf, zolang dit niet gebeurt blijf ik bij mijn standpunt dat er gewoon een foutje in de code zit.
Ik wil niet vermoeid worden met versleutelen en andere 'truukjes' als ik een functie uitschakel, (locatie voorzieningen) dan ga ik er vanuit dat het uit staat, als dan toch blijkt dat er locatie gegevens op-wat-voor-manier-dan-ook word opgeslagen, is dat gewoon slecht.

Kun je lang over discussieren maar zo is het voor de meeste gebruikers nou eenmaal zo.
lezen is ook een vak. wat staat er onder dat knopje? prcies ja:
sta toe dat de onderstaande APPS uw locatie bij benadering bepalen
staat dus helemaal niks bij over een telefoon of dat het wordt opgeslagen ofzo. in de user agreement staat dat WEL.
Wij verzamelen ook niet-persoonlijke gegevens - gegevens die niet direct te herleiden zijn tot een bepaald individu. Niet-persoonlijke informatie kan voor allerlei doeleinden worden verzameld, gebruikt, overgedragen en openbaar gemaakt. Onderstaande voorbeelden laten zien welke soorten niet-persoonlijke gegevens wij verzamelen en hoe wij die gebruiken.

■ Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
Anoniem: 342185 @Mister_X25 april 2011 16:48
ALs je niet 2klikjes en een wachtwoord wilt verzinnen dan kan je net zo goed lekker onder een rots gaan leven en hopen dat niemand je ooit vind, want anders zou je wel eens tegen iemand moeten praten, terwijl ik me bedenk of je dit serieus meent en jij dit nu hebt gelezen en denkt val dood idioot, had je al 2x je codering kunnen aanzetten :L
ja kan dat perfect uitzetten op een iphone... settings -> location services -> camera op off zetten.
Hij vraagt het zelfs als je de app de eerste 2 keer opstart of hij het mag of niet
Ja jongens, en als je op een willekeurige telefoon geo-tagging aan hebt staan, en ze je foto's jatten zien ze ook precies waar je bent geweest.
Staat bij mij altijd uit (Android)., scheelt weer wat batterij/GPS-gebruik.. Anyway misschien herkennen ze de foto wel, weten ze het alsnog ;)
Het is echter al geruime tijd bekend dat Android en iOS locatiegegevens bijhouden, die bovendien naar servers van respectievelijk Google en Apple worden gestuurd.
Wanneer werd dit dan bekend? Bij gerelateerde items zie ik geen artikelen van 'geruime tijd' terug die hier over gaan.
Politiediensten wisten dit al langer. En er was een tijd geleden iemand die dit ook heeft gemeld, maar dat kwam toen niet in het nieuws. Nu zijn er twee onderzoekers die een mooi Python scriptje in elkaar hebben gedraaid die het "nieuws" alsnog naar buiten hebben gebracht. (overigens geven ze de echte ontdekker wel credits op hun site).

En het staat al een tijdje in de EULA van Apple. Dat niemand dat ondoorzichtige en veel te lange document leest zal Apple een zorg zijn. Wel worden de gegevens geanonimiseerd, dus ze kunnen aan de hand van die gegevens niet zien dat Jan Janssen op de Wallen is geweest.

Maar plaatst Jan Janssen vrolijk een aantal foto's op zijn Facebook, en vult hij bij de WieWatWaar op hyves in "Zoeken naar een leuke big mama, daarna terug naar Tietjerkstradeel" dan is het een kwestie van 1+1
http://gigaom.com/2011/04...ata-already-used-by-cops/

dit is de link waarin dat aan het ligt komt ja. die man was op z'n zachts gezegd niet blij XD.
android houd het alleen op de telefoon bij voor netwerk instellingen, en maximaal 2 weken.

heel wat anders dan apple doet.
Android stuur het meermalen per uur terug naar de servers van Google, inclusief unieke identificatie-gegevens van JOUW telefoon.

Heel wat anders dan Apple doet....
Dat doet Apple ook. Via je Apple voorwaarden ben je er zelfs mee akkoord gegaan.
nee Apple stuurt niet door, slaat enkel op
Onzin. Er wordt een token bijgehouden die uniek is per device maar die niet identifiable is. Bovendien kun je het gewoon uitzetten onder Android, en wel met ÉÉN optie. Je moet dan ook expliciet toestemming geven voor het bijhouden van je locatie en daar krijg je dan ook een waarschuwing bij te zien. Zie de screenshot die ik zojuist heb gemaakt:
http://db.tt/Jm0e1ju
fout!
Meerdere keren per uur

Een Android-toestel van HTC legt zijn locatie om de paar seconden vast en geeft die gegevens meerdere keren per uur door aan Google. Daarbij wordt ook informatie over nabije wifi-routers doorgestuurd: de naam, locatie en signaalsterkte van die wifi-netwerken. De totale melding van Android aan Google is compleet met een uniek nummer voor het toestel. Dit blijkt uit onderzoek van security-expert Samy Kamkar. Hij heeft vorig jaar al opzien gebaard met een eenvoudig website-script dat de locatie van bezoekers achterhaalt via het MAC-adres van de gebruikte wifi-router. Kamkar gebruikt daarbij openbare Google-diensten.
Anoniem: 386034 25 april 2011 12:29
De locatie van iPhones wordt ook bijgehouden als gebruikers hebben aangegeven geen gebruik te willen maken van locatiediensten.
De locatie van elke mobiele telefoon wordt bijgehouden. Het telefoon netwerk moet immers weten welke GSM mast aan te sturen om een mobieltje te bereiken als diens nummer gedraaid wordt.

Dus ook al zet je als gebruiker de locatiediensten uit, dan nog weet het grote telefoon netwerk ongeveer waar je je bevindt. Het is gewoon noodzakelijk om mobiel bereikbaar te zijn.

Beetje non-news dit artikel als je het mij vraag, ik had in elk geval van tweakers.net wat meer diepgang en duiding verwacht van een "nieuwtje" overgenomen uit de mainstream media.
De locatie van elke mobiele telefoon wordt bijgehouden. Het telefoon netwerk moet immers weten welke GSM mast aan te sturen om een mobieltje te bereiken als diens nummer gedraaid wordt.
Maar daarvoor is alleen van belang te weten wat de actuele lokatie is. Hopping algorithmes zijn niet "slim" in de trand van "het toestel gaat met ongeveer 120km/uur van die naar die plaats, hij zal wel op de A12 rijden dus de volgende mast waar hij op aan wil melden zal wel die en die zijn".

Ik meen dat de Europese opslagplicht ook alleen geldt voor lokaties waarop je een belt of een sms verstuurt, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat voor dataverbindingen geldt (bellen via Skype bv.).
Het is een bug, dit gebeurt in elke telefoon alleen de fout is dat het niet gewist word na een bepaalde tijd.
Natuurlijk gebeurt dat niet in elke telefoon, er zijn veel telefoons zonder gps ontvanger dus die zouden het niet eens kunnen al zouden ze het willen.
Ja, meneer de mierenneuker, ik heb het natuurlijk over alles wat meer is dan een nokia 3410,,,
Maar omdat jij het bent, elke SMARTphone bevat zoiets alleen daar word het gewoon gewist, en hier zit bij apple de fout..
alleen gaat het hier ook om GSM mast data en dat kan wel iedere telefoon. anders wordt het lastig bellen hea?
Lekker goedpraten weer. Ik ken geen mobiel die op JOUW mobiel opslaat waar jij bent geweest.

Het netwerk houd inderdaad bij waar je bent geweest, maar de gegevens blijven bij de provider en niet in jouw telefoon.
mensen zouden er geen probleem van moeten maken, je wordt tegenwoordig overal en altijd gevolgt: op bewaking-camera's Etc.
zolang je niets te verbergen hebt hoef je je volgens mij ook niet druk te maken. ;)
Maar iedereen heeft iets te verbergen. Al is het maar je pincode.
Het is gelukkig geen "complete" informatie, maar ik vind dit niet kunnen! Je zou toch verwachten dat als je een bepaalde functie uitschakelt dat die dan ook echt uitstaat?

[Reactie gewijzigd door jw_moonshine op 23 juli 2024 10:56]

Hoe weet je dat?

Ik beheer een aantal netwerken waaronder die op een groot sportpark waar duizenden telefoons per week gebruik maken van het WI-FI netwerk. En als sysop kan ik alle data bit voor bit bekijken.

Waar je bent is niet van groot belang, hoe je denkt en wat je van dingen vind wel. En daar gebruikt men de info voor zodat je 'bijgestuurd' kan worden waar nodig. Wie er achter zit en waarom is nog altijd een groot raadsel. Mij maak je niet wijs dat onschuldig is en er niks mee gebeurd.
Dat weet je natuurlijk niet! maar als jij iets koopt met een houdbaarheidsdatum ga je er ook vanuit dat die sticker of stempel de waarheid verteld...........
en wat wil je daarmee zeggen? dat apple het niet goed aangeeft? volgens mij is dit heel duidelijk hoor:
Wij verzamelen ook niet-persoonlijke gegevens - gegevens die niet direct te herleiden zijn tot een bepaald individu. Niet-persoonlijke informatie kan voor allerlei doeleinden worden verzameld, gebruikt, overgedragen en openbaar gemaakt. Onderstaande voorbeelden laten zien welke soorten niet-persoonlijke gegevens wij verzamelen en hoe wij die gebruiken.

■ Wij kunnen informatie verzamelen zoals uw beroep, taal, postcode, netnummer, uniek toestelnummer (UDID), locatie en de tijdzone waar een Apple-product wordt gebruikt. Zo krijgen wij beter inzicht in het gedrag van onze klanten en kunnen wij onze producten, diensten en advertenties daar beter op afstemmen.
kunnen ze mooi die info gebruiken om files beter te voorspellen
Ja dat zal inderdaad perféct werken.

"Nog steeds werd de locatie bijgehouden, al vertoonde deze wel afwijkingen: soms tot 'meerdere mijlen', aldus de krant. "
ja alleen als je het uitzet en via de GSM masten locatiebpelaing hebt,

WIFI bepaling werkt op mij iPod Touch perfect en hij kan zelfs het verschil tussen mijn kamer en de achtertuin nog meten en dat is dus erg nauwkeurig.
Dit gebeurd al buiten de toestellen om. TomTom HD traffic bv. werkt samen met Vodafone. Vodafone gebruikt de gegevens die al nodig zijn om het GSM netwerk te laten werken om aan locatie bepaling te doen. Hierbij gaat het dus om de gebruikte masten en de timing informatie tussen mast en toestel. Op basis van die gegevens kan Vodafone (samen met TomTom) dus precies bepalen waar jij bent, en inschatten of je je in een auto bevind (waarschijnlijk dus afhankelijk van locatie en snelheden die je daarvoor hebt bereikt) en of je je eventueel in een file bevind (meerdere van die "puntjes" die langzaam gaan/stil staan op dezelfde weg). Hiervoor is dus totaal geen informatie vanuit het toestel nodig.
gelukkig heeft iedereen een tomtom |:( zo,n beetje iedereen heeft wel een smartphone en eventueel een app voor navigatie. en niet iedereen heeft HD traffic op z'n iPhone toch? apps die gebruik kunnen maken van locatiegegevens van andere telefoons kunnen dat dan dus zonder teussenkomst van een provider en een navigatieapparaatbakker.
Daar hebben ze je locatie gegevens niet voor nodig via Apple of Goolge, dat kan nu ook al, en daar heb je niet eens een smartphone voor nodig;
routes.tomtom.com (in samen werking met Vodaphone)
Dat doet Fodavone al jaren.
Je hebt er vergeten bij te vermelden dat het bijhouden van de locatiegegevens bij Android slechts beperkt gebeurd, zodanig dat het de performantie van het apparaat verbetert :)

Zou er binnenkort een test gebeuren met Windows Phone 7 ivm. locatiegegevens? :)
nee hoor bij android is het zelfs nog veel erger:
Een Android-toestel van HTC legt zijn locatie om de paar seconden vast en geeft die gegevens meerdere keren per uur door aan Google. Daarbij wordt ook informatie over nabije wifi-routers doorgestuurd: de naam, locatie en signaalsterkte van die wifi-netwerken. De totale melding van Android aan Google is compleet met een uniek nummer voor het toestel. Dit blijkt uit onderzoek van security-expert Samy Kamkar. Hij heeft vorig jaar al opzien gebaard met een eenvoudig website-script dat de locatie van bezoekers achterhaalt via het MAC-adres van de gebruikte wifi-router. Kamkar gebruikt daarbij openbare Google-diensten.
Zou dit nieuws invloed hebben op de verkoop cijfers van de iPhone en Android toestellen in de toekomst? Ik kan me best goed voorstellen dat deze toestellen nu minder aantrekkelijk worden.
Ik geloof er niets van. De gemiddelde gebruiker begrijpt niet waar het over gaat en geeft geen bal om zn privacy. Die wil met zn smartphone zijn Facebook status updaten, en twitteren dat ie net wat nieuws gekocht heeft...

Die paar mensen die hierdoor hun smartphone gaan opgeven en terug gaan naar een dumbphone zijn verwaarloosbaar en moeten beseffen dat mobile operatoren hen ook kunnen volgen..
Anoniem: 394009 @Yalopa25 april 2011 12:48
Ik ben wat dat betreft blij met m'n Symbian toestellen: de E51 kan ook veel aan maar kan alleen navigeren met een externe GPS unit dus als ik die uitzet zijn er ook echt geen GPS coordinaten aanwezig. En m'n E72 zet de GPS speciaal aan als ik ga navigeren: nadeel is dat het soms even duurt voordat ik een fix heb maar de gegevens worden naar niemand doorgespeeld (het toestel werkt ook gewoon als hij op offline staat of er een simkaart zonder internet abo inzit).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.