Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 309 reacties
Submitter: Peter

Apple bewaart nauwkeurige locatiegegevens van de iPhone en iPads met 3g die op iOS 4.0 of hoger draaien op de desktop van de gebruiker. De data is niet toegankelijk voor derden. De functie van de database is onduidelijk.

De locatiegegevens worden ook na een volledige reset van het toestel bewaard en aangevuld in een database met de naam Consolidated.db. Dat onthullen twee onderzoekers woensdag op het Amerikaanse congres Where 2.0. Via een applicatie zijn de gegevens uit te lezen, waarna ze op een kaart getoond kunnen worden.

Het bijhouden van de locatie gebeurt sinds iOS 4.0 en is een niet-gedocumenteerde functie van die versie van het besturingssysteem. Wel paste Apple destijds de licentie aan om locatiegegevens anoniem te laten uploaden, om die te kunnen delen ten behoeve van advertenties.

De onderzoekers vermelden dat de privacy van gebruikers niet in het geding is: zolang mensen geen toegang hebben tot de desktop kunnen de gegevens niet geraadpleegd worden. Wel kunnen andere gebruikers van de computer die toegang hebben tot de backup van de iPhone de gegevens uitlezen.

Dat kan voorkomen worden door de backups van de iPhone versleuteld op te slaan. Versleuteling van de backups is een optie in iTunes. Dat Consolidated.db informatie over de locatie van de gebruiker bevatte, bleek overigens al eerder.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (309)

1 2 3 ... 6
Helaas klopt dit bericht niet helemaal, er worden geen locaties opgeslagen.

Het blijkt dat alleen zendmast locaties worden opgeslagen. En dan ook alleen van jouw eigen provider.

Zie ook http://www.willclarke.net/?p=247
Helaas klopt dit bericht niet helemaal, er worden geen locaties opgeslagen.

Het blijkt dat alleen zendmast locaties worden opgeslagen. En dan ook alleen van jouw eigen provider.

Zie ook http://www.willclarke.net/?p=247
"Het staat op het internet dus het is waar"?

Helaas brengt de beste man geen argumenten naar voren die me overtuigen.

Wat ik denk dat de DB is, is eigenlijk alleen een cache van cell-triangulation en wifi-positionering, teneinde in de toekomst die informatie sneller te kunnen gebruiken, zelfs als je geen internet hebt. Dat is namelijk nodig om die data sources te kunnen gebruiken. Het is verder namelijk zo dat mensen vaak op dezelfde plek komen, dus een cache van data van waar je geweest bent is nuttig in deze.
Een paar andere quotes van het originele bericht

""Apple has made it possible for almost anybody – a jealous spouse, a private detective – with access to your phone or computer to get detailed information about where you've been," said Pete Warden, one of the researchers."

""Alasdair has looked for similar tracking code in [Google's] Android phones and couldn't find any," said Warden. "We haven't come across any instances of other phone manufacturers doing this."

http://www.guardian.co.uk...ing-prompts-privacy-fears

[Reactie gewijzigd door cyuen op 20 april 2011 18:02]

dus misbruik met behulp van adware/spyware is nu wel heel eenvoudig geworden
Want het is voor derden belangrijk om te weten dat ik afgelopen jaar een keer ergens in amsterdam ben geweest?
Zolang er voor die informatie betaald wordt is het 'belangrijk' voor degene die de informatie heeft.
Losse feiten zoals die ene keer dat jij in Amsterdam was zijn overigens vaak niet waar het om gaat. Het gaat om het combineren van data om een soort profiel op te bouwen. Zo'n profiel is geld waard, want daar kun je gerichte reclame op af sturen met een grotere kans dat jij geinteresseerd raakt.
Want het is voor derden belangrijk om te weten dat ik afgelopen jaar een keer ergens in amsterdam ben geweest?
Ja. Ik snap zelfs niet dat je niet inziet wat het voordeel is om zoiets te weten van iemand.
als dat 'ergens' de wallen zijn kan ik me voorstellen dat dat vrij belangrijk kan zijn voor iemand die jou af perst, ja.
Een paar andere quotes van het originele bericht

""Apple has made it possible for almost anybody – a jealous spouse, a private detective – with access to your phone or computer to get detailed information about where you've been," said Pete Warden, one of the researchers."
Pete moet eens wat beter naar die data kijken alvorens dergelijke uispraken te doen :)

Er staat geen exacte locatie data in dat bestand, sommige datapunten liggen meer dan 40KM van de plaats waar ik daadwerkelijk ben geweest, daarnaast ontbreken datum en tijd.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 april 2011 21:02]

Je moet ook eerst naar de video kijken waar ze het over hebben...
Het klopt dat sommige datapunten meer dan 40 km van de plaats komt maar dat is meer een uitschieter.. en je ziet wel meer precies waar je bent geweest dan dat...

Ik bedoel.. als je vrouw ziet dat je in de buurt van je minares bent geweest is 1km ook niet echt veel meer

http://www.youtube.com/wa...e=player_embedded#at=1177
[...]


Pete moet eens wat beter naar die data kijken alvorens dergelijke uispraken te doen :)
Misschien moet je je zelf eerst eens verdiepen in wat hij zegt alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Doet me een beetje denken aan het Facebook Fiasco van vorig jaar waarbij alle applicaties zomaar aan je prive gegevens konden...

Het feit dat je 0,0 melding krijgt van het opslaan of delen van je privégegevens is huiveringwekkend... Wie weet zijn er tal van gratis applicaties die stiekem je gegevens verzenden naar hun advertentieservers...

Binnenkort moet je een soort firewall gaan installeren op je smartphone om de controle te bewaken van welke app welk onderdeel van je smartphone wilt gebruiken... "iPhone LED flashlight" is trying to use your location, your internet connection, your contacts... Allow?
Dit is er dus al, en wat je zegt is niet mogelijk. Op de iPhone zijn applicaties sandboxed en hebben ze geen toegang tot het filesystem. Ze moeten bovendien altijd toestemming vragen om location services te gebruiken en komen zo op een whitelist. Als location services gebruikt wordt, moet er een icon in de status bar displayed worden.

Er is niet alleen geen ruimte voor misbruik, het is simpelweg niet mogelijk. Waar OP over gaat is de locatiedatabase (die op het private filesystem zit) uit een iTunes-backup halen.
Volgens Steven Troughton-Sm... gebeurt dit al sinds iOS 3.2:
https://twitter.com/#!/st.../status/60713898923401216
Één van de onderzoekers, Pete Warden, heeft een tool gemaakt waarmee de data die de iPhone opslaat inzichtelijk kan worden gemaakt:
http://petewarden.github.com/iPhoneTracker/
De onderzoekers vermelden dat de privacy van gebruikers niet in het geding is: zolang mensen geen toegang hebben tot de desktop kunnen de gegevens niet geraadpleegd worden.
Ja, maar je computer kan toch gehackt worden? In theorie is het volgens mij dus voor iemand wel mogelijk om de gegevens van iemands iPhone uit te lezen.
Overigens vind ik het heel raar dat de iPhone dit doet, want het wordt nergens voor gebruikt en kan volgens mij alleen misbruikt worden, hetzij door Apple zelf (wat me onwaarschijnlijk lijkt, want wat hebben ze nou aan die gegevens), hetzij door een willekeurig iemand die toegang heeft tot je computer. Ook vind ik het raar dat zoiets onversleuteld wordt opgeslagen, want dit is toch wel privacy-gevoelige data.
Het lijkt me ook dat je dit niet kan gebruiken om je iPhone te localiseren, want daar heb je al Find my iPhone voor, en om deze gegevens te verkrijgen moet je telefoon worden gesynced met je computer.
Al met al een rare gang van zaken.
In theorie is het volgens mij dus voor iemand wel mogelijk om de gegevens van iemands iPhone uit te lezen.
in theorie is alles mogelijk. Maar ik gooi voor de zekerheid wel altijd wat encryptie over die backup heen. Eigelijk dubbel, want het staat al in een encrypted homedir, maar dat kan omzeilt worden door timemachine (kan ook encrypted) en homesync (kan niet encrypted AFAIK).
Ja, maar je computer kan toch gehackt worden? In theorie is het volgens mij dus voor iemand wel mogelijk om de gegevens van iemands iPhone uit te lezen.
Het is triviaal om de backup van de iPhone te encrypten met een password.
1 vinkje aanzetten op het scherm in iTunes waar je op 'Sync' klikt.

(Dit even afgezien van het feit dat een heleboel mensen twitteren dat ze naar de WC gaan...)
Aa, kijk. Het wordt gebruikt voor Skyhook achtige taferelen. Ipv dat ze zelf met autootjes door de straten reiden en alles oppikken (ala Google) laten ze het de mensen doen die toch al daar aanwezig zijn.

Met een opt-out ook nog.
Volgens mij wordt er niet, ala Google, wifi verkeer opgeslagen. Dat zou je dan wel moeten merken als je een middagje door een drukke stad met veel wifi netwerken loopt. Dan mag Apple wel snel een 64 GB versie van de iPhone releasen als je ook nog muziek, films en app op je iPhone wilt hebben.
Die opt-out is alleen voor dat advertenties niet van die data gebruik maken. Maar ondertussen blijft die data gewoon opgeslagen worden.
iPhone stuurt Apple 2 keer per dag locatiegegevens

http://www.security.nl/ar..._dag_locatiegegevens.html

[Reactie gewijzigd door hsp|IA op 21 april 2011 12:04]

Apple is wel veel in het nieuws. Eerst die patenten en nu dit.
Voor mij weer een reden om nooit aan het overgeprijsde apple te beginnen.
al die verborgen dingetjes, dingen die apple voor jou bepaald. mij niet gezien..

[Reactie gewijzigd door Speedfightserv op 20 april 2011 18:03]

Op http://petewarden.github.com/iPhoneTracker/ vind je trouwens de applicatie waarmee je kan uitlezen wat Apple over jou heeft bewaard
Op http://petewarden.github.com/iPhoneTracker/ vind je trouwens de applicatie waarmee je kan uitlezen wat Apple over jou heeft bewaard
Je kunt duidelijk zien dat de data wordt verzameld op een raster van +/- 500m x 750m.

https://picasaweb.google....K3XFCQ5Mg?feat=directlink

Het gaat niet om exacte locatie data want op sommige locaties ben ik nog nooit geweest.

Mooi voorbeeld, als het locatie informatie zou zijn dan ben ik dus op Texel en Vlieland geweest, dat klopt alleen was dat meer dan 20 jaar geleden :)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 april 2011 20:14]

To make it less useful for snoops, the spatial and temporal accuracy of the data has been artificially reduced. You can only animate week-by-week even though the data is timed to the second, and if you zoom in you’ll see the points are constrained to a grid, so your exact location is not revealed. The underlying database has no such constraints, unfortunately.
Het raster is dus een beperking van het programma, niet van de database zelf...
Het raster is dus een beperking van het programma, niet van de database zelf...
Ik heb het tooltje even aangepast zodat deze de volledige nauwkeurigheid gebruikt.

https://picasaweb.google....ka9F-7Cnw?feat=directlink

https://picasaweb.google....BeZQQrIeg?feat=directlink

Enkele van die punten komen exact overeen met de locatie van GSM masten.

Ik zie net dat mijn eigen WiFi accesspoint keurig is gemarkeerd :)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 april 2011 21:40]

Betekent alleen maar dat Apple al meer dan 20 jaar jouw gangen nagaat!

Ruim 16 jaar voor de introductie van de eerste iPhone.

Geef toe, dat is best spooky.
Voor iedereen die nu meteen begint te panikeren: lees anders dit even: http://isource.com/2011/0...-stalkers-or-big-brother/

Kort samengevat:

1. De gegevens zijn totaal niet nauwkeurig
2. Er zijn dagen dat er niets bijgehouden wordt, en dagen dat er massaal veel duplicaten zijn.
3. De gegevens bevinden zich enkel op je iDevice en op je pc

Een storm in een glas water als je het mij vraagt.


EDIT 14u10: Ik heb zelf even mijn eigen consolidated.db bekeken. Totaal waardeloos. Degene die daaruit kan opmaken waar ik op een bepaald moment was, is helderziende, of moet dringend een lottoformuliertje invullen. Volgens enkele records ben ik zelfs ver onder Nancy geweest. Ik ben sinds ik de iPhone heb nooit in Frankrijk geweest.

[Reactie gewijzigd door MtC op 21 april 2011 14:14]

1. ik heb een zendertje op al jouw kinderen geplakt, maar geen zorgen hoor, hij is niet zo nauwkeurig
2. ik ga heus niet iedere dag kijken waar je kinderen zijn, hoor... ik kijk zelfs niet altijd iedere dag. maar soms ook wel constant.
3. alleen de telefoon van je kinderen en de computer weet waar ze zijn. En natuurlijk iedereen die op je computer kan

Vind je dat nu normaal? Vind je nu zelf niet dat dit een beetje te ver gaat? (ja kinderen hebben ook een gsm tegenwoordig)
Degenen die het hardste klagen over privacy zijn meestal degenen die:

- elke minuut van de dag inchecken op foursquare
- foto's van hun kinderen in alle mogelijke poses posten op openbare facebook pagina's
- etc etc etc

Is het netjes dat Apple dit doet zonder het expliciet te vermelden? Neen, absolut niet.
Is het schadelijk? Volgens mij niet. Het staat (voor zover geweten uiteraard) enkel op je iDevice en op jouw persoonlijke computer, waar hoogstens jij en je gezin toegang toe hebben.
Als iemand van je gezin niet mag weten waar je (grofweg, nauwkeurigheid is soms zelfs 5 kilometer) uithangt, moet je je misschien eens de vraag stellen of je zelf niet verkeerd bezig bent.
Als iemand van buiten je gezin toegang heeft tot je pc, heb je grotere problemen dan een bestandje met een totaal waardeloze historiek van waar je (niet, want het is niet nauwkeurig genoeg) geweest bent.

Ik wil Apple hier niet verdedigen, maar zolang niet blijkt dat de gegevens misbruikt worden door Apple, vind ik het helemaal niet boeiend. Zoals ik al zei: (voorlopig) een storm in een glas water.

Overigens, maak jij persoonlijk gebruik van 1 van volgende zaken? Deze hebben immers een grotere invloed op je privacy dan 1 bestandje met hopeloos onnauwkeurige gegevens.

- een bankpas (wie heeft waneer en waar hoeveel geld afgehaald?)
- een mobiele telefoon (masten gebruiken om je te localiseren)
- bonuspasjes van AH/Delhaize/Carrefour...
- auto (trajectcontroles)
- internetaansluiting (tracking van je surfgedrag)
- een bankpas (wie heeft waneer en waar hoeveel geld afgehaald?)
- een mobiele telefoon (masten gebruiken om je te localiseren)
- bonuspasjes van AH/Delhaize/Carrefour...
- auto (trajectcontroles)
- internetaansluiting (tracking van je surfgedrag)

allemaal: ja... MAAAAAAAR (belangrijk toch wel): IK bepaal waar ik betaal met bankpas en waar met cash geld. Als ik anoniem wil blijven (gebeurt wel nooit, maar als...), zou ik cash betalen
mobiele telefoon: ik wil niet dat "anderen" mijn locatie gegevens opslaan, IK wil beslissen of IK wil weten waar IK ben. Niet anderen moeten bepalen wanneer ze willen weten waar IK ben.
bonuspasjes: ik gebruik die omdat ik korting krijg natuurlijk. Ik weet goed genoeg dat mijn koopgedrag geregistreerd wordt om mij gerichter reclame te sturen, maar alle colruyt reclame gaat ongeopend de vuilbak in (ik vind niet waar ik moet afzetten dat ze mijn brievenbus blijven spammen).
auto: ik weet waar ze beginnen, dus ik kan perfect bepalen of ik er langs rijd of niet.
internet: als ik anoniem wil surfen gebruik ik Tor (hey roger!!!).

dus wederom: keuze... daar gaat het hierom. je moet ZELF kunnen bepalen of je je positie ten allen tijde ten grabbel wilt gooien of niet..
Overigens, maak jij persoonlijk gebruik van 1 van volgende zaken? Deze hebben immers een grotere invloed op je privacy dan 1 bestandje met hopeloos onnauwkeurige gegevens.
Ten eerste: het zijn geen onnauwkeurige gegevens, het tooltje om ze uit te lezen zorgt voor onnauwkeurigheid, de gegevens in de DB zijn dat niet.
Ten tweede: het gebruik van al die dingen die je opsomt doe je bewust. Je blijft ten alle tijde de keuze houden, dit is NIET het geval bij Apple.

Ik snap echt niet dat je dit goed praat, ik vind het echt anstaanjagend dat mensen al hun vermogen tot kritisch nadenken verliezen omdat ze "fan" zijn van een bepaald merk.
edit 14u58: reactie overbodig geworden door edit in oorspronkelijke post.

[Reactie gewijzigd door MtC op 21 april 2011 14:59]

Apple begint met haar populariteit dingen aan te smeren, wat mensen niet willen. Echter is het zo populair dat die mensen het wel kopen. Niet dat de gemiddelde apple-koper zoveel weet over hoe big brother het bedrijf is...
De gemiddelde apple gebruiker leest ook erg veel apple nieuws en is hier echt wel van op de hoogte (is mijn zeer persoonlijke ervaring). Ook zij zijn hier niet blij mee, toch heeft Apple voor sommige consumenten meer dan voldoende pull-factoren om toch een Apple product te kopen.
Ik vind het een beetje jammer dat de gemiddelde Apple gebruiker weer weg word gezet als dom en onwetend.
Heb het bestand bekeken maar het niet kunnen reproduceren, zowel niet met finder als met de terminal.

Vermoedelijk veroorzaakt door derden of jailbreaked.

Dat is ook wat helemaal niet vermeld wordt door die gast wat op zijn iPhone staat geïnstalleerd. Welke software van derden hij heeft geïnstalleerd.

Dus laat ze maar kletsen ... halve testen zijn namelijk geen bewijs

Het hele bestand is bij mij dus ook niet aanwezig op de computer.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 april 2011 20:52]

Nee het is niet zo te vinden omdat Apple de bestandsnamen encrypt, maar met een simple decrypter die je vind op code.google.com zie je precies al je bestanden.

Vervolgens is het nog geen seconde werk om je consolidated.db open te trekken in een sql programma.

maar als je de site van de onderzoekers had bekeken had je dat natuurlijk ook zelf kunnen weten en dat het helemaal NIETS te maken heeft met "door derden of jailbreaked."
Je kan die bestanden openen met een tekst editor en plist editor.
Daarin kan je gewoon het bestand doorzoeken.

consolidated.db staat helemaal nergens op mijn computer , wat valt er dan open te trekken met sql? trouwens het gaat om SQLite
Het hele bestand is bij mij dus ook niet aanwezig op de computer.
Als je iets lang genoeg herhaalt dan geloof je er ook zelf in natuurlijk.
En jou zeer persoonlijke ervaring is een representatieve steekproef onder de bevolking? En deze zgn. representatieve steekproef weet tevens welke gevolgen dit kan impliceren?

Ik vind het zeer kwalijk dat het een niet-gedocumenteerde 'functie' betreft. Dit is m.i. een schending van de privacy - er is geen geldige reden om locatiegegevens van willekeurige burgers op te slaan zonder de nadrukkelijke toestemming van de gebruiker.
Oh, Apple beschouwt het feit dat de gebruiker akkoord gaat met de voorwaarden van de software (nodig voor je het apparaat kan gebruiken) als voldoende toestemming van de gebruiker denk ik. Ze zijn er trouwens vrij open over dat ze je locatie gebruiken voor beter gerichte ads (waarvoor ze je locatie wel moeten opsturen).

In Android krijg je bij de initiële setup ook de vraag of google je locatie-gegevens mag gebruiken om hun diensten beter af te stemmen op jou, waar je dan wel kan weigeren. Ik weet niet welke gevolgen dat heeft voor toepassingen die niet meer werken of zo...
Jawel, alleen veel mensen kan het niks schelen, wat ik opzich wel kan begrijpen. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben maar ik kan het begrijpen
hm.. totdat er op een dag een klein pakketje wordt afgeleverd. Er staat niets op, behalve i. Je pakt het mysterieuze cadeau uit en nog voor de doos helemaal open is, klimt er een klein mannetje uit, slechts enkele centimeters, in een strak wit pakje.

Hij rent een meter en iets bij je vandaan en kijkt dan zoekend om zich heen. Zodra hij de iMac/Book/product heeft gevonden rent hij er op af, morrelt wat, en voor je beseft wat er gebeurt, is hij in het apparaat verdwenen.

Je blijft verbouwereerd achter met een leeg doosje. Wie is het mannetje? Wat moet hij? Was hij wel echt? Weet je wel zeker dat je hem gezien hebt?

Ik zou me maar geen zorgen maken.
Als ie dan een iphone bij heeft kunnen we iig zien waar ie naartoe gaat ;-)
Kan ik dit idee van je kopen voor een serie kinderboeken?
_/-\o_

ik vond het wel een gaaf verhaaltje! Wat ik helemaal niet snap is, wat Apple heeft gedaan is wat Google ook doet met Street view en zij worden niet op hun vingers getikt? My ass dat ze niets met die data doen.
Google is met een auto door straten heen gaan rijden en gegevens gaan verzamelen van mensen zonder dat hier iets over bekend was (er was alleen bekend dat ze foto's gingen maken.)

Apple bewaart gegevens die worden verzameld via een product dat je zelf gekocht hebt. Het zal vast wel ergens in die tientallen pagina's tellende EULA staan die niemand leest en ik denk dat daar het verschil in zit. Bij Google ben je nergens mee akkoord gegaan, bij Apple wel.
Bij Apple blijven de gegevens op je computer staan. Niemand anders heeft dus toegang tot de gegevens itt bij Google, waar de gegevens al bij het bedrijf in handen waren. Ook een wezenlijk verschil.

Al lijkt het me, dat deze gegevens toch bijgehouden worden voor EEN doel, dus wellicht is het de bedoeling dat de vaste computer dit ergens gaat uploaden of iets dergelijks.
Bij Apple blijven de gegevens op je computer staan. Niemand anders heeft dus toegang tot de gegevens itt bij Google, waar de gegevens al bij het bedrijf in handen waren. Ook een wezenlijk verschil.
Totdat een app of een virus die database opent en uitstuurt. Dat dit soort dingen zonder medeweten van de eigenaar verzameld wordt en waarschijnlijk ook niet uit gezet kan worden is al erg genoeg.

[Reactie gewijzigd door Maasluip op 21 april 2011 15:52]

Wel paste Apple destijds de licentie aan om locatiegegevens anoniem te laten uploaden, om die te kunnen delen ten behoeve van advertenties.
Ben er niet zo zeker van dat niemand, behalve jij, toegang hebt tot die gegevens. Zelfs jij had vroeger geen toegang aangezien niemand wist dat het bijgehouden werd.

Voor mij mag Apple doen wat ze willen. Bij mij komt Apple er niet in. Niet dat ik zo'n tegenstander ben van Apple. Integendeel, Apple heeft zo'n macht dat het complete hypes kan creeëren voor een product dat goed is maar nu ook de hype niet echt waard. Ik heb respect voor Apple als bedrijf maar nu verliezen ze toch één van de pluimen op hun hoed
Apple heeft zo'n macht dat het complete hypes kan creeëren
Wel grappig, want dit hele verhaal is een hype om O'Reilly's Where 2.0 conferentie te promoten. Het bestaan van de gegevens is al in September naar buiten gekomen (en staat zelfs al in een boek: 'iOS Forensic Analysis'), maar heeft nooit veel aandacht getrokken.

Tot O'Reilly het nu gebruikt om een lekker hype-je te creëren...
Eigenlijk trek je deze woorden uit zijn context. Zoals jij het zegt, lijkt het alsof ik dit beschrijf als een hype van Apple.

De context was dat ik,ondanks het feit dat ik niets van Apple wil heben, ik toch wel respect heb voor de firma onder andere omdat ze er o.a. altijd in slagen hypes te creeëren
Boze directie hier en een IT afdeling die staat te lachen,gieren & brullen. En ik heb weer wat vrienden gemaakt...

Nogal wat managers hebben de iPhone erdoorheen gepushed en lopen rond met de iPhone terwijl Blackberry of Nokia bij ons standaard is.

(Hoe veilig Blackberry, Nokia is, is ook weer relatief, maar hoe minder smaakjes hoe beter beheersbaar)

Proof of concept gedraaid....'God Mode'...bestandjes weggeplukt (van de betreffende managers)...filmpje/compilatie gemaakt en aan Directeur gegeven....en gevraagd of hij het even kon presenteren op de volgende directie meeting.

Het opslaan van prive(-gedrags-)gegevens in enigerlij vorm zonder de gebruiker daarvan nadrukkelijk/helder te informeren vindt ik al inbreuk in de privacy. Wat de wetgeving daarvan zegt weet ik niet zeker. Leuke case.

Dat wordt of iPhones exit of een script draaien die het bestand continu vernietigd.

Natuurlijk wel met een gezonde dosis verstand dat elke gsm te traceren is...hetzij via de telefoonmaatschappij of middels een backdoor -hidden- applicatie.
Zelfs legaal in sommige landen...
Nou nou je hoeft niet te gaan schelden....

En brabbelaar wat is je intentie van je sprookje? Of mis ik iets?
Wel leuker dan die vreemde stemmen en die eeuwige spinnen tegen het plafond.
Apple begint met haar populariteit dingen aan te smeren, wat mensen niet willen. Echter is het zo populair dat die mensen het wel kopen. Niet dat de gemiddelde apple-koper zoveel weet over hoe big brother het bedrijf is...
Aannames, allemaal aannames.

In de marketing wordt Apple geroemd om het feit dat ze mensen weet iets te verkopen. De één noemt het aansmeren, de ander noemt het behoeftes opwekken. Echter, of je nu een Apple iPad, Android Smartphone of Samsung LED TV koopt: nodig heb je het niet. Maar leuk zijn ze wel, voordelen hebben ze ook, en ja, ook nadelen hebben ze allemaal.

Daarnaast, als één van de beter geïnformeerde Apple gebruikers, maak ik me weinig zorgen over de gegevens die Apple opslaat. In tegenstelling tot "bepaalde andere grote bedrijven die veel opslaan" (Facebook, Microsoft, Google) zorgt Apple niet ook voor informatie-voorziening. Apple heeft geen zoekmachine, of groot sociaal netwerk met advertenties van derden.

De motivatie van Apple om je gegevens op te slaan is hooguit om het zelf te gebruiken voor eventuele aanbiedingen. De andere grote jongens hebben er in theorie meer baat bij wat losser met je gegevens om te springen.

[Reactie gewijzigd door t-h op 20 april 2011 18:35]

Ze hebben een advertentiebedrijf gekocht dat exclusief advertenties op "hun" mobiele apparaten beschikbaar is.
Andere advertenties zijn gewoon aanwezig hoor, bijvoorbeeld van Admob van Google.
Google over apple anytime hoor. Google vertrouw ik wél mijn gegevens toe. (Is mijn business...)
[...]
De motivatie van Apple om je gegevens op te slaan is hooguit om het zelf te gebruiken voor eventuele aanbiedingen. De andere grote jongens hebben er in theorie meer baat bij wat losser met je gegevens om te springen.
Wow, sterke waan.

Juist omdat Apple er zelf zo weinig mee is, zijn zij diegene die het aan derden gaan verkopen om nog meer geld uit mensen te kunnen slaan.
Bedrijven als Google weet je tenminste dat ze die informatie niet willen delen omdat ze anders hun eigen inkomsten verminderen.

Apple geeft 0,0 om z'n gebruikers. Enige reden zou zijn wanneer hun geldstroom in gevaar komt maar zelfs dan zullen ze geen oplossing geven die tegen hun tirantheorie druist.
Apple begint met haar populariteit dingen aan te smeren, wat mensen niet willen.
Dat is niet echt nieuw. Apple probeert mij al jaren Safari aan te smeren, enkel omdat ik een iTunes gebruiker ben. Elke update maar weer uitvinken, intelligentie dat ik dat echt niet wil hebben zit er ook niet in want de volgende update komt de vraag gewoon weer.
Dan zit er vanuit de gedachte van Apple dus juist wel intelligentie in ;)
Ik weet echt wel wat ze doen maar het kan me vrij weinig schelen. Het verschil is juist dat over Apple ik weet wat ze doen, en alle andere bedrijven weet ik het niet eens!

Die doen dit soort dingen misschien wel veel meer but who knows?
Gebruik jij Google?
Big brother? Nou de Uber Uber Bruder is toch wel de Googel E(vil)mpire. Met betrekking tot het bijhouden van gegevens en privacy schendingen zijn zij toch de Grootmeester!!!
Welke bewuste privacy-schendingen kan je dan aanhalen (beetje onderbouwd graag)? Hun debacle met buzz (zware fout volgens mij) en de wifi scanning (eerder per ongeluk zonder kwade bedoelingen) waar je alleen last van had als je je access point toch al niet beveiligde zodat de hele buurt al je data kan zien voorbij komen zijn de enige die ik me zo direct voor de geest kan halen...
Apple kan er ook wat van..
http://www.pcpro.co.uk/ne...-users-for-wi-fi-database

[Reactie gewijzigd door RJVB op 21 april 2011 17:06]

Hmm Android = Google = Big Brother? Kijk wat google allemaal doet om aan informatie te komen. Maarja het is Apple he en gelijk de android fanboys roepen meteen hoe erg het allemaal wel niet is terwijl google nog erger is.

[Reactie gewijzigd door NLRay op 20 april 2011 19:40]

Wat p recies dat jij niet weet/wil?
Google is daar heel open in, op die ene misstap met dat WiFi gebeuren wat ze nu, terecht, elke keer naar hun hoofd geslingerd krijgen.

Jouw info is bij GOogle voor JOU en enkel voor JOU.
Slecht argument. Bij Apple kan er namelijk ook niemand anders bij, zolang niemand door je desktop gaat snuffelen. Zolang niemand in jouw Google account gaat snuffelen, blijft die informatie ook voor jou. Geen verschil dus.
Ik denk dat zowel bij Apple als bij Google de gegevens enkel/vooral gebruikt worden om je meer gerichte reclame aan te smeren, maar bij Google kan je met die locatie-info nog andere leuke dingen doen, mocht je dat willen:
- latitude
- location history

Zo ook met andere dingen die google bijhoudt. De zoekgeschiedenis die je kan laten bijhouden, zodat je hem zelf nog kan raadplegen achteraf, en zo zijn er nog wel een paar...

Bij Apple heb je voor zover ik weet weinig of geen mogelijkheid om die data zelf te gaan gebruiken.
Generaliseren is zowiezo geen discussie voeren, als mensen nu eens gewoon op het onderwerp zelf zouden ingaan, had ik ook al deze nutteloze reacties niet hoeven doorspitten.

On-topic: Het heeft er wel alle schijn van dat deze data gebruikt wordt voor de iPhone zelf, tenzij ze ontdekken dat deze file geupload wordt natuurlijk, maar dat lijkt me sterk gezien de hoeveelheid dataverkeer dat dat nodig heeft. Slecht uiteraard dat je er zo gemakkelijk bij kan. Ik maak me er eigenlijk geen zorgen over, ik vind het zelfs uiterst cool dit eens te bekijken via hun programma. Volgende iOS update en het is encrypted. :) edit: Oh wacht, die optie is er al... nou, mooie wake-up call dan voor mensen die zich zorgen maken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 april 2011 20:16]

Ik weet wanneer Google mijn locatie gegevens opvraagt :P

Ontopic: Dit zal dus in de toekomst gebruikt worden voor locatie gerichte advertenties... Alhoewel het begrijpelijk is vind ik het toch geen fijne gedachte
ja, de gemiddelde apple-koper is me er eentje!
kom op, je haalt je eigen punt onderuit door schaamteloos te generaliseren.
Die generalisaties komen niet zomaar uit de lucht vallen.
Sorry hoor maar bij reacties als deze, waarbij er altijd meteen "jaloers" geroepen wordt.. man man da's best wel sneu..
Kennelijk zijn een aantal Applegebruikers van mening dat ze iets in handen hebben dat het waard is om jaloers op te zijn..
Helaas zijn dat ook vaak dezelfden die Applespullen kopen om mee te patsen ipv de hardware zelf anders zouden ze nooit zo'n gedachtengang kunnen genereren... 8)7 (..iets met "zoals de waard is..")

Ter info, heb hier zelf een High-End Windows pceetje en een MacPro staan, en t boeit me geen fuk, sorry.. Heb aan allebei evenveel plezier als verdriet..
Ik was gewoon 'aan het generaliseren'. Ik dacht: "Laat ik dat ook eens proberen". Niet te serieus op in gaan dus. Ik ben precies een Apple gebruiker die het koopt omdat ik dat product fijn vind, niet om mee te patsen. Maar volgens de 'generalisaties van het andere kamp' moet ik het wel gekocht hebben omdat ik een schaapje ben die de rest volgt.

Ik ging terug-generaliseren, thats all.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 april 2011 19:16]

Schijnbaar ben ik daar het voorbeeld van. :) Altijd al zeer tevreden geweest.

We hebben het hier wel over "De Windows schaapjes" en "De Apple schaapjes", maar uiteindelijk zijn we allemaal schaapjes. We kijken dezelfde programma's, bezoeken dezelfde website (niet moeilijk te bewijzen ;) ) en we rijden in dezelfde auto's. Maar allemaal toch net even anders. Dat is het fijne aan een individu zijn. Ik mag wel zelf kiezen welk programma of welke auto.
De een wil Apple, de ander niet. Ik wil het niet omdat ik het niet eens ben met de manier hoe Apple zich manifesteert. De producten zijn goed, maar dat bevalt me niet (naast de closed nature). De ander wil het wel om zijn of haar rede. Het design, de uniforme ervaring, de stabiliteit, etc.
Het maakt niet uit, zullen we discussieren over de inhoud of over dat we schaapjes zijn?
Tja, Ik kan dat verhaal alleen maar beamen. Ik ben vroeger van een C64 via een Atari naar Apple gegaan - zonder het dos/windows platform te verkennen.

Maar op de Mac en de PC op het werk draai ik dezelfde browser als thuis op mijn iMac en mijn linux-laptop. Dezelfde tekstverwerker. Dezelfde mail-applicatie.

Het boeit mij niet meer. Uiteindelijk heb ik nodig: de toegang tot internet, de toegang tot mijn email, de toegang tot mijn bestanden (van deze of gene schijf of stick).

En zo kan iedereen (die dit wil, bv. Google) ook achterhalen waar ik mij bevind.
(on topic)

En voor de degelijkheid hoef ik het ook niet te doen: de huidige witte en metalen Macs vallen net zo snel uit elkaar als de niet-meer-beige PC. Zoals daar zijn:
  • een Mac G4 "Sawtooth" (EUR1300) met inmiddels een nieuwe processor (EUR800) en een nieuwe HDD (EUR120)
  • een iBook 12" (EUR900) met 4 nieuwe toetsenborden (letters sleten er heel snel af) en moederbordprobleem (constructiefout: te goedkope tin)
  • een MacBook White (EUR1200) met een toetsenaanslagprobleem en inmiddels ook een nieuw toetsenbord (eerste letter valt weg: ligt aan hardware - probleem is er nog steeds)
  • een iMac Intel late 2006 waarvan de ingebouwde iSight camera het niet meer doet, en de Mighty Mouse het ook begeven heeft met zijn handige maar achterlijk-geconstrueerde scrollball.
Tegenover een HP die ineens de geest gaf omdat de fan door uitzetting een onderdeel van het moederbord trok, of mijn Fujitsu-Siemens die op willekeurige tijdstippen alleen maar horizontale flikkerende strepen laat zien.

Enige waar ik op het moment fan van ben is mijn muis: de Magic Mouse. Lekkerste muis ooit gehad.
Natuurlijk! Ik ben een tevreden Windows gebruiker. En nee, ik ben geen Apple basher. Persoonlijk vind ik het mooi spul, maar het OS vind ik 10x niets.

Het is jammer dat Mac-muppets zo onzeker zijn over zichzelf (laten we wel ff eerlijk zijn: het grootste gedeelte is dat gewoon!).
Dat is meestal zo als je het OS niet goed genoeg begrijpt of niet lang mee genoeg gewerkt hebt.
Dan heeft iemand nog geen reden om jaloers te zijn op een mac-gebruiker.
Natuurlijk. Howel ik niet speciaal fan ben van Microsoft, heb ik nooit problemen met hun producten omdat ik ze gebruik in combinatie met goede hardware en drivers. Sinds 1996 (Windows NT 4.0) heb ik geen enkel noemenswaardig probleem gehad.

Alleen, sinds ik LaTeX heb ontdekt een tijd terug, heb ik een pesthekel aan Office-programma's, zowel Microsoft Office als ook OpenOffice. Ik vind het nu gedrochten, en Word voorop. (Hoewel ik er nooit problemen mee heb gehad.) Het enige dat ik nog gebruik is OpenOffice Calc om snel effe diagrammen te maken.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 20 april 2011 23:25]

Ik lees in jouw reacties dat je de Finder en Terminal gebruikt om Consolidated.db te zoeken en je het niet kan vinden.

Dit is de site van de onderzoekers.
http://petewarden.github.com/iPhoneTracker/

Zie het antwoord op de vraag "How can I examine the data without running the application?".
Daar wordt uitgelegd hoe je het bestand zonder het programma kan vinden.

Het is dus niet zo simpel als even de Finder gebruiken of zoeken via terminal.
Is er ook een windows variant? Daar ik geen mac osx heb. :)
Bijna.. je kunt via iphonebackupbrowser je consolidated.db vinden. Deze kun je vervolgens openen met een willekeurig SQL programma e voila je latiude en longitude zijn zichtbaar
Ik weet waar de folder staat.
En je kan de plist bestanden openen met xcode.
De overige kun je ronduit al met een tekst editor openen.
Ik vind er niks (ik ben geen digibeet verder).

Daarbij heeft men niet bekend gemaakt of de iPhone getweaked is.
Verder is niet bekend of de iPhone een clean install heeft of OSX een clean install heeft voordat men is gaan synchroniseren.

Het bestand kan ook door derden zijn aangemaakt.
Mijn mening blijft dat ik het onderzoek niet overtuigend vind en zeer gebrekkig.
Kan jij dan aantonen waar het bestand staat?
Want ik hoor al van veel meer dat het hele bestand niet aanwezig is.

Vreemd vind je niet? maar goed je zal vast wel niet in bezit van een Mac zijn :Y)
Een Mac gebruiker die nog niet eens weet hoe je een bestand moet zoeken. Mooi is dat.
consolidated.db heeft niet als filename consolidated.db.

Zie uitleg in de video van Peter Warden en Alasdair Allan.

http://www.youtube.com/watch?v=GynEFV4hsA0
Wat weet jij van Mac gebruikers?
Ik kan met alle systemen over weg en alles vinden.

Het is zinloos om conclusies te trekken als het onderzoek geen volledige feiten weergeeft. Er zijn vele factoren.

Misschien moet je eens verdiepen in Unix commandline en inzien hoe krachtig het is.
Je kunt de iPhone en iPad moeilijk overpriced noemen in vergelijking met toestellen die over dezelfde functionaliteit beschikken.
De pricewatch geeft een prijs van net iets minder dan 600 euro aan voor een i4, en dat is een kleine 150 euro boven de gemiddelde high end android. Volgens mij is het windows phone 7 toestel ook ruim goedkoper.
Heb je de Samsung Galaxy wel eens vergeleken met een iPhone 4?

Een echte "tweaker" merkt meteen de verschillen

Zo niet hier een paar wat de meerwaarde maakt.

Behuizing (geen kiertjes e.d. op de iphone, alles strak in elkaar voelt stevig aan, waar de samsung goedkoop en "plastic" aanvoelt)
Software wordt steeds verder geoptimaliseerd, waar samsung gewoon klakkeloos een android verzie op gooit.

hier geef ik je al een aantal redenen uit de losse pols...
Hoewel ik het eens ben dat de iphone wel degelijk aanvoelt zie ik toch veel i4 bij collega's waar het stof onder het glas kruipt , wat toch net jammer is.
Een echte "tweaker" merkt meteen de verschillen
Je bedoelt dat een Android user wel iets in het OS mag doen zonder tussenkomst van Apple?
Behuizing (geen kiertjes e.d. op de iphone, alles strak in elkaar voelt stevig aan, waar de samsung goedkoop en "plastic" aanvoelt)
Daar zijn dan ook redenen voor: het kunnen bereiken van batterij en dergelijke. Dat kan bij ongeveer alle telefoons, behalve de iphone.
Software wordt steeds verder geoptimaliseerd, waar samsung gewoon klakkeloos een android verzie op gooit.
Zoals apple er steeds klakkeloos een ios versie op gooit? Kom nou toch. Beide OSen krijgen regelmatig updates, ik snap niet waar dat onderscheid vandaan komt. Het is niet alsof iOS enkel en alleen voor de iPhone 4 is. Het is ook voor de 3GS, de iPad (1 en 2), iPods..

Google ontwikkelt Android en stelt het beschikbaar voor hardware manufacturers om het op telefoons te zetten. Apple ontwikkelt iOS en houdt het binnenskamers. Gevolgen:
- Android biedt meer diversiteit aan toestellen;
- iOS is makkelijker te optimaliseren voor een specifiek toestel, aangezien er maar een is (qua telefoon in ieder geval)

[Reactie gewijzigd door MueR op 20 april 2011 20:52]

Google geeft een update voor Android uit, maar de providers/fabrikanten gaan er eerst nog aan sleutelen en zo ben je al snel een paar maanden verder. Als Apple een iOS update staat die met een halfuurtje op
Mijn iPod&iPhone.
En wat maakt het uit dat je een maand of 3 a 4 op de updates achter loopt? Heeft iOS ook niet dev/test-releases, waarom moet jij dan zo lang wachten na die releases? (om het zelfde probleem als Samsung, HTC, Motorla hebben, software optimalisatie)

Maargoed al loop je wel wat achter, ik zie het probleem niet echt, echte functies komen er niet bij, immers krijg je toch een toestel waar alles al werkt, wat je blijkbaar bewust uit hebt gekozen :P
Dat zeg ik: Apple heeft het makkelijk met hun zes apparaten. Daarbij hebben ze het voordeel dat ze de ontwikkeling van hun OS in-house hebben. Ze slaan een stapje over. Maakt evengoed niet dat de rest van de wereld klakkeloos met ongeteste updates smijt.
owja..getest..uh, welke i-fuck-up had geen verbinding meer na een update?
Wat heeft "iets van iOS afweten" van doen met reageren op een vrij aparte uitspraak? Ja, ik ben een developer. Nee, niet voor iOS. Maar dat boeit niet, want iedereen kan op z'n vingers natellen dat geen enkel bedrijf "zo maar klakkeloos verzies er op gooit". Dat wordt netjes door een Samsung of HTC getest op breaking issues met hun specifieke telefoon, waarna eventuele optimalisaties voor dat specifieke model worden toegepast. Een Android 2.2 install is per model telefoon (miniem) verschillend, anders zou elk toestel dezelfde eenheidsworst zijn.

Dus, wil je gewoon in alle paniek op iedereen die niet direct pro-apple is schoppen, of wil je inhoudelijk praten?
Loop stage bij Embedded systeem bedrijf. Iedereen heeft een android telefoon. Majha als je veel bezig bent daarmee kom je al gauw in aanraking met linux. En Android komt daar toch aardig bij in de buurt. Ook rondom deze sector zie je iedereen met Android telefoons lopen. Met eigen gemaakte software om bijvoorbeeld je huis te kunnen bedienen. Allemaal wel vette shit :)

Wat fijn is aan android:
-De vele Api's
-App maken en op je mobiel knallen en draaien. Geen geneuzel zoals WP7 en iOS. Android spoort meer aan tot eigen creativiteit om apps voor jezelf te bakken.

Waarom ondersteund iPhone bijvoorbeeld niet veel meer bluetooth profielen? Of een USB host functie zou ook vet zijn. Maar goed. Ik kom meer vanuit de hardware kant. En als je dan een OS op iets wil hebben zoals een ARM zonder MMU zit je al gauw op linux. Dan krijg je al gauw een liefde voor dat OS.

Er is één OS wat ik liever had.. Maemo. Helaas is die R.I.P.

Daarnaast over dit artikel. Je moet niet vergeten dat je alle data stromen vanuit Android af kan knijpen. Android is modulair! iOS kan van alles in zijn gestopt zonder dat je het door hebt. Dan voel ik me veiliger bij Android.
Opensource is dus ook transparant. En iedereen kan zien wat er met het OS gebeurt!

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 april 2011 21:12]

* Yalopa is een domme gebruiker, ik hoef geentelnet ssh naar mijn gsm, het moet werken

Waneer gaan tweakers nu eens beseffen dat in de echte wereld de gemiddelde mens geen fuck geeft om de source code? Denk je nu dat bij de grote meerderheid van de android kopers als motivatie terug te vinden is dat ze "in de source kunnen kijken"?

Persoonlijk voel ik me helemaal niet veilig met een toestel van een leverancier van wie zijn core business datamining is. Dan maar apple, werkt al jaren voor mij, en de ad inkomsten zijn nog niet het allerbelangrijkste (ik maak me overigens geen illusies, ze doen het ook)
Juist omdat het hun core business is moeten ze toch extra voorzichtig zijn toch? Vandaar dat je alles kan uitschakelen naar eigen wil. Google legt je niks op...
Wat ik bedoel met modulair opgebouwt is dat alles bestaat uit een losse programma. Zoals het toetsenbord, de dialer , contactpersoonlijst etc. Je kunt ze weghalen en helemaal vervangen.

Android heeft gewoon meer hardware aanspreekbare API' s. En dat vind iemand die vanuit de hardware kant komt veel interessanter.
Apple is wel veel SLECHT in het nieuws, als je het mij vraagt.

Volledig met je eens voor de rest.
-ten eerste is dit oud nieuws.
-ten tweede is dit een oplossing die bedacht is toen ze van Google's Skyhook af wilden, een keer raden wat google doet met die 'service' :z
Google deelt al hun info zonder blikken of blozen met de CIA, da's pas fijn
Google deelt al hun info zonder blikken of blozen met de CIA, da's pas fijn
Vreemd dat zo'n domme uitspraak omhoog gemod wordt.
Dan moet jij je Microsoft Windows PC maar eens nakijken slimmerd. Slechte fipo smoes dit zeg. Apple is echt niet de enige die dit doet. Ga maar eens naar je portomonnee, alle pasjes die daar in zitten, alle activiteit wordt gelogd. AH Bonus kaart? Juist, die is er niet om leuke bonus voor jou te regelen, maar om je gedrag te analyseren zodat bevolkingsgroepen met gerichte advertenties bestookt kunnen worden. En die bankpassen? Gerichte reclame op ATM's, bestaat gewoon.

En wat dacht je van camerabewaking, transportbedrijven, je eigen auto met boordcomputer, je telefoon met GPS, je TV decoder, je stroom/gas/water leverancier, je netwerkbeheerder, en om dan nog even het lijstje af te maken: JE ISP en de sites die je bezoekt.

Doen alsof apple slecht is om dat ze precies doen wat alle andere doen is een beetje LAME.
Welke desktop hebben ze het over. Ik heb niet eens een desktop PC.
Alsof Google zoveel beter is. Veel mensen hebben of overwegen een Android telefoon en gebruiken een GMail account. Teven gebruiken ze Google Search en andere diensten van Google. Zij weten nu ook al alles van je.
Verbaast me helemaal niets. Het is algemeen bekend dat Apple het niet zo nauw neemt met de privacy van hun gebruikers.

Het trieste is dat er ook nog Apple gebruikers dit proberen goed te praten. Volledig de weg kwijt.
Verbaast me helemaal niets. Het is algemeen bekend dat Apple het niet zo nauw neemt met de privacy van hun gebruikers.
De onderzoekers zeggen zelf dat de privacy niet in het geding is. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die database naar apple verstuurd wordt. Hij wordt alleen gesynced met de rest van de gegevens naar de computer van de gebruiker.

Apple gebruikers dulden heus wat, maar anti-Applers maken het ook wel heel bont in het zwart maken van het bedrijf. De onderzoekers zeggen duidelijk wat er wel / niet aan de hand is, en jij maakt er alsnog een privacy issue van. Dat is dom, en onnodig.
Als er privé gegevens van je worden opgeslagen zonder dat je er van weet , is het een privacy issue hoe je het draait of keert.
Kan het fout hebben maar dit artikel gaat over Apple niet over Microsoft, Android, Google of Samsung.
Je hebt het juist... Maar helaas krijg je niet dezelfde reacties indien dit een Google/Android post zou zijn.

Apple, Microsoft, Nokia en Intel zijn hier toch steeds de pispaal.
Dit lijkt me niet echt een feature die 1-2-3 uit te zetten is. Dus als mijn telefoon gestolen wordt kan ik bij Apple opvragen waar deze zich bevind?
Nee want het wordt niet gedeeld met Apple, het wordt op je pc opgeslagen.
Find my IPhone ;) Standaard feature die gebruik maakt van deze database(!). Ik snap ook niet waarom mensen zo moeilijk doen hier, dit is puur een "Find my iPhone" onderdeel. Deze feature is in 4.0 standaard geworden.

En het is nogal LOGISCH dat deze database bij het backuppen naar je Mac/PC gahaald wordt.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 april 2011 19:07]

Waarom zou die dienst moeten weten waar je was?

Edit: even ter verduidlijking, een dienst die je moet helpen vinden van je i-device hoeft toch niet te weten waar die de dag ervoor was?

[Reactie gewijzigd door FerdinandW op 20 april 2011 19:31]

Waarom zou die dienst moeten weten waar je was?

Edit: even ter verduidlijking, een dienst die je moet helpen vinden van je i-device hoeft toch niet te weten waar die de dag ervoor was?
find my iPhone is een dienst die je helpt om je iPhone terug te vinden, eventueel met hulp van onze vrienden in het blauw. Als die hard moeten maken dat 't ding van je gestolen is, kan die database best eens handig zijn.

Find my iPhone zelf stuurt gewoon een aantal 'pulse' berichtjes naar je telefoon met het verzoek: joh, waar ben je, waar ben je? En je telefoon pakt dan de laatste 3 coordinaten uit die database en stuurt 't terug. Dat kan net genoeg zijn.

Maar dat is een klein beetje speculatie allemaal.
Dat verklaart nog steeds niet waarom de telefoon moet weten waar je bent geweest pak-m-beet meer dan een uur geleden. Als hij de locatie na een uur meteen weggooide was het prima geweest. Maar nu onthoudt hij het over een veel langere periode. Om je telefoon terug te vinden is het niet relevant om te weten waar hij een week geleden was.
Och, er zijn best wel valide redenen te verzinnen waarom dat ding onthoudt waar je meer dan een uur geleden geweest bent.

Maar er is geen valide reden waarom dat stiekum gebeurd. Maak het gewoon een optie die je zelf aan of uit kunt zetten.
Nee op deze manier is veel slimmer.. Want je moet immers wel op "agreed" knopje drukken omdat je telefoon anders toch niet bruikbaar is.
Dus heeft steve op een legale manier dingen erdoorheen gedrukt!!! :D
Steve is best slim (A) als hij het bedacht heeft.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 april 2011 21:29]

Slim of sluw that's the question.
Misschien dat je op deze manier de lijst die de telefoon heeft en de lijst die je op de computer hebt staan naast elkaar kunt leggen als de politie hem terugvind. Als de logs van jouw computer een paar dagen lang overeenkomen met de telefoon zijn logs lijkt het me duidelijk dat het om hetzelfde apparaat gaat voor de politie.
Moet je als je iets van apple hebt niet per-se ook iTunes op je PC hebben staan :+
Moet je als je iets van apple hebt niet per-se ook iTunes op je PC hebben staan :+
Dat hangt er vanaf wat je er mee doet. Maar als je er muziek op wilt zetten / backups wilt maken / upgrades wilt instaleren: ja.
Jailbreaken en dat is ook niet perse meer nodig
Nja, daarvoor hoef je niet eens te bellen, dat is een service die ze aanbieden genaamd 'Find my iPhone' iets wat ook bij bijvoorbeeld HTC Sence zit.
Gratis vanaf iOS 4.2.1

In te stellen via: Instellingen -> Mail/Contact. -> Voeg acc toe -> Mobile me

Vervolgens kan je op www.me.com je iPhone opzoeken, vergrendelen, wissen en een berichtje met geluid erop laten verschijnen.
Ik vind dit echt te bizar voor woorden. Ik ben een Apple fan mag ik wel zeggen, maar zelfs ik kan dit niet goed plaatsen. Ten eerste; waarom houden ze dit bij? Wat is het doel / nut? Ten tweede; waarom wordt de gebruiker niet ingelicht over dit soort toestanden?

Sowieso staat er in hun licentievoorwaarden dat ze locatiegegevens naar derden kunnen verzenden, al dan niet anoniem. Dat geeft mij dus geen veilig gevoel.

Kijk, ik heb persoonlijk vrij weinig te verbergen, maar als iemand zo'n grove inbreuk maakt op mijn privacy, wil ik daar gewoon over ingelicht worden en de keuze krijgen!

Sommige mensen vinden het vast hartstikke tof als ze kunnen zien waar ze in een jaar zijn geweest, ik denk dat veel mensen het sowieso wel zouden activeren. Maar het feit dat de gebruiker niet ingelicht wordt, dat de beveiliging van dit gebeuren belabberd is en dat niemand weet wat het doel van dit alles is, is een zeer kwalijke zaak.

Dit gaat nog een staartje krijgen..
Ik heb de voorwaarden van dergelijke besturingssystemen niet gelezen, maar ik kan er vanuit gaan dat het hier staat beschreven en dat de gebruiker geen poot heeft om op te staan als hij of zij deze voorwaarden accepteert. Het kwalijke is dat dergelijke voorwaarden absoluut niet vetgedrukt staan beschreven maar eerder onbegrijpelijk verwoord tussen een hoop bladzijden droge stof. Maar nogmaals ik heb de voorwaarden niet gelezen. Dus eigenlijk mag ik niet klagen over deze extra, voor de normale gebruiker 'ontoegankelijke', onbewerkbare functie. En zo draait de wereld rond.
Het is vanaf dit moment, door die opensource applicatie, dus wel degelijk toegankelijk en werkbaar. Dat is het probleem. Wat als er malware achtige apps uitkomen die de data dus jatten uit die openbare database en er misbruik van gaan maken op wat voor manier dan ook? Het is zo wel heel makkelijk gemaakt om deze gegevens in de verkeerde handen te laten komen..

Apple moet hier gewoon iets aan doen..
De database is niet openbaar, de opensource applicatie leest het bestandje uit de backup op je eigen pc:
How does the application work?
If you run it on an OS X machine that you’ve been syncing with an iPhone or an iPad with cellular plan, it will scan through the backup files that are automatically made, looking for the hidden file containing your location. If it finds this file, it will then display the location history on the map.
Sterker nog, je kan je backup ook automatisch laten encrypten. Dit is echt een storm in een glas water. Ja een trojaanspaard kan ook bij je sms'jes, e-mails en contactgegevens. Sterker nog dit is best wel handig. Ik heb namelijk een automatisch alibi.
Een kritische apple fan , het bestaat. Bedoel ik echt niet slecht hoor trouwens.
Maar idd het gaat niet omdat ze prive data opslagen , maar over dat ze ongevraagd prive data opslagen.
Waarom mogen de eigenaar zelf niet beslissen wat over hun wordt verzameld.
Mee eens! Zeker omdat je denkt controle te hebben over welke apps wel-of-niet gebruik maken van lokatie-gegevens, is dit behoorlijk kwalijk.

Overigens heb ik die gegevens eens bekeken, en heb ik nog niet het gevoel dat het helemaal klopt. Het lijkt wel te matchen, maar plekken waar ik heel vaak kom staan er vervolgens weer niet in. Ik krijg haast de indruk dat dit een of andere app is die dit opslaat, en die ik af en toe wel-of-niet gebruik.

We wachten Apple's response maar even af...
Dus wat google doet met hun Google Street View autootjes (wifi locaties vastleggen), doet Apple met hun iPhones.

De iPhones leggen wifi netwerken vast en slaan deze op in combinatie met de GPS longitude/latitude. Dit wordt vervolgens verstuurd naar Apple om wifi-based location te verbeteren.

Is dit interessant, of doet Android dit ook?

edit: toch gek dat dit als off-topic wordt neergezet. Iedereen die het filmpje heeft gezien, zal zien dat dit zeer ON TOPIC is.

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 20 april 2011 19:02]

Android doet dit niet.. zie mijn bericht

We haven't come across any instances of other phone manufacturers doing this
nee google rijd met een auto langs en maakt een foto van je :')
Wat bekend is en waar je je kan laten "blurren". Deze service" moest door derden bekend gemaakt worden en er is geen opt-out. Daarnaast gaat de vergelijking op meerdere punten mank..
Wat een onzin dit bericht. Het gebeurd bij Google ook al jaren.
Tweakers geeft het bericht wel kleur zeg. Lees dit bericht anders ook even:
http://www.iphoneclub.nl/...-oude-feiten-nieuw-jasje/

Sinds IOS 3.2 worden er al locaties getracked. Apple verzamelt zelf locatiegegevens, sinds ze niet langer gebruikmaken van de locatiedatabases van Skyhook en Google.

Met andere woorden Google doet het ook. Zolang als het al mogelijk is. Het is ook arrogant om te denken dat dit niet bij Andriod gebeurd. Locatie gebasseerd zoeken is toch ook veelgebruikt in Andriod? Waarom zou Google dit niet opslaan met al je zoekresultaten?
"Alasdair has looked for similar tracking code in [Google's] Android phones and couldn't find any," said Warden. "We haven't come across any instances of other phone manufacturers doing this.
Inderdaad.
citaat iPhoneclub:
"Het blijkt echter niets nieuws: het vastleggen van je locatie is al sinds iOS 3.2 aanwezig en er zijn in de Verenigde Staten zelfs al ‘kamervragen’ over gesteld. Vorige zomer moest Apple bij het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden uitleg komen geven over de gang van zaken. Vorig jaar schreven we nog een uitgebreid artikel over het verzamelen van locatiegegevens door Apple. We gaven toen ook aan dat er een opt-out-mogelijkheid is..."
Android doet dit niet.. zie mijn bericht
Android doet dit ook:
Zie https://github.com/packetlss/android-locdump
Android doet dit niet
Dan is Google niet handig bezig.
Gebruik maken van de telefoons met Android om je lokatiebepalings database bij te houden is namelijk nogal handig.
Anders moeten ze dat zelf doen door rond te rijden met auto's met apparatuur, die dus niet overal zullen komen en dan nog alleen maar af en toe, terwijl de gebruikers dat voor je kunnen doen en vaak...
Er is natuurlijk een groot verschil tussen doorsturen dat er nu een auto over weg A in richting X rijdt (waar je overigens nog expliciet toestemming voor geeft ook) en het bijhouden waar jij de hele dag bent geweest zonder de gebruiker daarvan op de hoogte te stellen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 21 april 2011 08:10]

Alleen is de gebruiker hiervan vast wel op de hoogte gesteld, maarja jij hebt vast de EULA niet gelezen he ?
Die opmerking gaat om het langdurig opslaan van GPS gegevens.

Dat is dus niet waar ik het over heb. Als je het filmpje bekijkt dat onderaan het artikel staat, zie je dat Apple (naast een lijst met GPS data) ook een lijst met WiFi netwerken en hun locaties bijhoudt.
Ik snap niet waarom iedereen Google hier bij haalt. Zelfs als het al zo zou zijn dat Google dezelfde praktijken er op na houdt maakt dat deze actie van Apple niet minder erg.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 20 april 2011 18:22]

De reden dat ik hier Google bijhaal lijkt me nogal voor de hand liggend:

- Android en iOS zijn de grootste spelers op de smartphone markt.
- Google maakt gebruik van locatie-diensten
- Google is vaak in het nieuws gekomen mbt het vastleggen van WIFI gegevens/locaties
- Het blijkt nu dat Apple ook WIFI locaties vast legt (bekijk de videoclip).
- Alleen Apple blijkt dit te doen met individuele telefoons, (ipv Street view auto's)

Op basis van bovenstaande, lijkt mijn vraag niet zo gek: Sturen android-devices ook wifi-locaites + gps gegevens door naar Google, om zo hun locatie-service te verbeteren?
- Google maakt gebruik van locatie-diensten
Klopt alleen in Android (wat niet alleen van Google is) vragen ze netjes wanneer ze dit willen gebruiken (en mijn telefoon geeft netjes door dat ik in de USA zit :P).
Op basis van bovenstaande, lijkt mijn vraag niet zo gek: Sturen android-devices ook wifi-locaites + gps gegevens door naar Google, om zo hun locatie-service te verbeteren?
Zoals ik al heb gezegd, ze vragen dit netjes en ik zie hier de echte meerwaarde van het opensource gedeelte... Over het algemeen vind de community dit soort vreemde zaken en open source producten hebben nou eenmaal een grotere community. Als ik soms op internet lees hoe goed bepaalde mensen het OS kennen dan sta ik versteld :P
Daarnaast moet iedereen nu eens een keer snappen dat ANDROID zonder google diensten helemaal NIKS van google hun advertentie diensten en zooi bevat.

Ze hebben het wel zo gemaakt dat Android heel handig modulair diensten ingebouwd kan krijgen. Daarom ook de "with google" tm op veel telefoons.
Dit betekend dat hij pre-loaded is met google diensten. Dus eigenlijk gezegd gewoon .apk files van google bovenop Android. Zoals: Market, gmail, gtalk, youtube etc.

Daarnaast is Android opensource en dat is heerlijk transparant. Je kan de source zelf bekijken of er iets wordt verstuurd of niet etc.

Juist omdat het zo modulair is moet elke applicatie en dus ook google diensten toestemming vragen tot GPS en andere lokatie mogelijkheden zoals masten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een heel slim uitbedacht systeem vind.

iOS is potdicht je je weet helemaal niet wat er allemaal in dat OS afspeelt. Voor mij voelt transparantie veel fijner en vertrouwelijker!

Je hebt alles zelf in de hand. Alleen daar zit ook weer een nadeel aan want je hebt mensen die klikken alles aan en installeren alles en noem het maar op.
Je kunt het zo zien: Android voor de mensen die zelf kunnen beslissen en dingen na kunnen gaan. iOS voor de mensen die het liever uit de hand laten nemen en vertrouwen op Apple.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 april 2011 21:43]

iOS is potdicht je je weet helemaal niet wat er allemaal in dat OS afspeelt. Voor mij voelt transparantie veel fijner en vertrouwelijker!
Dat is natuurlijk heel persoonlijk, ikzelf wil helemaal niet weten wat er allemaal in iOS afspeelt. Laat het maar dicht dan kan ik er ook niet aan rommelen.
Je kunt het zo zien: Android voor de mensen die zelf kunnen beslissen en dingen na kunnen gaan. iOS voor de mensen die het liever uit de hand laten nemen en vertrouwen op Apple.
Alsof mensen die voor iOS kiezen geen beslissingen kunnen nemen?

Je kunt het ook zo zien: Android voor de mensen die graag voor keuzes willen komen te staan en iOS voor mensen die dat liever niet hebben.
Het feit dat je weet (beter gezegd: kunt weten) wat er in een OS afspeelt wil niet zeggen dat je ermee moet rommelen. De community is meer dan alleen jouw eigen persoontje en daar zit gegarandeerd een aandeel bij dat alles uitpluist en dit soort privacy-schendende praktijken aan het licht brengt.

Ik vraag het me nml af of je zonder rooten e.d. je Android-telefoon makkelijker verkloot dan een iPhone... Ik denk dat je hier het principe van open source niet helemaal begrijpt. Het is nml geen verplichting om allerlei custom meuk te installeren :)
Het feit dat je weet (beter gezegd: kunt weten) wat er in een OS afspeelt wil niet zeggen dat je ermee moet rommelen.
Nee, niet moet maar kan.
De community is meer dan alleen jouw eigen persoontje en daar zit gegarandeerd een aandeel bij dat alles uitpluist en dit soort privacy-schendende praktijken aan het licht brengt.
De community is ook meer dan alleen jouw eigen persoontje en daar zit gegarandeerd ook een aandeel bij dat het niet interesseert, zolang het maar werkt.
Ik vraag het me nml af of je zonder rooten e.d. je Android-telefoon makkelijker verkloot dan een iPhone... Ik denk dat je hier het principe van open source niet helemaal begrijpt. Het is nml geen verplichting om allerlei custom meuk te installeren
Je mist helaas nogmaals mijn punt, het gaat erom dat het kan.
Jou laatste zin is misschien wel beter geformuleerd.
Ja. Als jij dat wil wel, als jij dat niet wil niet.

[Reactie gewijzigd door RielN op 20 april 2011 20:16]

De enige reden die ik in je "betoog" terug kan vinden is dat je het minder erg wil laten lijken....

[klein kind modus] ...jamaar hij / zij doet ook......[/klein kind modus]
Waar heb je het over, ik geef NERGENS een waarde oordeel. Je ziet wat je wilt zien.

Moet hier nou echt zeggen dat ik zelf een ANDROID gebruiker ben, gebruik maak van bijna alle Google services, geen enkel Apple product heb en dit ook nooit zal hebben??

Ik ben gewoon oprecht benieuwd en stel daarom een vraag, zonder enig vooroordeel. Ik vind het zeer bijzonder dat dit in jouw opvatting zo kan worden verdraaid. Nogmaals: je ziet wat je wilt zien.
Ik ben gewoon oprecht benieuwd en stel daarom een vraag, zonder enig vooroordeel. Ik vind het zeer bijzonder dat dit in jouw opvatting zo kan worden verdraaid. Nogmaals: je ziet wat je wilt zien.
Ik zie het nochtans ook. Google heeft hier niets mee te maken. Dat jij Google erbij betrekt is enkel en alleen om hetgeen Apple doet minder erg toe doen lijken. Maar goed, alle kinderen doen dat. Kind A mag dat van zijn ouders dus ik vind dat ik dat ook mag.
zonder 't orginele artikel te hebben gelezen: staat er ergens dat deze feature gebruikt wordt om WiFi locaties vast te leggen? staart er ergens dat ze GEEN gegevens uitlezen van WiFi netwerken?
Als je het filmpje nou gewoon 's bekijkt (onderaan het artikel), dan zie je dat naast GPS locaties ook WIFI netwerken worden opgeslagen.

Na ongeveer een jaar, is een database ontstaan van 220.000 entries in de WIFI database.
Ik heb een wifi iPad zonder GPS-module of 3G, maar toch weet hij in de meeste gevallen mijn locatie exact weer te geven in de maps applet (die overigens gewoon de gegevens van google maps gebruikt). Welke applicaties op de iPad locatiegegevens gebruiken kan je in de settings zien, en je kan instellen of dat mag. Volgens mij is dat vergelijkbaar met android, of vergis ik me?

Is het iemand bekend of het geheimzinnige bestandje (klinkt gewoon als een wat stompzinnig geimplementeerde html5 cache imho) ook komt als je het verzamelen van locatiegegevens uitgeschakeld hebt? Ik laat het trouwens lekker aanstaan, heb geen richtingsgevoel en het komt goed van pas om me vanuit m'n hotelkamer te orienteren als ik zonder auto in het buitenland ben. Als iemand wil weten waar ik was zijn er nog legio andere mogelijkheden om dat te achterhalen (gsm roaming data, credit card en pin-transacties, om er maar een paar te noemen).
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True