Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Ongeveer 27.000 Zuid-Koreanen hebben in een gezamenlijke rechtszaak Apple aangeklaagd wegens het verzamelen van locatiedata via hun iPhones. De Koreanen eisen per persoon een schadevergoeding van ongeveer 650 euro.

De iPhone-bezitters hebben zich verzameld in de laatste weken van juli via een speciaal daarvoor opgerichte website en betalen ieder ongeveer 10 euro per persoon om deel te nemen aan de rechtszaak, schrijft Korea Times. Als de gebruikers de rechtszaak winnen, krijgen ze ieder 650 euro. Dat zou in totaal neerkomen op een schadevergoeding van rond 17,5 miljoen euro.

De gebruikers klagen Apple aan vanwege het verzamelen van locatiedata van gebruikers via iPhone en iPad. De gebruikers menen dat daarmee hun privacy is geschonden. Apple verzamelt locatiegegevens onder meer voor een toekomstige verkeersdienst. Het verzamelen van locatiegegevens was afgelopen voorjaar onderwerp van discussie.

De gezamenlijke rechtszaak, een class action suit, volgt op de uitspraak in een proces eerder deze zomer, toen een advocaat een schadevergoeding toegewezen kreeg, omdat Apple met het verzamelen van zijn locatiedata zijn privacy zou hebben geschonden.

Het aantal Koreanen dat meedoet met de rechtszaak valt tegen. Het advocatenkantoor dat de website was gestart, had gerekend op minstens 100.000 aanmeldingen. Er zijn ongeveer drie miljoen iPhones en iPads verkocht in Zuid-Korea.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Daarbij is er in zuid korea al een eerdere zaak geweest van 1 individu tegen apple die een schadevergoeding van 1000dollar toegekend heeft gekregen (dus ong 650e), deze zaak ging ook over het verzamelen van locatiedata. Er is dus al een juridisch precedent
Misschien heb ik het mis gehad met dat hele locatie tracking verhaal van i-apparaten, maar die data werd toch alleen op het device opgeslagen en op de PC/Laptop waar je mee syncte? Der is naar mijn weten helemaal geen data naar Apple gegaan toch? Plus als dat WEL het geval was dan was dat onderdeel van iOS4 (gelokaliseerde advertenties bij apps enzo) waarvan je kon opt-out-en zal waarschijnlijk dan dus niemand hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 17 augustus 2011 15:17]

Als ik lees "Apple verzamelt locatiegegevens onder meer voor een toekomstige verkeersdienst." en daarnaast dat "toen een advocaat een schadevergoeding toegewezen kreeg, omdat Apple met het verzamelen van zijn locatiedata zijn privacy zou hebben geschonden." dan denk ik dat er wel degelijk locatiedata naar Apple is gegaan. Anders zou die advocaat nooit gewonnen hebben, en hoe zou anders die verkeersdienst moeten werken?

Dus ik ben benieuwd wat er met deze zaak naar buiten komt.
Wat Apple er nu helemaal mee doet blijft vaag, maar Apple mag het wel degelijk op eigen servers opslaan en delen met derden: http://www.apple.com/nl/privacy/

Maar ongetwijfeld dat Apple-gebruikers ergens een keer iets hebben geaccepteerd, waarmee Apple dus gerechtigd is dit te doen.

En opt-out? Dat kon toch juist niet bij Apple?
een Terms of Usage en dergelijke disclaimers zijn niet geldig als de wet anders voorstelt.
Het zijn guidelines, het is geen wetgeving...
Dat je ergens op OK klikt wil niet zeggen dat iets mag.

Dergelijke overeenkomsten staan niet boven de wet. En zijn al meerdere malen ongeldig verklaard. Zeker ook omdat je geen keuze hebt (behalve iets niet gebruiken).
Dat dacht ik ook inderdaad. Kan me wel voorstellen dat mensen daar ook kwaad over zijn, trouwens. Op het moment dat je buiten je weten om volgbaar bent (als is het dan maar op je iPad en iTunes PC) is het naar mijn mening nog steeds kwalijk.
Ja maar, tis een dienst die je kon uitzetten en laat me raden deze zelfde mensen hebben dan ook een probleem met de Vind mijn iPhone en iPad app?

Plus dat mijn Phone bijhoudt waar hij is aan de hand van GSM-Cells om een snellere GPS fix te hebben vind ik het best. Dat die data mee gesynced wordt naar mijn pc is op zich wat vreemd, maar nog steeds geen probleem voor mij het is immers mijn PC. En als iemand mijn iTunes kan benaderen en die data kan bemachtigen dan kan hij alleen zien waar ik in een 5km radius ben geweest ooit in een tijdspanne van een week.

Ik zie het probleem niet zo.......maar goed

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 17 augustus 2011 15:31]

GPS is een passieve dienst, zonder netwerk aansluiting niet te volgen.
Sinds wanneer is elk device met een GPS te tracken!? Ik ben bang dat je een heel verkeerd beeld van GPS hebt als je zo'n uitspraak doet.
Post ge-edit je hebt gelijk die uitspraak klopt niet
Er zijn op tweakers hier vaker discussies over geweest. Waar veel mensen voor "Vrezen" is mogelijke targetted reclame op basis van je locatie, en, zoals bij andere privacy zaken, het vastleggen waar je wanneer bent en mogelijk wat je dus aan het doen bent.
Dat is toch mooi targetted reclame, beter als reclame waar je toch niks aan hebt omdat je er niet in de buurt bent, als ik in een vreemde stad loop en reclame krijg over een aanbieding of evenement daar is toch mooi.
En weten waar je bent... ideaal, gelijk koppelen aan politie en de pakkans word bij veel delicten groter, niet alleen als je iets crimineels doet met mobiel in de zak maar ook een opsporingsbericht / signalement versturen naar mensen in de buurt.
Reclame is geen diens voor de consument, ze zijn er niet om jouw leven makkelijker te maken. Relevante(re) reclame tonen is vooral goed voor de adverteerder zelf.

Daarnaast noem je nu een heleboel toepassingen die mogelijk zouden zijn wanneer zowel de overheid als individuelen je locatiegegevens in kunnen zien, en daarvan is hier helemaal geen sprake. Daarvoor hoef ik het niet eens te hebben over de grove inbreuk van privacy die daarmee gepaard gaat en de vraag of de "pakkans" daadwerkelijk groter wordt.
Geen reclame is nog veel mooier. En als ik toch moet kiezen dan liever random reclame dan targetted reclame.
Reclame is helemaal niet mooi. Het zet je aan tot consumeren en dat is slecht voor ons klimaat. Ik snap niet waarom je het zo fijn vindt dat men zo veel mogelijk van je wilt weten zodat men je nog beter kan verleiden en psychologisch kan manipuleren tot aankopen.
Om Jeremy Clarkson te quoten: "Als ze weten waar je bent, weten ze ook hoe snel je gaat".
Lijkt me niet echt een straks plan tbh.. :+

Anyhow, om iets meer on-topic te gaan, privacy verdwijnt steeds meer. Maar je kunt er toch ook voor kiezen géén smartphone te gebruiken? Probleem opgelost..
volgens mij bleef het inderdaad lokaal, maar de wet zegt enkel dat je geen persoonsgegevens van iemand anders mag opslaan.

er staat echter nergens dat je het enkel niet op eigen locaties mag opslaan, dus het geld ongeacht waar het opgeslagen word, ook al is dat een apparaat van diegene waar de gegevens over gaan, hij is zelf de enige die het zonder vragen mag opslaan.


persoonlijk vind ik het niet echt een probleem, maar het mag niet.
wat ik eigenlijk het enige probleem er mee vind, is dat ik de schijfruimte liever ergens anders voor gebruik, maar het was geloof ik ook niet echt een groot bestand dus of ik los wat met die ruimte zou kunnen verder....
" maar de wet zegt enkel dat je geen persoonsgegevens van iemand anders mag opslaan."

Grappig .... dan kunnen alle chat-accounts, betaaldiensten, webshops, websites als tweakers snel sluiten.

Wet of geen wet dit is gewoon aanstelleritis om geld eruit te halen.
Alsof je TV geen informatie doorspeelt van welke kanaal je kijkt en hoe lang je erna kijkt.

Noem maar op
Ik heb juist bewust ervoor gekozen dat ik iOS4 niet wil gebruiken vanwege die voorwaarden en ik dus nog op iOS3 ben blijven steken. Ondertussen kan ik al geen apps meer updaten/installeren omdat je perse iOS4 nodig hebt. Zelfs gratis apps niet.
Maw je wordt min of meer 'gedwongen' om mee te doen aan die onzin en bieden ze als een pleister op de wond een opt-out optie aan.

Ik snap overigens ook die Koreanen niet. Met een 10tje inleg heb je kans op 650? Daar wil je toch wel even de moeite voor nemen? Goedkoper dan de gemiddelde loterij.
Je kan ermee akkoord gaan als op een OK knop drukken.
Wettelijk gezien kun je hier een zaak van maken als het toch gebeurd, ondanks dat je aangeeft dat je het niet wilt.
Een agreement zonder een wettelijke handtekening (physiek dus) en sowieso, als het de wet omzeep probeert te helpen (privacy dingen verzamelen, ook al wil je dat niet, en het is een service dus je hoeft er niet mee akkoord te gaan), dan kun jij een zaak maken tegen Apple.
Een 10 is voor jou peanuts maar misschien voor die koreanen niet. Die hebben net met hun laatste geld die veel te dure Iphone gekocht....... want ja ook in korea moet je er wel bijhoren natuurlijk

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 18 augustus 2011 09:39]

Waarom hebben we dit niet in Nederland? Snap het opzich wel, maar deze optie was toch uit te schakelen?

Toch valt me op dat we steeds vaker gemakkelijker wil navigeren en/of een snelle GPS fix willen met locatiebepaling, we er zelf niet aan mee willen werken. Natuurlijk vind ik het traceren van mijn paden ook niet erg leuk, maar erg accuraat was het nu ook weer niet.
Accuraat of niet, het gaat er om dat ongevraagd je locatiegegevens worden opgeslagen. Vodafone doet dit voor TomTom ook, maar daar gaat het geheel anoniem. Dat is nu precies het probleem bij Apple, omdat de data is gekoppeld aan een account is het niet anoniem meer. Wanneer Apple vooraf specifiek toestemming had gevraagd om deze data te mogen opslaan was er niets aan de hand.

Gewoon een 100% verkeerde inschatting van Apple, wanneer je iets van je gebruikers wil weten moet je er gewoon naar vragen. Niet eerst doen en dan maar zien wat er van komt.
Of er ongevraagd gegevens zijn opgeslagen is nog maar de vraag. De licentievoorwaarden hebben altijd al een clausule gehad mbt de GPS. In het begin was deze nog vrij ruim van opzet waarbij het er eigenlijk op neer kwam dat het door iedereen gebruikt mocht worden. De nieuwe huidige licentievoorwaarden zijn daarin veel restrictiever en ook duidelijker. Je wordt met die licentie geconfronteerd en dus is er eigenlijk al geen sprake meer van ongevraagd. Dat mensen er voor kiezen om die licentie niet of niet goed door te nemen is hun eigen keuze en valt onder hun verantwoordelijkheid en niet die van de fabrikant. Je kunt dus niet claimen dat het ongevraagd is wanneer je er voor gekozen hebt om het niet of niet goed te lezen.

Het punt hier zit 'm in de details want is de licentie duidelijk richting de gebruiker dat het om opslag gaat of niet. Als dat niet het geval is, is er weer wel sprake van ongevraagd opslaan. Het is niet zo dat een gebruiker er toestemming voor zou geven als dit wel duidelijk zou zijn dus dat mag je niet aannemen.

Vraagt Apple wanneer ze de locatie willen weten? Ja, dat doen ze, alleen eenmalig. Op moment dat een applicatie je locatie wil gebruiken wordt dat de eerste keer gevraagd. Dan moet jij als gebruiker daar expliciet toestemming voor geven. Voor de hele commotie was het al mogelijk om dit nadien alsnog aan te passen en dat is nog steeds zo. Dat hebben ze zelfs uitgebreid. Doen andere mobile OS het dan anders? Nope, precies zo. Is het dan een verkeerde inschatting van Apple? Nee, totaal niet. Is het een verkeerde inschatting van de gebruiker? Ja, waarschijnlijk wel aangezien het gewoon in de voorwaarden staat die ze moeten accepteren en mensen het verder gewoon negeren omdat ze graag die iPhone/iPad willen gebruiken.

Overigens ging het hier initieel om een bug waarbij locatiedata van de iPhone naar de desktop werd gekopieerd bij het backuppen. Daarna is het balletje gaan rollen. Aangezien de meest wilde verhalen de ronde deden en er nogal wat commotie was heeft Apple daarop gereageerd met een uitleg wat ze nou doen. Wat dus al in de licentievoorwaarden stond.

Dat men zich druk maakt om wat er in die licentievoorwaarden staat kan ik me voorstellen maar dan hebben de autoriteit behoorlijk hard liggen te pitten aangezien dit al van voor 2008!!! zo is. Er is dus niets nieuws onder de horizon. Het zijn dan ook de overheden die zich gigantisch hebben lopen te verkijken op het probleem, er niets aan hebben gedaan en pas bij enige commotie wakker schudden en er mee aan de slag gaan. In Nederland is dat niet anders. Gebruikers zelf hebben zich ook verkeken omdat men zich pas veel later is gaan realiseren wat het nou betekent. Als je kijkt naar wat mensen wel niet op LinkedIn, Facebook, Hyves, etc. slingeren is dat niet zo raar en is de situatie helaas niet beter geworden. Mensen zelf hebben nog steeds weinig besef van privacy. En helaas zie je dat bij de overheden ook want aan iets als Google wordt ook nog steeds niets gedaan. Idem voor allerlei andere devices die gps gebruiken (TomTom en consorten gebruiken dit ook voor bij hun file-informatie; die verkopen dit zelfs aan derden zoals de politie; daar is maar kortstondig commotie over geweest, helaas).
Ah zodoende. Anoniem kan het inderdaad niet zoveel kwaad, maar vervelend is het natuurlijk wel. De lijn tussen gemak en veiligheid/privacy is de laatste jaren steeds kleiner geworden en grote bedrijven (Zoals Apple, Google, Facebook, etc...) maken de behoud van privacy niet gemakkelijk.

Verkeerde inschatting weet ik zo niet, wanneer deze schadevergoeding word uitgekeerd mogen ze de verzamelde data dan niet meer gebruiken (zoals bij Google deels het geval was)? Want dan is dit natuurlijk een koopje voor grote hoeveelheden plaatsbepalingen.
Nee, anoniem ook niet. Het is nml niet anoniem, dat kan helemaal niet, want je hebt een IP-adres. Dat ze daar niets mee doen, heb ik geen boodschap aan. Het gaat erom dat ze er iets mee *kunnen* doen.
3 miljoen verkochte i apparaten en maar 27k inschrijvingen, vind ik toch tegen vallen. Maar het zou zeker wel leuk zijn als ze zouden winnen.

Stel: mochten ze deze zaak winnen, is het dan mogelijk dat er dan een nog grotere zaak komt met die overige gebruikers?
Nee, waarschijnlijk niet, er is geen rechtbank die een zaak nog maals gaat behandelen, ze hadden er dus vanaf het begin af aan bij moeten zitten. Dit tenzij de rechtbank oordeelt dat alle iPhone bezitters moeten worden gecompenseerd. Maar over het algemeen is het zo dat een rechter alleen de mensen die de zaak aanspannen compenseert.
Nee, waarschijnlijk niet, er is geen rechtbank die een zaak nog maals gaat behandelen, ze hadden er dus vanaf het begin af aan bij moeten zitten.
Zou je die stelling kunnen onderbouwen? :)

Het is volgens mij heel lastig om hier iets over te zeggen omdat de wetgeving van land tot land verschilt. Maar als ik hier in Nederland kijk, dan ontstaat er juist jurisprudentie als een zaak tot een uitspraak komt. Daarom hebben proefprocessen ook zoveel zin. Zodra een rechter een uitspraak heeft gedaan dan geeft dat juist extra kracht bij soortgelijke zaken. Dus stel dat een rechter hier tot de uitspraak komt dat Apple daadwerkelijk schade heeft veroorzaakt door het niet naleven van de wet, dan zouden m.i. juist vervolgzaken eenvoudiger worden door de jurisprudentie.

Dus ik ben wel benieuwd hoe je tot die stelling komt :)

Back ontopic:
De advocaten dienen twee zaken te bewijzen:
1) Apple heeft de wet niet nageleefd;
2) Er is sprake van meetbare schade bij de gebruikers.
Wellicht is het tweede punt nog wel lastiger dan het eerste. Want hoe moet je privacy is geld uitdrukken? Hoeveel schade is er ontstaan door deze (mogelijke) inbreuk? Dus ze moeten het voor de rechter aannemelijk maken dat de users voor € 650 aan schade hebben geleden. Ik ben benieuwd hoe ze dat aannemelijk kunnen maken. Al met al een interessant proces :)
Conclusie: Apple is 17,5 miljoen kwijt. Moving on...
Denk het niet, Apple heeft die gegevens zelf nooit in handen gehad.
Het is dus aan de aanklagers nu om te bewijzen dat deze data is meegezonden naar Apple....
Volgens mij doet het er niet zo toe waar je het logboek van plaatsbepalingen opslaat, maar gaat het er vooral om _dat_ je het doet. Maar goed, ik vind het ergens wel een beetje gezeur aangezien het idd niet naar Apple is gegaan. Aan de andere kant kun je je afvragen of je dan moet afwachten tot het naar Apple gestuurd wordt om welke reden dan ook.
Volgens mij doet het er niet zo toe waar je het logboek van plaatsbepalingen opslaat, maar gaat het er vooral om _dat_ je het doet.
Maar ook het feit dat je zelf niet dat logboek kan. Het zijn immers je eigen persoonlijke gegevens. Maar i-devices hebben zo'n ontzettende blackbox als opslag, dus de boel exposen gaat em ook niet worden (of dat wil Apple sowieso niet).
nee het is inderdaad veel beter dat apple die data gelijk door verkoopt aan derden...... beetj gezeur inderdaad.

doe mij jou fiets, ik verkoop hem gelijk door, dan vind je het niet erg dat ik jou fiets voor jou verkocht heb??????
Mogelijk in zijn geheel, maar deze data moet toch echt wel verstuurd worden om locatie geboden advertenties aan te bieden, tenzij dit op een andere manier gebeurt..

ik hoop trouwens dat die gasten winnen van apple maar dat is natuurlijk iets persoonlijks !
Het word gelogged op het apparaat.
Dat is nog steeds privacy schending, hoe je het draait en keert.
Als je apparaat gejat word, ligt je Privacy gegevens zo nog op straat, snap de risico's pls...

[Reactie gewijzigd door 268141 op 17 augustus 2011 17:21]

Weer zon typische basher actie dit. Waarom
Kijk je niet naar het product en vervolgens wat je er van vind en dan i je de Apple producten neemt of een andere. Jouw keus. Dat jee badges vind ik gewoon stom gedrag.
De gezamenlijke rechtszaak, een class action suit, volgt op de uitspraak in een proces eerder deze zomer, toen een advocaat een schadevergoeding toegewezen kreeg, omdat Apple met het verzamelen van zijn locatiedata zijn privacy zou hebben geschonden.
Gewoon advocaten die geld zien en willen zien.
Er is een precedent geschapen, dus de kans de ze winnen op dezelfde gronden als het voorgaand proces is zeer waarschijnlijk.

En dan is 10x 1.000.000 = 1.000.000 niet eens zo slecht (als de Koreanen zich aanmelden) en dan berekenen ze nog wat kosten door waarschijnlijk.
Apple verzamelt locatiegegevens onder meer voor een toekomstige verkeersdienst. Het verzamelen van locatiegegevens was afgelopen voorjaar onderwerp van discussie.
En dat geeft aan dat Apple data verzamelt. Korea is erg ver gevorderd in LBS (Location Based Services) en gebruik van de mobiele telefoon voor diverse toepassingen.
Lokatie data wordt daar intensief gebruikt.
Waarschijnlijk heeft Apple vergeten 'toestemming' te vragen. Dat is denk ik ook de reden dat weinig mensen zicht aangemeld hebben. De meesten zullen het daar gewend zijn dat hun lokatie data voor diverse diensten gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 17 augustus 2011 15:24]

Dat "verkeersdienst" fabeltje is echt door t.net verzonnen.
5. Can Apple locate me based on my geo-tagged Wi-Fi hotspot and cell tower data?
No. This data is sent to Apple in an anonymous and encrypted form. Apple cannot identify the source of this data.

3. Why is my iPhone logging my location?

The iPhone is not logging your location.

Rather, it’s maintaining a database of Wi-Fi hotspots and cell towers around your current location, some of which may be located more than one hundred miles away from your iPhone, to help your iPhone rapidly and accurately calculate its location when requested. Calculating a phone’s location using just GPS satellite data can take up to several minutes.
iPhone can reduce this time to just a few seconds by using Wi-Fi hotspot and cell tower data to quickly find GPS satellites, and even triangulate its location using just Wi-Fi hotspot and cell tower data when GPS is not available (such as indoors or in basements). These calculations are performed live on the iPhone using a crowd-sourced database of Wi-Fi hotspot and cell tower data that is generated by tens of millions of iPhones sending the geo-tagged locations of nearby Wi-Fi hotspots and cell towers in an anonymous and encrypted form to Apple.
Knappe jongen die weet aan te tonen dat privacy is geschonden door anoniem data te versturen, de database zelf werd gedownload.
Hoe is men gekomen op het bedrag van 650 euro?
Er zullen er wel meer volgen als dit meer in het nieuws komt.
Volgens GWK is op dit moment EUR 1 bij verkoop 1694 won (bij aankoop 1322 won).
650*1694=1101100 won (met aankoopkoers kom je op 85930 won).
Ik vermoed dus dat het eigenlijk om 1.000.000 won gaat.
Als ik de pricewatch bekijk is dat precies een 32GB iPhone 4 ;-)
Dat is het bedrag voor een nieuwe iPhone :+
Ze willen dan van dat geld een SGS2 kopen natuurlijk van Samsung haha :)
Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo'n probleem is. Google trackt iedereen iedere dag onderhand. Niet dat ik het goed keur. Maar als we dan toch over deze hele kwestie gaan beginnen: doe het dan goed! Maak er een algemene klacht van en zorg dat er een wet komt die deze onzin tegen gaat.

Dat Apple dit ook doet had iedereen kunnen weten. Ik bedoel: kijk maar naar de imovie app voor iOS. Deze heeft ook je locatie nodig om muziek en filmpjes uit de ipod app te halen.. nou in mijn boekje klopt daar al iets niet. Of het feit dat je eigenlijk altijd de melding krijgt: BLABLA would like to use your location, allow?

En er staat nergens bij waarom of wat. Android is hier veel redelijker in en zegt precies hoe en wat, ook krijg je geregeld meldingen dat je getracked wordt. Als je hiermee akkoord gaat is het je eigen pakkie an.

Maar eigenlijk is het van de zotte dat ieder bedrijf of firma zoveel van je wilt weten. De wetten voor privacy moeten nodig aangescherpt worden, en mensen die deze wetten negeren hard aanpakken. De wereld draait voor veel mensen nog altijd om geld, dus waar raak je ze het hardst: in de portemonee, dit geldt dus ook voor bedrijven.
"Dat Apple dit ook doet had iedereen kunnen weten. Ik bedoel: kijk maar naar de imovie app voor iOS. Deze heeft ook je locatie nodig om muziek en filmpjes uit de ipod app te halen.. nou in mijn boekje klopt daar al iets niet."

Dat is onzin ...
Je kan fotos/videos voorzien van locatie tags, iPhoto maakt daar bijvoorbeeld gebruik van als die gegevens aanwezig zijn.

Het is optioneel en niet verplicht.

Bijna elke digitale camcorder/camera heeft die opties ook.
Zelfs gezichtsherkenning.

Bij locatie voorziening in iOS kan je per App aangeven of het is toegestaan of niet.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 17 augustus 2011 20:32]

wat een onzin, moeten ze de algemene voorwaarden maar lezen, daar staat gewoon in dat dit gebeurd. Dat de mensen tegenwoordig zo dom zijn om dit niet te doen tsja..
Fijn dat het in de algemene voorwaarden staat, maar als de wet zegt dat het niet mag, gaat de wet toch écht voor de algemene voorwaarden.

En aangezien er kennelijk al eens een veroordeling is geweest, is het kennelijk juridisch toch niet helemaal in de haak wat Apple doet in Korea.
Daar heb je helemaal gelijk in, de wet is bepalend en niet de algemene voorwaarden.
haha zo kreeg ik eens een arbeidscontract welke begon met ..
Dit contract staat boven de wet.. duhh.. hard gelachen en even gevraagd of ze gek waren..
Dan is het wel handig dat je een overheid hebt die ook de wet ten uitvoer brengt en niet jarenlang z'n roes ligt uit te slapen. In geval van GPS en privacy is er geen enkele overheid die wakker is, ze liggen nog allemaal te pitten. Behalve op vlak van Apple want daar zijn ze als een gek naar aan het onderzoeken. Dat TomTom de boel verzameld en verkoopt aan bijv. de politie is een dagje commotie en daarna is de kous af. Om over Android en WebOS nog maar te zwijgen. Een situatie die helaas wereldwijd het geval is. In de praktijk zijn we helaas wel aan die AV overgeleverd aangezien overheden niets doen.
Apple weet natuurlijk net zo goed, als jij en ik overigens, dat niemand die algemene voorwaarden leest. Soms heb ik ook het idee dat ze ze expres zo lang en ingewikkeld maken zodat ook daadwerkelijk niemand ze leest. En een feature als dit zou aangezet moeten worden ipv uitgezet.
Iets in de algemene voorwaarden schrijven maakt het nog niet automatisch rechtsgeldig. Of accepteer jij het dat bij het kopen van een notebook het bezit van kinderen en/of huisdieren verboden is.
Lees jij dan 36 pagina's met onbegrijpelijk juridisch geneuzel ?
wie z'n fout is dat dan ?

daarbij, er werd geen accurate locatiedata opgeslagen, cell locaties en meuk waar je qua privacy niet heel veel mee kan/kon
Ik heb het gelezen en voor zover ik heb gezien is het gewoon normale taal. Juridische termen zitten er niet bepaald in. Dat je wat moeite hebt met de formuleren kan, dat ligt aan dingen als je woordenschat en verschilt gewoon van persoon tot persoon. In dat geval heb je echter ook een eigen verantwoordelijkheid. Zoals ze hier zouden zeggen "je hebt een mond gekregen dus je kunt dat gewoon vragen". Overigens ook iets wat in de consumentenwetgeving staat (koper heeft ook informatie verantwoordelijkheid).
Mensen die gewoon hopen even makkelijk 640 euro te verdienen terwijl het 99% van de deelnemers waarschijnlijk geen reet kan schelen dat hun gegevens verzameld worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True