Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

Volgens EU-commissaris voor justitie Viviane Reding moeten Apple en Sony het vertrouwen van de consument terugverdienen. Dit zou een deuk hebben opgelopen door de kraak van het PSN en het opslaan van locatiegegevens door iPhones.

EU-vlagDit meldde Viviane Reding dinsdag in een toespraak in Brussel, zo schrijft Bloomberg. "Dit vertrouwen moet nu worden terugverdiend. Leidinggevenden moeten relevante technische en organisatorische maatregelen nemen om consumenten te beschermen tegen het verliezen van data en ongerechtvaardige toegang tot die data." Apple heeft inmiddels aangegeven dat het de locatiegevens van iPhones niet bijhoudt; de gegevens zouden alleen worden gebruikt in een cache om de locatie sneller te bepalen.

EU-ambtenaren die zich specialiseren in databescherming en die nationale autoriteiten hierover adviseren, hebben daarnaast aangeven dat sommige EU-deelstaten 'sancties overwegen' tegen Sony. Viviane Reding vond het vooral te lang duren voordat Sony zijn klanten op de hoogte stelde. "Zeven dagen is veel te lang."

Maandag werd ook bekend dat er in Sony's Online Entertainment-tak was binnengedrongen. Sony gaf eerder al aan dat het zijn onlinediensten zo snel mogelijk en beter beveiligd wil heractiveren. Het bedrijf werkt hiervoor onder andere samen met een team van Data Forte, dat wordt geleid door een voormalig agent van het Amerikaanse NCIS en dat op zijn beurt samenwerkt met FBI-agenten. Voor verdere hulp bij zijn onderzoek heeft Sony cyber-security detectives van Guidance Software ingehuurd, consultanten van Protiviti en het advocatenkantoor Baker & McKenzie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

Ik heb persoonlijk absoluut niet het gevoel dat mijn geld in gevaar is.
Ja mijn cc hangt aan PSN maar mijn bank gaf al direct aan dat ze creditcard verkeer actief monitorren net zoals alle andere instanties die creditcards verschaffen.
Het is namelijk redelijk makkelijk om een betaling die buiten het normale patroon valt te onderscheiden van de rest.

Het probleem voor de hackers is in dit geval dat het zo breed in de media is geweest en dus ook echt bijna iedereen er vanaf weet. Dit is in de vorm van vragen van klanten bij de creditcard maatschappijen terecht gekomen en deze hebben direct actieve monitorring ingeschakeld. Zelfs al hebben de hackers veel cc data buitgemaakt zullen ze er heel lastig een potentiele klant voor vinden omdat de data relatief waardeloos is doordat er actief wordt gezocht naar fraude op de bewuste creditcardnummers.

Alle creditcard maatschappijen raden dan ook aan om de creditcard NIET te laten blokkeren omdat dit zinloos is. Mocht er fraude plaatsvinden heb je er absoluut geen werk aan om je geld terug te krijgen, je rapporteert fraude en krijgt je geld terug. Zeker in een publiekelijk bekend geval als dit zal dat 100% pijnloos zijn.

Het zou leuk zijn als Sony iets deed om te compenseren maar ze verliezen mij ook zeker niet als klant als ze dat niet doen. Ik vind het vervelender dat ik niet online kan maar vind de keuze van Sony om PSN uit de lucht te halen en zo erger te voorkomen begrijpelijk.

Dit keer is het Sony, nu zoeken ze verder naar het volgende slachtoffer (en dat slachtoffer komt er zeker).

[Reactie gewijzigd door acidfever op 4 mei 2011 12:37]

Apple heeft geen imago-deuk gehad, kijk naar Google met hun 'streetview-with-data-storage (beta-version)', denk je dat er mensen zijn die in 1 keer google mijden omdat ze gegevens opgeslagen hebben? Ik denk het niet, hooguit een paar mensen die tijdelijk ergens anders gaan zoeken, maar uiteindelijk weer terugkomen.

Wat betreft Sony, die moet inderdaad wel wat goed maken. Veel mensen moeten nu toch moeite doen om hun (eventuele gekoppelde) creditcard te blokkeren/vervangen/overal-opnieuw-invullen.
Laat staan als er geld is vanaf geschreven (mocht je de twijfelachtige eer hebben het slachtoffer te zijn waar ze geld vanaf halen). Dan heb je denk wel meer werk aan het terughalen van je geld (geen ervaring mee, geen creditcard in bezit).
Creditcardmaatschappijen hebben anti-fraude teams die letten op verdachte transacties. Het computersysteem helpt ze hierbij; er wordt namelijk gelet op de tijden en afstanden van transacties, en dan met name tussen twee opeenvolgende transacties van dezelfde kaart. Ook wordt er gekeken naar wat je koopt (aantallen) en naar (onwaarschijnlijk lage) bedragen waarvoor je je kaart gebruikt.

Indien er door het team fraude wordt geconstateerd nemen ze contact met jou op. De procedure daarna is hetzelfde als dat je zelf fraude zou melden: Je krijgt een afschrift met al je transacties opgestuurd. Je hoeft alleen maar aan te vinken wat de goede transacties zijn en dit ondertekend terug te sturen. De andere transacties worden teruggedraaid. Zo eenvoudig is het.

Creditcardmaatschappijen bouwen een potje op voor dit soort gevallen; zij het een potje waaruit ze zelf dit soort schade betalen, of ze hebben hiervoor een verzekering afgesloten. Het grappige is dat de kosten hiervoor indirect weer bij de consument terecht komen, dus het is ook in je eigen belang om fraude te voorkomen. Het is namelijk een sigaar uit eigen doos.
Wat heeft de EU hiermee te zien? Laat de mensen stemmen met hun voeten/geld, noch Sony noch Apple zijn iets verschuldigd aan de EU imho.
Absoluut. Dit is verantwoordelijkheid die ligt bij de landen zelf om Sony/Apple aan te pakken. De EU moet zich er niet mee bemoeien, laat haar eens wat verstandigs zeggen over data retentie, copyright wetten en uitwisseling van gegevens met de US...
De EU moet zich hier juist wel mee bemoeien. Als we het aan de landen zelf overlaten krijg je weer een lappendeken aan regels, responses, aangepaste wetgeving enz, en dat maakt het voor bedrijven weer moeilijk om daar passend op in te spelen. Krijg je weer dat product X wel in het ene land en niet in het andere land verkrijgbaar is. Kijk naar RoHS of de Euro norm voor motoren, die standaarden zijn door bijna de hele wereld overgenomen.
Ja, idd. Wel apart dat de EU zich druk maakt om databescherming.

"EU-ambtenaren die zich specialiseren in databescherming en die nationale autoriteiten hierover adviseren, hebben daarnaast aangeven dat sommige EU-deelstaten 'sancties overwegen' tegen Sony."

Dit lijkt me een gevalletje van 'pot verwijt de ketel...' :z

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 4 mei 2011 11:59]

De EU heeft hier alles mee te maken: de bedrijven hebben het recht producten aan te bieden aan consumenten binnen de geldende regels die de overheid stelt. Als ze niet aan de regels voldoen (in dit geval op gebied van privacy) dan moet er opgetreden worden. En oh ja: stemmen met je voeten is leuk, maar dit soort zaken loopt vaak al heel lang voordat het bekend wordt dus kun je niet stemmen met je voeten (en zeker niet als de overheid helemaal terugtreed en het de openbaarheid niet meer haalt).
Marktwerking is leuk, maar helaas een slap middel als het gaat om corrigeren van hele grote bedrijven die marktverstorend kunnen opereren.
Ik snap niet echt waarom Apple genoemd wordt, want volgens mij houden toch bijna alle OS-en locatiegegevens bij? Dat is niet iets wat Apple alleen treft en waar de consument volgens mij geen echte schade van heeft opgelopen.

Wat betreft Sony... dat is idd wel een heel erg vervelend verhaal geworden, ik heb zelfs het gevoel dat dit wel eens funest kan zijn voor SCE. Dit kunnen ze niet meer afdoen met een waardebonnetje en de belofte dat het niet meer zal gebeuren... het zou voor mij al reden genoeg zijn om nooit meer aankopen toen via online diensten van Sony.
Afgelopen jaar nog zijn er honderd duizenden creditcard gegevens bij Visa zelf ontvreemd. Gebruik je nu ook je creditcard niet meer?

En welke financiele schade heeft de consument opgelopen van het niet kunnen inloggen op PSN? Het is om te beginnen al een gratis dienst (behalve voor Playstation Plus gebruikers) en de enige schade waar je van zou kunnen spreken is dat er niet online gegamed kon worden.

Game fabrikanten zullen de enige zijn die echte financiele schade oplopen door de hack omdat zij bijvoorbeeld game releases moeten uitstellen.
Zelfs al zou er creditcardfraude ontstaan uit deze diefstal dan is de eindgebruiker daar 100% voor verzekerd (net zoals met elke creditcard transactie).

Ja het is vervelend maar hoe dit funest zou zijn voor Sony zou ik echt niet weten.
Als jij ervoor kiest om geen online aankopen meer te doen is dat een persoonlijke keuze, ik denk echter dat de gemiddelde klant het na een paar maanden is vergeten.

Apple wordt genoemd omdat zij op deze manier het "Big Brother" gevoel uitstralen en men zich afvraagt wat Apple's intentie is met deze gegevens.

[Reactie gewijzigd door acidfever op 4 mei 2011 12:46]

Afgelopen jaar nog zijn er honderd duizenden creditcard gegevens bij Visa zelf ontvreemd. Gebruik je nu ook je creditcard niet meer?
Ik heb en wil per definitie geen creditcard...
En welke financiele schade heeft de consument opgelopen van het niet kunnen inloggen op PSN? Het is om te beginnen al een gratis dienst (behalve voor Playstation Plus gebruikers) en de enige schade waar je van zou kunnen spreken is dat er niet online gegamed kon worden.
Hier doe jij uitspraken over iets wat nog kan gebeuren... niet vooruit lopen op de zaken aub! Plus wat je aangeeft, PSN heeft ook bepaalde betaalde diensten en games. Ook heeft Sony meerdere malen verteld dat er geen abonnementskosten voor PSN betaald hoeven worden omdat dit al doorgerekend zou zijn in consoles en games.
Game fabrikanten zullen de enige zijn die echte financiele schade oplopen door de hack omdat zij bijvoorbeeld game releases moeten uitstellen.
Zelfs al zou er creditcardfraude ontstaan uit deze diefstal dan is de eindgebruiker daar 100% voor verzekerd (net zoals met elke creditcard transactie).
Dit is dus ook een goed voorbeeld waarin Sony op meerdere vlakken een hoop kan verliezen; gemiste aankopen, ontwikkelaars willen schade vergoeding. Vertrouwen is verdwenen etc. Daar moet je echt niet te makkelijk over denken, want volgens mij was PSN nog niet zo lang uit de rode cijfers dus zo sterk staan ze ook weer niet. En idd, de houder van de cc is daarvoor verzekerd, maar dat creditcard bedrijf zal dat gestolen geld ook zonder vragen dekken? Waar gaan ze dat halen denk je?

Jij kan het afdoen met wat je wil, maar als juist een groot bedrijf als Sony dus blijkbaar zo onzorgvuldig met gegevens omgaat (alles centraal opslaan) dat deze toch blijkbaar 'vrij eenvoudig' zijn buitgemaakt... dat is gewoon een hele serieuze zaak wat Sony weleens een hele hele hele hoop geld kan gaan kosten, harde klappen zijn het.
Apple wordt genoemd omdat zij op deze manier het "Big Brother" gevoel uitstralen en men zich afvraagt wat Apple's intentie is met deze gegevens.
Het is niet alleen Apple, that's my point... waarom Apple dan alleen noemen in deze? Populaire naam?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 4 mei 2011 14:05]

het zou voor mij al reden genoeg zijn om nooit meer aankopen toen via online diensten van Sony.
Dan ben je denk ik één van de weinigen. Ik voorspel dat over zes maanden niemand het hier meer over heeft en gewoon vrolijk verder gaat met waar hij/zij mee bezig was.
"Ik snap niet echt waarom Apple genoemd wordt, want volgens mij houden toch bijna alle OS-en locatiegegevens bij? "
Als je onder alle OS-en iOS en Android bedoeld dan wel ja.
Denk dat het voor de rest nog wel meevalt. WP7 misschien nog.
Sony wel Apple lijkt me niet z'n impact hebben gehad. Sony had gewoon nooit bij de duitse hacker moeten invallen dan was PSN waarschijnlijk ook nooit geahackt geweest.
dat is een drogreden, dat is net als het zeggen ze hadden crimineel A niet op moeten pakken want daardoor gaat crimineel B door het lint,

natuurlijk moet je een crimineel pakken als hij de wet overtreed,
ik ben het er niet mee eens dat Hotz wat fout deed, maar Sony beschermde gewoon haar Intellectual property en dat is hun goed recht.

verder lijken deze invallen gedaan te zijn door georganiseerde misdaad, en niet boze hackertjes die sony een hak proberen te zetten, iemand probeert hier p criminele wijze grof geld te verdienen, en dat heeft dus waarschijnlijk niets met Hotz zijn vervolging te maken.

kortom PSN is gehacked om geld te verdienen aan oa creditcard gegevens en.
waar Sony de fout in is gegaan is:
1 met de beveiliging,
2 door keer na keer de schade te klein in te schatten, PSN is gehacked, onze online services werken op grotendeels dezelfde architectuur, aaaah zal wel goed zitten.
3 en last but not least: met het veels te laat inlichten van haar klanten,

en vooral dat laatste lijdt tot veel verontwaardiging. een fout maken ok,
maar fix het dan ook, en geef zo spoedig mogelijk je fout toe.
De aanval zelf is misschien wel door scriptkiddies opgezet en uitgevoerd, maar de echte criminelen zijn niet te beroerd om met hen mee te varen en grote hoeveelheden data buit te maken. Is ook ideaal mbt. de schuldvraag en het sentiment: de kiddies krijgen de schuld.
Sony is nog nergens schuldig aan bevonden en het is nog helemaal niet duidelijk hoe de beveiliging van de server's was geregeld, alles wat er tot nu toe is gezegd was van zogenaamde 'chatlogs' die of fake of als dwaalspoor konden dienen.

2. SOE kwam er pas later achter dan dat Sony erachter kwam dat PSN gehacked was. Oftewel werd er bij SOE gecheckt of dit ook het geval was geweest en dit bleek zo te zijn. echter is dit natuurlijk wel jammer en ook de fout van Sony.

3. De klanten waren ingelicht zodra duidelijk was wat er precies gebeurd was en wat er was gestolen. 24 uur nadat dit duidelijk was had ieder geregistreerde email bij PSN een mail binnen met waarschuwing.

Er is nog helemaal niks zeker over deze hack en bijna alle nieuwsberichten zijn speculatie, op dit moment kun je alleen afgaan wat Sony, overheidsinstanties en het beveiligingsbedrijf dat Sony helpt met de hack vertrouwen.

Mijn gegevens zijn trouwens ook buitgemaakt (hoofd e-mail account + wachtwoord, NAW gegevens en CC gegevens van mijn moeder) dus ik houd dit redelijk in de gaten. Sony kan nu nog nergens de schuld van gegeven worden en dit kan ook pas als dit bewezen wordt.
ik ben het er niet mee eens dat Hotz wat fout deed, maar Sony beschermde gewoon haar Intellectual property en dat is hun goed recht.
Het terugbrengen van other OS en het mogelijk maken van alternative firmwares heeft helemaal niets met Intellectual property te maken.

Er is tot nu toe nog geen enkele uitspraak gweest dat Sony in zijn recht staat. IMO zal de uitspraak komen dat graf chocolo in zijn recht staat.
Je koopt iets en het wordt je eigendom. Zolang je maar niet copyright schend c.q. console namaakt.
verder lijken deze invallen gedaan te zijn door georganiseerde misdaad, en niet boze hackertjes die sony een hak proberen te zetten, iemand probeert hier p criminele wijze grof geld te verdienen, en dat heeft dus waarschijnlijk niets met Hotz zijn vervolging te maken.

kortom PSN is gehacked om geld te verdienen aan oa creditcard gegevens en.
waar Sony de fout in is gegaan is:
1 met de beveiliging,
2 door keer na keer de schade te klein in te schatten, PSN is gehacked, onze online services werken op grotendeels dezelfde architectuur, aaaah zal wel goed zitten.
3 en last but not least: met het veels te laat inlichten van haar klanten,

en vooral dat laatste lijdt tot veel verontwaardiging. een fout maken ok,
maar fix het dan ook, en geef zo spoedig mogelijk je fout toe.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
dat is een drogreden, dat is net als het zeggen ze hadden crimineel A niet op moeten pakken want daardoor gaat crimineel B door het lint,
Klein detal is dat het geen crimineel betrof...foutje bedankt?
Denk dat bij de grote gross de actie van en rondom de de duitse hacker niet van invloed is geweest op het fenomeen vertrouwen in sony. Heeft de grote media nooit echt gehaald.

De psn kraak daar in tegen wel. 8-)

[Reactie gewijzigd door maquis op 4 mei 2011 12:02]

Mag ik je glazen bol even lenen?
Beetje flauw niet. Lijkt wel op terrorisme zo.
Volgens mij zit jij er gewoon achter he, boef!
Zo, Sony pakt het wel meteen stevig aan. Jammer dat dit altijd van die "hindsight = 20/20" acties zijn. Nu doen ze het goed. Beter beveiligen, om advies vragen en consulteren bij andere bedrijven, uitbesteden, doen wat nodig is. Maar pas nadat er 10 miljoen(!) klanten, en mogelijkerwijs meer, benadeeld zijn door de slechte beveiliging van Sony's PSN en Online Entertainment.

Natuurlijk zijn de hackers hier het echte kwaad, maar het is Sony te weiten dat dit überhaupt te realiseren was voor de hackers.
De sluier is opgelicht en de wereld weet iets meer dan voorheen. En ineen neemt Sony de positie van slachtoffer in foei,foei die hackers! Het online gaming system is in het leven geroepen als controle van echtheid! Ben jij een persoon dat de game heeft gedownload of gekocht? En wat apple roept is helemaal ONZIN vele die ik ken hebben hun iphone4 van jailbrake voorzien en hebben een app lopen die de locatie gegevens wist. En hun locatie bepaling is niet aangetast!!
Dus waar praten we hier over ??
Vrienden consumenten, geloof niet alles wat je leest, bedenk dat je vaak een kant van het verhaal krijgt te horen!
Das geen paranoia maar feit.
En hun locatie bepaling is niet aangetast!!
Het werkt vast nog, het is een Cache, dus het kan langzamer zijn dan voorheen.
Natuurlijk zijn de hackers hier het echte kwaad
Dus als ik een slecht dak maak, dan is het de schuld van de regen als het begint te lekken? Immers zonder regen was er niks aan de hand...
Nu is 'security' alles behalve een afgebakend geheel, maar als je creditcardnummers en passwords ongehashed in een database zet, dan schendt je toch wel de meest basale security regels, en is het dus Sony die hier de schuldige is.
Edit: nu ik het teruglees, creditcardnummers moet je juist niet hashen, want die heb je als bedrijf ook in plain-text nodig :). Wellicht kun je die nummers in een losse offline database opslaan met een dump vanaf een temp db op live die elke avond wordt geleegd?

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 4 mei 2011 13:27]

Regen gaat niet specifiek op een dak af en gaat deze langzaam ontleden om zo binnen te komen.
Ksnap wel dat sony security niet hoog genoeg had ingeschat. Maar ze zijn niet de oorzaak . Misschien mede verantwoordelijk.
En ik las toch echt dat de passwords wel gehashed werden opgeslagen , of ging dit nog over andere passwords?
Appels en peren. Regen is een natuurlijk voorkomend verschijnsel. Hackers niet. De regen (als natuurlijk verschijnsel) houdt je niet tegen. Regen vernielt ook niet moedwillig je dak.

Sony had beter moeten beveiligen. Dat staat buiten kijf. Maar dat praat niet goed dat er mensen zijn die het nodig achten om miljoenen stukken privacygevoelige informatie te ontvreemden, puur omdat ze 'kwaad' zijn op Sony vanwege het hele rootkey debakel, of puur om te laten zien wat ze kunnen.

Dit had op andere manieren aangetoond kunnen worden. Dat PSN offline is; is tot daar aan toe. Maar als er dan ook nog verhalen de ronde doen dat er gepoogd wordt om de persoonsgegevens/creditcardgegevens online te verkopen, dan gaat dat voor mij veel te ver.

Hacken is leuk, online protesteren sta ik ook 100% achter. De wikileaks protesten, DDOS aanvallen, ga je gang. Pak de grote bedrijven maar aan, als daar gegronde reden voor is. Maar ga niet zo achterloos om met gegevens van de onschuldige consument. Die hebben hier niet om gevraagd. Ik in ieder geval niet.
Ik denk dat consumenten van Apple nooit hun vertrouwen kunnen verliezen. Sony aan de andere kant dus wel, het maakt mij alleen niet zoveel uit van Sony.


edit: :X ik denk langzamer...

[Reactie gewijzigd door Negaiido op 4 mei 2011 11:51]

Afstappen van Apple is niet zozeer "vertrouwen kwijtraken", maar eerder volwassen worden. Als je ouder wordt ga je wat meer kijken naar functionaliteit ivm prijs en sta je niet met z'n allen rond de hipste jongen op het schoolplein te kijken naar zijn nieuwste gadgets.
Dat ligt er aan hoe je ouder wordt, als je niet zo kapitaal krachtig ouder wordt, dan heb je gelijk. Maar een van de redenen dat ik voor een iPad/iPhone heb gekozen is de functionaliteit vs. gebruikersvriendelijkheid vs. onderhoud, prijs was niet zo een heel belangrijke factor. Ik heb veel minder onderhoud aan mijn iPhone dan aan mijn (oudere) Windows Mobile smartphone. En niet iedereen die een iPhone koopt is voor de nieuwste gadgets, mijn eerste iPhone is de iPhone 4, daarvoor drie jaar een HTC X7500 gehad, en ik verwacht wel drie jaar te doen met mijn iPhone 4.

Ik vind het ook heel kort door de bocht dat Apple alleen maar kwaliteit spul maakt, mijn ervaring is daar heel anders in.

Het opslaan van gegevens data (laten we even in het midden of het daadwerkelijk wordt gebruikt door 3e partijen) is van een heel andere orde dan mijn credit card en persoons gegevens 'verliezen' aan een criminele organisatie, alle online functionaliteit voor langere tijd afsluiten en niet eens hun gebruikers op de hoogte stellen van wat er aan de hand is. Ik moet op Tweakers lezen dat niet alleen PSN gehacked is, maar nu ook de MMO branch. Apple is niet veel beter in hun gebruikers op de hoogte stellen.

Ik had begrepen dat bv. Tomtom wel een mailtje naar al hun gebruikers heeft gestuurd na het geintje met de politie, daarin werdt netjes uitgelegd wat er aan de hand was en wat ze er aan gingen doen.
je niet met z'n allen rond de hipste jongen op het schoolplein
Schoolplein wordt vergaderzaal waar bepaald wordt wie de mooiste stropdas heeft, de koffieautomaat waar het nieuwste mobieltje wordt bekeken of de parkeerkeerplaats waar de auto wordt bewonderd. De locatie veranderd, het gedrag niet.

[Reactie gewijzigd door mashell op 4 mei 2011 13:01]

locatie veranderd, het gedrag niet.
Logisch dus, dat Apple die locatie bijhoudt.
Integendeel, als je wat ouder wordt zeur je niet over een paar euro's en betaal je voor kwaliteit spul wat precies doet wat je nodig hebt. Veel mensen komen dan bij Apple uit, heeft niets met schoolplein gedrag te maken.
Gedeeltelijk waar.

Apple is niet altijd de betere keuze, voor de meeste mensen maakt het zelfs niet uit of ze Apple, Windows of Linux hebben. Elke OS zal voldoen aan hun noden.

Maar het vreemde is, dat we nog steeds in een wereld leven met statussymbolen. Mensen zijn bereid meer te betalen voor een product als ze hiermee kunnen uitpakken in hun omgeving. Apple behoort tot de "duurdere" hardware klasse en is daardoor (voor sommigen) een statussymbool. Dat beperkt zich niet enkel tot Apple, maar ook andere producten (Diamanten, kleding, wagen, huis, ...)

Ondanks dat dit, op een jaloerse blik na, niet echt veel oplevert. Je moet nog steeds je beurt afwachten bij de bakker en je gaat niet plots een promotie krijgen omdat je een duur product hebt.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 4 mei 2011 13:02]

Er is laatst een onderzoek(ik geloof nu.nl) geweest met mensen die kleding met merk-logo droegen en mensen die "normale"(no-offence) kleding droegen.
Wat blijkt, mensen met de merk kleding kregen veel meer gedaan bij instanties, diensten en mensen.

Die mensen worden dus automatisch als meer "betrouwbaar" gezien. Het spreekt dus jou bovenstaande stellingen volledig tegen.

En ook zijn niet alle apple gebruikers uit op status, mij gaat het er om dat ik een fijn systeem heb waar ik me 100% in thuis voel, makkelijker en efficienter mee werk, en nog mooi vind ook omdat het in de woonkamer moet staan.

Ieder zijn eigen meuk zou ik zeggen, maar ga geen onwaarheden vertellen.
Apple, Windows of Linux hebben. Elke OS zal voldoen aan hun noden.
De ene zullen ze fijner vinden werken als de andere. En dat hoeft niet altijd te liggen aan 'wat ze gewent zijn'.
Toch, "apple is duurder" is ook maar relatief, op de tablet markt zijn ze in hun klasse de goedkoopste, op de computermarkt zijn ze ook niet duur en hebben ze een lagere afschrijving dan een vergelijkbare pc.

Apple blijft een bedrijf en zal als de markt het toelaat winst maximaliseren, dat kan via een nice markt waarin bouwkwaliteit en gebruikersgemak relevant zijn maar dat kan ook op een bredere markt zoals voor de tablets.
Feit blijft dat de meest sociale automobilisten een dikke wagen rijden... waarom omdat deze kloothommels menen meer te zijn dan de rest. En dat iedereen maar móet wijken. dat is juist het omgekeerde gedrag van dure merken...
idd knipperlicht is vaak ook een optie bij dure wagens lijkt het soms wel. Vind het wel altijd leuk dat mijn automaatje sneller optrekt dan hun dure bak, en dat ze kost wat kost moeten laten zien dat ze sneller zijn met hun auto die 4X duurder is.
Idd, naarmate ik ouder werd had ik steeds minder zin in gehannes met Windows. Ik wou gewoon een systeem wat werkte en deed wat ik wou. In mijn omgeving heb ik de afgelopen 2 jaar zo'n 5 huishoudens dezelfde stap zien maken. Het waren allemaal volwassen mensen die 28 jaar of ouder waren.
Je moet 'schoolplein' niet letterlijk nemen. Volwassenen hebben net zo goed de wens bij een groep te horen. Of zich tegen anderen af te zetten. Dat is psychologie, en daar doet Apple zijn voordeel mee.
Je moet 'schoolplein' niet letterlijk nemen. Volwassenen hebben net zo goed de wens bij een groep te horen. Of zich tegen anderen af te zetten. Dat is psychologie, en daar doet Apple zijn voordeel mee.
Ik zie het juist gebeuren bij mensen die verstand van techniek hebben, en iets willen wat goed is. Prijs intresseert minder tov kwaliteit, en performance en stabiliteit/betrouwbaarheid is het belangerijkste.

En dan hebben we het over een hoop Unix nerds, die allemaal apple apperatuur hebben.

Het is dus niet zuiver en alleen het 'schoolplein' gedrag, maar ook verstand van zaken. Dus 2 sub-groepen binnen het Apple Kamp.
Niet altijd... Apple heeft ook een groot gadget gehalte.
Als ik een Ipod met een goede mp3 speler moet vergelijken en kijk dan naar de functionaliteit dan wint bij mij de normale mp3 speler.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen zin in dat vrijwel verplichte itunes bij een ipod.

Maar niet iedereen deelt deze mening denk ik....

[Reactie gewijzigd door Jurgen1982 op 4 mei 2011 12:58]

Inderdaad, want er zijn ook mensen die iTunes wel fijn vinden werken en daarom voor een iPod zouden gaan ipv een andere mp3-speler. Dus het heeft niet direct altijd met 'gadget gehalte' te maken.
Is iTunes en fijn werken geen paradox?

(Werkelijk, ik kan een lichte drang om de Touch van mn broertje kwijt te raken niet onderdrukken, hoef ik tenminste niet om de 2 dagen te klooien om te zorgen dat iTunes doet wat het moet doen.)
Afstappen van Apple is niet zozeer "vertrouwen kwijtraken", maar eerder volwassen worden. Als je ouder wordt ga je wat meer kijken naar functionaliteit ivm prijs en sta je niet met z'n allen rond de hipste jongen op het schoolplein te kijken naar zijn nieuwste gadgets.
Uit dit soort antwoorden kan ik alleen maar concluderen dat je zelf de 'schoolplein fase' nog niet voorbij bent, ik kom zelden zulke idiote redeneringen van volwassenen tegen namelijk. Ik ga het maar niet eens uitleggen want er staat bijna geen zinnig woord in je reactie.
Maar het klopt wel. Er is tegenwoordig wel zo in de maatschappije dat iedereen moet showen met wat hij heeft. Waarom rijden er zoveel SUV's rond, niet omdat er iemand het praktisch nut van ziet hier in plat nederland.
Nu is de iphone ook een voorwerp dat blijkbaar veel aankijk heeft . Ik zeg niet dat het een slecht product is , integendeel. Maar er zit wel een grote , kijk mij eens , factor bij.
Google mag ook best opgenomen worden in dit rijtje ivm verzamelen van SSID's incl. plaintext passwords.
En ondertussen wel stiekem aan het kijken hoe je collega's wonen? Kan nu gewoon vanaf internet. Daar klagen de kijkers dan weer niet over, behalve als ze zelf worden bekeken. En zo gaat dat altijd.
Tja, waar eindigt de verantwoordelijkheid van de gebruiker en begint die van een bedrijf als Google? Als ik passief een onbeveiligd netwerk snif en ik zie in een HTTP header een wachtwoord voorbij komen, is er dan nog wel sprake van inbraak of elektronische huisvredebreuk? En wiens schuld is het? Die van de user die zijn AP niet beveiligde, van de websitebeheerder omdat deze geen SSL ondersteunde of die van Google die voor het gemak plain dumps van al het ontvangen verkeer maakte?
Nou misschien dat je speciale autootjes maakt die de hele dag rondrijden om deze gegevens te verzamelen. Lijkt me nu niet iets wat per ongeluk gebeurd.
Die auto's zijn gemaakt voor een compleet ander doel, MET als extra functie het opslaan van die gegevens, jij doet nu net of die auto's speciaal zijn gemaakt om wifi te sniffen en die camera's maar afleiding zijn...
Lijkt me niet dat die apparatuur er per ongeluk wordt op geïnstalleerd en aangezet en gegevens verstuurd en....
Lijkt me niet dat die apparatuur er per ongeluk wordt op geïnstalleerd en aangezet en gegevens verstuurd en....
In alle eerlijkheid, en ik ben alles behalve een google fan: het is makkelijker om alles op te slaan, dan alleen de SSID's.

De reden dat ze de SSID's wilden opslaan was puur om geolocatie te doen op basis van zichtbare SSID's. Alleen sloegen ze dus - vermeend per ongeluk, wat ik best kan geloven - alles op wat ze tegen kwamen.

Als je dat met tcpdump doet, is dat al te realiseren met 1 commando op een unix / linux prompt. Het enige nadeel wat google heeft in dat opzicht is dat ze nalieten te filteren, en dat het gebruik van tcpdump (of liever, packet sniffers) verboden is in Duitsland. (ja, echt)
Die Google StreetView auto's waren doelbewust uitgerust met apparatuur om WiFi access points te sniffen, en Google heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze dolgraag zo veel mogelijk van dit soort gegevens willen verzamelen, omdat die namelijk rete waardevol zijn voor locatiegebonden advertentiediensten. Als ze maar genoeg van dit soort access points in hun database hebben, dan hoef je zelfs je GPS niet meer aan te zetten en dan kan Google nog netjes uitvogelen waar je je bevindt, en het zou me niet verbazen dat ze met het doorsturen van wat signaalsterktes zelfs onder alle privacy wetten uit kunnen komen, omdat er op die manier niet direct locatiegegevens naar Google hoeven te worden verstuurd.

http://www.businessinside...data-is-to-android-2011-5

Het is nu al keer op keer gebleken dat Google op allerlei manieren data over je verzamelt, en daar een hogere prioriteit aan geven dan het respecteren van jou privacy. Zo verstuurt Android bijvoorbeeld daadwerkelijk locatiegegevens door naar Google, terwijl iOS alleen gegevens over zendmasten van Apple naar jouw toestel stuurt. Toch staat heel dit topic weer vol met Apple bashers die nog maar ff lekker inwrijven hoe evil Apple wel niet is, en stilletjes vergeten dat Google echt nog vele malen erger is, wat ook totaal niet verbazend is, als je bedenkt dat het complete business model van Google gebaseerd is op het verzamelen van gegevens die gebruikt kunnen worden voor hun advertentiediensten.

Rara hoe kan het...
Bovendien komt binnen 2 weken de 4.3.3 update voor iOS-devices uit, waarin deze "bug" weggehaald is. Niet dat dit het goed praat, al heb ik er geen last van gehad (of eigenlijk kan het me weinig schelen dat ze mijn locatie opslaan). Het is toch van een ander kaliber dan een PSN dat weken niet of slecht werkt, daar heb je als eindgebruiker toch een stuk meer hinder van lijkt mij.
PSN heeft er 2 wekend compleet uitgelegen voor alle gebruikers, echter is dit een gratis dienst en komen er wel een paar 'vredesoffers' voor de gebruikers.

Het ligt er allemaal maar net aan wat de gevolgen van de gegevenshack bij Sony worden, de CC gegevens zullen waarschijnlijk niet van groot belang zijn sinds de CVC-codes niet zijn opgeslagen of door de hackers zijn verkregen en terug stortingen bij CC maatschappijen redelijk makkelijk is.

Email accounts, wachtwoorden en NAW gegevens zijn eigenlijk veel erger. Gelukkig had ik op PSN nog een uniek wachtwoord wat ik eigenlijk nergens anders voor heb gebruikt.
PSN heeft er 2 wekend compleet uitgelegen voor alle gebruikers, echter is dit een gratis dienst en komen er wel een paar 'vredesoffers' voor de gebruikers.
Volgens mij is het helemaal geen gratis dienst. Ik koop een PS3 spel dat online kan. Daar betaal ik voor. Voor vergelijkbare PC spellen betaal ik ook geen extra kosten om online the kunnen.
IMO denk dat Microsoft een goudmijntje gevonden heeft, waar en aantal consumenten in trappen. Als niemand Xbox live gold zou kopen zouden ze dit ook "gratis" maken.

Vredesoffers? 1 maand gratis PSN+ voor PSN+ gebruikers is € 4,99 is IMO absurd weinig voor een dienst die je al meer dan een twee weken niet kan gebruiken. Als het zo doorgaat heb je een maand geen gebruik kunnen maken van deze dienst.
waarschijnlijk niet van groot belang zijn sinds de CVC-codes niet zijn opgeslagen
Dat is wat Sony zegt.

Hopelijk weten we wat echt opgeslagen is en wat er precies gebeurt is na dit onderzoek.
nieuws: Overheid VS wil onderzoek hack PSN

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 4 mei 2011 16:06]

Achja van je fouten moet je leren zeggen we dan toch.. een ding is zeker sony gaat zijn netwerken waarschijnlijk nu wel zo goed dichttimmeren dat het niet zomaar weer zal gaan gebeuren..

Dus eind goed al goed.. iedereen heeft mooi zijn creditcards opnieuw besteld..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True