Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 263 reacties

Een door wetenschappers ontwikkelde iPhone-applicatie vertelt gebruikers wanneer het volgende verkeerslicht op hun route op groen springt. Door die informatie kunnen automobilisten tot 20 procent brandstof besparen.

De app, SignalGuru, kan worden gebruikt als een iPhone op het dashboard van de auto wordt geplaatst. De applicatie scant met de camera naar verkeerslichten in zicht en koppelt die aan locatiegegevens en de systeemtijd. Als genoeg automobilisten langs de bewuste plek zijn gereden, kan de software met een afwijking van maximaal een seconde voorspellen wanneer een verkeerslicht op groen zal springen.

Omdat automobilisten dan de auto rustig kunnen laten uitrijden, kunnen ze brandstof besparen. Volgens de ontwikkelaars, die werken bij de Amerikaanse universiteiten MIT en Princeton, gaat het om een besparing van maximaal twintig procent.

De wetenschappers hebben enkele experimenten in twee plaatsen gedaan om de app te testen: in de Amerikaanse stad Cambridge en in Singapore. In Cambridge ging het om verkeerslichten die een vast patroon hebben, terwijl in Singapore het patroon wordt aangepast op het verkeersaanbod.

SignalGuru wordt vooralsnog niet uitgebracht. De onderzoekers hopen dat andere wetenschappers de techniek verder ontwikkelen en applicaties gaan uitbrengen.

iPhone-app SignalGuru iPhone-app SignalGuru iPhone-app SignalGuru
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (263)

1 2 3 ... 7
Hij is er al een tijdje voor Android:
https://market.android.co...aid&feature=search_result

Geen idee of en hoe goed hij werkt, maar hij staat al sinds eind 2010 in de market.
Jouw programmaatje is totaal anders... Het geeft helemaal geen voorspelling van stoplichten. Het laat je alleen weten als het stoplicht voor je (in het zicht van de camera) op het moment op rood staat.

Het nieuwe programma daarentegen laat je weten wanneer het licht op groen of rood gaat springen. Het geeft je een voorspelling.
Verontrustend dat zelf daarvoor al app's bestaan lol
Nog meer onzinnige afleiding in het verkeer! Met deze app gaan mensen op het scherm zitten staren i.p.v. naar het verkeer om zich heen. Het is veel eenvoudiger om het Duitse systeem in te voeren (voordat het groen wordt alvast 1 seconde oranje samen met rood), kwestie van een programma-aanpassing in de regelinstallatie. Ook handig voor mensen met een start-stop-systeem, kunnen ze alvast de koppeling intrappen waardoor de auto start. Bovendien heeft de gemiddelde weggebruiker geen enkel idee van anticiperend rijden, kijk maar eens om je heen als je in de verte een licht op rood ziet springen. Bij mij betekent dat voet van het gas, maar hele volksstammen drukken nog even lekker door en moeten dus hard remmen. Twee keer verlies dus!
Helemaal niet handig, dat Duitse systeem. Op het moment worden in Nederland bij VRI's (VerkeersRegelInstallaties) rekening gehouden met de opstartvertraging. Verder wordt rekening gehouden dat een snelle opkomende verkeersdeelnemer pas het 'conflictvak' raakt op het moment dat een langzame verlatende verkeersdeelnemer van het conflictvak af is.
Oftewel: een verkeerslicht kan al secondenlang op groen staan als er nog ander verkeer op het kruispunt aanwezig is.

Als je het Duitse systeem wilt gaan hanteren, zullen ALLE verkeerslichten in Nederland opnieuw berekend moeten gaan worden.

Dat is weliswaar mogelijk met 'een programma-aanpassing', maar verkeerslichten in Nederland zijn nu eenmaal eigendom van diverse wegeigenaren en wegbeheerders. Dat wordt een ontiegelijk lastige operatie, die feitelijk ondoenlijk is.

Wat zou je in de tussentijd willen? Dat het ene verkeerslicht het Duitse systeem hanteert, en het andere verkeerslicht het Nederlandse (wellicht het direct volgende, als je van een gemeente naar RWS gaat als beheerder) ?

Wat wel kan, en dat wordt ook op diverse plaatsen toegepast, is een Groene Golf. M.n. voor plekken met veel transport over 1 route kan dat handig zijn, omdat vrachtauto's nu eenmaal veel meer geluid en schadelijke stoffen produceren bij het optrekken en afremmen.
Ook voor schoolroutes kan dat handig zijn op de fiets. Maar dan moet de wegbeheerder wel weer een langere roodtijd aanhouden voor het opkomende verkeer, omdat pubers nu eenmaal in groepen rijden...

Enfin, er komt heel wat meer bij kijken bij het gecoŲrdineerd inregelen van de installaties dan 'een kwestie van een programma-aanpassing'. De centrale vraag is: schieten we er wat mee op om het Duitse systeem over te nemen?

Ik denk van niet, omdat het gedrag van mensen lastig aan te passen is. Velen laten sowieso pas op het laatste moment het gaspedaal los. Dus wat heeft het dan voor zin? Hoe wil je -eerst- dat gedrag aanpassen, alvorens het Duitse systeem bij ons nut sou kunnen hebben?
Volgens mij gaat dit in Nederland helemaal niet werken, aangezien de meeste stoplichten met signaleringslussen in het wegdek werken en niet volgens een vast schema van kleur verspringen.

Hier komt nog eens bovenop dat in veel steden bussen voorrang krijgen bij stoplichten door een of ander signaal wat ze verzenden.
Het is ook compleet overbodig in mijn ogen. Er is veel meer te winnen door:
- Een timer boven het stoplicht te zetten
- Het "Duitse" systeem toe te passen door het stoplicht ook op oranje te laten springen vůůr deze op groen springt.
- Een timer bij een voertuig afhankelijk verkeerslicht (met detectielussen) is niet betrouwbaar. Deze zal eerst langzaam aflopen ivm worstcase scenario en later gaan versnellen.

- Het duitse systeem levert 0,0 winst op. Indien je geel toont voor dat je groen toont dan moet de tijd van dat geel worden afgehaald van de groentijd.
Tegenwoordig heb je veel auto's met een start-stop systeem. Ik reed laatste in een CitroŽn C3 met zo'n systeem. Het werkt door de versnelling in de neutraal te zetten en de koppeling los te laten. De motor gaat dan uit. Zodra je de koppeling intrapt start de motor weer. Ik zou graag zien dat het stoplicht eerst op rood+geel gaat voordat deze daadwerkelijk op groen gaat. Rood + geel = nog steeds rood en betekent dat je nog niet mag oprijden. Maar ik heb dan wel tijd om de motor te starten en in de eerste versnelling te zetten. Nu ben ik wat onrustig of ik wel snel genoeg kan starten en wegrijden als het groen wordt.

Met dat systeem gaat er dus wel degelijk winst gemaakt worden qua brandstofverbruik en milieuvervuiling.
Rood + geel = nog steeds rood en betekent dat je nog niet mag oprijden. Maar ik heb dan wel tijd om de motor te starten en in de eerste versnelling te zetten.
For the pride of your nations, start your engines ;)

Een regeltje extra in de wet en meer bonnen schrijven. Dat bespaart mogelijkerwijs brandstof op termijn.
Dat laatste is onzin. De tijd van geel kan van rood worden afgehaald. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je door dat gele licht gaat rijden. In praktijk zal dat inderdaad wel gebeuren maar met een paar botsingen is dat foute gedrag zo afgeleerd.
Geel heeft in Nederland de juridische status dat je mag doorrijden. (simpel gezegd)

Na het rood van een voorgaande richting laat je eerst de berekende ontruimingstijd lopen (tijd om kruisingsvlak leeg te maken). En daarna kun je pas geel tonen.

En een paar botsingen om iets aan te tonen is toch wel een beetje dom he... Misschien denk je er anders over als jij diegene bent die wordt aangereden....

Er zijn in nederland meerdere soorten rood (3 stuks), een stuk of negen soorten groen enz. Zo simpel is het dus allemaal niet. Maar dit is een beetje het bondscoach effect....
Is dat zo? Mij is altijd aangeleerd dat oranje (ik zal het altijd oranje noemen :) ) officieel betekent dat je moet stoppen tenzij dat een gevaarlijk situatie veroorzaakt (bijv. door een achterligger die te dicht op je achterbumper zit of omdat je het stoplicht al te dicht genaderd bent etc.) Daarom wordt je niet bekeurd voor door oranje rijden.

Dat in de praktijk mensen (inclusief ikzelf, ik geef het toe!) oranje als een verlenging van groen zien ipv een 'voorstadium' van rood, snap ik ook wel.
Er zijn in nederland meerdere soorten rood (3 stuks), een stuk of negen soorten groen enz. Zo simpel is het dus allemaal niet. Maar dit is een beetje het bondscoach effect....
Ik ben dan wel een leek op dit gebied (en misschien een voorbeeld van zo'n bondscoach), maar het lijkt me erg stug dat verschillende 'soorten' rood/groen voor standaard stoplichten een andere status hebben. Rood=rood, oranje=oranje en groen=groen. En als dat wel zo is, ben ik zeker geinteresseerd in het hoe en waarom!
Geel (ik zal het altijd geel noemen ;), is er tijdens mijn opleiding ingeklopt. ) wordt in de praktijk zo benut en dus worden regelingen er ook zo op afgesteld. Dat je inderdaad alleen mag doorrijden als je niet meer onder normale omstandigheden kunt afremmen klopt.

Dat er voordelen zitten aan het 'wakker maken' van de automobilist voor groen dat klopt. Zelfs als de bestuurder oplet kost dit 1 sec. reatietijd.

Toch zie ik dan meer in de toegepaste techniek in bijv. http://www.verkeerskunde....e-comfort-vri.19236.lynkx Hierbij worden de laatste 3 seconden voor rood aangegeven. alleen dan niet met geel ivm juridische belemmeringen.

Je hebt ook helemaal gelijk dat de weggebruiker niks merkt van de verschillende soorten rood en groen, maar vlak voordat een verkeerslicht op groen gaat komt deze in de roodfase 'rood voor groen'. Op dit moment zal niks meer het groen worden gaan tegenhouden en kan dus zo'n voorspeller aan. Indien je dit eerder doet kan er bijvoorbeeld nog een bus met prioriteit komen en dan klopt je voorspelling niet meer.
Ohjee, moet er wel ťťn hele regel bijkomen in het verkeersboekje: "Bij Rood + Oranje is het NIET toegestaan te rijden." (Wat volgens mij een logische conclusie zou moeten zijn, aangezien het rode licht nog steeds brand..)

Daarnaast, wil je ff het stukje quoten waar staat dat oranje betekent dat je mag doorrijden??? Dat heb ik namelijk nooit zo geleerd(Het is dan ook wel even geleden dat ik verkeersles had, maar toch...)

En wat de ... bedoel je met meerdere soorten kleuren??? Dat in het ene verkeerslicht een oudere gloeilamp zit dan de ander en bij sommige al vervangen zijn door LED???

Ah, gevonden:
Geel (soms oranje): stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan.
Dus, in principe moet je stoppen voor oranje, behalve als je het niet meer haalt zonder gevaarlijke capriolen(Vol in de ankers, uitwijken, enz)... Dus toch nog zoals het 25 jaar geleden aan mij werd uitgelegd...

[Reactie gewijzigd door KinGuiN|IA op 26 augustus 2011 14:43]

De tijd dat het stoplicht op orangje springt hoeft echt niet van de groene tijd af worden getrokken. Er zit logica achter een stoplicht, en het is dus te programmeren dat een stoplicht nťt even wat eerder op oranje springt dan dat deze groen zou worden.
Als het licht op rood staat komt er eerst een oranje licht bij. Je mag dan nog niet rijden en dit is dus "rood tijd". Maar je kan al wakker worden en je auto weer in de eerste versnelling zetten bijvoorbeeld. Dus het scheelt wel degelijk tijd.
Die tweede optie wordt al overwogen las ik laatst.

Echt een timer boven het stoplicht maakt het wel makkelijk voor straatraces ben ik bang :)
Flitspalen langs de weg die flitsen bij rood ťn bij overdreven snelheid. BelgiŽ staat er vol van. Ze kloppen respect voor de verkeersregels er zo in, wie niet horen wil moet voelen.
Met wisselend succes.
Ja, maar lees dan de reacties maar weer eens van iedereen die (terecht) een boete krijgt.

Al vind ik dat de eerste kleine boete per x tijd voorwaardelijk moet zijn. Zo kan je een foutje maken maar als dat maar zelden gebeurd betaal je dus nooit een boete. Rij je dus twee keer te hard krijg je ook meteen beide bonnen natuurlijk. Niet dat de tweede dan weer voorwaardelijk is.
Nou, laat maar aftellen hoor... ook voor "straatraces" is het goed doordat men eindelijk eens een beetje snel wegtrekt ipv dat slakken-optrekken (wat bij veel auto's onzuiniger vergeleken met snel optrekken ťn snel opschakelen).

Oranje vůůr groen zorgt ervoor dat stoplichten iets stricter moeten worden afgesteld en dat ze iets later op groen zullen moeten springen heb ik gelezen, anders zou het onveiliger worden. Erg jammer, want oranje betekent niet voor niets "uitkijken!"
dat idee van 'voor groen op oranje' vind ik super... dat mogen ze best in NL ook doen.

Oranje - voet op de gas 3.000 rpm, koppeling half omhoog - groen - weg!

Beter dan hoe nu sommige mensen nog moeten starten, schakelen, lampen aanzetten, stoel goed doen, cd wisselen, wieldoppen controlleren voordat ze eindelijk door het laatste restje van groen rollen.
:+ haha tsja dat gevoel heb ik ook weleens ja, dat ze dat allemaal aan het doen zijn als ik achter zo iemand sta
Ik heb een automaat , en hiermee ben ik altijd als eerste weg omdat ik niet hoef te schakelen. Zouden meer mensen moeten doen dan heb je al deze ergernissen niet.
Maar dat is dan toch vergelijkbaar met de test die ze in Singapore gedaan hebben?

Als ik op rustige tijden met de motor rij, dan kan ik ook bij die variabele verkeerslichten die ik ken behoorlijk goed inschatten wanneer ik groen krijg, ik moet dan inderdaad wel even kijken wat er op de andere banen staat. Maar ze hebben toch allemaal gewoon een vast patroon, alleen wordt er soms eentje tussenuitgelaten als er niets op de betreffende baan staat. Het maakt het mijns inziens niet echt veel moeilijker om te voorspellen als je maar genoeg data hebt.

Die lussen kunnen trouwens wel een pain in the ass zijn voor motoren, sta wel eens minutenlang op zondagochtend volledig alleen voor Jan met de korte achternaam voor een rood stoplicht, om vervolgens maar door dat rode licht mijn weg te vervolgen

[Reactie gewijzigd door sewer op 26 augustus 2011 13:25]

Ja, inderdaad, niet al die lussen detecteren de motor :/ dwingt je soms om door het rood te rijden! In de meeste gevallen is er echter nog een soort van "geforceerde" timer, die loopt als er geen auto's op de lussen worden gevoeld.
Laarzen met metaal erin gebruiken!
en dan je laars even op de lus zetten
Dit heeft te maken met gevoeligheid van de lus. Dit kan de wegbeheerder aanpassen.
Ze kunnen wel een vast patroon hebben, maar als er dus eenmaal van dat vaste patroon wordt afgeweken, moet het hele systeem weer gekalibreerd worden... Als er dus 5x per uur een baan extra groen of rood krijgt, moeten er weer een x aantal gebruikers langsrijden om de afwijking eruit te krijgen... Klinkt erg efficiŽnt, ja!!
, om vervolgens maar door dat rode licht mijn weg te vervolgen
[/quote]
Dank. Dat scheelt ook brandstof.
Jawel hoor, de meeste lichten, zeker op een druk stuk weg gaan volgens een mooi schema. Omdat deze lussen altijd "in gebruik" zijn bij druk verkeer. Het zou juist een oplossing moeten zijn.

Het zou dan ook uitermate leuk zijn, dat deze een route kan berekenen met een gemiddelde snelheid zodat je kan blijven doorrijden aan een normaal tempo. Denk maar de vroegere "Groene Golf" die je in Belgie op weg naar kust had. ( Alle lichten had je zo mee in het groen )
Jawel hoor, de meeste lichten, zeker op een druk stuk weg gaan volgens een mooi schema. Omdat deze lussen altijd "in gebruik" zijn bij druk verkeer. Het zou juist een oplossing moeten zijn.
Nee hoor, toch niet :)
Steeds meer verkeersregelaars communiceren onderling. Dit betekend dat men bepaalde verkeersstromen (automatisch) voorrang kan geven boven anderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkeer dat de stad uit rijdt, of wat omgeleid wordt i.v.m. file vorming op snelwegen, een brug die open is waardoor men een bepaalde richting niet op mag, evenementen of gewoon slecht weer.

De tijd dat verkeerslichten volgens een redelijk vast schema op groen gingen is in Nederland gelukkig voor een groot deel verleden tijd, ondanks en dankzij de lussen.
Zoals aangegeven in het bericht is er ook getest in Singapore waar ook naar het verkeersaanbod werd gekeken. Het systeem gaat uit van gemiddelden tijden en bij normale drukte is het gemiddelde iedere keer wel ongeveer hetzelfde.
Gemiddelde tijden op variabele stukken en dan met een afwijking van 1 seconde??? Succes!!!
Klopt, in Amerika en Canada werken alle verkeerslichten op een tijdschema (voor zover ik ze mee heb gemaakt), ze houden er absoluut geen rekening mee wanneer er wel of geen auto's zijn. Dus daar gaat dit idee dan ook goed werken.
Er wis wel sprake van een schema, maar richtingen zonder verkeer worden overgeslagen. Bovendien wordt de hoeveelheid groen gebaseerd op de hoeveelheid verkeer.

Het bussignaal is zeker ook waar. Op veel plaatsen wordt korte afstand radio gebruikt waarbij een bus zich op afstand aanmeld bij het verkeerslicht en als deze achter ligt op schema dan wordt de bus met prioriteit afgehandeld.
Systeem heeft natuurlijk een timestamp. Dus als het druk is en er wordt veel gescand zal het systeem op dat moment kunnen aangeven dat veelal op dit tijdstip druk is en je misschien kunnen routeren via een andere weg waar het over het algemeen rustiger is.

Kwestie van algoritme dusdanig aan te passen dat het systeem drukke momenten gaat herkennen.
In Brussel, vlakbij het Noord Station, hebben ze (de overheid) iets gelijkaardigs gemaakt, maar dan wel voor iedereen beschikbaar.
Het gaat om een testopstelling bij rode lichten voor voetgangers. Er komen enkele tienduizenden pendelaars elke dag langs die lichten en niemand wacht om over te steken. De rode lichten staan er in de praktijk enkel voor de automobilisten. Als het rood is voor voetgangers en het lijkt veilig om over te steken, wordt er overgestoken.
Om dit gedrag tegen te gaan hebben ze een afteller op de voetgangerslichten gezet. Je ziet nu telkens hoe lang het nog duurt eer het rood dan wel groen is. Het lijkt een banale ingreep, maar je kan zien dat het werkt. Enkele seconden voor het rood wordt, zie je meerdere mensen nog snel een spurtje trekken om nog bij groen over te steken. Anderen houden hun pas in omdat het toch niet meer uithaalt snel te stappen als het over 5 seconden rood is. Ter informatie: net nadat het rood wordt voor de voetgangers krijgen de auto's groen en is er heus niemand die over steekt :).

Dit doodeenvoudige systeem kan je net zo goed toepassen voor de auto's zelf. Zet een timer op het rode licht, dan kan je uitbollen als je ziet dat je het groen niet meer haalt.
Er zijn natuurlijk net zo goed gevaren:
- Je kan ook al in versnelling gaan en de toeren opjagen om dan met een soort launch-control weg te schieten als een echt gabber.
- Je kan als je ziet dat je aan je huidige snelheid het groen niet meer haalt, nog snel even versnellen (al valt dat te voorkomen met een rood-licht flitspaal)

Ik ben, zowel als voetganger als als automobilist, voorstander van zo'n aftellers. Als automobilist kan het serieus wat schelen op verbruik en CO≤, daar wordt de overheid toch zo wild van tegenwoordig (al is er natuurlijk meer dan dat: methaa, NOx, ...)
Dit soort verkeerslichten zijn er voor voetgangers en fietsers ook al lang in Nederland (niet persť met aftelling maar ook vaak met aflopende laadbalk). Bij kruispunten die in het geheel vernieuwd worden zie ik dit soort lichten vaak terug er voor in de plaats komen, alleen nooit voor de automobilisten.

Ik denk dat ze dit ook niet doen omdat je dan precies krijgt wat jij zegt; mensen die willen wegscheuren omdat de aftelling tegen z'n einde lijkt te lopen, of totaal niet meer gaan opletten omdat het groene licht nog ver weg lijkt. "Lijkt" want op die aftelling kun je niet helemaal vertrouwen.

Zoals Tormbo hierboven al aangaf werken veel verkeerslichten helemaal niet volgens een vast schema maar wordt alles realtime berekend, afhankelijk van de bezettingsgraad van alle rijstroken.
Stel de countdown is bijna afgelopen voor jou maar het verkeerlichtensysteem krijgt nog (bijv. 10sec) van tevoren een sein van een OV-voertuig uit een andere richting, dan kun je afhankelijk van de situatie nog langer moeten wachten, terwijl jij wel al vrolijk loopt te gassen.

Je merkt dit nu ook al bij die aparte fietsverkeerslichten. De laadbalk kan netjes geleidelijk aflopen, maar je kunt gerust net op de valreep nog op een hele rijstrook moeten wachten terwijl de balk al zo goed als leeg is. Tegenovergesteld kun je ook plotseling groen krijgen als de balk pas halverwege is.

Nķ kunnen al weinig mensen fatsoenlijk opletten/optrekken bij verkeerslichten, laat staan bij bovenstaande voorbeelden.
Leuk mogen ze meteen aan het zuidstation ook installeren want daar staan wel lichten maar die lijken wel totaal nutelpos en enkel te dienen als permanente kerstversiering.
Dit gaat voor de Nederlandse verkeersregelinstallaties niet werken vrees ik. We hebben na mijn ervaring maar weinig verkeerslichten die een vast tijdschema aanhouden ook als er geen verkeer aan komt. Heel veel plaatsen hebben de bussen op busbanen die het complete systeem mogen overrulen. (heb al meegemaakt dat een verkeerslicht 1 seconde op groen staat omdat er een bus zich aanmeld om ook de kruising over te steken) Bij uitritten van snelwegen heeft RWS detectielussen in de weg zitten om bij een overvolle uitrit de VRI te mogen overnemen om zo de uitrit leeg te krijgen. Dan hebben we in Nederland ook nog afzonderlijke fietsverkeerslichten die soms ook nog dynamisch geregeld worden als het gaat regenen zodat fietsers dan korter hoeven te wachten. Voor vrachtwagens bestaat er nog iets als "langer groen" wanneer een vrachtwagen over een extra detectielus bij een verkeerslicht rijdt zal de VRI speciaal voor de vrachtwagen het licht op groen laten. Wat ik ook steeds meer tegenkom is dat VRI's op gelijkwaardige kruisingen standaard alles op rood hebben totdat er wat aankomt. Het voordeel hiervan is dat er niet gewacht hoeft te worden voordat alles op rood staat maar kan er gelijk groenlicht gegeven worden. Als laatste is ook de groentijd sterk afhankelijk van het aanbod van verkeer wat nog richting het verkeerslicht rijdt maar al wel gedetecteerd is.

Al met al hebben we in Nederland een vrij dynamisch systeem waarbij het dus lastig te voorspellen wordt wanneer een licht groen wordt. Het enige wat bij veel lichten te voorspellen is de volgorde. O en als laatste, de VRI's voor voetgangers en fietsers met zo'n aftellicht zijn na mijn ervaring ook alles behalve betrouwbaar. Hoevaak ik niet heb gezien dat het aftellicht op het laatste lampje blijft hangen is echt onvoorstelbaar (Zwolle, veelal bij kruisingen met veel OV)

Geen idee hoe dynamisch het in Singapore is maar mijn gevoel zegt dat we hier iets verder gaan.

[Reactie gewijzigd door alexkroeze op 26 augustus 2011 19:43]

je kan alleen voorspellen op basis van gemiddelden / schattingen. vandaar ook dat fietslichtje wat blijft hangen. hadden ze beter pessimistisch (worst case scenario) kunnen laten beginnen en vervolgens versnelling aanbrengen bij het aftellen.

met odysa is het nog te doen omdat je halfstarre regelingen met offset hebt.. dus gegarandeerd groen. maar verkeersafhankelijke regelingen met blokkenschemas en variabele volgorde/tijden is niet echt safe.

8% van alle verkeerslichten was in 2007 nog statisch (vaste cyclustijd en groentijden) toen ik zelf aan wachttijdvoorspellers heb gerekend.
... Of die automobilist kan nog snel een dot gas geven met alle gevolgen van dien...
Kom op zeg, het moet niet gekker worden! Straks kan je als chauffeur je ogen dicht doen achter het stuur??
Straks kan je als chauffeur je ogen dicht doen achter het stuur??
Die tijd komt nog wel, en die gaan jij en ik waarschijnlijk nog makkelijk meemaken.
[...]


Die tijd komt nog wel, en die gaan jij en ik waarschijnlijk nog makkelijk meemaken.
Die tijd is er al lang. Heel veel landbouwvoertuigen rijden op akkers zonder enige menselijke tussenkomst. Zo kan je heel precies oogsten, ploegen en zaaien zonder dat je er manuren in moet steken.
http://www.intrak.nl/gps

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 26 augustus 2011 14:41]

Er zijn al succesvolle test geweest, met auto's die zich zelf besturen, dus ja de techniek is er al
Linkje van een BMW die op een hoog tempo autonoom een circuit berijd met behulp van huidige (gps)technieken... het staat echt om de hoek. En dit filmpje is al 4 jaar oud!

http://www.youtube.com/watch?v=DRF_KaWzxq4
In 1995 was er al een Mercedes die 3000km op de Duitse autowegen reed met 95% autonoom rijden. Dat was 16 jaar geleden.

Zonder hardware matige aanpassingen aan de wegen (dus chips/sensoren/bakens) komt autonoom autorijden NERGENS.

Je moet hier in BelgiŽ eens zelf komen autorijden. Je snapt nauwelijks wat al de lijnen op de baan betekenen, het aantal borden is ridicuul hoog en spreken elkaar tegen, zaken die er als een rotonde uitzien, maar dan opeens een uitzondering zijn... Of banen waar je helemaal niet altijd rechts aan moet houden.

De mensen die de straten maken en er borden en lijnen plaatsen snappen het zelf niet. Hoe moet een computer daar dan logica uit gaan trekken.
nu is het wegennet in Belgie idd wel erg belabberd daar kan ik inderdaad soms niet eens een touw aan vast knopen (komt natuurlijk ook omdat ik er niet vaak kom).

tuurlijk vraagt het enigzins wat aanpassingen aan bepaalde informatie langs de wegen. Maar het is toch 1 europa dus ik zie daar niet een reden om dit soort dingen niet te doen.
Maar ja volledig offtopic natuurlijk

Het ging hier over het aangeven van wachttijden van stoplichten, ik kan zeker inzien dat dit kan bijdragen in energie besparingen. Niet op alle momenten maar kan wel inzicht geven als je weet dat over 500 meter een stoplicht komt dat je de auto kan laten uitrollen en kan doorrijden
Dan wel uitrollen in versnelling anders verbruik je weer benzine.
Daarentegen, door uit te rollen in neutraal verlies je minder snel je snelheid en blijf je dus langer rollen. Wanneer je dan niet volledig tot stilstand moet komen, betekent dat dat je minder hard moet optrekken naderhand omdat je nog meer snelheid overhoudt.

Ik rol zelf ook altijd uit in versnelling hoor, maar als ik hypermiling-technieken bekijk wordt uitrollen in neutraal ook aangeraden voor bepaalde situaties.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 26 augustus 2011 22:59]

Neutraal uitrollen kost je in moderne auto's meer benzine. Bij geen gas geven in de versnelling wordt geen benzine verbruikt. In neutraal wel, dit om de motor draaiende te houden.
Fout, in echt moderne auto's wordt de accu opgeladen met uitrollen!
Neutraal uitrollen kost je in moderne auto's meer benzine.
Als het doel is om uiteindelijk tot stilstand te komen, dan klopt dat. Als het gaat om even doorrollen tot het weer groen wordt, dan kan dat verschillen doordat je snelheid trager daalt. Je verbruikt dan inderdaad, maar je legt ook meer afstand af en je eindsnelheid na het uitrollen, wanneer je weer gas begint te geven, is hoger. Bijgevolg dien je minder te accelereren om weer naar je normale snelheid te gaan.

Ik vertel geen onzin hoor, sla er de vele sites over hypermiling-technieken maar eens op na. Coasting in neutraal is een alom aanvaarde techniek in bepaalde situaties.
Hardwarematige aanpassingen aan de wegen zijn nu juist niet meer nodig. Camera's kunnen de strepen op de weg beter zien (en algoritmes ze herkennen) dan dat jouw ogen dat kunnen.

Autonoom rijden op een koers zonder tegenliggers en andere medeweggebruikers is een solved problem. Uit de formulering neem ik aan dat je al weet wat wel het probleem nog is.

Overigens, "95% autonoom rijden" op de snelweg dat kan tegenwoordig iedere S-klasse al jaren (en een aantal goedkopere autos sinds wat minder lang). Dat heet dan cruisecontrol, maar houdt in en versnelt afhankelijk van je medeweggebruikers. 5% is ruim voldoende om in in te halen zo af en toe en een keer van de snelweg af te gaan en om te draaien en weer terug te rijden.
Linkje van een BMW die op een hoog tempo autonoom een circuit berijd met behulp van huidige (gps)technieken... het staat echt om de hoek. En dit filmpje is al 4 jaar oud!
Er is wel nog een verschil. Ik heb de betreffende TG-aflevering volledig gezien en als ik het me goed herinner werd die BMW eerst een rondje "aangeleerd" vooraleer hij het zelf deed. Dat is nog wat anders dan volledig zelf rijden zonder voorafgaande input over de gehele route van een echte bestuurder.
Dat is inderdaad niet te vergelijken. Best indrukwekkend dat je de precisie hebt om met die bmw vol gas door het circuit te rijden, maar het is veeeeeel simpeler dan deelnemen in het verkeer.
De contouren van de track moesten inderdaad eenmalig "ingescand" worden.. Daarna kon de auto, zonder begeleiding, het gehele rondje op topsnelheid afleggen, zelf beslissen waar hij stuurde, veel efficiŽnter bochten nemen, enz...
Het gaat nog steeds vaker mis dan goed in zulke tests. Echte test in reŽle praktijksituaties, dus met een hoop verkeer op een drukke weg is er nog niet. Zeker niet met auto's door een persoon bestuurt en automatisch bestuurde auto's door elkaar.
je moet niet vergeten dat deze technieken al in de praktijk beschikbaar zijn, in de rotterdamse havens rijden container karretjes af en aan zonder een enkele bestuurder en er is nog nooit iets mis gegaan daarnaast heeft die nieuwe volvo met dat automatisch inparkeren heeft verschillende veiligheids technieken die daadwerkelijk blijken te werken en vervallen dat ze het niet deden zijn naar mij weten niet bekend.
je moet niet vergeten dat deze technieken al in de praktijk beschikbaar zijn, in de rotterdamse havens rijden container karretjes af en aan zonder een enkele bestuurder en er is nog nooit iets mis gegaan
Er is zat mis gegaan. AGVs (want zo heten die) op elkaar, AVGs op TD auto's (want die rijden er tussen door), containers scheef of verkeerd beladen of twee op elkaar door ASCs (automatische stack kranen), je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel eens verkeerd gegaan.

Verder is het in de rotterdamse haven een heel ander systeem. AVGs rijden daar op een grid en een centraal systeem weet op elk moment waar alle AVGs zijn (give or take) en voorberekent de routes van alle voertuigen.
Dat is heel, heel wat anders dan autonome routering zonder kennis van de planing van de andere voertuigen van de Google auto's. Appels en peren.
Het gaat nog steeds vaker mis dan goed in zulke tests. Echte test in reŽle praktijksituaties, dus met een hoop verkeer op een drukke weg is er nog niet. Zeker niet met auto's door een persoon bestuurt en automatisch bestuurde auto's door elkaar.
Google heeft in Amerika wel degelijk bekomen dat ze hun automatisch rijdende wagens mogen inzetten. Kan zijn dat het op welbepaalde locaties of in bepaalde steden is, maar ze rijden wel degelijk zelf door ander verkeer heen.

Er was een paar weken geleden zelfs een nieuwsbericht over het eerste ongeval met 1 van de Google-wagens.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 26 augustus 2011 13:20]

De auto werd op dat moment inderdaad bestuurd door een persoon, niet door de computer. Natuurlijk moet de media hier weer aantrekkelijke koppen voor verzinnen die zeggen dat Googles automatische auto een botsing veroorzaakt... Dat er voorheen geen (?) ongevallen gebeurt zijn met die wagens, bewijst dat Google toch wel goed bezig is een correct functionerende auto-auto te maken.
stond de wagen op handmatige input.
zeggen wij van WC-eend.

Wat zou jij de media vertellen als je Google was en je autonome auto maakte een crash?

Ik heb er mijn bedenkingen bij.
Is niet de eerste Prius die niet op tijd remt :P
Ik raad je aan dit even te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=lZ4PtafRB9c

Veel gescheld, dus niet suitable voor huiskamer met jonge kinderen of @work.
Is niet de eerste Prius die niet op tijd remt :P
Je hebt blijkbaar gemist dat de Amerikaanse senaat daar een onderzoek naar gedaan heeft, waaruit bleek dat dat onjuist was. Iplv de rem in te trappen, trapte de bestuurder op het gas. Dan remt de auto inderdaad niet.

Met andere woorden, het lag niet aan de prius, maar aan de bestuurder :)
In Amerika mag het de weg op zodra het wielen heeft. Misschien is deze discussie wel off-topic, maar eigenlijk wel een stuk interessanter dan het onderwerp van het artikel.
Er zijn inderdaad regels - maar wat mij betreft op de verkeerde punten. Je staat een supersportwagen niet toe omdat de passagiersairbag niet uitgeschakeld kan worden als je daar een maxi-cosy monteert (hoeveel mensen kopen een auto van +1M dollar om daar dan je kind mee naar school te brengen). Aan de andere kant, als je bekijkt wat voor rare uitsteeksels, zichtbeperkende troep en andere zut er aan de auto geplakt/gelast/geducttaped mag worden, waarmee je met een beetje stuurwerk zes man in satť kan veranderen, dan ga je je toch afvragen waar ze mee bezig zijn...
Fout, Google heeft in verschillende staten specifieke toestemming en wetsaanpassingen moeten vragen om deze auto's op de weg te mogen laten rijden...
Het gaat pas echt goed werken als alle auto's met elkaar in contact staan en dus al weten waar de andere auto's naartoe gaan. Zo kun je bijvoorbeeld veel efficiŽnter te werk gaan. En kunnen de auto's ook een veel hogere snelheid bereiken aangezien ze elkaar controleren en "dwars door elkaar" gaan rijden zonder ongelukken te krijgen. Dan kunnen zaken als 'ritsen' enzo veel efficiŽnter en sneller gaan.
Spijtig genoeg ga je altijd nog mensen hebben die niet willen dat anderen (al dan niet computers) weten wat hun auto gaat doen de volgende kilometer. En intelligent navigeren gaat pas echt goed gaan als ook de eindbestemmingen van alle auto's op voorhand gekend zijn .
Onzin. Er is helemaal niks efficients aan als een auto in Limburg in contact is met een auto in West-Friesland.
Als je auto's hebt die zichzelf besturen dan heb je geen stoplichten meer nodig.
Alle auto's passen hun snelheid aan zodat je nooit meer hoeft te stoppen.


Maar ik vind dit wel handig. Ik pas t soortgelijke al toe bij stoplichten die ik ken.

Maar werken de meeste stoplichten in NL niet op signalering? Door middel van bewegingsmelders of sensoren in t wegdek? Dan zou dit systeem niet helemaal werken?
De wetenschappers hebben enkele experimenten in twee plaatsen gedaan om de app te testen: in de Amerikaanse stad Cambridge en in Singapore. In Cambridge ging het om verkeerslichten die een vast patroon hebben, terwijl in Singapore het patroon wordt aangepast op het verkeersaanbod.
Staat gewoon in het bericht, het zou dus ook hier moeten werken :)
dat het wordt aangepast aan het verkeersaanbod hoef niet te betekenen dat er sensoren in het wegdek zitten die als een soort knop werken om groen licht aan te vragen..

het kan net zo makkelijk betekenen dat ze in singapore een tijdschakelaar hebben zodat de verkeerslichten zich anders gedragen op verschiilende momenten van de dag...
Met het Nederlandse systeem dat er op gebaseerd is dat een-of-meerdere auto's door oranje rijden, bv omdat ze op oranje gaan als de laatste auto het achterste magneetveld verlaat (lekker als je achter een traag optrekkende vrachtauto zit omdat je zelf de streep nog niet over bent (het voorste is alleen om stilstaande auto's te detecteren als het licht al op rood staat) en dus bij het op rood gaan boven de streep rijd. gaat dat dus niet goed werken.

Een systeem zou dus zowiezo het verschil in wetgeving op dit punt, tussen Nederland en BelgiŽ moeten weten om daarop in te kunnen spelen. Nu gaan we met die auto ook half Europa door.
klopt google had stuk of zes van zulke auto's een jaar lang rondrijden, de "bestuurders" hoefden zelf maar 2 keer in te grijpen in het hele jaar omdat er bijv rode licht werd genegeert door mede weggebruikers.

edit: niet alle details klopte blijkbaar maar hier de link: nieuws: Google experimenteert met 'zelfrijdende' auto

[Reactie gewijzigd door IMarks op 26 augustus 2011 13:11]

Ja, ja. Uit je link
Een zevental voertuigen zou al 1600 kilometer hebben weten af te leggen zonder dat de chauffeur naar het stuur moest grijpen.

Google heeft zeven 'zelfrijdende' auto's in de VS op het openbare wegennet getest. In totaal zou met de voertuigen circa 225.000 kilometer zijn afgelegd, waarbij op bepaalde momenten de chauffeur wel moest ingrijpen.
1600 kilometer "automatisch" uit 225.000 dat betekent dat per afgelegde kilometer de auto wel 71 meter zelfstandig wist te rijden. ;)
Dat zie je fout. Die 225.000 zijn de gelogde kilometers tot zover in het onderzoek door de auto's. Daar zit ook al het begin in waar slechts een paar algoritmes en manoeuvres worden getest. Die dingen rijden niet vanaf kilometer 1 helemaal autonoom. Sterker nog, in kilometer 1 mag je blij zijn als ze al 5% autonoom kunnen uitvoeren.

Na al die gereden kilometers om alles te testen, te finetunen, nieuwe algortimes toevoegen is men echt eens een lange test gaan doen. Een test van laten we zeggen de eerste alpha versie die echt in staat is om behoorlijk autonoom te rijden. En daarmee hebben ze dus ritten van 1600km zonder problemen kunnen afleggen.

Jij verwacht toch ook dat de eerste ontwikkelversies van laten we zeggen Windows 8 om de haverklap crashen.

Daarbij zie je al dat de technieken in de nieuwste auto's al in stukjes binnenkomen. Adaptive cruisecontrol, automatische noodrem, rijstrook houden, zelfstandig inparkeren. Dat zijn deeltjes uit deze onderzoeken die al prima in huidige auto's kunnen. De stap naar automagisch over de snelweg rijden is niet meer zo groot hoor :)

[Reactie gewijzigd door GENETX op 26 augustus 2011 14:02]

Adaptive cruisecontrole is iets wat al bestond in de jaren 80.
Zie bmw 7serie E32
Met de autonome auto's in zicht kunnen we (ze) mooi stoppen met het verspillen van belastinggeld aan het verbreden van menig snelweg aangezien files vrijwel altijd worden veroorzaakt door menselijk falen; te laat (en dus te veel) remmen en op het laatste moment er tussen willen kruipen als voornaamste redenen.
Je vergeet alleen dat het daarna nog twintig jaar duurt voordat je een significant aantal van die dingen rond hebt rijden - en zelfs dan kun je er dus nog niet op vertrouwen. Nieuwe techniek is leuk, maar zolang er nog mensen met een niet-autonome auto rondrijden, kun je er dus niet vanuit gaan dat alles automatisch rijdt en dus daar de inrichting van je snelweg op aanpassen.
Bovendien denk ik dat je, zelfs Šls het mogelijk wordt, je daar alsnog niet vanuit kan gaan - er zullen altijd mensen zijn die zelf willen rijden. En zolang die er zijn, blijven er auto's gemaakt worden waarin dat mogelijk is.
De enige manier om iedereen in een auto-auto te krijgen, is door manual-auto's gewoon glashard te verbieden. En dat gaan wij niet meer meemaken.
De enige manier om iedereen in een auto-auto te krijgen, is door manual-auto's gewoon glashard te verbieden. En dat gaan wij niet meer meemaken.
Ik denk dat we dat wel gaan meemaken. En ja, er zullen auto's worden gemaakt met manual. Maar die mag je lekker rondscheuren op een circuit ofzo.

Ook in de 21e eeuw veranderd ons leven drastisch, net zoals het dat heeft gedaan in de 20e eeuw. Niet alleen in ons verkeer, maar met alles.
Het enige wat men nodig heeft is een beetje wit-gele verf en een wet. Net als in Florida krijg je een apart vak (in FL is dat momenteel gereserveerd voor carpooling) waar enkel 'automatische' auto's mogen rijden en dat breid je uit zodra je een bepaald percentage van de markt in handen hebt.

Voor de kleinere wegen moet je dan in het begin terugschakelen naar manuele besturing of de auto parkeert zichzelf als de bestuurder niet overneemt en dan later kun je bepaalde grote wegen verbieden voor manuele besturing.

Het is mogelijk en automatische auto's gedragen zich enorm goed als een enkeling in een manuele wereld. Tot nog toe heeft Google enkel accidenten gehad toen de auto's manueel bestuurd werden.

Het grootste probleem is ALS ze in een accident terecht komen WIE er dan aansprakelijk is. De fabrikant noch hun verzekering wil verantwoordelijk gesteld worden echter als het bewezen wordt dat het een enorme verbetering is en er dus meer winst in zien dan zullen verzekeringen zich wel aanpassen. Het grootste probleem blijft natuurlijk de eigenaar - als de gemiddelde tweaker zijn auto kan aanpassen, wie is er dan aansprakelijk?
Krijg je aparte banen voor, de autonomen zullen altijd door kunnen rijden, moet je eens opletten hoe snel men zal switchen. Het heeft namelijk ook andere voordelen.namelijk het kunnen doorwerken of spelen met je tablet. Geheel autonoom zal het nog voorlopig niet zijn, maar snelwegen al wel vrij snel (optioneel) is veiliger, schoner, sneller en makkelijker wat wil een mens nog meer? Okť autonomie moet een beetje opgeven is dat het waard? Ik denk het zeker wel!
zelf rijden mag ook nog wel, maar dan mag je de snelweg gewoon niet op...
Niet-autonome auto's zullen er altijd wel zijn, hoeveel mensen rijden er nu al niet met een old-timer, al is het alleen maar als ze naar een oldtimer-festival gaan.

In principe dient je autonome auto daar mee om te kunnen gaan, net zoals hij om moet kunnen gaan met fietsers, voetgangers, skateboarders en een spelend kind dat zonder kijken de straat op rent.
De enige manier om iedereen in een auto-auto te krijgen, is door manual-auto's gewoon glashard te verbieden. En dat gaan wij niet meer meemaken.
Zoals in de film I, robot met Will smith. Echter zoals boven aangegeven, is het heel onwaarschijnlijk en nergens voor nodig.

Met veel van de bovengenoemde scenario's wordt al rekening gehouden en op een snelweg is het zeker wel al bruikbaar, vooral als men het 'keep your lane'-principe aanhoud zodat auto's niet op de meest onverwachte momenten van baan verwisselen. Veel automobilisten hebben er een handje van dat soort maneuvres bij voor keur uit te voeren als ze bij iemand in de dode hoek rijden of rijden bij voorkeur zo lang mogelijk in iemands dode hoek.
Nou of wij dat niet meer gaan meemaken....weet ik zo net nog niet. Hoe het bij jou zit weet ik niet, maar ik heb nog wel jaartje of 50 te gaan(ga ik even voor het gemak van uit ;) ) en als ik nu terugkijk naar de stand van de techniek 50 jaar terug(1961 dus) en nu dan zou het best eens kunnen dat het zover komt dat alle auto's zelfstandig (moeten) rijden.

Immers als de techniek daarin steeds beter wordt krijg je een punt waarop die techniek beter gaat rijden dan wij. Denk aan moeheid, afgeleid worden, drankgebruik. Allemaal dingen waar een machine geen last van heeft. Files zullen minder zijn doordat alle auto's efficient samenwerken, minder ongelukken, zuiniger rijden. Natuurlijk zal er wel een ingrijpmogelijkheid inzitten voor onvoorziene situaties, dat wel.

Het zal niet binnen nu en 20 jaar zijn, maar 50 jaar vooruitkijken lukt eigenlijk niemand goed, erover speculeren gaat echter prima, en ik zie het best gebeuren dat we zulke auto's krijgen.
Of wat dacht je van een beveiliging - als het te gevaarlijk wordt, hoor je een alarmsignaal. (maar krijg je niet gelijk de remmen)

[Reactie gewijzigd door field33P op 26 augustus 2011 14:40]

1600 km aan een stuk zonder ingrijpen komt op mij neer als:
225000 / 1600 = 140 (ongeveer)

dus er is minstens 140 keer ingegrepen tijdens een rit van 225000 km...
ikzelf vind dat best een goed aantal, zeker als het testen er ook in meegeteld is...
Het ligt natuurlijk wel een beetje aan welke wegen je hebt gereden, want ik kan me niet voorstellen dat 'ie op dit moment meer dan 2 km door Amsterdam kan rijden zonder ingrijpen.... maar dat komt dan voornamelijk doordat anderen (veel fietsers) zich niet zo druk maken om verkeerslichten e.d.
Je hebt maar ťťn ingreep nodig waarbij je te laat was, en de auto rijdt "geheel automatisch" door naar de poort van Petrus ... ;)
En jij mag wel een cursus begrijpend lezen gaan volgen.
Een zevental voertuigen zou al 1600 kilometer hebben weten af te leggen zonder dat de chauffeur naar het stuur moest grijpen.
zal ik een heel zinnig cijfer zeggen, 1600 kolimeter is ťťnmaal heen en weer van Amsterdam naar de voet van de Alpen. Maakt het behapbaar, toch? Dus voor een ritje op en neer naar je werk (misschien wel 25 kilometer) durf jij dat niet te riskeren, omdat misschien die ene kilometer ertussen zit waardoor jij een ongeluk krijgt?
Google heeft zeven 'zelfrijdende' auto's in de VS op het openbare wegennet getest. In totaal zou met de voertuigen circa 225.000 kilometer zijn afgelegd, waarbij op bepaalde momenten de chauffeur wel moest ingrijpen.
dus jij beweerd dat 1600 kilometer zonder ingrijpen en 225000 kilometer met ingrijpen, gelijk staat tot de stelling dat de auto slechts 1600 kilometer van de 225000 gereden autonoom zou kunnen rijden? Lijkt me toch niet...
Ultieme oplossing voor het fileprobleem, dus ja.
Ik zag laatst nog reclame over de nieuwste Ford (focus?) die zichzelf kan fileparkeren dus deze techniek komt erg dichtbij.
/off-topic
Wellicht is ZpAz al dik in de 90, en gaat ie dat niet meer meemaken :P
/on-topic

Wel gave techniek, maar blijkbaar toch moeilijk als ze het niet zelf willen uitbrengen..
... Of die automobilist kan nog snel een dot gas geven met alle gevolgen van dien...
Dit lijkt me ook precies de andere kant op niet handig, mensen die een paar honderd meter van te voren al 5km/h gaan rijden. Dan stroopt het verkeer heel erg op met alle gevolgen van dien. Het draagt in ieder geval niet bij aan mijn irritatie meter...
als auto's allemaal 5km/h gaan rijden zodat ze nog rijden en precies bij de streep zijn als het groen is, kunnen ze sneller optrekken dan vanuit stilstand en stroopt het verkeer dus juist minder op.

Jammer dat dit irritatie bij jou opwekt, want dit gedrag van jouw voorganger zorgt er namelijk juist voor dat jij sneller door het stoplicht komt. Al die mensen die snel naar het rode stoplicht rijden en daar gaan stil staan zorgen juist voor opstoppingen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 augustus 2011 21:48]

Dat is nu reeds zo als het licht op oranje springt...

OT:
Wat een hoop technologie voor zoiets simpels zeg. Ik meen ergens in Shanghai lichten gezien te hebben met een klok ernaast die aangeeft hoelang het nog groen of rood is. Lijkt me een stuk eenvoudiger en zal altijd correct zijn, ook als de lichten een variabele timing hebben of geen andere auto's in de buurt zijn.

edit:
Heb hier nog geen van die borden gezien in ons belgenlandje. Het wordt mss tijd dat ik nog eens op bezoek ga bij mijn favoriet buurlandje ;)

[Reactie gewijzigd door iMispel op 26 augustus 2011 15:07]

Gewoon zoals nu in centrum Eindhoven. Van te voren aangeven hoe hard je moet rijden om het volgende stoplicht groen te hebben. Dat werkt ideaal.
Dat is op de ring, niet in het centrum. En dat systeem werkt alleen ideaal voor verkeer op de ring omdat tegelijkertijd met de introductie ervan de tijd dat stoplichten op de ring op groen staan sterk is verlengd ten koste van de overige richtingen. Gevolg: lange rijen wachtenden om de ring op te komen, over te steken of te verlaten.

Bij de Geldropseweg, Leenderweg, Montgomerylaan en Boschdijk (en vast nog wel meer punten) loopt de linker baan helemaal vol met auto's die links af willen slaan. Want er krijgen nog maar 10 auto's per minuut de kans waardoor de uitvoegstroken overvol staan.

En ondertussen is het licht van rechtdoor groen, maar daar kun je niet bij vanwege de rij auto's die naar links wil.

Als het rustig is valt het nog wel mee, maar op drukke momenten is het verre van ideaal en wat mij betreft schaffen ze het z.s.m. weer af.

Ook absurd is de geadviseerde snelheid: Het is de minimale snelheid die je moet rijden om nog net door oranje te rijden. Wie verzint dat?!? Dan krijg je dus dat (waar 70 is toegestaan) de voorste auto aangeraden wordt om 50 te rijden, de auto daarachter te horen krijgt dat hij 55 moet rijden om nog groen te halen, de auto daarachter moet 60 rijden. Het is alsof je de mensen achter in de rij gaat vertellen dat ze door moeten lopen terwijl je de mensen vooraan zegt dat ze op hun gemak kunnen wandelen.

Vast bedacht met het oog op dat langzaam rijden veiliger en beter voor het mileu is, maar het werkt compleet krankzinnig. Het is de manier om irritatie en agressie op te wekken.
@Roland
Quote:Ook absurd is de geadviseerde snelheid: Het is de minimale snelheid die je moet rijden om nog net door oranje te rijden. Wie verzint dat?!? Dan krijg je dus dat (waar 70 is toegestaan) de voorste auto aangeraden wordt om 50 te rijden, de auto daarachter te horen krijgt dat hij 55 moet rijden om nog groen te halen, de auto daarachter moet 60 rijden.
________________________________

niks absurd... je zegt zelf dat dit voor oranje is... dat betekent dat het licht dus op groen staat, als iedereen zich dan gewoon aan de snelheid houd (+-70) dan rijden ze allemaal mooi door groen heen als er staat dat je 50 moet rijden om oranje te halen,

en het lijkt me stug dat het pparaat over de 70 zal aangeven dus als je harder moet dan 70 red je het gewoon niet en is er dus niets aan te geven punt..
Ik woon niet in Eindhoven maar die stad is op dat gebied goed bezig. Ook met verlichting btw.
'eindhoven' en 'verlichting' in ťťn zin _/-\o_

zou het?
Ik woon wel in de buurt en de keren dat ik door Eindhoven rij moet ik voor elk stoplicht staan wachten. Ook de zogenaamde groene golf lichten. Komt gewoon doordat mensen dat niet (willen) snappen en te langzaam rijden, of te snel en dan dus niet snel genoeg kunnen optrekken voordat jij er bent. Stoplichten moeten ze gewoon verbannen. Gewoon kruisingen of rotondes.
Er is helaas geen computer software opgewassen tegen de stommiteiten van onbekwame bestuurders.

Wat dat betreft is een zich zelf besturende auto de ideale oplossing tegen files, ongelukken etc.
*flashbackt naar Willie Wortel in de DD een jaartje geleden*
Daar heeft WW ook zo'n bord gemaakt :P

Hier @Katwijk hebben we alleen die 'wacht' met stipjes op de stoplichten van fietsers ;)
Inderdaad de "groene golf" een bepaalde snelheid aanhouden en het lukt.
Niet te snel optrekken! want dan gaat t net goed/fout.
Dat is al zo oud als de weg naar Rome. Dat heet een groene golf of groene zone. Dat ken ik zeker al 10 jaar.
Wilde ik net tikken dat deze app in Eindhoven hard nodig is ... lees ik dit!

Ga eens op de ring rijden. Route berenkuil --> Karel de Grote plein --> Veldhoven ... tel de rode stoplichten maar eens.

Eindhoven (rood) licht stad...
Daarvoor hoef je niet helemaal naar Shanghai te kijken hoor. Amsterdam hangt er vol mee. Alleen zijn die meestal voor fietsers en voetgangers nog.
met als nadeel dat mensen stipt op het moment dat het groen wordt gaan lopen.... als een auto toch nog net oranje/rood meepakt is er daardoor meer kans op aanrijdingen...

maar ik merk zelf dat ik langer wacht als ik zie hoelang ik nog moet wachten, want wat zijn nou 30 seconden... terwijl ik bij hetzelfde stoplicht daarvoor meestal door rood liep omdat het zo lang duurde...
Wel heb ik ondertussen gemerkt op welke seconden andere lichten op rood/groen gaan... en dan kan je dat weer gebruiken om er tussendoor te lopen, omdat je weet dat hierna die baan mag rijden, en er daar geen auto's staan.....

blijft lastig die gebruikers die alles doen voor 2 seconden tijdwinst :P
De timing van de groenfases is vrijwel altijd zo dat het kruispunt leeg is, inclusief een veiligheidsvertraging. Genoemd probleem zal dan ook wel meevallen.

De allerbeste oplossing blijft natuurlijk een DSRC signaal dat de resterende tijd vanuit het kruispunt naar je navigatiesysteem seint, zodat je precies je snelheid aan kunt passen. In het meest ideale geval wordt het gekoppeld aan een autonome cruise control die precies de beste snelheidsdistributie kan kiezen. Dat wordt ook nog eens vereenvoudigd als er geen schakelaandrijving meer is, maar de auto volledig electrisch rijdt. Dan heb je ook geen verliezen meer waar je rekening moet houden zoals beter iets sneller rijden, dan kun je in z'n vier, etc.
Als we helemaal futuristisch gaan doen heb je Vehicle to Vehicle communication, zodat een colonne auto's gezamelijk uit kan maken hoe hard ze het beste kunnen rijden om samen zo min mogelijk brandstof te gebruiken.
De timing van de groenfases is vrijwel altijd zo dat het kruispunt leeg is, inclusief een veiligheidsvertraging. Genoemd probleem zal dan ook wel meevallen.
Theoretisch heb je gelijk, echter er zijn altijd auto's of vrachtauto's die langzamer rijden, ik maak regelmatig mee dat ik bij groen optrekkend moet remmen om de laatste auto uit de kruisende richting niet te raken.
De allerbeste oplossing blijft natuurlijk een DSRC signaal dat de resterende tijd vanuit het kruispunt naar je navigatiesysteem seint, zodat je precies je snelheid aan kunt passen.
Dat gaat in Nederland niet werken want in Eindhoven hadden ze ruim 15 jaar geleden al een proef die de stoplichten voor de busdiensten op groen zetten zodat de bus niet, of zo min mogelijk, moest wachten en zo toch zijn dienstregeling kon halen. Inmiddels is men in Zeeland (nu pas) bezig met een soortgelijke proef voor o.a. de ambulances (zodat onder meer het kruispunt vrij is).
Als men zo voor alle verkeerscategoriŽn een prioriteit gaan instellen terwijl de lichten gewoon voor allemaal hetzelfde staan, dan gaat dat licht dus op onverwachte momenten omschakelen en gaat dat herrekenen van de optimale snelheid dus niet werken.
Of je rijdt even een rondje door Den Bosch, daar zit op verschillende kruispunten in het rode licht zelf, een timer verwerkt die vanaf 3 terug telt... dus niet de gehele tijd maar zeker handig als je aan komt rijden. Dan hoef je niet afwachtend te reageren of hij wel of niet op groen zal springen, ik hoop op invoering overal in NL!
Waar nog meer anders dan op de kruising Balkweg/Bruistensingel dan? Ik zie ze verder nooit ergens en die ene die ik noem is (begonnen als) een proef.
Na de herinrichting van de Vlijmenseweg zijn de verkeerslichten daar ook met timers uitgerust. Kruising met Helftheuvelweg iig en volgens mij ook op de kruising bij de Oude Vlijmenseweg, al zie ik die niet altijd werken.
Bij de zuid-willemsvaart zijn ze er ook
Dat zou heel fijn zijn. Het zou al fijn zijn als alle stoplichten gewoon op oranje/groen gingen voor het groen werd. Dat zou de doorstroming ook bevorderen.
Het grote nadeel van die aftelsystemen is dat ze niet op verkeersaanbod kunnen reageren. Maar ja, je weet wel of je gas bij moet geven of rustig aan kan doen. Een stoplicht op oranje werkt ook maar geeft natuurlijk minder informatie dan een klok. In China is men nu echter aan het experimenteren met dynamische stoplichten inclusief het automatisch aanpassen van het aantal rijbanen. Is er veel aanbod linksaf komt er gewoon een baantje bij. Willen de meeste mensen rechtdoor is er een baan minder voor linksaf. Zeker met de brede wegen in Chinese steden is dat een redelijke optie. Of het gaat werken is een tweede want meestal staat gewoon alles vast.
Hoezo niet kunnen reageren op verkeersaanbod? Ik heb er gezien die eerst rustig aftelden en dan ineens veel sneller gingen aftellen. Andersom nog nooit gezien maar lijkt me niet onmogelijk..
Hier in Amsterdam(west/zuid) blijven de timers weleens een paar seconden steken op 10 omdat er veel verkeer van de andere kant komt. Ze kunnen dus wel rekening houden met het verkeer.
Havana, Cuba heeft dat. Maakt het wachten minder irritant.
Nee. Het maakt de mensen bewust dat ze zo aan de beurt zijn om de straat over te gaan. Daarom lopen er in Nederland zoveel mensen door rood, ze kunnen niet tegen verrassingen. Als mensen weten dat ze over 10 seconden mogen lopen weten ze wat er gaat gebeuren.

Dit is een basisregel in het opvoeden van kinderen, in het lesgeven, in het presenteren en... in het verkeer: Maak duidelijk wat er gaat gebeuren en wat er gebeurt als mensen zich daar niet aan houden. (kijk maar eens naar The (super)Nanny.
... Of die automobilist kan nog snel een dot gas geven met alle gevolgen van dien...
Dan zou de app aan moeten geven hoe lang het nog duurt voordat dat groene stoplicht op rood springt..... Ik weet niet welk stuk jij gelezen hebt maar dit stuk gaat alleen over een app die aangeeft wanneer een stoplicht op groen springt.
Of je bekijkt ff de screenshots die erbij staan en waaruit blijkt dat er ook een tijd wordt weergegeven, wanneer het verkeerslicht weer op rood zou moeten springen...
Kijk anders zelf even iets beter.. In de derde afbeelding is duidelijk te zien welke gegevens de app aan de gebruiker doorgeeft, zo ook de tijd totdat het verkeerslicht weer op rood springt!
Als je nou even goed naar het 3e plaatje kijkt. Zie je dat er staat:

'Residual amount of time in sec till the trafic signal turns red again.'

Dat zou dus inderdaad betekenen dat de app ook laat zien wanneer het stoplicht weer op rood springt. Nu heeft de telefoon natuurlijk de camera nodig om te zien om welk stoplicht het gaat enzo, dus de app zal waarschijnlijk pas werken als je stilstaat en niet 100 meter voor het stoplicht. Maar de app geeft dus weldegelijk aan wanneer het stoplicht weer op rood springt.

edit: typfout

[Reactie gewijzigd door PhysicalMagic op 26 augustus 2011 13:32]

app zegt 3....2.....1..... BOEM, app was seconde te vroeg?
of je schept die fietser die nog even door 'donker-oranje' ;) rijdt en niet verwacht dat op het moment dat de auto's groen krijgen, de eerste ook meteen met 50 over de streep knalt.
Daarom hoop ik dat de app een extra correctie van 2 seconden extra wachttijd toevoegt om ervoor te zorgen dat mensen niet door iets te grote afwijking een seconde te vroeg plank gas geven.
Misschien moeten mensen maar gewoon kijken en op de weg letten ipv een apparaatje.
Dit slaagt gewoon nergens op.
Ja maar als die fietser door donker oranje rijdt, is dan de app fout, de bestuurder of de fietser ? Lijkt mij een duidelijke zaak maar daar de fietser als zwakkere verkeersdeelnemer wordt gezien wordt het weer een lastige zaak.
Ja maar als die fietser door donker oranje rijdt, is dan de app fout, de bestuurder of de fietser ? Lijkt mij een duidelijke zaak maar daar de fietser als zwakkere verkeersdeelnemer wordt gezien wordt het weer een lastige zaak.
Helaas is in elk geval, fout of niet, de auto volgens de staat fout. Probeer je eens te verdedigen via een app? wat denk je zelf?

Het is een leuk idee, maar ik zie er geen heil in, puur om het feit dat er geen echte functionaliteit is. Tuurlijk het is een leuk idee, perfecte technologie. maar om erop te vertrouwen?
Zowel de fietser als de automobilist hadden dat dan in bijna alle gevallen aan kunnen zien komen. De fietser ziet dat er een auto met een redelijke snelheid aan komt, de automobilist ziet hetzelfde, mits ze uitkijken. Een groen stoplicht is nooit een excuus om niet meer naar rechts en links te kijken.

Overigens verwacht ik dat dit systeem in Nederland absoluut niet zou werken, wij hebben bijna nergens meer stoplichten die gewoon domweg op timers werken, bijna overal reageren ze op aanbod met sensors in de weg en dan werkt dit systeem dus niet.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 augustus 2011 14:41]

Wie even nadenkt weet dat dit een systeem is puur voor de USA. e stoplichten daar werken meestal een programma af.

Hier in Nederland heb je steeds meer de intelligente stoplichten met lussen in de weg. die kijken of er ergens Łberhaupt wel een voertuig staat. zo niet blijft de hoofdrijbaan bijv altijd op groen en pas al er iemand wil afslaan of van links komt wijzigen de lichten.

Met intelligente systemen zit er geen systeem in het stoplicht en kun je dus gewoon geen voorspelling doen. Maar ja in de USa lopen ze soms nog een beetje achter.

In Duitsland zie je in sommige steden al de bekende groene zone en wordt aangeven als je nu 40 blijft rijden kun je gewoon doorrijden. Rij je sneller dan kom je voor een rood licht.
Volgens mij kun je dat gewoon inbakken; ik weet bij veel stoplichten op welk moment hij op groen gaat; bijvoorbeeld x seconden nadat de lus bij kruisend verkeer leeg is.

Als het programma de posities van auto's in de tijd op het wegdek vast legt en de timing van de verkeerslichten, kan je afleiden waar de lus ligt en kun je het prioriteiten programma afleiden.

Daarnaast zou deze informatie gebruikt kunnen worden om daarna de verkeerslicht programma's te optimaliseren. Wellicht dat Google geÔnteresseerd is in dit concept gezien de potentiŽle databron die veel waard is. Welke gemeente wil dat nu niet? Dat hun inwoners zo min mogelijk hoeven te wachten ťn dus minder uitstoten bij de stoplichten in de woonwijken. Een prettiger leef klimaat en minder files lijkt me goed voor de economie van een stad of druk bezocht dorp.
Dit is al bijna zo. Er zijn meerdere auto's van fabrikanten als Volvo, Mercedes en BMW, die je gewoon nu kunt kopen die de afstand tot de voorliggende auto in de gaten houden en zelf reageren op veranderingen. Je geeft aan wat de afstand moet zijn, en de auto doet de rest. Stopt de auto voor je, dan stopt jou auto ook automatisch. Gaat de auto voor je er weer vandoor, dan gaat jou auto er ook automatisch vandoor. Te samen met cruise control hoef je dus feitelijk alleen nog maar te sturen.

En dat is gewoon NU !!

Overigens, in Nederland gaat deze App op veel plekken niet werken. Veel stoplichten in Nederland blijven langer op oranje staan indien er nog een auto aankomt, zodat die er nog even door kan. Kom dit regelmatig tegen. Dus dan is de tijd variabel, en heb je dus niks aan deze App.

[Reactie gewijzigd door Boushh op 26 augustus 2011 13:51]

Er zijn landen waar zo'n teller al bij 't stoplicht aangegeven wordt, zoals o.a. in Thailand.
Ik moet zeggen dat dit heel goed werkt, omdat je gewoon weet wanneer je weer mag. Geeft minder frustratie als je lang wacht, zonder een indicatie te hebben. Als je aankomt en hij geeft nog 120 seconden aan, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Kun je bijvoorbeeld net even wat doen wat rijdend niet gaat of je niet doet omdat je niet weet wanneer het licht weer op groen gaat.
Dit werkt niet in Nederland omdat stoplichten hier niet op tijd gaan maar op de lussen in het wegdek en getriggerd worden wanneer er een auto overheen rijdt.
OW dat kan al bijna. Mijn stoel trilt bij het overschrijden van een witte lijn. De cruise control houdt automatisch afstand op de snelweg. En als ik zomaar lings knipper met een auto ernaast blinkt er zon te fel rood lampje en geeft ie een piep. Waar had ik dat rijbewijs nog voor nodig?


Maar even ontopic. zo bijzonder is dit niet toch? Verkeersborden lezen enzo dat kan een moderne auto ook. Leuk zo'n app, maar de handhaver moet natuurlijk de lichten zo afstemmen dat er groene golven onstaan. Zoals dit in de jaren 90 in 1x een trent was. Op dit moment zie je het bijna nooit meer terugkomen.
http://www.emerce.nl/nieu...e-bouwt-zelfrijdende-auto

http://www.bright.nl/chinezen-testen-zelfrijdende-auto

Deze technologie is momenteel nog niet klaar voor de consument, maar ik denk persoonlijk dat je in de toekomst rustig een siŽsta in je auto kan houden.


On topic: Een leuke app als je het mij vraagt. Ik vraag me af of deze in de toekomst te combineren zal zijn met je navigatie. Ik weet niet hoe lang de app (en iphone) nodig heeft om de tijd, voor het op groen springen van een verkeerslicht, te berekenen? Maar het zou leuk zijn dat je navigatie op een geven moment je er op attendeert dat er een snellere (alternatieve) route is.
Ik zie dit wel als iets dat standaard in een auto gebakken gaat worden, zoals ook het herkennen van verkeersborden nu in de Ford Focus zit.
Lijkt me een prima tool om aan te sluiten op de adaptive cruise control; automatisch uitrollen en optrekken als het groen is; minder snelheidsverandering en daardoor comfortabeler rijden (en zuiniger en dus minder vaak bij de pomp stil staan; dus minder tijd verlies).
Top idee dus, wat mij betreft kan het niet snel genoeg op de markt komen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 augustus 2011 21:35]

"Met alle gevolgen van dien"? Hoezo? Als je weet dat je nog 3 seconden de tijd hebt om er veilig door te rijden dan is het toch prima als jij dat binnen die 3 seconden weet te redden? De gevolgen vallen dan wel mee. Nu rijden mensen soms harder door terwijl ze alsnog te laat aankomen. Gevolg daarvan is dat ze dan niet meer kunnen remmen en door rood moeten rijden.

Dit is een top uitvinden, het is alleen vervelend dat je een iPhone nodig hebt en dat die op je voorruit geplakt moet worden. Als ze dit gewoon in autos bouwen zou dat de veiligheid en efficientie ten goede komen.
Denk dat het de bestuurder alleen maar afleid. Ze kunnen maar beter de ogen op de baan houden dan naar een apparaat. Het is voor velen al moeilijk genoeg.
Hoezo zou dit nadelig zijn ? in een oostblok land zoals Bulgarije, hebben ze al een timer naast het stoplicht staan die aangeeft na hoeveel seconden deze rood/groen word.
Dat is dus een gekoppeld systeem, dat zijn info krijgt van de verkeerslichten zelf, dus behoorlijk betrouwbaar... Niet een of andere vage app, die een vaag databaseje invult en uitleest, dat via foto's en gebruikers probeert te schatten wanneer een verkeerslicht mogelijk op rood of groen gaat...
Helaas geen optie voor Nederland. Door de variabele cyclustijden van een verkeerslicht kan niet worden nagegaan op welk moment het verkeerslicht op groen zal gaan.
Zelfs al was communicatie met het verkeerslicht mogelijk dan nog is de betrouwbaarheid van de voorspelling alleen in ongeveer de laatste 10 seconden voor groen 'redelijk' betrouwbaar.
De wetenschappers hebben enkele experimenten in twee plaatsen gedaan om de app te testen: in de Amerikaanse stad Cambridge en in Singapore. In Cambridge ging het om verkeerslichten die een vast patroon hebben, terwijl in Singapore het patroon wordt aangepast op het verkeersaanbod.
Dit staat letterlijk in het bericht, het is dus getest en werkend bevonden in Singapore wat hetzelfde systeem heeft als Nederland. Hoe kan je dan ooit een plus twee krijgen?
Waar lees jij dat het hetzelfde systeem is? Alleen de grondslag is gelijk, maar de uitwerking kan wel heel anders zijn.
Waar zie jij precies dat het bij variabele verkeerslichten werkt?? Er staat alleen dat er is getest in Singapore, niet wat de uitslagen daarvan zijn...
Aangezien ik de logging van verkeerslichten vaak genoeg zie en het startgroen van een richting nooit op basis van een tijdklok kan worden geschat. Dit is altijd variabel.
Hier in BelgiŽ ken ik heel wat lichten die perfect zijn uitgelijnd op elkaar. Als je daar vaker langsrijdt , merk je dat meteen en gebruik je dat ook. Zoveel seconden nadat dat licht op die kleur is gesprongen, kan ik al doorrijden. Op de tijd dat je die informatie verwerkt hebt en uw auto in beweging hebt gekregen, staat het licht op groen. Verbaasde gezichten bij de auto's naast u gegarandeerd :).

Er zijn studies die bewijzen dat een vast schema van rood/groen combinaties het beste is om het verkeer te regelen. Verkeerslussen en ronde punten enzo verhogen de piekbelasting, omdat ze oncontroleerbaar zijn.
Mee eens, veel stoplichten springen op groen door bijvoorbeeld sensoren in de weg als er geen ander verkeer bij zo'n verkeerspunt is. 's avonds altijd handig.
Sommige verkeerslichten blijven op groen staan zo lang er verkeer langs komt met een maximum.

Ook voetgangers/fietsers die onregelmatig op het knopje drukken beinvloeden de verkeerslichten op onregelmatige manier.

Dit gaat alleen werken met regelmatige patronen. Zou je alle verkeerslichten regelmatig maken in Nederland dan werkt het totaal niet efficient meer met als gevolg een hoop protesterende verkeersdeelnemers.
10 seconden keer 13m (~50km/h) is toch 130 meter van een stoplicht. Doen dus!
Als er nou wat meer 'groene golven' (altijd groen bij X snelheid) op doorgaande routes in een stad zouden worden gemaakt, dan zou dat nog meer besparen denk ik.
Alleen de gemeentebesturen nog even zo ver krijgen.... Kan ook zonder app ;)

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 26 augustus 2011 13:08]

Helaas werken groene golven ook niet altijd zo goed als zou moeten. Of ze zijn niet goed afgesteld of je hebt last van voertuigen die niet de juiste snelheid rijden.
en bij voorkeur logische groene golven :')

Op de baan die ik moet volgen naar de snelweg (6km ongeveer) staan er 7 lichten, waar je bij normale snelheid (90/u) voor ALLE lichten staat te wachten. Als je echter bij het eerste plankgas doortrekt tot 130, kan je ze perfect in 1 mooie golf volgen en moet je nooit voor rood wachten. Raad eens wat de gemiddelde snelheid op die baan is... (zeker als ze met een zo opvallend mogelijke witte VW Passat staan te flitsen :'))
Groene golven hebben 1 groot nadeel... De wachttijden voor de zijrichtingen nemen vaak sterk toe.
Jongens alsjeblieft..

In Aziatische landen zie je dat vrijwel elk stoplicht een timer heeft, zo kan je precies zien wanneer een licht op groen springt en hoe lang je nog moet wachten. Dit is echt niets nieuws hoor. Moet er nu een 'app' ontwikkeld worden omdat onze wegbeheerder dit simpele en doeltreffende systeem niet wil implementeren?

Sneu..
Mee eens, Hier in Sittard is er al *drumroll* 1 stoplicht waar je ziet hoelang je nog staat te wachten, het is dan wel een (brom)fiets pad.
Hier in de Randstad zie je vooral fietsverkeerslichten uitgerust met een "teller"... Niets meer dan een rijtje LEDs, die langzaam van boven naar beneden uitgaat... Dit is trouwens de maximale wachttijd, mochten de andere lichten op rood gaan, gaat het fietslicht eerder op groen... Simpel en werkend systeem..
Niet sneu.

De reden dat men het niet doet is omdat er tussen het op rood gaan van het ene verkeerslicht en het op groen gaan van het andere verkeerslicht enige tijd zit, om het kruispunt vrij te maken. Het risico is dat mensen op groen minus twee tellen al vol gas het kruispunt over gaan, daarbij niet meer de moeite nemende om te kijken of het kruispunt al wel leeg was, daar men naar de timer heeft zitten staren, in plaats van het kruisende verkeer.
Ja, zo kan je alles blokkeren. Die idioten krijgen een botsing en leren snel bij. Misschien niet leuk om bij betrokken te raken maar autorijden is nu eenmaal een gevaarlijke aangelegenheid waarbij je altijd met gekken rekening moet houden. Na een korte periode van gewenning weet iedereen dat dat niet kan en wacht men gewoon op groen. Korte termijn probleem, lange termijn winst. De ervaring in andere landen leert dat het gewoon een non-issue is.

Echter, het gaat in Nederland niet werken aangezien we geen vaste tijden hebben tussen rood en groen. Maar dat is dus wat anders....
Jongens alsjeblieft..
Moet er nu een 'app' ontwikkeld worden omdat onze wegbeheerder dit simpele en doeltreffende systeem niet wil implementeren?
De app kan winstgevend zijn voor de maker. De stoplichten aanpassen kost geld aan de wegbeheerder.
De database die aangelegd wordt kan dan mooi in b.v. TOMTOM worden opgenomen om zo de snelste route aan te passen inc mety verkeers lichten.

in NL wordt ook een groot dele van de verkeerslichten bediend door het verkeers aanbod.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Er is geen vast interval.
En hier in Rijswijk zou ik het zeker maar uitschakelen, hier wordt massaal door rood gereden met hoge snelheid, dus je moet altijd even wachten nadat het groene licht aangaat.
Offtopic:

Rijswijk is niet de enige stad in Vlaardingen is het net zo.. En natuurlijk geen politieagent te vinden....


Ontopic: Het is wel een mooie app, en je moet de mensen gewoon vertrouwen dat ze er ook zo mee omgaan als wat de intentie is van de ontwikkelaars. Wat de mensen met de aanwijzingen van de applicatie doen heb je toch niet in de hand. Het moet niet zo zijn dat het hun weerhoudt om dit uit te brengen. Anders zou je van alles uit de schappen kunnen halen omdat je er mensen mee kunt aanvallen (messen, alles van glas of hard kunststof, etc.).
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True