Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Sony laat weten dat het geplaagde PlayStation Network en het muziekgedeelte van Qriocity eind deze week weer volledig functioneel zullen zijn in Europa, de VS en grote delen van AziŽ. Later moeten Japan, Hongkong en Zuid-Korea volgen.

Volgens Sony is de PlayStation Store in de loop van deze week weer volledig toegankelijk, evenals de mogelijkheid om codes en vouchers in te voeren voor het verkrijgen van credits en het uitvoeren van in-game-transacties. Ook de muzieksectie van Qriocity moet weer te gebruiken zijn.

Het videogedeelte van de Qriocity-dienst is nog niet beschikbaar. Sony belooft op een latere datum bekend te maken wanneer deze dienst weer beschikbaar is. Ook moeten PS3-spelers in Japan, Hongkong en Zuid-Korea nog wachten op volledige toegang tot alle PSN-functionaliteit, omdat Sony naar eigen zeggen nog bezig is met 'werkzaamheden'.

Sony begon op 15 mei met het gefaseerd opstarten van het PSN-netwerk, waardoor gamers weer online konden spelen. Ook de chatfunctie en het accountbeheer waren weer beschikbaar. PlayStation-gebruikers krijgen ter compensatie voor de ruim drie weken durende downtime op het PSN een zogeheten Welcome Back-pakket, waarbij zij ter compensatie uit een selectie van vijf games, twee games gratis kunnen krijgen.

Volgens de consolefabrikant is de beveiliging van zijn netwerkinfrastructuur inmiddels aanzienlijk verbeterd. Zo heeft het bedrijf medio mei aan spelontwikkelaars laten weten dat een deel van het serverpark is verhuisd naar een ander datacenter. Ook zouden vaker encryptie en firewalls worden toegepast.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De compensatie bestaat uit 2 games.... welke twee games zijn dat? Of is een selectie waaruit je mag kiezen. Of mag je zelf wat leuks uitkiezen? :D
PS3: LittleBigPlanet, Infamous, Wipeout HD/Fury, Ratchet and Clank: Quest for Booty, and Dead Nation.

PSP: LittleBigPlanet, ModNation Racers, Pursuit Force, and Killzone Liberation.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 31 mei 2011 15:24]

Als je een PS3 hebt, mag je 2 van deze 5 games uitkiezen.

* LittleBigPlanet
* Super StarDust HD
* WipEout HD/Fury
* Ratchet & Clank: Quest for Booty
* Hustle Kings

Voor PSP mensen zijn het er 2 van de onderstaande 4;

* LittleBigPlanet PSP
* ModNation Racers PSP
* JUNGLE PARTY
* Everybody's Golf 2


Je hebt als het goed is daar een mail van gehad van SONY zelf.

[Reactie gewijzigd door FragNeck op 31 mei 2011 15:21]

Dat zijn de Amerikaanse DUITSE, niet de Europese.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 31 mei 2011 15:46]

Ongeacht, ik heb deze mail in mijn mailbox zitten van Sony zelf.
Dit zegt nl.playstation.com namelijk:
http://nl.playstation.com/welcomeback/

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 31 mei 2011 15:46]

Vreemd, in mijn mail staat : http://eu.playstation.com/welcomeback/ Deze linkt weer naar http://de.playstation.com/welcomeback/ waarin (in het Duits) de games aangeboden worden die ik omschreef.

Maar verder maakt het mij niet zoveel uit, ik vind het eigenlijk onnodig dat ze iets weg moeten geven.

Naast deze actie krijgt men trouwens ook nog voor 30 dagen gratis een PSN+ account.
Het kan niet zo zijn dat dit een spam mail was met valse links?
Ik heb er daar ook al 1 van gehad iig.
Nee, op basis van die mail heb ik ook mijn PSN wachtwoord gewijzigd, wat direct werkte op mijn PS3. Dus dat zal geen spam geweest zijn.
Nee, op basis van die mail heb ik ook mijn PSN wachtwoord gewijzigd, wat direct werkte op mijn PS3. Dus dat zal geen spam geweest zijn.
Lol, dat is nou net iets wat helemaal niks zegt.

Goede phisingsites zorgen er ook gewoon voor dat de actie die jij verwacht wat te gebeuren ook daadwerkelijk gebeurd. Ondertussen worden alleen wel al je ingevoerde gegevens weggeschreven naar een database.
Duitsland heeft inderdaad ook andere games, omdat veel gewelddadige games daar verboten of zwaar gecensureerd zijn.
Hier even Nederland kiezen en je bent van dat duits af:
http://eu.playstation.com/country-selector/

Land auswahlen staat er trouwens onderaan http://de.playstation.com .

[Reactie gewijzigd door zuurmeister op 31 mei 2011 17:11]

Heb je het nieuws wel gevolgd? Ik ga het nu niet voor je opzoeken, maar uit een selectie van vijf games mag er twee kiezen. En nee, het zijn geen recente toptitels waar je uit mag kiezen.
Inderdaad, het kan nl heel goed zijn dat ik nl die spellen al heb die zij je willen aanbieden. Heb ik dan pech? (weer)
'Eind deze week' dat is dus in juni en hebben ze de deadline van 31 mei dus niet gehaald helaas.
Maar toch liever een goed beveiligd netwerk en langer wachten dan een slechte die binnen de kortste tijd weer word gehackt

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 31 mei 2011 15:16]

Sony heeft nooit gezegd dat ze het voor 31 mei allemaal online hadden, dat was namelijk een fout nieuwsbericht en later ook door Sony gecorrigeerd, ze hebben alleen gezegd dat ze hopen dat alles voor het einde van mei weer online is maar dat dit nog kon veranderen.

OT: Ben blij dat het weer online gaat, kan ik eindelijk mijn LBP2 pakjes downloaden en dat spel gaan spelen! Zonder kan natuurlijk ook maar met de pakjes is het veel leuker! :D
Ook dat klopt niet. Sony corrigeerde een nieuwsbericht dat zei dat het rond de 24e ofzoiets online zou zijn en ontkende dat op het allerlaatste moment. Daarop gaven ze aan te verwachten rond 31e online te komen, wat nu weer verschuift.

Vind dat ze constant proberen op een mooie manier het uit te stellen. Plus aanbod zal ook nog ff duren etc. Vraag me af of je ook daadwerkelijk wat kan kopen. Lees over activeren etc. maar misschien blijft alle creditcad functionaliteit nog uit. Dus weer wachten op je extra mappacks? Of denk ik nu te slecht ;)
Ook dat klopt niet. Sony corrigeerde een nieuwsbericht dat zei dat het rond de 24e ofzoiets online zou zijn en ontkende dat op het allerlaatste moment.
Sony heeft dat nooit gezegd, dat stond op een gelekte memo volgens veel (gaming)websites.
Daarop gaven ze aan te verwachten rond 31e online te komen, wat nu weer verschuift.
Het was inderdaad een verwachting.
Vind dat ze constant proberen op een mooie manier het uit te stellen.
Hoezo constant? "24 mei" hebben ze niet zelf gezegd, "31 mei" was een verwachting en "eind deze week" is de eerste keer dat ze echt zeggen dat PSN weer functioneel zal zijn.
Vraag me af of je ook daadwerkelijk wat kan kopen. Lees over activeren etc. maar misschien blijft alle creditcad functionaliteit nog uit. Dus weer wachten op je extra mappacks? Of denk ik nu te slecht ;)
Uhm ... PSN-cards? Die dingen zijn pas handig, want niemand heeft ooit via PSN bij mijn bankgegevens kunnen komen. ;)
er staat "Een Japanse woordvoerder van Sony heeft tegenover Bloomberg opgehelderd dat het bedrijf nog steeds van plan is om op 31 mei het PlayStation Network en Qriocity volledig online te hebben."

Dat is een voornemen, geen deadline, toch ?
Een deadline houdt immers in dat er na het gestelde tijdstip niets meer gedaan kan worden dat enig effect heeft.

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 31 mei 2011 15:17]

'Volgens Sony zal het PlayStation Network op 31 mei weer volledig operationeel zijn'

Dan hebben ze dus aangekondigt dat PSN op 31 mei weer volledig zal functioneren. Nee het is niet zoals vroeger dat als je de deadline niet haalt dat je wordt vermoord of als in een krant, maar het is wel iets wat met zekerheid is aangekondigt en niet is waargemaakt. Er staat nergens iets in de trans van. 'We proberen PSN voor of op 31 mei weer volledig te laten functioneren' en als dat niet klopt, klopt het hele nieuwsbericht niet of Sony houdt ons voor de gek.

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 31 mei 2011 23:14]

Eindelijk. Ik vraag mij af of third party ontwikkelaars nog compensatie krijgen voor misgelopen inkomsten.
Vooral kleine ontwikkelaars lopen denk ik relatief veel inkomsten mis.
eigenlijk vraag ik me dit ook af, laten de fabrikanten hun servers voor online games gewoon draaien of hebben deze uitgestaan gedurende de PSN downtime?

hierbij denk ik aan de FIFA 11 servers, Call of Duty Black Ops servers,... Ik veronderstel dat het toch heel wat moeite kost om al die servers opnieuw in gang te zetten en het misschien voordeliger is om ze 3 weken gewoon te laten runnen.
Puur aannames, maar het lijkt me dat dat gewoon blijft draaien.

Als ze idle zijn, gebruiken ze immers al minder stroom en kan de airco een tandje lager. Een idle serverpark dat ieder moment weer kan ontwaken lijkt mij voor een dergelijke (relatief) korte periode al snel voordeliger dan de problemen die kunnen ontstaan bij het weer moeten opstarten van een "uitgezet" serverpark.
Ik ken iemand die recentelijk een game ontwikkeld heeft, en die heeft zelfs besloten om het spel later aan te bieden in de PSN store, wat uiteraard leidt tot inkomstenverlies.

SONY heeft op haar beurt aangegeven dit verlies te dekken, door met terugwerkende kracht de kosten te dekken op basis van de verkoopcijfers.
Hurray! 20Gb aan PSN games en DLC downloaden, olť! Eindelijk! :)
(Wist niet dat PSN down was en had een nieuwe HDD ingebouwd)

Helaas heb ik alle PS3 games al die aangeboden worden, maar veel maakt mij dat ook niet uit, genoeg te doen nog. Blij dat alles weer werkt en hoop dat ze veel verbeterd hebben! Kan dan ook eindelijk weer verder met Dragon Age 2!

Maar eerst ook nog zien en dan geloven!
Heb je de DLC al gekocht, want lees niet dat je kan kopen. Alleen vouchers en activatie }>
Ik heb toen ik mijn PS3 kocht gelijk een 320 GB hdd erin gezet. ideaal!
Jammer genoeg kon ik tot gisteren nog geen gebruik maken van mijn oude PSN account...Een nieuwe account aanmaken ging wel prima...Sony geeft aan dat het komt omdat ik een hotmail adres gebruikt heb :? ..Raar verhaal, maar na wat rondgegoogled te hebben ljikt het inderdaad waar te zijn..Ik kan niet wachten iig...Heeft meer dan lang genoeg geduurd.....
raar, ik had mijn PSN ook op me hotmail en heb deze wel gewoon zonder enig probleem opnieuw kunnen activeren. of gelde dit maar voor sommige hotmail adressen?
Ik weet het ook niet. Ik kreeg na lange tijd (20 uur ofzo) wel een mailtje om mijn wachtwoord te wijzigen, maar als ik op de link klik dan krijg ik onderstaande bericht: