Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Sony is volgens een uitgelekte memo aan ontwikkelaars van plan om de PlayStation Store op 24 mei te heropenen. De winkel wordt dan twee keer per week bijgewerkt om de achterstand van een maand downtime in te halen.

Volgens de uitgelekte memo zal Sony de PlayStation Store bij de heropening meteen voorzien van content die op 26 april al in de winkel had moeten liggen. Nieuwe content verschijnt daarna, op 27 en 31 mei, en op 3 juni. Zo werkt Sony de achterstand weg die het heeft opgelopen door de hack van het PlayStation Network en de resulterende downtime. Online gamen via het PSN is sinds 15 mei weer mogelijk.

Uit de memo blijkt dat Sony in principe van plan is om de oorspronkelijke planning aan te houden bij het uitbrengen van nieuwe content, maar waar nodig de planning zal aanpassen. GamaSutra speculeert dat dit waarschijnlijk downloadable content betreft die al voor andere platforms is verschenen tijdens de downtime van het PlayStation Network.

In de memo wordt niet bekendgemaakt of gamers de twee gratis games, die Sony aanbiedt ter compensatie van de PSN-downtime, kunnen downloaden. De heropening van het PlayStation Network zal ook welkom nieuws zijn voor spelontwikkelaars. PixelJunk-ontwikkelaar Q-Games heeft aangegeven als kleine ontwikkelaar de gevolgen van de downtime te voelen in de portemonnee, terwijl uitgever Capcom schat 'honderdduizenden dollars' omzet mis te lopen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Kan je eigenlijk de games al wel weer updaten? Of komt dit ook op de 24e?
Games updaten is nooit weggeweest. Dit draait niet via PSN blijkbaar.
Ok thanks... mijn ps3 staat is niet in constante verbinding met het internet dus vandaar :P
Wil straks een nieuw spel kopen dus het is wel handig dat ik die dan kan updaten
"Nieuwe content verschijnt daarna, op 27 en 31 mei, en op 3 juni"

Ik weet niet of een update ook onder nieuwe content valt, maar waarschijnlijk bedoelen ze daar de nieuwe games mee.
Zal mooi zijn. het betekent dus wel dat de DLC van LA Noire pas over een week of 2 beschikbaar is.
En nog even wachtenn op goedkeuring van de downloadable games.

Wat zal het een chaos worden ben ik bang.
Destijds al toen GT5 werd gereleased. Nu zal het vast nog veel drukker worden.
En dat is een probleem hoe? Voor een ieder die het spul nu aanschaft, moeten ze eerst nog het hele spel doorspelen. Hoe kan DLC dan een gemis zijn? DLC is een extraatje, dat doet echt niets af, voor degenen die het hele spel vandaag allemaal aanschaffen.

Kunnen deze mensen het spel spelen? Ja.

Missen ze essentieel iets, omdat de DLC niet te downloaden is? Nee.

Natuurlijk is het vervelend, zeker als je voor oudere spellen geen DLC kan downloaden, of Arcade Games wilt downloaden, dan gaat dit inderdaad niet lukken. Jammer, maar niet wereld bedreigend.

De claim van Capcom, vind ik een beetje onzinnig:
PixelJunk-ontwikkelaar Q-Games heeft aangegeven als kleine ontwikkelaar de gevolgen van de downtime te voelen in de portemonnee, terwijl uitgever Capcom schat 'honderdduizenden dollars' omzet mis te lopen.
De kleine ontwikkelaar kan ik er nog wel bij inkomen, maar als je van plan was iets te kopen, koop je dat toch later? Capcom zijn producten zullen gewoon nog altijd op de Wii en Xbox geld opgeleverd hebben in deze tijd, de realse van SSF4 AE staat pas in juni gepland, mensen spelen gewoon offline nog steeds spellen zoals SSF4, MvC3 en noem maar op. Ik durf echt te betwijfelen of ze geld verliezen, op producten die al verkocht zijn.

@Bor de Wollfef:

Ik doelde met die opmekring die je quotte voornamelijk op Capcom, ik kan me namelijk heel goed inbeelden dat een kleine ontwikkelaar hier veel meer last van heeft inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 20 mei 2011 12:18]

maar als je van plan was iets te kopen, koop je dat toch later?
Een kleine ontwikkelaar met maar een beperkt budget zal erg veel last hebben van de downtime ook al koopt iedereen de spellen later. Er is namelijk een behoorlijke tijd zonder inkomsten te overbruggen welke door eigen middelen opgevangen moet worden.
De kleine ontwikkelaar kan ik er nog wel bij inkomen, maar als je van plan was iets te kopen, koop je dat toch later?
Ik denk dat je je daar in vergist. Veel aankopen zijn gewoon impuls aankopen, en dus niet weloverwogen beslissingen. Ik heb het ook wel eens dat ik me verveel en dan snel even op PSN kijk, en af en toe een simpel spel koop. Het is echt niet zo dat als dat nu niet lukt dat ik dan over een maand alsnog hetzelfde zou kopen.

Uiteindelijk denk ik dat ze best een hoop omzet mislopen door het offline zijn van PSN.
Capcom doet gewoon x euro per maand. ligt de verkoop een maand stil, mist men die omzet. Ook komt die omzet nooit meer terug. Mensen gaan eind van de maand misschien iets meer kopen maar nooit wat men anders uit zou geven. Dit kost gewoon veel geld.
Zou Sony daar nog een rekening van krijgen? Dat is toch aanzienlijke inkomsten derving door fouten van Sony.

Die gratis games zijn trouwens ook voor een bepaalde groep mensen niet zo fijn als ze die moeten downloaden. Dat zal toch snel 10G per spel zijn als het niet meer is.
Kleine hard disk? Datalimiet? Jammer.
Hoezo Sony zijn fout, hebben zij ingebroken en gegevens ontvreemd? Dat was immers de reden waarom het netwerk plat ging, daarnaast gaven zij aan dat de beveiliging volledig up to date is op het moment van de aanval http://kotaku.com/5799737...s-security-was-up+to+date. Als Sony hiervoor moet betalen, dan mag MS ook gelijk betalen voor hun gekraakte 360 en over de pc bouwers en vooral de Nintendo DS moeten we het al helemaal niet hebben met de gigantische piraterij en verliezen op die systemen. Daarnaast valt er ook niet te zeggen hoeveel mensen nu de store weer online komt opeens opgepot geld gaan uitgeven.

Er zullen inderdaad wat mensen zijn die door een kleine harddisk of datalimiet de games moeten overslaan of wat creatiever moeten denken en hun PS3 ergens anders moeten aansluiten om de datalimiet te overbruggen.
Hoezo Sony zijn fout, hebben zij ingebroken en gegevens ontvreemd?
Het is misschien niet Sony zijn fout, maar wel degelijk Sony zijn verantwoordelijkheid. De game-leveranciers hebben een overeenkomst met Sony voor de verkoop van hun spullen. Sony kan nu zijn kant van de deal niet nakomen, en dus zal daar iets voor geregeld worden. Wat precies de gevolgen zijn is natuurlijk totaal afhankelijk van wat de overeenkomst precies is.

Het feit dat derden de hack hebben gedaan veranderd daar niet veel aan. Sony kan hoogstens proberen om de schade weer op de hackers te verhalen, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk als je niet precies weet met wie je te maken hebt.
Boven je is het voorbeel al eens gegeven, maar hier nogeens:

Moet Nintendo ontwikkelaars gaan betalen omdat hun DS te kraken is waardoor mensen meer downloaden dan kopen?

Moet een autoradio fabrikant Q-music gaan betalen omdat er minder mensen luisteren omdat hun radio jatbaar is?

Het is gewoon onzin, Sony heeft een verantwoordelijkheid voor de eindgebruiker. En die overeenskomst die is vooral eenzijdig neem ik: de gameleveranciers hebben het recht spellen uit te brengen voor een Sony apparaat.
Het ligt er aan wat de afspraken zijn tussen Nintendo en de game makers. Als daar afspraken gemaakt zijn dat gekopieerde spellen niet te spelen zijn, dan is Nintendo daar inderdaad verantwoordelijk voor.

PSN is ook gewoon een dienst die aangeboden word aan de game publishers, en afhankelijk van wat de afspraken over het service-level zijn, kan het best zo zijn dat Sony zijn kant van de afspraak niet nakomt. Wat daar de oorzaak van is, doet er niet zo heel veel toe.
Wij van WC eend vinden dat er niets mis is met WC eend!

Het is al jaren bekend dat Sony zijn prioriteiten op het gebied van beveiliging niet helemaal goed heeft staan als het op accounts e.d. aankomt...de mensen die de aanvallen/diefstallen hebben uitgevoerd zijn natuurlijk de schuldigen, maar dat wil niet zeggen dat Sony geen enkele blaam treft!
Misschien, je hebt tot op zekere hoogte gelijk dat Sony zijn zaakjes beter had kunnen/moeten regelen. Echter, als wij gewone gebruikers dit weten, mag je al helemaal van de ontwikkelaars weten waar ze in zee mee gaan. Daarnaast zou ik niet willen beweren, dat Sony dit willens en wetens heeft gedaan (ook al hebben ze het misschien over zichzelf afgeroepen).

Ik ben persoonlijk niet van mening dat ze een verplichting hebben richting de ontwikkelaars, maar wel richting de eindgebruikers. Spellen kunnen namelijk nog altijd offline gespeeld worden, verkopen kunnen dan ook gewoon doorgaan. Alleen qua online mogelijkheden moet je als eindgebruiker inleveren. Een ontwikkelaar merkt daar in eerste instantie niets van, hun product is toch al verkocht.

Het word een ander verhaal wanneer het gaat om spellen waar maandelijks geld voor betaald moet worden (Final Fantasy XI en XIV, DC Universe Online), maar deze zijn in beheer van Sony zelf voor zover ik weet, en compensatie regelingen zijn al getroffen (graits extra speeltijd, ingame items, etc). Dus wat dat betreft, word het voor mijn idee toch wel netjes afgehandeld.
Hoezo heeft Sony heeft op het gebied van beveiliging zijn zaakjes niet voor elkaar? Een PS3 die tijden niet te kraken was en nu weer (for the time being) is, een netwerk dat tot deze aanval als zeer stabiel en betrouwbaar te boek stond. Deze criminelen hebben naar mijn idee gewoon maar weer eens bewezen dat niks veilig is, ongeacht je beveiliging.

Het Sony netwerk ondergaat inspecties van meerdere overheden en ik heb nog geen geluiden gehoord vanuit de instanties die inzage in de netwerkstructuur hebben over enige nalatigheid. Daarom ga ik er tot andere berichten komen vanuit dat wc eend veilig is omdat wc eend het zegt en de controlerende organen (en dat zijn er nogal wat) ook geen kritiek daarop geven.
daarnaast gaven zij aan dat de beveiliging volledig up to date is op het moment van de aanval
Dat noemen we een broodje aap verhaal (of in jip en janneke taal: leugens).
Dit is een klassiek geval van nalatigheid, de vraag is natuurlijk in welke mate sony nalatig was en of dat genoeg is om een gedeelte van de schade te verhalen.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 20 mei 2011 16:48]

dit is goed nieuws voor ons gamers maar zo te lezen niet voor ontwikkelaars maar honderdduizenden dollars? lijkt me best wel hoog gegrepen?

maar hoorde ik gister of eergisteren niet dat er alweer een fout was gevonden op PSN dat als ze je mail en geboorte datum hadden dat ze zo weer alles op de kop konden gooien?

of zit dit anders in elkaar?

maar goed in ieder geval goed te horen dat PSN (shop) weer up komt nu afwachten op de compensatie
Dat was een fout op de PSN website, als je daar je wachtwoord wilde aanpassen voor PSN. In de PS3 zelf zat die fout niet.
De website is offline gehaald.
Zal me niet verbazen als ze de gratis game pas vanaf 1 juni doen, genoeg mensen die nog dingen willen downloaden als daar bovenop nog is 77 miljoen X2 games word gedownload zal die server flink moeten zweten
Het is natuurlijk niet maar een enkele server maar een heel netwerk van servers. Sony zal altijd moeten anticiperen op een hogere load op de download voorzieningen voor bv releases van populaire games, acties. Bovendien is het geheel over meerdere locaties ter wereld verspreid waardoor er men ook nog tot op zekere hoogte voor kan kiezen om het welcome back pakket per regio vrij te gaan geven. Andere mogelijkheden zijn gaan werken met queue's etc.
Zouden ze misschien ook niet een downloadsnelheid limit toepassen? :)
Volgens de uitgelekte memo zal Sony de PlayStation Store bij de heropening meteen voorzien van content die op 26 april al in de winkel had moeten liggen. Nieuwe content verschijnt daarna, op 27 en 31 mei, en op 3 juni.
We kunnen dus direct achter elkaar veel nieuwe content verwachten. De vraag is hoe men hier mee om zal gaan in samenwerking met de welcome back actie en de gratis PSN Plus lidmaatschappen (1 maand) die men gaat weggeven ivm de problemen rond de hacks.

De verwachting op veel fora is dat het welcome back pakket niet direct bij het online komen van de store beschikbaar zal zijn. Dit zou men mogelijk doen om het netwerk te ontlasten maar er gaan ook geluiden op dat de manier en het moment van aanbieden gewoon nog niet helemaal bekend zijn.
Het downloaden van content is meestal geen probleem met de services van tegenwoordig. Bandbreedte is heel schaalbaar in te kopen bij een partij als Akamai (waar PSN content draait voor zover ik weet).

Ik zie daar eerlijk gezegd dus ook niet zo'n probleem (in tegenstelling tot miljoenen mensen die tegelijkertijd hun wachtwoord gaan wijzigen, wat uiteindelijk in hetzelfde systeem terecht moet komen).

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 20 mei 2011 11:54]

Het is natuurlijk een soort ramptoerisme, maar ik ben ondertussen ook wel benieuwd aan het worden naar het totale kostenplaatje van al deze downtime voor Sony... Dit moet ondertussen toch wel een van de 'duurste' hacks aller tijden zijn.
Ik denk dat PSN het nog heel druk gaat krijgen zodra de gratis games die aangeboden zijn vanwege de problemen te downloaden zijn, ik denk dat de servers aardig overbelast zullen worden.
Niet alleen de Playstation Store gaat open maar ook andere diensten moeten nog hersteld worden. Zo crasht bijvoorbeeld FIFA 11 na een online match als je Match Reports hebt aanstaan (stuurt een mail met resultaten) omdat daar nog een aantal services zijn die nog niet terug in de lucht zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True