Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De helft van alle notebookprocessoren die AMD in het afgelopen kwartaal heeft geleverd, waren Brazos-apu's, maakte het bedrijf bekend bij het publiceren van zijn kwartaalcijfers. AMD's omzet en winst zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De omzet van AMD nam toe van 1,574 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar tot 1,613 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. De winst steeg in die periode van 257 miljoen tot 510 miljoen dollar, blijkt uit de kwartaalcijfers. De groei lijkt echter mooier dan hij is; AMD kon namelijk een boekhoudvoordeel van 492 miljoen dollar bijschrijven vanwege het herwaarderen van zijn aandeel in Global Foundries.

De omzet van de Computing Solutions-divisie, waaronder de processoren en chipsets vallen, nam ten opzichte van vorig jaar toe met 3 procent, maar de winst daalde met 32 procent. AMD wist minder notebookprocessoren en serverchips te leveren, maar een kleine toename in de verkoop van desktop-cpu's verzachtte het leed.

Een lichtpunt voor AMD is dat er veel vraag lijkt te zijn naar zijn eerste Fusion-producten op basis van de Brazos-architectuur. "Apu-leveringen overtroffen onze verwachtingen en we zijn enthousiast dat we dat momentum kunnen uitbouwen nu we onze Llano-apu's zijn gaan leveren", zei Thomas Seifert, de tijdelijke topman van het concern. De Brazos-chips zijn vooral bedoeld voor netbooks en goedkope notebooks, maar de komende Llano-apu's zijn vooral bedoeld voor mainstreamnotebooks en waarschijnlijk maakt AMD meer marge op deze chips.

De tak voor de grafische chips van AMD bracht 19 miljoen dollar in het laatje en dat is flink wat minder dan vorig jaar, toen 47 miljoen dollar bijgeschreven kon worden. De omzet lag wel 1 procent hoger. Op de lucratieve servermarkt is AMD's marktaandeel stabiel op 6,6 procent. Volgens Siefert werkt AMD er hard aan om zijn marktaandeel ten opzichte van Intel te vergroten met de komende Interlagos- en Valencia-chips, die de nieuwe Bulldozer-cores gaan bevatten. Volgens Siefert zijn de gesprekken over een nieuwe ceo gaande, maar verdere details over mogelijke kandidaten gaf hij niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

@ wartos dat is een bericht uit 2010 ....

intussen zijn de eerste Llano's al geleverd
nieuws: AMD begint met levering Llano-apu's

en ze verwachten ze dus echt wel medio juni in de winkels
nieuws: AMD: Llano-laptops komen medio juni voor 599 euro
Grappig (en ook eigenlijk wel logisch), een aantal punten uit dit artikel zijn erg herkenbaar vanuit de (N)BBG's.

Zo zie ik bij laptops al een jaar lang dat Intel echt oppermachtig is, omdat hun cpu's gewoon veel sneller zijn dan die van AMD.
In de BBG's daarentegen kom ik nog wel regelmatig AMD-cpu's tegen.

Nu liep Intel op de laptopmarkt ook lang voor met hun geďntegreerde grafische chips, maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Ik ben benieuwd of AMD een inhaalslag kan maken.
Nu liep Intel op de laptopmarkt ook lang voor met hun geďntegreerde grafische chips, maar daar gaat binnenkort verandering in komen. Ik ben benieuwd of AMD een inhaalslag kan maken.
Intel heeft hierin nog nooit voorgelopen.

De grafische afdeling van intel is ronduit brak. Met de aankoop van ATI door AMD zijn ze sindsdien oppermachtig.
En is het vooral in het budget segment de allerbeste oplossing voor een AMD te gaan. Daar er daar standaard al een ATI in zit. Bij intel nog steeds een GMA chipje.

Alleen bij de duurdere intel laptops krijg je een ATI kaart of een GeForce kaart.

:)

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 22 april 2011 12:47]

[...]

Intel heeft hierin nog nooit voorgelopen.
Ehh, als je naar de marketshare kijkt van Intel dan zie je dat ze veel meer verkopen dan anderen, zie bijv http://jonpeddie.com/pres...ia-also-show-great-gains/ en zo zijn er nog tig voorbeelden te vinden.
Wat dat betreft lopen ze wel degelijk voorop.
Dan heb je het over kwantiteit.......

Daar scoort Intel erg goed.

Voor wat betreft kwaliteit (prestaties) doen de AMD grafische oplossingen het weer beter.
(dat geld helemaal voor de prijs / prestatie factor)

Maar ja je hebt gelijk er worden er wel veel minder van verkocht......
Maar kwantiteit kun je definiëren, kwaliteit niet.
Ik heb een GMA4500MHD in m'n notebook zitten, is dat een chip van goede kwaliteit? Jij vind misschien van niet, want het ding is niet echt in staat om 3Dgames soepel te laten draaien. Ik vind van wel, want hij is zuinig en kan prima videoacceleratie leveren, en meer hoeft van mij niet.
Dus doet AMD het dan beter als Intel? Voor de gemiddelde kantoormiep zal het geen klap uitmaken, voor mij op mijn notebook ook niet, ik heb liever een zuinige GPU dan eentje die wat meer stroom lust, als het enige wat ik ermee doe 2D is.

Dit soort dingen zullen daarom altijd in kwantiteit worden uitgedrukt, dat is meetbaar, kwaliteit zoals jij bedoelt is bijzonder interpreteerbaar. Je kan kwaliteit meten als je kijkt naar de uitval van die chips, maar dat is niet aan de orde als ik de post van populskuprosze goed begrijp.
Op zich heb je gelijk dat kwaliteit niet veel uitmaakt voor de gemiddelde 2D gebruiker.

Maar er is wel sprake van snelheidswinst bij browsen, zeker bij grafisch intensieve pagina's. Dat komt waarschijnlijk door de reclames die draaien in subvensters, denk dan aan Flash.

Browsen draait merkbaar (en waarschijnlijk ook meetbaar) sneller met de nieuwe HD6310 dan met bv de HD4200 icm X2 1,6ghz cpu. De door jou genoemde GMA4500MHD kan ik niets zinnigs over zeggen want die ken ik niet. Ten opzichte van een oude GMA950 draait de HD6310 bij browsen echt heel veel sneller.
Dat klopt, maar daarmee specificieer je al wat kwaliteit is, en dat hoeft voor iemand die enkel office draait en niet meer doet met z'n browser dan de intranetpagina van z'n werk bekijken die voor IE6 gebouwd is helemaal niet zo te zijn.
Dat nieuwere IGPs sneller zijn zal ik nooit ontkennen, maar daarmee kun je nog niet zeggen dat ze kwalitatief beter zijn, en hoeveel beter ze dan wel niet zijn, ga je er benchmarks tegenaan gooien dan ben je toch altijd weer specifiek bezig.
Een grafische chip (apart, danwel onderdeel van een chipset of APU), staat of valt met goede driverondersteuning. Laat dit, naast absolute kracht de tweede achillishiel van Intel zijn. Niet alles wordt evengoed ondersteund (de grafische chip in SandyBridge schijnt bijvoorbeeld OpenGL niet goed te ondersteunen) en niet alles wordt altijd even goed weergegeven. Dat zijn zaken die vallen onder kwaliteit (of gebrek daaraan).

Pure performance is dus een graadmeter voor kwaliteit, maar zeker niet de enige.
voor een kantoormiep inderdaad niet, die kent zelfs niet eens het gebruik van aero. Maar als je er ook maar iets meer dan office mee wil doen (films, gaming, flash of wat dan ook) is het verschil duidelijk.
Klopt, Intel steekt bijna overal ergens een GMA in, dan krijg je zo'n hoog marktaandeel.
Het is net als Wii sports (zit standaard bij de Wii) dat is nu één van de best verkochte spellen uit de geschiedenis, maar het betekent niet dat iedereen het echt speelt.
Wanneer komen de Llano's nu beschikbaar? Is nog weinig info over te vinden.
De mainstream variant, met codenaam Llano, loopt vertraging op, omdat de yields van het 32nm-procedé bij Global Foundries langzamer dan verwacht toenemen. Net zoals Ontario beschikt Llano over een DirectX 11-gpu. Ondanks de vertraging verwacht AMD de apu's nog steeds in de eerste helft van 2011 te kunnen leveren
bron: nieuws: AMD's Ontario-apu verschijnt eerder terwijl Llano is vertraagd
Dat is ondertussen al weer oud en achterhaald nieuws. De yields waren begin vorig jaar inderdaad niet goed, maar hebben grote stappen voorwaards gemaakt. Als we Charlie van Semieaccurate mogen geloven, kunnen de eerste producten al in mei in de schappen liggen. Of dat ook voor Nederland geldt is natuurlijk een ander verhaal. Het kan in ieder geval sneller gaan dan met Brazos, omdat het eenvoudiger is om socket gebaseerde systemen te bouwen dan bga systemen.
De eerste desktop Llano's komen op 20 Juni, volgens Wikipedia. Dat zijn de quads, en de duals komen een maand later.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 april 2011 12:04]

Half/eind juni moeten de eerste laptops met Llano beschikbaar komen: nieuws: AMD: Llano-laptops komen medio juni voor 599 euro
Niet in Nederland blijkbaar dan, want daar komt de levering van netbooks met Brazos chip toch maar moeilijk van de grond....
Heb je er ook een bron van? of bedoel je gewoon dat er weinig in de pw te vinden is? Het kan zijn dat deze chips in NL later worden geleverd, maar ik verwacht dezelfde trend als in de rest van de wereld. De vraag naar netbooks met een grafische chip die krachtig genoeg is om fullHD af te spelen is namelijk groot.
Danny heeft wel degelijk een punt.

De chipsets en APU's zijn in november vorig jaar geleverd en zelfs nu (een half jaar later) is brazos nog steeds slecht verkrijgbaar.

Daarnaast ligt brazos te duur in de winkel en is het bij lange na niet zo zuinig als verwacht. Vergelijk bv de prijs van een 10 inch C50 notebookje met een 12 inch M350 versie daar zit slechts 3 tientjes (+/- 10 procent) tussen. Je bent dan niet helemaal slim bezig qua marketing......

N.B. : trm0001 = amd fanboy en heeft zelf een brazos htpc

@dahakon:

Probeer even je bericht door een tekst editor te halen want dit is onleesbaar.
Daarnaast is het ook inhoudelijk onjuist.....

Edit dahakon2:

http://www.kitguru.net/co...-e350m1-fusion-review/18/
31 Watt Idle..... |:(
http://www.pctreiber.net/2011/asrock-e350m1.html/7
21 Watt idle..... :X

Alles behalve zuinig dus.
Verder heb je niets aangetoond en staat jouw reactie nog steeds vol nare taalfouten.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 22 april 2011 17:34]

Begin aub niet weer over het niet zuinig zijn van het Brazos platform. Het platform is weldegelijk zuinig, wat in eerdere topics ook al is getoond door mij en anderen. Als een fabrikant er een erg inefficient bord omheen bouwt, is dat niet de fout van AMD. Kijk nog maar eens een keer naar de review van het MSI E350IS-E45 bordje, bij xbitlabs. Dan zie je dat het dus weldegenlijk een zuinig systeem kan zijn, mits het ontwerp goed is.

Overigens zijn er verhalen dat grote delen van Brazos naar de Chineze markt gaan, waar ze als warme broodjes over de toonbank vliegen. Niet zo gek overigens, gezien de zeer goede prijs/prestatie verhouding, gecombineerd met het feit dat China een 'coming market' is.

(typen op de tweakers.net app in android is niet altijd even gemakkelijk)

Maar mag ik vragen wat er inhoudelijk onjuist is? Dit bord heeft in deze test een idle verbruik van 7.3 Watt voor het hele systeem. Dat staat lijnrecht tegenover de 30Watt idle die jij in je eigen review meet en ook lijnrecht tegenover je claim dat ze lang niet zo zuinig zijn als verwacht.

Om er een andere review van xbit bij te halen, met een Gigabyte bord, dan blijkt dat er dus vooral erg veel verschillen tussen de borden zit, iets wat niet in handen is van AMD. Ze benoemen het verschil tussen het Gigabyte bord en het MSI bord een aantal malen in de review, al vergeten ze het voor het gemak even in de eindconclusie.

edit 2:
Juist, in tegenstelling tot xbitlabs, gemeten aan het stopcontact. Bij Kitguru vertellen ze niet eens wat voor voeding ze gebruiken, bij PCtreiber gebruiken ze tenminste al een 120Watt PSU, wat helpt, maar nog altijd het dubbele is van wat voor zo'n systeem nodig is. Bovendien, gemeten aan het stopcontact? Je zit met die 120Watt nog steeds in de regio waar efficiency ver beneden de 80% komt. Bovendien, zijn beide tests met een Asrockbord gedaan.
Ik zal dus nog 1 keer herhalen, dat de zuinigheid van het systeempje ook af zal hangen van de ontwerpkeuzes van fabrikant van het moederbord. De MSI E350IS-E45 is dus beduidend zuiniger dan andere Brazos-borden. Dat kan niet als de basis hardware (APU plus chipset) niet zuinig zijn.

(Ik heb nog even de tijd genomen om de boel wat op te schonen, opdat je misschien naar de inhoud gaat kijken in plaats van de vorm. Verder lijkt me dat er genoeg is aangetoond, alleen wil je blijkbaar niet toegeven aan inefficiencies van PSU's op loads ver beneden de 10%.)

[Reactie gewijzigd door dahakon op 22 april 2011 19:22]

We hebben het er nogal uitgebreid over in dit topic, nav de BBG van April :)
[NBBG Aanschaf] netbook april 2011

De ervaring hier is dat de levering steeds uitgesteld wordt en sporadisch verloopt...
Jammer, want in Belgie lijkt beschikbaarheid in de winkels geen enkel probleem.
Nederland is een land waar men graag hard schreeuwt dat ze voorop lopen maar in de praktijk vaak achter loopt. Kijk de EMV-chip op de bankpassen: rest van de EU 2003, hier 2010, ook al hebben we in 2003 allemaal al van de banken versneld een pasje met EMV-chip gekregen (tegen extra kosten) waar we echter 7 jaar lang niets mee konden doen.

Heel de EU schakelt over van IE op Firefox, behalve Nederland.
Heel de wereld ontdekt en waardeerd AMD maar hier moet je zoeken naar een winkel waar ze het verkopen.

Achterlijk land, en dan woon ik er zelf.
Commentaar hebben, maar niet kunnen spellen. Mooi man.
Valt tegen. Zonder het boekhoudvoordeel hadden ze maar een winst van 18 miljoen. Zo'n boekhoudvoordeel is meestal maar eenmalig dus AMD heeft nog heel wat te doen om de winst wat op te krikken.
ze hebben veel extra kosten op dit moment en nog maar 1 van de 3 op stapel zijnde producten is verkrijgbaar en de rest levert dus nog geen geld op.

om even een vergelijking te maken met het verleden, AMD zit zowel vlak voor de overgang naar een nieuw productie proces als de overgang naar een geheel nieuw ontwerp.
voorheen ging AMD in deze tijden eigenlijk altijd diep in het rood.
dat ze nu niet alleen alleen veel minder verlies draaien maar zelfs een bescheiden winstje draaien zegt al veel over het nieuwe AMD.

[Reactie gewijzigd door Countess op 23 april 2011 03:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True