Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

KPN lijkt in alle stilte begonnen te zijn met het uitrollen van een landelijk dekkend cdma450-netwerk. Dit draadloze netwerk opereert op de 450MHz-frequentieband en kan onder andere gebruikt worden voor machine-to-machine-toepassingen.

Met de overname van zendermaatschappij Nozema in 2005 kreeg KPN de pamr-vergunning in handen voor de 450MHz-band. Dit frequentiegebied werd oorspronkelijk gebruikt voor analoge mobiele telefonie via het ATF-2-netwerk, maar door de komst van gsm kwam deze beschikbaar voor andere toepassingen.

Het bleef lange tijd stil rondom deze frequentie, maar KPN is inmiddels in een aantal provincies begonnen met het plaatsen van cdma450-basisstations, zo schrijft FMC. De telecomaanbieder zou daartoe genoodzaakt zijn omdat binnen de loopduur van de vergunning een landelijk dekkend netwerk operationeel moet zijn.

KPN zou sinds november 2009 circa vijftig cdma450-basisstations hebben geplaatst. Het bereik van een cdma450-zendstation is bijna 50 kilometer, waardoor KPN in vergelijking met 3g veel minder basisstations hoeft te plaatsen. Bovendien biedt de cdma-techniek hoge snelheden - in het buitenland worden upload- en downloadsnelheden gehaald van respectievelijk 1,8 en 3,1Mbps - tegen relatief lage kosten.

Tot nu toe is KPN stil gebleven over de uitrol van het cdma450-netwerk. Mogelijk wilde de telecomaanbieder de concurrentie niet wakker maken, maar ook dat cdma450 nog niet landelijk is uitgerold ondanks de verplichting hiertoe zou volgens FMC daarvoor een reden kunnen zijn.

Het is al wel bekend dat KPN de techniek gaat gebruiken om in een aantal provincies 'slimme' energiemeters uit te lezen. Het gaat daarbij om een proef samen met netwerkbeheerder Liander. KPN zou door de beschikbare bandbreedte van cdma450 nog meer potentieel lucratieve machine-to-machine-toepassingen overwegen, zoals het draadloos communiceren met parkeermeters en drankautomaten, en waterpeilmetingen. Ook kunnen verkeerslichten aangestuurd worden en is het mogelijk om videobeelden van bewakingscamera's te streamen. KPN blijkt in 2009 ook gekeken te hebben naar het toepassen van cdma450 voor internetcommunicatie in Nederlandse treinen.

Update 10/8 9:21: Woordvoerder Steve Hufton bevestigt dat KPN bezig is met de uitrol van een cdma450-netwerk. Het bedrijf wil voor het einde van het jaar landelijke dekking leveren. Liander laat aan Tweakers.net weten dat het cdma450 samen met andere communicatietechnieken aan het testen is, maar dat het nog geen uitgemaakte zaak is of cdma450 gebruikt zal gaan worden voor slimme meters en eventuele andere ict-toepassingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Wel leuk nieuws. In Noorwegen had men nog lang een NMT450 netwerk. Hiermee kon je bellen in de afgelegen gebieden waar veel Noren een "hytte" oftewel vakantie woning hebben. Enkele jaren geleden (pas in 2004!) was de licentie van ex staatsbedrijf Telenor afgelopen en moest het NMT netwerk worden opgedoekt. Telenor heeft toen zenders neergezet die op GSM dubbele tijdsloten gebruiken. Dat gaf wat meer dekking op zee en in landelijke gebieden, maar lang niet vegelijkbaar met NMT 450.

Op dit moment heeft daar een concurrerende provider de oude licentie opgekocht en daarop een CDMA 450 netwerk opgezet. Voorheen Nordisk, maar die ging failiet. Zij zijn overgenomen door een scandinavisch bedrijf wat CDMA 450 netwerken heeft in Noorwegen, Zweden en Denemarken. en gaan door op de naam Ice Mobil.Zij geven aan dat het CDMA 2000 netwerk op de 450 MHz band 25 keer grotere dekking kan geven dan GSM. In eerste instantie gebruiken ze het voor internet verkeer in landelijke gebieden. Voor wie Noors verstaat: http://www.ice.no/privat/startsiden.aspx

De techniek is dus beschikbaar en werkt! Tijd om ook snel internet in Nederlandse afgelegen gebieden te gaan bieden lijkt mij!

In RoemeniŽ was trouwens naast een nieuw GSM net als concurrent ook een CDMA netwerk gebouwd voor telefonie. Ik weet niet wat daarvan terecht gekomen is.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 9 augustus 2010 20:30]

Afgelegen gebieden in Nederland..... Ik zou zeggen. Reis eens wat meer rond buiten Nederland en leer dat "afgelegen" betekent dat je een uur lang kan autorijden zonder een huis of mens te zien. Niet dat je 10 minuten moet lopen naar de bushalte.
zal ik je hier eens afzetten? op een zondag?
succes met het zoeken naar een bushalte :+
Of midden in de flevopolder. Nort by Northwest anyone?
Betekend dit ook dat amerikaanse telefoons zoals de Motorola droid in nederland gaan werken? Dit zijn namelijk CMDA telefoons waar je in NL niks aan hebt aangezien we alleen gsm en umts hebben.
Nee. Authenticatie van CDMA telefoons zit op de handset (ze gebruiken geen SIM kaarten) - en het lijkt er op dat KPN dit netwerk exclusief voor de M2M markt gaat gebruiken. KPN zal hier dus (waarschijnlijk) geen mogelijkheid voor geven. Bovendien is er geen 450 MHz ondersteuning in de Droid.
Deze beperking komt voort uit de vergunning. Dit is een PAMR vergunning, wat inhoudt dat deze alleen gebruikt mag worden voor 'private' verbindingen en niet voor 'publieke' verbindingen waar mobile verkeer onder valt.
waarschijnlijk wel, maar de telefoon zul je denk ik niet kunnen gebruiken via dit netwerk omdat het in de VS weer net wat anders is en Carrier-exclusive maar dat weet ik niet zeker..
Dergelijke telefoons hebben geen effectief zendbereik van 50 km en kunnen dus niet terugcommuniceren met zo'n ver basisstation

[Reactie gewijzigd door 80466 op 9 augustus 2010 15:40]

De Motorola Droid X werkt met CDMA 800/1900 MHz. Dus dat werkt dan weer niet.
KPN installeert CDMA masten
Apple koopt 10 miljoen CDMA chips voor de iPhone

Coincidence? I think ... yes... :+


Op zich wel handig. Was KPN ook niet met TomTom in zee aan t gaan om internetverbinding, voor updates en files toe te voegen aan Tomtom PND's?

[Reactie gewijzigd door SeenD op 9 augustus 2010 15:56]

CDMA is ook gewoon de 'GSM-standaard' die buiten Europa veel wordt gebruikt (denk aan heel Noord-Amerika, delen van Oost-Europa en AziŽ), dus ik denk niet dat Apple's aankoop hier wat mee te maken heeft.
Asie, Afrika, Zuid Amerika en Australie (vergeet ik nog wat) zitten over het algemeen op GSM technieken. CDMA is buiten de VS niet echt populair. In China is het bijvoorbeeld in gebruik door China Telecom wat met afstand de derde operator in China is. De grote twee zitten beide op GSM. China is trouwens nog vreemder met 3G technieken. China Mobile heeft hun eigen techniek, (SD-TDMA), China Unicom heeft UMTS en China Telecom CDMA-2000. Heerlijk compatible dus.

Maar CDMA is geen groot succes buiten de VS
China Mobile heeft het TD-SCDMA netwerk (geen SD-TDMA netwerk trouwens) alleen gekozen om een eigen systeem te promoten en om niet afhankelijk te zijn van "westerse" technieken. Verder zijn er zowel een UMTS als een CMDA-netwerk, puur om compabiliteit met buitenlandse gebruikers (goed voor het zakenleven) te garanderen.

Noord-Amerika (Canada en USA), BraziliŽ en een paar kleine landjes in centraal Amerika maken gebruik van CDMA, alhoewel daar ook wel UMTS/GSM-netwerken te vinden zijn, hetzij op een andere frequentie dan hier, maar daar zijn triple en quadband GSMs voor. De rest = GSM/UMTS/etc.

Nu zijn er verder nog wat verouderde netwerken te vinden zoals PHS in Japan, maar de meeste van die netwerken worden/zijn vervangen door het op GSM gebaseerde UMTS, HSDPA of HSUPA, of het op CDMA gebaseerde EV-DO.

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 10 augustus 2010 08:47]

Die chips zijn, zoals het er nu uitziet voor Verizon:

Sources with knowledge of this entire situation have assured me that Apple has submitted orders for millions of units of Qualcomm CDMA chipsets for a Verizon iPhone run due in December. This production run would likely be for a January launch, and I’d bet the phone is nearly 100% consistent with the current iPhone 4 (with a fixed internal insulator on the antenna).

I can’t say with 100% accuracy that an iPhone will hit Verizon store shelves in January, but all of the signals point that way, and it would give Verizon’s CEO some interesting things to talk about in his CES keynote (though he may have to refrain as CES comes before Apple’s typical January keynote). I may be proven wrong, but based on my history dealing with components and selling to Apple, a Verizon-compatible iPhone looks to be a done deal.


Waarbij tevens dus het antenne probleem aan word gepakt.

KPN voegt trouwens push-to-talk to. Opvallend want M2M is in elk geval de eerste toepassing. Om dit in stilte uit te rollen is verstandig, ze moeten een landelijk dekkend netwerk hebben voor de licenties en ze maken zo geen slapende honden wakker.
Bedoel je dat KPN Push-to-talk aan gaat bieden op het nieuwe CDMA 450 netwerk? Dus een extra walki talki netwerk?
En China Telecom.
As for the CDMA iPhone, Pegatron Technology is expected to start mass production in December and will supply to both US-based Verizon Wireless and China-based China Telecom. The CDMA iPhone's back plate will be forged from metal materials and will feature an integrated antenna, according to Digitimes Research.
Ik wilde al vragen 'waarom geen GSM450' (wat in een paar landen wordt gebruikt en een enorm gebied kan bedekken), maar eigenlijk wordt dat in het artikel al beantwoord: (W)CMDA heeft een groter bereik dan GSM, omdat GSM een ingebouwde limiet heeft van 35 kilometer (tenzij je de helft of nog meer van je capaciteit inlevert zoals in AustraliŽ en ScandinaviŽ gebeurt).

De foto in de bron is trouwens erg leuk om te zien, voor diegenen die interesse hebben :)
Is het de WCDMA techniek of de lage frequentie (tov GSM, UMTS) die een hoger bereik geeft?
Volgens de natuurkunde propageert een signaal met een lagere frequentie verder. De frequentie zorgt dus voor een groter bereik. (W)CDMA is een Multiple Access techniek, net zoals TDMA (tijdslotjes) of FDMA (frequentiebandjes). Dit zorgt ervoor dat meerdere mobieltjes tegelijk kunnen babbelen zonder elkaar te veel te interfereren.
Vooral de frequentie. GSM900 heeft eenv eel hoger bereik dan GSM1800, UMTS 900 heeft een groter bereik dan UMTS2100, en iets op 450 is uiteraard nog verder dan 900.
GSM450 wordt helemaal niet gebruikt. Er zijn wel specs voor, maar er is geen een operator/land die het gebruikt.

EDIT:
CDMA = 2G CDMA, WCDMA = 3G UMTS! 3G standaard van CDMA is CDMA-2000.
'Ons' 3G (dus uit de GSM familie) heeft een radionetwerk gebaseerd op de CDMA standaard.

[Reactie gewijzigd door -d- op 9 augustus 2010 15:43]

de 450MHz band, zitten daar ook niet veel draadloze weerstations en radiogestuurde stekkerdozen?

Gaat dan niet het licht uit bij de bovenburen als de appie heijn de voorraad van de drankautomaat checkt? Of geeft het weerstation van tante Mien 80 graden en windkracht 12 aan als het stoplicht op rood word gezet?
Die zitten in de vrije 433MHz band. Bij 470MHz begint de digitenneband (in de wereld van KPN, wij noemen dat gewoon de UHF-IV TV-band).

Zoals je ziet (en op de website van het agentschap telecom kan je dat nog veel gedetailleerder zien) zit er rond 450MHz dus een comfortabel gat. Vroeger zat hier een analoog ATF-netwerk (NMT450 standaard vermoed ik), vandaar.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 10 augustus 2010 12:08]

Nee, het stoplicht springt op rood elke keer als tante Mien het licht op de wc aanmaakt :)
Dat zijn toch de nieuwe FM antennes van Broadcast Partners, of vergis ik me dan?
Wel goed dat alle beschikbare frequenties goed benut kunnen worden. Maar als de voorbeelden in het artikel hierboven (beheren van verkeerslichten, parkeermeters etc.) worden uitgevoerd over het netwerk. Is het dan niet makkelijk te beheren door mensen met slechte ideeŽn? (gevalletje Die Hard)?


THEMAN!! denkt dat dat wťl kan! :P

[Reactie gewijzigd door THEMAN!! op 9 augustus 2010 15:37]

Het is Alliander!
De meters zijn van Liander.
Zou dit te maken hebben met al die nieuwe stellages die ze hier in Goes op de televisietoren aan het monteren zijn? Dat gebeurt in ieder geval op een hoogte die minstens 2x hoger is dan de hoogte van normale gsm-zendmasten.

@feico.de.boer (ergens hieronder): Je hebt gelijk.. FM-zenders.. had eerder al naar gezocht maar toen kon ik niets vinden. Nu zie ik het idd staan op een website.

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op 9 augustus 2010 16:01]

Zou hoogte te maken hebben met de techniek? Lijkt me dat alle zenders ruim boven de hoogste gebouwen in Zeeland zitten...

Ik zal er eens beter op letten... zag van de week wel dat er opeens 'staalkabels' aan de toren vastzaten (aan ťťn kant, stuk of drie).
Hoogte speel zeker mee zeker als je ver wil komen met een minder sterk signaal. Uiteindelijk zal het wel de combinatie hoogte en vermogen zijn die het bereik geeft.

Meen als voorbeeld de satellieten die een heel groot bereik hebben. Kijk je naar hun zendvermogen en bereik dan zie je dus dat ze naar verhouding met weinig vermogen toch een heel groot bereik hebben. Hoger is dan dus ook beter.
Frequentie doet ook veel. Lagere frequenties reiken verder. Die 450MHz draagt zeker bij tot het verre berijk.
De hoogte heb je nodig om de afstand te halen, als je verder weg staat is alleen al door de kromming van de aarde zo een flinke hoeveelheid extra hoogte nodig om de andere kant te kunnen zien. Dergelijke technieken zijn nog steeds line-of-sight en gaan niet om de aarde heen noch erdoorheen.
De werkzaamheden aan de zendmast in Goes is voor het plaatsen van nieuwe antenne's voor de radiozenders van Radio 1 t/m 4.
Zie http://www.radio-tv-nederland.nl/
Cool, nooit eerder van gehoord, mooi mogelijkheden. Maargoed, gaat dit wel iets betekenen voor particuliere toepassingen in ons land?
Waarschijnlijk niet, of je moet een M2M toepassing hebben voor privť doeleinden.
En privť-mensen die hun eigen toepassingen bedenken om de KPN-toepassingen te manipuleren... ;)